8 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

8 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Üremeye Yunanistan da | Italy an HABER — Akşam postası RSONTEŞRİN — 190 - Habeş harbi krallığın iadesi | Askerlik muharririmizin görüşleri ve en son gelen telgrafl Yunanistanda krallığın iadesi desin sebeplsre dayanmakta oldu- ğu ğibi, Balkan yarımadasında o). sun Akdenizde olsunbazı mühim neticeler verecektir. Balkan an - İaşmasmın esaslı bir rüknü ve| Türkiyenin komşu dostu olan bir memlekette geçen vakayiin ma » "nasını anlamak isteyişimiz tabii - dir. ... Cumuriyetin ilânındanberi Yu- nanistanda on dört taklibi hükü . . met teşebbüsü yapılmıştır. Tüccar bir millet olan Yunanlıların, bir türlü rahat ve süküna kavuşama - malarınm neticeleri feci olmuş, Yunan ekonomisi (iktisadiyatı) bu yüzden büyük zararlar kaydetmiş tir. Yalnız geçen mart 1935 isya- nı Yunanistana beş milyar drah - miye yani kırk milyon liraya mal olmuştur. Durum böyle devam edemezdi. Buna bir çare bulmak lâzmdi. Parti daha doğrusu şahsiyet kav- galarma hir nihayet vermek lâ - zımdı, Bir hakeme ihtiyaç vardı. # # İnkâr etmemek lâzımdır ki Yu. nanislanı senelerdenberi çalkalı - yan ihtilâllerin sebebi yalnız fi. kir çarpışmaları değildir. Fikir ibtilâfları Yunan dahili işlerinde daima ikinci derecede bir rol oy- mamıştır. Hatta denilebilir ki bu hususta iki bin senedenberi Yunan ruhlarında bir değişiklik olma - maştır. Eskiden şahsiyetler çarpışır - lardı. Bugün de böyledir. Fırkalar arasıda derin bir doktrin farkı yoktur, Yalnız hepsinin birleştiği bir nokta vardır: Yunanlı hürdür. Yunanlı istediği gibi düşünmek bilhassa söylemek hakkını baiz - dir. Bunlar kırılanların tabii hak- lardır, Cumuwriyet olsun, krallık olsun, Yunanistanda demekva:' yardır ve bunun başka törlü olm: sına Ja imkân yoktur, .,.. Son on beş senedenberi Yuna » nistan şahsiyetler pümuneşinin tür lü türlü çeşitlerine de şehit olmuş- tur. Fakat hiç şüphesiz asıl müca- dele bugün yaşıyan bir adamla iki ruh arasında cereyan etmiştir. Buğün mağlüb olur gibi görünen Cumhuriyet rejimi değildir. Mağ. lâb olan Venizelostur, Onun ga - lipleri de on iki senedir bu düryi. dan göçen kral Kostantinonun a- damı eski hükümt başkanı Gona- ristir, ... Venizelostan ziyade Çar taraf» tarlarınm çıkardığı ve sonradan Veze'osum da iştirak ettiği ge - çen #art isyanından sonra Yunar vicdanlazmda büyük bir aksülâ - me) görülmüştür. Her yerde “Ye. ter aık!,, sesleri yükselmiş, sü » küs ve huzur ihtiyacı şiddet kes. betmiştir. “Yunanistanda mühim bir yer tutan mali ve ekonomik mahafi- Tin de bu fikirlere iştiraki krallık cereyanlarını kuvvetlendirmiştir. Krallık taraftarı fırkalar baş- kanlarının bazı hatalar yapması Kondilisin son darbei hükümeti ortalığı - tekrar karıştırmışsa da bazı dahili ve harici düşünceler krallık cereyanına kuvvet vermek ten hali kalmamıştır. ... Aylardanberi devam eden pa- tardılar arasında sülrütunu muha- faza eden, uzaktan vakayii takib İ İngilterenin #iyasal, mali ve eko- Aduva cephesi Habeşistandaki harp durumu dün gece ve gündüz bilhassa Şi - malde çok şiddetli bir hal almış - tır. Maka'le şehri özerinde olan |. talyanlar, Habeşleri gündüzleri