5 Şubat 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

5 Şubat 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

- < HABER — Akşam postası 5 ŞUBAT —1 Makalle düştü mü? 'Uzakşarktaki gerginlik Sovyetler ve Japonlar hudutlara asker yığıyor Japonya Moskova nezdinde protestoda bulundu Bir habere göre Italyanlar burada kılıçtan geçirildi Şehre su veren derenin yatağı değiştirilmiş Cepheden gelen haberlere na- zaran Makalle şehri şimdi Habeş- ler tarafından tamamen kuşatılmış! bir vaziyettedir. Şehrin su ihtiya- cını temin eden derenin yatağını Habeşler değiştirmeğe muvaffak olmuşlardır. Bundan böyle İtalyanlar ya teslim olmak, yahutda kılıçtan! geçirilmek şıklarından birini ih- tiyar etmek mecburiyetinde kala- caklardır. Habeşlere cephane gidiyor Cibuti, 4 — Her biri ikişer san- dık cephane taşıyan 350 develik bir kervan Somaliden geçerek, Ras Nasibunun karargâhına sev- kedilmişlerdir. . Daha birçok ker- vanlar harekete hazır bir vaziyet- tedir. Grazyani ordusunun ilerle- mesinden sonra Kenya yolu ile le- vazım temini güçleştiğinden sev- kiyatı İngiliz Somalisinde temer- küz ettirmek daha muvafık görül- mektedir. Cephelerdeki vaziyet Cenup cephesinde Ras Desta - nın yerini tutacak olan Habeş or - dusunun teşkiline devam edil - mektedir. Fakat bunun çok za - mana ihtiyacı olduğu, çünkü Ras Desta kuvvetlerinin tamamen da- Zılmış bir vaziyette olduğu söylen- mektedir. Şimal cephesinde, Habeşlerin şiddetli muharebeler oluyor, de- melerine rağmen İtalyan tebliğleri cephelerdeki vaziyetin süt liman olduğunu ilân etmekten geri kal- miyor. Maamafih şimalde ve bil- hassa Makalle civarında şiddetli çarpışmalar olduğu muhakkaktır. Bu muharebenin hedefi Adua -— Makalle yoludur. Çünkü Makalle- nin akibeti bu yola bağlıdır. İtal- yanlar Makalleyi her gün daha faz la tahkim etmektedirler. Cenupta Sidano üzerinde bir| keşif uçuşundan dönen Habeş tay- yarecileri İtalyanların Ergaalem-| den takriben 325 kilometre cenubu| şarkide mühim miktarda motörlü kuvvet tahşit etmekte olduklarını! bildirmişlerdir. Zannedildiğine göre General Grazyani bu kuvvetleri, Ginir üze-! | rine yürümek için toplamaktadır. Habeş tayyareleri Sidamo üzerine beyannameler atarak halkı impa- ratora sadık sette hizmet eden Ras Destayı tutmağa teşvik etmek- tedir. Londradan gelen bir haberde, cenup cephesinde Habeşler büyük bir zafer kazanmışlar ve İtalyan- lara 7500 ölü verdirmişler, denili- yorsa da bu haberi kaydi ihtiyatla karşılamak lâzımdır. İtalyanlar boyuna asker yolluyor Kahire, 4 (A.A.) — Levazım yüklü Loksandıra, 2200 asker yük- lü Toskano ve gene 3000 asker yüklü İtalya vapurları, Eritreye gitmek üzere Portsaitten geçmiş - lerdir. Londra, (Telsizle) — Habeşis- tandan gelen haberlere göre, Ma- kalle şehri bugün teslim olmuş, Ha beşler şehirdeki İtalyan garnizon- larmı kılıçtan geçirmişlerdir. Diğer taraftan Mareşal Badog- lio neşrettiği bir resmi tebliğde, Makallenin düşmek üzere olduğu- na dair çıkan haberleri tekzip et- miştir. Cenupta da General Graz- yani'nin motörlü kuvvetler tahşit etmekte olduğu ve kervan yolları üzerinde mühim bir merkez olan Ginir üzerine yürüyeceği söylen- mektedir. Istanbul mu yoksa Venedik şehri mi? Yemiş iskelesini su bastı “Karada,, sandalla dolaşılıyor! Dündenberi bütün Yemiş sahil- lerini sular basmış bulunuyor. Havanın lodosa çevirmesi üze- rine deniz ve dolayısiyle Haliç su- ları yükselmiş, köprünün Eminönü cihetinden tâ Kerestecilerdeki seb- ze haline kadar olan Yemiş sahili ve bu sahile bakan bütün sokaklar su içinde kalmıştır. Yemiş sahilinde ve hattâ bu s0- kaklar içinde bulunan yüze yakın larda içinde bulunan yüze yakın! dükkünı ve Yemiş vapur iskelesini de su basmıştır. Balıkhanenin etrafını ve satış yapılan yeri de sular kapladığın- “dan muamele sular içinde