15 Ocak 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

15 Ocak 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Bataklıklar, geriden yardım almalarına ve geri çekilmelerine imkân vermiyor Cibuti Adisababa demiryolu bombardıman edildi Habeşler 4 Italyan uçağı düşürdüler ve 12 motosiklet elegeçirdiler Habeş kuvvetleri, Bali mıntakasında İtalyanlara galip... Yeni gelen haberler her iki ta- rafm bir taarruz için hazırlıklar yaptıklarını bildiriyor. Yalnız bu haberler arasında Habeşlerin ta- “arruz için bütün kuvvetlerini cep- beye yolladıklarına dair dolaşan rivayetleri kaydi ihtiyatla kargıla- mak lâzımdır. Zira dünyanın hiç bir tarafında hiç bir ordu yapaca- ğı taarruzu haber vermek değil, bunu mümkün olduğu kadar sak- İryabilmek için elinden gelen her şeyi yapar. Bu hususta gelen ha- berleri sırasiyle yazıyoruz: - Habeş taaruzu başladı mı? Pek yakında Habeşlerin Ma- “kallaye karsr bir taarruz hareketi yapacakları haber verilmektedir. Hattâ bu taarruzun bu saatte baş- lamış olması ihtimali bile vardır. Decaz Kadedeye yeni takviye kıtaları ile Aussa mmtakasını ter- kederk Tigre cephesine gitmek emri verilmiştir. Habeşlerin Aksum yakınında dört İtalyan uçağı düşürdükleri ve 12 motosiklet zaptetmiş oldukları haber verilmektedir. Imparator cepheye gidiyor Kıbti kilisesi reisi Necaşiden “ aşağıdaki telgrafı almıştır: “Bütün kıtaları cepheye sev - kettim. Kendim de yarın Dessie - den hareket etmek niyetindeyim. Askerlerimiz için dua ediniz.,, * — Adisababada zannolunduğuna göre, imparator yakmda Tigre cephesine gidecektir. Italyanlar bir Habeş mühimmat kolunu yakaladılar © Romadan gelen haberler, Erit- redeki vaziyeti şu şekilde hülâsa etmektedirler: Kesif bir karakol faaliyeti gö- rülmektedir. Ufak silâhendaz müf rezeleri, beraberlerinde birkaç ka- tır olduğu halde hatların ilerisin- de kâin mıntakalarda cevelanlar yapmaktadırlar, Bu karakollardan biri, Amba . Alaginin cenubun- dan gelen bir Habeş mühimmat kolunu yakalamıştır. o İtalyanlar bu koldan bin kadar çuval buğday ve pirinç iğtinam etmişlerdir. Italyanlar tabiatla da mücadele ediyorlar Son gecelerde gerek Asmara- da ve gerek Eritre ovasında fırtı- nalar çıkmıştır. Öğrenildiğine gö- re, Habeşistanda yağmurlar de- © vam etmektedir. İtalyanlar kew- dilerini yağmura karşı müdafaa i- çin bir takım inşaat yapmışlardır. eski Şadıriar yerine birçok bari- kalar yapılmıştır. Mühim miktar- da zahire toplanmış ve bunlar mü- him yollar boyunca inşa edilmiş olan depolara yerleştirilmiştir. ıtalyanlar boyuna yol yapıyormuş Doğu Afrikadaki vaziyet hak- kında mütalealar serdeden İtal- yan gazeteleri, Tigrenin her tara- fında yol inşası ve askeri harekât ile iştigal edilmekte olduğunu yaz- maktadırlar. Somalide İtalyan kuvvetleri Habeş kıtaatının harekâtını taras- sut etmektedir. © — Habeş ordusuna gelince Dem- begina ve Abbi - Addi muharebs-| leri dolayısiyle Habeş kuvvetleri şimdi daha büyük ihtiyatla hare- ket etmektedirler. Tayyare bombardımanları İtalyan tayyareleri 10 İkinci- kânunda Makallenin yüz kilomet- re cenubunda Sakotaya ateş ver- mişlerdir. Diğer taraftan atılan gazlı bombalardan on kişi kör ol- muş ve beş kişi de yanmıştır. Saimte Marie kilisesi yıkılmış ve on kişi enkaz altında kalarak ölmüştür. Demiryolu da bombalanmış Londradan bildirildiğine göre, İtalyan tayyareleri dün Adisaba- ba - Cibuti demiryolunu bombar-| dıman etmişlerdir. Bir bombardıman daha İtalyan uçakları, bu sabah O. gaden cephesinde kâin amele su merkezini bombardıman etmişler- dir. belli-değildir. Nüfusca telef olup olmadığı! HABER — 15 SONKANUN — 1996 Italyan Simal “mevzileri! teslim