20 Eylül 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

20 Eylül 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Belarad'tan ge Saffet Arıkan Dahili- ye Vekili oluyormuş Dahiliye Vekili Şükrü Kaya da Cenevre “daimi murahhaslığımıza tayin edilecekmiş Şükrü Kaya Belgrat radyosu dün akşam, mem- isketimizi alâkadar eden bir haber vermiştir. Türkiyede böyle bir haber gayi olmadığı için kaydi ihtiyatla al dığımız bu sözleri aşağıya yanyoruz:| len bir şayla: Saffet Arıkan Dahiliye vekili ve parti genel sekre- teri Şükrü Kaya, Milletler cemiyetin- deki Türk diami murahhaslığına ta yin olunacak ve yerine Maarif vekili Saffet Arıkan geçecektir. Karadenizde şiddet- li bir fırtına başladı Erzuruma İnebolu 19 (A.A) — Dün akşam | başlayan fırtma bu sabah şiddetini ar- tırmıştır. Yağmur yağmakta ve zn seklere kar düşmektedir. Bugün lms- nimıza gelen Ege ve İzmir vapurları ie kalamıyarak yollarına devam kalmışlardır. Fırtına Tildetle devâm etmektedir. Erzurumda kar yağdı Erzurum 19 (A.A.) — 15 gündenbe- ri, Erzürum ve havalisinde kışı andr- ran soğuklar hüküm sürmektedir. Bu göce de mevsimsiz kar düşmeğe bas- lamıştır. Karım yüksekliği 5 santimi bulmuştur. Bu vakitsiz kış herkesi kış kıyafetine ve hazırlığa sokmuştur. Amerikadaki fırtına Nevyork 19 (A.A) — Amerikada hüküm süren kasırga neticesinde ölen kar yağdı lerin sayısı dördü bulmaktadır. Fakat yirmi bir kişi kayıptır. Diğer taraftan,| Nev Jerseyde, Maybürnu açıklar; da! bir balıkçı kayığı batmış ve 10 ge: boğulmuştur. Tayfaden mütebaki 35 kişi bir mavna tarafmdan kurterilmiz. tır. Nevyork şehrinde tufan gibi yağ- mürlar yağmakta ve çok şiddetli rüz- gârlar esmektedir. Hinderburg balonundan doğrudan doğruya hiçbir haber alınmamışsa da 'Terre Neveden yüz mil kadar açıkta fırtına ortasından geçmekte olduğu ve seyahatinin memnuniyeti mucip bir sekilde devam ettiği haber almmıştır Ispanya isyanı (Baş tarafı 1 incide) ifade ederek okumbaralarla hücuma Zeçmişler o ve Cumhuriyetçi (okıtaatın kumandanı kaymakam Barceloyu ha - filçe yaralamışlardır. e Bunun üzerine ,| milisler (Alcazar (O harabelerinden çe kilmek üzere emiralmışlardır. Top. çu, © harabelere külliyetli © miktarda mermi yağdırmıştır. Birâsi gurupu bir mitralyöz bataryası kurmağa te. şebbüs (etmişse de, bir kumbara infilâ kı le o darmadagın olmuştur. Öğleden sonra o muharebenin şid - deti o azalmıştır. o Sast 17 ye doğru hükümetçiler (tekrar şiddetle taarruza geçmişlerdir. e. Umumi kanaat, bu gece, vaziyetlerinin hissedilecek derecede dü- zeleceği merkezindedir. Asiler, yeraltı yollarından, Alca - zar civarındaki evlere osokulmağa muvaffak olmuşlarsa da, oralarda mi- lislerin o ve el kumbaralariyle müceh- hez hücum kıt'ası efradımın taam zuna uğramışlardır. Otuz üç kişi idama mahküm oldu Barselöne 19 (A. A.) — Almeria halkçı o cephe mahkemesi otuz üç â- siyi (Oidama mahküm etmiştir. Asiler tsmizism3 harekâlına geşmişler Lizbon 19 (A. A.) — Radyo Klüp, İspanyol âsilerinin Badajoz vilâyetin- de birtemizmele harekât: yaptıklar mi haber Overmektedir. Bunlar, Sierra - Morehaya sığınmış olan hükümet kuv- vetlerini o hezimete © uğratmışlardır. Hükümet kuvvetleri, bin ölü ve esir br- rakmışlar ve külliyetli (omiktarda h:rp malzemesi (o terketmişlerdir. Malagada vaziyet fenalaşıyor Cebelüttarık 19 (A, A.) — Mala. vaziyet git gide daha vahim şe