9 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

9 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

HABER — Akşam Postası Hıtlercılık alexhtarları galıîıxor Marksist Almanlar Huduttan içeri propaganda kâğıtları sokarlarken çarpışıp öldüler Londra: (Hususi) — Berlinden gelen haberlere göre, çok sıkı bir ormanlık olan Alman — Çekoslo- vak hududunda Almanyaya be - yannameler propaganda kitapları getirmeğe çalışan üç Hitler aleyh- tarr Alman hudut muhafızlarile sü rekli bir çarpışma neticesinde öl. dürülmüştür. Bu hâdise sırasında hudut mu - hafızlarından da dört kişi yara . lanmıştır. Almanlar hudut muhafızlarını Nazi rejimi aleyhtarlarına karşı takviye etmiş olmalarına rağmen, bu adamlar hayatlarını tehlikeye koyaracasına Almanyaya girme - ğe başvurmakta ve Alman işçileri araşında ihtilâlci fikir uyandır - mağa çalışmaktadır. Nazi aleyhtarı siyasal el kitap- Tarını kaçıran — teşkilâtın — lideri Prağda bulunduğu zannediliyor. verdiği gerdanlığı Viyanada Suültan Hamidin | Uzak Hamidin ! çalanlar ı yakalandı i Bir Avusturya gazetesinden a - larak İstanbullu zengin bir dok . torun karısı Jermen Zenninin Sul- tan Hamit tarafından hediye edi. len kıymetli bir gerdanlığı Viya - nada kaybettiğini yazmıştık. Bu sabahki posta ile gelen Vi - yana gazeteleri gerdanlığı çalan- larm yakalandığını bildiriyorlar: Hırsızlar büyük bir otelde çalışan iki hademe imiş. Hırsızlardan bi - Ti 34 yaşlarında bir kadmdır. —— Bir Rus kadını Horozu Tavuk yapıyor Fransız akademisi başkanı Kol- leri bir bildiriğinde: Vera Dora Çokaf adında bir Rus bayanının bir keşfinden bahsediyor. Bu ke - şif gelecek “çin çok ehemmiyetli görülmektedir. Vera Dora Çokof erkek bir pilici, yaptığı bir şırın - ga ile dişiye çevirmiş. Bu keşfi - ni otuz altı defa'tecrübe — etmiş Bu tecrübelerin hepsi muvaffakı - yetle neticelenmiştir. Bu Rus kadını günün birinde bu keşfini insanlar üzerinde tat . Bika muvaffak olsa — nice olür. İğimizde bayanlardan erkek ol - maya istekliler çok bulunacağını tahmin ederim fakat erkeklerden kadın olmayı istiyenler buluna - cağını zarmetmem. Çünkü kadın olduktan sonra — alacakları şekil gözümün önüne geliyor da galiba pek:çirkin bir şey olacak. Bulgaristandan kkaçıp gelenler Edirneden haber — verildiği - göre Söğüd — civarında on beş şilik bir muhacir kafilesi hudu - Ga geçerek gümrük — muhafaza memutlarma teslfim olmuşlardır . Bu zavalirlar Bulgarların yap - tığı tazyıklere dayanamadıklarını Möğlemektedirler. Hudutta öldürülenlerden biri » nin bir Marksist mülteci oldu - ğu anlaşılmıştır. Ve yanında, Al - manyada daçıtılacağında hiç şüp- he olmıyan beyannameler, el ki- tapları bulunmuştur. Geçen vl haziranının otuzunda Almanyada “siyasal — temizlik,, manasile birçok — şahsiyetlerin öldürüldüğü sırada gürültüye gi - den tanınmış Alman iktisatçısı Gregor Strasserin kardeşi, muha - Kiflerin başındadır ve Prağa gel - diği sanılan bu adamdır. Hudüt — reuhafızlarile, Hitler müuhafızlırı siasındaki çarpışma üçte başlamı: ye akşam — altı da bitmiştir. Sonunda Almanyaya propaganda araçları kaçırmak is- tiyen üç Hitler