14 Ekim 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

14 Ekim 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Lik Lv başlıyor (Baştarafı 1 incide) görüşüne göre hazırladığı proje Üzerin- “de İlik fikstürünü hazırlamıştır. Malüm olduğu üzere bu:proje bir çok itiraz- İsra yol aşmıştır. z Bu vaziyet Üzerine işe muttali olan o muntaka başkanlığı vaziyeti tetkik et- miş nizamramenin kendisine (o verdiği © salâhiyete istinat ederek yapılmış olan İlk taksimatinı mahalli ihtiyaçlara uy - gun bulmadığından reddettiği ve bina- enaleyh diğer bir proje hazırlanması © Wee izeldiğini futbol ajanlığına bildir - miştir, Halbuki bu sabah kendisile görüştü- ğümüz fütbol ajanı Zeki Riza, bize de miştir ki: © — Vk maçları evvelce hazırlamış ol P duğumuz program ve fikstür mucibince bu halta muhakkak olarak başlayacak- tır. Mıntaka başkanlığile (o ajanlığımız arasında çıkan ihtilâfk (orağmen, ben a bu iğin tamamen ajanlığın o salâhiycü © dahilinde bulunan teknik bir iş olduğu- na ve mıntaka başkanlığının o vaziyete © müdahale etmek salâhiyeti “e > kaniim.. Mevsim çök ilerlemiştir. Lik üçin - - “rının selâmeti için, boş yere hiçbir va- kit geçirmeden maçlaca derhal başla - mak mecburiyeti vardır. (o Binaenaleyh maçlara başlanacaktır. p Mıntaka başkarlığile ajanlık arasın - © da çıkan ihtilâf lüzum £ görülürse ma- fevk makamlar tarafından halledilecek” tir, Maçların resmi tebliği, bugün öğ - leden sonra, ajanlığımız tarafindan gâ- zetelere verilecektir.,, Zeki Rızanın bu sözlerine (omazaran u halta kat'iyetle başlayacağı anlaşı - lan lik maçlarınm malüm olduğu üzere © ilk birinci küme karşılaşmaları şunlar- dır: BEŞİKTAŞ SAHASINDA; yi — Beykoz e. ENER SAHASINDA: Fenerbahçe — Vefa 'TAKSIM SAHASINDA: İstanbulspor — Anadolu, b Bunlardan başka ilk hafta ikinci kü- - meden Anadoluhisar — Altınordu, Top “kapı — HİM), Beylerbeyi — Süleyma- siye Üçüncü kümede, Kasımpaşa — Orta- © köy, Galata gençler birliği — Karagüm rük, Silmerspor — Doğanspor, karşıla» — şacaklardır. “Cim Londos Genubi Afrikada yaptığı maçta ar . . “Alibey,,i yendi Londradan Atinadaki Atletika Nev gazetesine ve oradan da buraya bildirildiğine göre, Cim Londosla, ev- velce kim olduğunu uzun uzun karile- — rimize bildirdiğimiz Amerikalı Türk- lerden Ali bey namile maruf pehliva- mın cenubt Afrikada yaptıkları maç. , Cim Londosun 32 dakikada neticeyi ş yaparak kazanmasile neticelen- iştir. Boksör Teodoresku #ransaya gitti © ( Bir ay kadar evvel şehrimize gel o miş olan Romanyalı boksör 'Teodores- “ ku Fransaya siştir. Liyonda mü- rin kalar yapı aktır. . Leviski gitti > Geçen hafta Pera ve Şişli klüpleri- © ni mağlup eden ve bu hafta da Fener- — bahçe ve Galatasarayla birer maç yas © pacağı söylenmiş olan Bulgar Leviski “ takımı dün akşam memleketine dön- müştür Futbolcu Pr ei Yazılarımızın çokluğu yüzünden İZ tboleu,, tefrikamızı bügün neşre- — demedik. Okuyucularımızdan özür di- , er, yarım dercedeceğimizi bildiririz. hi İL e Ingiltere Macaristan Milli futbol takımları karşılaşıyorlar Macaristan mili futbol takımı 2 Kânunuevvelde Londrada İngiliz mil- li takımile karşılaşacaktır. İngiliz federasyonu tarafından ya pılan bu davet o Macarlar tarafından kabul edildiğinden Macar mili takımı