25 Şubat 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

25 Şubat 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Bulgar ordusu nasıl teşekkül etti; şimdi ne vaziyettedir? Bulgar Ordusunun Tarihçesi: Bulgar ordusunun ilk nüvele - ri, 1877 harbinde teşkil olunan ve ayni zamanda Bulgar ve Rus za - bitleri tarafından 12 gönüllü ta - burudur. Ayastafonos muahede - sinden'sonrfa Bulgar ordusu, üçer taburluk 8 alaydan mürekkebdi. 1886 da Şarki Rumeli ile birleşik dikten sonra alayların adedi 12 ye | çıkarılmış ve ayrıca orduya suva- | ri ve topçu alayları ile fen kıt'ala- İ rı ilâve edilmiştir, 1912 yılmda, Balkan harbinin | arefesinde, 2 veya 3 yıllık mecburi | hizmete müstenid Bulgar ordusu 9 fırka ve 11 müstakil suvari ala- yından mürekkebdi. Bulgar piya - desi Manliher tüfeği ile topçusu ise seri ateşli Şnayder topları ile mücehhezdi. Barış halinde Bul- gar ordusu 55.000 kiş'likti. Bal - kan harbi esnasmda ise Bulgaris- tan, 620 bin kişiyi silâh altma al- mış ve cebheye İİ fırka gönder - mişti, Büyük harpten sonra 29 Eylül 1918 mütarekesi muci- bince, Bulgaristanm elinde her bi- ri 16 piyade taburundan mürek- keb 3 fırka ile müstakil 9 suvari alayı bulunmakta idi. Newilly barış muahedesi ise Bulgaristana tamamen başka bir askeri teşkilât vermiştir. Neuilley muahedesi, Versay muahedesi modeli üzerine yapıl - mış muahedelerdendir. Muahede- nin 65 nci maddesi mucibince, mecburi hizmet lâğvedilmiş ve o- nun yerine, muahedenin 72 inci maddesi hükmünce müddeti 12 yıldan aşağı olmamak üzere gö - nüllü teşkilâtı konulmuştur. Muahedenin 66 ve 69 uncu maddeleri asker mikdarının 20 bin kişiyi geçmiyeceğini ofakat bundan ayrı olarak Bulgaristanm | 10 Sin silâhlı jandarma, orman bekcisi ve polis efradı ile 2157 ki- lometrelik sınırları için 3 bin mu- hafaza memuru buluudurabilece- ğini tasrih etmektedir. Zabit mik- darı asker mikdarmın yirmide bi- ri olarak tesbit olunmuştur. Müd - deti bitmeden değiştirilen efrad nisbeti de yirmide biridir. Mecburi askerlik hizmeti, Bul- garlarm büyük ekseriyeti için bir ülkü olarak kalmıştır. 27 Mayıs 1933 tarihinde Sobranya'da say - lav Kâm'lef, bütün meclisin teza- büratı arasında, memleket sınır - larınm müdafaasınm ücretli (o as- kerlere emniyet edilmiyeceğini söylemiş ve mecburi askerliğin ye niden tesis'ni istemişti. 1922 yılmda, Bulgar ordusu 11 bin kişiden mürekkeb iken, hükü- met askeri kontrol komisyonun - dan, her yıl kur'a usuliyle üç sene hizmet için 8500 kişiyi asker ça - ğırmayı ve buna mukabil ordunun mikdarmı 33 binden 25 bine indir | meği taleb etmişti. Bu taleb kabul olunmamıştır. Fakat müttefikler, Bulgaristan hususi © vaziyetir' nazar; dikkate alarak gönüllü hi; met müddetini 12 yıldan 6 yıla in dirmişler ve Sofya büyük kilise - sinde Svela Nedelya komünist su - ikasdımdan sonra 25 Nisan 1925| © de muvakkat bir zaman için 10! bin gönüllü toplanmasına