almaktadır. o Bu şehirde sekiz yüz âsilere karşı oharbetmiyecek. ilân ederek komünistlere ve a. teşkilâtları o mensup gada kil milis lerini mele BARBER — Akşam postası Yeni gümüş aralar p (Baş tarafı 1 incide) bir tarafında rakam ile 25 kuruş ya. zılı ve bir de buğday başağı, diğer ta. ralında da Atatürkün resmi vardır. Yeni kırk paranın üzerinde ise resim yoktur, düzdür. Yirmi beş kuruşlu. Zun kenarında tıratıl vardır. Kırk pa. ralkta yoktur. Gözü gören, okuma, yazması o , lan bir insanın yirmi beş kuruşlukla kırk paralığı farketmemesi tasavvur bile edilemez. hillere... Amalar kenarındaki tırtıl » lazdan, okuma, yazması olmıyanlar da üzerindeki resim ve şekillerden yirmi| beş kuruşlukla kırk parayı pek âlâ a. Irler. Yeni paralarla eski paraların ka. rışmasına da imkân yoktur. Çünkü eski on paralıklarla kuruşlukların & zerindeki yazılar eski harflerle ol. duğu gibi şekillerde de çok fark var. dır, Yeni veyz eski paraların ortala. rınârn delinmesi kaf'iyyen mevzuw bahis değildir. Zaten eski paralar da tedricen pi; dan toplanmaktadır. Mayıs nihayetine kadar iki mil, yonu elli kuruşluk, iki milyonu yirmi beş kuruşluk, sekiz milyonu gümüş li. ral:k olmak üzere on iki milyon lira kiymetinde yeni para bı mıştı. Bu sen: de iki milyon elli, iki milyon yir. mi beş kuruşluk basılıyor. Önümüzde, ki mali sene sonuna kadar piyasada. ki eski 25 ve 10 kuruşluklar tamamen | çekilmiş olacaktır. Hâlen memleketimizde on yedi çeşit para tedavil etmektedir. Bun. Jardun ufak paralar kısa bir zaman, da aıtıya indirilecek, üçü gümüş, üçü miket olmak üzere altı nevi para kul. lan; aktır.,, Yunanistanda komünizm eziliyor Hükümet yeni bir kanun çıkardı Atina, 19 (AJ A) — Komüniştik &- leyhindeki kanun bugün tede çıkmıştır. resmi -gaze- Kanuna göre, sosyal rejimin o devrilmesini istihdaf eden ve fikir © ve usulleri | tamime çalışan her ferd — üç aydan jki seneye kadar hapis ve nefyolunacaktır. Grev için otabrikât da (tecziye edilmektedir. | Kanunun ahkâmina mu halif muhteviyatları © bulunan kitaplı müellifler ve kitapçılar © hükümete 20 gün zarfında teslime (mecbur tutul maktadır. Kanunun esbab mucibesinde “Ko mlinistliğin caniyane hareketleri, izah olunduktan sonra Yunanistanda kömü- nistliğe karşı ilkdefa bazı tedbirler Oalmdığı fakat bu ted. birlerin © yerinde olmadığı, çünkü W - derlere o hareket serbestliği o verilmiş ve yalnız o mensupların tecziye edilmiş olduğu kaydedilmekte, o ahval ve şerâ- itin ieabatına (o tevfikan (O komünistiğe karşı o zecri tedbirler konulduğu bil dirilmektedir. na ateş açmışlardır. Yüzlerce ölü ve yaralı var- ' Komünisilerin reisi tevkif edildi dır. Asiller ecnebi sefirleri davat ediyorlar İ Burgos, 19 (A. A.) — Asiler, Sant Jean de Luzda bulunmakta olan ecnebi devlet İ Yunan Atina, 19 (A. A.) — Kırk beş gün- polis tarafından (aranmakta olan komünistlerinin o relsi Zahari- sokakta dolarken O tevkif dür dis dün edilmi milmessillerini İspanyaya ve yy ihtilâlcilerin işgali altında bulunan Kadıköylülere Müjde Sen Sebastiyene gelmeğe davet etmiş. | lerdir. Madrit asilerin eline geçerse Londra, 19 (A. A.) — Daily Tele- graphın (o Cenevreden aldığı bir habere göre, Madrid hükümetinin Vak yaya nakli ihtimali - bu ihtimal takak- kuk ettiği takdirde » ortaya beynelmilel bir mesele çıkmaktadır. Cenevrede meveud kanaate göre , Mağrid tahliye edilirse ibtilâlciler! memlekette | filen (o hâkim olduklarını ilân edebilecekler, Milletler Cemiyetin- de kendilerinin temsilini (o istiye <ekler ve nihayet <— Portekizle cenubi Amerika (O hükümetleri de ibtilâlci reji: mini tasdik edeceklerdir. Viyanaia tevkifat Viyana 19 (A. A.) — Zabıt yaiçin bir iane tertip etmekle maşnun eli Okomünisti İspar- tevkif etmiştir. Tev-! 