July 24, 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

July 24, 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

: Bayındırlık işlerine dair Ali Çetin Kayanın Söyledikleri İzmir, 23 — Bayındırlık Baka- nr Ali Çetin Kaya liman, şimen - difer bayındırlık işlerini tetkik et- mektedir. Verdiği diyevde (beya- natta), Aydın hattının devlet yol- larma intibak imkânlarımı araştı - racağını, tadilâtın imkân detyece - sinde çabuk olacağını, yolcu ve bazı madde tarifelerini yakında indireceğini, Cellâd gölünün kuru- tulmasını, Menderesin yatağının temizlenmesi için Yeni Gediz köp- rüsünün gözden geçirileceğini, İz- mir « İstanbul, Avrupa, — Bursa, Manisa, telefonu için yeni maki - neler alındığını, bunlarla bir an - da sekiz kişinin konuşabileceği - ni söylemiştir. ZAMAN — Düşmanı zaytf görmiye- Him adını taşıyan başyazısı Sofyada yapılan Sokol toplantısının gayesini, bir cenup İslâvları ittihadı kurulmak istemesinin küçük ve önemsiz bir hâdise olmadığını söylemektedir. Hiç tereddüt etmeden, Rıdııııriıuı.'ı run Türkiye için en korkulu bir mev- | cudiyet olduğunu işaret eden Zaman onların komitecilikte döktükleri kan. tarı yözönüne alarak bir gaye uğrun- da çalışmayı bilen Bulgaristanı tak- dirden kendini alamıyor: Ve diyor ki: Biz Rulgarları küçük göremeyiz. Onlar daha altmış sene evvel milli mevcudiyetleri bile anlaşılmadan Tür kiyenin paşına büyük Ffelâketleri ge . tiren bir millet olmuşlardır. Önlar sebediyet verip de biz, “dünkü çobanlarımızın. küstahlığına bakın/,, derken ne onların dünkü Rumeli im - paratorluğumuzu elimizden aldıkla , rını da unutmamalıyız. KURUN — Asım Un Lozan andlaş- masının 12 inci yıldönümü dolayısile mazdığı başyazısında bugün, garp der letlerinin Lozanda Türk istiklâlini tanıdıkları gündür, diye başlamakta. dır. Asım Uş yazısının sonunda diyor kiz Türk ardusu geçmişte düşmanları - na karşı birçok raferler kazanmıştır. Askerlerin ve kymandanların kazan - dıkları birçok zaferler barış masala- rında kaybedilmiştir. Fakat ulusal savaşta Atatürkün kumandası altında Tüyk ocdununun kazandığı zafer nasıl tarih içşinde eşsizse İsmet İnönününün Başkanlığı altında Türk diplomatları rün Lozanda garp diplomatlarına im . zaladıkları barış belgesl (vesikası) da 0 kadar parlaktır. Bu bakımdan Lo zanı kutlamak hem ülusat - savaşın kahramanlarına, hem de Lozan barı. sının diplomatlarına sevgi ve saygı duygularımızı sunmak demektir, Bu türlü bir sevgi ve saygı sunumu bizim için Bör özyurt ödevi (vatan vazifesi) dir. CÜMHRURİYET — Başyazısı Abi - din Daverindir- O da Asım Us gibi ya, zısının mevzuunu Lozan gününden al- | Başbakan İsmet inönü Gezi yolunudeğiştirdi ; Şark - vilâyetlerinde inceleme gezisinde (tetkik seyahatinde) devam eden Başbakan seyahat proğramını değiştirmiştir. Başba- | kan Trabzondan İstanbula gele - ceği halde bundan vaz geçmiştir. Artvin yoliyle Hopaya oradan Ankara vapuriyle Trabzona git - tikten sonra Erzincan - Sivas yo - liyle Ankaraya dönecektir. Ankarada bakanlar heyetinde bir iki müstacel meseleyi tetkik - tensonra — şehrimize gelerek bir müddet istirahat edecektir. Zehirli gaz teh- likesine karşı Şarbaylığın | düşündüğü tedbir Istanbul belediyesinin bir ze - hirli gazdan korunma işleri me - murluğu ihdas ettiği malümdur. Belediye muhtemel bir harb kar- şısında