müsa - ade etmişlerdir. Bulgar ordusunun bugünkü teşkilâtı Bulgar Harbiye Bakanlığı, Ba - kanlık dairesi ile büyük OErkânı Haribyeden mürekkebdir. Büyük Erkânı Harbiye, kıt'ala- rın teşkili, ahzı asker muamelâtı ve askeri vaziyetlerin tetkiki işleri ile meşgul her biri üçer kısımlık iki daireden teşekkül etmektedir. Ayrıca, topçu, fenni kıtaat, su - vari kıtaatı müfettişlikleri ile ida- İ re ve levazım dairesi, sıhhiye da- iresi, topoğraf dairesi askeri di- van ve Harbiye mektebi vardır. Bugün Bulgar ordusunda ala - yın fevkinde bir askeri cüzütam yoktur. Bulgaristanm 8 alay opiyadesi vardır ve bunların © garnizonları Sofya, Plevne, Ruscuk, Eski Zağ- ra, Sliven, Şumnu, Vratza ve Dup nitzadır. Her alay, bir Erkânıhar- biyeden ve 3 taburdan mürekkeb- dir. Her taburda bir erkânı harbi- ye, 3 piyade bölüğü ve 1 ağır ma- kineli tüfek bölüğü vardır. Bir bö- lüğün âzami mevcudu 2 zabit ve 120 neferdir. Her alayda bunlar - | dan başka bir de kontrol kıt'ası denen bir bölük vardır ki bu da bir Erkânı Harbiye ile üç takım - dan mürekkebdir, Cüzütamlarım inkısamına mâni olmak için Neüiliy müahedesi, bir alayın asgari mevcudu 52 zabit ve 1600 nefer ve azami mevcudunu 65 zabit ve 2,000 nefer ölmak ü - zere tesbit etmiştir. Bulgaristanın suvari kuvveti 3 alaydır. Her alay, bir Erkânı Har- biyeden, 4 suvari bölüğünden | mitralyöz grubundan ve 1 delayrı ca bir grubdan mürekkebdir. A - zami mevcudu 30 zabit ve 720 ne- ferdir, Topçu krtaatı, ikisi sahra ve bi- risi cebel olmak üzere üç balarya- dan teşekkül ©eden3 muhtelif grubdan, her biri üçer bataryalık 3 sahra topçu grubundan ve müs - tahkem mevkileri muhafaza eden 9 bataryalık silâhsız diğer 3 grub- dan mürekkebdir. Müstahkem mevkilerin üçü da- hildedir. Sofya, Şumnu ve Vidin. İkisi sahildedir: Varna ve Bur - gaz. Hiç bir topun çapı 105 milimet- reden fazla olmıyacaktır. Cebel bataryalarının asgari mevcudu 3 zabit ile 200 neferdir. Fen kıtaatı, bir Erkânı Harbi - ye, 2 istihkâm bölüğü, 1 projektör ve 1 köprücü grubundan müteşek- kil 3 taburdan, üçer bölüklük 2 bisiklet taburundan ve Ayrıca 3 muavin kıt'adan mürekkebdir. Her taburun âzami mevcudu 14 zabit ve 500 neferdir. Levazım 8 depo ve 8 bölükten ve sıhhiye de 3 depo ile 8 hastaha neden mürekkebdir, Her nevi askeri tayyarecilik memnudur. Sivil tayyareciliğe ge- ince, 1Z polis memuru tayyareci - ik öğrenib pilot ves'kası alabilir- er.Fakat bunlar da tayyarecilikle filen iştigal için olmaytb Ucari tay yareciliği kontrol etmek içindir. Bahriye Baliriye kuvveti, Tuna filotilâ- HABER — Akşam Postast Silâh ticaretini azalt- ma yolunda ne düşünüyor? Cenevrede kurulan ve uluslar arası silâh işlerini gözden geçiren “Silâb Ticareti Komisyonunda,, İngiltere, Amerikanın fikrine uy- mamakta devam ediyor. Bu sefer Fransız mütehassısı da, İngilterenin hoş görmediği düşünceler ileri sürmüştür. Amerikan mürahhas: Bay