22 eylal 935 Salı yünü akşamı Cünbüş Muhittin in Marmara incisinde Senel devriyssi kutlulanacaktır, Bu fırsatı kaçırmayınız. kif araştırmada geçirilmiştir. Sevi-Borgaz demiryolu kesilmiş Londra, 19 (A. A.) — Madridden hükümet kuvvet Burgos demiryolunu kes - €vletinde yapılan ok silâh ve cephane ele gelen hüberlere göre, leri Sevil» meğe muvaffak olmuşlardır. Iş kalır âmalarla ca.| | dır. Ortalığı 20 EYLÜL — 1936 Almanya harbi nasıl hazırlıyor (Bâş tarafı | incide) seneye çıkarılmasının Polonyada yap- mış olduğu tesirle, buna gösterilen alâka nazarı dikkaet almırsa, Alman- ile Polonya arasında da böyle bir manm mevcut olduğu neticesine varılır. Diğer taraftan, Almanya ile İtalya arasındaki anlaşma da, son günlerde en mesut tezahürlerini gös rmiş bulunuyor ve muhtelif devlet flerile Hitler arasmda samimi kö- nuşmalar oluyor. Bu seriye İlk başla” yan Macaristan na'bi amiral Horti oldu. Almanyanm bu siyasi fasliyetinder başka, İspanyol dahili harbinde de oynamağı tasavvur ettiği bir rol var. silâhlarile korkuatrak. beynelmilel mahiyeti haiz her revi Fransız faaliyetine ambargo koymak, ve umumi olarak, cihan sulhunu em niyet altına alacak her harekete karşı cephe almaktır. Hitlerciler, İngiltere ile de anlaşma imkânlarına vaş vura- rak, Fransaya beynelmilel siyasetin! kabul ettirmeğe © çalışmaktadırlar Sulh, ancak Alman blokuna girenlere mevuddur. konuşan Almanya, si- k? Hangisine Inanaım ? Nurembergdeki nazi toplantılarında Almanya liderleri (o tarafından Sovyet Rusya aleyhine söylenen şedit nutuk - lardan ve Sovyet gazetelerinin ayni şid- detle mwukabelesine rağmen her iki dev. let arasında pek pratik bir fasliyet mev cut olduğu Havas ajansınca bildirilmek tedir: Berlindenki Sovyet ataşemiliteri ge neral Orlof'u Alman Harbiye nazırı ge neral Blomberg Alman “ordu günü,.ne iştirake davet etmiştir. Sovyet ataşemiliteri, bugün başlamak Üzere olan büyük Alman sonbahar ma- nevralarında Alman ordusunun misafiri olacaktır. Hitler de bu marevrada bulunacak - may tır. Diğer taraftan Alman endüsteli Sovyet Rusyaya iptidal maddeler mW bilinde makineler vermekte devami mektedir. Alman Sovyet ticareti, Al bankaları tarafmdan verilen uzun Wi . kredilerle finanse edilmektedir. Beri” de bir Sovyet ticaret heyeti daimi te İkamet etmektedir. Alman end iriyetinde Sovyet Rusya ile yaf” ri idare etmeğe memur | bei bir şube vardır. gi Londradakj Alman elçisinin de, A l manyz““1 Rusyaya taarruz maksadı ©” kip etmediğini söylemiş olması gay kayıttır. Diğer taraftan Berlin (o t€ mahafilleri Moskovadaki Alman e)$i Von Schlenburgun vazifesini terke" hakkımdaki bazı şaylaları tekzibe MÜ” raat etmişlerdir. Binaenaleyh Nuwremberg O nutuklöf Almantyanm dahili için söylenmiş Ge“ mektir. Profesyonel © 4 'amatların, “f düstrinin ve ordunun, Rusya ile anla ma yolundaki B'smark ananesine v€ anlaşmanın ileride tahakkuk ettirile leceği görülmektedir. 