6 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

6 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — . Akşam postası. Italyan “Habeş harbi Askerlik muharririmizin görüşleri ve en son gelen telgraflar Doğu Afrikasında iki günden beri devam eden İtalyan yürüyüş hareketleri dün birdenbire dur - muştur. > Italyan ileri hareketlerini dur - duran sebep şiddetli yağmurlar - dır. Gephelerdeki vaziyet şu şekil. de hülâsa edilebilir: Aduva cephesi Bu cephede yağmurların şidde tinden kamyonlar için yapılmış olan yollar bozulmuştur. Bu mev- simde bu kadar şiddetli ve sürekli .yağmur kaydedilmemiştir. Tay - yareler Makalle istikametinde iler liyen bir çok Habeş kolları gör - müşlerdir. Buna rağmen Habeş kuvvetlerinin Makalle şehrini bo- şaltmış olduğu zannedilmekte - dir. General Mariottinin İniinnik| smdaki kol Makallenin 50 kilo - metre Şimalinde mevzi tutmuş bu. lunmaktadır. Fakat kolların ara - sındaki irtibat da kaybolmuştur. | Bu tevakkufun bir sebebi de muh telif kollar arasına irtibatın yeni-| den teessüs etmesi içindir. İtalyan ların mütemadi ileri * hareketleri 48 saat devam etmiştir. Bu tevak. kuflarınm iki üç gün süreceği, bundan sonra yeniden Makalle şehri ve Takaza nehri istikamtin- de devam edeceği anlaşılmakta © Haheşler bu cephede yerli İtal yan askerlerinin kitle ha'inde Ha beşler tarafına geçmekte ol'uk . larmı, İtalyanlar ise bilâkis Ha - beşlerin teslim olduklarmı bildir. mektedirler, Somali cephesi Bu cephedeki bütün eli Gorahai şehri etrafında cereyan etmektedir. Bütün israrlara rağ -| men bu şehrin hâlâ Habeşler elin) de olduğu anlaşılmıştır. İtalyan tayyareleri Grorahai şehrini şid - detle bombardıman etmişlerdir. Bombardıman sivil halk arasmda büyük panik doğurmuştur. Bir çok kadın ve çocuk yaralanmıştır. Yine İtalyan tayyarelerinin İn giliz somalisinden Habeşistana silâh ve cephane getiren bir ker - vanı bombardıman ettikleri ha - ber verilmiştir. Bunun üzerine Ras Nasibu hudut boyuna yeniden kuv vet göndermiştir. Bu cephede baş- X . bir yeni hareket olmamış - "Cephe gerisi haberleri Habeşistanın Uluslar Kurumu delegssi Imparatorla konuştu Adisababa, 5 (A.A.) — B. Tek- le Havariat, imparator tarafından kabul edilmiş ve uzun müddet im paratorun yanında kalmıştır. Ha- beşistanın uluslar sosyetesindeki eski delegesi, imparatora, sosye tenin son faaliyet" ve Habeş heye- tinin müdahaleleri hakkında iza“ hat vermiştir. İmparator. B. Ha- variatın tuttuğu hattı hareketi tas- vip etmişir. Bir damat daha mi dehalet ediyor ? Tigre cephesi 5 (A.A.) — Ha- vas ajansının haber aldığına göre, Ras Kassa'nın damadı olup Satit nehrinin öbür tarafında harp et- mekte bulunan Kas Haile Ubruru İtalyanlara mutavaat etmek niye- tini beslemektedir. Ingiliz kumaşından elbise, vatana hiyanet Roma geztelerinden “Tevere,, son neşrettiği bir makalede: “İngiliz kumaşından elbise gi- yecek İtalyanların memlekete iha- net nevinden bir suç işlemiş ola” caklarını,, yazıyor. — Mançester Gardiyandan — İtalyan sağ cenahi önünde tehlike “Mançester Gardiyan,, gazete sinin İtalyanlarla birl'ikte ola» harp aytarından: “Sudan cephesinden aidığım ha- berlere göre, İngiliz : Mısır Sw denının İtalyan müstemiekesi E- ritre ile birleştiği yerde, yani ora daki Setit nehrinin cenup kıyısın- da 3.000 Habeşli tehaşşüd etmiş- tir. İtalyan kuvvetlerinin sağ ce- nahı üzerinde olan bu kuvvet kü: çük kıtalar halinde dağınık duru: yor. Bunların ardında 8.000 ki şilik Habeş gayri muntazam aske- rinden mürekkep bir arka'lama kuvveti vardır.,, Ayni gazete, İtalyan sağ cena” hı üzerindeki bu Habeş kuvveti- nin önemli bir tehlike teşkil etti- ğini yazıyor. Habeş imparatoruna su'kast