muhalifi vücutları delik deşik elduğu — halde kesif hudut ormanının bir. kenarında ıömlııü;hrdır Uzak şarkta Bir hadise biti- yor öbürü başlıyor Şanghay 8, (A.A.) — Çin ga - zetelerinde neşredilip Japon im - paratoruna karşı hakaret sayılan bir betkeden dolayı Japon hü - kümeti Çin kükümeti — nezdinde teşebbüsta bulunmuştur. — Japon büyük elçisi namma söz söyliye - cek yetkesini haiz — olan bir zat, bu teşebbüs üzerine Çin hüküme- ti tarafından alınacağı bildirilen tedbirlerden memnun olduğunu Reuter ajansı aytarına söylemiş - tir. Moskova 8, (A.A.) — Mogo - listan cumurluğu — başkanı Bay Çaybetlain Ulanbator gazetelere şu söylevde bulunmuştur: Gazetelerimizin evvelce bildir. diği gibi, geçen ikincikânun için- de Japon — Mançuri kuvvetleri topraklarımıza bir akın yaparak bazı yerleri almışlar ve sınır bek - çilerimiz üzerine ateş açarak su - bayımızı önüne geçmek için, sı - nır süel işyarlarımızın ateş aç - malarını ve — anlaşamamazlığın konuşarak önüne geçilmesini em- retmiştir. Bunun üzerine 3 hazi - ran tarihinde iki memleket sal - kurları (murahhasları) arasında kanuşmağa başlanmışsa da Man - çuüri tarafının anlaşmazlığı barış yolu ile halletmek istediğinde ol- madığı daha ilk günlerde anla - şılmıştır. Mançuri - salkuru işi üç hafta savsaklamış ve bu sırada iki süvari Sumburda, Mugobriba ır- mağırım yetmiş kilometre uzağın- :ıki askerlerimize ateş açmışlar - ır. Mançuri dışbakanlığı — siyasal bürosunu 4 temmuzda şu istekler- de bulunmuştur : 1 — Mongol cumurluğu hükü . meti hâdisenin bütün mes'uliyeti- ni üzerine almalıdır. 2 — Hükümet raravlılara ne - yapıldığını bildirmelidir. 3 — Mançuri hükümeti Mogol toprağında belli yerlere kendisi - ne her zaman — konuşmak üzere| oruntaklar göndermek hakkını is- | ter. Bu Oruntaklar istedikleri yer- lere gidip gelebilmelidirler. Bu istekler yerine getirilmez - se Mançusi hükümeti Tansikusun | Güç iş: Alman-Fransız kaynaşması Franmsızlare karşı kullandık - ları dili birdenbire değiştiren Al- man gazeteleri arasında “Frank - furter Zeitung,, diyor ki: Fransız — Alman münasebatı bütün dünya meselelrinin anah - tarıdır- Bu ik' ulus arasında şim - diye kadar bizim bildiğimiz ma - nada hiçhir konuşma yapılmamış sadece mouoloğlar söylenmiştir. Ha'buki Wi-itirini çok iyi tanıyan bu iki komşü bütün dünyanın bek- lediği iyi komşu örnekliğini gös - termelidic.., Alman gazetesi böylece, Fran - sızlarla Almanların — doğrudan doğruya konuşmaya başlamaları zorağısından (zaruretinden) bah- setmektedir. Sabah Gazeteleri ne diyorlar? ZAMAN — Zaman imzalı başyazı günün pürüzlü meselesinden biri har line gelen İtalyan—Habeş işinden bahsediyor ve alâkadar devletlerin bu işdeki biribirlerine ve Miülletler Cemiyetine karşı durumlarını araştır rıyor. Milletler Cemiyeti İtalyan—Habeş karışırsa İtalya cemiyetten çekilecektir. Bu tehdit — karşısında Fransızlar, “Milletler Cemiyetl bu işe karışmamalıdır. İtalya cemiyetb ten çekilirse cemiyet dağılmak mec- buriyetinde kalır,, diyorlar; — İngi- lizler ise cemiyet bu işe karışmazsa cemiyetin mânası kalmaz,, diyorlar, İtalya — Habeş işi bu vaziyette