8 Ocak 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

8 Ocak 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Eş EMA nr my m — m e ee 2 RL: AT BL e ER ET | | | | | Badogliyo Italyadan 150 bi kişilik bir kuvvet İtalyan tayyareleri artık düşürülmek korkusile alçaktan uçamıyorlar —. tün Oaadı bütün Ogaden'i tahliye ettikleri Söyleniyor. 1907 den beri Görülmeyen şiddetli yağmurlar başladı Kızılhaçlar Italyan bombardımanların- dan korkuyor ! Son gelen haberler cepheler - de mühim hâdiseler olmadığını gösteriyor. Şiddetli yağmurlar bü- tün barekâtr durdurmuştur. İtal. yan faaliyetinin merkezi sikletini tayyareler üzerine yüklenmiştir. Mareşal Badoglionun hükümetten 150 bine yakın yeni kuvvetler is - tediği söylenmektedir. Bu şayiayı, Romada yeni bir Fırka teşkili için emirname neş - redidiği haberi teyit ötmektedir. Cenup cephesinden gelen ha - berlere göre Ogadendeki bütün “şefler İtalyanlara iltihak etmek - tedirler. Bazı haberler bunu Ras Desta kuvvetlerinin gittikçe ile » rilemeşine atfediyorlar. Tayyara faaliyetleri devam ediyor İtalyan tayyareleri (ve ileri müfrezeleri istikşaflarma devam | etmişlerdir. Fakat Habeşler tara-! fında tam sükünet vardır. Zira bu gün Habeşler için Noeldir, harp yerine muvakkaten dini merasim kaim olmuştur. Röyterin Dessiedeki muhabiri, İtalyanlarm son sekiz gün zarfın- da Dolkait-Makalle bölgesinde ye niden faaliyette bulunduklarını bildiriyor. Fakat Habeşlere naza - ran 'İtalyanların bölge üzerine! yağdırdıkları yangm bombaları| adedine nisbetle zayiat pek azdır, Habeşler İtalyanlar tarafından kullanılan gazların ağır zayiata sebep olduğunu fakat bu zayiatm başlıca, kadın ve çocuklar dahil, sivil ahali arasında olduğunu bil- diriyor. Ölenlerin adedi azdır, çünkü arazi ormanlıktır, bu mu - bariplere kolayca gizlenmek im - kânmı vermektedir. Habeşlerin birkaç İtalyan tay- yaresi düşürmesi üzerine İtalyan pilotları artık alçaktan uçamıyor- lar. İtalyanlar Ogadeni tahliye mi etüler Şimal cephesinden bildirildi - ğine göre, gayet şiddetli yağmur - lar her türlü askeri hareketleri imkânsız bırakmaktadır. Habeş yüksek yaylası üzerine 7 günden beridir dinmeden yağmur yağmak tadır. Böyle bir hal 1907 den be - ri görülmemiştir. Çünkü normal #urette yağmur mevsimi ancak mart ortalarına doğru başlamak - tadır. Şimal cephesinde yağmur- süz geçen her saati İtalyanlar bif- hassa Şire ve Volkayt mmtakala- HABER — Akşam postası istemis $ SONKÂNUN — 1906 Amerika petrol ambargo- suna iştirak ediyor Ingiltere - Fransa harp vukuunda müsterek harekette anlaşmış Fransız askerleri Alp bududunda, Fransız donanması Akdenizde manevralar yapıyor En hararetli italyan dostları bile Italyanın Habeş harbini kaybedeceği kanaatinde Amerika petrol ve silâh ambargosuna İşlirâk ediyor Londra, 7 — Mancester Gardi yan gazetesinin yazdığına göre İngiltere, petrol ambargosu hak - kında henüz kat'i bir karar ver - memişlir. Ve Sovyet Rusya ile Romanyadan kat'i cevap gelme - den bunu veremiyecektir. Amerika ile İngiltere arasında Amerikanın İtalyaya petrol gön - dermemesi etrafında yapılan mü - zakereler ve görüşmeler de he men hemen neticelenmek üzere - dir, Şimdiki halde Amerikanın | - talya ve Habeşistana sulh zaman - larında gönderdiği miktardan faz la petrol göndermemeyi kabul et- tiği anlaşılmaktadır. Birleşik Amerika cumhuriyet- lerinin hareket tarzı şu şekilde hü-! lâsa edilmektedir! 1 — Harp eden devletlere gön- derilecek silâh ve cephane üzerine ambargo koymak, 2 — Reisi Cumura harp malze- mesi üzerine ambargo vaz'ı için salâhiyet vermek. 