30 Ocak 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

30 Ocak 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

DE İZA EA E 5 İŞ YE İ e 7 eee Almanyanın Reni A vru askerileştirmesi payı karıştıracak mı? Streza blokunun canlanmasın- dan başka çare yokmuş Italya ve İngiltere, Fransaya müzaherte etmeğe Londrada Fransız ve İngiliz! devlet adamlarının görüşmelerini yazan fransızca Övr gazetesi, Al-| manyanın deniz konferansına da- vet edilmesine karar verildiğini bildiriyor. Fakat Almanya, konferansa iş- tirak etmek istememekte ve ser-| bestisini muhafaza etmeği tercih etmektedir. Ayni gazete, Fransanın gayri askeri Ren mıntakasına taallük eden siyasetine İngiliz devlet a - damlarının muzaharet etmeğe ha zır olduklarını öğrenmiştir. Belçika da, bu meselede Fran- sız siyasetine müzahir olacaktır. İtalyan hükümeti, Almanya ta-! rafından Ren gayri askeri mıntaka! sına taallâk eden misak ihlâl e- dildiği takdirde, İtalyanın, Ha beş harbine rağmen asker gönde-; rebileceğini, ancak parasız kalma- si ihtimalinin mevcut olduğunu Fransanın bir sorgusuna cevaben Yeldirmiştir.. Beiçika Alman hududunu tahkim ediyor . . Brüksel, 29 (A.A.) — “La Ga- zetta de Charleroin,, ya göre hü- Yunan komünistleri bu sabah toplandı yeni kabineye işti- râk etmiyecek; ka- bineyi Venizelos, Çaldaris ve Metak- sas taraftarları kuracak Atina, 30 (Özel — Son ve kat'i tetkikten anlaşıldığına göre, 143 mebusluk kazanan eski cümhuri- yetçiler, 142 mebusluk kazanan kraliyetçilerdir. Komünistlerin 15 saylavlığı tahakkuk etmiştir. Komünistlerin toplantısı Bu sabah, Yunan komünistleri fırka grupu halinde toplanmışlar, milli hükümetin aleyhine rey ver- meği karar altına almışlardır. Kondilisde faşist ve diktatörlük te.! mayülleri gördükleri için onun iş-| tirak edeceği bir hükümete rey vermiyeceklerini o söylemişlerdir. Komünistler, yeni hükümetin ken- di taraftarlarından mahkümları affedecek şekilde kurulmasını is- temektedirler. Yeni hükümet Demircis hükümeti istifa etmiş- tir. Kral fırka reislerini pek ya: kında birer birer çağırmağa baş- İryacaktır. Günün en mühim meselesi 1 Mart isyanına iştirak edenlerin af ve vazifelerine iade edilip edil. memesidir..Komünistler buna mü- zaharet edeceklerdir . Tahminlere göre Kondilis fır- kası açıkta kalmak üzere Venize- listler, Çaldarisçiler ve Metaksas- çılardan mürekekp bir hükümet kurulacaktır, Ancak fırka reisleri buna işti, rak etmiyeceklerdir. Demircis yahut Venizelos za- manmndaki dış bakanı Mihailoko- pulos yeni kabineyi kuracaktır. Bu son zat, son intihabata istirak etmemipti, hazırdır kümet, Meuse nehrinin Liege ile Fransız hududu arasındaki geçit- lerinin büyük çapta obüslere mu- kavemet edebilecek bir sistemle ani taarruzlara karşı müdafaasını temine karar vermiştir. Malüm olduğu veçhile bu geçitlerin tah- kimi işleri için milyonlar angaje edilmiştir . Yeni sisteme müteallik işler, se- ne nihayetinde bitmiş olacaktır. Streza bloku canlanıyor Londrada Fransız ve İngiliz devlet ricalinin konuşmaları neti- cesini tafsilâtla yazan bir Fransız politika muharriri diyor ki: “Bu yeni Fransız kabinesi er- kânı ile İngiliz devlet adamları arasında ilk temas