Vil- son, “her silâh için bir teşhis ve- sikası lâzrmgeldiğini,, ileri sür- müş, Fransız mürahhası Ober ise, “her yılm başlangıcında gelecek silâh imali proğramınm herkese bildirilmesi,, düşüncesini söyle- miştir. İngiliz mürahhasınm cevabı şöyle olmuştur: “Her iki tasavvura göre de, bir çok statistikler yapmak lâzrmge- lecektir. Bay Vilson her s'lâhm meydana konuş gününden başlı- yarak tarihini istiyor. Bay Oberin ise, bunların daha doğmasından önceki hayatını ister gibi bir hali var, Şimdiki halde umumi vaziyet şunu gösteriyor ki, Fransa büyük mikyasta Amerikanın fikrini tw- tuyor, İtalya ise bu meselede İn- giltereden yanadır. İngiltere, Amerikanın “sivil tayyareleri de askeri tayyareler gibi tescil ettirme,, arzusuna da uymamaktadır. Ve bu yolda, ken- ! disinden yana çıkanlar daha çok- i tur, Maliye bozuk C ltalya idhaelatnı Resmi gazetede çıkan bir ka- rarname İtalyaya girecek bütün malları “idhalât müsaades'ne,, ta bi tutmaktadır. Hükümet önceden müsaade et- medikçe İtalyaya hiçbir ham veya hut mamul madde girmiyecektir. Bu kararnamenin gayesi İtalya idhalâtını tamamiyle eksiltmek- tir.Giornal d'italia'nm yazdıkları» na göre yabancı memleketlerde ya pılmakta olan mübayaa kıymetle- ri bazı maddeler için yüzde 70 hatttâ 90 nisbeinde azaltılacak- tır, Bu kararname sanayi mahafi- linde büyük endişe uyandırmış- tır, Çünkü bunların ham madde ihtiyacları temin edilemiyecektir. Hükümet dehşetli açık olan ti- caret müvazenesinin sarstığı liret kıymetini koruyabilmek için her türlü tedbirleri göze aldırmış bu- lunmaktadır. 1933 yılında ticaret müvazenesi İ milyar 500 milyon liret açık vermişken bu yekünlar 1934 yılı sonunda 2 milyar 500 mil yon lirete çıkmıştır. © o Eesasen zayıf olanaltm ihti- yaçları 1934 yılı başlangıcında 7 milyarlık bir yekün tutarken şim- di ancak 5800 milyondadır. Tica- reti en şiddetli tedbirlere bile mü- rTacaat mecburiyetini hissettirecek kadar sarsılmış olan İtalyanın Şar ki Afrikada para ve mal istilzam ettirecek bir sergüzeşte atılmış, a- lâkadarlarca hayreti mucib olmak tadır. sından mürekkebdir. Bu filotilâ, 4 gambot ve 6 sı motorbot olmak üzere 8 küçük gemiden teşekkül eder. Karadenizin muhafazası i - se, Münakalât Bakanlığı büdçesi- | azaltıyor icra olunur. ne merbut bir filotilâ tarafından Kisir İİ, se İLME yk 12 8 İnen İdaş $$ edi italya futbolu | Birinci gol olduktan sonrw İtalyan oyuncusu Fransız kalesinde çıkarıyor Son hafta içinde dünyanın en | hiç bir taşkınlıkta bul mühim spor hâdisesi Romada Sa- | Jardır. Son zamanlarda sert ları ile her tarafta fena tesir mış olan İtalyan oyuncuları # maçta çok dürüst ve nazik pir* j yun göstermişlerdir. zio stadmda Fransa ile İtalya mil. lit Fütbol takımlarının karşılaş - masıdır. Maç Italyan milli takı - mının İ - 2 galibiyetiyle bitmiştir. Bu karşılaşma Fransa ile İtalya | futbolünün tam 14 üncü teması - dır. Bütün münekkitler