Mületler Cemiyetinin başında patlı | yacaktır. Bize öyle geliyor ki: Habeşistanda Atalyaya bir miktar arazi verilerek ve iktisadt menfoactler temin edilerek bu iş halledilecektir. Fakat bu da bir ihtimalden yukarıya çıkamaz. KURUN — Asım Us, buğdayların doğrudan doğruya müstahsil elinden köylüye mal olan fiyattan aşağı alın> mtyarak, buna dair olan kanunun ye- rine getirilmeğe çalışacağını söyliye- rek diyor kiz Bu yu, geçen yıllarda olduğu gibi araya başka eller karıştırarak — teci- merlerin kazançlarını temine değil, köylünün mahsulünden sarar görme- mesine, doğrudan doğruya elinden alınmasına çalışılacaklır ve bu yıl artık umarız ki sızıltılara da mey dan verilmiyecektir. — Orta Çin sular altında Hankov 8 — Yangtre 'nehrinin suları korkunç bir yüksekliğe çık- tığından, orta Çin sular altımda kalmak tehlikesi içindedir. Geçenlerde yirmi bin işçi Wun- veide yeni bir bend yapmışlar . dır. Bu bendin yıkılması Vunşak ve Hankov için bir felâket ola - caktır. Nehrin kaynağına doğru olan arazi şimdiden sular altında kalmış, mahvolmuş ve ahali acıklı bir durmda kalmıştır. — Açlıktan korkan merkez - illeri Nankinden yardım istemişlerdir. —— Mareşal Pilsudskinin karısı şehrimizde Mareşal Pilsudskinin karısı şeh rimize gelmiştir. Lehistan elçili . ğinin Yeniköydeki binasında üç gün kadar kaldıktan sonra gide - cektir. leri bu noktaya çekmesini istiye . cektir. Bu diyev cok enteresandır. Çün *kü bu iste, Mançuri ve Japon hü- kümeti adıns değil, Mogolistanın hiç ilgili almadığı genel Mançu- ride Kavansung ordesu admna ya- İ doğusunda bulunan bütün kuvvet-| pılmıştır. 9 TEMMUZ — 1”5 Fransa ve küçı'..ık anlaşma Avusturyada hükümdarlık istemiyor Otto ile evlendirilmek istenen İtalyan prensesi Viyanaya gitti Habsburg hanedanının Avus - turyaya dönnseesi ve Avusturyada bir hükümdarlık ilânı ihtimaline karşı küçük itilâf — devletleri ve Fransa nezdinde derin bir ilgi (a- lâka) baş göstermiştir. Bükreşten gelen bir habere gö - re, Romanya kralı Karolün, Yu - goslav satanat naibi- Prens Pol ile görüşeceği şayi olmuştur. Romanyanın şimdi Londrada bulunan Dışbakanı Titülesko da bu görüşmede bulunmak — üzere memleketc dönecektir. — Siyasal çevrenler, bu konuşmaların Habs- burgların Avusturyaya dönmesi | etrafında olacağını kestiriyor. Ayni mevcu üzerinde Yugos -| lav gazetelerinden Vreme demek- tedir ki: “Fransa ve küçük — andlaşma Hbsburglara kesin olarak (kat'i surette) muhaliftirler. Sarsılmış olan Avrupada karışıklıklar çık - ması için bu hanedanm neler yap- tığını gözönünde tutmak lüzim - dır.,, Habsbı rgvo Ingilte Londra. 8 İoıol) Avııımr ya esçisi Baron Franknştayn M. Edenle mühim bir. konuşmada bulunmustur. İngiliz bakanı Ro - Adana ovasının! sulanma işi- | Düzeltilirse Mahsulât dört misli artacak Memleket içinde bir gezi ya - pan Başbakan — İsmet İnönü dün Vana varmıştır. Başbakan Adanadan geçerken Adana ovasının sulanması işiyle yakınen alâkadar olmuş, ve Ada - na su işleri direktörü — sulanma projeleriyle Ankaraya çağrılmış - tır. Adana ovasının sulanma işi tanzim edilecek olursa mahsulir dört misli artacağı