olmak tehlikesinde Deyli Telgraf gazetesi, İtalya! Dış İşleri Müsteşarı Suviçin İngil- terenin Romadaki işgüderine Mu. solininin Milletler Cemiyeti ta « rafından Habeşistana bir tahkik komisyonu gönderilmesini arzu etmekte bulunduğunu ( bildirmiş olduğunu haber vermektedir. Bu haber Romadan tekzip edil. memekte, fakat bu hareketin İ - talyanın o sulh istediği şeklinde tefsir edilmemesi arzu edilmekte- dir. Nitekim aşağıdaki ajans telgra- fı da bunu ispat etmektedir. Roma, 14 (A. A.) — Yeni ta - vassüt teşebbüslerinden veya ba- , rış plânlarından bahseden şayia - lTarm tersine olarak, böyle teşeb- büs ve plânların mevcut olmadığı ve İtalyanın yeni bir tavassut tek- lifini sabırsızlıkla beklediği hak- kındaki haberlerin de doğru ol - madığı burada resmen bildiril - mektedir. talyanlar şimal cephesinde birçok noktaları terketmek mecburiyetiv- de kalmışlardır. Habeş kuvvetle- ri Aksuma doğru olan ileri hare- ketlerine bütün kuvvetleriyle de- vam etmektedir. Cenupta Bali mıntakasmda ta- arruza başlıyan Habeş kuvvetleri İtalyanları mağlâp etmişlerdir. Italyanlar Genupta yakında taarruza başlıyacaklarmış Röyter ajansının İtalyan ce- nup kuvvetleri nezdindeki muha- birinin bildirdiğine göre, cenupta pek yakında mühim hâdiseler o- lacaktır. General Grazyani'nin büyük bir taarruz yapması bekle- niyor. Taarruzun kat'i istikameti belli değilse de, Ciciga ve Harra-! Bu gibi bombardımanların hiç bir tesiri olmayıp motüör sesini işi- ten halk ağaçlar altına sığınmak- tadır. 95 numaralı İtalyan resmi tebliği 14 İkincikânun günü milli ve Eritreli kuvvetlerimiz Takkaze mıntakasında ve Makallenin ce - nup ve cenubu garbisinde faal ke - şif hareketlerinde bulunmuşlar - dır. Diğer cephelerde kayda değer bir sey yoktur. Habeş'er llerlediklerini söylüyorlar Adisababada neşredilen resti bir tebliğde, son yağmurlar yüzün- den İtalyanların bütün cepheler- de çok müşkül mevkide kaldıkları ra giden en kestirme ve kolay yol Fafan ve Jerrer nehirlerinin vadi- leridir. Italyanların vazıyeti tenalaşıyormuş Habeş mahafilinden alınan ha berlere göre, her iki cephede de vaziyet günden güne İtalyanlar :- çin daha müşkülleşmektedir. Şimal cephesinde şiddetli ve sürekli yağmurlar, İtalyan kuvvet lerinin geri çekilmesi veya her hangi bir harekette bulunması im- kânlarını tamamiyle ortadan kal- dırmıştır. Habeş kuvvetleri ağır zayiat vermek istemediklerinden İtalyanların müstahkem mevzile- rine cepheden hücum etmiyorlar Askeri mahafilde mevcut ka- naate göre bu mevzilerde bulu- van kuvvetler ergeç teslim olmal inin galebesi yolunda İtalya, Milletler Cemiyetinin gelecek hafta yapacağı toplantı - iştirâk etmemeğe karar vermiş. tir. Paristeki İtalyan Elçisinin La. vali ziyaret ederek petrol ambar. gosu tatbik edildiği takdirde İtal. yanın Cenevreyi terketmiyeceği - ne, ve İngiliz donanmasma taar - ruzda bulunmıyacağına dair te « minat verdiği Romadan sureti kat'iyyede tekzip edilmiştir, Şimdiki halde bütün gözler İn: giliz kabinesinin bugün yapacağı toplantıya çevrilmiştir. Bu toplantıda Edön'in Millet - ler“Cemiyetinde bir ideal olarak müdafaa ettiği kollektif ba otezinin galebesi yolunda çalı: için mezuniyet istiyeceği m mektedir, Bundan başka toplantıda Akde- niz ve Avrupadaki askeri vazi -! yet gözden geçirilecek, petrol am- bargosu meselesi de tetkik edile- cektir. Or vaar ra a 5 vi be vi m gem anam mar AMA e kilemedikleri gibi takviye kuvvet- leri de alamamaktadırlar. Bütün yollar batak haline gelmiştir. A- rabalar çamurlara saplanıp kalı yorlar. Bununla beraber İtalyan kuvvetleri topçu ve hava kuvvet. lerinin yardımiyle bulundukları