18 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

18 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Bulgaristanda Tevkifler | Çatlak kampananın sahibi casusmuş! Bulgar askerleri Türkiyeye sığındı. Bulgaristanda kar mı? Sofya, 17 — Eski başvekiller- den Görgiyef, Haber gazetesinin evvelce bildirdiği gibi, tevkif edil. miştir. Tevkif, Burgazda olmuştur ve Bulgar kralına karşı hazırla- nan suikast işiyle alâkadardır. Geçenlerde Varnaya gelen Bul- garistanın eski İtalya elçisi Gene- ral Volkof, askeri birliğin talebi üzerine 24 saat zarfında Bulgaris- tanı terke mecbur edilmiştir- Sofyada kapatılan Kambana gazetesi sahibi Popovski de tev- kif edilmiştir. Tevkifine sebep &on zamanlarda satışına ve kazan- ema uymıyacak derecede — büyük siparişler yapması, ve yeni maki- neler getirtmesidir. Bu hâdise ga- zete sahibinin yabancı bir devlet- ten para aldığı zannını uyandır- mıştır. Bulgar askerleri Türkiyede ! Dün şehrimize, Varnadan hu- dudumuza iltica eden iki Bulgar deniz askeri getirilmiştir. Bunlar. dan birinin ismi Radkof, diğeri- nin Dimitriyef'dir. Mülteciler, Varnada deniz as- kerleri arasında çok kuvvetli bir komünistlik cereyanı — olduğunu, -a. Alman - Ingiliz ’ «Dadt whangis ver u yakınlığı “Dteyli Herald,, gazetesi yazı- yori Genel savaşta Çanakkaledeki müttefikler ordularına başkuman- danlık yapan General Sir Hamil - ton Londrada verdiği bir söy - levde şunları söylemiştir: “İngiliz eski muharipleri İngil. tereyi Almanyaya yaklaştırmak alanında bütün devlet adamları - mizdan daha büyük bir iş gördü- ler. “Biz dört devletle değil, yal- mız Almanya ile bir hava paktı 'imulımılıyıı. Çünkü Londra a- yevler içinde yanarken öteki dev- letler birbirlerine protokollar gön. ;İaınekle meşgül — bulunacaklar- dır!,, Almanların denizaltı efradı Berlin, 18 — Londra anlaşması neticesinde Almanyanın yapacağı kuvvetli deniz altı gemilerine tay- fa yetiştirmek için deniz bakan- lığt husust bir okul açmaya karar vermiştir. Bu okula girmek - isti- yenlerin vücutça çok sağlam ol- ması şart konmuştur. —o— Komirttern kongre- sine 59 memleket iştirak etmiş Paris, 18 — Komünist enter- nasyonalinin 7 nci arsıulusal kon- gresi 59 memleketi temsil eden yüzlerce delegelerin iştirakiyle yakında Moskovada toplanacak. ter, Delegelrin çoğu Moskovaya Ymiştir. Birkaç hafta devam e- decek olan kongre, delegeler tara. fından hazırlanan raporlar: ayrı Layrı tetkik edecektir.. meğer Bulgar hükümetinin geniş mikyas. ta tevkifat yaptığını, bunun için kaçtıklarını söylemişlerdir. Bulgar askerleri hudut haricine çıkarılacaklardır. Bulgaristanda kar mı? Bugünkü Cümhuriyet refikimiz Sofyadan aldığı şöyle bir haberi neşrediyor: Dün akşam üsştü bozulan hava| gece yarısına doğru şiddetli bir fırtmaya dönmüştür. Hararet de- recesi, yirmi beş senedenberi gö- rülmemiş bir şekilde düşmüştür. Yağmaur bir aralık toluya ve sulu kara çevirmiştir. Pazarcıktan a- lman haberlere göre Rodob dağla- rına fazla miktarda kar düşmüş- tür. Çobanlardan dört kişi kar fırtımasına tutularak donmuşlar- dır. —Bazı kasabaları sular bas- mıştır. Maddi zarar büyükse de ölen olmamıştır. HABER — Sofya muhabirimi: ze sorduksa da Bulgaristanda böy le usnomallıklar (harikulâdelik. ler) olduğunu tekit ettiremedik. Her halde kar altımnda falan ölen- ler olduğuna dair Sofyada bir ha- ber yoktur. Kondilis ile Musolini Ne konuştu ? 