5 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

5 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Turkıyede irtica,) Yunanistanda Haa Filipin isyanı yeniden baş Divanıharp ve sansör kaldıramaz (Baştarafı 1 ncide) on, on beş ahmağı da zehirlemeğe muvaffak olmuştur. Yobaz bunlarla — daimi surette muhaberede bulunuyor, ve şebeke sini genişletmek için çalışıyordu. Milâs zabrtası 26 nisan tarihin- de hâdiseyi haber alarak tahkika- ta başlamış, birkaç gün içinde va- ziyeti tamamen aydmlatmağa mu- vaffak olmuş, zıvanadan çıkmış olan bu yobazla sersam - taraftar- Tarmı yakalamıştır. Yoöbazım evinde yapılan araştır- malarda cürmü isbat eden birçok vesikalar, ve mektuplar - ele geçi- rilmiştir. Bu mektuplarda rejimi- miz aleyhinde bulunulmakta, din ileri sürülerek saçma sapan bir ta- kım tahrikât yapılmaktadır. Yakalanan 15 kişi arasında Mi- lâsta tevkif edilen on kişi şunlar- dir: Halil, İbrahim, İnce Saatçi Hafız Mehmet, marangoz Halil İbrahim, Hatip — Hüseyin, Molla Hüseyin, kaputçu Mustafa Mehmet, Muğla — hapishanesinde Şefik, muhtelis tahsildar Ali Rıza, Tahkikat devam etmektedir. Mııı..q—Z.bmdöan gün evvel 20 si erkek, 7 si kadm olmak | üzere mum söndü âyini yapan ve zikreden 27 kişi yakalamıştı. Bun- | ların hepsi kürttür. — Polisler tam geceyarısı âyin yerine girmişler, hepsini yarı — karanlık bir odada yarı çıplak, — kendilerinden geç- miş bir halde bulmuşlardır. Bun-, dan başka odada kafasr kesilmiş | bir kara tavuk; üstüne — dikilmiş | biraz yandıktan sonra söndürül- müş bir mum, bir çok boş şişeler, mühtelif çalgılar ve defler bulun-| muştur. Kadınlı erkekli bu âyin kafile- si sazları, defleri, kesilmiş kara- tavukları, ve biraz yandıktan son- ra söndürülmüş mumlarile birlikte ndlıyıye Ic l m ıdıİmııİeNİîr Fiandenin kolu kırıldı (Baştarafı 1 ncide) B. Flandin, Okser hastahanele - n'nden birine yatırılmıştır. Birkaç güz kımıldamıyacaktır. Halinde Wiç0İr ağırlık yoktur. Paşvekilin arabası Oksere giri- yor'zen, belediye reisi ve - Saylav B. Remnuatöre aid başka bir otomo- bil, işaret vermeksizin, birdenbi - re yan bir sakaktan çıkmış, yolu kesivermiştir. Zorlu bir çarpışma olmuş, bu - nun neticesinde Başvekilin araba- sı, yolun sal kenarındaki bir çınar ağacma toslamıştır. Doğrudan doğruya ağaca vuran — başvekilin kolu, Ceki Kuogan da kaza geçirdi San Diego, (Kalifornia) B (A.A.) Mehmet, Mısırda kanlı bir vak'a Kahiredeen gelen bir habere göre, bir Mısırlı elinde bir hançer- le Mısırdaki İngiliz kuvvetleri ku- mandant General Pinenin evine girmek istemiştir. Nöbetçiler mâni olmakdayken Mısırlr öldürülmüştür. Bu ara bir nöbetçi de ölmüştür. Eve girmek | istiyen adamm deli olduğu söyle- | çarşambaya kalkıyor i Henüz karar yok | Intihap 2 haziranda Atina, 5 — Atina Divanıharbi tarafından muhakeme edilmekte olan Papanastasyu — müdafaasını yapmazdan evvel gazetelere birer HA BER — Akşam Postası KIZIL. KADIRGA Yazan: Kadircan Kaflı Bu harikulâde tarihi denizcilik romanı pek yakında başlıyor. mektup göndererek her zaman mlwww memleket için çalıştığını ve çok te- essüf .