24 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

24 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

4 İLKTEŞRİN Siyasa —1988 İtalyaya karşı eskisi gibi sert davranamıyan İngilterenin tereddütleri neden ileri geliyor? 5 Üç günevveline kadar ortalığı derin bir asabiyet kaplamıştı. Her taraftan harp sesleri yükseliyor, borsalar düşüyordu. Akdenizde ve tonra da Avrupada umumi bir sa- vaş arifesinde bulunuyorduk. Birdenbire sesler kesildi. Paris, Roma ve bilhassa Londradan ba - "ış havadisleri gelmeğe başladı. Du rTümda oldukça geniş bir iyilik var dı. İngiltere ve İtalya konuşmağa başlamışlardı. » .». Acaba ne olmuştu? Daha üç! mağı, İtalyayı abluka etmeği dü - Şünen, Uluslar kurumunda zecri tedabir hususunda en ileri giden İngiltere neden gerilemek ihtiya. mı duyuyordu? Son günlerde İngiliz siyasasm- da görülen değişikliklerin sebeple ti geniştir. Hatta diyeceğiz ki İngiliz siya.! sası Uluslar kurümunda bazı mu - vaffakiyetsizlikler kaydetmiş, Pa-! Yiste ise İngiliz tazyiki âdeta tama | men akamete uğramıştır. Buna İn-! Tiltere adalarmda ve İngiliz impa.| ratorluk ufuklarında görülen bazı” bulutları ilâve edersek durumu ay- dmlatmış oluruz. *.. İngiliz öiydsasr Uluslür © kurü - Munda büyük müşkülâtla karşılaş- Muştır. İtalyayı tazyik. hususunda Zeeri iktısadi ve malt tedbirlerin tesirleri mütlak ve derin olabilir .! di. Yalnız bu tedbirlerin genel (u- Mumij ülmee, bunlara herkesin İştiraki lâzımdi. Halbuki böyle olmadı. Ayustur. Ya ve Macaristanın açıktan açığa İavicrenin kapalı surette muhalif ol duğu zecri tedbirler başka bir du. Tum daha yaratmıştı. Petroluna yüzde yetmiş beşini.| itün ihracat mallarının yüzde yir. Misini İtalyaya satan Romanya ve, “goslavya zararlarının telâfisini, İstediler, Bu dileğe Yunanistan ve bir çok devletler de iştirak etti. Fakir milletlerin zararlarmı an- Sak zenginler ödiyebilirdi. Bunla! Yin'en başında da İngiltere geliyor du. Buna ne İngiliz ulusu, ne de' intihabat arifesinde bulunan İngi- liz hükümeti muvafakat edebilir- itme di. İş paraya dayanmıştı. Düşün - mek gerekti, ,.. Ingiliz siyasası hiç şüphesiz en büyük mukavemeti Pariste, Fran- sada görmüştür. Bu mukavemette bir çok ruhi v esiyasal sebepler var dır. Fransızlar ırktaşları İtalyanla. ra karşı kendilerini harbe kadar sürüklemek tekliflerini şiddetle reddetmişler ve icabında İngiliz « Fransız ihtilâfmı bile göze aldır - mışlardır. Fransızların bu düşünüş gün evvel Süveyş kanalini kapat.| lerinde İtalyayı ezdirmemek, Al - manyayı Avrupa mukadderatma hakim kılmamak fikrinin mühim bir rol oynadığı şüphesizdir. Fransanın muvafakatini, yar - drmını temin edemiyen bir savaşa İngiltere girişemezdi. Akdenizde çok mühim bir yer tutan Fransiz limanlardan serbestçe istifade hakkını vermeğe ise Fransa muay- yen bir takım şartlarla yanaşıyor- du. Ve bunlarm basmda da İngil- tere trafından Akdenizde fazla o - | larak gösterilen gemilerin geriye çekilmesi vardı, Fransızların mukavemeti, ileri- de de başkalarının istifade edebi. leceği bir savaş, İngiltereyi düşün- i dürmekten hâli bırakamazdı. .,... Ve