13 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

13 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

iyii va 4 Zecri tedbirler, | Italya protesto ve tehdit “Zecri tedbirlere karşi yapacağımız karşılık zecri tedbirden daha çok ağır olacaktır, Bir Amerika âyan âzası: “Uluslar Kurumu artık ölmüştür,, diyor Zecrt tedbirlere iştirak eden evlet . Yere verilmek Üzere İtalyanın bu mem» Teketlerdeki mümessillerine birer pro çisn notası gönderdiğini dün yazmış tiği öğrenilmiştir: Nota, zecri tedbirlerin o vehametine ve haksızlığına karşı en enerjik bir Bu notanın şu noktaları ihtiva “ “Bu tedbirler alımırken iki şey na - sarı dikkatte tatulmuştur. Birincisi, Malyan muhtırasındaki sebeplerin lü. zumu kadâr tetkik edilmiş olmaması ve ikincisi, uluslar sosyetesi paktı ah. kâmınm bagünkü duruma lâyık ola - rak tatbik edilmemiş bulunmasıdır. Uluslar sosyetesinin son asamble . sinden sonraki durum İtalyan protes. tolarmı ve İtalyanm ileri sürdüğü se bepleri haklı çıkarmıştır. Habeş halkı büyük mikyasta İtalyan himayesi aj- İma sığınmaktadırlar. İtalyan hükâ - meti, İşgal ettiği arazide esareti lâğ. vetmiş ve 16 bin esir azat edilmiştir. Serbestleşen halk, İtalyayı uluslar sosyetesi paktının 22 nci maddesinin medeniyet Işi olarak telâkki ettiği hi- mayeyi vermeye hakkı ve kuvveti bu - Yanan bir devlet gibi telâkki etmekte - dir. Uluslar sosyetesinin, Cenevrede alınan son kararlardan sonra meyda na gelen bu hâdiseleri nazarı dikkate. alması ve bunlardan lâzımgelen neti - celeri çıkarması lâzmıdır. ,, , Nota, Zecri tedbirlere karar veren irtibat komitesinin buna (selâhiyeti olmadığını ileri sürmekte ve Habeşis. tan lehine kaldırıldığı halde İtalya aleyhine bırakılan silâh ambargosu a- Teyhine vaziyet almaktadır, Nota di - Yor ki: Böyle bir tedbir anlaşmazlığa bir hal sureti bulmayı kolaylaştır - maktan çok uzaktır. Bilâkis güçlükle. ri fazlalaştırmakta ve anlaşmazlığı w za'mak tehlikesi göstermektedir. İtalyan hükümeti obundan sonra, müteaddit ekonomik ve finansal ted - Bu tedbirler İtalyaya (karşı öyle birlerin aleyhinde bulunarak diyor ki: bir zamanda tatbik edilecektir ki, 1. alyan hükümeti ve ulasu bunları re « zilâne ve keyfi telâkki edecektir, J - alya hükümeti bunları en katl su rette protesto eyler., Hiç kimse, İtalyan ulusuna, kendi mevcudiyetini müdafaa ve muhafaza halıkı olmadığını söyliyemez. Bunun içindir ki, İtalyan hükümeti de eko - nomik ve finansal mahiyette ihra - catınm men'i keyfiyeti, yalnız bir e.i konmik tedbirler olmaktan çok ilerle dir. Ve bu, İtalyanım mukabelei bil -i misil hareketini muhik gösterecek bir muhasama hareketidir. Bu zecri ted. birler, ve bu zecri tedbirlere karşı a - nacak tedbirler nihayet, pek fena manevi neticeler doğuracaklardır. üzün sürmesi pek muhtemeldir. Şim - diye kadar İtalya, kendi aleyhine ya. pılan hareketlere muhalefet etmekle beraber, Cenevre müessesesinden