18 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

18 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

| — Muso tefyan matbuatiyle ngiliz mat- — buatı arasında Habeş meselesi ü- zerindeki çekişmelerden sonra, bazı İngiliz gazetelerinin İtalyan- | tan yazılar da yazdıkları gö- 'or. Bu arada haftalık “Sunday Dis- | patch,, gazetesi, “İtalya Habeşis- — tanı elbette fethedebilir,, başlığı — altında Collin Brooks isimli — bir |— asker muharririn yaz'sını neşret. miştir. Makale şöyledir: “Avrupanın helecana düşen dip. Jomatları, Musoliniyi maksadın- — dan çevirmeğe muvaffak olama- | “dıkları için, şimdi koridor oyunla- — rı oyniyarak birbirlerine — Habeşistanı fethedebilir mi?., di- | ye soruyorlar.. J Bu pek safça bir sorgudur. Böy- | “le bir sorgüyu zamanımızın haki- katlerini ve Italyan liderinin haki. ki ölçüsünü kavramağı beceremi- | mis o'lanlardan başka kimse sor- ’ maz. İtalya, Habeşistanı elbette fet- hedebilir! Duçe'nin kendisi, pratik ve tec- rüboeli bir asker olmak dolayısile, hava ve süel şeflerinin etraflı ra- — porlarını almadan tabiatiyle böy- — Te hayati bir projenin tatbikine gi- rişmemiştir. Bu müşavirler için denebilir ki, | İtalyan savaş kuvvetlerinin dü.- ş ' şünen makinesi olmak itibariyle K ;uzcrlc ine yoktur. Kendi eksperleriyle müşavere K ' “ettikten sonra, falyanınm kudreti haldkında Musolinide hiç şüphe kalmamıştır. Daha geçenlerde Musolini, bir | ' top arabaşının üzerinden askerle- rine şöyle bağırdı: “— Şunu hatırlayın ki, siyah askerler İtalyanlara daima yenil- mişlerdir. Unutmayın ki Adowa, ıkuvvel nisbetleri arasındaki bü- “yük fark dolayısiyle (İtalyanlar ;_ 14.000, Habeşler 100.000 idi) I. — talyan kahramanlığının muhteşemi bir hedefi olmuştu. Unutmayın Ş /— ki Adowa bir felâketler gününden Ionrı tekrar alınmıştı...,, Bu teminattan şüphe edenler. fethedilmesi lâzım gelen bu mem- taraflısı Ingiliz gazetelerine göre Habeşler İtalyanlara karşı koyamıyacak “İtalya| leketin tamamen çoğrafi durumu üzerinde şüpheye düşmektedirler. Habeşistan, geniş, hattâ kaba bir muhitttir. Habeşistanda yüksek !lyl.lhr ve dağ silsileleri var. Sarp iniş- lerinden sağnaklar dökülür ve bu! sağnaklar nihayet kumlu ııhıl bo- yunda kaybolur. Tepeler 12.000 kademden 15.000 kademe kadar yükselir ve yılların yiyip aşındırmasiyle bu yüksekliklerde büyük yarıklar ha- sıl olmuştur. Habeşistan bir mağaralar ve uçurumlar memleketidir. N ggyaihEFAN gygygo İN o ygyyçasRT.Myyygggenı ÜN yyoayezl “ise de Bakanlık satmağa razı olma - mıştir. Asıl tuhafı Bakanlığın bu atı —— 60 liraya almş olmasıdır. At alındığı zaman — yürüyemiyecek kadar sakattı. Değerini seren Baytar Umum Müdürlüğü sahibinin istediği — altmış Dirayı vererek satın almıştı. At, — Karacabey harasında gösterilen ttina | heticesinde ve pek az bir zaman için- ğ de iyileşmiş ve bugün haranin en de- gerli atları arasına girmiştir. Durumdan (vaziyetten) — şüp- he edenler, iptidat bir halkım müs. tevliye meydan okuyabileceğini söylüyorlar. Fakat tarih bu kanaati