şehri tahliyeye mecbur ediyorlar. Fakat Habeşler geceleyin tekrar şehre giriyorlar, Habeşlerin gündüz şehri tah. liye etmeleri tayyare hücumların- dan korktukları içindir, İtalyan taarruzu dün sabah baş lamıştır. İtalyan menba'armdan gelen! haberler, İtalyan yerli askerlerin- den mürekkep bir müfrezenin, Ma kallenin 12 kilometre cenubu gar- bisindeki Negaidaya eriştiklerini bildiriyor. Bu şehir, nerede ise iş- gal edilecektir, İtalyanlar, mühim bir kervan merkezi ve iç yolların birleştiği bir nokta olan Agulas meviriini de iş- ga) etmişlerdir. Mekallenin kat'i olarak bugün veya yarın düşeceği sanılıyor, Makalleye hakim tepelerin şim diki halde İtalyanların elinde ol. duğu keber verilmektedir, İki İtalyan karakolu bugürler- de işgal e"e-eklerine katiyen emin göründükleri Makallenin yanıma! kadar sokulmuslardır. Bu şehir işgal edilince, İtal - yanlar, hafif kolların süratli hü . cumları ile Tigre mıntalcasının tah minen yüz kilometre ötesindeki Aşiangi gölüne kadar olan kısmı- nı da işgal etmek niyetindedirler. Habeş menbalamdan gelen ha- berler, Makallenin Şimal ve gi - mai şarkisinde çok kanlı bir mu - harebenin cereyan ettiğini bildiri AŞ ederek, hatta nasihatler veren kral Jorj mutedil ve ihtirastan âri siyasası dolayıs'iş mevkiini çok kuvvetlendirmiştir. Yunan seşicileri krallığa değil kral Jorja rey vermişlerdir. Kral Jorj Yunan ulusu için yalnız ba *| rış, uzlaşmak değil, ayni zamanda ümit ifade etmekte, Yunanistana i nomik yardımını getirmektedir. Senelerdenberi İngiltere ve Yuna| nistan arasında bir türlü bitmiyen| eski borç müzakerelerinde İngiliz hükümetinin ağır şartları koyma- maşını temin etmektedir, ... Yunanistanda krallığın iade Ml sinde İngilterenin büyük bir rol oynadığı bir hakikattir ve bundan bir takım neticeler çıkarmak lâ - zımdır. İngiltere, bu hareketile Akde- nizdeki mevkiini kuvvetlendirmiş, | Balkan yarımadasındaki nüfuzu - nu çoğaltmıştır. Yunanistanda İngiliz nüfuzu - nun kuvvetlenmesi diğer bir neti- ce daha doğuracaktır: Bazı Bul- garların Akdenize çıkmak hulyası büyük güçlüklere, hatta sekteye uğrayacak ve belki de bu hadise- ler Bulgaristanın Balkan anlaşma sına girmesine yardım edecektir. ... Ne olursa olsun krallığın iadesi ve bilhassa kral Jorjun şahsiyeti bir zaman için olsun Yunanistan- da daha barışı temin edecek ve fırka nümuneleri normal şekline girecektir. Yoksa fırka, şahsiyet ihtiraslarınm nihayet bulması ih- timali bir hayali hamdır! | yor. İtalyanlar, şehrin 11 mil ya- kmndaki tepelere kadar varmış - larsa da Tigre çeteleri tarafından püskürtülmüşlerdir. Dün abah şafakla beraber, | talyan ileri hareketleri yeniden başlayınca, Habeşler mukavemet göstermeden geri çekilnsişlerdir. | Habeşler, yukarda da yazıldığı gibi mukabil taarruzlarını gece leyin yapmaktadırlar, Makalle toplar altında Londra, 8 (A A.) — Reuter p- jansının hususi muhabirlerinden: Makalle şimdi İtalyan topları altındadır. Miaiyan kuvvetleri ilerliyor Asmara, 8 — Havas sjansının Tigre cephesindeki aytarı bildiri- yor: ” İtalyan kuvvetlerinin muka - vemet görmeden Mnkalleye ka- dar gittikleri haber veriliyor. Şeh- re ancak bugün gireceklerdir; çünkü pusu kurmuş olan Habeş müfrezelerinin