22 Ocak 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

22 Ocak 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

21 SONKANUN — 1936 HABER — Akşam postası, Akıl hastalıkları mütehass'sı Fahrettin Kerim diyorki; Bizim için henüz aceleye lüzum yok! Nüfus diye bir kötürüm ve hasta kütlesine muhtaç değiliz Anketi yapan Tanmmış akıl hastalıkları mü- larından doktor Fahrettin Kerim kısırlaştırma işi, ve bunun Memleketimize tatbiki hususla 1 şu sözleri söyledi: | — Biz, bu işin Almanyada tat-', bik edilmesinden evvel münaka- / Hasını yaptık. O zaman delilerın Şi inin yasak edilmesi etra- fnda münakaşalar yapılmıştı, | bu iş, iki yönden tetkik *dilmelidir. Iİ — İlmi noktai nazardan bu İş Yapılmalı mı, yapılmamal; mı? si — Bu işin memleketimize tat. İk edilip edilmemesi. ia tereddi ediyor. Bunu ön-| bi ek için muhakkak surette ted.| almak lâzımdır. Sağlam, sıh- | i nüfus yetiştirmek icap edi - Yor. © Hem yalnız bedenen değil | da sağlam bir nesil... ç Vakrâ bu iş için kanunu mede. ül kayıt var. Deli olan evlene - Fakat bu hem kâfi, hem'de sâ. değildir. Meselâ müzmin de- emg Daülküül hastalığna tutu-| vardır ki bunlardan yetişe- | Pn Nesil de (o muhakkak surette| Miyet için zararlıdır. Bugün in daülküülün ve frenginin! Besl Üzerinde gayet fena tesirler | sePtiğı fennen sabittir. Bunun S — Medeni kanundaki basit tarif İTİ değildir, © Birçok kaçama' evlenmeler ya-! Biliyor. Ve.bir cemiyette birçok Bayrimeşru çocuklar oluyor. Ve Si cinnetler, bazı aptallıklar, al bunamalar aynen yeni ne - lere intikal ediyor. Ve ruhan Sürüklerin türemesine mâni ola - Yor, Bu sene Avrupaya yaptığım se. atta Dresden'de toplanan bey. milel ırk kongresinde bulun - | le e le sene Berlinde yapılan melmilel tp kongresinde “Cü- Men, işliyenleri | kısırlaştırmak, esi etrafında büyük müna - Ban oldu. Neticede Almanlar da imlerin de kısırlaştırılmasın- Ke riyet kazanmışlardır. wlaştırma meselesi etrafın- len itirazlardan en büyü. İN suretle bazı dâhilerin yetiş- a de mâni olunacağı yolun. » Belki yarı deli kısırlaştırıl. | sipir adamın zürriyetinden bir “Op, etişebilirdi. ai at mevhum bir dâhi için ce. Niye nevhum bir dâhi için ce Değe ğe ve tefessüh et - Bu Dasıl terkedilebilir? Yapti adamlarin cemiyete Yen “e maddi zararların blân- a şudur; yada harpten evvel ce - e mii bir yük olan bu 1op, ye i İnsanlar için senede eya, 000 mark sarfedilmek - Tan; 309, sanım masrafı ise senevi vakinön ala Yuk i.v franktır. 4,5 milyon. Asi vardır. Bunlar içi için senede im 000 Frank sarfediliyor. ! İnsan, İsariş tesinde bir tane dejenere ediliyor. Yilâyetinde © 15.000 akıl Y Ami İzni bir hesapla 270 sağ- dü baska bu akıl hastala -* mai : Murad Sertoğlu rının cemiyete yaptıkları maddi zararlar da fevkalâde fazladır. Çünkü mücrimlerin ehemmiyetli bir kisminı bunlar teşkil ediyor. Bunların işledikleri suçlar muha- keme, hapishane, ve diğer mas. raflar çok büyük bir yekün tutar. Elhasıl hayatın disiplinini, ah. lâkin: bozanlar bu anormelleri gördükçe kısırlaştırmaya hak ve- rilmek icap ediyor. Yalnız bu kı. / sırlaştırmanın doğrudan doğruya hadım etmek şeklinde olmayıp sterlizasyon şeklinde olması lâ - zımdır. Çünkü birinci hal o vücutta bir gayri tabiilik tevlit ederek birta - kım ruhi buhranlara sebep olur. Elhasıl, bu, verem gibi büyük bir içtimai hastalıktır. Önüne ge. çilmek için zecri tedbirler alın - malıdır, Gelelim ikinci meseleye; bu işin bizim memlekette de tatbik edilip edilmemesine. Bizde bu mesele ilkönce akademik olarak etüt edilmelidir. Salâhiyettar vekâle- tin murahhasları vaziyeti inceden inceye tetkik ettikten sonra karar verilmelidir. Onun için şimdiden telâş etmeğe ihtiyaç yoktur. Şimdi