çe - kilmek istememiştir, Çünkü İtalyanın arzusu anlaşmamazlığın daha vahim karışıklıklara varmasının önüne geç - mektir. Burada İtalya hükümeti, hali hazırdaki durumdan başka yeni tehli. kelerin doğmasınm önüne geçmek i. çin her türlü tedbirleri almış bulan - maktadır. Nota şöyle nihayetleniyor: İtalya hükümeti her hükümetin tg. mamen serbest pe kendi isteği ile ha - reket ettiği takdirde, İtalyaya karşı teklif edilen zeeri tedbirlere karşı ei gibi bir durüm alacağını öğrenmekle pek ziyade bahtiyar olacaktır. Nota zecri tedb'rlerin tatbikini geciktirmiyecek Londra: 12 (A.A.) — Buradaki ka. talya ve Uluslar ediyor naat, İtalyanların zecri tedbirleri tat. bik eden devletlere verdiği notanın İn- gilin durumunu (değiştirmiyeceği ve zecri tedbirlerin tatbikini geciktirmi. yeceği merkezindedir. Tedbirler, evvel ce kararlaştığı (Üzere 18 ikinciteşrin tarihinde tathik mevkiine girecektir . Halya karşılık tedbirler alıyor İtalya, zecri tedbirlere karşı tedbir almakta devam etmektedir. Italyaya gelecek © herhangi malın hükümete bildirilmesi zaruridir. Elektrikten tasarruf (o maksadile, hükümet dairelerinde İş saati şu suret le tesbit edilmiştir: Saat dokuzdan 15 buçuğa kadar çalışılacaktır. Öğleyin 12 den yarıma kadar İstirahat var. dır. Amerika ayanı dışişleri enellmeni bakanı ayandan Ritman, manalı bir söz söylemiş ve Uluslar kurumanun bir şey yapamıyacağına İşaret etmiş tir: | Uluslar Kurumu artık ölmüştür Amerikalı ayan azasmın söylediği şudur: “.« Japonya ve İtalyanın süel te - şebbüslerini durdurmak lâzımdır. Fa. kat bunu yapacak ancak iki devlet vardır.: Amerika ve İngiltere. Uluslar kurumundan bir şey beklenemez. U * Vaslar kurumu artık ölmüştür. Mısir tazyik tarihini sonradan bildirecek Cenevre: 12 (A.A.) — Zecri tedbir . ler konferansı başkanıma Mısır hükü. metinden gelen bir mektupla, Mısırın vaktin darlığı sebebiyle zecri tedbirle « rin tatbiki tarihini henüz tesbit ede - mediği ve bu tarihin sonradan konfe- ransa bildirileceği kaydedilmektedir. Avusturya da harp maizemesine ambargo koyuyor Viyana : 12(A.A.) — Dışbakanı, Diyet meclisinde, Avusturyanın diğer uluslara iltihak ederek, İtalyaya çı - karılacak harp malzemesi üzerine am- bargo koyacağını bildirmiştir. » Roma: 12 (A.A) — B, Mussolini, İngiliz büyük elçisi Sir Drurimondu kabul etmiştir. Ne görüşüldüğü belli değildir. Roma: 12 (A.A.) — Resmi bir tebii” ğe göre Musolini — Drummond mülâ. katında Akdeniz durumu tetkik edil - miştir. Görüşmenin tafsilâtı gizli tu - tulmakta ise de İtalyan mahafili gö - rüşmelerin devam edeceğini bildirmek tedirler. Gazeteler notaya ne diyorlar ? Berlin 18 — İtalyanların zecri tedbirleri protes to eden notası Berlin siyasal çevenle - rinde İtalyanm hiç bir suretle Habeş istilâsmdan vazgeçmiyeceği (fikrini kuyvetlendirmiştir. Bu hususta yazılar neşreden Fram| sız gazeteleri: Notanm oldukça mute- dil olmasına, ve