10 Ağustos 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

10 Ağustos 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

“Yaşarın şampiyonluğu Berlin, 10 (Sureti raahsusada Al- 'manyaya gönderdiğimiz muhabirim.iz- den telefonla) — Dün akşam Doygland. Hal'da Greko « Romen güreşlerin son gecesi büyük bir heycean içinde yapıl- Yaşarımız dünya birinciliğini ka. > zanmak için karşısına çıkan Pinlandi Reinsi ile karşılaştı, Ve bütün gayretine rağmen kendi alta düştü ve biraz sonra da enildi. Maamafih Yaşarın geli- “bi Finlandiyalı da İsveçli hasmına mağ Jüp olduğundan hiç birisi Yaşırın pü. nina irişersedi ve metiosde şampiyonluğu kazandı. Miüsabakalardan sonra Yaşarla ko- muştum. Sevinçten gözleri yaşla dolu bir halde olarak aynen şunları söyle. — “Hayatımm en mesut zamanmı gıydtum. 'Türk bayrağını ilk defa bi- 3 cilik direğine çektirmek şerefini memleketime kazandırdığım için artık “ölsem de gam yemem. © — “Şimdiden sonra memleketime böy- muvaffakiyetler kazandırmak arzv. siyle eskisinden daha çok. çalışaca- 4 Bizim bütün güreşçiler arkadasları am bu çok mühim galibiyetinden dols- “yı sevinç içindedirler. 100 kilometre bisiklet yarışı © Dün 100 kilometre bisiklet müsaba- Kası yapıldı. Bizden de Ankaralı Ts- — JAt, İzmitli Orhan ve İstanbullu Kirkor Bu yarışa iştirak ettiler. 29 milletin yüzden fazin bisiklet.! çisinim girdiği bu müsabakada spor- “Gularımız fevkalâde iyi bir netice al o âilar. Biz, bisikletçilerimizin bu kalabalık Arasında kaynayıp gideceklerini umar. © ken nibtice bambaşka çikti: “Yarışın sonuna erdiği dekikada he- defe 20—30 bisiklet bir arada gelmiş- ti ve Ankaralı Talât ile İzmitli Or. » han da bunların arasındaydı. © — Netice henüz kat'i değildir. Yarışı tespit eden filmlerin developesinden sonradır ki hakikat anlaşılacaktır, Maamafih arivede bulunan hakem- lerin tespit ettiklerine göre, birinci e ikinci gene Fran- üçüncü İsviçreli, 4 üncü Alman, beşinci İngiliz, altmcı da bizim Talâftır. Orhan da 11 veyahut on iknici ok. muştur, © Kirkorun yolda bisikletinin zinci- © Mİ çıkmış, tamir etmiş ve ondan sonra tekrar müsabakaya devam etmiştir. Böyle olduğu halde o da, 35 ineldeh aşağı değildir. Bu yarışm rekoru 2 saat 33 dakikadır. Futbol takımı Fatbol takımımız şehrimize dönme. den evvel Almanyanm Böyten şehrine © uğrayacaktır. p Ağustosun 19 uncu günü orada bir maç yapacaktır. B23 senesinde Galatasaray takımı bu gehirde yaptığı bir maçta 4—2 mağ- — Jüp olmuştu. Umumi tasnifte altıncıyız > Berlin, 10 (Hususi) —Dün akşam Greko , Romen güreşler tamamen bitti ve malüm olduğu gibi 61 kiloda © Yaşarımız birinciliği kazandı. Müsabakalardan sonra kazananlı xa merasimle madalyaları dağıtıldı. - Yaşar da altın madalyasını aldı. © Ağır sıklette Çoban Mehmet dünya dördüncüsü olmuştur. Milletler arasında takım tasnifinde İsveç birinei, Finlândiya ikinci, Al omanya üçüncü, Estonya dördüncü, © Macaristan beşinci, Türkiye altıncı — Çekoslovakya yedinci, Litvanya seki. “zinci olmuşlardır. — Ajansın verdiği tafsilât Berlin, 9 (A.A.) — Anadolu ajansı - hususi muhabirinden: © Bu akşam Doyçland Hal'de yapıl. mış olan güreşlerde Yaşarm 6 kilo — tüy siklet kategorisinde kazanmış ol. duğu muvaffakiyetle Türk bayrağının ihraz etmiş olduğu bir zafere şahit olduk. İlk çarpışmalardan sonra üç güreş. çi finale kalmış idi ve Yaşar rakipleri. “me faik