13 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

13 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Yunan ihtilâline Dair Dün Geceki Haberle Jtalyanın “Yunan e alâkası İsyanda Italya sefaretine mermi düştü Roma, 12 (A.A.) — Ka- vala şehrinin bombardımanı es - nasında bir gülle İtalyan konso - loshanesine isabet etmiş oldu - ğundan Atinadaki İtalyan orta elçisi Yunan Başbakanı Bay Çal. daris Onezdinde bir teşebbüste bulunmuştur. Bay Çaldaris hâdisenin vuku- undan son derece müteessir ol - duğunu beyan ve mesuliyetin meydana çıkarılması için tahki - kat yapılacağını ve hasaratın ta- mir edileceğini ilâve etmiştir. Italya, hâdiselere karışmamış! Roma, 12 (A.A) — Yarı resmi mahafil, yabancı kaynaklardan çıkan ve İtalyanın Yunanistan va kayiine güya müdahale edeceği- ne dair olan haberlerin &sassız olduğunu beyan ediyorlar. Bu vakayi Romada, daima da- hili bir siyasa işi olarak telâkki edilmiş ve İtalya, ne doğrudan doğruya, ne de bilvasıta bu işe kat'iyyen karışmamıştır. “Sunday Express,, Italyayı işte alâkadar görüyor Bugün gelen ingilizce gazete. lerden “Sunday Ekpress,, iki gün önceki Yunan kâdiseleri ve dola- yısiyle diğer bir takım hâdiseleri göze alarak vaziyeti şöyle yazı" yor: “Bulgaristanm arkasında İtalya duruyor. Her ikisi de Balkan mi- sakına muarızdır. Bulgaristan bu misakı reddetti. Çünkü bu misak Bulgaristanın bugünkü hudutları. nı kabul etmek teahhüdünü orta- ya atıyordu. Bulgaristan harbi umumiden sonra Yunanistana geçen Make - donyadaki yerlerini almak ve E - ğe denizine bir mahreç istiyor.. “İtalya ondan yana çıkıyor; günkü kuvvetli bir Balkan klokun- dan korkuyor.. Yugoslavyanm bu- gün elinde olan Adiryatik kıyısı- ni ele geçirmek istiyor. “Türkiye (Yugoslavya ve Ro - manyanm da, misak teahhütleri dolayısiyle yapmağa mecbur oldu- ğu gibi) Yunanistanı tutuyor. Venizelos misaka o muarızdır. Böylece Bulgaristan onu tutuyor. İtalya Türkiyeye karşı Bulgaris - tandan yanadır. Yugoslavya İ - talyaya karşı Türkiyeden yana - dır. “Şu kanaat var ki İtalya, âsi - leri el altından tutmaktadır. Eğer Venizelos muvaffak olursa Yu - nanistan İtalyaya tabi bir devlet olur. “İşte volkan göz önünde. A -! caba patlıyacak mı? “İta'ya Balkan andlaşma- sını suya düşürmek istiyordu ,, Deyli Herald gazetesi şu maka- leyi neşretmektedir: ! “ Balkanlarda olan karışıklığın | arkasında yalnız Bay Venizelosun | şahsi ihtirasları değil, ayni zaman- da Senyör Musolininin siyasal en - trikaları vardır. İşte burun içindir ki Yunan ihtilâli, tehlikeli bir Bal- kan buhranı halinde inkişaf etti . Üç Balkan devleti silâh başın - da bekleşiyorlar. Bulgaristan, Yu- nanistan ve Türkiye Cenevreye şi- kâyet üstüne şikâyet yağdırıyor « lar, Bunun da sebebi, bütün dev - let adamlarının kanaat etmiş ol - duğu gibi, Venizelos ( ibtilâlinin İtalya tararfımdan teşci olunması, İtalyadan yardım (görmesidir ve Balkan blokunu parçalamak için olan İtalyan plânmnın bir parça - sıdır.,, 9 Mart tarihli Deily Herald ga - zetesi ilk sütununda büyük punto- larla bunları yazdıktan sonra si - yasi muhabirinin aşağıdaki mek - tubunu bu yazının altma koymuş- tur. Ihtilâl şefleri Faşistlerin kuklasıdır Diplomatik mahafile göre yeni Balkan buhranının hakiki hikâyesi şudur: Son yıllar (o zarfında kendini İtalyan nüfuzuna o gittikçe daha fazla kaptıran ve Romaya munta - zaman ziyaretlerde bulunan Bay Venizelos Balkan andlaşmasının İtalya hükümetince hoş görülme - yen taraflarını bozdurmak için son yıl zarfında elinden gelen herşeyi yaptı. Büyük mikyasta muvaffak da oldu. Fakat bu muvaffakıyeti kâfi