July 30, 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

July 30, 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Ispanya ihtilâlinin 15 ncü g ünü Kat'i neticeyi iki taraf da alamadı (Baş tarahı 1 incide) tin bazı noktaların. etle. imiş ve hük kuvv alından asilerin elinde yarelerin tahrip edilmiş oldu haber verilmektedir. Her iki taraf, yakında ak harekât için mevzilerini tanzim ve tah- kim etmektedir Beyannameler Lizbon, 30 kümet tayyar yapıla A.) — Ispanyol hü. Saragos üzerine ael askerlere hitap eden bir takım risaleler atmışlardır. Bunlarda asi askerlere kar- erine karşı silâh atmamaları ve ken di âmirlerine karşı isyan etmeleri tav. siye edilmektedir Astierin vaziyeti Sevil, 30 CA.A.) — Asiler, tels neşretmiş oldukları bir beyannamede ' vaziyetin salâh bulmuş olduğunu bil.! dirmektedirler. Asiler Hucivayı e ge. girmiş olup Albacete ile Madrit arasm- daki münakalâtr tehdit etmekte ve bü. e hâkim bulunmaktadır! General Molanın kuvvetleri Sierra Guadamara mıntak; da (hükümetin bir Eayyaresini düşürmüşlerdir. Astler, Pertekiz hududunda Ayamanteyi geçirmişlerdir. Yeni bombardımanlar Madrit, 30 (A.A.) — Ceuta ve Me Jilla dün hükümetin harp gemileri ta. tün Galice ar, ele rafından bombardıman edil Katalonya jeneralitesi reisi Bay Kampanis, dün Katalonya kuvvetlerine Saragose şehri yakinindeki sevkulceyşi noktaları temin etmek için büyük bir mücadele yapılmış olan mıntaka üzerin Ğen uçmuştur. Katalonya tayyareleri asi kuvvetleri bambardıman etmişlerdir. Aster b'r Ingiliz gemisini bombaladılar Cabelütatrık, 30 (A.A.) — İtimada çayan mer rilâiğine gö- re asilerin bir tayaresi tarafından bombardıman edilmiş olan denizaltı gemisinin meydana çıkmış olduğu ha beri doğru değildir. Meksikada Ispanyanın iki sefiri var | Meksika, 20 (A A.) — İspanya se. faret; müsteşarı B, Ramon de Puja. das, General Camötnellasdan bir tel. graf almıştır. mumaileyhi İspanyol kıyamcılarmın Meksiks se. tayin etmektedir. Müsteşar i kabul etmiş ve hemen hari. ciye hezaretine gitmiştir. Fakat şim. diki İspanya büyük e! B. Ordaz, hemen Meksika hükümetine bir nota vererek meşru ve kanuni İspanya hü. kümetinin B. Ramon de Buçjadazı az. etmiş olduğunu bildirmiştir. B. Ordaz, gazetecilere beyanatm. da, özasen Meksika harlelye nazırinm B. De Bujadasın teşebbü i kabul et. memis olduğunu söylemiştir .. Londra, 29 (A.A.) — Röyter ajan. #r bildiriyor: İspanyadaki isyanım 12 inci gi o lan bugün dahi İspanyada bulunan ya. bancılar kafileler Ohalinde General, memleketi yyl adri Ertem, bugünkü Kurum'da ki: i mahsul ve ham maddeler için yapıcak bir anlasma, bilbasa Bal. kanlata Şamil geniş bir sanayileşme plârılı takip edebitirse, Türkiye, Ro. Yugoslavya, Yunanistan için şafı daha kolay olur. Ge kendi hudutları içinde toplıyan Balkanlar sanayiinin esaslı bir mahiyet almasına sebep ola. bilir. Sanayiin ve ekonomik sebeple. rin birleştirdiği b'oklar: tarih bile bozamaz. Belki bu bloku tarih kuv. vetlerdirir. ir bağlarile sımsıkı sarar, Balkan antantmm $smai ve zirai sıkı bir iş birliği halini alması, hem onu sulhun yıkılmaz kalesi haline ko- yar, hemde balkanları Avrupanm sınai mmtakalarına bir nevi koloni harası vermekten kurtarır, Ki bulunan Asilere karşı ateş eden hükümet terketmektedirler. Şimdiye kadar 800 kadar yabancı Marsilyaya, Bayonnea Lizbona gelmi ir. Marsilyadaki İngiliz konsolosunun dediklerine