hesaplanmış- tır. Kayseri fabrikasın- daki mütehassıslar Kayseri Pamuklu — mensucat fabrikasında makinelerin kurul - masile uğrasan Sovyet uzmanlar (mütehassıslar) işlerini bitirmiş -| ler ve Odesaya gitmek üzere şeh - Timize gelmişierdir. —— Pariste kocaman bir beton kule Paris 8 -- 1937 Paris — sergisi komitesi hir Fransız — mimarının projesini tetkik etmektedir. Bu projeye göre serginin çerçevesi i- çinde beton #rme büyük bir bina kurulacak'tır. Kurağın (binanın) yüksekliği 160 metre olacak ve 38 katı bulunacaktır. Nasıl ki vak-| tile Eyfel kulösi çelik tekniğinin| bir anıtı (âbidesi) olmuş ise bu yeni binada beton tekni - ğinin bir anıtı olacaktır. Kura - ğın temeli 35 metre — ve çatısı 25 metre murabbat olacaktır. Hava bambardımanlarına karşı daya - mada Avusturya meselesi hak *« kında Musolini ile yaptığı kanuşe ma hakkında elçiye malümat ver- miştir. Bu münasebetle Habsburg meselesinin de konuşulduğu bil « dirilmektedir. Avusturya — elçisi hükümetile temas — etmek İİI!II memleket'ne gitmiştir. Avusturya Çekosluvakya Berlin 8 (Özel) — Çekoslovak. ya ile Avusturya arasında yapı - lan gizli konuşmalarda — tam bir anlaşma ile neticelendiği huber verilmekteadir. Hudut meselesile şimdiye kadar muallâkta kalan bütün meselelerin halledildiği ve Avusturyanır Fransız — Çek — Rus anlaşma sistemine gireceği iyi haber alan kaynaklardan öğre - nilmiştir. İ Otto ile evlendirilil. mek istenen prengs Viyanada Peşte, 8 (Özel) — İtalya kralı- nın kızı Prenses Yolanda yanında General Kont Bergolo olduğu hal- de buraya gelmiştir. Prenses | « hlyın elçisi Solonnanın daveti ü- zerine birkaç gün sonra V'mnıyı gidecektir. Bu Prensesin Otto ile evlen « dirilmek istenildiğini, yazmıştık « Boğazlar meselesi yüzünden. Büulgarlar Yerinde olmayan bir heyecan gösteriyor Sofya, 9 — Burada çikan Zo- ra sabah gazetesi, — son günlerde Bulgaristanın çok zayıf olduğunu, ve bu halile komşularının iştiha « srnr uyandırdığını, bunun önüne geçmek için biran evvel ulusu bir araya toplamak — lâzmmgeldiğini söyliyen yazılar neşretmektedir. Bu yazıların bir — yerinde şu cümleler vardır: “Asyanın kapısında — bulunan Bulgaristanm coğrafi — vaziyeti çok kıymetlidir. Bizim — toprak - larımızdan geçen Berlin — Bağ: dat yolunu muhafaza edebilmel için Almanlar umumi harpte ne - ler yapmamışlardı! Asya - ile yal: nız Almanya değil, diğer dwld ler d2 alâkadardırlar. Bulgaristan ayni zamanda bo « | ğazların da önündedir. Bugün de Boğazlar meselesi bütün vehame- ,tini muhafazaı etmektedir. Rusya« nın müzaheret ettiği Türkiye Bo « gazları tahkim etmek istemekte, barış and'aşmalarına dayanan di- ğer devletle:> ise buna razı olma ' maktadırlar. Dünyanın en kuvvetli filosuna sahip olan İngiltere, icabında Ka- radeniz sahilinde bulunan devlet« leri korkutmak için Boğazların tahkimini istemiyor. Bulgaristan gibi böyle dört yol ağzında bulunan memleketler i * için uyanan bu iştiha çok tehliker lidir. Zayıf devlet, kuvevtli dev- letlerin iştihasını arttırır., , * —. ——RET d nabilecek bir şekilde — yapılacak ve bodrumlarına dört bin kişideni fazla insan sığınabilecektir .