yalan- lamaktadır. (tekzip etmektedir) Fransızlar kırk yıl önce, Ma: dagaskara girdikleri vakit modern silâhlardan hiç biri ellerinde yok- tu, tayyareler, tanklar, seyyar top. lar yoktu. Memlekette yol yoktu. Her şey dağda yaşıyan gürültücü yerlile- rin lehine görünüyordu- Fakat kü- çük bir kuvvet sevkiyle General Duchesne birkaç ay içinde mem- leketi dize getirdi. İtalyanın işi, General Duches- ne'ninkinden daha kolaydır. Bu- gün Musolininin emrinde modern HABER — Akşeın Postası “THtalyanlar Afrika sıcağına dayanamayıp ölüyor Beyaz Rus askerleri Halyaya gönüllü yazılıyor Fakat Afrikada bir yeni Rusya yaratılmasını lstlyorlar Belgrad, 17 — Gazetelerin bil- dirdiğine göre Vrangel, ve Kol- çak ordularında bolşeviklere kar- şı harbetmiş olan birçok - Beyaz Ruslar Musoliniye müracaat ede- rek Afrika harbi için gönüllü ya- zılmayı teklif etmişlerdir. Yalnız buna mukabil Doğu Af- rikasında, İtalyan mandası altın- da Beyaz Rusların birleşeceği “Yeni Rusya,, adlı bir yurt kurul. masımı istemişlerdir. Aden, 17 (A.A.) — Röyter a- jansı aytarı bildiriyor: Cibutiden gelen 49 İtalyan ai- lesi bir İtalyan vapuruyla İtalya- silâhlar var. Tankları, seyyar top- ları var. Kara ordularr usta birer dağ savaşçısıdır. Musoliniye zararı dokunacağı söylenen coğrafi durum, bizzat ta- biyeye yarıyacaktır. Ben, süel bir amatör sıfatiyle yazdığımı iti- raf ederim. Fakat süel fen üze- rinde çok okumuş ve yazmış bir a- matör sıfatiyle... Diyorlar ki, eski harp prensip- lerinin hâlâ hükmü bakidir. Habeşistanın boğazları ve hen- dekleri, tepeleri ve vadileri, bir çete harbi idaresine yarıyacak sığmaklar ve müstahkem mevkiler değildir. Korunmak için araya- cakları bu yerler tayyareci karşı- sında ölüm tuzaklarıdır. “Mağaralarınızda saklanabilir- siniz, Onlar size ancak mezar olacak- UWr, Toplardan kaçamazsınız.,, Şair Kipling aşağı yukarı yarım asır önce katırlarla taşınan dağ toplariyle yapılmış hudut harbi i- çin bunu terennüm etmişti, Bu söz. ler bugün daha korkunç - surette doğrudur. Uzun ve sürükleyici bir harp o- Tacğın: umanlar kendilerini alda- tıyor, Musolini, yapacağı olutla (emrivaki ile) Mart ayından ön- ce, dünyaya, feth ve tenkil edil- miş bir Habeşistan pek âlâ suna- bilir. Hem bu dünyanın iyiliğine o- lacaktır. Soysal (medent) garp devletleri egemenliklerini (hbâki. Miyetlerini) Avrupanın dışıma ne kadar yayarlarsa, Avrupa ve fet- hedilen araziler hakkında o kadar iy olacaktır. Yapma ahlâkçıları, gerek kür- süden, gerek matbuat ve parlâ- mentodan, gerek şu sözde “ulusal misaklar,, dan dinliye dinliye, mo- dern hassasiyetten artık bıkmağa başladım. Bu tamamen İngiliz. lere uymıyacak bir haldir. Ve In- gilterenin halkı, İtalyan münek- kitleri tarafından nefesi tüketilen esir taciri barbarlara karşı neza- keti hoş göremez.. İtalya Habeşistanı alabilir ve İtalyanın Habeşistanr alması ge- rektir. O, garp soysallığının (me- deniyetinin) ve adaletin ajanı o- lacktır.,, ) ya hareket etmiştir. Bundan sonra gelecekler için bir İtalyan harp gemisi hazır