göre, Barselonda daha 1600 İngiliz tebeası kalmıştır. Saint - Sabastien mıntakasında hü. kümet taraftarı kuvvetlerin muvaffakı. yet halinde bulundukları sanılmaktadır. Madritin şimalindeki dağlık arazide şim dilik sükün varsa da bunun kısa bir müddet süreceği tahmin edilmektedir. Cenupta asi yeneril Franko büyük bir hücuma hazırlanmakta ve Bürgos mıntakasında Ösi general Mola da tâ- raftarlarını organize etmektedir. Diğer taraftan Madrit hükümeti de boş durmamakta ve muhtelif isyan mn takalarına milis kuvvetleri göndermekte dir. Fransız komünistleri yardıma gidiyor Tuluz, 29 (A.A.) — Tuluzdaki (Faşist aleyhtarı komite) ye mensup eli gönüllü, İspanya hükümet kuvvet. leri arasma girmek için İspanyaya git: mek üzere hududu geçmişlerdir. Asilerin tekzibi Seville, 29 (A.A.) — Radyo ile neş tetiği bir beyannamede, general de Liano Madrit hükümetinin verdiği ha. berleri bir defa daha tekzip etmektedir. Bu beyannamede ilâveten söylendi - gine göre, Sevilleden hareket eden bir kol, Portekiz hududu üzerinde Huelva ile Ağamonteyi kolayca zaptetmiştir. Galiçede vaziyet çok müsaittir. Ge. reral Molanın kolordusu (o Pontevedra sinde, muayyen taarruz plânını vuntazaman tatbik etmektedir. Beyanname, hükümet kuvvetlerinin bir kaç güne kadar mukavemetten âciz kalacaklarını ilâve etmektedir. Evelki günkü çarpişmalar netlicesiz kalmış Hendaye, 29 (A.A.) — Dün, ne gündüz ve ne de gece, tarafeynden hiç biri kat'i bir muvaffakıyet kaydetme- miştir, İspanyanm bir çok noktalarında zorlu çarpışmalar olmuş, fakat bunlar umumi variyeti değiştirmemiştir. Ancak, daha muntazam bulunan hü xmet kuvvetlerinin günden güne üstün. Jük kazandıkları anlaşılıyor. Dün, asilerin mağlâbiyetile netice- İenen Oyar#um muharebesi pek yaman olmuştur. İki taraf da, harikulâde bir enerji ile, göğüs göğüse çarpışmıştır. Dün gece top sesleri hâlâ duyul. maktaydı. Her iki tarafın telsizleri, yakmda mu “sr olacağını ilân etmektedirler. Bi- taraf siyasi müşahitler bu kardeş kav. gasının kolay kolay bitmiyeceği kar tindedir. Asilerin tayyeresi Londra, 29 — Asilere ait bir tay. yard Cebelüttarık boğazında karakol vazifesi gören iki denizaltı o gemisini bombardıman etmiş ve birisini batırma ğa muvaffak olmuştur. Asilerin kumandanı olan general Franko İngilir hükümetine müracaat ederek, bir yanlışlığa meydan verme «- mek üzere İngiliz harp gemilerinin, İs. panya hük gemilerinden ayrı dur. maları istemiştir. Bügün Madritte hükümet tarafın . dan neşredilen bir beyannamede bütün tarafları bir sivil gönüllü, dini müesseselerin müsadere bildirilmekteydi. Hükümete iltihak seden asiler Paris, 29 — Madritten gelen haber.| lere göre, Sevilledeki asilerin büyük bir kısmı hükümet kuvvetlerine iltihak et. mişlerdir. Sen Sebastien'de hükümet vaziyete hâkim olduğundan bu şehirle Bilbao arasında muntazam şimendifer selerle- ri başlamıştır. Madritteki iaşe kıtlığı meselesi Va, lencia'dan gönderilen erzaklarla berta- raf edilmiştir. Malaga mıntakasında hükümet kuv. vetleri tarafından mağlüp edilen asi- ler cenuba doğru çekilmektedirler. San Rokkideki asi kuvvetler de hükümete teslim olmuşlardır. İngiltere LordIar kamarasındaki münakaşa Londra, 29 — Bugün, Lortlar ka. marası toplantısında İspanya meselele- ri hakkında yapılan bir münakaşada, Lord Standboye Madrit hükümetine satılan erzak ve silâhlara hükümetin karışmamasını, çünkü bundaki (gaye