Londra, 5 (Özel) — Roma - dan gelen haberlere göre Adisaba- bada Habeş İmparatoruna karşı bir suikast yapılmıştır. Londradaki Habeş elçisi Dok. tor Martin bu haberi kat'i surette tekzib etmiştir. italyada kıtlık Roma, 5 (A.A.) — Bütün İtal ya, bugün zecri tedbirlere karşı| mukavemet savaşına başlamıştır. Her baftanın salı ve çarşamba günleri bütün kasablar kapalı ka- lacak ve o günler zarfında hiçbir İtalyan et yemiyecektir. Çünkü etin büyük bir kısmı yabancı mem leketlerden getirilmektedir. Gazeteler, İtalyan ulusunun ya. bancı malı almamak, İtalyanm az çıkardığı mallar üzerinde tasar- rufla hareket etmek ve alınması elzem malları ise yalnız dost mem leketlerden satm almak hususun- da gösterdiği disiplini bir kere da- ha tebarüz ettirmektedir. * Bir rels daha teslim olmuş Asmara, 5 (A.A.) —D.N.B. Ajansının özel aytarının telsizle haber verdiğine göre, Adigrattan gelen haberler Agame eyaleti Ra- sının General dö Bononun yanına gelerek mutavaat ettiğini bildir - mektedir. Agame eyaleti Rası; maiyetine de İtalyanların hima - yesine geçmelerini emrettiğini söy lemiştir. Muayyen bir müddetten sonra bu emre itaat etmiyenler asi telâkki edileceklerdir. Son haberler İtalyanlar tüccar gemilerini askeriieştiriyorlar Harp esnasında İtalyan ticaret filosunun hükümet kuvvetiyle ye niden teşkilini emreden karar şu şekildedir: mİ ea Nİ lim Ar ağ Italyan ticaret filosunun bir kıs- mı, İtalyan deniz bakanlığı em: rine verilir. Ve bunun adı “Yardımcı dev- let gemileri,, olarak, bahriye ile teşriki mesai eder. Ticaret filo sundan geri kalan kısmı ise, nak- liyat bakanlığının kontrolü altın. da seyrü seferine devam eder. Deniz bakanlığı, münasip gör düğü tüccar gemilerini teslih ede bilir. Deniz bakanlığı tarafından is- tenen gemiler hakkında. gemi sa- hipleri bütün teferrüatı o vermek zaruretindedir. Bakanlıktan gelecek komiser- ler, gemiyi serbestçe teftiş edebi lirler. Gemilerinde esaslı tadilâ: yapmak istiyenler önce deniz ba- kanlığını bundan haberdar edecek lerdir. Gemi inşasından evvel, deniz bakanlığına malümat vermek lâ- zumdır ve bakanlık, icabında ge- milere top koyabilmek için ne gi- bi aksam ilâvesi gerektiğini bildi- recektir. Deniz bakanlığının malümatı olmadan ve on yıl eskimemiş bir gemi, yabancılara satılamıyacak- tır. Donanmaya yardımcı gemiler, barp esnasında mayn gemileri, ve ticaret hamileri rolünü alacaklar-! dır. Yardımcı gemilerin tayfası. münhasıran İtalyan tebaaısdan ol; mak gerektir. Ve bu gemilerin tayfası, otomatik surette İtalyan Donanmasının bir uzvu olur — Mançester Gardiyandan — ingiliz-italyan gerginliği önüne geçilemedi Londra, 6 — Dünkü Sir Eric Drumond . Musolini konuşma: ları hiç bir netice vermemiştir. 1-! © talyan gazeteleri İngiltere aley hinde neşriyat yaptıkça İngiltere: | nin katiyen Akdenizdeki kuvvet lerini azaltmıyacağını bildirmiştir İngilterenin Üssübahrileri Roma, 6 — Tribuna gazetesinin Londra aytarının aldığı bir habe- re göre, İngiliz amiralliği Akde- nizdeki üssübahrilerini değiştir mek üzeredir. İngilterenin Akde- nizdeki üssübabrileri şimdiki Mal- ta ve Cebelüttarıktır. İngiltere Sü veyş kanalını daha iyi müdafaa & debilmek için Şarki Akdenizde yeni üssübahriler temin etmeye ça- lışacaktır. Bu suretle İngiltere Ak deniz donanmasını Singapurdaki üssübahriye daha yakın tutabile- cektir. Bu hususta kızıl denizinden de istifade edilecektir. Bilhassa Ye"! men sahilleri büyük ör.sm kazan- mış olacaktır. İmparator cepheye gidiyor Adisababa, 6 — İniş arator ce- nup cephesine hareket etmek ü- zeredir. Son yağmurların neticesi harap olan yerleri tamir etmek i- çin bugün Dessieye 20 kamyon hareket etmiştir. İmparatorun