olmuştur. Bu temas sırasında bazılarının mev - cut müşkülâta ilâve etmeğe can - la başla © uğraşmakta oldukları tahrikâttan başka şeyler mevzuu bahsolmuştur. Alman meselesin - HABER — Alyan postası 20 SONKAÂNUN — 1936 Kâğıt fabrikamızın şubat sonlarında açılması muhtemel İzmitte yapılmakta olan ilk Türk kâğıt fabrikasının inşaatı ta- mamiyle bittiği gibi makinelerin monte edilmesi işi de tamamiyle tamamlanmıştır. Şimdiki halde kâğıt yapmak için lüzumlu olan mevaddı iptidaiyenin stok edil - mesi işi kalıyor. Şimdiki halde Rusyadan Londrada siyasi temaslara ”.1 3 )5 girişildi Litvinofun Londrada mühim | görüşmeleri ve Alman teslihatı Londra 30 (A.A.) — İngiliz kralı ile Litvinof arasındaki mülâkat kırk dakika sürmüştür. Siyasal mahafile| göre, İngiliz kralı hiç bir milletin da- hilt siyasasında fark gözetmemek- tedir. Sovyet harbiye (komiser | ha kat'i olarak tespit edilmemiş muavini Mareşal oTuhaçevski Lon- drada bir müddet daha kalacaktır. Mareşal İngiliz harbiye nazırını ziya- ret etmiştir. Rusların İngiliz sanayiine hir çok harp malzemesi sipariş edeceği söylen mektedir, Litvinof'un Almanya aleyhindeki şik$yeti Londra 30 — Litvinof İngiliz Dış- de huzur ve sükünu temin etmek! bakanına Alman teslihatmın ehemmi- için Stressa blokundan başka kom| binezon yoktur. Bu kombinezo- nu hazırlıyanlar arasında Flan- din de vardır.,, Mogollar Iki ayrı yeri daha Ele geçirdiler Tokyodan gelenbir telgraf Mançuko ile Dış Mogolistan ara- sında yeniden bir hâdise olduğu- nu bildirmektedir. Bu telgrafa göre, Dış Mogolis - tan askerlerinden yüz kadar ada - #am bu aym yirmi altısında Ola - sodkada bir Mançuri müfrezesi - ne taarruz etmiştir. Mogollar, mevkii tahkim etmişlerdir. Bugün yüz kadar Mogol, Olasodka ile diğer bir mevkii daha işgal etmiş bulunuyor. Mançuri mehafilinde söylendi - ğine göre, Mançuko hudutlarının müdafaası için şiddetli tedbirler almacaktır. Üst üste dört aspirin yuttuğu için ölmüş Beykozda deri fabrikasında çalışan amele Salihin karısı Feri- denin son günlerde başı çok ağrı- yormuş... Sabah akşam birer aspi- rin yutmuş, bir türlü başının ağrı- sı geçmemiştir. Feride dün kendisini çok ra- hatsız eden bu baş ağrısmdan kur tulmak için dört aspirini üstüste yutmuştur . Dört aspirin Feridenin zayıf olan kslbine şiddetle tesir etmiş, kadın bir müddet sonra ölmüştür. Cesedi belediye doktoru tarafm- dan muayene edilmiş ve morga kaldırılmıştır. Düzeltme Geçen günkü kısırlaştırmak anketimizde maalesef iki yanlış olmuştur. Bunlardan birincisi dok- tor İffet Naim Onuradı Naime İ İffet Onur'un diye çıkmış, öbürü de (kısırlaştırılması lâzım gelenleri seçecek heyet titiz ve hasis dav ranmalıdır) cümlesi hissi davra nılmalıdır) şeklinde intişar etmiş- tir. Özür dileriz. yelinden bahsetmiş ve Almanların yakmda Ren havzasını işgal edecekle- rini bildirmiştir. Eden Sovyet dış- bakanın verdiği malümatın doğrulu Zunu kabul etmiş ve İngilterenin buna filen karşı gelmiyeceklerini ve ha- reketlerini Fransız siyasasma uydu- racaklarını söylemiştir. Avusturya Londrada Habsburg. ların tahta çıkması meselesini ortaya attı ingilitere buna muvafakat etti Londra (A.A.) — Prens Starhien- berg