ticari bir iş olduğunu söylemiştir. Madrit - Lizbon münakalâtı keslidi Lizbon, 29 K(A.A.) — Madrit ile Lizbon arasındaki münakalât dün ak. şamdanberi keşiktir. İspanyol katolik lideri Gil Robles, bir İngiliz vapurile Boulogneden bura- ya gelmiş ve Lirbonda bir kaç gün is. tirahat edeceğini söylemiştir. Manisa valisinin cenaze merasimi İzmir, 29 (A.A.) — Bir ameli. yattan sonra ölen Manisa valisi Murad Germenin cenazesi buğün! Manisadan Karşıyakaya getirilmiş ve Karşıyakada törenle Soğukku. yu mezarlığına defnolunmuştur. edileceği Milletler cemiyet — Haydi, makinenizi işletsenize! — Bu makine işlemek için yapılmamış ki işlesin! Bazı Avrupa devletlerinin vaziyet! ingil tere endişede, Almanyanın Heligoland'ı kimi avam kamarasındâ mevzuubahs oldu miştir. Milletler Cemiyı tiz ves projede ekalliyetlerin Londra, 20 — Avam Kamarasının bugünkü içtimamda bir mebus Alman yanın Heligoland adasını takkim etti. ği rivayetinin doğru olup olmadığını sormuştur. Kendisine hükümet na. mma cevap veren Eden bu rivayetin mra.esef doğru olduğunu söylemiştir. Bu ada Şimal denizinde Almanların hakimiyetinde bulunan bir adadır. ingilterenin endişesi Londra, 28 (A.A.) — Avam kama. rasmda liberal Manderin bir sualine cevap veren Eden, Avrupa devletlerin. den bazılarının vaziyeti İngiliz hükü. metini endişeye düşürdüğünü itiraf et. (Baş tarahı 1 incide) Londra, 29 — Pilistindeki hâdisele- ri tetkik etmek Üzere bir komisyon teş kil edilmiştir. Komisyon reisliğine lord Peel ikin. ci reisliğine de mütarekede İstanbulda İngiliz fevkalâde komiserliği yapmış o- lan Sir Horas Rumbolet seçilmiştir. Komisyonun bugünlerde Filistine hareketi beklenmektedir. Yeni bir müsademe Kudüs, 30 CA.A.) — Araplar tara. fından dün bir kafileye karşı yapılan hücum esnasında yirmi iki arap ölmüş İngiltere tarafından PFilistinde tah , kikat icrası için bir komisyon vücuda getirilmiş olduğu haberi, yahudiler 2. rasında memnuniyetle karşılanmıştır. Fakat Araplar mütemadiyen greve devam etme tehdidinde bulunmaktadır. lar, Dün beşinci defa olarak petrol bo. rusu hasara uğratılmıştır. Kurulan komisyonun azaları Londra, 30 (A.A.) — Müstemlekât Yeni Habeş hükümeti (Baş tarafı İ incide) tayyarecisine göre Gore mıntaka. sında muntazam bir Habeş hükü. meti mevcuttur. 160 bin kilometre murabbaı araziye malik olan bu bükümete birçok Habeş kabileleri sadıktır. Romada neşredilen bir resmi tebliğ geçenlerde Adisababaya taarruz eden Ras Kassanm Oğlu. nun idaresi altındaki Habeş çete. lerinin 1000 ölü ve 700 yaralı bıra. karak kaçtıkları bildirilmektedir. I makinesi Alman karikatürü — giltere sahillerinde yenide! yare İstasyonu tesiu Filistinde İngiliz tayy leri Arapları bomba lı nazır Biy Ormeby Ger <i rasmda Pilistinde tahkikât | Mur komisyonun şu surer 3 etmiş olduğunu bildirmiştir” ; Reis: Lord Peel, reif Horace Rumbold, am Carter, sir Laurie Hocamesi mold Merris, Bay Ri Bay Martin, Ingiliz - tlcaret anl Londra, 30 (A.A. hakkında beyanatta bulut Italyanın Vİ?” sefiri Viyana, 30 (A.A) “ Avusturya — İtalya müdürü İtalyan iyanmda cesco Salata, İtalyanm viy* ğinde Bay Prerioiye Boğazların kimi dolay vergilere çi yapılmıya! # Ankara, 29 — Vi görülen tahsisat lâyihaları üzerinde “ Z tur. Yeni Mey çe ; zım gelen tahkimet ( yal Yal bir ; şayialar bazı bedhehi”. 4 Söylendiğine gör“ nebi bir müasaase il faa işin bedeli umi# mek şartile bir aplaf”* tır.