22 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

22 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Afrikada harp, ciddi bir bir mahiyet aldi Jmparator, iki Italyan tayyaresinin hucumuna uğradı Siyaso: m aa Kral Jorj Yunanistana dönerken Kral ikinci Jorj Yunanistana var. dığı zaman oldukça karışık görünen bir durumla karşılaşacaktır. Kral yalnız şimdi halledilmiş gibi görünen bir rejim meselesile değil krallık fır- kası şahsiyetleriyin mücadelelerine de şahit olacaktır. Geçmişte olduğu gibi önümüzdeki aylarda da en büyük kuv veti kral Jorjun şahsiyeti olacaktır, ... Ordu ve donanmanın yardımile a. hali fırkası başkanı Çaldarisi iktidar mevkiinden uzaklaştıran General Kon dilis rejimi tayin için yapılan reyi - âmdan sonra kuvvetli hücumlar kar - şısında kalmıştır, Bunların bir kısmı, cumhuriyet taraftarları (otarafından vaki olmakla beraber en mühim taz - yiki ahali fırkası yapmaktadır. Yunan milli meclisinde ekseriyeti haiz olan ahali fırkasi kral döndük - ten sonra durumun avdet etmesi lâ - zımgeldiğini iddia etmekte ve yeni hükümeti korumağa hazırlanmakta . dır, General Kondilisin, ordu, donanma ve tayyare kuvvetlerinin bazı bölüm. lerine dayanarak kralın dönmesine se- bep olan en mühim şahsiyet olması iti, barile büyük bir rol oynamak istemesi çok variddir ve tabiidir. ... Son günlerde diğer bazı hâdiseler (Baştarafı 1 ncide) rarda bir toplantıya başkanlık et tiği söylenmektedir. Makalle cephesi İtalyanlar Makallenin cenubu na büyük çapta toplar yerleştir. mektedirler. Bundan Habeşlerir âni bir hücumdan korktuklar, mânası çıkarılmaktadır. Adisababadan gelea bir habere göre, geçenlerde İtalyan tayyare- leriyle Habeş kuvvetleri arasmdı cereyan eden çarpışma Ja ölen Ha beşlerin sayısı 5000 değil, yalnız 35 tanedir. Bu suretle İtalyan menbalarından verilen (o haberin çok mübalâğalı olduğu anlaşıl enişte. Londradan verilen bir habere göre de, Ras Seyyumun bizzat ken disi Tembien mıntakasmda bir muharebeye girişmiş ve bu muha- rebe esnasında İtalyanları ufak zayiata duçar etmiştir. Ras Sey- yum, 500 ilâ 600 kişilik bir kuv- vetle karşısında yalnız ularak bul- duğu 15 inci İtalyan yerli asker- taburuna Abaro boğazı yanmda hücum etmiştir. Ras, askerlerin: yüksek dağın sırtlarında iyi mev- çok hesapları altüst etmiştir. Yunan kralının avdeti emrivaki (karşısında kalan cumhuriyet taraftarı fırkaların. mutedil kısımlarda yeni bir cere - yan belirmiştir. Eski Paris sefiri Atos Romanos ileeşki Hariciye nazırı (Rofos) ve diğer bir takım şahsiyet- lerin temsil ettikleri bu cereyan Yü . nanistanm âli menfaatleri namına rejim kavgalara bir nihayet vermek > ve krala bazı şartlar içinde yardım etmek istenmesidir. Dış ve iç vekayii dikkatle takip eden (Venizelos gibi tecrübeli bir politikacınm bu cereyanı kuvvetlendirmek istemesi çok muhte. meldir, Fakat, kralcı olsun cumhuri - yetçi olsun, nafiz bir çok şahsiyetlerle beraber, geniş halk tabakaları da Yu. nanistanda tabit durumun teessüsünü şiddetle arzu etmektedir, Bundan do. layıdır ki Yunanistanda (bir şiddet politikasının teessüs ve devamma im- kân yoktur, ... Kral Jorjun Londrada kendisini Atinaya davet eden heyete söyledik . leri çok manidar ve şimdiden © sonra takip edeceği siyasayı aydınlatacak mahiyettedir. Kral geçmişle bir alâ - kası olmadığını geleceği düşündüğünü - ve bütün Yunanlıların