nihayet Ingiltere “kendi Ve imparatorluk kamoyunu (efkâri umumiyesini) düşünmek mecbu- ki muhalefetler, Fransanm tered - riyetinde idi. Uluslar kurumunda» düdü, zecri, iktisadi tedbirlerin za rarlı neticeleri, İngiliz ticaret âle -| mini bigâne bırakamazdı. Akdenizde bir savasm muhte - mel neticeleri, İngiliz imparator -) luğu için de fecivlabilirdi. Her j gün Çinde dev adımlarile ilerli - yen, mevki kazanan Japonya ya. rm neler yapmaz, neler istemez « di? ... İtalyan - Habeş savaşı, Hindis - tan yolu, Akdeniz hakimiyeti pi - yeslerinin bir tablosudur. Bugün! gördüğümüz barış alâmetleri, bir perde aralığından ibarettir. Akdenizde hakimiyet savaşı ka tiyen bitmemiş yalnız talik edil - miştir, Raif N. METO Sovyet - Japon anlaşmazlığı Sovyet Rusya - Mançuko hu» tdunda gecer'erde bir hâdise ol- Muştu, Hududu geçen Mançuko askerler, Sovyet muhafızları- DA Ataş açmış ve vukua gelen çar- Pısmada Sovyet askerlerinden bir 1 ölmüştü, Şimdi Sovyetlerin serbest Mo- listan devleti üzerinde nüfuzu iddiasiyle, Japon Sü Ba- nlığınca verilmiş © bir beyanat Böze Şarpıyor: b beyanatta deniyor ki: | bing evlerin nüfuzu altında bu: dış Moğolistan, kızıl nüfu za karşı mutlâk surette himaye et- mek istediğimiz Mançuriyi veya Yimali Çini tehdit ederse | ameli tedbirler alacağız. Sovyetler Bir- liği ile bir harp tehlikesi önünde ricat etmiyeceğiz. Fakat Sovyet: ler Birliği Mançuriye ve Moğe listana münhasır olan bir anlaş- mazlığa müdahale etımiyeceğine kaniiz. Esasen halihazırda bi: anlaşmazlığı yerinde gösterecek kadar ciddi hiç bir sebep yoktur. Bununla beraber, hudutta en kü” çük bir hâdise anlaşmazlık tevlit edebilir.,, 3d pan Vali Ankaraya gitti Vali ve belediye reisi Bay Muhid- din Üstündağ dün akşamki trenle An- karaya gitmiştir. Ankarada belediye ler kongresinde bulunacaktır. iğ Buğday fiyatları Dün biraz düştü, fakat kat'i vaziyet belli değil Buğday piyasası son günlerin hararetli satışlarından sonra bir sükün devresine girdi. Fakat biz» zat slâkadarları da şaşırtan bu- günkü vaziyetin aktif veya pasif alacağı hakiki şekil şu bir iki gün içinde belli olacaktır, Çünkü dü- nün vaziyeti ne kadar anormal i- se bugünün durumu da öyle telâk ki edilmektedir. İstanbulun ekmeği bugün iç ve dış iki mühim tesir altında bulun- maktadır. İç tesirler şehire buğ" day varidatinın alacağı vaziyetle ve yapılan zaruri ve büyük parti- ler halindeki mübayaatm alaca- ğı şekle göre fiyatı indirmekte ve ya çıkarmaktadır. Dış tesirlere ge- lince bu da İngiltere ile İtalya a- rasındaki siyasal durumla ölçül mektedir. Bu iki müessirin inğişaf tarzı" na göre ekmeği gelecek zaman çinde ya pahalı yiyeceğiz veya ww cuz... Dün borsada buğday fiyat- ları 20 para daha düşmüştür. Fa- kat bu devamlı olacak mı biline mez. Tramvay arabaları- nın adedi ne kadardır ? Halen işlemekte olan tramvay ars- balarımın kabul kat'ilerinden itibaren | ne kadar zaman işliyebilecekleri hak- | kında ne mukavelede, ne de başka bir yerde hiç bir kayda tesadüf olunama-. mıştır. 