19 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

19 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Şehir meclisinde müzakereler Vali, aktörleri cezaya çarptı Hâzımla Vastinin onar günlük Şehir Tiyatrosu aktörlerinden bir grup... Şehir Meclisi dün şubat devre- inin son toplantısını yapmıştır. Ekmek ve Francala Francala ve ekmeklerin fenni| şartlar dahilinde alındığı zaman- dan itibaren 24 saat zarfında kim-| yahaneye sevki ve kimyahanede| dört gün içinde muayenelerinin bi. tirilmesi kabul edilmiştir. Tiyatro Bazı mazbatalar okunup kabul olunduktan sonra şehir tiyatrosu! bütçesinin müzakeresine başlan- mıştır. Tiyatro açığının kapanma- sı için 50.000 lira yardım faslı oku-| nurken azadan Hamdi Rasim söz| alarak demiştir ki: 50 bin m. 70 bin mi? “— Şehir tiyatrosu bütçesinin elli bin lira açığı var. Fakat ha- kikatte bu miktar elli bin değil, yetmiş bindir. Elli bin lirayı nak-! ten ödediğimiz gibi bahçeyi ve! Gardenbarı da artistlere terketmiş | bulunuyoruz. Buna mukabil tiyat- ro bize lâzım gelen randımanı ve remiyor. Ben tiyatro ehli değilim amma, gazetelerde gördüğüm an- ketlerden bunu öğreniyorum. Bu müessesenin iyi randıman verecek! bir şekilde çalışmasınm temini lâ-| zımdı Cezalanan aktörler Veli ve belediye reisi Muhiddin Üstündağ bu söze şu cevabı ver- “— Bahsedilen anketten sonra kendilerine lâzım gelen tenbihat- ta bulundum ve cezalandırdım. Onlar gazetelere beyanatta bulun“ makla şahsi surette gevezelik et- mişlerdir. Randımana gelince biz tiyatrodan iyi randıman alındığı- na kanfiz.,, Validen sonra azadan Abdülka- dir Ziya söz alarak demiştir ki: Tiyatro boş “— Tiyatro daima boştur. Ge- çen senelere nazaran devam eden- ler azalmıştır, Şurası muhakkak ki alman ücret pek fazladır. Birkaç sene evvel elli kuruş alınmasına mukabil şimdi bir, bir buçuk lira isteniyor. Gidip gelme nakil vası- tasiyle rahatça bir tiyatro seyret- mek bir aileye en aşağı altı liraya mal oluyor. Biraz daha yardım etsek, halka bedava tiyatro seyrettirebiliriz.,, Fiyatlar yüksek fakat netice iy WU gene söz alarak demişiir hi: — Fiyatlar hakikaten yüksek- | tir. Halka ağır geliyor. Ancak ie) sim sonu olduğundan bu sene fi- İ yatları değiştiremedik. Gelecek sene bu ciheti nazarı itibara ala- cağız. Maarif vekâleti Berlinden bir tiyatro mütehassısı getirtti. Fa- ust piyesini gören bu mütehassıs bana aynen şunları söylemiştir: “Faustu yirmi iki memlekette gördüm. Sizi temin ederim ki İs- tanbulda gördüğüm Faust piyesi-! nin temsili, gördüklerimin en mü- kemmellerinden biridir. Gerek sizi ve gerek rejisörü tebrik etme- yi bir vazife bilirim.,, Mütehassısın bu sözleri randı- man hakkında bir fikir verebilir.,, Valinin bu izahatından sonra İ şehir tiyatro'u bütçesi kabul edil- miştir, Gezalananlar kimlerdir? Aldığımız malümata göre, va- linin cezalandırdığı artistler Ha- zımla Vasfidir. Bu artistler bir müddet evvel a- çılan bir ankete cevap verdikleri sırada kendilerinin az para aldık- larından, tiyatro sanatkârlarının himaye edilmediğinden demvur - muşlardır. Darülbedayii parçalanmaktan kurtaran ve artistlerin gözlerini ti- yatro gişesinden ayırtan kâr ve za- | rar hesabiyle artistlerin alâkasını keserek kendilerini on seneden be- ri himaye eden vali ve belediye reisi Muhiddin Üstündağ artistle- rin bu beyanatları üzerine onar günlük yevmiyelerini kesm kesmiştir. postası HABER — Akşam | 19 MART —— 1938 Süreyyapaşa işçileri (Baş tarafı 1 incide) lerdir. Bu vaziyet üzerine salâhi - yetli bir zat ile görüştük, Bize de- di ki: — Dün işe başlıyacaklarmı | vaadeden amele bü sabah da işe başlamamış, Fatih kaymakamı ile İ görüşmek istemişlerdir. Kayma - kam aralarından bir kaç kişiyi ka- bul etmiş, Yaziyeti