kervanına 500 ka- tır iştirak edip bunlar yiyecek, cephane, ve para taşıyacaktır. Bu havalide Habeş ordularının gayet iyi mevzi aldıklar: bildiril mektedir. İMalyan tayyareleri Habeş harekâlını boyuna casuslıyor Adigrat, 6 — Bu son günlerde #Habeşler ordularının barekâtını gizlemektedirler. Bütün harekâtı geceleyin yapmaktadırlar. Fakat buna rağmen İtalyan uçakları Ha beşleri takip etmekte ve kırmızı bayraklarla İtalyan karargâhını Habeş harekâtından haberdar et- mektedirler. İtalyan yüksek kumanda heye- ti Habeşlerin bütün harekâtından, saati saatine haberdar olmakta» Son dakika: Italyanların ancak altı haftalık mahbrukatı kaldı Paris, 6 — Maten gazetesi mu: habirinin bildirdiğine göre, itak yan mahafili mahrukatsızlıktan ciddi bir endişeye düşmektedirler. Ancak altı haftalık petro! kalmış: tır. Almanya parasını harp levazımına veriyor Yiyecektense Almanyanın külliyetli miktar- da harp levazımı satın alması do layısiyle bir makale yazan “Deyli Ekspres,, gazetesi diyor ki: “Hitlerin Almanyası, halkına muhtaç olduğu tereyağı ve eti ve" remiyor. Bununla beraber, Hitlerin Al manyası, Belçika Kongotunun 60 bin tonluk istihsalâtının hepsini Gi. # SONTEŞRİN — e di Ekmek meselesi (Baştarafı 1 nelde) kuruştan ekmek sattığımıza £© zararım aşikârdır. Bu şerait işik de nasıl ekmek »ıkarabilirim?” Fırının işlemesi tırıcının keyiine bağlı değildir il Dün İstanbul umumi mef toplantısında azadan Refik met Sevengil, ekmek işiyle dar önemli bir mevzu üzeri; takrir vermiştir. Takrir, fırın kapamanın da, rın açmak gibi izinle olabil" ve her hangi fırıncının istediği man ekmek çıkarmamak serb sini elinde bulunduramaması rafında idi. Refik Ahmet Sevf” gil, belediye zabıtası talimat mesinin 372 nci maddesine mecburiyeti koyan bir madde İ” vesini istiyordu. i Reis tarafmdan umumi #©j konan bu teklif, umumi met“ uygun görülmüş, cuma günü © rar toplanılması kararlaşmıştı” 4 HABER — Refik Ahmet vengil'in teklifi, frrmcılığın, # kazanç yollarından biri olm beraber “hizmeti umumiye,, #€ | buriyetleriyle olan alâkasını teyit edeceği için pek yerind Ke ipnotizma tarikil&! Tayyare bileti! kazanmak kabil mi? Ayın 11 inde öle leyi anlayacağı Ankara, 5 — Burada yap"! bir ipnotizma tecrübesinde Mi Yuma bu seferler vayyars piz- sunda hangi numaranın kazai cağı sorulmuştur. Hazır bulun! ların suallerine hayret edilecek" recede doğru cevaplar veren yüm, 2416 numaranın ka: ğını söylemiştir. p Bunun üzerine tecrübeyi yaf | zat piyango direktörlüğüne bil vurarak bu numaralı bileti 485 almıştır. (Cum ” HABER: j Hele bir hafta sabredilsif” Ayın 11 i yakındır... Hükümet rad yoya önem | veriyor i Gümrüğün kaldır ması düşünülüyof, Ankara, 5 — Hükümet işine büyük bir ehemmiyet # mektedir. Radyoiarın bye yılması hakkında bir proje lamıştır. Radyoların gümrü girmesi hakkındaki teklif di proje ile birlikte tetkik edi iii tedir. Lâyiha dolayesiyie Ka lif bakanlıkların noktai nazar sorulmuştur. Lâyihaya heniz ti bir şekil verilmemiş oli raber radyonun devlet eliyle letilmesi zaruri yörülmektedi”" hi Yeni istasyonlar kurul” gili sıkıntı çekiyor satın almakla bakır mübayaasını üç misline çıkardı. Tereyağı ve et, her zaman İ- çin lâzım olan şeydir. Bakır ise yalnız harp zamanında lâzımdır. Kullanıldığı yer, mühimmattır. Büyük harpte Almanların elin- de en önce biten ham madde ba- kırdı. Bu hataya bir daha düşmek istemiyorlar.,, Ankara radyosunun kuvvetli rilmesi de düşünülmektedir: Izmirde cinayet y İzmir, 5 — Bu gece bur#' Ki cinayet oldu. Kemeraltında mahlı hanında kahveci Rıfat lu Muzaffer, gece saat yi de bir inat yüzünden gâi leymanı tabanca ile altı ye vurarak öldürmüştür. Katil Çi 4 lanmıştır.