maçtan | evvel yaptıkları tahminlerde Fran sız takımının büyük bir mağlâbi - yete uğrayacağını yazmışlardı. Hattâ İtalyan (Omünekkitler Fransa ile yapılacak olan teması, yakında karşılaşacak olan Avus - turya - İtalya milli takımları için | bir antreman oalrak gösteriyor - Tasa. İtalya kendisine bu kadar emin- di. Maç başta Musolini olmak üze- re pek büyük bir kalabalık önünde oynanmıştır. Oyuna başlar baş - lamaz ikinci dakikada top Fransız takımınmn kaptanıve bek olan Mattler'in eline değerek (o penaltı olmuş. İtalyanlar ilk gollerini böyle kazanmışlardır . Altıncı dakikada (İtalyanların meşhur santrforları Meazza Fran- sız müdafaasını yararak İtalyanın ikinci golünü (atmıştır. Herkes Fransızların büyük bir mağlübiye- te doğru gittiğini umarken Fran - sızlar bilâkis hiç (o yılmamışlar ve yirmi yedinci dakikada sağ açık Keller'in bir kafa vuruşu topu İtalyan kalesine sokmuştur. Bundan sonra ilk devre müte - vazin bir şekilde bitmiştir. İkinci devreye Italyanlar büyük bir hızla başlamışlar, Meazza, Ferrarie, Skopelli Fransız kalesi - ne gayet şiddetli şütler atmışlarsa da Fransız kalecisi Lense bütün bu şütleri tutmağa ve bir tek gol bile yememeğe muvaffak ol - muştur. Oyun da bu şekilde 2-1 İtalyanların şanssız bir galebesi - le bitmiştir. Bu son maçın verdiği neticeler - den biri de Fransızlarm son sene - lerde futbolda adam akıllı ilerle - dikleri, ve İtalyanların İngilizlere mağlüp olduktan sonra hâlâ ken- dilerini toplayamadıklarıdır. Maçtan sonra bazı münekkid - ler İtalyan takımının eski kabili - yetini kaybetmiş ve ihtiyarlamış olduğunu yazmışlardır. Hakem, Belçikalı Baert idi. . * * er —— semru | büyük devlet| Italya: 2 Fransa : düşüyor mu? .. daha fazla çalışmışlar ve fak da olmuşlardır. Oyun halk Fransızları çok alkalen İnkisarı hayale uğrayan sef” den bazıları İtalyan oyu: “ıslıkla tezyif etmişlerdir gazetesinin yazdığına görö y Sovyet Rusaya, Baykal kmdaki tahkimatı blm ponya da Mançukodaki azaltacak ve Sovyet Rus çuko hududu üzerinde bitarti mıntaka kuracakmış.. da, şöyle yazılmaktadır: mek üzere bu plân, gele€ pe kontrölünden Sovyet ae müzakereleri Tokyoda konuşulmaktadı""" “Nişi Nişi,, nin yanl dem'ryolu müahedesi tan sonra, Japon hü ya hüdudunun nit kal gölü tahkimatma artik kalmadığını Sovyet Rusy3! yecekmiş.. mamlıyor: çukodaki/ askerlerinin ze cak asayişi temin edecek mma söz söyl'yen biri İ** yet Rusya — Mançok? yavaş yavaş i gi ani 7 y | - Fransızlar İtalyanlara Sovyet - Japo/ Anlaşması içli neler lâzım? İngilizce “News ere ve” » yi sk Gene ayni havadisin “Uzak Şarkta sulhu üne geçecek olan Çin Tokyoda çıkan vi > e “Royter ajansı,, bu “ Buna karşılık Japon?” bir yeküna indirmeği tir.,, Japonya Hariciye Hariciye Nazırı Hirota'”" meselesinde Portsmav? sinin ahkâmını tatbik © şüncesinde olduğunu bi Bu wüahede; Sovyet hududunun Şagali Sovyet ği >» bitaraf mntaka ihdas” mektedir.