mühim zayiat ver - dirmelerinden korkuluyor. Italyan kıtaaları yavaş yavaş şehri sarıyorlar, Setit mmtakasındaki İtalyan tankları Gondara doğru muhtemel | br ilerleyiş ihtimalile garbi Tam “ene hücuma hazırlanıyorar. San- tini ve Biroli kuvvetleri bugün Makallenin cenubunda birleşecek- lerdir. Biroli kuvvetleri şimdi Me. soba dağında bulunuyorlar, Bugür mühim bir muharebe mi olacağı, yoksa Habeşlerin ftalyâk ların ilerleyişi o karşısında rüc'at mı edecekleri Henüz bilinamiyor. Keşif uçuşu yapan İtalyan tay- yareleri Makallede Habeş muhari bi görememişirdir. Lâkin İtalyan kumandanları (şehrin civarnda Ras Seyum'un kuvvetlerinden bir kısmının saklı olduğu kanaatinde. dirler, Somali cephesi Bu cephede iki İtalyan uça - ğmın düşürüldüğünü ve bomba yüklü olan bu tayyarelerin düşer düşmez patlayıp içindekilerle bir. | Mite parçalandığını dün yazmış -! tık, İ Bu cephede epey zamandır de.| vam eden yağmurlar dinmiş, ha- va açılmıştır, Resmi İtalyan teb | liğleri, buradaki İtalyan kuman - danı general Grazianinin Oyader deki harekâtına devam ettiğini ve keşif uçuşlarının ardıarası kesi) - mediğini yazıyor. Şimdi, pek faz. la tafsflât gelmeyen bu cephede » havaların da müsait şekle gir - miş olması dolayısile » yakında çarpışmalar olabilir, Cephe gerisi haberleri İmparator müslimlere cami ve mezar için 50 bin metra murabbaı toarak hediye etti Adisababa, 7 (A.4.) — 126 Müslüman kabile reisi jmparatora bir mektup göndererek davasına son nefeslerine kadar hizmet ede.| çeklerini vadelmişlerdir, İmparator kendilerine teşekkür etmiş ve Müslümanlar için Adis - ababada bir cami ve bir mezarlık yapılmak üzere 80 bin metro mu: rabba; toprak hediye etmiştir . imparator, Ras Seyyuma kuvvat harcemsmesi emr'ni verdi Adisababa, 8 — Habeş İmparatoru yakında Harrara gidecektir. İmpara- torun memleket dahilindeki seynha - Raif N. Meto İ tine buradan başlıyacağı anlaşılıyor. Dün veliahdin dönüşü münasebetiy | le şehirde büyük şenlikler yapılmış | tır. Haber alındığına göre, Kas Seyyum Habeş imparatorundan, İtalyan hü - cumuna karşı büyük bir kuvvet har. camadan mukavemet etmesi emrini al mıştır, Bu vaziyet Habeş kuvvetleri! kat'i surette toplanıycaya kadar de -| vam edecektir. Habeşler şimdiye kadar hep bu ta- biyeyi tatbik etmek ve gayet emin © ,| larak ilerliyen Oİalyanlara ansızın cepheden, yahut vandan hücum etmeği muvafık bulmaktadırlar, Zecri tedbirlere karşı boykot Zecri tedbirle; lehine »ey veren milletlerden bilhassa İngiltereye hetle İtalyadakj hirçok İngiliz sa- kinler, memleketlerine dönmekte. | dirler. | İtalyadaki yabancı devlet tebaa'| larının hepsi İtalyanlar tarafından yapılan boykotun teşirini duyu - yor, fakat İngiliz hepsinden çek duymaktadır. İtalyan Aristokrat familyular, İngiliz oyunu diye, brıç oynamı- yorlar ve gene İngiliz âdeti elan ikindi çayını kalcırmışlardır. İngilizce gazete okuduğu görü- len kimseler hakaret görüyorlar, İngiliz olduğuna kanaat getirdiği bir müşteriy şofö'ler götüymüyor- lar. Kira ile İngilizce kitap veren birkaç dükkân «apamağa mecbur kalmıştır. Birçok İngiliz sakinle- İtalya- dan ayrıldığı için, Tügiliz kiliseleri pazar günleri boş gibidir. Vaktile birçok İngiliz vakalar» Bı