20 — 30 senedenberi tamir © dilip seyrüsefere cıkarilen arabaların daha ne kadar işliyeceği de belli de ğildir. Nafia komiserliği ve belediye tram- vay arabalarının kaç senelik ömre ma- lik oldukları bayındırlık bakanlığından sormuştur. Bu soru etrafında ba kanlıkça inceleme yapılmaktadır. e Beyoğlu bastahane- sinin yeni pavyonu Beyoğlu belediye hastahane - sine yeni ilâve edilen pavyonun w- zun bir müddettenberi devam e - den inşaatı bitmiştir. Bu pavyonun açılış töreninin Cumuriyet bayra - mmda yapılması muhtemel görül- İ mektedir. Pavyon modem bir şe - | kildedir. ——— Yol paraları Yol paraları birinci teşrin ve hazi- ları kolayca verip vermedikleri, değiş- tirilmek icap ediyorsa hangi ayın daha muvafık olacağı kaymakamlıklarla w ray tahsil şubelerinden © sorulmuştu Alınacak cevaplar Şehir Meclisine bil- dirilesek, meclis de buna güre icap e- derse tahsilât aylarını değiştirecektir. D gu illerimizi PE 7 mn şenlendirilmesi için Erzurum-Kars demiryolu islâh ediliyor,büyük şosalar yapılacak Hükümetin her cihetten inkişafı- ( na büyük bir önem verdiği doğru ille- rimiz için büyük bir bayındırlık plânı hazırlanmıştır. Öğrendiğimize göre bu plân mu- sibince Erzurumla Kars arasında işle- mekte olan ve büyük harpte yapılan demiryolunun ıslâhı ilk safta gelmek- | tedir. Bayındırlık Bakanlığı bu iş üzerin de çalışmağa başlamış bulunmaktadır. Yurdun doğusundaki geniş bir mta. kayı batıya bağlıyan bu hat üzerinde icap eden düzenlemeler ve yenilikler yapılmaktadır. Hattâ birçok traversler yenilenmekte ve duraklarla hat boyu, ihtiyaçları karşılıyacak bir hale geti- rilmektedir. Hattâ evvelce geniş ya- pılmış olan bu hattın devlet demiryolla rmın hat ölçüsüne eklenmesi de mev- zuu bahistir. En ziyade ehemmiyet verilen bir bayındırlarna işi de Sivas — Erzurum hattının bir an evvel ikmelidir. Öğren- diğimize göre bu haftın Divrikle Ke- mah arasmda bulu ve en güç İs munı teşkil eden boğazı dışma doğru çalışma faaliyeti genişletilmiştir. Diğer taraftan Erzurumdan Erzincana doğru da toprak düzeltmesi başlamış- tır, Tramvayın fiş tarifesi( hazırlanıyor Kışa mahsus tramvay seyrüsefer tarifelerinin hazırlanmasına başlanmış- tır. Bu tarife teşrihisaninin onbeşinden itibaren muteber olacaktır. Bu tarife» manlariyle işçilerin çalışma yerlerine gidiş saatleri göz önüne almacaktır. p Yeniden on bin göçmen geliyor Bu iki hafta içinde şehrimize yeniden on bin göçmen gelecektir. Tamamen Romanyadan gelecek o- lan bu göçmenler için tertibat alın mış bulunduğundan yağışlar baş - lamadan derhal iskân edilecekler- dir. a, Üsküdarda oturan talebeler Üsküdarda oturan ve Haydarpaşa lisesi ile K: “köyünde yeni açılan ta okula gidecek talebeler Usküdarla Ka- addedilerek kendilerinden alman ücre tn fazlalığından şikâyet etmişlerdi. Uray sosyete nezdinde (yaptığı teşebbüs neticesinde talebeler için üç mmtakanın bir mmtaka addine karar verilimştir. 