bu- lundurulmaktadır. Eritrede hava- ların çok sıcak gittiği ve bu yüz- den İtalyan askerlerinden her gün onlarca kişinin öldüğü bildiril- mektedir. Mogadiscio vapuruna bindiril- miş olan hasta İtalyan askerleri İtalyaya doğru dün buradan geç- mişlerdir. Habeşistan Amerikadan silân almak istiyor “Deyli Ekspres,, gazetesinin A - disababa muhabirine göre bir çok Amerika firmaları — Habeşistana ekonomik ve süel, yardım - teklit |. etmiştir. Bundan başka Habeş hükümeti Amerikadan silâh — satınm almak için ayrıca gayretler sarfetmek « tedir. Nevyorka tayin edilen yeni Ha beş konsolosu Habeşistana yar « dımda bulunabilecek Amerikan mahafili ile temasa geçmek üze - re hükümetinden talimat almıştır. Habeşlerle italyanlar arasında yeni vak'alar Roma, 18 — Eritreye giren hayvan hırsızları bir çok çoban « ları, kadın ve çocukları -öldüre - rek 400 hayvan çaldılar, bir çok da esir götürdüler, Assabdan gönderilen İtalyan kuvvetleri hâdise yerine geldikle - ri zaman hücum edenler hududu geçmiş bulunuyorlardı. Habeşler çok eskidenberi hazırlıklar yapmış Londra, 18 — İngiliz gazetele- ri İtalyan - Habeş ihtilâfının sulh yoliyle halli imkânının kalmamış olduğunu yazmaktadırlar. Röyter ajansının — verdiği bir habere bakılırsa Nevyorkta tah « silde bulunan eski Habeş impara- torunun yeğeni, Habeş imparato - runun altı yıldanberi harb için ha. zırlıklar yaptığını, silâh, ve cep - hane topladığmı, tayyareler - için yer altı tünelleri inşa ettiğini söy- lemiştir, Köleliğin mevcudi- yeti Habeşistana saldırmağı icab ettirmez. Londra, 18 — Habeşistanda köleliğin kaldırılması meselesi hakkında —Avam Kamarasında münakaşa olmuştur. Uluslar Kurumunun raporuna dayanarak Lord Buxton, Lord Se- sil ile Kenterburi piskoposu köle- liğin kaldırılması işinin yavaş iler. lemesinin sebeplerini anlatarak, bu alanda Habeş imparatorunun sarfettiği gayretleri takdir etmiş- lerdir. Lord Buxton Habeşistanda kö- leliğin mevcudiyeti, hiç bir zaman Habeşistan üzerine saldırmayı i- cap ettirmiyeceğini söylemiştir. A9 yayıızBSEİRİR goaygaiBRZNNM gagçıaNCE A gaa g0i FT gyııra FÜ Habeş imparatoru “hududu geçerler- se harp !,, diyor Londra, 18'— Habeş imparato- ru, İtalya ile olan meselelere dair düşüncelerini Taymis gazetesine anlatmıştır. İmparator, Eritre ile Somaliyi bağlıyacak bir demiryolu yapmak üzere Habeşistana hiçbir teklifte bulunulmadlığını, böyle bir proje teferruatı üzerinde çok zorlukla anlaşılabileceğini söylemiştir . Habeşistan karşılıklı olarak a - razi değişimine razıdır. Habeşler bir lman, meselâ Zeila limanını istemektedirler. Buna — karşılık Egadenin bir kısmmı bırakabilir. Fakat vilâyetlerinden fedakârlık edemez. Habeş imparatoru, İtalyan as - kerleri hududu geçerlerse derhal I, Yaşlamalıla Bevatar Vİİre-? Harhe lar Kurumuna haber - vereceğini söylemiştir. Londra, 18 (A.A.) — Taymi - sin Adisababadaki aytarı, Habeş imparatorunun yarm, ordularımt teftiş — edeceğini ve belki de bir söylev vereceğini bildiriyor. aPT bygyy yiT ga ggti gygzRE K iymaayKARTYYAN v