3 — Bu ambargoların harp eden Buna nazaran Amerika İtalya ve Habeşistana silâh ve mühim - mat vermiyeceği gibi harp mal - zemesi de satmıyacak, harbe ya - rar diğer eşya üzerine de mahdut bir ambargo koyacak demektir. Gizli konuşmaların neticesi Diğer taraftan oVaşingtonla Londra arasında yapılan gizli ko nuşmalar neticesinde Amerika petrol ihracatçıları o ambargoyu kabul etmeğe hazır olduklarını bildirmişlerdir. Günde 1000 ton petrol alabileceklermiş Londra, 7 — İtalyan petrol ih- tiyacını temin etmek maksadiyle Arnavutlukta tetkikat yapan he - yet, 46 mil (85 kilometre) uzun - lunğunda boru hattı inşa etmiştir. Bu hat sayesinde İtalyanın günde 1000 ton petrol elde edeceği iddia edilmektedir. Harp vukuunda Ingiltere ve Fransa müşterek Paris, 7 (A-A.) — Nevyork He- rald gazetesinin Pariste çıkan nüs- rını bombardıman etmekle geçir- mektedirler. Somali cephesinde İtalyanla - rın Dolo muntakasiyleDonun ce - nubunda yapmakta oldukları tah- şidat devam etmektedir. İtalyan- lar bütün Ogaden eyaletini tah-| liye etmişlerdir. Cephe şimdi U 4 alual'dan başlamakta ve Gerlo - gubi, Garahay ve Kuban yolu ile cenuba Yet ve Doloya varmakta- dır. Bir iki güne kadar bir Fin - lândiya Kızılhaç heyeti Adisaba- hasr, İngiliz askeri eksperlerinin | Resmi mahafilde ehemmiyetle kay Londraya dönüşü münasebetiyle! “olunduğuna göre, diyor ki; “İngiltere ile Fransanm kara- da, denizde ve havada beraber çalışmaları için artık kat'i bir plân hazırlanmış bulunmaktadır. Öyle zannediliyor ki, Fransa ve İngil- tere, şimdi İtalya Akdenizde İn- giliz donanmasına veya Alplarda Fransız hududuna taarruz ederse, buna karşı koymıya hazır bulun- maktadırlar. Plânda İngiliz kuv- vetlerinin Fransız üssübahrilerin- den ve tezgâhlarmdan istifadesi derpiş olunmaktadır. İngiltere, Fransa sahillerinin denizden ve bazı endüstri merkezlerinin hava- dan müdafaası deruhte etmek- tedir. Hattâ icabında cenubuşar- ki bududunda Fransız mevzileri-| nin arkasma motörlü “kuvvetler! göndermeyi de kabul etmiştir. Paris, 7 (A.A.) — Nevyork He- rald gazetesinin Fransız - İngiliz askeri anlaşması hakkındaki ya- zılarını mevzuu bahseden Journal gazetesi Fransız askeri mahafilin de iki memleket askeri eksperleri arasında mutat noktai nazar tea- tisinden başka bir şey yapılmadı- ğmı söylemekle iktifa edildiğini yazmaktadır. Anlaşmalar bugünkü krize altmiş Londra, 7 (A.A.) — Röyter a- Jansının Paristen öğrendiğine gö- re, resmi Fransız mahafili Fransız - İngiliz askeri eksperlerinin mü- zakereleri neticeleri hakkında A- merikan gazetelerinin verdiği ha- berleri hayali olarak tavsif etmek tedir. Bu sıfat bilhassa İtalyan ta- arruzuna karşı Fransız motörlü İngiliz kıtalarınm gönderileceğine dair olan haberler hakkında kul- lanılmaktadır. Eksperler arasında daha 10 kânunuevvel 1935 de bi- tirilmiş olan müzakerelerin tefer- rüatı tamamiyle mahremdir ve Londrada da bu babta hiç bir şey söylenmemiştir. Mütekabil yar - yapılan mü- tekabil yardım anlaşmaları ancak bugünkü krize aittir. Fransız askeri Alplerde manevra yaplı Paris, 7 — Fransız orduları baş kumandanı General Gamelin İtal- yan hududunda bir Alp taburunu teftiş etmiş ve manevralar yaptır- mıştır. Neticede hazır bulunan diğer generallere memnuniyetini bildirmiştir. Fransız donanması manevrada Londra, 7 (A.A.) — Deyli Tel- graf gazetesi yazıyor: Fas sahi- linde kuvvetli bir Fransız filosu- nun altı hafta sürecek olan manev. raları siyasal durumdan (dolayı bir ihtiyat tedbiridir. Salı günü Brestten hareket edecek olan Fransız filosu Cebelüttarıktan u zaklaşmıyacak ve üç dört gün * - çinde daima Akdenize dönebile - cektir. Cezayirdeki Oran . yakınında Mers - El . Kebirde yeni bir deniz üssünün ilerlemekte olan inşaatı da başkaca mühim bir tedbir ola- rak zikredilmektedir. İta'yan dastları bile harbin net.cesinden ümitsiz Paris, 7 — Övr gazetesine gö- re, İtalyanm davası manen ve maddeten o kadar çürümüştür ki en hararetli İtalyan dostları bile bunu şimdiden kaybolmuş addet- mektedirler. Birçok mahafil İtalyan - Habe: işinin balledilmesini zamana bı rakmak fikrindedir. Bunlara gö - re, İtalya, Habeşistanla uğraş - maktan zebun düşmeğe terkedil - melidir. Fakat Ingiltere buna muhalif- tir. Ve şu sebeplerden dolayı har- bin bir an evvel bitmesini istemek- tedir. 