antrenmanlarına baslamıstır. Yaşarın evi alındı Berlin ölimpiysdında dünya şampi- yonluğu kazanan güreşçi Yaşara İs- tanbul belediyesi tarafından hediye edilecek ev, nihayet Kadırga civarın- da alınmış ve güreşçiye teslim eğil e Kocasını kıskanan kadın Üçüncü sulh ceza (o mahkemesinde, bâkimin huzuruna bu sabah bir genç kızla bir kadın çıkarıldı: Genç kızın arkasında koyu mavi ve yakası az kürklü bir sonbahar manto - su, elinde şık bir çanta var. © Zayılçâ güzel bir kız. Adı Aleksandra... Beyoğ- lunda oturuyor ve Mahmutpaşada Sa- rıhanda bir gömlekçinin yanında çalı - şyor. Otuz beşi geçkin olan kadının arka- sında eskice lâcivert bir pardesli var... Elinde siyah bir çanta ( taşıyor. Adı Alisavi.., Gömlekçinin karısı... Beyoğ - Vanda oturuyorlar. Aleksandra bir senedenberi gömlekçi nin yanında çalışıyormuş. Bu (sabah dükkâna gelmiş, iş ile meşgul iken içe- ri alr al, moru mor bir renkte ustasının karısı girmiş, yakasından tutarak hay- kırmıştır; — Sen burada valışmıyacaksın, He men şimdi çık git! Aleksandra bu tehdide (ehemmiyet vermeyince Alisavi çantasını kaldırıp, kızın başma indirmiş, bu suretle döğ - müş... Dayak yiyen kız hemen polise koş - muş, yarım saat sonra da iş mahkeme- ye aksetmiş. Alisavi mahkemede Alek- sandrayı kıskandığını, bu yüzden evin- de rahat ve huzurunun kaçtığını, ko - cas ile daima kavga ettiklerini söyliye- rek dükkâna gelip kızı döğdüğlünü ikrar etti, Karşı dükkânda elbiseci Hüseyin din lendi, Bu da kadının kızı döğdüğünc sahadet etti, Neticede Alisavi 27 lira a- ğır para cezasına mahküm edildi, An - cak bir kadının kocasını (Okıskanması pek tabii olduğundan bu noktadan te- hevvüre kapılması cezayı o hafifletici sebeplerden görülerek para (cezası 18 liraya indirildi. Kararın tebliğinden sonra hâkim kı- za şöyle nasihatte bulundu: — Sen bundan sonra bir yere girer » ken ustanm karısının kıskanç olup ol- madığını sor, öğren. Sonra gir ki böyle dayak yemiyesin! Alisaviye de şu ihtarda bulundu: — Sen de kocana güzel görün ki gö- zü dışarda olmasın... * Alisavi.salondan çıktı. & Kocasınm koluna girerek merdivenleri indi. Bir - kaç dakika sonra da Aleksandra etra - fına korka, korka bakarak (adliyeden şıktı. Süratle uzaklaştı. İhtimal yeni bir tecavüzden korkuyordu. | Balkan ikincisi Rıza Maksut Mükâfatlandırıldı Mukavemet koşucusu Riza Maksut, 7 inci Balkan oyunlarında beş bin met- re ikincisi olması dolayısile, (o çalıştığı Doyçe Öryent Bank tarafından mezu- niyet ve ikramiyı taltif edilmiştir. Kuyuya düşen bir çocuk Bü sabah Tophanede, Boğazkesen Karabaş mahallesinde şoför Ahmedin üç yaşındaki oğlu Halil bahcede oy- narken kuyuya dilşmüş, etraftan ye- tişilerek kurtarılmıştır. HABER — Akşam postası Bir ermeni komiteci Dersim havalisinde tahrikâtta bu- lunan bir Ermeni komitecisi yakalan- miş ve sonradan kaçlığmdan dolayi öldürllimüştür. Adı Nerses olan bu şerir Ermeni, nasılsa movkuf bulunduğu yerden kaç- miya muvaffak olmuş, fakat yapılan çök şiddetli takipler neticesir *- Elâ- Zize Uç saat mesafede Kinederiç köyü yanındaki dâğlarda yakalanmıştır. Nerses, gizlenmek istediği mağara- dan kaçmıya yeltenmiş ve “dur?,, em rini dinlememiş olduğundan ölü olarak ele geçirilmiştir. Yapılan tahk'kata göre bu suretle