4 ze2 aşıliriş Istanbul mıntökası birinci eispekterliği Kastamonu valiliğine tayin edilen Tevfik Talâttan açık kalan | İstanbul mmtakası ispekterliğine ikinci amıf is- pekterlerden Abdullah Feyzi Gürel ta- yin edilmiştir. Erzurum, Erzincan, Sarıkamış, Kars illerinin sınırları içinde büyük $0- seler yapılacaktır. Bundan başka de miryollar ve ana 4066 dışında kalan ş0- hir ve kasabaların hepsi bu ana yollar. la sağlam ve en kısa yollarla bağlana caktır. Hükümet diğer taraftan İran tran- sitinin memleketimizden geçmesi için elzem olan ve bir yandan da doğu ille rinin iktisadi kalkmması için (büyük bir ehemmiyeti bulunan Trabzon — Kr zıldize İran transit yolundaki nakliyat işi için kat'i kararını vermiş bulunmuk- tadır. Bu yol üzerinde Trabzondan I- ran sınırma kadar uzanmak üzere bir otobüs servisi kurulması takarrür et miştir. Bu otobüs hattr doğu genel is- pekterliği merkezi olan (OErzurumdan Kararlaşan şekle göre Trabzon — Kızıldize otobüsleri devletçe bayındır. lık bakanlığı eliyle işletilecektir. Oto- büslerin bu mesafe üzerinde üç krup olarak işlemesi muvafık görülmüştür. Trabzon — Kızıldize arasında dev- letçe işletilecek otobüsler İran transit ticareti nakliyatını en modern bir şekil- de kolaylaştırmakla kalmıyacak, doğu- yu batıya bağlıyan bu en kısa ve tarihi yol eski değerini tekrar elde edecektir. Atatürk köprüsü kime yaptırılacak ? Atatürk köprüsünün inşası için yapılan teklifleri belediyede bir mühendisler heyeği tetkikabaşla- miştar. Bu heyet bir yandan proje” leri, diğer taraftan yapılan fiyat tekliflerini en kısa bir zamanda tetkik ederek neticeyi İlbay Mu - hittin Üstündağın başkanlığındaki i Atatürk köprüsü komisyonuna ve- recektir. Atatürk köprüsü için dört ya - bancı grup teklifte bulunmuştur. Bunlardan bir tanesi üç gruptan mürekkep karışık bir sermayedar grup, diğerleri münferid iki Al. man grubile bir Fransız grubudur. Alman gruplarından bir tanesi şimdiki Karaköy köprüsünü yapan gruptur ki bunun bir mümessili, icabında teklifleri yenilemek ve müsait şerait göstermek üzere, şeh rimize gelmiş bulunmaktadır. Atatürk köprüsünün hangi gru- pa yaptırılacağı hakkımda son ka» rarı Daimi encümen verecektir. mp e Kasımpaşa spor birliği kongresi Kasımpaşa Spor birliğinden: Umumi kongrenin fevkalâde ola « rak 277— 10 — 995 pazar günü saat 10 da toplanması kararlaştırılmıştır. O gün birlikte kayıtlı bütün üyelerin bu- lunmaları rica olunur, ŞEHRİN DERDLERİ Bir eczacının şikâyeti Dün saat 15 de eczacı Celâl Ergun matbaamıza te - | Tefon ederek şu sözleri söyledi: — Talimatnameye nazaran yapılan ildçlara pul ya- pıştırmak lâzımgelmektedir. Biz de pul satin almak i - çin Eminönü Malmüdürlüğüne müracaat etlik, Pakat Eminönü Melmüdürlüğü ihtiyacımız olan on beş, yirmi bin pula mukabil bize ancak üç dört yüz pul verebiliyor. O da sabahtan akşama kadar biradamımu - sın durmaksızın işi takip etmesi sayesinde. Halbuki bizim pula olan ihtiyacımız bu rakamın çok üstündedir. İlâçlara pul yapıştırmazsek. bizden ce. İ zaalıyorlar. Pul setin almak istiyoruz, salmıyorlar. Bu vaziyet karşısında bize yapılan müracantları nasıl kar- gılıyalım? Ne yapalım? Malmüdürlüğünün eczacıları hakkiyle tatmin ede - cek miktarda pul bulundurması ve müracaatlara karşı süratle cevap vermesi lâzımdır. Bu vaziyetin . yakında düzeleceğini umarız. Tai ? Na