bulunuyordu. Çünkü Yaşar, bütün bu çarpışmalarda yalnız bir tek puvan kaybetmiş idi. Halbuki İsveçli — Karlson, üç ve Finlândiyalı Relnsi puvan kaybetmişlerdir. Ringe evvelâ Yaşar ile Reinsi çı Yaşar) I dılar. Çok mükemmel, kuvvetli, ve kır. rak bir atlet olan Finlândiyalı,bu mü, sabakadan ancak Yaşarı tuşla yenmek İ ve ona fiş fena puvan verdirmek sure tile muzaffer çıkabileceğine kani bu lunuyordu. Bu sebepten dolayı daha başlan. gıçlan itibaren son derece şiddetli hü. cumlara girişti ve beş dakika süren | bir güreşten sonra haklı bir muvaffa. kiyet kazandı. Bu dakikada 'Türk pehlivanı tuşla yenilmiş olduğundan Reini ile Karlson arasında yapılacak maçın bu kategori, nin galibi kim olacağını tayin edeceği mütaleasımda bulunulabilirdi. Fakat iş böyle olmadı. Her müsabı kın kazanmış olduğu puvanlarm mik tarı asıl bu dakikada çok müessir bir Amil olarak ehemmiyetini gösteriyor. du. Yaşar son maçında üç puvan kayb. etmiş olduğundan kendisine galebe çalmış olan Finlândiyalı ile müsavi olüyor, Karlson da üç puvanla başta geliyordu. Finlândiyalı ile İsveçlinin yapacak. ları bu maçın Yaşarın muvaffakiyetini temin etmesi ne kadar garip görülürse görülsün Finlândiyalının İsviçreliye puvan hesabile galip gelmesine bağl, idi, Nasıl ki öyle oldu. Reini ile Karlson şiddetli bir çarpış. madan sonra birbirlerini tuşla yeneme diler ve üç hakemin ikisi sayı hesabile Finlândiyalıyı galip addettiler ve bu suretle aynı zamanda Yaşarın galibi. yetini temin eylediler. Şurası kayde şayandır ki Yaşar son maçta her ne kadar tuşla mağlüp ol muş ise de evvelki günlerde tuşla iki ve sayı hesabile bir galibiyet kazan. mış idi. Halbuki bu esnada Finlândi, yalı ile İsviçreli başka pehlivanlar ta. rafmdan mağlübiyete uğratılmışlardı. Neticenin ilinmdan #onra Yaşar maçta hazır bulunan ve miktarları çök olan Türkler tarafından el üstünde götürülmüştür, Yarın olimpiyat stadında Türk bayrağı büyük direğe asılacak ve bu esnada İlk defa olarak Türk milli marşı çalmacaktır. Bu da gerek güreşte ve gerek sair sporlarda maziden çok daha iyi bir istikbal vadeden bir başlangıç ola. caktır, Yaşar niçin Finlandiyalıya tuşla mağ Op oldu? Belki bazı kimseler Yaşarın Finlân- diyalı ile yaptığı maçı tuşla kaybettiği halde dünya şampiyonu olması yüzün” den kıymetli güreşçimiz aleyhinde bazı mülâhazalarda bulunurlar diye bu satır İarı yazıyorum. Vakia Yaşar son rakibine tuşla ye nilmiştir. Fakat bu yenilişi hiç de raki! binin kendisinden üstün bir güreşçi ol duğuna delâlet etmez. Çünkü Yaşarm bundan evvel tuşla Oo yenmiş olduğu güreşçiler Pinlândiyah Oo önünde daha iyi neticeler almışlar bu o yüzden Fim lândiyalıya puvan kaybettirmişlerdi. Yaşar fena puvan (Ooalmamak için rakiplerini tuşla yenerek kazandığı için kuvvet ve kudretini Finlândiyalıya nis betle mukayese edilemiyecek dereçede fazla harcamıştı. En sonra ayni günde çok kıymetli bir güreşçi olan Letonya M ile güreşmiş ve bunu da mağlüp et mek için büyük biz enerji sarfetmişti. Sonra işin içinde bir de teknik mese İe vardı. Eğer Yaşar Finlândiyalıyı sa” yı hesabile veya tuşla yenseydi bu tak*i dirde ayrıca İsveçli ile de bir müsaba- ka yapması lâzımgelecekti. Halbuki Y. şar Finlândiyalı ile yaptığı © güreşten çok yorgun çıkacağından hiç yorgun olmayan İsveçli ile dünya şampiyonlur) ğu için yapacağı müsabakanın akibeti şüpheli olacaktı. Binaenaleyh