müşkül mevkiden kurtulmıya çı- lışıyorlar. Her şeye rağmen müsademeler şiddetle devam etmekte ve Maka!. lenin şimali garbisinde ve Aksun mıntakasında her iki taraf ağır zayiata uğramaktadır. Cenup cephesinde İtalyanlar! Ogaden mıntakasını tahliye ettik- ten sonra şimdi Bale mıntakasır- dan ilerilemek için hararetle ha- zırlanıyorlar. Kuş uçuşu yolu 600 kilometre olan Dolo - Adisababa yolu evvelâ 250 kilometre genişli- ğinde bataklık ve sususz çölller- den geçmekte ve sonra da yüksek dağlık araziye varmaktadır. İşte 160.000 Habeşlinin mevzi aldıkla- rı yer, bu dağlık arazidir. Habeş askerleri gayet iyi teçhiz edilmiş! olup çok kuvvetli bir mukavemet! göstermek kararındadırlar. Daha şimdiden Ras Destanm ordusu De- lo mıntakasmda sık sık mukabil taarruzlar yapmaktadır. Yağmursuz geçen son iki gün içinde İtalyan keşif tayyareleri bü yük bir faaliyet göstermiştir. Şimal cephesinde uçuşlarını Dessie'ye kadar ve cenup cephe- sinde de Sasalanehe kadar götür- müslerdir. Diğer mmtakalarda ehemmi - bir hükümet kurabilmeleri biraz gü Petrol ambargosu tatbik edilirse Italya, Cenevreyi terketmiye- ceğine ve İngiliz donanmasınd taarruzda bulunmıyacağına teminat vermiyor Eden bugün Ingiliz kabinesi toplantısında Kollektif Enmiyet Tez çalışmak için mezuniyet İstiyecek il l Siyasa: Yunan işleri | | Yunan kral ikinci Jorjun tah! tekrar çıktıktan sonra takip ettiği yasa gün geçtikçe daha iyi anlaşıl Dahilde barış havası . yaratmağa lışan, dışarıda ise İngiltereye nan, onun Akdenizdeki menfaatle uygun olan bu siyasa bir kaç ay | fında mühim neticeler vermiştir. İçeride Venizelos si dan komünistlere kadar herkesin vuti şerait dahilinde bestçe müdafaa elmek hakkını tekref iktisap etmesi yeni obirhaleti ye doğurmuştur. Daha iki ay (eve Venizelist, komünist olmak bir cürüğ” ken bu fırka o mensuplarının bi her hakka malik olmaları, hattâ k€ mMünist liderlerinin kral (tarafın kabutiyle bâzı dileklerini kabul tirmeleri Yunanistanda düşüncele ne kadar değiştiğini göstermektedif Demircis hükümetinin tamamen vas. raf kimselerden mürekkep olması, kö binenin meşruti yollara tamamen g dık kalarak hiç bir parti farkı, gözt an sisemamas İNE EYMEN Yunan milletinin patıfdici! ra yüz vermemesi de senelerden biribirlerini yiyen fırka başkanları itidale sevketmiştir, di İntihabatın Yunanistanda sene! denberi görmeğe alışmadığı sakin v hava içinde yapılması ilk defa olar” görülmektedir. Bugün ortada çi san fırkaların esaslı hareketleri ahli ve kral partileridir. Ve asıl müca: de bunlar arasında olacaktır. Bi ların etrafında Metaksas, Kafanda"” Thtotokis, Kondilisin idare ettiği Pİ, tiler de vardır. 26 ikincikânunda lacak intihabın neticesini (şim kestirmek cidden güçtür. Çünkü hap ilk defa olarak tamamen seri”. bir şekilde ve bir çok mühim vekalii den sonra yapılmaktadır.Fakat li ve ahali partilerinin yalnız basi fikirlerini deki fırkalardan birinin ç ihtiyaç olacaktır. Her vakit iddia çi gimiz gibi intihabatta fikirler şahsiyetler çarpışacaktır. Fakat v nizelocun Yunanistanda tekrs” ie mühim bir rol oynaması kuvvetli Pi ihtimaldir. # Dış siyasaya gelince Yi gittikçe İngiltereye yanaşmak İngiliz filosunun Yunan sularmdi « nan deniz erkânnun da hazır duğu halde hanevralar yapmasi nidardır. Daha ileriye giderek diyeceği” Yunanistanda daha canlı bir yasası cerayanları gittikçe bulmaktadır. Yunan işlerinde sor larm en mühim obâdisesi de — Başvekil Demircisin Yuns” nin Balkan anlaşmasına tekrar tekid etmesi yaya de memuniyetle le . Otomobil çarpt' Ni Küçük Mustafapaşada © 11 yaşında Şevket Voyvod , desinden geçerken 1298 mW, kı şoför Sabrinin otomebili