4 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

4 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

HABER — Akşam Poslak ği 4 EYLUL — 1933 | Beni, görü. .. v Tedavi edilmesi lâzımgelen bir hastalık: Gazeteciden haber saklamak Cumhuriyet ve Tan gazteleri- nin bugünkü sayılarında - ber hal- de garib bir tesadüf eseri olarak - ayni mevzudan bahsediliyor: Me- murların zihniyetinde hâkim olan tekzib hastalığı... Gazeteleri hatti ekseriya doğruyu yazniışlarken » tekzib et- mek, pek çok kimselerce, tadma doyum olmaz bir zevktir. Evet, bu müşahede doğrudur ..| Fakat, başka ve daha önemli (mü- him) ve zararlı bir zihniyet var: Saklama hastalığı! Düşmandan mal kaçırır gibi, ve bir müteassıbın namahrem gözlerden karısmı örtüp gizle - mesi gibi, gazeteciden havadis ka- çırmak, gizlemek hastalığı... Sanki esrarı devletten bir şeyi bize söyleseler de “yazma,, dese - ler, yazmağa elimiz varırnış gi- bi.. Yahut bunu kasten yazsak ka- munlarımızda bizi cezalandıracak madde yokmuş gibi.. Ne yazık, “esrarı devlet, sayı - lacak şeyleri değil, lâlettayin her hangi bir şeyi gazeteciden gizle - mek hastalığı maalesef ortalıkta hâkimdir.. Geçenlerde tanınmış şahsiyet - lerden biri vefat etmiş.. Bunu; bir yüksek memur, gazetecilerin ya »| nında “ağzından kaçırmış. zim arkadaşlar not alara — Ya.. Vah vah.. - demişler.. — Aman, bilmiyor muydunuz?. Mademki benden duydunuz, yaz - mayın... , — Niçin efendim? Ölümünde esrar mı var?, Faşedilirse tahki - kata sekte m' vuracak?. — Yok! Hiç bir esrar yok.. E- vinde zatürrieden ölmüş.. Fakat, ben size havadis vermiş olmaya - yım... * Daha garibi ve fecii oluyor: | Bir haber öğreniyoruz. Bunun! filânca yahut falanca makâmla| bir ilişiği olduğunu farkediyoruz..| Belki ona sormasak, yalnız karşı larafın ve kendimizin görüşümü- Zü yazmış olacağız.. Hakkaniyete riayet için telefonu açıyoruz. ya - hut bizzat müracaat ediyor . Aldı - ğrmız cevab şöyle oluyor: — Aman, aman, aman.. Nere - den haber aldınız?, OKat'iyen, kat'iyen.. O meseleden bahsetme “| yin.. Yoksa aleyhinizde takibat Yaparız!.. Biz bile meraka düşüyoruz: A- saba, öğrenemediğimiz bazı müt - hiş ve yaruağyardan gizlenmesi lâzım noktalar mı var?, Çarnâçar, yazmıyoruz.. Fakat, ertesi gün, diğer gazeteler, - sor- mak külfetine katlanmamalarınm verdiği imtiyazla - meselsyi bu. ram buram yazıyorlar, Bu da, gazetecinin dimağına $u fikri saplattırıyor: “— Bir şey haber alınca mer - edebilecek makamlara sormadan Yazmak!.,, Ne fena şey.. l | Basın Kurultayınm bütün gay | retleri, devletle gazeteleri biribi »! rine yaklaştırmaktı.. Halbuki bü- tün bu anlattıklarımız, akâini ya -| rTatıyor,. Ertesi sabah, iş diğer ga- öslelere akşettikten sonra, biz de hdiseyi tafsilâtiyle | yazobiliyo- Tuz... Meğer, işin içinde incir çe - kirdeği dolduracak kada esrar İ giz bir Yunan üzüm ihra- yokmuş.. Belki bir memurun mes- uliyeti filân mevzuubahs... Memleketin kanunları ve Türk gazetecisinin neşir cürmü işlediği vakit, mahkemeye gtimek korkusu vardır, Ve nihayet hepi - miz yurdumuzu adamlarız.... vardır seven, vicdanlı “Yazma,, demek yahut esraren- kâtla karşımızda dur- mak, bizi, içtimai ödevlerimizden (wazifelerimizden) alıkor.. Vazi - felerimiz ise, bir vak'anm vaktile| halka haber verilmesinden yol - suzlukların tenkidine kadar çok geniştir... Bu işleri yapmamıza engel ol - mak bazan ufak, bazan da pek büyük suçlardır. Vaktinde neşre - dilmiyen haberler yüzünden çok defa ferdi, içtima büyük zararlar olur. Bunların emsali zühur ede - cektir ve hâdiselerin zamanında gazetelere