yapıl mıştır, Balıkhane memurları sulardan yürüyemedikleri için beş metrelik “mesafeyi kırkar para vererek a- damlarm sırtmda geğmişlerdir. Balıkhanede işi olanlarla posta müvezzii ve buna benzer diğer Izmirde fırtına kimseler de balıkhane kapısı ö- nünde paçaları sıvalı bir halde müşteri bekliyen adamların sırtla- rında balıkhaneye girip çıkmışlar- dır. Su basması yüzünden birçok dükkânlar dündenberi kapalıdır. (Baştarafı 1 incide) tinden iki baraka uçmuştur. İstanbul — İzmir arasında te - lefon mükâlemeleri yapılama - maktadır. Bu muhavere bugün gazetemizin intişar saatine kadar tesis edilememiştir. Fırtına esnasında her taraf ka- ranlık icerisinde kalmıştır. B'rçok evler yıkılmak tehlik:si götter . mektedir. Nüfusça zayiat olmadığ: sözle. niyor. Sabahleyin saat onda has -: kıyan fırtna, ancak aksam ütü sakin'eşmiştir. Hasar mikları be! li değildir. 1 $ Londrada bulunduğu resmen bildi- Son zamanlarda Mançuri ile dış Megolistan hududundaki hâ - dizelerin ehemmiyeti gitgide art - mağa başlamıştır. Berlin gazete - lerine göre iki taraf nota taatisin- den sonra şimdi de hududa asker sevketmişlerdir. Fakat henüz bu askerlerin miktarı belli değildir. Japon gazeteleri dış Mogoliş - tanın Sovyet ordusuna güvenerek bu şekilde hareket ettiğini yaz - makta, ve Moskovadaki Japon el. Bulgaristan ve Balkan antantı Paris, 4 — Burada muhtelif dey. yesem let mümessillerile cereyan nuşmalar Avrupa sulhüne (yeri bir istikamet verecek hir şekil (o almıştır. Bir taraftan Fransız — Sovyet paktı.! nın imzalanması hazırlıkları yapılır-| ken, bir taraftan da Sovyet Rusya ile) Romanya arasında bir dostluk anlaş- ması müzakere edilmektedir. Fransız, Bulgar ve Yugoslav devlet reislerinin temasları Paris 4 — Bulgaristanın Balkan; cumhuru Bulgar Kralı Borisle Yuyos lavya kralı naibi Polü ayrı ayrı kabul etmiştir. Bulgar kralı ile yaptığı ko-. nuşmada Bulgaristanın Balkan antan) İma girmesini tavsiye ettiği (o ısrarla söylenmektedir. Bulgaristan mahreç ve silâh mı istiyor Palris 4 — Bulgaristanm Balkan antantına girmesi meselesi Pariste bü- yük bir alâka uyandırmıştır . Yalnız Bulgaristanm bu vesile ile mahreç me. selesini ve silâhlanması işini tekrar i- leri sürdüğü tahmin edilmektedir. Italya yerine sovyetler Ekselsiyor gazetesinin yazdığına göre Avusturya istiklâlini garanti İ- çin İtalya yerine Sovyet (o Rusyanm kuvvetlerinden istifade edilecektir. Çek gazetelerinin tavsiyesi Prag, 4 — Çek gazeteleri o Habs- "Burgların yeniden Avusturya tahta eden ko- geçmesi ihtimali aleyhinde yazılar neşretmekte, ve Avrupa o sulhü in Avusturyanm Tuna devletlerile daha yakından teşriki mesai etmesini tavsi- ye etmektedirler, Macar gazeteleri ise Macaristanın Paris konuşmalarma hiç bir o veçhile iştirak etmiyeceğini yazmaktadırlar. gesesemsesamenesessesasasnsssan sesasensassesssssnsa sener? Avusturyada | a rm a krallık Arşidük e Otto Starhembergle gizlice konuştu Brüksel — Senelerdenberi Bel- çikada bir şatoda yaşamakta olan Avusturya Habsburg tahtının varis si Arşidük Otto'nun Prens Starhem. berg tarafından gizlice ziyaret edil. diği iddin edilmektedir. Fakat bu iddia Starhemberg'in rilmek suretile reddedilmiştir. Bu- na rağmeri ziyaret rivayeti ısrarla sarasanssssssasanisn ssasassasaraasanananmasansasannussasansa00sas00000a0000v000000008. İ tahkimini Pariste çisinin aldığı emir üzerine Sov - yet Rusya hükümetini bu mesele - den dolayı protesto ettiğini ilâve etmektedirler. Şanghay, 4 (A.A.) — Cntral Nevs ajansının haber verdiğine göre, Kueycö eyalet küvvetleri Kueyangın şimali şarkisinde bu - lunan Siuven şehrini komünistler. den istirdat etmişlerdir. Keuyang bu suretle şimdi tamsmen müem. | mendir. | sensenemarasasaz Boğazların mevzuubahs etmemişiz Paris, 5 — Haber verildiğine göre, Boğazların tahkimi mese- lesinin görüşülüp görüşülmediği belli değildir. Zannedildiğine göre Türkiye : Avrupada bu sırda diğer bası | mıntakaların — askerleştirilmesi i neticesini doğurabilecek olan : il bu meseleyi mevzuu bahsetme. | miştir. i son Dakika: Raşit Tahsin öldü Birkaç haftadanberi, Gureba| hastahanesind: kalp hastalığın - ; dan yatmakta olan Akıl hastalık. ları mütehassısı ve profesör Raşit! Tahsin bu sabah saat llde öl. müştür, 66 yaşındaydı. 