kullanılabilecek en s0 ğuk kanlı ve makul tabiye Finlândiyalı İle İsveçliyi çarpıştırmaktı. Bunun için de Yaşarın müsabakayı tuşla kaybetme"! si lâzımdr. Yaşar maçı tuşla kaybedince bir de- fa yorgun olmıyacak ve yapması ihti- meli olduğu diğer maçta (o sarfedecek enerjiye tamamile malik bulunacaktı. Finlândiyalı ile İsveçlinin yapacakla alar iki netice (o verebilirdi Imm yahud da İsveçli . Eğer Finlândivalı © galip gelirse bu takdirde ikisi de tasfiyeye uğrayarak Yaşar kendiliğinden dünya şampiyonu olacaktı. Nitekim de böyle HABER — Aksam Postasr Yunanistanda 700 yeni siyasi mevkuf var Gazetelerin “diktatörlük,, , “Venizelist,, ve “Antivenizelist,, maları yasak edildi Yunan Başvekili Metüksas gazeteci leri kabul ederek yeni rejim hakkında ir süale şu cevab: vermiştir: İsterseniz veriniz, Ben isim ve şekle değil, esas mahiyete ehemmiyet veririm. Prensibi- miz ve memleketin bugünkü rejimi kra" liyetçi meşrutiyettir.,, 700 mevkul var Yunanistanda komünist teşkilâtma dahil olan nüfuzlu azadan, idare heyeti ve saylavlardan ceman 700 kişi tevkif edilmiş bulunuyor. Yasaklar Gazeteler bazı noktaları ii şekillerde yazmamak hususunda emir almışlardır. Meselâ venizelist, antivenizelist ta“ Yok eğer İsveçli kazaysaydı bu tak” dirde feveçli ile Yaşar bir maç (daha yapacaklardı. Bu maçta hırpalanmamış ve dinlenmiş olan Yaşar da Finlândiya Ir ile yaptığı maç neticesinde fevkalâ" de yorgun ve bitkin © olan İsveçliye kolaylıkla galip gelebilecek ve tekrar dünya şampiyonu olacaktı. İşte Yaşarı dünya şampiyonluğuna! götüren tabiye budur. Ve Yaşer bize büyük bir şeref kazandıran galibilyeti-| ni bu akıllıca tabiyesi xöünden kazan mıştır, Güreşçi Yaşarın annesile mülâkat Yaşarın kendi sikletinde dünya br rincisi olması üzerine annesi ve babası ile görüşerek ihtisaslarını tesbit edecek tik. Sora sora güçbelâ evinin Akbıyık civarında olduğunu (o öğrendim. Foto muhabirimiz Ali ile. beraber Sanayi mektebinin yanında birkaç yere sorduk. Nihayet bir kunduracı yerinden fsrir yarak: — Güreşçi Yaşarm evini mi soruyor”) sunuz. Göstereyim dedi. Eliyle üçyüz metre kadar ilerde tren yolunun kena"| rında bir evi gösterdi. Peşimize on beş yirmi çocuktan mürekkep bir kafile ta- krlmiştr. Tren hattı üzerinden geçtik. Ağaçlar arasında (o kaybolan bir eve yaklaştık. Bizimle beraber (o giden bir çocuk hattın üzerinden seslendi: — Seher Teyzece.. İçerden bir ka") dın sesi yükseldi: — Ne var.. Oğlum.. Başı siyah örtüyle örtülü, kırmızı entarili bir bayan göründü. — Yaşarın annesi siz misiniz? Bana ve etrafımdaki çocuklara ba”) kan kadın birden sallanır gibi oldu ve kısık bir sesle şu cevabı verdi: — Evet, Yaşarın annesi benim. Evden bir genç kızla küçük bir ço- cuk daha çıktı. Kadın bir türlü “konu” şamıyor, eliyle bizi içeri çağırıyordu. Birkaç adımlık yokuştan inip içeri gir“ dik. Evde tahta siliniyormuş.. Yaşarın annesi müthiş heyecanlı idi. — Ne var, oğluma bir şey mi oldu di ye sörüyordu. — Yukarı çıkmıyalım. Şurada otu" ralım. Heyecanınız geçsin konuşuruz. Zavallı kadın kendisini çok güç tutu” yor. Eliyle duvara dayanmış, bize mü“ temadiyen yukarı çıkmamızı söylüyor du, Tertemiz tahtalar üzerinden bir oda”) ya girdik. Küçük ve temiz odanm her tarafı yüzlerce resimle dolu idi. Oturduktan sonra bile bayan Sehe rin heyecanı geçmemişti. Bilâkis gittik çe ziyadeleşiyordu. Bizden utanmasa boylu boyunda