20 Şubat 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

20 Şubat 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

ME e RE EN man alm mm e | eye e e Habeşler sulh - teklif etmemişler Habeş imparatoruna bir suikast teşebbüsü meydana çıkarıldı Makalle cenubundaki' lar ancak beş kilometre ilerleyebilmişler Adisababa, 19 (A.A.) — Alman ajansı bildiriyor: Resmi mahafiller, Makalle mu- harebesi hakkındaki Italyan tebli- inin fevkalâde mübalâğalı oldu- ğunu bildiriyorlar. Bu muharebe. ye Ras Molugetta ordusundan yal- nız birkaç bin kişi iştirak etmiştir. Ne şimal, ne de cenup cephesinde Avrupalı zabitlerin muharebeye iştirak etmedikleri ve bunların yal. nız süel hazırlama merkezlerinde talim işiyle meşgul oldukları tas- rih edilmektedir. Bunlardan bazı ları Habeş generallerinin yanında müşavir olarak bulunmaktadırlar. Habeş topçusu da muharebeye iş- tirak etmemiştir. Mevcut birkaç top yalnız istihkâmlara konulmuş bulunmaktadır. Makallenin doğu ve doğu ce- nubunda muharebe tekrar başla - mıştır. Bu bölgedeki İtalyan kı. taatı uzun yürüyüşlerden ve de - vamlı yağmurlardan fevkalâde yorgun bir haldedir. Şimal cephe. sinde, tank tuzakları tesisine tek- rar başlanmıştır. Cenup cephesinde Habeşler Ga- nale Doria boyunca (o hücumlarını Doloya kadar ilerletmekte ve İtal- yan kıtaları için zorluklar ihdas etmektedirler. Italyanlara göre vaziyet Röyterin İtalyanlar nezdindeki muhabiri bildiriyor: © — İtalyanlar bir taraftan yeni mevzilerini faaliyetle tahkim et - mekte, diğer taraftan da bütün Enderta muharebe sahnesinde şu- raya buraya dağılmış olan Ha- beş ölülerini yakmaktadırlar. İmparator yolu denilen yol bo- yunca Bula vadisini gezerken kilo- metrelerce uzaktan görülebilen büyük bir ceset yığını gördüm. Di. Zer taraftan Antalo istikametinde yükselen duman sütunları diğer kümelerin de mevcut olduğunu göstermekte ve ağır Habeş zayia- tına delâlet etmekteydi. Bataryaları Amba . Alagi ve hâkim tepede yerleşmiş olan yerli topçusunun albayı, geçen gece 500 Habeşin kendisinin dahil olduğu kıtaya hücum ettiklerini ve fakat tardedildiklerini bana söyledi ve İtalyanların, biri zabit olmak üze- re yalnız iki ölü verdiklerini ilâve eli. Keza, bu albayın bana söyle- diğine göre, Habeşler, İtalyan as- kerleri için kolay bir hedef olabi- lecek bir yere bir Habeşliyi zincir- le bağlamışlardır. Bununla bera- ber, İtalyanlara malümat veren ve Ras Mulugettanm emriyle tevkif edilerek İtalyanlar tarafmdan öl- dürülmek üzere bu suretle bağlan- rs1ş olan bir Habeşli olduğu tespit edilen bu hedefe hiç bir isabet va- ki olmamıştır. Haveşlere göre vaziyet Röyter ajansının Adisababada- ki muhabiri bildiriyor: Habeş hükümeti tarafından dün neşredilen bir tebliğde Makalle et- rafındaki muharebede Habeşlerin yalnız 3i ölü ve 75 yaralı verdik- leri bildirilmektedir. Ras Mulu- getta, geçen çarşamba, perşembe ye cuma günleri İtalyan müfreze- muharebede İtalyan- lerinin Makalle yakınında Habeş- lere hücum ettiklerini o telgrafla bildirmektedir. İtalyanlar büyük zayiat vermişlerdir. Keza Habeş hükümeti Uolloda düşen İtalyan uçağı mürettebatın- dan sağ kalmış olan bir tek kişinin de yaraları yüzünden öldüğünü