'Atina, 17 — General Kondilis Yugoslavyada Yunan elçisiyle bir. Hikte Opleanatz'a giderek Kral A- leksandrın mezarını ziyaret et- miş, ve bir çelenk koymuştur. Atina gazetelerinin yazdıkları- na bakılırsa, Musolini Kondilise Romada Orta Avrupa uzlaşması- nın Balkan andlaşmasına zıd ol- madığını izah etmiştir. General Kondilis Belgrattan ayrılmadan evvel Balkan paktının çizdiği siyasada değişiklik olacağı hakkındaki bütün haberlerin asıl. sız olduğunu söylemiş ve: “Balkanlardaki statükoyu ko- rumak isteriz,, demiştir. —ğasna . .. « Lavalin söylevi Paris, 17 — Başbakan — Laval dün gece radyoda kabinenin ha - zırladığı ekenomik kararnameler bir söylev söylemiştir . Başbakan bu arada demiştir ki: — İş başına geçtiğimiz 7 Ha - ziranda Fransa hükümeti büyük bir buhran geçiriyordu. Bütçede 300 milyara yakm açık vardı. Bunun için parlâmentodan fevka- âde salâhiyet istedik. Yurtdaşlarım, bir kaç gün ev - velki hürriyet byaramı gibi bay - ramlar kutlulamak — istiyorranız bize yardım etmelisiniz.. Siyasal istiklâlimizi, ekonomik istiklâlle koruyabliriz. Bunun için hepinizi bize yardıma çağrıyorum. Kabinenin hazırladığı ekono - mi kararnameler bütcede 10 mil - yar 959 milyon frank tasarruf te- min edecektir. T 5 » ne belediyeye, ne belediye reislerine, HMABER — Aksam Postası abah Gazeteleri, ne diyorlar? On hastaya bir yatak CÜMHURİYET — Yunus Nadi, de. vamlı sergi binalart gergiciliğin baş işidir, diye yazdığı başmakalesinde binasızlığın büyük bir kusur olduğu -« nu söyledikten sonra Galatasaray bi. nasının sergilere hiç elverişli olma « dığını, yeni bir sergi binast yapmak Tâzımgeldiğini söylemektedir. Ve en iyi sergi binası yeri olarak da Paris aytarlarının işaret ettiği Çırağan sa « rayı yerldir. KURUN — Başyazıcısı Amıs Us, Jranda, İran Şahı Pehlevi Hazretleri- nin geçen sene Türkiye « yaptıkları riyareti safha saf'ha gözleren filmle « rün gösterilmesinin, İran halkı üzerin- de yaptığı büyük tesiri, gene Tahran gazctesinde görülen bir yazıya daya » narak anlattıktan sonra diyor kiz: Trüikiye — İran iki kardeş devlet - tir; onlar arasında iki büyük devlet başkanının kutlu elleri ile bağlanmış olan bu kardeşlik düğümü — bir daha çözülmiyecektir. ZAMAN — On hastaya bir yatak başlıklı yazısında projelerinin çoklu - guyle maruf belediyemizin ve bele » diye başına geçenlerin şehrin 27 se « nedenberi mütemadiyen hartane işini halledemediğini acı bir lisanla söylü - yor ve belediyemizin, en lüzumlu de. gil, en lüzumsuz işlerle uğraştığını kaydediyor ve diyor ki: İstanbulda on hastaya bir yatak der dine karşı bir bakıma kimseye şalısan ne hükümete kabahat bulmaya da hak kımız yok. Bu dert daha ziyade umul bir dert, âdeta milli bir hastalık, tü- zumlunun yerine lüzumsuzu tercih et. meyi bilmemek illetidir. Ankaradaki buğ- day komisyonu DEe . Buğday fiyatını - * - indirdi! Bu sabah gelen haberlere göre, An. karadaki buğday komisyonu dün top - lanmış ve Ziraat Bankası tarafındın altıkuruşa satılan — buğdaylarm beş kuruşa satılmasına karar vermiştir. Bunun Üzerine —Ankara belediyesi Francalâ fiyatını 16 kuruştan on heş kuruşa, birinci ekmeği on bir kuruş « tan on kuruşa, ikinci ekmeği on ku - ruştan dokuz kurusa indirmiştir. Bu sabah Ziraat Bankası İstaubul şubesi buğday kısmından soruşturrua yaptık. Buğday komisyonu tarafın . dan verilen kararın henüz buraya (eb- Hiğ edilmediğini öğrendik. Ziraat Ban- kası İstanbulda buğdayı yedi kuruş - tan satmaktadır. Kila başında kırk para indirilmesi kararı buraya da tebliğ edilince Zahire borsasında ga - tış bu fiyata göre yapılacaktır. Bu takdirde ekmek fiyatlartatn iamesi i - cap etmektedir. Fiyat düşerse belediyemiz narh komisyonunun da hafftayı doldurma . dan toplanarak ekmeğe yeniden nurh koyacağı analşılmaktadır. Aakarada olduğu gibi İstanbulda da bir ıki gün zarfında ekmeğin inmesi kuvvetle muhtemeldir. — Ekmeğe ait diğer haradisler'miz üçüncü hayfamızdadır. Bir doktor aleyhinde