İngiliz Başvekili ve hariciye ve- kili ile görüşmüş Habsburgların tahta çıkmasını ortaya atmıştır. Prens Star henberg bu hususta Yugzoslavya kral naibi Prens Pol ve Romanya hariciye vekili Titalesko ile görüşecektir. In- giltere bu meselenin (Avusturyanın bir dahili işi olduğu ve esas itibarile Habsburgların tahta çıkmasına itiraz etmiyeceğini söylemiştir. Küçük itilâf devletleri bu mese- lede mütereddid davranıyorlar, İngil terenin bu devletler nezdinde bir te- şebbüsünden bahsediliyor. Alman-İngiliz hava anlaşması Londra 30 (A.A.) — Alman Dışba-| kanı Nöyrat Habeş — İtalyan harbi bitmeden bir İngiliz — Alman hava an laşmasının mevsimsiz olduğunu söyle- miştir. Almanlar İngiltereye bir anlaşma tekili edecek Londra 30 (A.A.) — Deyli Telgraf gazetesinin siyasi muhabiri Alman ha riciye vekilinin İngiltereye yakında bir anlaşma teklif edeceğini yazmaktadır. Avusturya, Macaristan Lehistan ve küçük itllâf devletleri arasında mühim konuşmalar Londra 30 (A.A.) — Londra Ma- car mahafili küçük itilâf derletlerile Macaristan ve Avusturya (arasında bir yaklaşma için mühim Konuşmalar yapıldığını haber almışlardır, Macar hariciye vekili Kanya ile İngiliz Baş- vekili ve hariciye vekili Eden bu hu- susta görüşmüşlerdir. En büyük müşkülâta Avusturya, Romanya ve Yugos! sadüf edilmektedir. Saza müdahale Sabıkalılardan Arap Abdülka- dir ve Arap Hüseyindün gece Çemberlitaştaki © aile bahçesine gitmişler, çalgıcılara karıştıkları gibi alenen rakı da içmek istemiş. lerdir. Şikâyet üzerine ikişi de ya- kalanmış, üzerlerinde bıçak çık - mıştır. ğıt yapmak için kullanılacak ağaç ve sellüloid yüklü bir vapur gel- miş, yükünü boşaltmaktadır. Fabrikanın resmi küşadı bü- yük merasimle ve Başbakan İsmet İnönü tarafından yapılacaktır, Bu nun için büyük bir program ha- zırlanmaktadır. o Tören günü da olmakla beraber bunun şubat ni Kâmutayda Askerlik kanununun değiştirilen maddesi ve bir ölüm cezası tasdik edildi Ankara, 29 (A, A.) — Bugün Refet Canıtezin . başkanlığında yapılan Kamutay © toplantısında aşkerlik kanununun 36 ncı mad - desinin ve askeri ceza kanununun bazı maddelerinin değiştirilmesi | ve bazı maddelerine de ekler ya- pılması hakkındaki kanun lâyiha. siyle Türkiye ile Yunanistan ara - sında münakit ikamet, ticaret ve seyrisefain mukavelesine ek olan laşmanın tasdikına, (o nebatlarn, hastalık ve zararlı < böceklerden korunmasına ait kanun lâyihaları müzakere ve kabul edilmiştir. Kamutay gene bu toplantışın - da askeri ve mülki tekaüt kanu - nunun 45 inci maddesindeki şe - hit kelimesinin şümül derecesinin tayini hakkındaki mazbata ile iki suç ortağı ile kocası Doğruparmak oğullarından Mehmet oğlu Ömeri taammüden öldüren Muğlanın Ka rakuyu köyünden Salih kızı Üm . mehanin ölüm cezasına çarpılma sına ait mazbatayı da kabul etmiş itr, Birbirlerini dövmüş- ler ve tahkir etmişler i o Kadıköyünde Yağlıkçı sokağın- da oturan Yorgi oğlu Karagözle oğ lu Hristo bir hesap meselesinden uncu Agya ile kavgaya tutuşmuş- lardır. Fırıncı Mehmetle Remzi Agyanın tarafından olmuşlar, Ka- ragözle oğlu Hristoyu adamakıl- hı dövmüşlerdir. Kavga elraftan yetişenler tarafından yatıştirıl- mış, herkes bir tarafa dağılıp