bill *dirmektedir. j Dün Dessie üzerine 30 bomba atılmıştır. Habeş mahfellerinde verilen malâmata göre, İtalyanlar Ma - kallenin cenubunda yalnız beş ki- Tometre ilerliyebilmişler ve 150 be. yaz olmak üzere 350 ölü vermiş- lerdir. Habeşler iki İtalyan tan. kımı tahrip etmişlerdir. Keza bu mahfellerde İtalyan kısmı küllisi geçen hafta Makalle etrafındaki dağlara tırmanmak istemişse de Ras Mulugetta ordusunun çok şid- detli mukavemetine uğradığı ve bununla beraber bu ordunun kar- şi karşıya muharebeyi kabul etme- diği bildirilmektedir. Cenup cephesinde, Habeşler, 500 kişiden mürekkep bir müfre- zelerinin Dorana vilâyeti (içinde Dava neh-i yakınındaki Lebem da- fının eteğini işgal etmekte olan bir müfrezeyi tardettiğini iddia e- diyorlar. Bu muharebede 30 Ital- yan ve 20 Habeş ölmüştür. Sassabanehde çarpışmalar | Adisababa, 19 (A.A.) — Oga- dende Sassabaneh etrafında ciddi muharebeler cereyan etmekte ol - duğuna dair şayialar dönmekte - dir. imparatora sulkast Adisababa, 19 (A.A.) — Bura- daki tayyare karargâhı makamla- rı, imparatorun hayatına karşı ya- pılmış bir suikast teşebbüsünü keş- fetmişlerdir. İmparatorun her za- man binmekte olduğu tayyarede bazı tahribat yapılmıştır. Bu hu. susta büyük bir ketümiyet muhafa- za edilmekle beraber, tayyaredeki yağa kum karıştırılmış ve silindir- lerin zorlanmış olduğu öğrenilmiş. tir. Tahkikata devam edilmekte. dir. Sanıldığına göre, bu teşebbüs, ecnebi devlet hesabıma çalışan bir casus şebekesine mensup eşhas ta- rafından yapılmıştır. Ras Mulugetta sisten istifade etmiş Makalle, 19 (A.A.) — Ras Mu- “ İugetta kuvvetlerinin ricati kesif bir sis yüzünden sühuletle vaki ol- muştur. Haber alındığına göre, İtalyan hava filoları tam düşmanı kovalamağa hazırlandıkları sırada şiddetli yağmağa başlıyan yağmur la dolu, ve Amba - Aradamı kap- yan kalın sis tabakası yüzünden geri dönmeğe mecbur olmuşlardır.| Bu vaziyetten istifade eden Ras| Mulugetta bütün kuvvetlerini ka-| çırabilmiştir. Amba - Aradamdaki mağara- larda esir edilen Habeş askerleri arasında, Polonyalı (olduklarını söyliyen bir hekimle bir de gaze- teci vardır. Bunlar İtalyaya sevke: dileceklerdir. 130 nümareli İtalyan tebi'ği | Roma, 19 (A.A.) — 130 numa- ralı resmi tebliğ: Tayyare kuvvetleri cenuba doğ- Londra üzerinde Bir tayyare manevrası yapıldı Iki tayyare kazaya uğradı İngilizler, Londrada Taymis nehri üzerinde bir hava manevra. sı yapmışlardır. Bu manevraya 700 tayyare iştirak etmiştir. Bu tayyareler altı bombardı. man yapmışlardır. Bunlara tayya- re toplariyle mukabele edilmiştir. Fakat gazeteler, Londranın hava hücumuna pekâlâ maruz olduğu . nu yazmakta ve bu manevraları o tehlikeye bir işaret olarak göster. mektedir. Manevra esnasında iki bom . bardırman tayyaresi kazaya uğra mıştır. Silâh fabrikalarının hisse senetteri Alman Ajansı bildiriyor: “ İngiliz silâhlanma mücadele - si, silâh fabrikalarının hisse se - netlerinin yükselmesine sebep ol - muştur. “Deyli Herald,, gazetesi silâh fabrikatörleriyle simsarlarm spekülâsyon suretiyle 300 milyon Türk lirası kadar bir kazanç elde ettiklerini yazmaktadırlar. İngilterenin yeni teslihat programı People gazetesinin verdiği i . zahata göre İngiliz kabinesinin hususi komitesi teslihat programı- nı hazırlamakla meşguldür, Ko - mite bu uğurda sarfedilecek üç yüz milyon İngiliz lirasının nere - den tedarik edileceğini araştır mış, hangi şubelere ehemmiyet verilmesi emi e et miştir, Evvelce de yazıldığı gibi bazır- lanan programa göre üç bin tay - yare yapılacak ve buna üç sene devam edilecektir. Yeni harp ge - mileri inşasına da iki yüz milyon İngiliz Jirası sarfedilecektir. İngiliz imparatorluğu müdafaa komitesi teşkilâtı tamamen değiş- tirilecektir. Şimdiden sonra bütün İngiliz dominyonlarının bu komi - tede daimi azası olacaktır. ru geçip düşman kıtalarmı devam- İr surette bombardıman etmekte- dir. Üçüncü kolorduya mensup bazı kıtalar, hiç bir mukavemetle karşılaşmaksızın Tembien ve So - kota arasındaki münakale hattı ü - zerinde Gaela'ya kadar varmışlar- dır. Adisababaya haber gelmemiş Adisababa, 19 (A.A.) — Ha vas ajansı muhabiri bildiriyor; Habeş hükümeti Makallenin ce- nubunde 15 şubatta cereyan eden büyük muharebe hakkında henüz hiç bir haber almadığını ve bina: enaleyh bu husustaki 16 şubat ta- rihli İtalyan tebliğlerine cevap ve- recek vaziyette bulunmadığını söy. lemektedir. ingiliz hastahanelerinin bombardıman edilmemesi için Roma, 19 (A.A.) — İtimat edi. lebilir kaynaklardan öğrenildiğine göre, İngiliz büyük elçisi Musoli- ni ile yaptığı mulâkat sırasında ha- İ va bombardımanlarıma uğramama ları için Habeşistandaki İngiliz hastahanelerinin mevkilerini bil dirmiştir. Habeşler sulh teklif etmemiş Roma, 19 (A.A.) — Habeş im- paratorunun güya sulh tekliflerin- de bulunmuş olduğuna dair dola- şan şayialar salâhiyettar mahafil- de tekzip olunmaktadır. Bu bapta hiç bir haber alınmadığı beyan e- dilmektedir. İtalyanların Ingilizler aleyhinde ifşaatı (Baş tarafı 1 incide) müdafaası bakımından müstakil bir Habeşistan, bir İta'yan Habe- şistanına müreccahtır, fakat hali- hazırda İngiltere ile İtalya arasın- da bir harp ihtimali geyri muhte- mel olduğundan, İngiliz menfaat. lerine karşı bir tehlike çok uzak görünmektedir. Habeşistanın or- tadan kalkması icap ettiği takdir- de, İngiltere Tana gölü mınlakası. nin kontrolunu temin etmeli, Ha- beşistandaki İngiliz tebaalarınm menfaatlerini korumalı ve fırsat- tan istifade ederek İngiliz Soma- Tisi, Kenya ve Sudan hudutlarınm tashihleri tahtı temine alınmalı- dır.,, İngiliz'er ne diyor ? Londra, 20 — Resmi mahafil Giornale d'İtalianın neşriyatı hak- kında beyanı mütalea etmeyip, sa-! dece mevzuu bahis raporun neş- redilmemiş olduğunu kaydetmek: tedirler. eme mahafil İtalyan gazete- “ifşaatmın,, hiç bir suretle m mahiyeti haiz olmadığı- nı söylemektedirler. Mşaat niçin yapılmış Roma, 20 — Propaganda neza- reti ile İngiliz sefareti Giornale d' İtalianın neşriyatı hakkında mü- talea beyan etmek istememiştir. Bu neşriyatım siyasi manası da- ha anlaşılamamış olmakla beraber Musolini ile İngiliz elçisi arasında yapılan son görüşmeden - sonra meydana atılışı bu neşriyatın mev- zuu bahis ziyaretle alâkadar oldu ğu hissini bırakmaktadır. Havas ajansına göre, bu neşri. yattan maksat İtalyanın son nota- sma İngilterenin verdiği soğuk ce- vap üzerine İngiltere ile