22 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

22 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Yahudiler Isaîîhd?%îfğâ'e"| Ne şekilde Ekvador'a .. .-" gönderiliyor? Londra, (Üzel) — Yahudi mülteci- lerin yerleşmesi için güney (cenubi) Amerika devletlerinden Ekvador Cü- muriyeti beş yüz bin hektar arazi ver- meyi teklif etmiştir. Bu teklif, Ekva- dor Hükümeti ile, “Ekvador Cümuri- ” tarım (ziraat), endüstri ve mu - haceret işlerimi tetkik komisyonu,, a- rasındaki bir itilâf netlcesi — husule gelmiştir. Ekvador Cümurreisi ve parlâmen - to tasvip etmiştir. Yukarıda ismi geçen komisyon, merkezi Pariste olan “Yahudi İskân Kurumu,, nun bir koludur. Üç yıldan beş yıla kadar hir zaman işin Ekvador'da Yahudilere ayrılan arazi, komisyonun emrine brrakılmış. tır. Bu suretle 50000 Yahudi mültecisi bu yerlere yerleşmiş olabilecektir. Ekvador Hükümeti, bu meyanda maharetli endüstri (san2;i) işçileri ve işe yarar meslek adamları da gele- ceğini ummaktadır. “Yahudileri İskân Kurumu” Lon - drada büyül: bir toplantı yapıyor. Bu | toplantı Ekvador Hükümeti tarafın- dan yapılan teklifin istifade yolları- | "t tetkik ve tespit mahiyetindedir. T sarıda kalmış Yahudilerin cent- bi Amerikaya gitmesi Siyonist hareketi ile bir tezat teşkil etmiyeceği kanaatı besler.zsektedir. Çünkü buyün Yahudilerin Filistine girmesi hakkındaki takyidat kalka - cak olsa bile, mevcut Yahudi mülte - cilerinin ancak bir parçasını alabile cektir. Almanyadan çıkan Yahudi © kadar çoktur. Orta ve Şarkt Avrupa. da durum gitikçe göze çarpan bir hal almaktadır. Siyonist hareketinin ül - küsü (ııyui) Yahudilere tehlike ve ya tazyik korkusu olmaksızın çalış - mak ve yaşamak fırsatını temin et - Mi M Bss amdde şu yolda anlatılr - yor: 1 — Müşterek çalışma — sahasında mümkün olduğu kadar yeni koloniler ihdas edilecektir. 2 — Yerleşilen yerlerde, işleri yal- nız. Yahudilere hasretmiyecek, tazyik görmüş diğer kimselere de — açık bir kapı olarak bırakılacaktır. 3 — Başka memleketlere yerleşme | şartları arasında 0 memleketlerin yer | Nisine zarar vermemek, belki o yerin | sakinlerile elbirliği olarak çalışmak vardır. Şimdi Ekvador Hükümetinin yap -| tığı bu teklif ve tatbik şekilleri mü-| nakasa ediliyor. Plân tamamlandığı | vakit, tasvibl için “Uluslar Kurumu | Mülteciler- Komisyonu,, ve — “Nansen Bürosu,, na sunulacaktır. | ” Katoliklere karşı : Almanyadaki | müc.dale Londra, (Özel) — Nazi Al- manyada Yahudilerden başka ka- toliklere karşı yeni bir sefer açıl- mıştır. Prusya Başbakanı Keneral Gö ring, Alman gizli polis teşkilâtına bir emirname çıkartarak, “papas- lık hüviyetlerini siyasal maksatla. ra âlet eden her hangi papasa kar- şı şiddetle harekete geçilmesini,, temin etmiştir. Nazi akidelerinden bir çoğu, katolik inanına hiç uymadığı için, katolikler ancak kendi inanışları- na göre vaaz vermek bile güçleş- miştir. Pazar günleri, gizli polis efra- dı her katolik kilisesini bekliye- cektir. Nazi idaresine karşı durumla rını değiştirmezlerse, General Gö- ring, katolik gençlik teşkilâtını da dağıtacağını söylemiştir. Bundan sonra katolik mektep- lerindeki hocalar Nazi devletini ö. vecektir. (methedecektir) Ve pa- pa ile Hitlerin arasındaki ihtilâf KURUN — AÂsım Us kafaile kol denkliğinden bahseden yazısında Al. manyada, üniversitelerde profesörlük edenlerin ayni zamanda spor alanla- rında da şöhretleri olduğunu ve bu . nun yalnız Almanyada değil Fransa