derecede değildir. İtalyan hü- kümeti bur emdi bir ifadesi olana Türkiye - Yunanistan - Tw“ goslavya ve Romanya ittifakını bozabilmek © endişesiyle çırpın - maktadır. Bulgaristanın son siyasaları bu faaliyetin bir çok taraflarmı izah edici oOmahiyettedir. oAyni-za- manda Venizelosun ( ihtilâlinide izah etmektedir. İtalyaya taraftar Venizelist Yu- nanistan, İtalya taraftarı Bulga - ristanla yan yana olunca Balkan bloku ikiye (oayrılm ve İtalyaya Balkanların sevkülceyş kontrolü - nü teslim eder. Bu plân geçen Ağustostanberi olgunlaşmakta idi. Baharı bekli- yordu. İhtilâlin sevkülceyşi (o mihrakı olmak üzere Yunanistanm Bulga - ristanla deniz arasmda olan arazi- nin intihabında ( elbetteki mühim sebepler vardı ve burasi kışın mu- harebe yapılacak bir memlekettir. Sınırın öte yanında Bulgarlar - da aylardanberi hazırlık (yap - makta idiler ki buda Türklerin gözünden kaçmamış olan diğer bir noktadır. Hattâ bazı yerlerde, İtalyan se - (Devamı 9 uncuda) Âsiler yakalanıyor Diğer taraftan Dedeağaçtan bil | dirildiğ'ne göre, şimendöferle ge len bir asi taburu, derhal silâhla- rından tecrit edilmişlerdir. General Ta ulas tevkif ecidi Atina, 12 — İsyanda metbal - | dar olmak suçile isyanın ilk gü- İ nünden beri aranılmakta olan | cümhuriyet birliği reisi General Papulas ile mütekait miralaylar- dan Viçanis, Tambakis ve Apos- tolu saklandıkları yerde Yunan zabıtasmca tevkif edilmişlerdir. EE e ARANAN ve — Akşam Postasi Resmi tebliğ Tedip hareketi /nasıl tasvir ediliyor ? Atina, ajansı 11.3 tarihinde sa- at 22 de tebliğ ediyor: Ulusal ordu, bu sabah Serez ve Demirhisara girdikten sonra is - yan kuvvetlerinin darma dağmık bir hale gelmesi okadar çabuk ol. muştur ki, bir gün içinde cereyan eden bu kadar çok hâdiseyi takip etmek hemen hemen imkâasız ol muştur. Bir taraftan âsi zabitler, tethiş vasıtalarile günlerce emir- leri altında bulundurdukları as - kerlerini terkederlerken bu asker ler ulusal orduya kafileler halin - de teslim oluyorlar, öbür taraf- tan da ulusal ordu Dramav: işgal ederek Kavalaya ilerliyor ve Ka. valada da hükümet otoritesini te sis ediyordu. Hükümet milli ve as. keri memurları şimdiden bütün doğu Makedonyasımda yerleşmiş bulunuyorlar. Asi zabitler, Serezdeki Yuna » istan bankası kasalarından 60 milyon drahmi kaldırarak Kava- la yolu ile kaçmışlardır. Ulusal orduya kumanda eden harbiye bakanı General Kondilis, bu akşam Kavalaya müvasalat et. miştir. Harekât bittiği için Atinaya ha reket edecek ve yarım sabah ora - da bulunacaktır. İnsanca zayiat pekaz Dünkü harekât esnasında ikisi emel mandi $ iL Mi. Binali dördü sivil olmak üzere 28 kişi yaralanmıştır. Hükümet kuvvetleri kumanda» nı General Kondilis, bugün öğle üzeri saat 16 da Atinaya gelecek- tir. B. Çaldarisin evinin önünde büyük bir halk toplantısı olacak- tar. Atinada büyük merasim yapılıyor Atina, 12 (Hususi muhabiri - miz bildiriyor) — Buradı saat 16 da büyük bir millet mütingi yapılmıştır. Birçok hatip ve hü - kümet erkânından bazıları nu - tuklar söylemiş, halk bunları he- yecanla alkışlıyarak zaferi kut- lulamıştır. Bütün mağazalar ka - palıdır. Ahali bir zafer bayramı yapmaktadır. Şehir donaamıştır. Sindağma ve Omonya meydanla- riyle İstad caddesi geçilemiyecek kadar kalabalıktır. Halk hükü « metin zaferini alkışlıyor vs asile- ri tel'in ediyor. Atina, General Kondilise par- lak biz istikbal hazırlamaktadır. Tabii hayata avdet edildi Atina, 12 (A.A.) — Hükümete sadık olup ta âsilerin elinde esir bulunan hükümet memurları ser- best bırakılarak vazifeleri başma dönmüşlerdir. Girit adasınm her tarafından