Iitalyan gazetele- rinin yazıları Fölkişer Beobahter gazetesi ya- zıyor: “İtalyan gazeteleri yeniden Ha- beş meselesinden — uzun uzadıya bahstemektedirler, “Jurnala d'İtalia,, gazetesi di - yor ki: Habeş meselesi için bizim istediğimiz her hangi bir kombi - nezon değil, kat'i bir hal sureti - dir. İtalya Fransa ile İngilterenin menfaatlerine riayet edecektir . Fakat Habeşistanla — kat'i bir he- sap görecektir.,, Bugünlerde Roma mahafilin - de Streza cephesinin yeniden ku - rulduğu iddia ediliyor. Yalnız İ- talyanın Avusturya siyasası için de İngiltere ve Fransa tarafından ciddi teminat verilmesi bekleniy - yor.. , Bununla beraber Roma maha - filinde Streza — cephesinin önce düşünüldüğü şekilde yeniden ku « rulaibleceği ümidi çok — zayiftir. Stampa gazetesinin sonradan bü - Yük inkisarlara uğrayacağını bil - diği için İtalyanın bu gibi hayal « ler peşinden koşamıyacağını yaz - maktadır.. Italyan mahafili, Habeş mese - lesine mevzii bir mahiyet verile - rek, onun Avrupa — meseleleriyle l;lhnııııııımı hayret etmekte- lir. İtalyan gazeteleri Afrikada 1- talya tatmin edilmedikçe Avrupa- da İtalyadan — kimsenin 1ırdıııı Türkiyede b havalar Ankara, 17 — Meteoroloji ens. titüsünün verdiği malümata göre, bugün en fazla sıcaklık Diyarıbe- kirde 41, Malatya ve Meraşta 38, Nazillide 37, Manisa, İzmir ve A- danada 36, Ankarada 31 olarak kaydedilmiştir. 126 derece sıcak Los Angelos 17 (A.A.) — Amerika « nın güney batısında şiddetli sıcaklar hüküm sürmektedir. Sekiz kişi sıcak . tan ölmüştür. Dünyanın sıcak yeri olarak tanılan Kalifornladaki “ölüm vadisi,nde sı « caklık 126 Fahrenhait dereceyi bul . muştur. eit gülerd gÜDü aü Avusluryada bir Nazi teşkilâtı yakalandı Viyana, 18 — Ashachda jan « | darmalar Nazilerin bir propagan- da merkezini meydana çıkarmış « tır. Burada çalışanların çoğu Çe - koslovak tebaasıdır.- Merkezde radyo neşir âleti de bulunmuştur. Propaganda — merkezinin şefi ile Avusturyalı olan arkadaşları tevkif edilmiş, Çekoslovaklar “memleket dışina çıkarılmışlardır / o Elmas işçilerinin rinde çalışan bin işçi, gündelik - leri yüzünden — çıkan bir anlaş - mazlık dolayısiyle greve 'bıılı - mışlardır, —o— Eski muharibler | Ingiltereye döndü Hamburg, 18 (Özel) — Birkaç gündenberi Almanyada bulunan İngiliz eski muharipleri heyeti dün gece buradan İngiltere dön: müştür. —— B Meksikada siyasal karışıklıklar Meksiko, 18 (Özel) — Meksikada siyasal karışıklıklar olmuş, 6 kişi ölmüş 15 kişi yara « lanımştır. Dün —UL— Fransadaki blsiklet yarışı neticelendi Paris 18 (A.A.) — Fransa turu bisiklet koşusunun 195 iklometre « Tik 12 inci Kan - Marsilya yüğrü « mü (merhalesi) sonucu: | 1 — Şarl Pelisiye 6 saat 3 daki- ka 2 saniye 2 — Graniye 6 saat 3 dakika 4 saniye, 3 — Mokler 6 saat 21 dakika 4 saniye. Koşuculardan Lapebie, Merviel, Di Paco, Alvarez ve Bistagne kor şudan vazgeçmişlerdir. Ç bekleyemiyeceğini açıktan açığa yazmaktadırlar . Bu görüşe dayaanrak, İtalyan basını İngiliz dışişleri bakanının son söylevini şiddetle tenkid et * mektedir.