şehir halkını zehirli gaz - dan korumak maksadiyle icab e- den bütün tedbirlere baş vurmak- tadır. Bu münasebetle Binbirdirek, Yerebatan gibi — şehirde esasen mevcud olan mahzen ve sahrınç - lar tetkik edilecektir. — İzabırda buralardan da istifade edilecek - tir. — Esrarengiz iskelet Ve Çirkin dedikodular Nişantaşında bir evin tavanı a- rasında bulunan iskeletin mahiye- ti etrafmda araştırmalara devam edilmektedir. Morg tarafından yapılan ince » lemeler (tetkikler) — henüz kat'i bir netice vermemiştir. Mazmafih sağ ve sol kol kemikleri gibi bazı kemiklerin biribirine — uymadığı görülmüş olduğundan bunların bir doktora, yahut bir tıp talebesi- ne aid olduğu zanları kuvvetlen - miştir. Diğer taraftan dün bir gazete, bu esrarlı hâdise etrafında eski Çorum saylavı Sudi ve ailesinin ismini karıştırmak suretiyle bir ta- kım müphem yazılar yazmıştır. Yaptığımız tahkikatta bu mâ - nası anlaşılamıyan yazıların tama- miyle çürük ve saçma olduğunu meydana çıkarmıştır. Sudi evin sırf bir aile için büyük | olmasından dolayı satmıştır. Bu gibi çirkin dedikoduların kat'iyen aslı ve esası yoktur. HABER — Akşam Pasltası |Bugün Lozan .. C an yen günüdür Osmanlı tarihinde birçök süel ha- şarılara (askeri muvaffakıyetlere) rastlanır. Fakat, çoğu, öyle bir and- laşma İle sona erişmiştir ki, memle- ket için, yenilmiş olmaktan bile _da' ha kötü bir sonuç (netice) vermiş . tir. Kendi kılıcımız, gene kendimizi kesmiştir. Babı&li diplomatlarına dair anla- E tılan şu fıkra meşhurdur: Bir mu. harebeden sonra düşman tarafile masa başına geçmişiz müzakere bit- miş. Tam muahede imzalanacağı esnada murahhas Osmanlı paşası zormuş: z İ —- Peki, bizim vermemiz icap e . den tazminat meselesi ne olacak?. Meğer, karşı taraf, bizden tazmi- nat falan istiyecek değilmiş. Fakai bu gaflet üzerine gülmüşler: — Ha... sahi!.. Az daha unutuyor | duk. Vereceğiniz tazminat mescle, zini görüşelim! — demişler.. ... Türk ulusunun bugünkü önder - leri ise, bize yalnız, kendi zaferle. rinin lezzetine doyum olmaz yemi - şini tattırmakla kalmamışlar, ı_vıı!ı zamanda, Türkiyeyi, eski rejimle -İ rin yukarıda anlattığımız tariftekij muahedelerinin “uhudundan,, kapi- ; tülâsyonlarınım, borclarının, inkişa, fımıza engel olan zincirlerinden kurtarmışlardır Bir Lozan havası vardır. Ekonn-ı mik sahadan haysiyet sahasına ka.! dar bütün varlığımızı Lozan'da, İs- $ | metin başarığına borçluyuz.. En ehemmiyetlisi: *“Türk maddeten galip gelse bile mânen mağlüp olur, taamülü artık yıkılmıştır. Nefsimiz hakkın . da bedbinlikten kurtulduk. Kendi gücümüze güveniyoruz, inanıyoruz! Ve, bunları İnönü ile Lozana borçluyuz! Atatürk, General Tamete, “İnönü,, soyadı yerine “İnönü — Lozan,, çif- te şerefli adını da verebilirdi. Bu büyük günü, en büyüğümüz . den en küçüğümüze kadar sevinç- le anurırz. İsmet İnönü'ye karşı da şükranımızı tekrarlarız. Universitede kutlulama Lozan anlaşmasının yıldönümü bugün Üniversitede kutlulanacak . tır. Törene istiklâl marşile başla - nacak, bunu üniversite rektörü Ce, milin açılış söyleri takip edecektir. İ Bundan soura profesör Şükrü Ba»; ban Lozan ekonomik ahkâmımı an. | latacak, yeni hukuk mezunları daj bu yolda söylevler verecekletdir. Baat 19 da Kadıköy Halkevinde de Lozan günü kutlulanacak, saat 21 de de Alayköşkünde bir müsa - mere verilecektir. akrereneesnerenenAn Beyoğlu Halkevinden: Lozan gününden ötürü bugün- kü çarşamba günü saat 18,5 da E- vimizde bir toplantı düzenlenmiş tir. Bu toplantıya bütün yurtdaş- ları çağırırız.. iIstanbul Halkevinden: 1 — (24 Temmuz Lozan günü) | Tahta çıkmak için Yunan kralı altı A TEMMUZ — 1073 şart koşuyor! Atina, 23 — Katimerini gazete- sine göre eski kral Jorj yeniden kral olmak için aşağıdaki şartları ileri sürmüştür. 