kralı olmak is- tediğini söylemekle Yunanistanda bir şiddet veya diktatör siyasasmı mü . samaha etmiyeceğini anlatmak iste - miştir. Kral ba sözleri söylemekle mevki. İni tahkim etmiş geniş, çok geniş bir umumi affa taraftar olduğunu da an- latmak istemiştir. Kralın büyük müşkülâtla karşıla” şacağına şüphe etmemek (icap eder. Fakat durum karışık olmakla bera - ber ümitsiz de değildir. Dünyada, Ak. denizdeki ziddiyetler, o Yunanistanın Balkanlardaki rolünün ehemmiyetni pratik ve vatanperver bir (o Ulus olan Yunanlıların anlamasına imkân yok- tur, Bundan dolayıdır ki (o İngilterenin, hattâ Fransanm bile müzaheretini temin eden kral Jorja vekayi yardım ettiği gibi mükul Yunan şahsiyetleri bilhassa iktisadi mahafili de müzahir olacaktır. Kralın lekesiz bir Oo maziye malik oluşu, fırka kavgalara karış - mamış olması, şimdi de bitaraf hür s4 hareket edişi mevkiini ziyadesile tah. - kim edecektir. Yunanistanm, Balkan opaktındaki taahhütlerini yapacağına tamamen e- min olan Türkiye ise kral Jorjun da. — İNN durumu düzeltmek hususundaki gayretlerini derin bir samimiyetle ta. kip edetektir, Raif N, METO kilere dağıtmış ve İtalyanlar, bir denbire piyade ateşi ile sıkı bir makineli tüfek ateşi (tarafından karşılanmıştır. Fakat birkaç saat süren bir muharebeden sonra Ha. beşler, daha üç İtalyan taburu ile yerli İtalyan süvari müfrezesinin 1$inci taburu takviyeys geldiğini görür görmez geri çekilmeğe mec- bur olmuşlardır. Habeş zayiatı- nın ne kadar olduğu bilinmemek- tedir. Habeşler ölü ve yaralılarını! harebe, tabit bir kale teşkil eden meşhur Ambasalami dağınm ke narında 2000 metre kadar irtifa- da vukua gelmiştir. Ambasalami hâlâ Habeşlerin elinde bulunmak- tadır. Ras Seyyum askerlerinin bu muharebe mevkiinden çekilmele- ri üzerine dört İtalyan taburu ve yerli İtalyan süvari müfrezesi im- dat kıtaları ile takviye edilmeden evvel Ras Seyyumu çevirip ele ge- çirmek üzere takibe başlamışlar dır. Bu cephede başka hiç biryeni hareket olmamıştır. Somali cephesi Bu cephede İtalyan tayyareleri Harrar üzerinde (görünmüştür. Tayyareler Harrarın üzerine iki duman bulutu salmışlar, sonra dö. Enleri. M, Mareşallığa terfi etti nüp gitmişlerdir. Bundan başka| Ciciga üzerinde de İtalyan tayya releri görünmüştür. Romadan bildirildiğine göre | paktını kabul ett. son günlerde İngiliz Somalisi sa- hillerine mühim miktarda (harp malzemesi çıkarılmıştır. Fakat | - talyan tayyarelerinin mütemadi faaliyeti bunların Habeşistana nal Tini güçleştirmektedir. Cephe gerisi Musotini kralın tesiri altında mı? Italyanm Doğu Afrika başku- mandanlığına Mareşal Badeglioyu getirmesi İngiliz (gazetelerinde türlü türlü tefsirlere yol açmakta dır. Bu'gazetelerden biri Mareşal dö Bononun Faşizme, Badoglio * | HABER — Akşam posta: nun ise kırallığa daha ziyade bağ- lı olduklarma işaret ederek bun “| dan Mussolininin yavaş yavaş kralın tesiri altmda kalmağa baş İ ladığı neticesini çıkarmaktadır. 