yapılacak iş halkı bu hu- susta tenvir etmek, hıfzıssıhha şartlarını halka anlatmaktır. Sonra bizde kötü bir âdet var. dır, Delileri evlendirirler, Bir kız biraz sapıttı mı, koca istiyor deni. lerek hemen evlendirilmeğe kal. kışılır. Evlenince bu deliliği kal - miyacak sanılır, Bu çok fena bir âdeltir. Bittabi böyle şeylerden vazgeçilmeli, anormallik gösteren kimseler bir doktora götürülme - lidir, Her şeyden evvel ruhan ve be. denen sağlam bir nesle ihtiyacı- mız vardır. Birtakım kötürüm ve akıl hastası kitlesine ihtiyacrmız yoktur. Böyle nüfus şayanı arzu değildir. Bizim için ideal keyfi. yetçe yüksek bir nesil yetiştirmek olmalıdır. Son olarak şunu da ilâve etmek isterim: Sterlize edilecek, yani kı- sırlaştırılacak kimseler fevkalâde dikkat, bitaraflık ve kıskançlıkla seçilmelidirler. defa Sporcunun «arısı — Üç sürat şampiyonluğunu kazandığın halde bir türlü yemeğe vaktinde gelemiyorsun! Fransız Amatörleri Macar amatörlerini yendi Fransız smatörleri ile Macar amatör. leri arasında yapılan beynelmilel futbol maçında Fransızlar şanslarının yardımi. le iki . bir galip gelmişlerdir. Macarların baştan nihayete kadar hâkim oynamış olmalarına rağmen sa. hadan mağlup çıkmaları seyirciler için büyük bir sürpriz olmuştur. Başlangıçta Fransız takımı büyük bir enerjile oynamıştır ve arada bir gol de atarak galibiyeti elde edince hasimleri nin telenik faikiyeti karşısmda müdafa, aya çekilmişlerdir. Kalelerini çok iyi müdafaa etmiş ol. malarına rağmen devrenin sonuna doğru | frikikten bir yemişlerdir. İkinci devrede Macarlarm hâkimiye. ti büsbütün kendini göstermiştir. Fransızların fazla efor sarfetmiş ol- malari dolayısile yorğun düştükleri gö. rülüyordu. Maamafih Macarlar famamile hâkim oynamalarına rağmen gol çıkaramamış. lar Fransızirın merkez muhacimi bir fır. sat bularak kale önünde ayağına geçirdi. ği topla iki müdafii de çalımla aldatmış Fransızların galibiyet sayısını oyunun bitmesine beş dakika kala yapmıştır. Neticede 2 . 1 Fransız galip gelmiş. bir. Schmeling Joe LOUİS Maçı Şıkagoda yapılacak Schmeling ve Joe Louis Mevsimin en büyük boks karşılaşma. sı olan Joe Louis » Shmeling maçınm Amerikada hangi şehirde yapılması da- ha muvafık olacağı uzun zamandanberi düşünülmekte idi. Nihaye Şikago ve Senluideki Alman nüfusunun kesafeti nazarı itibara alına. yak bü mühim maçın Şikagoda yapıl. masma kârar verilmiştir. Haslatın iki milyon doları (30,200,000 frank) 1 bulacağı tahmin edilmektedir. Ingiliz milli takımının Bu mevsim yapacağı maçlar İngiltere (Futbol Federasyonu seçme komitesi, 9 mayısta Viya - nada oynanmak üzere İngiltere - Avusturya milli takımları arasın. daki maçı imzalamıştır. İngiltere milli futbol takımı 13 mayısta da Belçika milli takrmiy- le Brükselde maç yapacaktır. , ingilizlerde ve diğer milletlerde spor Spor birkaç sene evvelisine nis» betle bugün şayanı hayret bir sür atle dünyanın her köşesine yayıl: mıştır. Evvelce birkaç memleket - te yapılmakta olan sporlar bugün bütün dünyayı sardı. Meselâ bir Eskimo takımının olimpiyadlara gireceği haberi bugün hiç kimse yi hayrete düşürmez oldu. Fakat şu varki sporda terakki edilemiyor. İşte bununla uğraş - mak elzem. Bunun için de iki tarz, vardır. Birincisi: İngiliz tarzı ki, bu ferd için en büyük serbesti tarar fıdır, Kendiliğinden yetişen spor teşekkülleri devletten yardım gör- meden ve hiç bir fırkaya ve siya» si kulüplere bağlanmadan çalışır. Nitekim İngilterede sporun çok bü yük bir mevkii vardır buna rağ” men hiç bir zaman siyasi bir va-| ziyet alması ihtimali mevcut de ğildir. Hiç bir İngiliz hükümeti sporu milli bir propaganda âleti yap- mak istememişlerdir. İngilterede bir İngiliz takımının