oğlunun karyolasına uzanacaktı. Kızı bir bardak su yetiş”) tirdi, Annesine içirdi. Heyecanını gös” termemek için yüzünü başının örtüsü ile kapayan kadıncağız su içtikten son ra açıldı. Yüzümüzde hiç de fena bir haber getirmis kimselere maher» bir mana okuyamadı ki gülüyordu. Artık vakti gelmişti: — Müjdelerim: Oğlunuz Yaşar dün ya şampiyonu oldu? tabirlerini kullan- birlerini kullanmıyacaklardır, Bugünkü idare hakkında da “dikta” Hükümet aleyhine tenkitler, her tür lü siyasi münakaşalar memnudur, Bugünkü rejim aleyhinde romanlar, hikâyeler, fıkralar ve karikatürler ney” ri de mamnudur. Buşünkü rejimin sebeb! Yunanistanda bügünkü s#rkı rejimin ihdasına liberal fırkası reisi o Sofulisin sebep olduğu İleri sürülüyor. İddiaya göre bu eski politikacı birkaç yüz mat- rut zabitin hatırı için partiyi karanlık bir çıkmaza soktuğu gibi, komünistler” le de birleşip kralın itimadıri: kaybetmiş ve Teodokisle anlaşmağa teşebbüs öde” rek Metaksası tahrik etmiştir. Bayan Seher, kızı bayan Sabahat ve Yaşarın kardeşi küçük Saim büyük bir sevinç çığlığı kopardılar. Saim oda- da fir fr dönüyor, ellerile ağabeyisinin duvardaki resimlerine bakarak © alkış” Wiyordu. Bu sevinci dakikalarca sürdü. Ana, kız, oğul bir yandan bana teşekkür ediyorlar, bir yandan Yaşars dua edi- yorlariı, Bayan Sabahat duvardan ağa” beyisinin bir resmini indirdi. Resmi sr ra ile öpüyorlarâı. Yaşarın küçük odasında bu (sahne geçerken dışarda da şiddetli bir yağ” mur yağıyordu. Kapınm önüne topla, nan mahallenin çocukları çoktan da" Zılmışlardr. Heyecanı © yatışan Bayan Seher sözlü açtı; — Allah sizden razı olsun bana bu müjdeyi verdiğinizden. o Yaşarım çok iyi, çok temiz bir çocuktur. Şimdiye kadar kimsenin kalbini kırmış değildir. Herkesle iyi geçinir. Derdi günl işte bu güreş... — Yaşar kaç yaşında, — 23 yaşında — Nerelisiniz? — Biz Refahiyeliyiz. Fakat 25 sene dir İstanbulda oturuyoruz. Yaşar bu iti barla İstanbulludur. Zevcim ( arabacı” dir, üç arabasr vardır. Bunları çalıştırır bu suretle geçiniriz. — Yaşardan başka çocuklarınız? — 13 yaşında Kemel, 19 yaşında Sa” im, Bundan başka bir de kızım var, — Oğlunuzda güreş (merakı nasıl başladı? — Yaşar ilkmektebi bitirdikten son” ra babasına yardım ediyordu. Bu sü larda kendisine spor klüplerine girme” sini tavsiye ettik. Başka yerlerde avare dolaşmamasını temin etmek istiyorduk. Bunda muvaffak olduk. Yaşarıma bü- yük bir heves geldi. Hergün klübe gidi yordu, İlk güreşten geldiği zaman ku” lakları öyle bir şişti ki.. Ası çekti. Fa- kat ondan sonra kendisini güreşten #” Jamadık. — Kaş senedir güreşiyor. ? — Sekiz sene var. Fakat son sene lerde çok parladı oğlum.. — Mektepten çıktıktan sonra nere” lerde çalıştı? — Bir müddet Baytar (o mektebinde şalıştı, sonra askere gitti. Geçen sene askerliğini bitirdi ve İş bankasının Sir kecideki anbarında (vazife aldı. Halen orada çalışıyor. — Berlinden mektup aldınız me? — Bir kere mektup aldık. Şöyle yazı yordu, “Sevgili babacığım. Beni sorar” sânığ sıhhatim iyidir. Yakında güreşie- re başlıyacağım. İnşallah kazanacağım. Ayın 23 ünde oraya döneceğiz... J — Yaşarın hususi tablatleri nedir!) — Güreşi, boş vakit buldu mu klübü) ne gider, güreşir gelir. Güreşlerini ya zan gazeteleri toplar, belki bir sandık» tan fazla gazetemiz var. Hepsinde de Yaşara ait yazılar dolu.. Bir de resim; biriktirme merak: vardır. — Giderken