gösteren sinema jurnallarından şimdi bu parçalar çıkarılıyor. İn! Paris, 8 — Paris » Midi Gazetesi | Cibutideki (o aytarından, İtalyan! kıtasına hücumu hakkında tafsi » lât almaktadır. Bu kıta Berberadan Ras Nasibu ya yiyecek ve cephene götürmek teydi. Hücum pek ani ve ezici ol muş ve birkaç dakika sonra le- | vazım kervanı darmadağın edil. | miş, deve ve katır sırtlarında ta- Makdonald. Yeni intihapta kazanamıyacak mı? Londra, 8 — Makdontld, eski intihap dairesi o'an Siham'da ye niden seçilebilmek için böyük gayret sarfetmektedir. Mekdo- naldın intihap işlerinde çok tec- rübeli olan ili kızı babaları lehine propaganda yap.jorlar. Yaka! he! İ men hemen büsüm propaganda! toplantıları bir karışıklıkla niha-, yetlenmekte, o hatiplerin sözleri| | kesilmektedir. | Makdonald çiyasal hayatında bu derece müşkülâtla hiz karşılaş- mamıştır. Dün yapılan bir toplam tıda balk, Makdonalda söz söylet memiş, onun İsbinde propagan:| da yapmak üzere tayyale ile ge| len Dominyonla; nazırını söz söy: lemek imkânını vermemişlerdir. Bu mmtaka ahalisi hemen tas| mamiyle maden :şçisidir. | giltereden giren cigara ve vi: İtalyanlar içmiyorlar. Boy! yakında Fransa tarafından şiddetle sezileceği anlaşılıyor. — Deyli Herald'das Bir Habeş prensesi Geceleri başına geçtiği çetesile Italyanlara baskın! yapıyor Bütün Habeş karşı İtalyada boykot yapıldığı e, kadınları prense iltihak ediyor Röyter ajansmın Adisabab daki muhabirinin iyi bir kayn tan aldjı malümata göre, vi Batı Şimal dağlarnda geçiren aziro isminde güzel ve sarışm prenses Tigre muhariplerind mürekkep bir çetenin başma gi miştir. Bu çete, geceleri, pren sin idaresinde, dağlardan ii İtalyan ileri karakollarna yapmaktadır. Erkek kıyafetile zen prenses, süngü ile hücum mektedir. Bu amazon, memleke her bucağın: ve her kıyısmı yor. Evli bir çok Tizreli çocuklarını Dessieye gönd prenses Uaziroya iltihak etm dirler, Bunlar iltihaktan evvel, | beş topraklarında bir tek |! askeri kaldığı müddetçe © dönmiyecekleri hakknda ediyorlar, Prensesin kocası, Habeş 8 nel karargahında çalışrlalie SONDAKIKA Bir Habeş levazım kervanı tayyare hücumuna uğradı Altı yüz muhafızdan SOO yüzü ölmü cephane sandıklarile beraber develi ve katırlar havaya uçmuş şınan cephane sandıkları, hay” ları da havaya uçarak patlam tayyarelerinin bir Habeş levazım tır İtalyan filosu bu hücumdan ra geri dönmeğe hazırlanı"l levazım kryanma muhafızlık pan 600 Habeş muhar'bi tayy! lere ateş açmış, bunun üze tayyarsler bunları mitralyöz 8 şine tutmuşlardır. Söylendij göre bu ateş neticesinde Hah den beş yüz kişi ölmüştür. i “Bulgar kral! aleyhine beyanname Yazıp dağıtanla Bulgaristanda yakalandılar Sofya (Özel) — Bir Bulgar başısmın yazarak, yazı makines Çiftçiler birliği o memurlarınd” komüniste teksir o ettirdiği ve t dan sonra Bulgaristan dahilinde li başlı pek çok şahıslara ve bak ra, ordu erkânma (gönderilmiş beyannameleri dağıtanlar o hik memurları tarafından meydana rılarak tevkif edilmişlerdir. Beyennamelerde, kral Borise suikast hazırlamış olan miralaY ! yan Velçef ve arkadaşlarım haf leri tasvip olunmakta ve ermek dikleri ideal müdafaa olunarak, ? lara, kral Korise şiddetli hü€“ yapılmakta idi, Al. NECMEDDİ