İtalyanların Habeş topraklarmın bir kısmında manda ka- bul etmiye hazır olduklarını ima etme sine rağmen Musolininin kararından dönmiyeceğini isbat ettiğini söylüyor * lar, Bilhassa sol eonah gazeteleri İ - talyaya tekrar hücuma başlamışlar - dır. “Populaire,, gazetesi makalesinde Musolininin notayı ayrı ayrı hükâ * metlere göndermesinde bir mana bu. Tuyor. Musolini bu hareketi ile uluslar ku nazarı itibare almış, ve zecri tedbirler rumuna aldrmıyarak ayrı devletleri! meselesinde aralarında bir ayrılık gö- zetmek İstemiştir, . HABER — Aksam pettan, Kazadan kurtulanlar İzmir, 12 — İnebolu vapuru kara - smdan kurtulanlarm İsimleri şunlar- dır: Adapazarlı 25 yaşımda Cemal İb. rahim, Nezaket kızı 27 yaşında Le . man, İstanbullu 23 yaşında polis Nec meddin ve karısı Mes'ude, oğlu Nazmi, Trabzonlu 24 yaşında Osma, İstan. bullu 25 yaşında Mustafa oğlu Nuri, Silifkeli 274 yaşında AM oğlu Mehmet, Eskişehirli 24 yaşında Hasan oğlu Sa dık, Burgazlı 34 yaşında Mehmet Ali, Antalyalı Hasan oğlu İlyas, Kuşada. k 27 yaşında Mehmet oğlu Cemal, 2 yaşında Mehmet oğlu Cemal, Osma - niyeli İbrahim Mehmet, Geredeli 40 yaşında Nuri, Bolulu 41 yaşında Meh met oğlu Hayrallah, Anamurlu 73 yaşmda (Abdullâtif oğlu Memiş, oğlu Şevket, Manisalı 26 yaşında Hasa oğlu Mahmut, 23 yaşın. da İnebolulu Arif oğlu Melimet, Ay. dınlı 25 yaşıda Mehmet oğlu Mehmet, İzmirli 24 yaşında Mehmet oğlu Osman Ermenaklı 38 yaşında Mustafa oğlu Re şat, Selânikli 28 yaşında Ali oğlu Bed, ri, Gelibolulu 28 yaşında Tevfik oğ . lu Galip, Ankarulı 24 yaşında Hüseyin oğlu Mustafa, © Antalyalı 21 yaşında Mustafa oğlu Osman, Merzifonlu 73 yaşında Mehmet oğlu Veysi, Merzifon lu Mehmet karısı Huriye, Erzurumlu 25 yaşında Mehmet oğlu Sıtkı, Antalyah 21 yaşıda Abdülkadir oğlu Osman, Antalyalı 23 yaşmda Hasan, Yaşar, Antalyalı 17 yaşmda Kâzım, Dinarlı 50 yaşında Ayşe, Rodosln 33 yaşında Abdullah, Alâiyeli 40 yaşında İbrahira, kızı Ayşe, İzmirli 40 yaşmda Avram, kızı Coya, Antalyalı Emin, 50 yaşında Ali kızı Fatma, kım oLeman, Antalyalı Rifat Cenani, Bolulu M4 ya. şında Kemal, İstanbullu 25 yaşında Mustafa Hasan, İnebolulu 24 yaşında Yazıcı Osman, Düzceli 24 yaşmda Meh met Şeref, İstanbullu 26 yaşında Hü - seyin oğlu Hidayet, 21 yaşında Hiise - yin oğlu Zeki, 28 yaşımda Cafer oğlu Şiikrü, 24 yaşında Ali oğlu Nuri, Is. tanbullu 24 yaşımda Hüseyin oğlu Mu- barrem, Buz inhisarı memuru , Veysi Mehmet karısı Müeyyet, Ankara 27 tevrellütlü Hüseyin oğlu Mehmet, Or. dulu Murat oğlu Kâmil, Vapurun ah. çisı Mustafa, yağcı Emrullah, 28 yaşın du Küztm kızı Ayşe, İnebolu çarkçısı Selim, Kâtip Murat, üçüncü kaptan Rami, makinist Halit, makinist Nev . zat, Mülâzim Bedri, telsiz (memuru Ziya, Hüseyin oğlu Abdurrahman, Kamara memuru Şemsi, kamara şefi Faik, lostromo Mehmet, serdümen Mu harrem, 3 ncü kamarot Necati, yağcı Recep, serdümen Ali, ambarcı Hasan kamarot Salih, ateşçi Mustafa, ateşçi