22 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

22 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Kok kömürünü narhsız satmanın yolunu bulmuşlar : “Sattığımız kok kömürü değildir /,, diyorlar Vilayet bu kurnazlığa karşı tedbir almıya ay nbul ilbaylığı Türkofisten Bı te değer bir sual sormuştur. iy e kısaca “Kok kömürünün nedir?,, denilmektedir. il iz de ayni suali Odaya tev- Örge ve Oda alâkadarlar nez- Bir bu hususta bir anket yap Öğrendiğimize göre bu salin ulmasına sebep kışın gelmesi ü- 8 koka konulan narh çerçe- di çinde kalmak istemiyenlerir. teğiz Sıkardıkları garip vaziyet- » Mi koku perakende fiya: m >! day ie yukarı sattıkları sabi: luzum gördü tıkları kömürün kok olmadığını iddia etmek gibi, garip bir hare- kette bulundukları söylenmekte - dir. Geçen yıl Ekonomi Bakanlığ. ca, kok fiyatlarmın alabildiğine yükselmesine karşı, toptan ve pe rakende kok satışlarına konular narhlara göre hiç bir (firmanın narhtan yukarı fiyatla satış yapa- maması lâzımdır. Halbuki böyle bir iddia ile karşılaşınca kokun ev: safını tespit etmek icap etmiştir. Ticaret Odasmm alâkadarlar arasında yaptığı anketin netice- sine göre bu hususta bir karar ve- büyük firmaların, sat. rilecektir. arr vape, DME İml exe er enses İlemleketimizde yetişen buğday tipleri tesbit ediliyor k Bu Yıl buğday fiyatlarının faz- Yaaj İmesi üzerine hükümetin »,, tedbirler almağa mecbur ol- Yako gibi vaziyetlerde piyasa- aylıkla hâkim olabilmek, £w ai ekmek çeşnisini bozma- Dn meydan vermemek için buğ iy iğ tespitine bir defa da- 'nm göstermiştir andan birkmçi yıl evvel ba hu. ia tetkikler yapılmış fakat müs bir neticeye © varılamamıştı â o vakittenberi bu saha ia durmamıştır. Yurdun her Yür, da kurulan zirat istasyonlar Li buğdayın tipini tayin et » taş İşin büyük bir gayretle çalış ! Hetien bütün buğday müstah- day eemleketlerde yetişen buğ- tipleri tevhit ve tespit edik Yu tmin edici değil Müh arta fiyatlarında son za - Bilye bir yükselme hareketi Ğ, “sine rağmen piyasa tat » yili değildir. Yumurta İtin gerek köylüyü, gerek bu aktar, i yapanları memnun “ela uzak bulunmaktadır. Me büy 234 yılında 40,5 lira olan By sandıklar bu yıl 31 liradır. İre İyata sebep Alman ithalât da- miştir. Tabii bu büyük bir çalış madan sonra kabil ( olabilmiştir. Halbuki bizdeki buğday tipleri hesapsız denilecek kadar çoktur İstanbul tiçaret borsası bu vazi - yetler münasebetiyle bir tetkik yap mış ve birçok çeşitlerin birleştir - mesiyle memleketin muhtelif yer - lerinde yetiştirilen buğday tiple rini ona kadar indirmek kabil ol - muştur, Öğrendiğimize göre bu yolda: ki mesat buğday tiplerinin hiç de ğilse üçe indirilmesi hedefine doğ ru gitmektedir. Bunun için de top rağın, nadazın, tohumun, icap « derse gübrenin tiplendirilmesi i- cap etmektedir. Öğrendiğimize göre, şimdi yapılan çalışma toprak ve tohum mevzuu üzerinde olmak- dır. N tadır. tar orta fiyatları (Vakıf Pararlar direk- törlüğü taşınıyor Şimdiye kadar dördüncü Yakı? hanın birinci katında bulunan va- kıf paralar direktörlüğü için, ay ni hanın evvelce Ziraat Bankası tarafından işgal edilmekte olan alt kat köşesinde, yeni bir büro ha. zırlanmaktadır. Amerikan büro esasına göre ha- zırlanan bu yere yakında vakıf paralar direktörlüğü taşınacak AABER — Aksam postası Gümrükte muamele kolaylığı Liman idaresinin yeni bir kararı bunu kıs- men temin ediyor İstanbul limanında deniz üssü gümrük muamelelerinin azaltıl - ması için tetkikler