ülb bu isyan hâdisesinde | hiç bir ilişiği olmadığını bildir - miştir. Muhalefet — liderleri hakkında dinlenen bir çok şahitler kendile - rinin lehlerinde şahadette bulun - muşlardır. Atina, 5 — Tersane asilerinin duruşması bitmiştir. Müddeiumu- mi maznunlardan ikisinin vecahen ve yirmisinin de gıyaben idamla - rını istemiştir. Atina divanıharbi de ayrıca ge- neral Vlakos ile mütekaid binbaşı Hacı Şarriyi gryaben idama mah - küm etmiştir. ve yirmisinin de gıyaben idamları- Atina, 5 (A.A.) — Divanıharb nezdindeki hükümet komiseri, Ve- nizelos ile Plâstiras için ölüm ce- zası verilmesini istemiştir. Komi - ser, eski başkanlardan — Gonatas, Kafandaris, Papanastasyo ve Mi- lonosun isyana karışmamış olduk- | larmı, ancak isyanı takbih etme « mekle suçlu bulunduklarını iddia ederek, bunlar hakkında da birer | yazılan mektub seneden aşağı hapis cezası hükm- olunmasını dilemiştir. Venizelo - sun oğlu için istenilen ceza 8 yıl hapistir. Atina, 5 (Husust) — Divanı » harb henüz kararmı vermemiştir . Müdafaalar yapılmıştır. — İdarei örfiye ve ga: sansür çar - şamba'günü kalkacaktır. Bu münasebetle Çaldaris, ga - zete müdürlerini davet ederek ba- zı nasihatlerde ve tavsiyelerde bu- lunmuştur. İntihabat iki haziranda yapıla- caktır. Selânik haham başısı hüküme - te müracaat ederek — yahudilerin Yunan hükümetine sadakatini bil- dirmiştir. İngiliz kralının 25nci yıldönümü (Baştarafı 1 ncide) İngiliz yüksek ve zengin sınıf- ları, İmparatorluklarının vahdeti- ni temin etmek için, kralın bu yir- mi beşinci yıldönümünü — büyük bir propaganda fırsatı addetmiş- lerdir. Yarın Londrada dünyanın her yerinden gelen — krallarım, prenslerin, devlet adamlarının da iştirak edeceği büyük merasim ya- pılacaktır. Ayni suretle bir- hanedan pro- pagandası olan Prens Corcun dü- ğününe bir milyon insan — iştirak ettiğine nazaran, yarınki merasi- min daha şatafatlı olacğı muhak- kaktır. Bir tayyare dağa çarptı, 7? kişi öldü Berlin. (A.A.) — Birkaç gün- denberi kaybolan bir Yunkers tay- yaresinin içindeki 7 yolcu, Çekos- lovakya sınırları yakmında Fihtel dağlarında ölü olarak bulunmuş- lardır. Dumanlı havada yolunu şaşıran tayyarenin bir dağ — doruğuna çarpmış olduğu sanılıyor. Yolcular, Alman Generallerin- den Möring ile karısı ve kızı, tay- yare teğmeni Braun, bir pilot ve 2 | »ilot namzedinden ibaretti, lnvn— Kral hakkında Kimin yazdığı anlaşılamadı Kral Londraya git- mekten vazgeçiyor Sofya, 4 (Hususi) — — Bulgar Kralı üçüncü Borisin, krallık ma- kamına çıktığı gündenberi, takip ettiği siyasete ve kralım fırkaları parçalryarak hepsine hâkim bir vaziyete gelmesi için yaptığı çalış- malara dair yazılarak gazetelere, birçok zabitlere gönderilen mek- tup günün en mühim meselesi ha- lindedir. Bu mektupda kralın Bulgarista- nın siyasi hayatında oynadığı çok fena rolleri, yanlış — hareketleri, her şeye karışması, siyast adamla- ra karşı olan muhabbet ve husu- meti açık bir tarzda efkârı umu: miyeye bildirilmektedir. Mektu- | bun yazılış tarzına bakılacak olur- sa bunun, Bulgar siyaseti çok ya “Amerikanın zul- münden kurtulmak | B için,, Japonyaya sığınıyorlar 225 5 Mayıs — | Venedik konferansı ugün toplanıyor Bugün Venedikte İtalya, Avus - turya, ve Macaristan araşında ol - Filipin adalarında, Amerika - | Mak üzere bir konferans toplana - dan ayrılıp müstakil bir. hükümet | Saktır. Konferansta İtalya namı- tesiş etmek üzere bir isyan çıktı- | Pa Suriç, Avusturya namıma hari- ğını dün bildirmiştik. Çarpışma - ciye nazırı Valdeneg, ve Maca - larda yüzlerce ölü ve yaralı var - ristan namına da Macaristan ha * dır. Son gelen telgraf şöyledir: Manilla, 5 (A.A.) — Hükümet Sakdalistlerin başkanlarından Ra- mosun teslim edilmesini, Japonya- dan dilemek niyetindedir. Tokyodan alınan Amerikan tel yazılarına göre, B. Ramos, bir ta - kım nüfuz sahibi — Japonyalıların yardımını kazanmağa — bakıyor- muş, Ramos, İngiliz, İspanyol, Ja- | pon ve Tagal dilleriyle yazılr ve “Müstakil Filipin,, adlı bri gazete çıkarmaktadır. Bu gazete, Filipin adalarının, Amerikanın zulmün - den, derhal kurtarılması için, Ja « Ppon ulusunun yardımını dileyen bir beyanname neşretmiştir. Fransız- Sovyet andlaşması 'Baştarafı I ncide, yazdıkları dı(nilıiııdir. Soayet Rusyanın hava — kuvvetleri için Çekoslovakyada — üssülharekeler kurulduğu yazılmaktadır. Gene Sovyet kuvvetlerinin. Romanya toprakları üzerinden geçebilmesi için Romanya ile Sovyet Rusya kından ve bütün inceliklerini bilen ler tarafından yazıldığı anlaşı- maktadır. Bulgar efkârı umumiye- si mektupta bahsedilen bu nokta- ları bu kadar teferruatile bilmi: yordu, daha bir netice alınmamıştır. Bir çokları bu mektuptan yalnız krala karşı bir cereyan uyandırmak iste- nildiği neticesini çıkarmaktadır- lar, Mektubun askeri birlikten yazıl- dığı kat'iyyen doğru değildir. Bu na sebep de birliğin bambaşka bir şekilde çalışmasıdır. Söylenildiğine göre polis şimdi ki araştırmalarını İznelo — grupu üzerinde tevakkuf ettirmiştir. Ba: zıları da bu mektubun — Çankol grupundan ayrılan sabık nazırlar- dan Talkofla, General Poşef ta- raftarlarından çıktığını söylemek tedirler. Çünkü kabulp tedirler. Çünkü son kabine değiş- melerinde Talkofla, Poşefin nazır olmak ihtimalleri vardı. Nazır ola- mayınca kenedilerine oynanan bu oyunun kral tarafından oynandığı nı sanıyorlarmış, Nazırlar heyeti dün bu mektup münasebetile uzun bir içtima yap- mıştı.Bu toplantrya Çankofla, Tal kof da çağrılmıştır. Bu karışık za: manda Çankofun idareye almma. sı ihtimalinin mevcut olduğu söy: lenildiği gibi bu şekilde bir hare ket kabinenin halk nazarmda kuv- vetlenmesni temin edecekmiş. Kralın Bulgaristanm bu karışık vaziyeti üzerine kral Corcun 25 inci senesi merasiminde bulunmak üzere Londraya — gitmekten bile caydığı söylenmektedir. Askert birliğe dahil olmıyan za- bitler, bütün zabitlere bir beyen- name neşrederek zabitlerin siya- seti bırakarak — vazifeleri başma dönmelerini istemektedir. ——— ya uğrıyan bu tayyarenin buldu- rulmaşr için yapılan yardımdan ö- türü, Alman hükümeti, Çekoslo- vak hükümetine teşekkürlerinin i- fadesine, Pragdaki ataşemiliterini arasında bir mukavele yapılmış ol- masından bahsolunmaktadır. Fransız « Sovyet anlaşmasından sonra Almanyanın Milletler Ce - miyetine karşı aldığı — vaziyet de göze çarpacak derecede ehemmi - yetlidir. Anadolu Ajansının bu sabahki telgrafı Politişe — K isimli bir Alman — gazetesinden naklen şunu bildiriyor. Alman