git miştir, Yalnız baba oğul doğruca ka: rakola gitmişler ve kendilerini Ag ya ile arkadaşlarından Mehme' ve Remzinin dövdüklerini söyle- mişlerdir. Bunun üzerine zabıta Karagöz- le oğlunun ifadesini almak üzere oturtmuştur. Bunlar nasıl dayak yediklerini anlatırlarken karakola uncu Agya girmiş, Hristonun ken disini çok fena bir surette tahkir ettiğini söylemiştir. Bu iddia üzerine Agya da ifade si alınmak üzere oturtulmuştur İki yerde ayrı ayrı ifade alınır - ken biraz sonra karakola başı sa- rılı bir adam daha girmiş, kendisi- nin fırıncılar şirketi kâtibi Reşat olduğunu, biraz evvel olan kavga- da Hristo tarafından atılan bir dir hemle başından yaralandığını söy liyerek tahkikat yapılmasını iste miştir. Üç yerde ayrı, ayrı ifade alın dıktan sonra hepsi birleştirilmiş kavgacılar serbest bırakılmışlar - dır. hayetlerinde olması kuvvetle müh” temeldir. ; Kâğıt fabrikamızın çalışmağ başlaması üzerine hariçten gek mekte olan kâğıtların gü İ resimlerinin artırılacağı doğrü ğildir... Türk kâğıdı kalite itib# riyle bunlardan daha iyi ol gibi, fiyat itibariyle de daha uc” olacaktır. Türk ordusu yeni bir hizmet görecek (Baş tarafı 1 incide) larm hükümet hizmetine almarık kendilerine maaş verilmesi de dü şünülmektedir. Bu mesele hakkında Falih Rf kı Atay da Ulus'ta bir başya?' yazmıştır. Bu yazısında diyor ki “Bugünkü Türk köyü hakikat lerine uygun, belki yalnız bi#9 has, ameli tedbirler bulmak, icat çı kafayla düşünmek zoru altın * dayız. Orduyu köy için mektep * leştirmek şüphesiz, bu tedbirlerif 26 eylül 935 te yapılmış olan an -| başlıcalarmdan biridir. Yığın terbiyesinde ordunun hif meti, kalabalığının büyük bir ki# mı; hemen hemen, bizimki ile 87" nı şartlar altında bulunan Sovyet Rusyada denenmiştir ve her fedakârlığı fazlasiyle ödeyen n* ticeler vermiştir. Sibirya kö; ne ne lâzım? Meselâ 5000 traktöf” cü! Bu parola orduya gider ve ## kerliğini bitiren köylülerden bef bini; köyegittiğinde birer trakti” makinisti olmuştur. A Bugün Türk köyünde, müsböt telkinler için vasıta yoktur. $af balk, menfi telkinlere karşı açık tır. Köyde parti veya devlet emi" rinde, nasıl isterseniz öyle almi# kılavuzluk eksiktir. Fakat köy # lavuzuyla Türk köyünde cumhü” riyetin bir gözü, bir kulağı ve yi ağzı bulunmuş olacaktır.,, Mütekait bir kaym#” kam dilenirken mi yakalandı ? Sarsi Evvelisi akşam, polisler sineması önünde dilenen Ahret Şükrü isminde birisini yakalar lardır. Ahmet Şükrü polise ve'f ği ifadede, bundan 14 sene evvel Gönyük kaymakamlığından yl üt edildiğini ve halihazırda > ra tekaüt maaşı aldığını ve dile” mediğini söylemiştir. Kendisi aynı (zamanda par malüâlü olup sol bacağı yoktı” Başından ve ellerinden şar! yaraları almıştır. Adliye dokt nun verdiği rapor etizesinde ii fif işlerde çalışabileceği an mıştır. Ahmet Şükrü mahker* verilmiştir. Kadıköy su şirketin!” yaptıkları Kadıköy Su Şirketi balık maliye müfettişleri sara pılan tahkikat bitmiştir. maliyeye borcu çıkmıştır. Bari, başka damga (o resminden da şirketin hükümete borsl ğu tesbit edilmiştir. Şirketi” wi ralara yapıştırdığı pulları" . 4 lini kanunen kendisi verm©” 5 j ederken şirket bunu yapın” halktan almıştır. 2