14 Şubat 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

14 Şubat 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

5, 4 Habeş meselesi kapanıyor mu? (Baş tarafı 1 incide) Kahire, 14 (A.A.) — Habe - şistan meselesi, Reuter muhabi - rine, Habeş imparatorunun, mümkün olan her vasrta ile İtal ya — Habeş ihtilâfma bir hal çaresi bulmak için o çalıştığını söylemiştir. Mümessil, Italyanlar ile olan son çarpışmada 4 Habe- şin öldürüldüğünü, fakat impa » ratorun bunu kabilelere, unları İtalyanlara hücum etmeğe teşvik etmiş olmaktan çekindiği için bildirmediğini ilâve etmiştir. Roma, 14 (A.A.) — Yüksek Milli müdafaa komitesi dün tek- rar Bay Mussolininin başkanlığı altında toplanmıştır. Paris, 14 (A.A.) — Gazeteler, yapılmakta olan müzakerelerin Italya — Habeş ihtilâfma sulh yolu ile bir netice bulunmasına müsaade edeceğini kati surette ümid etmektedirler, Romadaki Habeş maslahat - güzarı, Pöti Parizien muhabirine demiştir kit “İtalyanın asker hazırlıkları bize hayret vermektedir. Fakat, daima dost olacağımıza, İtalya - nın hiç bir vakit (oHabeşislana hücumu düşünmediğine ve 1928 dostluk muahedesinde hiç bir de- gişiklik olmıyacağına dair Kral ile Bay Mussolininin verdikleri söze inanmakta devam ediyoruz. italyan elçisi görüşmelere memur edildi Londra, 13 (A.A.) — Resmi İngiliz haberlerine göre, İtalya hükümeti, Adisababa'daki sefiri - ni, Habeş hükümeti ile, ihtilâfkı o- “ati Mifltdkâda hududun tesbit e- *"dilmeği için müzakerelere başla» mağa memur etmiştir. Müzakere edilecek mevzulardan birisi hu « dudda yeniden çarpışma tehlike - lerini asgariye indirmek içinu». yuşmalar yapmaktır. italyanın protestosu Roma, 13 (A.A.) — Reuter a. jansı muhabirinden: İtalya dış iş- leri bakanlığının beyanatına göre, İtalya hükümeti, 29-1.35 hâdise- sinden dolayı Habeş (hükümeti rezdinde protestoda bulunmuş ve bunu yaparken, tazminat istemek hakkını muhafaza etmiştir. Protesto, umumi mahiyette ve teferruatsız olarak yapılmıştır. Habeşliler Eritre'de 50 bin asker toplamışlar Roma, 13 — Alman haberlere göre, Habeşliler Eritre hududun * da Valualda 50 bin asker topla - mışlardır. Romada efkâr:ı umumiye sükü- neti muhafaza ediyor. Gazeteler iki kolordunun seferberliğine dair mütalea söylemiyorlar, Yalnız ec nebi gazetelerinin mütalealarını yazıyorlar, Seferber edilen iki frrka Habeş lilerin Eritre hududundaki top «- lantısma o karşıdır. Habeşlilerin tahşidatı tehlikeli bir hal alırsa © zaman bu iki fırka yola çıkarı: lacaktır. Rivayete göre İtalyan kuvvetine general Rodolf Granzi- yani kumanda edecektir. Eritre ve Somaliye eylülden be- ri harb malzemesi gönderilmekte- dir. Hariciye müsteşarı M, Saviç İngiliz sefiri Sir Dromondu kabul ederek Habeşistan hakkında uzun müddet görüşmüştür. HABER — Akşam Postası Romanya ve Ro- men Türkleri (Baş tarafı 1 incide) Türkler kar kalkınca Anadoluya gitmek için tekrar Köstenceye ine ceklerdir. Silistire ve Totrakan Türkleri Bulgar — Romen sınırmda kalma yı daima tehlikeli görmektedirler. Bu kasabaların günün birinde harb sahnesi olarak istilâ görecek ği ve bu yüzden buralardaki Türk lerin tehlikeye düşeceği endişesi gün geçtikce kökleşmektedir. Romenlere gelince, daba geçen lerde hududda tetkikat yapan da- hiliye müfettişi umumisi Türkler- le temas ederek muhacerette isti - cal gösterilecek bir sebeb olmadı- ğmı