Tahsin, Tayfa İbrahim, ateşçi Davut, ateşçi Durmuş, kömürcü Mehmet, kö. mürcü Hâmit, tayfa Veli, serdümen Mehmet, ateşçi Zizeli Ömer, yağcı Mustafa, kömürcü Memiş, kamarot A- Tişan, ambaret Ahmet, büfeci Mustafa, kamarot Vahit, Adanada serkomiser zevcesi Nafia, oğlu Behçet, kızı Sa - biha, Antalyalı 50 yaşında Fatma, İz. mirli 40 yaşmda Roza, Vanlı Musa, Mardinli Mahmut oğlu Zeki, jandar « madan terhis edilen Kulalı Halil, Sam sunlu Hasan oğlu İsmafl, Samsunlu AN oğlu Ali, Akhisarlı İsmail, Ordu- Ta Abdullah oğlu Musa, Ordulu Meh . met, Ordulu Hüsnü, Hayrebolalu Os - man, Ordulu Kadir, Ordulu Emrullah Antalyalı ve Çanakkale jandarma mektebinden Şaban Ali oğlu All, Çiv rili Ahmet oğlu Yaşar, İstanbullu Ab dülâziz oğlu Zeynelabidin, Tarsuslu Mustafa oğlu Enver, Boyabatlı 24 ya. şında Mehmet, Ordulu 24 yaşında Ali, Boyabadiı, 24 yaşında Ömer Lât. fi, 24 yaşında Mehmet oğlu Feyzi, Ali Mustafa oğlu Ahmet, Handenseli 24 yaşında Hamdi, Çeşmeli Nezahat, Çeşi meli İlhan. Bir sporcuyu daha kaybettik Galatasaray kulübü ve Türkiye milli takım yüzücülerinden ve kürek şampiyonlarımdan Hüdadat ağa oğlu nun oğlu Mehti Ziya dört ay süren bir hastalıktan sonra buztün vefat et. deki evinden kaldırılacak, cenaze na » mazı Teşvikiye camiinde kılındıktan sonra Feriköy aile mezarlığına def . nedllecektir. Ailesine teeseürlerimizi bildiririz. | Zin öz realitesini yapmak için Ön-' birşey bulunmamıştır. ve minnet Irmak - Filyos törenini daha kovalıyacak Filyos, 12 — Demiryol siyase- timizin yani bir zaferi olan Irmak» Filyos hattı bugün büyük törenle kıyısında bulunduğumuz bu açıldı, Ankaradan iki trenle gelen davetliler heyecanlı surette karşı- landılar. Bütün hat güzergâhmda halk birikmiş, katarları alkışlı. yordu. İstasyonlar kurulmuştu. An karadan gelen trenlerde Bayındır. lık Bakanı, general Fahrettin, Ali Said, Asım, bir çok saylavlar, hü- kümet erkânı bulunuyordu. Bayın dırlık Bakanile diğer misafirler takın altında trenden indiler. Zon guldak valisi parti başkanı birer söyler verdikten sonra Baymdır. lik Bakanı Ali Çetinkaya alkışlar arasında bir nutuk söylemiştir. Ba. kan ezcümle demiştir ki: kapısma dayanmış bulunuyoruz. İyi bilirsiniz ki bu zengin maden hazinesine bizi ulaştıran demiryo- lu yurdu demir ağlarla örmek ka- dar tüten bacalarla da süslemek azminde bulunan yüce başkan İs- met İnönünün çok uzakları gören düşünce ve isabetli demiryolu si - yasetinin değerli ve mes'ud bir neticesidir. Bu kömür yolu daha bugünden Anadolu yaylasında ye. yer kurulan ve kurulcak olan ağır endüştrimizi ve günden güne art. makta olan demiryollarımızı bes- liyecek enerjinin can damarıdır. Bundan dolayıdır ki yolun takib ettiği istikamet te ancak bu gaye - ye varılmak için seçilmiştir. Hattın Irmak ile Filyos arasın- daki uzunluğu 391 kilometrodur. Üzerinde 27 istasyon, 1368 aded menfez ve kuru köprü, 8800 miötro uzunluğunda 37 sursl