bir ecnebi kulübüne galebesini halk 11 İngi lizin yabancı 11 e galip gelmesi diye tavsif.eder, Bu gibi galibiyet lere hiç bir vakıt milli bir renk verilmez. İngilizler sporun ihtiya- ri bir eğlence olduğuna kanidir ? ler. Bununla beraber sporun dev letler arasında dostluk cereyanmı kuvvetlendirdiği muhakkaktır. İkincisi: Avrupa milletlerinin takip etmekte oldukları yoldur. | Avrupada spor teşkilâtlarına hükümetler müdahale ederler. Bu| da o, memleketlerdeki »İngiltere- deki gibi. bütün milleti ihtiva e- den spor teşkilâtları olmamasın “dan ileri gelmektedir. Yakın zamana kadar diğer mil- letler İngiltereden - sporda » fer sah fersah geride idiler, İngiltere ye rekabet edemiyecekleri için hükümetlerinin yardımı lâzım gel diğini anladılar. Ve bugün bir çok yerlerde spor işlerine hükümetler el koy dular, Bazı yerlerde ise askerlikte ol- duğu gibi kollektif talim usulü tat bik edildi. Bu gayretler sayesinde Avrupalılar değil İngiltereyle re- kabet etmeğe hattâ bazan onlar» hocalık edecek bir hale bile gel - diler. Fakat Avrupalılar hiç bir za man İngilizler gibi düşünmüyor- lar. Milletler arasında yapılan mü sabakalarda iki takımın karsılaş tığmı unutuyorlar da bütün iki milletin çarpıştığını zannedi yorlar. Britanyalılarla Avrupalıların bu ayrı düşüncelerinden hangisi | nin doğru olduğu meçhâöldür. Fakat Avrupalılar İngiltere i- le bütün dünya sporundan birbi- rinden ayıran bu usulün sport | mence olduğu muhakkaktır. (Tanınmış İngiliz muharriri Glif. pord'an) ı Berlinde Olimpiyatlar münasebetile ihtikâr yapılmaması için Tedbir alınacak Berlin olimpiyatları münasebe- tiyle iaşe ve ikamet fiyatlarında ibtikâr yapılmaması için Alman- ya hükümeti bir barem hazirla- maktadır. Bu barem 15 hazirandan 31 a- ğustosa kadar mer'i olacaktır. İ Otelciler, lokantacılar, pansi - yon sahipleri müşterilerinden bu barem üzerinden fiyat istiyecek - lerdir. Buna muhalif hareket e - denler şiddetle cezalandırılacak lardır. Berlin olimpiyatlarının .inumaralı bileti 1932 Losancelos olimpiyadları bit, tikten on beş yün sonra Berlinde a'â . kadar mahafile 1936 olimpiyadları için Il numaralı biletin ayrılarak İcendisine tasdikma dam bir müracaat vaki ol. muştur, Bu müracaat şimdiye kadar yapılan olimpiyatlarda daima 1 numaralı bi'eti almağı kendine itiyad edinmiş olan bir zengin Amerikalı tarafından yapılmış . tır, Fakat bundan bir müddet evvel bilet bedelinin gönderilmesi hakkında Berlin olimpiyat komitesi Amerikaya müracaat ta bulununca Amerikalının iflâs, ederek; ortadan kaybolduğu alir sl 5” Şimdi Mındeu isminde bir Alman numaralı bilete sahip bulunmaktadır. Patenli hokeyde Amrikalılar Fransızlarla berabere kaldılar Avrupada kış sporlarından en fazla rağbet gören oyunlardan biri de buz ü. zerinde patenli hokey maçlarıdır. Bu mevsimde hemen her memlekette birçok müsabaka yapılmaktadır. Berlin kış olimpiyadlarma başlarıl mek üzere bulunması her tarafta faali, yek! bir kat daha artırmıştır. Olimpiyad lara hazırlık için her memleket durma . don çalışmaktadır. Bu cümleden olmak üzere Fransızlar ile Amerikalılar arasında yapılan patenli hokey maçı çok heyecanlı olmuş ve her iki taraf ta asabi ve sert bir oyun dan sonra 4 . 4 berabere kalmışlardır. Bilhassa Amerikalılar çok asabi oy. naımışlar, yapılan bir gole itiraz etmiş. ler, Fransız oyuncularından iki kişinin pantolununu yırtmışlardır. Maç berabere devam etmekte iken Amerikalılar üst üste iki gol atarak 4,2 galip vaziyete çıkmışlar, fakat Fransız. lar da maçın sonuna doğru arka arkaya, iki sayı yapmışlardır. Nihayet bu müna. zaalı ve münakaşalı maç beraberlikle sona ermistir. kimse olmadığı halde böyle nasıl ko « şabiliyorlar acaba?