söylemiştir. Titülesko da mu- haceret taraftarı değildir. Son ve- rilen bir emirde, hektarı piyasaya göre bin dört yüz ley tutan arazi- nin yüz elli ley fazlasile hükümet tarafmdan mübayaa edileceği bil- dir'imiştir. Türklerin elindeki arazi ve em- lâkin Bulgarlar eline geçmemesini temin düşüncesile ittihaz edilen bu karar Türkleri sevindirmiştir, Esasen Titülesko Türklerin hu- duddan hicret etmelerini doğru bulmamakta ve başka bir arzuları varsa tatmin edileceğini, vesile buldukca söylemektedir. Totrakan ve Silistre Türkleri hemen umumiyetle müstahsil bir unsur olup, hepsinin birden Tür - kiyeye hicret etmesi bu kasabaları birdenbire boşluğa düşürecek ve binnetice Romen — Bulgar hudu- du asayiş bakımmdan da zayıfla» mış olacaktır. Bu cihetle Romen hükümeti, hudut Türklerinin hic- retini memleketin tmumi selâmet ve emniyeti noktasmdan faydalı Hududdaki Bulgarlara gelince, her zaman tehdidkâr vaziyet takı- nan komiteciler, Bulgar hüküme - tinin ordudan başka bir kuvvete dayanmadığını söylemektedirler. Bulgarların bundan maksadı aşi » kârdır: Bulgar ordusu Romen hu- duduna tecavüz etmek fırsatım bulunca, bu fırsattan istifade et - mekte gecilemiyecektir. Bereket versin k? hudud Türk- lerinde, Bulgarlar hakkmda umu- mi ve etki bir kanaat vardır: “Soldati ima, diploması nima?,, Derler. Bu sözün açıkca mâna- sı şudur: “Bulgarlarm askerliği iyidir ama, diplomaside hiçtirler!,, Hükümet siyasetini tenkit eden bazı Bulgar münevverleri bile bu sözü aralarında her zaman tekrar layıp dururlar. Çoktan beri Köstencede otur- makta olan yüz elliliklerden Ki- raz Hamdi geçengün fücce- ten ölmüştür, Kiraz Hamdi bura « da bir Romen kadını ile evli idi. Kiraz Hamdinin buradaki metru- kâtı bu kadınım elinde kalmıştır. Köstence yaz mevsiminde Ro - manyanm en güzel bir sayfiye ye- ridir. Plâjlarr, büyük otelleri, mü- kemmel gazinoları Balkanlardan hayli müşteri çekmektedir. Iki yıldan beri başlıyan oVar- na — Köstence plâj rekabeti bu yıl Romenleri daha fazla hareke- te geç recektir. Köstence Varna - dan çok daha şirin bir kasabadır. Yaz mevsiminde Varnaya akm yapan Balkan müşterilerinin bir kısmını Köstenceye çekebilmek iç'n, şimdiden yeni tedbirler (o ve eğlenceli programlar düşünülmek tedir. Köstencede birinci sınıf o - tellerden sayılan çok muhteşem oteller vardır. (Otel Karol) bun » lardan biridir. (Otel Karol) a her Vergiler Azaltılacağı hakkın- da yazılanlar asılsız Son günlerde bazı gazetelerde — Maliye Bakanlığı vergiler tet » kik bürosunun vergilerin tahsil şeklinin basitleştirilmesi yolunda yaptığı tetkikten ötürü— bazı ver gilerin tenzil edileceiğ (o şeklinde haberler çıkmaktadır. Bu hususta Maliye müsteşarı Faik demiştir ki: — 1934 bütçesi tahminlerine nazaran tahsilâtm fazlalığı dola - yısile bazı vergilerde tenzilât ya - pılacağı etrafmdaki neşriyat efkâ rı umumiyeyi aldatmaktarn başka bir şey değildir. Şu dakikaya ka - dar varidat göz önüne getirilmek suretile vergilerde tenzilât yapıl « ması ne düşünülmüş ve ne de mev zuu bahsolmuştur. Bu gibi, memlekette herkesi a - lâkadar eden, bir haber yazılırken biraz dikkat ve ihtimam gösteril « mesi, alâkadarlardan sorulması ve efkârı umumiye üzerinde ya- pacağı aksi tesirin de göz önünde tutulması herhalde doğru bir ha - i reket olmuş olur. . i Denizlerde fırtına (Baştarafı 1 inci de) Karadeniz ve Akdenizde