ga- zetesi demektedir ki: “Fransız Sovyet andlaşması Al- manyanın Milletler - Cemiyetine karşı düşmanlığını arttırmaktadır. Milletler Cemiyetini bundan son- ra bu iki devletin nüfuzu altında bulunduracalttır.. ,, Diğer bir Alman gazetesi ise, bu andlaşmayı harpten önceki te - lâkkilere dönüldüğünün tehlikeli bir delili olarak gösteriyor. Gene bir Alman ıııeh_ıî: Fransa ile Sovyetleri yeni bir har- bi umumt hazırlamakla itham et- mektedir. Alman casus tayyarelerine karşı tedbir (İstrazburgdan telefonla) — Sa- atte 500 kilometre uçan altı tayya- re, hudut boyunda polis — vaizfesi ıorııl( üzere — İstrazburga gön- derilmiştir. Memnu mıntaka olan müstah- kem mevkilerin üstünde yabancı bir tayyare görülünce, bu polis tay ' yarelerinden birisi hemen uçarak onu karşılryacak evvelâ fotoğrafı nt alacak sonra da — uzaklaşması, yahut yere inmesi için işaret vere- Bu ftoğraflar bilâhare yapıla- cak diplomatik müzakereleri ko- laylaştırmağa yarıyacaktır. “ Adanada sıcaklar başladı Adana, S (ALA.) — Havalar birdenbire ısındı. — Dün sıcaklık. 37 dereceye fırlamıştır. Şehir hal- kı bağ ve yaylalara — göç etmeğe 4 lııılınııuı.. riciye nazırr Kanya hazır buluna « caklardır. Viyna, 4 (A.A.) — Avusturya hariciye nazırı Valdeneg ile Ma - çaristan hariciye nazırı Kanya Ve- nediğe gitmek — üzere ayni trenle hareket etmişlerdir. Macaristan, Yugöslayyanın Marsilya suikastina dair uluslar - kurumuna sunmuş — olduğu istida | meselesinin Romada toplanacak Tuma konferansı açılmazdan önce halledilmesini istiyecektir. Yeniden silâhlanma bahsine gelince, Macaristan, bu işin Roma- daresmen — müazkere edilmesini dilediği halde,. İtalya, bunun mün- hasiran uluslar kurumuna aid ol « duğunu iddia etmektedir. Güneş Olimpiya- kos karşılaşıyor (Baştarafı 1 ncide) yete uğrayan misafirler bakalım bugün ne yapacaklar?. Libertas maçında gene İstanbul- sporla takviye edilmiş olan Güneş iıkuıı çok güzel bir oyun oyna - ;ıır bugün de ıyıl derecede bir oyun eynsysa maçı kazanma sı muhakkak ııbıdır. Olimpiyakos, cuma günü ikinci devre başında Maçı ;ou genç — hakem Şadi Tezcan idare edecektir. 200 metrelik yüzme rekoru kırıldı Paris, 5 (A.A.) — Fransız Jak Kartone, 200 metrelik kulaç yüz- me dünya rekorunu 2 dakika 6,10 saniye ile kırmıştır. Bundan önceki rekor, 2 dakika 42 4,10 saniye ile Alman Sletasın üzerinde idi. Boksda Til galib geldi Paris. S (A.A.) — Orta ağırlık boks şampiyonu Marsel Til, 14 cü ravndda, Süngeri atmak - suretile Çekoslovakyalı Caks Vildayı yen- miştir. Din aleyhine mücadele.. Hitlerciler 4 papası daha tevkif etti Londra, 5 (A.A.) — Röyter a- jansının Berlinden öğrendiğine göre, ayrışık papâsların yakalan - masına devam olunmaktâadır. Ap - pelsde ve Dortmunda olmak üzere iki papas daha yakalanmıştır. Bunlar devlete karşı söz söyle * miş olmakla suçludurlar. Berlinde Senger hülâ hapiste bulunmakta « dır. Katolik gençler aleyhinde faaliyet Karlıruhe, 5 (A.A.) — Havas mu- habirinden: g Gizli Gövlek aaditasi, STTAlAI yabar edilmiş olan katolik — gençler birli; üyelerinden 7 kişiyi tevkif etmiştir. — Zabıta, bu gençlerin, bazı Hitlerdi gençleri hırpalamış ve tehdit etmiş ol duklarını söylemektedir, ğ