1 — Geneloy (reyiâm) tam bir bitaraflık ve samimiyet içinde ya- pılmalıdır. 2 — Her türlü hükümet darbe- si fikri bertaraf edilmelidir. 3 — Eğer siyasal hava bulanır - sa sükünun avdetine kadar genel - oy tehir edilecektir. 4 — Elde edilecek ekseriyetin kâfi olup olmadığını kral takdir e- decektir. 5 — Geneloydan — bir ay önce cumhurluk ve krallık rejmileri et . | rafında yapılacak kargaşalıklara karşı tedbirler alınacaktır. 6 — Krallıktn sonra anayasa kanunu bitirilerek yeni seçim w #| sulü bütün Fırkaların karariyle | tesbit edilecektir. . & * Çaldaris bundan haberi olma - dığını, maamafih netice itibariyle bu şartları makul bulduğunu söy - lemiştir. Eski kral geneloydan evvel dönmiyecek Atina, 23 — Londrada eski Yu- nan kraliyle Atina şarbayı ara - sında cereyan eden konuşmalar neticesinde eski kralın geneloy - dan evvel Yunanistana gelemiye- ceği anlaşılmıştır. Berberler diyor ki (Baştarafı 1 incide) iim, Veli, de Sabittir. Diğer taraftan İstanbulda ondü- lâsyon makinelerini — yapanlar, | berberler sosyetesirin — aleyhine | bir dava açmağa karar vemıiç_ler- | Bunları, sosyetenin makine- | dir. ler aleyhinde bulunmak - suretiyle kendi Hcaretlerine zarar verdik - lerini iddia etmektedirler. |* Bir berber, bu sakah demiştir ki: , — Sosyetenin bir. mühendise yaptırdığı tetkikat neticesinde ba- zı makinelerin fenni şartları taşı - nadığı görülmüştür. Hele burada yapılan, beynelmilel elektrik ni - zamatına göre bir çok şartları ta - şımıyan makineleri de cahil kim - selerin yaptıkları anlaşılmıştır. Belediyenin Ankarada olduğu 4 bi bir an evvel harekete geçmesi lâzımdır. Elektrk tesisatı yapan bir kimse imtihana tâbi tutulur da koca bir makine yapan bir adam- dan nasıl ehliyetname aranmaz ?. Umumi sıhhati alâkadar eden bu Leon ile Kadıköyün - | herkeste heyecan Atina, 23 (HABER) — Yuna- nistanda kamoy (elkârı umumi « ye) bugünkü durumdan çok mü « teheyyiçtir. Yakında bir takım karışıklık » lar çıkacağı söyleniyor. Her gün türlü yerlerde hâdiseler olu - yor, meyhanelerde kralcılar ile <cumhuriyetçiler boğaz boğaza ge- liyorlar. | 4 Yalan bir havadis |— Doğru olmadığı anlaşılan bir ha | vadise göre, eski Yunan kralı Ati- | naya tayyareyle getirilecekti. | — Bu havadis ilk çıktığı vakit, bu teklifin eski Yunan kralına Yu- na krallık atraftarı tayayre sü- bayları tarafından ileri sürüldüğü yazılıyordu. Bu plâna göre, güya eski. kral 7>rj Brendiziye gelecek ve Yunan ı tayyareciler kendisini oradan alarak dört saat içinde Yunanis - | tana uçurarak Yunan tahtına hava 1 rikiyle konduracaklardı. Ve hattâ deniyordu ki, şimdi, Londrada bulunan eski Yunan kralı, muvakkat bir zaman için Floransaya hareket etmeğe karar wermiştir. Avrupa gazetelerinin birinci sa- yıfalarında çıkan havadis, Yunan kralının bir geneloydan( reyiâm » dan) da önce Yunan tahtında görs mek isteyenlerin bir uydurmasın - dan ibaret olduğu anlaşılıyor. Japonya Ameri- kayı çıkmaza soktu Nevyork (Üzel) — Amerikanın ham pamuğunun dörtte birini alan Japon - ya, buna mukabil Japon mensucatı özerinde Amerikanın gümrük tenzilâ- tt yapmasını istemektedir. Bu istek, Amerikada büyük heye . can uyandırdı: | — Japonya, bu isteği yerine getirilme- | diği takdirde pamuğu Brerilyadan, Sudandan, Habeşistandan alacağını | söyliyerek bir nevi tehdit etmektedir. | Amerikanın pamuk yetiştiren bir . çok kişileri, Japonya ile bir anlaşma yapmanın biricik kurtuluş yolu oldu- ğuna kanidirler. Amerikanın pamuk mensucatçıları ise, böyle bir hareketin kendilerrini mahva sürükliyeceğini de söylüyor - lar, Bu gsuretle, mensucatçıların var kuvvetle gümrüklerin indirilmesi ted birine karşı gelecekleri anlaşılmor. Telefon şlrketlnde— ecnebi memurlar | işe el koyma zamanı gelmiş ve geçmiştir.,, onuruna bugünün akşamı saat 21 de Evimizin Gülhane parkı içinde Alay köşkündeki temsil şubesinde bir müsamere düzenlenmiştir. Çağrı yoktur. İstiyen herkes ge- lebilir. miştir. Lorzenı kazananlar, İnönünü, Sakar . yayı, Dumlupanarı kazananlar olmuş- tur. Türkün bugün ve delma haklı , bir şeref ve iftiharla kutlulayacağı bu büyük ve unutulmaz günde Lozan için ölüp de onu görmiyen şehitlerle Ankara, 24 (Telefonla) — Bir ————————— | gazete telefon sosyetesindeki ec. 3,5 liralık bilet yok | ,ebi memurlardan yüzde altısının Ankara, 24 (Telefon'a) — İs - | bırakılıp geri kalanınının çıkarı » tanbuldan Ankaraya 3,5 liraya | 1acağ Ü. Bi Köbül üpü gidip gelme tenezzüh trenleri kal- | n e SS Yiyecekten zehirlenenler Beyoğlunda Sazlıderede oturan Lozan idealini — gerçekleştirenlerini şükran ve minnetle anarız, demekte - ı'iı'ı. ——— — eee Sumer Bank'ın yap- tıracağı demiryolu Idrisin kızı Güllü sokakta küçük bir teneke bulmuş, içindeki tatlı - dan yemiştir. Güllü bununla kal - mamış, talıdan mahallesinde otu. ran Binnaza, Sabihaya ve İtbrahi- me de ikram etmiştir. Tatlıdan yi: Sümer Bank, Nazilli basma fab-| Yönler biraz sonra zehirle--»'-' rikasından devlet demiryollarına ajt şimendifer hattına kadar c'ar ve tedavi altına alınmışlardır. Bundan başka Beyoğlunda Ye- ışıu'ıye bir şimendifer hattı yap-| sil sokakta oturan Marika kalaysız tırmağa karar vermiştir. Bu hat- mamlanacaktır. tencerede pişirdiği yemekten ze - kaldırılmıştır. 2 — Yine bugünü kutlulamas| 4,7 ). Cağı, gidenlerin trenden çı - | onuruna bastırdığımız Lozan poy Tarılmayacakları — ve kendilerin- ta kartlarını da istiyenler her gü den on lira depozito — almacağı 17 den sonra Cağaloğlu merke: ve Alay köşkü şubemiz direktör. lüklerinden alabilirler. Z Ziraat bankasının buğday alışları ıT Ankara, 24 (Telefonla) — Zi - | fabrikanmnm açılmaşından önce ta-| hirlenmiş, Beyoğlu haştahanesine | raat banaksı dün Trakyadaki şu - / bankanınm satış fi k | be ve sandıklarma Ağustostan iti- | olmâsıdır; Takkında bir gazetede verilen ha- ber dağru değildir. — baren buğday satın alınmasını emretmiştir. Banka bu sene Adanadan buğ- day alamamaktadır. Bunun sebebi de piyasadaki buğday fiyatlarının yüundan yüksek 1 vu değildir. Telefon sosyetesinde jancak 12 ecnebi memur vardır. | Bunlar da mütehasıs olarak çalış - maktadır. HABER istanbulun en çok satılan hakiki akşam gazetesldir ilânlarını HABER'e verenler kâr ederler.