şid- detli fırtına büküm sürmektedir. Ekseri vapurlar Boğazdan dışarı çıkamamaktadırlar, Cümhuriyet vapuru fırtmanm ara verdiği bir sırada müşkülâtla Boğazdan çık- mıştır. Gülcemal, Ereğli önünde müthiş bir fırtmaya yakalanmış ve güçlükle limanmıza O gelebilk miştir. Bartın seferini yapan An «- talya vapuru Amasra İlmanma $ı - ğınmıştır. Karadenizde £#eferler durmuş gibidir. Bandırmaya kalkan Gülnihal on saat gecikerek Bandırmaya gi- debi'miştir. Rasathane (o havarm yağışlı olarak devam edeceğini bildirmektedir. Fırtınanm şiddetinden Anadolu kıyısmdan Heybeli Adaya cere- yan nakleden elektrik kablosu | kopmuş ve Heybeli elektriksiz kal | mıştır. Elektrik sirketi kablonun İ on günden evvel tamirine de im - kân görememektedir. Diğer ada « lara cereyan veren kablolarm kop masından da endişe ediliyor. Sovyetlerin Ankara elçisi Moskova, 13 (A.A.) — Sov - yet birliği Ankara büyük elçisi B. Karahan Sovyet ittihadı mer « kezi icra komitesi azalığına seçil. miştir. B. Karahan ayni zamanda Ankara büyük elçiliğini muhafa- za edecektir. General Fabreddin Ankaraya gidiyor Türkiye Cümhuriyeti namma İran — Efgan hudud ibtilâfınm halli için hakemlik vazifesini gör- müş olan ordu müfettişlerindenGe neral Fahreddin Rusya ve Berlin yoluyla şehrimize gelmiştir. Gene ral Fahreddin iran — Efgan hu- dudu hakkındaki kararmı hükü - mete vermek üzere bu akşam An- karaya gidecektir, İran ve Efgan hükümetlerine hakem kararı hükümetimiz tara - fından tebliğ edilecektir. sene Avrupadan bir çok zengin- ler, prens ve prensesler gelir ve haftalarca kalırlar. Bu yrl Köstencenin Balkan say- fiyeleri arasmda mühim bir yer tutacağı ve çok kalabalık olacağı umulmaktadır, ii (Baş tarafı 1 incide) den şüphe edilmiyecek şahitler tarafından teyid edildiği nokta - sma dikkatinizi çekerim. Hauptmanın evinde bulunan fidye parasına dair hâkim demiş- tir ki: — Bu paranın Fiş tarafından bırakıldığını umuyor musunuz? Bu paranın Hauptmana bir ayak- kabi kutusunda £ verildiğine ve bir dolebı'a 4 ay durduğuna ina- nıyor musünüz? Merdiven hakkında (o hâkim demiştir ki: — Merdivenin yapılması için kullanılan tahtanın hiç olmazsa bir kısmının Hauptmanım evin - deki tavan arasının döşeme tah - tasından yapıldığına dair şahit - ler tarafından verilen (o ifadeler size bir kanaat veriyor mu? Hâkim, sözlerini şöyle netice- lendirmiştir: — Cinayetin maznun tarafın» dan hırsızlığa teşebbüs esnasın - da yapıldığına hükmediyorsa - nızı, cinayet istemiyerek bile ya» pılmış olsa, bu, birinci derecede bir cinayettir. - Şayed cinayetin hırsızlığa te- şebbüs esnasmda yapıldığı hak « kında şüphe ettirecek makül'dü. şünceleriniz varsa, maznunu be- raat ettirmek lâzımdır. Ve şa - yed maznunun birinci derecede bir cinayetten (suçlu olduğuna hükmediyorsanız, münasib gö - rürseniz, kendisine müebbed ha- pis cezasmın verilmesini de tav- siye edebilirsiniz.,, Bir çok gazeteciler, bu hülâsa- yı, Hauptman'ın suçlu tanınma» sı İehine olarak tefsir etmekte - dirler. Flemington, 14 (A.A) — Jü- ri heyeti, kararını İl sağt müzâ- kereden sonra saat 22,30 da ver- miştir. Jüri heyeti Hauptmanı bi. rinci derecede cinayetten suçlu tanımakta ve onu ölüm cezasına mahküm etmektdir. Hauptmann, 18 Mart ile başlıyan hafta içinde lektrik sandalyesine oturtulacak- tur. Flem'ngton, 14 (A.A) — Jüri heyeti, Hanptman'ı Lindberg'in çocuğunu