vardır. Bü- yük we zarif köprülerin her biri ve hele bütün memleket demiryol- larmdaki tünellerin en uzunu olan 3440 metroluk Batıbeli tüneli Türk elile kurulmuş bir fen ve san at örneğidir. Bu battm imşasma devlet hazinesinden sarfedilen pa. ra 45 milyon liradır. Hattın geç - tiği yerlerde nüfusun kalabalık, toprakların zengin, ormanların gü. zel ve verimli madenlerin çok ol - ması dolayrsile yakm bir gelecekte bat boyunca kurulacak olan fab rikalarla buralarda bir kat daha baymdırlık ve refahın artacağı ta- bitdir. Filyos son bir menzil değil, kömür hazinesine girmek için bir kapıdır. Hat şimdiden Zongulda. ğa, Ereğliye doğru uzanmakta - dır. Pek kısa bir zaman sonra bu töreni Zonguldakta yapmakla bü- yük bir saadet duyacak, bahtiyar- lığımız artacaktır. Tabiatin yur. dumuza verdiği bu değerli hazi- nelerin mahsulünden ilk bir vagon kömürü beraberimize alıp yurdun kalbi olan Ankaraya götüreceğiz ve ilk anmağan olarak Cumhurluk ulularma takdim edeceğiz. Sevgili yurttaşlar, Millt müca- delemizin en parlak zaferle neti- celenmesinden sonra İnlrlâbimi . Yeni bir zaferimiz Kara Elmas havzamız kapılarına vardık Ali Çetikaya Karadeniz kıyılarından Atatürke binlerce sel 13 SONTSRİN — 109 * gönderdi hattının açılmâ birçok törenlef si gi derimiz Atatürkün sevgili ne gösterdiği her yol işte & ve yarm da inkılâbm bi gibi ğerli eserlerile dalma gurur ** tihar duyacaktır. Ve bu da bir hakkıdır. Arkadaşlar; b sonsuz bir sevinçle kutlula dl bu açılma bayramını şu bir gün içinde Garbte Anadol”, Akdeniz kıyılarına bakan fAPİİ ve Burdur yaylalarından kardeş illere demir kol olan Diyarbekir surlarından yi pacak şenlik seslerinin ve 1 bayramların sıralanacağını diden müjdeliyebilirim. Bu İı bayramlarm biribiri md) Si — kiyetten muvaffakiyete Yüce Atatürkümüzle onun isabetli ve basiretli bir durup dinlenmeden takib ©, yükmek Başkanı emet İsİf nün daima ileriyi gören RR basiret ve zekâlarma Ey Türkün gözbebeği K. yi türk! Karadenizin bu güzel "4 larmdan sana binlerce ye” bu mutkundan sonra, hattını #, rindeki kurdelayı kesmis, düdük çalarak takın altında" mişlerdir. Davetlilere bir çay siyafeli ” rilmiş, erenler Ankaraya d tür. > 4 Belgrad ormanı8Ü” üç güğüm altın aranıyor o Hidayet isminde bir “ Wyete bir istida vermiş, ormanı civarında gömülü üç güğüm altını aramasıns de edilmesini istemiştir. verilmiş, Hidayet bir otobüf su ameleyi Belgrad türmüştür. Söylendiğine gö”” sene evvel Belgrad orman: rmda dolaşan bir Bulgar çetesi reisi kendisini takib jandarmaların eline seçeceli laymca yannda taşıdığı Ü$ altını Belgrad ormanmda bir sonra bir NN A LAN EK ma yapılmış, bir şey marştır. Aradan seneler iş yeniden tazelenmiş, yerinde durduğu kat'i lenhiştir di bahtan akşama kadar 897 d .. ka pılrarş, bir şey bulunmasi” Kemer? eyi rk olerek “ pılmıştır. Bu aramayı y8t m bacı Mehmet isminde irin adam da ayni şekilde Si altın aramaktadır. Burs"