geçmesine engel olan- lar vicdanen, belki de kanun ö- nünde mes'ul olacaklardır!. (va-N0) i Doktorlar toplanıyor Idare heyetinin değiş- tirilmesi muhtemel Etibba Odası idare heyetinin müdeti bitmiştir. Bu sebeble yeni idare heyeti seçiminin gelecek a- yın dördünde yapılması kararlaş - mıştır. Etibba Odası idare heyetinin her seçiminde bazı gürültüler o- lur, Bu arada geçen seçimde de bir çok gürültüler olmuş ve şehrin ileri gelen doktorlarından bir ço- ğu yeni idare heyetini beğenme « mişti.. Buna ilâve olarak yeni idare heyetinin yeni yeni kazanç vergisi kanunu mucibince doktorları s1 -| nıflandırmak gibi çok nazik bir işi başarmak vaziyetinde kalması yeniden hemen bütün doktorların gayri memnun vaziyete girmesine | sebebiyet vermiştir, Bu bakımdan önümüzdeki seçime doktorlar ara- sında hayli ehemmiyet verilmek- tedir, Mevcud duruma göre Etibba O- dası idare heyetinin seçiminin sonunda değişmiş olacağı anlaşıl- maktadır. Ayni gün idare divan: caalçılarına prim veriliyor Yunan hükümeti taze üzürn ih racatmı teşvik için her türlü 'ed- bire başvurmaktadır. Bu meyanda bu yıl bütçesine zirai mahsulle” İ ihracını teşvik için konulan 3 mil. yon drahminin tamamen yaş üzüm ihraç edenlere prim olarak veril mesi takarrür etmiştir. Bu prim, yaş üzüm çıkaranlara kilo başına elli lepta (bizim paramızla 25 pa- ra) olarak verilecektir ki bu para Yunanistan için hiç de küçük gö- rülecek bir miktar değildir. —— Telefon şebekesi islâh edilecek Telefon şebekesini devralan heyet, telefon mükâlemelerinin şehrin uzak yerlerile bile gayet iyi bir şekilde ya-! pılması için teknik tertibat almağa başlamıştır, Bu işle mühendis Fuat meşgul olmaktadır. Bu arada Boğaz ve Yeşilköy gibi yerlerin tesisatı 1s- lah edilecektir. Telefon ücretlerinin | indirilmesi için de yakında tetkikata da seçilecektir. —— Kendi kendini gömen bir kadın Bu kadın aslen Türk olup Macaris- tanda doğmuş ve büyümüştür; Ofer kalâde nefes kabiliyetine maliktir. 7 Eylâl Cumartesi günü ve gecesi | Taksim bahçesinde Kızılay cemiyeti” | | nin hazırladığı büyük Kermeste ken disini gösterecektir. —ge Şehrimizdeki Iraklı- lar askere çağrılıyor Irakta askerlik mükellefiyeti kanunu yapılmış ve Kral Birinci Gazi bu kanunu onaylamıştır. (tasdik etmiştir) Bunun için ilki defa olarak Irak'da ve Irak dışın- daki Irak tebaası askere alınacak lardır. Memleketimizdeki askerlik ya- şındaki Irak tebaası da bu meyan- da askere çağırılmaktadırlar. Irak ordusu şimdiye kadar girişilecektir. maaşlı askerlerden mürekkepii. uvari polisler Elli kişilik bir polis bölüğü kuruluyor Geçen yıl İran Şehinşahı Peh- levi Hazretlerinin İstanbulu ziya retlerinden önce İstanbul polisnir bir süvari polis bölüğü ihdas cdil miş, fakat soradan bu bölük kad- rosu baki kalmak üzere süvari po- lisler kaldırılmıştı. Yeni emaiyet direktörü Salih Kılıç bu hususta yapılan incelemeleri gözden geçir- miş ve dünyanın her yanında mev- cut bulunan süvari polis teşkilâ- tınm vücuduna lüzum görmüş ol- duğundan süvari polisinin tekrar ve filen vücuda getirilmesine ka- rar verilmiştir. Öğrendiğimize göre şimdilik el- li kişilik bir süvari polis bölüğü vücuda getirilecektir. Bu bölü - ğün polisleri en seri işlerde moto - sikletli ve bisikletli polislerle be - raber olarak ve merkezler arasın - daki irtibatı temin hususunda, şen liklerde, açıkta yapılan toplantı- larda kullanılacaktır. Süvari polisler başlarma siyah kasket ve ayaklarma çizme giye ceklerdir. Kolundan tuttu Kasımpaşada Yahya Kâhya mahal- lesinde oturan Simitçi Aliden ev sa- hibi Salt ev kirasını