taammüden öldürmek- ten suçlu tutarak ölüme mahküm | etmiştir. Hauptman'ın kararı temyiz için | 3 çaresi vardır. Temyiz davasının bir çok usul ve muamele yüzün- den, Mayıstan evvel yapılmasına ihtimal yok gibidir. Flemington, 14 (A.A) Hauptman, idam hükmünün icra edileceği Trenton hap'sbanesine, 48 saatten evvel sevkedilmiyecek- tir, İlk defa olarak, hâkim Tranşar, mahküm hakkında, idam mah- kümlarma tatbik edilen mutlak süküt kaides'ni refetmiştir, Hauptman, gardiyanlarile konu şabilecektir. Mahkümun avukatları, hükmü istinaf etmeğe hazırlanmaktadır - lar, Bunlar, reis Traşar'm Haupt- man'ın hakkmda sarih bir aleyhb- tarlık ile ittiham (etmektedirler. Kendisinin jüri heyetine yaptığı tekl'flere dair, 32 itiraz noktası lardır. Flemington, 14 (A.A) — Dün saat 11,45 de müzakereye çekilen jüri heyeti, kararını mahkemeye ancak gece 22,45 de, yani, 11 saat 19 dakika müzakereden sonra bil dirmiştir, Hauptman, kararı kıpırdama - dan dinlemiştir. Yalnız, hâkim, ölüm hükmünü bildirince, ha Tİ , Yahudi hüküm yan,, gazetesi, bu havadisi verir ken, yapılan müracaatın se ; kısaca anlatarak şöyle diyo? “İstida, Filistindeki Ziyesi! tatilciler birliği merkez kom” | si reisi Vaynşal tarafından — rilmişti. İstenen şu idi: Yahudi ler, önce Filistine daha çok 79 İnidi girmesini “Ulmelar mundan istiyorlardı. z Bugünkü muhacir taki. nı kaldırılmasını ve böylece”, listinde bir Yahudi çokluğu © min etmeği ileri sürmü Bu suretle, yani Yahudi eksefi yeti temin etmek yoliyle ileri Filistinde bir Yahudi hü 9 kurmağa adım atmış olacakl”” din. # Gri (Baş ei 1 ini Bu sabah kendisile görüldi muharririmize Sağlık Çev Ali Rıza demiştir ki: ,. “ — İstanbul büyük, mekte? yg” dedi çok. Hastalığın seyrini # teblerde tetkik ediyoruz. Neiti Cumartesi günü ( alabi v tahmin ediyoruz. İcab eders#€ tebleri yeniden tatil edeceği”2/ Avusturya fabrik” lârında kaza Viyana, 13 (A-A.) — “ai he Nahtrihtenstelle,, gazetesi”, Berşuvang ve Şteifeld fabrif”, larınm infilâk ederek harab ©, duklarına dair olan yabanci * berlerin asılsızlığını bildir izinlidir. yg Yalnız Şteifeld fabrikası, çöküntü yüzünden hasara . mıştır. i iki tayyare çarp Londra, 13 (A.A.) — Ki Bakanlığı, iki İngiliz askeri X, yaresinin Malta mçaklarandel sademe ettiklerini haber ve! tedir. Tayyarenin içinde bulu X iki zabit ölmüştür. Bu akşam SARAY sinemasında EDDİE CANTOR'un en gös en nükteli filmi ( TUNÇTAN VÜcUTLE.. Zengin dekorlar « Neşe « e İhtiras > Şarkırlar - Danslar - G” maştırıcı mizansen - Broadw güzel kızları. 4 İlâveten: BABA NOEL: sında “MOKAVK,, vapurunun ması (dramatik sahne) şeyler söylemek istemiş ve bezgin bir tavırla ağır ağı haneye doğru yürümüştür. Bayan Hauptman'ın ise, az sürmüştür. “Ki rum demiştir, daha ümidi medim.,, iv, Ölüm hükmünün tefhimi” 1 kib eden müessir sükütü İyi” den yalnız Relly olmuştur yi, maileyh, jüri âzasından nin ayrı ayrı reyini tekr8” ni istemiş ve bunlar da: Ki man, birinci derecede ket” fus ile suçludur. Cümlesi” eylemişlerdir. Jüri, ancak beşinci def” 4 toplandığı zaman, ittifa$i yi p edebilmiştir. Jüriye dahil 4 dımın ölüm cezasına uyari” dukları söyleniyor. Hülkm” gl kib, halle jüri âzasile P teması yasak edilmiştir” . Reliy, hükmü istinaf vi türlü zehmete katlanacsİ”, $, hattâ lâzım gelirse, ter” gi dar müracaat olunacağı” yi” , e M.N. fifce sendelemiştir. O sırada bir | miştir.