1— Afrikada siyahlarm beyaz- lara galebesi çok bariz olmama- lıdır. 2 — Avrupa müvazenesi bakı- dım anlaşmaları tamamiyle gizli) mından İtalyanm askeri kuvveti olup işaeleri her iki memleketin de menfaatlerine uygun değildir. baya gelecektir. Dünyanm her tarafından Adis- | fazla zaafa uğramamalıdır. 3 — Almanya korkusu. Habeşistandaki Felemenk Kızıl haç heyetine nezaret etmesini is - ababaya bombardımanlar netice- | temiştir. Elçi, heyetin Adisababa- si zayiata uğrıyan seyyar basta - da olduğumu ve harp mmtakal hanelerin yaniden vücuda getiril mesi için iâneler gelmektedir. Evvelce verilen haberlerin ak- sine olarak Mısır Kızılay seyyar bastahanesinin bombardımanı €3- nasında 20 kişi yaralanmıştır. Kızılhaçlılar korkmıya başladı Felemenk Dış İşleri Bakanı, Fransanm Adisababa elçisinden, rına gönderilmemesi için her tür- lü tedbir alacağı cevabımı vermiş- tir. İtalyanlar yeni kuvvetler gönveriyor Roma, 7, (A.A.) — “Tevere,, siyah gömlekliler fırkasmın Soma- liye gönderilmesi bitmiş olduğun. Siyasa:. Türkiye - Ira Irak - Efganis 1934 senesinde İran Türkiyeyi ziyaretiyle yakin taki diplomatik durum yeni yola girmiş oldu. Mümkün ol kadar çabuk ilerleme, ve Avrupalılaşma, yani 20 nci medeniyetine ayak uydurma nu takip eden bu iki komşu d birbirine daha yakmlaştılar. kiye - İran hudutları bir merkezi oldu, Fakat Türk - “ yakınlaşmasının asıl şümulü nunla kalmadı. Ankara ve T8 den, egoist bir anlaşma mışlardı. Onların emelleri bu laşmaya kendileri gibi ( yeni devlet kurma emelini takip komşuları Irak ve Efganistani dühil etmekti, Bu suretle bi şen dött-yakın şark devleti birlerine yardımla hem da hem de hariçteki işlerini kolay” tarmış olacaklardı. ç! Geçen lenin aylülünür hariciye nazırının Tahraüt zif ret etmesi ve orada İran devleti görüşmelere girişmesi Türk - İf andlaşmasına Irakın da girm temin etti. Üç devlet arasınd! bu konuşmalar Cenevrede mut fakiyetli bir neticeye bağlandi Efganistan dış bakanının * karayı ziyareti ise Efganlı kar lerimizin yeni Türkiye iledos! larını arttırmak istediklerinin he kaldırmaz bir isbatıdır. istanın da Türkiye - | Irak blokuna dahil bulunması malist Türkiyenin harici nin iftihar edeceği bir muvaf yet olarak kaydedilebilir. Hiç bir toprakta gözü olm kendi yağıyla kavrulmak işti Türkiye cumuriyet rejiminin b yetindenberi sulha bağlılığını # termiş, def'atla bunu isbat eti” Balkan o andlaşmasını ” genç Türk devletinin dünya st na hediyeleridir. Garpta sulh # retlerini muvaffakiyetli bir ye erdirmiş olan Türkiye dönmüş, şimdi de şark ve taki komşuları ile anlaşmıştır” © İran ile Efganistanın Türkiye bulmağa muvaffak ve son zamanlara kadar birb düşman olan bu iki komşu ti dost rae Gene Şat - El Arab mest? den dolayı İran ile Irak bir muğberdiler. Ankaranın ta tu bu iki devleti de n ve bu suretle dört taraflı bir laşmanın tahakkuk etmesini # kün kılmıştır. Türkiye - İran - Irak - B bloku yakın şarkta bir emniyf vası esmesine yol açmış ve © retle Avrupa bir harp buhr#” çinde kıvranırken Garbi As? dünyaya misal olmasını miştir. Nari M. dan şimdi Valpusteri Alp sının gönderilmesine başla”. Napoliden hareket etmiştir” kanun kurmay heyeti dün “ binmiştir. Alp alaylarmds” rekkep olan bu fırkanın p1© 12 bin kişidir.