ve İngilterede de böyle olduğunu söy- ledikten sonra: “Spor yalnır gençler için gerekli bir şey değildir. Spor türlü idman ya. rışlarında birinci gelmek için hazırlan mak da değildir. Spor her vaşta, her sınıf halk için gerekli bir idman ha g)| reketidir; ayni zamanda kafa ile kol hareketlerinin “*»nkliliği demektir, di. yor, ZAMAN — Cesur bir doktor adlı başyazısında “on hastaya bir yatak,, mepzuunu ele alarak doktorlarla ya - mlan konuşmalardan bahsederken o. peratör Orhanın cevabını yazıyor ve açık konuşan bu doktora teşekkür e - diyor: Operatör Orhan yataksızlıktan kantrşurken: Bu yürekler acısını söy - demeyip susmak ve durmak kalpsizliğe ve vicdansızlığa deldlet eder kanaa - tindeyim,.,, demiştir. Zaman da diyor ki: Hastanesizlik ve yataksızlık gözönünde bütün ihit. waçlardan eve-l yerine getirilmesi | - sap eden bir eksikliktir. Şimdiye kadar bu yara hiçbir vakit bu kadar derin deşilmemiş bu dert hiçbir vakit bu kadar açık ve bu ka - dar act sure'te boğtra bağıra söylen - nemiştir. Tramvay ve telefon - şirketlerinden | alınacak iki milyon hastaneye harcan. malıdır. CUMHURİYET — Yunus Nadi ttal. ya — Habeş anlaşamamazlığını urun uzadıya inceledikten sonra hakikaten bir İtalyen — Habeş savaşı görecek müiyiz? diye soruyor ve cevabını da yazısının sonunda şöylece veriyor : Birzce İtalyan — Habeş anlaşmazlı. ğının bir savaş sonucuna sürüklenip ürüklerimemesi dgha ziyade Habeşis: tanın şimdiki tutumunu değişlirip de. diştirmemesine bağlı bir iştir. Habe - şietan hat' 1 İngiliz önergelerine kar. şe da voynel olmadığı zamandır ki ara- da az çok ciddi, as çok uzun sürecek bir savaş düşünmeye yer olur. Bu du. rumlara göre biz şimdiki şeklinde İ- talyan — Habeş anlaşmazlığının hâlâ ergeç bir pamuk ipliğine bağlanaca - ginı oran! mak en doğrudur fikrinden bir türlü ayrılamıyoruz. |Lehistandaki Alman—-! ların seçim hakkı Berlin, 22 (Özel) — Lehista nın İçişleri Bakanı bugün Lehis- tan Başbakanı namma Lehistan. daki Almanların delegelerini ka- bul etmiştir. Siyasal çevrenlerde (mahafilde) söylendiğine göre, yakında Lehistanda yapılacak se. çime Lehistandaki Almanların iş- tiraki meselesi hakkında konuş- malar yapılmıştır. noktalarından hiç birini öğretmi- yeceklerdir. Papanın protestosunu mütca- kip bu beyannamenin neşredilme- si, Vatikana karşı meydan oku mak gibi bir şey sayılmaktdarr Vatikanın Almanyaya salâhiyeti. ni uzatamıyacağı kanaatindedir- ler. Almanyada Yahudi aleyhdarlığı Berlin, 21 (A, A.) — Genç Al- man kız ve kadınları ile münase- betlerde bulunarak âri kanını kir- leten Yahudilere karşı açılan sa - vaş sürüp gitmektedir. Gazeteler bir Yahudi tecimerinin hapsedil - diğini ve bir diğerinin de Esteru- gen kampına mektedirler. Frankfurt, 21 (A. A.) — Mah- keme, Alman kurumunun Yahudi işçisine yol vermesinin kanuni ol- duğuna karar vermiştir. atıldığını bildir - | Ai On senelik kocasını tanımıyormuş ! Nevyork, (Üzel) — Şikagoda müthiş bir hadise oldu. Bir kadın kocası ile Şikago o - tellerinden birinden henüz çıkmış- lar, yürüyorlardı. Her ikisi de gayet şık giyinmiş- ti. Erkeğin adı — Leland Varen... Kış mevsimini Kaliforniyada ge- çirmekle tanmmış bir çitttiler, Biraz yürümüş yürümemişlerdi yağmuru ortalığı taramağa başla- dı. Ve Leland Varen denilen ada- mı delik deşik — edip yere serdi. Kendisine bir şey olmıyan kadın Benüz toparlanırken polis görün- dü. Polisler, vürulan adamı muaye- ne eder etmez tanıdılar. — Çifte