43 senedir he - kimlik yapıyordu ve 39 senedir de profesördü. Kendisinin birçok a - kıl hastalıklarma dair eserleri vardır, Kendisini kaybetmekle tıp âlemimiz büyük bir ziyaa uğ - ramıştır. Cenazesi yarın 10,30 da Guraba hastahanes'nden kaldırı - lacak Eyüpteki aile kabristanına gömülecektir. ILAN 1149 numaralı kanun Oo mucibince tesis edilip dahili nizamnamesi 19 Ey. lül 1985 tarihinde OMilli İktisat Ve- kâletince tasdik olunan o Türkiye Si- gortacılar dairei merkeziyesi aşağıda yazılı hususları sayın halka bildirir; Her ne sekilde olursa olsun $igor- talılara komisyon vermek © veya ten- zilât yapmak MEMNUDUR Bü ahkâm “Kanunen, teşekkül et- miş olan ve bilcümle (sigorta işleri tedarik edenlere acenta ve simsarları, nn dahil bulunduğu Türkiye Sigorta Prodüktör birliği azasıma da şamildir, İktisat vekâletinee musaddak üc- retlerle tarife nizamnamelerinin fat- biki mecburi olduğu ve hilifımda vw. kua gelecek harekât ve o muamelâtın mes'uliyeti mucip olacağını da hatır. latırız. "TÜRKİYE SİĞORTACILAR DAİREİ MERKEZİYESİ TÜRKİYE SİGORTA PRODUK. | TÜRLERİ BİRLİĞİ ; Siyasa: Bulgaristan ve Balkan anlaşması İtalyanın Orta Avrupadaki mi- rası Londrada olduğu gibi Paris - teki siyasi konuşmaların da mib-- verini teşkil etmiştir. Bu mirasın taksimi hiç şüphesiz muvakkat o- İ lacaktır. Fakat İtalyanm Habeş | seferiyle zaafa uğramasına, mü « vazenenin bozulmasına karşı İn - giltere ve bilhassa Fransa seyirci kalamazlardı. Bu yüzdendir ki, bütün Orta Avrupa, Küçük İtilâf ve Balkan devletlerini biribirlerine yaklaş « tırmağa matuf gayretler göze çarpmaktadır. ... Londra ve Paris görüşmelerin- de Bulgar kralı Borisin büyük bir faaliyet göstermesi ehemmiyetle takip edilmeğe değer bir hâdise - dir. Bununla beraber Bugarista - nın derhal Balkan anlaşmasma gireceğini zannetmek hata olur. Bulgaristan son zamanlarda şimdiye kadar takip ettiği infirat siyasasının tehlik:le”ini, Ve zarar. larını görmüş ve birçok menfaat. ler tmin etmek için bazı teşebbüs- lere girişmiştir. Italyanın yalnızlığı, Sovyet Rusyanın Avrupa siyasal ufukla - rında (kuvvetle teressüm etmesi Bulgaristanı harici politikasına yeni bir cephe ve elâstikiyet ver - meğe mecbur etmiştir. Onu Mil . letler Cemiyetine yaklaştırmıştır. Eskidenberi Sofyada dikkatle dinlenen İngiliz nasihatlerine son zamanlarda Bulgaristanm fazla ehemmiyet verdiğini de kaydet - mek lâzımdır. Hatti Londrada Kral Berise Bu'garistanda meşru- © hayata avdet edilmesi hakkın » daki tavsiyelerde (bulunulduğu hakkında da kuvvetli bir rivayet dolaşmaktadır. Italyan — Hab:ş seferinin ih - das ettiği nazik vaziyetten dolayı İngiltere ile Türkiye ve Yunanis tan arasmda bir yaklaşma doğ - muştur. İngilterenin bu vüzden Bulsa » ristana Balkanlarda daha mülâ - yim bir siyasa tavsiye etmiş ol» ması da muhtemeldir. ... Buna rağmen Bulgaristanın Balkan anlaşmasına derhal gire - cek kadar politikasını değiştire : ceğini veya değiştirdiğini zannet. miyoruz. Bulgar politikası serbes. ti harekâtını daima büyük bi: kıskanzlıkla muhafaza etmiş, Bul. garistanı uzun müddet bazı kayıt lar altına sokmaktan çekinmiştir. Bulgaristanın Balkan anlaşma. sma girmesi icin Balkan devletle rinin bazı arazi tavizatma rar geleceğini zannetmiyoruz. Hel Trakya hudutlarmda her hang bir tashihe Türkiye ve Yunanistar hiç bir zaman razı gelmiyecek . lerdir, Raif N. Meto