8ir ingiliz muhabirinin gördükleri İnğilizce Niyuz Kronikl gazetesi. nin Habeş kupvetlerile birlikte bulu. nan özel aytarı yazıyor: “Üç gündür Habeş kuvvetlerile be raber bulunuyorum. Bu kuvvetler A. disababadan şimale doğru uzanan büyük yoldan ilerliyorlar, Bu yoldan çeyrek (milyon Habeş muharibi, İtalyanların ikinci ilerleyi. şini hayatları pahasına geri (Otepmek için gidiyorlar. Harp başladı başlıyalı benim iler- lediğim yere kâdar hiç bir beyaz iler. lemedi, Şefler, lüks otomobiller içinde gidi yor. Beyazlar giymiş ve ellerinde tü - fekler bulunan Habeş gayri munta - zamlarının yürüyerek şarkı söyliyerek ellerindeki silâhları ve mızrakları ha- vada sallıyarak, bin bir gece masal larındaki hayaller halinde ilerledik - lerini görüyorum. Bir garblmın bakışma göre, halle. rinde askeriye benzer bir şey yoktur. Gidenlerin bir kısmı, doğrudan doğruya yoldan gidiyorlar bir kısmı vadilere ve dağlara vurarak kestir. me geçiyorlar, Hedeflerini biliyorlar, Ve en seri yoldan oraya gitmek istiyorlar, Bir arada bulunmamalarının bir sebebi de muhtemel hava hücumları - dir. Habeşler, geniş surette dağılınca, İtalyan bombalarının tesiri azalaci- ğını anlamışlardır. Gene bu sebepten, geceleyin kur. Voroşilof Moskova, 21 (A.A.) — B. Voroşilof ile muavini B. Tukaçevski, Kızılordu erkânt harbiye reisi B. Egorof, Süvari müfettişi Budeni ve Uzak doğu ku mandanı Blueher (Mareşallığa terfi etmişlerdir. © Macaristanda yahudi düşmanlığı! iGöstericilerden bir çoğu yaralandı Budapeşte, 22 — Yahudiler aley hindeki tezahürler günden güne daha| feci bir durum almaktadır. eee den müteşekkil bir grup “Azest,, ga zetesi müdüriyetini işgal etmiye te - şebbüs etmişlerdir. Üniversite mey - danında ayaklanmalar büyük bir şid. det kesbetmiştir. Polis (talebeleri dağıtmak için kılıç kullanmak mec. buriyetinde kalmıştır. Bir çok gös . tericiler yaralanmıştır. Talebelerden başka bir grup bir ga vete idarehanesine giderek Oo yahudi lehdarı siyasetini (değiştirmesini is - temişlerdir. Kigan hükümeti Ademi tecavüz Tahran, 21 (A.A.) — Efgan hükümeti, Türkiye, İran ve Irak hükümetleri arasmdaki ademi tecavüz paktına iştiraki kabu; etmiştir. “Kurun iki yaşına ii bastı On sekiz yıl önce “VAKIT) ismile çikan “KURUN,, arkadaşımız geçen yıl bügün “KURUN, adını almıştır. VAKİT adı ile çıkışının on odoku - zuncu senesi, Kurun adını alışın İ. kinci yılına basması münasebetile ar - kadaşımızı tebrik eder, uzun seneler neşir hizmetine devam etmesini dile . 'riz, / dukları kamplar küçük ve odağmık - tır. Yol kenarındaki yegâne modern şey, telefon hattıdır, Bu da impara - tor Menelik zamanından, kalma bir & manettir, Bu imparator, imparatorlu. ğunumürakabede süratli münakale nin ehemmiyetini anlamıştı, Yolun kötülüğüne rağmen bir kam yonin günde 100 mil alabildim. Eğer İtalyanlar Adisababadan yüz mil ile. risine kadar (o varabilirlerse, bu şehri zaptetmekte güçlük çekemiyecekler . dir, Habeşistanın düşmana karşı Maga, dala ile Dessi arasında duracağı an - laşılıyor, Habeşistan zehirli gaz protokulunu imzaladı 1925 de Cnevrede imzalanan zehirlgaz protokolunu Habeşista - nm da tasdik etmiş olduğu İngiliz Ticaret Bakanlığı resmi gazetesin- de okunmaktadır. Bu protokola göre, harp esna" sında boğucu, yahut zehrliyici gaz veya bakteriyolojik usuller kulla - nılmyacaktır. Habeş imparatoru tellişinden Berlin, 22 — Gazetecilere beyanat. ta bulunan Habeş imparatoru ocenup cephesindeki teftişinden çok memnun kaldığını bildirmiştir. Haile Selâsiye bu cephedeki bir çok zabitlere nişan - lar dağıtmıştır, Dört iMalyan tüccarı mahküm oldu Dört Genovalı İtalyan bankeri dört sene hapse ve 230,000 liret pa ra cezasına mahküm edilmiştr. Bun lar, bu miktarda bir parayı Italya J dan dışarı kaçırmak istiyorlardı. — Mançester