anlatmıştır. i Paralarının verileceğini anlıyan amele hemen işe başlamış, fabri- kadaki mesai normal şeklini al - mıştır. Vaziyet şudur: Fabrika amelenin her on beş günde bir hesaplarını kesmekte - dir. Şubatın hesabmı nihayet Mar- İ tn on beşine kadar kesmesi lâ - zım gelirken verememiş ve amele bu yüzden işlerini bırakmıştır. Defterler üzerinde yapılan tetki. katta amelenin aylardanberi de - gil, ancak Subat ayının tamamını almadıkları anlaşılmıştır.,, Dün fabrika müdürü Hayri İl menden işçilere verdiği sözün ma- hiyetini anlatan bir mektup aldık Aynen koyuyorum: “Gazetenizin 17 —3 — 936 günlü nüshasında, işçilere verdi - Him vaitten döndüğüm ve bu su - retle onları aldatmış olduğumi ya- zılmaktadır. Verdiğim teminalta paraların bir hafta sonra daha muntazam ve birden verilmesi i çin lâzm gelenin yapılacağını söylemiş ve bu sözüme karşılık da kendilerinden şu hafta zarfında, hiçbir zorlu teşebbüste bulunmı - yacaklarma dair erce 6öz almış - trm. Bu anlaşma üzerine bütün daireler çalışmaya başladığı hal - de bir kısım dokumacıların çalı - şacak arkadaşlarmı da teşvik ede- rek fabrikayı terketmeleri üzeri - ne biz de yalnız çalışanların para larını tevzi ettirmiştik. Çalışmı - yanlardan bir çoklarının paraları da iş başında bulunmadıkların - dan fabrika kasasmda saklan - maktadır. Şunu da ilâve edeyim ki, bir çok işçilerin tahakkuk et - miş olan topu topu on beş günlük alacaklarma mahsuben avanslar dahi verilmişti. Maibaamıza gelen birkaç grevci Bugün saat on birde matbaa - mıza üç işçi gelerek şunları söy - lediler; “ — Söylendiği gibi grev bit - miş değildir, Devam ediyor. İşte bizim çalışmamaklığımız da bunu isbat etmiyor mu? Çalışanlar ka - dınlarla birkaç işçidir., işçidir.,, Şoförlerin plâka resimleri Her ayın başında peşin alınacak Şoförler cemiyeti borç plâka resimlerinin uzun vadelerle tahsili için belediyeye yeniden baş vurdu Şoförler cemiyeti o belediyeye baş vararak, işsizlikten kıvranan o şoförler den aknân plâka resminin indirilmesini üç aylığı peşin olarak alınan bu tesmin işledikten sonra alınmasını istemişti, Şoförlerin bu istekleri belediye Da- imi encümenince ve Şehir meclisi bütçe encümeninçe görüşülmüş, neticede bele- diye bütçesinin mali darlığı o yüründen plika resminin bu gene indirilemiyece ine karar verilmiştir. Yalnız şoförlerin vaziyetlerinin bo- zuk olduğu takdir edilerek plâka resmi nin bundan #onra her aylığnın peşin olarak almnası kabul edilmiştir. Nisan dan itibaren plâka resmi yeni şekle gö re alınacaktır, Diğer taraftan aldığımız malümata göre, Şoförler cemiyeti belediyeye yeni bir müracaatta daha bulunmuştur. Bu müracaat etrafında Şoförler cemiyeti kinci reisi Ömer bu sabah bir mubârri- rimize demiştir ki: — Şoförlerin plâka resminden birile miş bir çok borçları vardır. Elli liradan tutun da Üç yüz Hiraya kadar borcu olan şolör çoktur. Bunlar (o borçlermi vere meyince otomobilleri bhaczedilip plâka resmi tahsil edilmektedir. Bu (yüzden 3—4 bin liralık otomobiller 300-400 li» raya gidiyor. Ziraat Bankasının çiftçiye ve Emlâk | bankasının mülk sahiplerine yaptıkları) gibi belediyenin de birikmiş plâka resimle rinin ödenmesi için uzun vade vermesi” mİ istedik, Bu müracaatin hüsnü suretle karşılanacağına cinin bulunuyoruz.,, Bulgaristanda gene Türklük aleyhtarlığı Şimdi de 60 sene evvelki bir isyanın bastırılmasını vesile ederek merasim yapıyorlar Bir Yunan gazetesine göre SO Hav vee: HEME İşte, Bulgaristan ufuklarından gelen iki yeni haber: “Türkler tarafından yapılan Ba- tak katliâmlarının 60 ıncı yıldönü- mü münasebetiyle 4 mayısta bü- tün Bulgaristanda büyük merasim yapılacaktır, Bu münasebetle Bul- gar maarif nezareti daha şimdi- den bütün mekteplerde