zabıta tahkikata başladı Anadoludan gelen Bay Hamdinin Zevcesi doğum için Dönekyan iszminde bir doktora başvurmuştur. Doktor Ba- yan Besimeyi Amerikan hastanesine yatırmış, yüz liraya da pazarlık e -| dilmiştir. Doktor doğum esnasında ço- | cuğu alırken çocuk ölmüş, kadının sihhi vaziyeti tehlikeye girmiştir. Bu. nun üzerine kadım hemen Şişli Sıhhat yurduna kaldırılmış, burada doktor Bay Fuat Fehim tarafından ikinci bir ameliyat yapılarak Bayan Besimenin hayatı kurtarılmıştır. Doktar Dönekyanmn doğum esnasın- da fennt hata yüzünden kazaya sebep olduğu ve kadınmn hayatını tehlikeye koyduğu iddia ve şikâyet edildiğinden doktor hakkmda zabıtaca tahkikata | * *irişilmiştir. Servet takımını yenmemiz üzerine 18 TEMMUZ — 1935 Isviçrede futbolumuz medhediliyor ! Bundan iki ay evvel İsviçrenin meşhur Servet futbol takrmı şehri: mize gelerek Fenerbahçe, ve Fe- nerbahçe - Güneş karışık takımla- riye iki maç yapmış, birincide 5-2 ikincide 6 . 2 yenilmişti. Bu takımla birlikte şehrimize gelmiş olan La Suisse gazetesi mu- harrirlerinden biri Türkiye, ve Türk sporu hakkında iki yazı yaz- mıştır. Bu yazınların dikkate de.- ğer bazı parçalarımı, Tan refiki- mizin yaptığı tercümeden alıyo- ruz: “Atatürk asrileşme - si: Tnt durmadan takip ediyor. Fes kalk- mış, kadınlar peçesiz, çarşafsız dolaşıyorlar. Dil sadeleştirilimiş. Herkes lâtin harfleri olan yeni Türk harflerini — öğrendiği için Türk gazeteleri iyi rağbet görü- yor. İstanbulu baştan aşağı hiç dur- madan gezdik. Her tarafta büyük bir hareket var. Taksiler bütün hızlariyle koşuyorlar ve sanki “1 numaralı halk düşmanı,, olan ya- yaların hayatları her an tehlikeye giriyor. Türkler iyi futbol oynuyorlar. İçlerinden ikisi sol açık Fikret, ve sağ açık Niyazi fevkalâde oyuncu. lar.. Hele Filcrtein topa hâkimiye- ti, şaşılacak derecede yüksektir. Sol müdafileri de mükemmeldir. . Muhakkak ki Turklör rutbolda çok ilerlemişler: Servet oyuncula. rı kendilerinden daha iyi futbolcu. lar önünde boyun eğmeğe mecbur kaldılar, Türklerin futboldaki kıymetini daha yakından görmek fırsatı da belirmiştir. İstanbulda bizi yenen karışık takım yakında - İsviçreye gelecektir.,, izmirdeki güreşler nasıl oldu ? İzmirde yapılan ve sıfıra kar- şı 7 ile Türk takımı lehine biten güreş müsabakaları tafsilâtı şu- dur: 56 kiloda Kenen Doboyu 21 saniyede tuşla, 61 kiloda Ömer, Pomiletiyi sayı hesabiyle, 68 ki- loda Yusuf Aslan Paramiyi 14 dakika, 2 saniyede tuşla, 72 kile- da Yaşar Poyoyu 4 dakika 5 sa- niyede tuşla, 79 kiloda Adnan Ordekleyi sayr hesabiyle, 87 ki- loda Mustafa Toruku 23 saniyede tuşla, ağırda Çoban Mehmet Bo- doyu 3 dakika 44 saniyede tuşla .y;nıııiıler ve çok alkışlanmışlar- ar. Eli tabancalı adam yakalandı Evvelki gün Şilede bir cinayet olmuş, Hasan isminde bir köylü kavgalı bulunduğu bir adam ta - rafından öldürülmüştü. Katil kaçmıştır. Jandarma tarafından aranmaktadır. Bundan başka ge - ne evvelki gün Sarıyerde bir cina- yetin önü almmıştır. Petnehor köyünde oturan kesici — Arifle komşusu Ali kavgaya tutuşmuş - lardır. Araları çok açık — olan bu iki komşu arasındaki kavga şiddet - lenince Arif evine gitmiş, kapıda kendisini karşılayan karısma: - — Ver, tabancayı da şu herifi- öldüreyili, demişür. Ali bunu işidince doğru kahve- ye kaçmış, Kemerburgazdan ge - len jandarma devriyelerine ilti « ca ederek: — Hayatımı kurtarın, komşum, beni öldürecek demiştir. Bunun üzerine jandarmalar dışarı çık - mışlar, Arifin evine giderlerken Arifin elindeki tabancası ile Aliyi aradaığını görmüşlerdir. Jandar- malar Arifi yakalamışlar ve Sa » rıyere getirmişlerdir. Arif adliye- ye teslim edilmiştir. yon FAKAT HAJÜĞ“ ; Bi .3 iî | İ