silâhlı Alteri! diye hay kırdılar. Sonra polis karakolunda verdiği bir ifadede kadın, bu adamın bir haydut olduğunu hiç tanımadığını ve on yıldır Leland Varen adıyla kendisinin kocası — bulunduğunu söylemiştir. Bir defa da şüphe etmemiş imiş. Cebi yoklanırken Kadıköy itfaiyesinde Kâmil Ka- raköyde tramvaya binerken sabı- kalr Bursalr Kâmil tarafından cebi yoklanmıştır. Kâmil yakalanmış- tır. zehirlendi Kasımpaşada — Yahya Kâhya maballesinde oturan — 17 yaşında Şeref kalaysiz KaplâR yediği ve - | mekten zehirlenmiş, Haseki has - | tanesine kaldırılmıştır. Sandal devrildi Hüviyeti meçhüliki —Musevi | genci ile bir Musevi kızı dün gece | Haliç Fener iskelesinden bindikle- ri Mustafanın sandalı ile Kasım - paşaya geçerlerken sandal devril- miş, denize düşmüşlerdir. Bunlar sandalcı tarafından kurtatılmış - tır. Şakalaşırken Edirnekapı sakinlerinden terzi Yani ile terlikçi Nuri şakalaşırlar- ken Nuri Yaniyi itmiş, yere düşü - rerek kaşından yaralanmasına se- bebiyet vermiştir. Bisiklet çarptı Tarabyada oturan balıkçı Yor - ginin sekiz yaşındaki oğlu Niko - ya, bakkal Yorginin oğlu Ka - ra Nikönun bindiği bisiklet çarp - mış, yaralamıştır. Ayağı kırıldı Koca Mustafapaşada — oturan Haticeye İstiklâl caddesinde şoför Enverin 455 numaralı otomobili çarpmış, sol ayağını kırmıştır. Sarhoşluk Fenerde iskeledeki — Kılburnu gazinosunda fazlaca sarhoş olup istirahati selbeden Mustafa yaka- lanmıştır. Silâh attı Süreyypaşa fabrikasında kay - nakçı Sami, Edirnekapıda Kale - boyu caddesinde üç el silâh atmış, yakalanmıştır. “Atatürk köprüsü Atatürk köprüsünün yapısı al- tt ay sonra ihale edilmek üzere eksiltmeye konmuştu. Bu müdde- tin iki ayı geçmiştir. Şimdiye ka- dar 24 müestese belediyeye baş - vurmuştur. | bilesi oturuyormuş. Etilerle ayni ki birdenbire bir makineli tüfek | Yeni Ne rlva_t B —— we Kastamonu tarihi Kitabı yazan: Kastamonu'lu muallim ve muharrir Talât Mum. taz Yaman. Kastamonu tarihi, Kastamo - nu 3500 senelik tarihinden başla- yarak on beşinci asrın sonlarına kadar olan tarihi vukuatını tesbit etmektedir. Kastamonuda, 3500 sene evvel Gasgas adiyle anılan bir Türk ka- senede yaşamış — olan bu kavmin menşe'i, İisan, nüfus ve yaşayış - ları, şehirleri hakkında kitapta hayli malümat verilmiştir. Gasgaslardan sonra, Kastamo- nu, Paflagonyalrdların eline geç - | miştir. Paflagonyalılar da Kasta- monuda 1100 sene kadar hükü - met sürmüşlerdir. Kitapta, Paf. lagonyalıların menşeleri, yaşayış- ları, hükümdarları, lisan, nüfus ve san'atları, huyları — ve şehirleri hakkında da malümat verilmekte- dir. Paflagonyalılardan sonra, Kas- tamonu, Roma ve Bizanslılar hâ - kimiyeti altına girmiş ve bin sene kadar da bu idarenin altında kal- mış ve sonra Selçük Türkleri ta - rafından istilâ edilerek Türk hâ - kimiyeti altına girmiştir. Kitapta, Türk idaresi kısmıma Danişmentliler, Selçükiler, Can - daroğulları devirleri görülmekte ve bu devirlere aid esaslı malü - mat verilmektedir. Ayrıca Kastamonu kelimesinin menşe'i üzerinde de durulmuş ve | bugün kullanılan bu — kelimenin nereden geldiği araştırılmıştır. Kitap en yeni ilmi usullere göre yazılmış ve her kssmın sonundü o kısma aid Bibligrafya - yazılmış - tır. Başlıca Kronoloji, nideks cet - velleriyle Candaroğullarıma aid silsilename — tanzim edilmiş ve Kastamonuda bugün mevcud e- serlerin, sikkelerin 135 kadar res- mi de vardır. Ayrı formalar ha - linde sonuna ilâve