normal idare iade olunmuştur. er TERA mi 13 MART —1985 # Venizelos nasi: ve nereye kaçtı? Atina, 12 (Hususi muhabi- | rimiz bildiriyor) — Venizelos, karısı ve diğer asi reisler saat 24 te Averof zırhlısıma binerek Giritten ayrılmışlardır. Averof, Venizelos ve yanmdakileri | - talyanın idaresinde bulunan On iki adadan Kasos adasına bıraktıktan sonra Faler lima - nına dönmüş, teslim olmuştur. Venizelos nereye çıktı? Söylendiğine göre Venize - los Kasos adasında nezaret al- tındadır. Hakkında siyasi mül- teci (Oomuamelesi (o yapılması yani iade edilmemesi muhte - meldir, Venizelosla birlikte yüz zabitin de ayni adaya çık- tığı zannolunuyor. Bulgaristan Yuna- nistana teminat verdi Sofya, 12 (A.A.) ajansı bildiriyor: © Yunan orta elçisi, Yunan hu - dudunda Bulgar kıtaatının takvi- yesi hakkında Başvekilden izahat istemiştir. General Zlatef, bu ted- birlerin Yunanistan hâdiseleri ü- zerine alındığını izah ve Bulgaris- tanm sluhperver emelleri hak - sınga giçiye teminat MAAŞ — Havas “Donanma mağ teslim oldu? Bütün Komi Atina, 12 (A.A.) — pidolardan Psara, eli duğu bir telsizle Psara ve torpido muhripleri ile NirsW | mindeki tahtelbahirdeki 9*İ bitlerin bu gemileri gizlice derek mürettebatlarmı bır8” olduklarını bildirmiştir. Bu Ü | mi, Suda limanında hükü emrini beklemektedir. Psaradan almanson * göre Hanyada rehin olarak edilen eşhasın kâffesi serbes rakılmıştır. Bunların içerisi hükümete sadık kalmış olan b riye zabitleri vardır. Bu 78 asiler tarafmdan Gnc narak getirilmişlerdir. Şimdi zabitler, asiler tarafmdan ver dilmiş olan gemilerdeki va: ri ellerine almışlardır. 4 Giritte tabii vazıyeti” avdeti Girit umumi valisi B, A tis, tekrar vazifesine başlasıf”” Nireus tahtelbah'ri te avdet etmek emrini almıştır» General Dedes, tekrar Girit fırka kumandanlığını alm? Bugün diğer adalardaki hükt memurları yerlerine iade ed ve tekrar vazifeleri başına a Memleketimize sığınd âsiler kimlerdir? Ayvalık, 12 (A.A.) — A) — Mi. dillinin Averof tarafmdan iş - gali dolayısıyle Ayvalığa iltica eden Midilli valisiyle iki me - bus dün İzmire gittiler. Bugün gelen bir motörle, (o Midilliye Venizelos tarafından gönderi - len valisiyle (kıdemli süzbaşı rütbesinde bir bahriye zabiti ve Midilli mevki kumandanı kıdemli bir yüzbaşı, iltica et - mişlerdir. İlticalarına sebep Mıdilli - deki askerin (tekrar Atinaya müracaat ederek hükümete ar- zı sadakat etmeleridir. Çanakkale, 12 (A.4.) — Yunanlı asi kuvvetlerden bir fırka kumandanı ile bir mira - lay bazı zabitler ve 26 nefer bugün bir motörle Ayralığn Babakale limanma gelmişler. dir. Bunların Dedeağaçtan ev- velâ Midilliye geldikleri ve o - rada barmamıyarak hükümeti - mize sığındıkları anlaşılmıştır. Tahtelbahirlerle mi kaçtılar? Şarki Makedonyadaki âsiler, Dedeağaçta duran hususi bir ile kaçmışlardır. Baska haberlere göre, bir denizaltı gemisine ei dir. Kaçınılân paraları” iadesi meselesi Yunan hükümeti, Bulgar ! metine müracaatla, kaçak âsi | tecrit ve üzerlerindeki miliet p ralarının istirdat edilmesini pi mas etmiştir. Bulgaristana sığına" âsi zabitler Sofya, 12 (A.A.) — jansı bildiriyor: Harbiye Bakanı, Ye w lerinin memleket içerisind€ temerküz kampma sevkedile” lerini bildirmiştir. Az kalsın lincediyorl#”. Atina, 12 — Selânik gi nuna mensup kırk zabit İ*: methaldar olmak suçile tevkif dilmişlerdir. Mevkuflar vardıkları zaman az kalf' tarafından linç edilecekleri” Hav” Bu akşam MELEK Sinemasında Büyük Gala Gitta ALPAR ve Hans JARAY TANGOLİTA (gin) Oieiinde Bal) Musiki: Paul ABRAHAM - Asturyas Arjantin Orkestrf Paramount Dünya Haberleri