o gün Ba- tak katliâmları hakkında talebeye konferanslar verilmesini emretmiş tir! Batakta bu münasebetle bü - yük bir heykelin ve katledilenlerin isimlerini havi mermer İevhalar dikilmesi için de iane toplanmağa başlanacaktır.,, Atina, 18 — Kozmos gazetesi Bulgaristanın gizlice silâhlandığı- nı, muhtelif çapta toplarla, pek çok mitralyöz ve 50 tayyare aldı- ğını yazmaktadır. . . . Bunlardan birincisi 16 mart ta- rihli Bulgar gazetelerinde çıkmış- tr. Merasim yapılacak olan ve kat- liâm diye tesmiye edilen Batak hâ- disesi bundan altmış yıl evvel bas- tırılan bir isyandır. O zamanlar Bulgaristan bizim bir eyaletimiz halinde idi. Burada çrkan'bir is- yanm bastırılması 'da gayet tabii bir hâdisedir. Bulgarlarm bu hâdisenin yıl dönümünde büyük merasimler yap maları, konferanslar (o vermeleri, nutuklar söylemeleri acaba neye delâlet eder? Bulgar dostlarımız bunu kutlulamakla ne demek isti- yorlar? Bunu yapmakla güttükleri fikir her halde: “Memlekette çıkan isyanlar bas. tırılmama'ı, bu çok fena bir şeydir.! Yaşasın âsiler!,, Propagandası yapmak değildir İ Burada güdülen fikir masum ve temiz Bulgar dimağlarma Türk düşmanlığını aşılamak, ve evvelce aşılanan duyguları kuvvetlendir- melktir. 4 mayıs günü körpe çocuk dimağlarına Türklerin fena insan- lar olduğu söylenecek, altmış sene evvel Bulgarları kıtır kıtır kes tikleri anlatılacak ve bu hatıranm ebedileşmesini temin maksadile a- bideler yapmak için de halktan pa. ra dilenilecektir. Bulgar dostlarımız bunu neden Yapıyorlar, ve biz bunu neden yap. mıyoruz? Bulgarların her sene birçok ve- silelerle Türkler aleyhinde nüma- yişler yapmalarının sebebi gayet basit.. Her vesile ile ve mütemadi- yen Bulgar milletini Türkler aley- hinde kışkırtmak. Biz neden yapmıyoruz? Yapa- cak vesileler mi yok? Çok! İşte Balkan harbi.. İşte E- dirnenin sukutu.. İnsanlık tarihi burada Bulgarların masum Türk halkına yaptıkları işkencelere ve vahşetlere benzer bir hâdise kay- detmemiştir, Bu canavarlığın bir eşini görmemiştir. Eğer Edirneye Bulgarlar yeri- ne, dokuz ay karlı dağlarda aç kal. mış olan kurt sürüleri hücum edip Bulgarların Türkler aleyhindeki hissiyatını kuvvetlendiren HACI DİMİTER ABİDESİ halkı parçalasaydı, vahşet ve c#* navarlık daha az, daha masum ©“ lardu. Biz bunları neden yazıyoruz? Biz, bugünleri neden kara günle” diye anmıyoruz? Yeni yetişen D£" sillere Bulgar düşmanlığını nede aşılamıyoruz? Bir şeyden çekiniyor muyuz? Hayır... Bir şeyden korkuyor mw“ yuz? O da değil... Bunu yapmam” mız sırf barışı Sever, mert ve İl kalbli insanla. olduğumuzdandır. Bakalım Bulgar dostlarımız!” | bu Türklük aleyhindeki çirkin baf kırmaları ne zaman sona erecek! İkinci havadise gelince, Bulg8” ristan esasen çoktanberi bağlı ok duğu Nöyyi muahedesinin hüküm” leri haricinde işler yapmakta du” rup dinlenmeden silâhlanmakta” dır. Acaba bu hazırlıkları kim? karşı yapıyor? Bir tecavüze uğramamak için ni kuvvetleniyor? Hayır.. Bulgarist#” nm böyle meşru bir silâhlanma' sebebi yoktur. Çünkü dört bir y3* nını sarmış olan devletler, sulh korumaya çalışan devletlerdir. E ğer Bulgaristan aleyhinde kötü bi” niyetleri olsaydı, Bulgar toprakla! şimdiye kadar çoktan başka de" letlerin malı olurdu. O halde b“ silâhlanma tedafüi bir sebebe d€” fil, taarruzi bir gayeye müstenit” tir, Bu o kadar açık ve o kadar a” dınlık bir şeydir ki üzerinde dur” mak, düşünmek bile yersizdir A” caba Bulgaristan kafasını harf kayalara vurup parçalamak ist” yor? Neyse... Fazla yazmıyalım. BU” nu da zaman gösterecektir. ALMANYADA YAHUDİ DOKTOR” LARI HASTANELERDEN KOVUY' LAR (Gazetelerden) — Demek sen Yahudiliğine bak” dan temiz kanlı Arileri ölümden kurt” mağa cüret ettin hal! 3 (Deyli Herald) di