yeniden konuşma imkânını aramaktır. İtalya ve beynelmilei anlaşmalar Londra, 20 — Burada deveran eden bir şayiaya göre, Musolini Romadaki İngiliz elçisi Sir Erik Drumond ile yaptığı son görüşme: de zecri tedbirler kaldırılmadıkça İtalyanın hiç bir muahedeye ve hiç bir beynelmilel harekete iştirak e- demiyeceğini söylemiştir. Resmi mahafil, tahakkuk ettiği takdirde deniz konferansının mu- kadderatını tehlikeye düşürecek mahiyette bulunan bu şayiaları ne tekzip, ne de teyit etmektedirler. Haricen Kullanıla- cak ilâç içilirse Insan Bayan Ayşe gibi zehirlenir Pendik belediye baytarı İbra- himin karısı 33 yaşımda Ayşe hasta olduğu için General Besim Ömerden bir ilâç almış ve misa - fir bulunduğu berber Mustafanın evine igderek içmiştir. Aradan yarım saat geçmeden Ayşenin karnını sancılar kaplamış ve kendisinin zehirlendiği anlaşı- larak Haseki hastahanesine kal dırılmıştır. Yapılan tahkikat neticesinde Aysenin haricen kulanılacak ilâcı yanlışlıkla içmesi yüzünden zehir. lendiği anlaşılmıştır. Hastahanede yapılan müdavat neticesinde Bayan Ayşenin haya- tı kurtarılmıştır, Hitler Ruslarla anlaşma” istiyor (Baş taraf: 1 incide) yasi ve iktisadi münasebet 16” etmek teşebbüsünden başka bir 47 değildir. Öğrendiğimize göre, yüksek #* keri şahsiyetlerden mürekkep grup önünde Hitler geçenlerde # nu demiştir; “Ben Sovyet Rusya ile iyi Mİ nasebet tesis etmenin lü takdir ediyorum. Ve buna hiç zaman muhalif olmadım. şunda israr ettim; hâlâ da edil” rum: Almanyaya komünizmin bö” kin yapmasına karşı koyacağım!" böyle bir hareketi silip moi du muhitinde ve dış bakanlığın” Almanyanın Sovyet Rusya ile #” İ ha dost olması yolunda tesirler Pİ göstermiştir. Ve Hitler, bugünlerde, Ros” berg vesaire gibi nazi akidesif/ nazariyecilerinden ziyade kulak veriyor. Tesir sahibi olabilecek kir” sanayiciler de, ihracat ticareti bugünkü hali karşısında yei. müş olduklarından, siyasi per tesisi neticesinde kendilerine #* ması muhtemel olan büyük Ru yasasını arzu ile düşünüyorlar: | Kânunusaninin onunda S9 halk komiserleri konseyi reisi lotof Sovyet ittihadı mada « komitesine hitap ederken d ki: “Biz, Almanya ile daha iyi nasebet kurmağı isteriz.,, Bu nutuk, o zamanlar, larla bis ie sasi > Ruslarm hazır o bulundu! işaret olarak sayılmıştı. V linden bir cevap gelip » veli ği bekleniyordu. Şimdi Berlinden bir cevaF © | meşine imkânsız deneme? zamanlarda Almanyanın Mil arasında yalnız, “tecrit edile bir halde kalması Alamınyay! #/ kütüyor. Ve bu ürkütme git” artıyor. yö Fransız Baş ve Dış baka” di valin istifası, Fransa ile Al yanım anlaşması ümidini, be” de bugün için suya düşürmüstü, İtalya, Almanyaya yak mak temayülü göstermem ia ğildir. Fakat Almanyanm sı derindir, maziyi unut. talyaya dost olarak pek e edemiyorlar ve bu yüzden 9 leketin yaklaşma re 4 ğuk karşılamıştır. gp Lehistanla münasebet i#€* sinden farklı değil. Böyle bir eri ger münasebetleri kolay! ri Almanyada tabiatiyle a İeniyor. SN ingiltere, Zecri tedbird” Acele gösteri”. Habeşlerin EE bunda uğradıkları siyle vaziyetin diğ gören İngiltere, hakkında yalar eğ ler alabilmek e Zecri tedbirler işi Tan on sekizler re dokuzunda değil, iki ması istenecektir.