yapıldığını ve bundan sonra limana gelen her eşyanın antrepolara ve anbarlara almmasma çalışılacağını yazmış - tık. Bu yolda dünden itibaren en büyük adım atılarak liman ida: resi nizamnamesinde tadilât ya- pılmıştır. Dün sabahtan itibaren nizam- namenin ikinci fıkrasmtatbik mev kiinden kaldırılmış, bunun yerine nizamnamenin sonuna bir 61 inci fıkra ilâve edilmiştir. Bu yeni maddeye göre denizde muamele gören malların mavnada bekleme müddeti en çok üç gündür. Bunun dışında olarak ve liman idaresinin her hangi bir şekilde “sun'i tak- siri,, olmadan eşya mavnada ka: lacak olursa eşyanım sahibinden beher gün için bir mavna ücreti alınacaktır, Diğer taraftan liman idares. Haliçte iki köprü arasını kaplıyan mavnaları kaldırmağa kat'i ola - rak karar vermiştir. Dünden iti -| baren tatbik edilen bu şekilden sonra mavnalar bir hayli azalaca ğı için bunlara daha (kolaylıkla bir yer bulmak kabil olabilecek tir. Pamuklarımız Listede bazı değişik» İslâh planına dair hazırlanan kanun lâyihası Kamutayda Muayyen çeşitlerden başka çeşit ekilmiyecek Pamuk ıslah plânma dair ha *| lerinin memleketimizden çekecek. zırlanan lâyiha Kamutaya veril -İleri paralarla memleketimizde iş ya miştir. Lâyihaya göre, Ziraat Ba" kanlığı hizumlu gördüğü saha - larda ekilecek pamuk çeşitlerini tayin etmiye ve bu çeşitlerden başkasının ekimini yasak etmiye salâhiyetli olacaktır. Ziraat Vekâleti, gerekli görece ği yerlerde dilediği çirçirleden ham pamuk tohumlarını piyasa fiyatına satm alabilecektir. Ve * kâlet lüzumlu gördüğü sahalarda yeniden kurarak ya kira ile tuta- rak çirçir evleri işletebilecektir. Buralarda mevcut diğer çirçir ev” lerinin işletilmesi ve yeniden çir- gir evi kurulması Vekâletin em * rine bağlı olacaktır. Lâyihada da N fiyatları kırmasıdır. tar. ha çok mühim maddeler vardır. ŞEHRİN DERDLERİ Ramisin Talimhane yolu Dün arm anem tig A1 bal türlü malzemesini kendileri hazırla Yolun © Talimhane denilen ancak iki üç dakikalık Hindi (amiri için belediyeden beş on amele İle bir etmislerdir.Bu zatlar tan şikâyet aaa Bu kada, r emek ve masraf edip her şeyi ha - mam “mele ile bir silindir vermemesi doğrusu &- ki Bt; dey ize gelen birkaç Ramisli taşlarını, cınacak bir haldir, İşte kış bastırdı, Talimhane mey * danı geçilmez bir hale geldi. Bari gazeteniz yazsa da belediye bizim bu kadar masraf ve zalımelimize karşı istediğimiz amele ile silindiri verse de şu İşi bir kaç gün içinde bitirsek! Belediyenin süratle harekete geçmesini ve Ramisli. lerin dertlerine deva olacak ameleleri temin bekleriz, etmesini yo ihtiyaç listesinde bazı değişiklik bir fırtın iKaradenizde müthiş a başladı Imdat istiyen vapurlara yardım edilemedi Bir Türk yelkenlisi kayalara çarpıp parçalandı Dünde yazdığımız gibi evvelk | i leniz yine âZ- mış, büyük dalgalar vapurların gelip gitmlerini güçleştirmiştir. Fırtına Karadeniz sahillerinde tah ribat yapmaktadır. Buğday yükü- nü çıkartmk üzere İnebolu lima - nmda bekliyen Üsküdar vapuru! Sinoba #ticaya mecbur olmuştur. Çakal zade Hamidin Kanarye va” puru da Zonguldakta karaya otur muş, burnu parçalanmıştır. Sofyadan bildirildiğine göre, bir Türk yelkenlisi Bulgaristan sa hillerinde kayalara çarpmış ve batmıştır. Tayfalarmdan bir kısmt kurtulmuş, altısı o kaybolmuştur. Burgaz yakınında iki vapur imdat işareti vermiş, fakat fırtınanın şid detinden bunların imdadma gidi- lememiştir. Sahilde bir kaç ev yr kılmış, üç evi rüzgâr sürüklemiş tir, 505 kilometroluk bir Demir yolu daha kazandık 60 milyon liraya mal olan hattımızın Açılma töreni Hükümetimizin demiryolu si yaseti dev adımlarla ilerliyor. Bu ilerleyişin eserlerinden olan D: yarbekir — Fevzipaşa hattının açıl ma töreni de bugün yapılıyor. 