nasıl ayrıldı? — Evlâdım babasının, benim elleri”; mi üçer, dörder defa öptü. Yarı yoldan döndü tekrar öptü. Daha evvel abdest aldı, dna etti, namaz kıldı. “Allahım benim yüzümü kara çıkart; ma!,, diye, diye evden uzaklaştı, gitti. Gazetelerde iyi dereceler aldığım okuyorduk. Hele “HEBER,in Sie) Bize üstü kapalı bir stad lâzım Zaman zaman yap'lan güreş mis bakalarımın bizde büyük bir alâka il? karşılandığını evveli gün yazmış, ter” tip heyetinden stadda, herkesin oy Tarı sıkıntısız bir şekilde takip edehile” mesi için tertibat alınması -temetini” sinde bulunmuştum. Maçın bundan önce gördüklerimiz” den çok daha iyi idare edildiğini gör“ dük ve sevindik, fakat birdenbire bö ganan yağmur damlaları en büyük ek" siğimizi birer wlâk şamar halinde yü” zümilze vurmakta da gecikmedi. Bize, kapa bir stad lâzımdır. Biz spor sahasında botyumuzu, dm” cak dede yadigârı güreşte gösterebil& ceğiz. Bari,muhtelif veâ'lelerle yüzümüzü güldürecek bayrağımızın şeref direk" lerinde dalgalanmasına fırsat hasr yacakların gönül vahatlığiyle çalışabil melerini temin edelim, Dünkü maçta, iliklerine kadar «sldr nan yüzlerce seyirci arasında zatiirr? nin, aramızdan kimbilir kaç kişili alıp gölürmek hevesine kapılmış ol&” bileceğini unutmıyalım. Yazık değil mi bu halka, yazık d€ gil mi bu güreşçilere? Halkın Desti Ispanya is anı p (Baş İN incide) ve mavi beyaz ve kırmızılılar giyinmif olan çocuklar da canlı bir bayrak tef kil ediyorlardı... j Bir hükümet gemisinin bombardımanı Tanca, 10 (A.A.) İspanyanın hükü metin İehinde bulunan (1 Jalme) zwb” kar, Algesirası müessir bir surette bei bardıman etmiştir. 6 kişi ölmüş ve kişi yaralanmıştır. Hükümetin bir kararı Madrit 10 (A.A. ) — İspanya hül meti beyı.elmilel ibtilâtlara mani ii için Tanca limanında bulunan İspanyol harp gemilerini İspanyaf” çağırmağa karar vermiştir. Tancadaki beynelmilel komisyof” bundan böyle İspanyol harp gi nin Tanca limanmda Od:mirlemeli yasak etmiştir, Halihazırda bu limanda ancak iki panyol harp gemisi bulunmaktadır. Bir şehrin suyu kes'idi z Bayonne, 10 CA.A.) — “Havas LA sından,, — İspanyol asileri San ğ tiyenin su ihtiyacını temin eden su polarınn kâin bulunduğu “üç taç nr zaptetmişlerdir. Asi erin bir meremnyetiğ Burgos 10 (A.A.) — Asilerin o mi karafgâhı hükümet kuvvetlerine Şi San Julien dağları yakınında ım mühi* | bir hat kazanılmış olduğunu ildir tedir, ör | Katalonya hükümet kuvvetleri di İenildiğine göre 100 telef, 300 y 500 «sir vermiştir. 5 İl KiM yi nı nasıl beklediğimizi bir busçm?” kat bu müjdenizle dünyada baht ğın en birincisini tattık. . Biz dalma HABER okuruz Mi niz bugün henüz (çıkmadığı ii müjdeden daha evvel haberdar ga miştık. git N — Yaşarın babası güreş bilir ge — Bilir. O da eskiden güreşini Beler var ki bıraktı. Yaşardan yi Saim de güreşe merak sardı. O © beyisine yetişmeye çalışıyor... Yağmur kesilmiş, çocuklar & pının önünü sarmıştı. Heye lerinde oturamıyan Yaşarın 5 kardeşi Sabahat odaya girip Sr Yaşara ait albümü getirip Yaşar simlerini gösteriyorlar, ne yaya , nı bir türlü kestiremiyorlard a Bir yandan heyecan, bir yanda den sıkılan ve bu mahcubiyet e le oğlunun zaferini göz yaşile * “ maya fırsat bulamıyan bu bahtiys kadınını, kızı ve oğlu ile yaln tım. Evden ayrılırken ari — Yaşarım gönnce sizi KÜ” rim, Bir kahve ikram edemedi mımdan,, Kusurumu affedin! Yekta Ragıp “ t