edilmiştir. Kitab, Kastamonu Halkevi, dil, edebiyat ve tarih şubesi milli te - | tebbüler şubesi serisi — arasında neşredilmiştir. Fiyatı 2 liradır. İstanbulda za - | man kitap hanesinde satılmakta - | dır. Yeni kitaplar Araştırma ve düşüncelerim Kurun arkadaşımızın Ankara yazmanlarından Kadri — Kemal Kop ARAŞTIRMA ve DÜŞÜN - CELERİM adiyle yeni bir kitap bastırmıştır. Kadri Kemal Kop, bir hayli vakittenberi nadolunun doğu il- leri hakkında etütler yapmak ve bu yolda yazı yazmakla tanınmış bir gazetecidir. Kendisi geçen yıl de (Anadolunun doğu ve cenup doğusu) adiyle bir kitap yazmış ve bu kitabmda bu ellerin folklor | ve tarih bakımından oldukça ö- | nemli bir etüdünü ortaya koymuş- | tu. Adımı yukarıda yazdığımız ve son günlerde basıldığını bildir- diğimiz (ARAŞTIRMA ve DÜ - ŞÜNCELERİM) kitabında bu bi- rinci etüdün ikinci parçasıdır. Yazman bu kitabında da doğu ve güney doğusu illerimiz hak - kındaki folklor ve tarihsel araştır- ma ve düşüncelerini ortaya kay - muş ve düşüncelerini değerli bel- gelere dayandırarak ileri sür - müştür. (ARAŞTIRMA ve DÜŞÜNCE- 22 TEMMUZ — 1933 Uluslar kurum 29 Temmuzda toplanacak Paris, 20 — Uluslar ku (milletler cemiyeti) konseyi TYemmuzda Sovyet Rusya Dışişle: Bakanı Litvinofun başkanlığın toplanacaktır. Litvinof bu iş için Moskovada: hareket etmiştir. Şimdi bir Ç koslovak şehrinde kaplıcada bu” lunmaktadır. Yakında ilk önce Prag'a, sonra da Parise gidecek: tir. Diplomatik mahafilde söylen: diğine göre yakınlarda Litvinof Musolini ile görüşmek üzere Ital: yaya gidecektir. Diğer taraftan da İtalyanın mik letler cemiyeti ruznamesinde bu: lunan İtalyan - Habeş meselesinin hususi mahiyette tetkik ve müza- keresi için umumi meseleler ara- sından çıkarılmasıni istediği söy lenmektedir: Novostiden Cümhuriyetçi bir Yunan generalı yaralandı Atina, 21 — Rejim meselesinin çabuk kotarılması (halledilmesi), için geneloy (reyiâm) tarihinin i- leri alınması muhtemeldir. Gazetelerin verdiği bir habere gött, bir köylü toplantısında cüm: huriyet rejimi hakkında söz söyli- yen mütekait General Vlavoktonis kralcılar tarafımdan ağır surette yaralanmıştır. Bu yüzden cümhuriyetçilerin ve kralcıların genel — toplantılar yapmaları yasak edilmiştir. Eski kralm bir diyev vereceği sanılmaktadır. Esperanto kurultayı Roma, 21 — Floransada topla: nacak olan yirminci Esperanto ku- rultayı 3 Ağustostan 7 Ağustosa kadar toplantrlar yapacaktır. Bu kurultayda 40 memleket buluna caktır. Şehremini çocuk esirgeme kurumu gezintisi Şehremini Çocuk Esirgeme Kur yumunun deniz gezintisi dün ya « pıldr. Saat 15 de şirketin 74 nu * maralı vapuru davetlileri alıp Bo- ğazı ve Adaları gezdirdi, gece sa- at birde köprüye geldi. Kurumun muhitte yarattığı faaliyetin bir te- zahürü olarak yaptığı bu gezinti çok alâka ile karşılanmış ve va « purdaki caz ve saz eğlenceyi bir | kat daha arttırmış, gelenler haki- katen çok memnun bir halde te « min edilen tramvaylarla evlerine dönmüşlerdir. Bi öz Türkçe kitaplar Hlk okulların (mekteplerin) kır raat kitapları öz türkçe olarak ba$ tırılmaya başlanmıştır. Kıraatler Eylül başına kadar yetiştirilecektir, —) LERİM) bu bakımdan okurları * na Anadolumuzun — bu atraflar? hakkında bir çok yeni şeyler öğ * retecek orijinal bir izerdir. (VAKIT) basım evinde bası * lan bu kitap cebe sıgacak biçim” de bastırılmış olup değeri 60 ku * ruştur. (VAKIT) kitap evinde 1” tılır, Ü #o y TITRESA VP L ZT b Z£ SKEKTSRRTİTİ Ğ