1927 yılmın nisanmda Fevzi" paşa istasyonundan başlıyan bu hat 60 milyon liraya mal olmuştur. Yurdun en ehemmiyetli demiryol- larından biri olan bu hattın büyük bir kısmı çok arızalı yerlerden geçmektedir. Hattım deniz sevi- yesine nazaran en alçuk noktası 50 inci kilometredeki Eloğlu is tasyonu ve en yüksek noktası da 1400 râkımlı Şefkat istasyonu ci - Kambiyo ihtiyaç listesi likler yapıldı Finans Bakanlığı 11 sayılı kam: biyo kararnamesine bağlı kambi * ler yapmış, hazırladığı yeni listeyi Başkanlığa vermişti, Yeni listede, Türkiyed eiradı olup da ecnebi memleketlerde yaşıyan iraâ sahip pan ecnebi tebaasınm dışarıya gön derebilecekleri paralar nisbeti bu" günkü listeye nazaran yüzde 50 raddelerinde azalmaktadır. Seyahat maksadile dış memle- ketlere gidebilecekler Ticaret oda larından müsaade alacaklar ve bu müsaadeyi Ekonomi Baknlığma tasdik ettireceklerdir. Tedavi mak sadile harice gidecekler evvel e - mirde bir rapor alacaklar ve Sıh- hat Bakanlığına tasdik ettirecekler dir, A Vapur ücretlerinde tenzilât yapılıyor Ankaradan bildirildiğine göre Ekonomi Bakanlığı Şirketi Hayri ye , Akay ve Haliç sosyetelerinin ücret tarifelerini tetkik etmekte - dir. Tarife'erde çok ehemmiyetli tenzilât yapılmıştır. Tenzilâtm kat'i şekli bir kaç güne kadar bel- li olacaktır. ee Beşiktaş Halkevinde konferans Beşiktaş Halkevinde yarm ak» şam saat yirmide Sivas — Erzu- rum hattını ekonomik finansal ve coğrafi bakımlardan önemi ve değeri hakkında mühim bir kon- bugün yapılıyor varıdır. 505 kilometre uzunlu * ğunda olan Fevzipaşa - - Diyarke- kir hattının üzerinde 64 tane tünel yardır. Bundan başka iki milyon liraya malolan Göksu ve Fırat köp- rüleriyle birlikte birçok köprüler de vardır. ; Nafia Vekâletinin dediği gibi Diyarbekir bugüne kadar, bu hat- tın sonunu teşkil ediyordu. Bu bah- tiyar şehir, bugünden 'tibaren son olmak sıfatını kaybediyor. Bun dan sonra daha ilerlere ve mem » leket sınırlarına kadar uzanacak olan yeni hatlarımızın başlangıç yeri olacaktır. Her yer 25 kuruş Taksim stadyomu bu güzel kararı verdi Bugünkü iktisadi vaziyette her kes bir kuruşu bile aramak mec - buriyetinde bulunuyor. İşte bunları düşünen Taksim stadı da önümüzdeki rafiadan itibaren tetkik edilmek üzere çok doğru bir karar vermiş, kapalı tribünde dahil olduğu halde her yerin fiyatını (25) kuruşa indir * miştir. i Evvelce yalnız klüp mensup « larm istifade ettikleri bu fiyatın bütün spor meraklılarına teşmil edilmesi, bugünün ihtiyacma uy - gun, hakikaten mükemmel bir ha- reket tir. Böylece, esasen çok azalmış olan meraklıların adedi belki faz- lalaşmış oluyor. Bunun için Taksim stadı idare si ne kadar tebrik edilse azdır. Böyle bir fedakârlığa girişir ken stad idaresi, diğer taraftan kapılardan kimsenin biletsiz geç» memesini temin için de, tümike * lere evvelce mumara takarak al « dığı tedbiri bir kat daha srklaştır” mış ve hatta stad memurlarmın bi. le, türnikelerden, ( davetiyelerile biletsiz geçmleri menedilmiştir. Ellerinde serbest duhuliye kartları olan lar veya zabıta memurları, Stad müdürlüğüne © uğrıyarak davetiye alacaklar, içeri öyle gire” <ceklerdir. ferans verilecektir. Bu vesile ile bir konser ve bir de gösterit yap lacaktır. Giriş serbesttir, er