24 nisan 1936 da Strcaman tarafi” dan Berlinde imzalanan Alman — S9” vet dnstluk mughedesinin minden beri her sene ye! duğunu da keydetmek gere mwhsbi-se sre, Sovyi Kremlinde dört sast (o görüşer€ Hitlerin Nuremberg toplantılarında Rf yaya karsı vaptığı bücumlar kai Sovyet Rusyanın hattı hareckti laştırmışlardır. Varılan neticenin teferrülatı hakkın * da viçbir nolrta ifşa edilmemiştir. TOP lantıya kömiserler konseyi reisi Mol aset etmiştir. “Deyli Ekspres, Varşova muhsbifi bundan sonra diyor ki: “Sovyet Rusyadaki bu tezahürün 4” dmdan Berline şiddetli bir portesto p pilacağı veya Berlindeki Sovyet sefi rin geri cağrılacağı samilryor., >” leri olarak 1929 da! Beş mahküm gardiyanı öldürerek kaçtı Geçenlerde Franss Ta Annecy hapisha nesinde cüretkârane bir firar hâdisesi olmuştur. Gece saat 1,45 geçe, hapl: ne civarından geçmekte olan birisi beş insan gölgesinin karanlıkta koşuşmak- ta olduğunu görmüştür. Derhal polis? haber vermişse de, yakalamak imkân olmamıştır. Hapishaneye gelen o polis memürları, hapishanenin 53 yaşındaki gârdiyan: Henri Pelller'yi yatı 8lü bir halde koridorda bulmuşlardır. e Henüz nefes almakta olan gardiyan derhal bas ve kaldırılmışsa da, biraz sonra öl- müştür. Hâdise etrafında yapılan göre, bu beş kişinin başı olan © Pierre Bruyas, mahpus bulunduğu hüsresinin | kapısını açmağa muvaffak ze saklanarak gece ga. “yanmın © radan geçmesini beklemiştir. Bir şeyder haberi olmayan Pelller'nin birden Üstü ne atılarak, boğazımı şiddetle o sıkmış elindeki ağır bir âletle kafasına vurup “miş, elinden (oanahtarları almış ve diğer dört orleadaşının — hücrelerin” açmıştır. Bu sirada, gardiyan o ""İmdet diye bağırmış, etrafındakiler” mahkümlar kaçmr”- muvaffak olmuşlardır. Mahkümlar bir ip merdivenle duva - rın öbür tarafına atlamıslar. biraz İler- de durmakta olan iki ötomobile binerek bapishane civarından saatte 100 kilormet re süratle uzaklaşmışlardır. imda! uyandırıışsa di Mak ardın Dufournet, Bruyas ve) Charvon bir hırsızlık vakasından dals- yı ceza görmüş, ve hapse tıkılmışlardı. Son gelen haberlere nazaran, firari- lerden üç tanesi yakalanmışlardır. Bun lar Fetermesde İltica etmiş oldukları bir garajda bulunmuşlar ve Anneyye $- ade edilmişlerdir. Polis diğer iki mah © kümün peşindedir. tahkikata I olmuş. bir! irüp kaçan mahkâmlaf, “istanbul ikinci icra mömurluğundi”” Taksimde Ayyıldız palasta beşinci k#' 3 No. lı dairede oturmakta iken hele” zerede oturduğu bilinmiyen Ayşe v# ve kızı Ayda Zübeyre: Operatör doktor Avninin 31 kay” evvel 930 tarihli 900 liralık 61 gün “ ösli ve diğeri 8 eylül 931. tarihli $* vadeli 780 liralık iki senetle muris > Ayşeden alacağı olan ceman 1680 yer wm hasbel verase sizden senetlerin deleri hitamından itibaren maafaiz 2 masarif ve ücreti vekâlet tahsiline Ö vukubulan talebi Üzerine namımızâ derilen icra emri ikametgâhınızm #95” hâliyeti hasebile tebliğ olunamadığı? dan bir ay İtiraz tayinisuretile “e ilânen icrasma karar © verilmiştir. gi müddet içinde borcu ödemez veya t© merciinden veya temyiz veyahut ydi muhakeme yolile ait olduğu muhal ç den içranın geri bırakılmasına bir #* getirerek 36—1729 numaralı | dosY#l koymadığınız takdirde cebri ui e Jacağı ve gene bu müddet içinde mal yanmda bulunmanız ve in takdirde hapisle tazyik olunacağını “ hakikate muhalif beyanatta iü nız hapisle eeralandırılacağınız Si taki icra emrinin tebliği makamına K -İ olmak üzere ilânen tebliği kevfivet nur.