9 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

9 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 5019 Başbakanımız Van'da Van, 8 (A.A.) — Başbakanı İsmet İnönü bugün şohrimize gelmiştir Adımız, andımızdır Fransız façistleri baş- kanı hükümeti ele al- maktan bahsediyor 9 TEMMUZ 1935 SALI Paris, Alfons yanında B(A.A) — Eski İspanya kıralı halde bu yaveri olduğu sabahk Parise gelmiştir. Her yerde 5 kuruş Kendi fabrikalarımızın yoğalttığı pamuk 20 milyon kiloyu bulacak Yukardaki iki resim Başba - kanımız İsmet İnönü Yolçatı du rağından geçip Diyarbekir'e gi - derken indiği Gezin durağında, İşçilerin yarım gündelikleri Ulusal bayram ve genel azalt kanununun yeritilmesi dolayısiyle iş sahiblerinin işçilere yarım gün- delik vermek istemeleri hoşnud - suzluğa yol açmı şolduğundan, tu- martesi günleri öğleye kadar çalı- şan işçilere tam gündelik verile - ceği hakkında kanunda bir madde bulunmamakta ise de, kanunun ga- yesi bu olmadığı gibi, kendileri is- tedikleri halde cumartesi günleri öğleden sonra çalışmıyan işçilerin gelirlerini azaltmak dı doğru ol - madığından, meselenin gözden ge- çirilip bu iş üz»rinde bir karar ve- rilmesi Ekonomi Bakanlığınca Başbakanlıktarı istenilmişti. Mesele, Bakanlar - kurulunun son toplantısında görüşülmüş ve iş kanununun çıkmasını bekliyerek hafta azatı kanununun devlet ve devletin olan kurumlarda şöyle yeritilmesi kararlaştırılmıştır. “ Devlet müesseselerinde çalı- şan daimi ve meslek edinmiş işçi- ler dahi cumartesi günü saat 13 ten itibaren tatil ederler: Cumar - tesi günü için kendilerine tam yev- miye verilir ve bunu telâfi için müessese tarafından haftanın di - günlerine 3 saat tevzi olunur. Fabrikalarda ve müesseselerde, günlük işler için gün içinde ve g—— AAA B kendisini karşılıyantarla, süel / tamız önünde alınmış ve arhad şımız tarafından — gönderilmiş- tir. Kıral Karol Prens Pol ile ğörüşecek Bükreş, 8 (A.A.) — Kıral Ka rol'un, yakında Sinaya'da Yugos- lavya naibi Prens Pol ile görüşe - ceği söylenmektedir. Romanya Dış Bakanı Bay Titü- lesko'nun bu görüşümde - bulun - mak üzere memleketine döneceği bildiriyor. Sıyasal çevenler; bu görüşme ile Avusturya'nın Habs - burglar hakkında almış olduğu ted- birler arasında bir ilgi görmekte- dir. Rokfeller öldü Lekvud, 8 (A.A.) — Dünyanın en zengin adamı olan Bay Rokfel- ler bugün 96 yaşında ölmüştür. İş Bankası yeni bir şube açıyor İş Bankası Yenişehirde Atatürk bulvarı üzerinde bir şube açmaya karar vermitşir. Şube için bulunan yerin yapılıp hazırlanması kışa kadar bitmiş olacaktır. haftalık işler için hafta içinde ça Tışılamıyan saatlere karşı - ücret verilmez.,, Bu karar yakında Resmi ga - zetede çıkacaktır. Avkara barosu Ankara Barosu dün saat l_ludıı Tüze Bakanlığı kurağındaki özel esindi ik toplanlısını yap- ;'.:ı'.ı. ı::r':;n!d- Bardkan Ve ' yönetim kurulu üyeleri, oy birli. Bi ile seçilmiş, eski yönetim kuru- la bir yıllık çalışmaları sonuçların- dan ve hesablarından dolayı ibra edilmiştir. Baromun rapla mtısından bir görünüş Turkuen, B (A.A.) — «Ateş Haçlar» örgütü başkanı, Albay dö la Rok, örgütün buradaki şubesi nin ir topblantısında bir söylev vererek demiştir ki: erişeceğimiz ilk hedef ortalığa düzen vermek, komutayı ele almak ve düzensizlik unsurlarını ortadan kaldırmaktır. Eğer hükümeti ele alırsak, bunu her hangi bir adamın veya bir par tinin değil ancak kendi soravımız altında ele alacağız. Sovyet ana kanunun- da yapılacak de- gişkeler Moskava, 8 (A.A.) — Ana ka- nunda değişkeler yapacak olan ko- misyon Bay Stalin'in başkanlığı altında ilk toplantısını yapmıştır. Komisyon BB, Stalin, Molotof, Voroşilof, Kağanoviç, Litvinof, vedaha da başka komiserlerin başkanlıkları altında, hazırlık iş - lerini görmek üzere on iki kola ayrılmıştır. İstanbuldaki güreş yarışmaları İstanbul, 8 (A.A.) — Güreş fe- derasyonufun hazırtladığı macar yarışmaları dün gece Şeref stadın- da yapıldı. Macar takımı içinde iki çift çok kuvvetli güreşçi vardır. Ya - rışmalarda Tekitler Bakanı Bay Ali Rana Tarhan ile Tüze Bakanı Bay Şükrü Saraç vardı. Yarışmalar 9,55 de başladı. 