Gardiyandan — | Kediler hadım i edilebilir mi? (Baştarafı 1 neide) diler azdır. Bizde ise kediler do * ğurduktan sonra yavruları sokağa atılmakta ve kediler de bu suretle çoğalmaktadır. Erkek kediler hadım edilebilir. Fakat mevcut kedilerin sayısı bu- nunla azalmaz. Sonra bütün erkek kedileri de yakalayıp hadım etmek maddeten kabil değildir. Bu tav - siye umumi değildir. Kedilerin toplanıp şehir dışın da bir yerde toplu olarak bakılma ları da gülünç bir fikirdir. Bu, be lediyeye bir kedi mandırası işlet - mesini tavsiyedir. Kedilerin çoğalmamasının temi ni isteniyorsa bunların yavru halin de iken sokaklardan toplanıp Hi * mayei hayvanat cemiyetine gönde rilmeleri lâzımdır. Bu suretle hem sokakta dolaşan kedi kalmaz, de bir kaç sene içinde kedilerin ço ğalmasmın önüne geçilmiş olur.,, Yahudi borsacıların işlerine son verildi Berlin, 22 (A.A.) — Ekonomi i Bakanı Dr. Schacht, Alman borsa: larındaki Yahudi mübayaacılara bugünden itibaren işlerini bırak malarını emretmiştir. Bu müna sebetle neşrolunan bir tebliğ, Al. man vatandaşlığına ait kanunu hazırlamaktadır. Bu kanun, bü tün umumi hizmetlerin Alman va tandaşları tarafından yapılacağını kaydetmektedir. — « 22 SONTEŞRIN — Son dakika: Venizelos Yunanistana dönüyor Şimdilik Girit adasında oturacak Kondilis mağlüp olduğunu anlayın ca siyasetten Me Atina, 22 (Özel) — Aneksartitos ker Hin na göre, Kral Yorgi, Venizelotli Pariste uzun bir görüşmede bulu?” muştur, i Bu anlaşma müsbet netice v6” miştir. Venizelos, girdik Gl Girit #* dasma dönecek, orada oturacakti"” Bu müddet zarfın l, Kral, siye partiler arasında bir anlaşma 0” sule getirecek ve Venizeos dâ böf lelikle, Atinaya dönmek imki” da bulacaktır. Atinadaki Venizelos tarafta” larının bu husustaki fikri muş, bunlar, üzerlerinin kralla'( muş, bunlar, önderlerinin krali anlaşmış olmasını memnuniyets likle karşılamışlardır. i Kondliis siyasetten çekiliyo” General Kondilis, gazeteci! beyanatta bulunarak, paza! günü istifa edeceğini söylemiştir © “ Meclisin dağılmasını kraldan istiyeceğim. Ben de ii bir müddet istirahate çektiler” 4 ğim!,, demiştir. 1 Dostları, Kondilisin siya mâğlüp olduğu ve nasıl olsa tarafından seçilmiyeceğ! için isti rahati bahane ederek vazi; kurtarmak istediiğni söçlemiştif” Yunan kralı İtalyan iii ve Musolini ile görüş Roma, 21 (A.A.) — Yunani”” tan kralı, Panteonda İtalya eek larmın mezarlarma, sonra mihrabma ve meçhul askerin pi | zarına çelenkler koymuştur. Kek. saat 11 de İtalya kralı tarafınd? kabul edilmiştir. İtalya kralı, Yunan kralı YO” giye Annacida nişanının en büyük rütbesini vermiştir. Kral Jorj İtalya kraldan sil ra Musolini ile de görüşmüştü” © Atina, 21 — Katimerini s. tesi, genel af meselesinde (EE kanlar arasında kr tığmı yazıyor. paşkei i ral Kondilis, genel af kararnsf sinin imza için krala Ei ni tekzip ettiği gibi Başak kalem mahsusu da kabi müz af meselesini en tebliğ etmiştir. Atina siyasal çevenleri, sl pazartesiye kadar millete h' tab” neşredeceği beyanname ile vers” ber genel affı da vereceğini j hakkak görüyorlar. Harbiye Bakanı Genersl pi gos, affedilecek mahküm z4bi rin vazifelerine iadesi varit dığını söylemiştir. Metaksas ila Çaldaris anne İ Atina, 21 — Metaksas ile <l daris arasında bir anlaşma ' olmuştur. Her iki durum h ki » daki kanaatlerini bildir ı bu # tırayı krala vereceklerdir. f