istemiş, simitçi parayı vermediği gibi ev sahibini ko- lundan tutup sokağa atmıştır. Sait bu sırada kolundan yaralanmıştır. Ağaçtan düştü Pangaltıda oturan Takfor Dolap- dere caddesinde bir ahbabmın evin- deki incir ağacından düşmüş, demir >armaklıklar üzerine düşerek oyara- lanmıştır. Bıçak bulundu Şehremininde İnşirah bahçesinde oturan balıkçı Hasanm üzerinde yir- mi santim uzunluğunda bir bıçak ve Dikilitaşta oturan Salihin üzerinde sustalı bir çakı bulunmuş, müsadere edilmiştir. Kavga ettiler Cibalide oturan boşta gezer otakı- mından Emin ile arkadaşı Ahmet, İs- mail, isminde birisiyle kavga etmiş- lerdir. İsmail, Emini başından ve Ahmedi kasığından yaralamış, yaka- lanmıştır. 4 ; diz Fatihte Çarşambada Biçki İhtisas mektebinde dün bir sergi açıl n1ş, mektebi bitiren kızlara diplo- maları verilmiştir. Sergiyi Fener nahiyesi Halk Partisi Başkanı Dr. Hulâsi açmış, bir söylev söylemiştir. Bu mektep 927 de açılmış şimdiye kadar 98 mezun vermiştir Mevcut talebe kırk kişidir. On beş talebe bu sene mektebi bitirmiştir, isimleri şunlardır: Müeyyet Macit, Fahriye Şükrü, Muazzez, Hatice, Nimet, | Nahide, Belkis, Melâhat, Hamdiye, Sebahat, Naime, Feride, Saime, Bedia ve Sabiha. , Yeni Lise talebesi Ne yapacaklarını şaşırmış bir haldedir Dün bir hafta kadar evvel ka - nan Yeni Lise talebelerinden bir grup matbaamıza gelerek şu söz» leri söylemişlerdir: — Mektebimizin kapanması ü- zerine 300 arkadaş sokakta kal- dık. Bir çoklarımızın daha veri » lecek ikmal ve olgunluk imtihan » larımız var. Bunları hangi mek- tepte vereceğimizi (bilmiyoruz. Baş vurduğumuz yerler bize müş » külât çıkarmaktadır. Ne yapaca » ğımızı bilmiyoruz. Bir çoğumu » zun anası, babası Anadoludadır. Burada istinad edecek kimsemiz yoktur, Bu 300 gencin dertlerinin bir ân evvel göz önüne alınmasılâ « zımdır. —o— Mühendis ve mimar- ların gezintisi 14 Eylül cumartesi günü mü » hendis ve mimarlar bir gezinti tertip etmişlerdir. Gezinti saat 14,5 da Köprüden Akay vapuruy- la başlıyarak evvelâ Altınkuma gidilecek, saat 17,30 da da Altın- kumdan hareket edilerek 19,30 da Büyükadaya gidilecek ve saat 22 de Büyükadadan hareketle Kadı- köy ve Üsküdara uğranılarak köp- rüye dönülecektir. -—— Parisli üç talebe geldi Iki erkek ve bir kızdan mürekkep üç kişilik bir talebe heyeti otomobille Paristen gelmiştir. Talebeler bura- dan vapurla Köstenceye, oradan gene otomobille Parise gideceklerdir. ağ Tayyaeler uçuyor Dün Üç tayyareden mürekkep bir tayyare filosu öğleden sonra İstan- bul üzerinde uçmuş, halka beyanna- meler atmıştır. Tayyareler buğün ve yarm da uçacaklardır. Hava Kurumu şubeleri tarafından tertip edilen eğlencelere devam edil- mektedir. re Dünkü yangının blânçosu Dün bildirdiğimiz Kurtuluş yangını neticesinde 17 evin tama- miyle yandığı anlaşılmıştır. Yan» gın ancak saat 4 de söndühülebi| « | miştir. Yangının bu derece büyü « mesi sebeblerinden biri de itfai » yenin su bulmak için çektiği sıkın- tıdır. İtfaiye yangın için çok uzak- dan su getirtmek mecburiyetinde kalınıştır. <a Istanbulda çarşaf ve peçe meselesi Anadolunun birçok şehirlerinde ol. duğu gibi İstanbulda da peçe ve çar- şafın yasak edileceği şayi olmuştu. Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Üs- tündağ dün demiştir ki: “— Filhakika Anadolunun birçok şehirlerindi u garip örtülerin ya- sak edilmesi için kararlar verilmekte ve tatbik edilmektedir. İstanbul hak kı böyle bir karara lüzum hissettir. miyecek derecede münevver ve iler- dedir. Bu garip örtülerin kendilikles rinden ve kısa bir zamanda kaldırıla- cağıma eminim.,,