56 kilo hüseyin ile macar Dobo on da- kikalık çetin bir çarpışma ile bera- bere kaldılar. “kura,, ile Hüseyin üste düştü. İkinci devrenin 15 inci dakikasında Dobo tuşla kazandı. 61 kiloda Yaşar ile macar tomme- ni güreştiler. 20 dakikalık üstün bir çarpışmadan sonra Yaşar önür- deşini sayı hesabiyle yendi. 66 kilo Yusuf ile Baroni ara - sında çok sert başlıyan yarışıca hırçın hamlelerle geçti. Yusuf As- lan önürdeşi macarı 13 üncü daki- kada tuşla yendi. 72 kile Saim ile Ördök, tam 20 dakika süren bu göğüs göğüse çar- pışmadan sonra Saim sayı hesabi- le ve 2 oyla yendi. 79 kilo: Nuri ile macar Doloi- nnos, Nuri hükümle galib. 87 kilo: Mustafa ile Török, Mustafa macarın sol kolunu kapa- rak köprüye düşmesine imkân ver miyen bir duruma soktu ise de minder dışında kalan macar bu güç durumdan güçlükle kurtuldu. Mustafa 5 dakika 11 saniyede tuş- la Törükü yendi. Ağır “siklet : Coban Mehmet ile Bodo arasında son yarışma ya- pıldı. Çoban kendinden kuvvetsiz o - lan önürdeşini 3 daikka 3 saniye- de tuşla yendi. İkinci yarışma salı akşamı ola- caktır. İstanbul telefon sosyetesi ile görüşmeler İstanbul Telefno sosyetesi orun- taklarının Baymdırlık Bakanlıği- le görüşmelere başladıklarını yaz mıştık. Sösyete oruntaklarınım sa- tış için istedikleri para ile, Bakan- lığın karşı önergesindeki para ara sında önemli bir ayrım göze çarp- tığı haber verilmektedir. Pamük — ve pamuk — tarlasında pamulk toplayan kızlar Eskidenberi, dış pazarlara sat- toğumız maddelerin başında gelen pamuk; beş yıllık endüstri plânı ile kurulan dokuma fabrikaların- dan sonra değerini eskisine göre kıyaslanmıyacak - kadar - artırdı. Pamuğun, devlet — fabrikalarının istediği ham maddelerin başında gelmesi ve dünya piyasasında her gün biraz daha değerlenmesi dev- leti bu konu üzerinde dikkatle durdurmaktadır. Başbakanın sor gezisinde Çukurova - çiftçisinde: 50,000 balya pamuk istemesi bu ilginin güzel bir örneğidir. 188 —r 16 Pamuk Fiatları (altın) Bu yazı, türk pamuğunun dün- ya pamuk piyasası ile iç ve dış pa- zarlardaki durumunu anlatmakta- dir: Son üç yıl içinde ve en çok 1934 yılının son aylarından bugüne kadar Türkiye pamuk piyasasının gelişmesi, dikkate — değer bir du- rum içindedir. 1928 yılından 1931 yılına kadar dünya pamuk fiatla. riyle beraber düşmüş olan pamuk- larımızın fiatları, 1931 den başlı- yarak düşme hareketini pek ya - aşlatmış ve hattâ 1934 de önem- li nisbetlerde yükselmeye başlıya- rak dünya fiatlarını geride burak- mıştır. Adana bor-azında piyasa par- » lağı pamuğun 1933 de - yıllık or- talama fiatı 28.99 kuruştan 1934 de yüzde 17 artarak 33.79 kuruşa; Tane cinsinin yüzde 11 artmasiyle " 34.48 kuruştan 38.38 kuruşa çık- mıştır. Fiat tahavvülünü yıllık a- lamayıpta iş mevsimlerine göre a- lırsak yükselişin daha çok olduğu nu görürüz: (Sonu 2 inci sayıfada) Türk - İngiliz tecim anlaşması nasıl yeritilecek? Ekonomi Bakanlığı takas ince- leme kurullarıma, Finans bakanlığı kambiyo direktörlüklerine, güm - rük ve tekitler bakanlığı da güm - rüklere, 4 haziran tarihli Türkiye » İngiltere tecim anlaşmasının 11 inci maddesinin nasıl yeritileceği- ni gösteren bir genelge gönder - mişlerdir. > Havacılığımız için Dün saat 16 da C. H.P. ily-.. kurulunda B. Rifat Börekçinin başkanlığı altında, hava tehlikesi- ni bilen üye vazmak işiyle uğra şan büyük komite toplanmış ve bu yoldaki çalışmalar hakkında uzun uzadıya görüşmüştür. (Sonu 3 üncü savıfada) Büyük komite toplantı halinde