Dersim havalisine iki defa gelip git- tiği anlaşılan bu komiteci Suriyede Fransız hizmetinde iki sene jandarma olarak çalışmış, sonradan da bazı mel- unlar hesabına tabrikât vazifesi el- mıştır. Kendisi esasen» civardaki Corcak köyünde doğmuş olduğundan bu ha- valiyi iyi bilmektedir. Komitecinin Suriyeden büyük yardım geleceğini söyliyerek hükümete karşı gelmeğe iğfal ettiği bazı cahiller Dördüncü U- mümi müfettişliğin teşekkülünden son ra kumandanlığa teslim olmuşlar ve affedilmişlerdir. Şerir Nerses, tekrar bu havaliye gelince bizzat köylüler tarafından hü- kümete ihbar eğilerek yakalanmıştır Elektrik şirketi- nin kaçakçılığı (Baş tarafı 1 weide) mişti. Bu bakkı alan Elektrik şirketi şimdiye kadar bu malzemenin 550.000 Hralık kısmını gümrükten geçirmiştir. Fakat gümrük resminden muaf olarak gelen malzemeyi Anadolu yakasında kullanacağına ekserisini (İstanbul ve Beyoğlu taraflarında istediği ve ihtiya» & olan yerlerde ve dilediği gibi kuflan- mıştır. Nafia teftiş heyeti şirket (tarifeleri tatbikatında yolsuzluk olduğu (ihbarı üzerine şirkette tetkikat yaparken bu kaçakçılığı da görmekte gecikmemiş» tir. Bunun Üzerine gümrüğe de-vaziyet bildirilmiş ve gümrük müfettişlerinden Abdullah da sekiz kişilik Nafia (o teftiş heyetine iltihak etmiştir. Müfettişler heyeti bu kaçak malzemenin (şehirde kullanıldığı yerleri tesbit ederkin bek- lenmiyeu bir hâdise olmuştur. E! çabukluğu İşin sarpa sardığını gören şirket bu kaçak malzemeyi el çabukluğu üe bir gece yarısından sabaha kadar Obütün şebekede değiştirerek yerine kendi mal- zemesini koymağa karar vermiştir. Fa- kat bir taraftan da bu karardan teftiş heyeti haberdar olmuştur. Nihayet o gece yarısından sonra şeh- rin muayyen yerlerinden elektrik cere- yanını kesen şirket malzemeyi sökme - ğe başlamıştır. Bu işe şirketin ileri ge- len memurları muhtelif mentakalarda nezaret ediyor ve yüzlerce amele kulla- nılıyordu. Fakat tam bu O €snada gene muhtelif mıntakalara dağdmış olan mü fettiş ve memurlar cürmü meşhut halin de şirket adamlarını (o yökalamışlar ve derhal zabıt tutarak henüz sökülmemiş malzemenin yerinde kalmasını o temin etmişlerdir. Sökülen malzeme de müsa- dere edilmiştir. Bu hususta İstanbul gümrükleri baş müdürü Mustafa Nuri diyor ki; “ — Hükümetin muayyen bir mınta- ka dahilinde bir fayda görerek kulla - nılması için gümrük resminden muaf olarak getirilmesine müsaade ettiği mal zemeyi başka bir yerde gizlice kullan - mak bir kaşakçılıktır. Bunu yapanlar kim olursa olsun haklarında bittabi icap eden muamele yapılır... Tarihte verilen ihsanların en tuhafı Tarihte bir kral tarafından veril. miş ihsanların en tuhafını İngiliz kra- h birinci Jeymis, İngiliz tarihçisi Jon Stova lütfetmiştir. 1604 de Stov meteliksiz kâlmıştı. senelerce müddetle bütün vakit ve pa- rasını “Londranın tarihi,, adlı kitabı yazmağa harcamıştı. Stovun eserini beğenen, aynı zamanda yoksulluğuna müteessir oain birinci Jeymis kendisi- ne bir “dilençilik ruhsatnamesi, veril” mesini irade buyurmuştur! l Lazikıyelile runla birleş (Baş tarafı 1 incide) | razi meyanındaki Suriye ve Lübnanı, aynı âyrı istiklâle kavuşturmuş olduğu tesbit edilmektedir. Fransa, bu hususta diğer (o herhangi bir üçüncü devletle hiçbir taahhüdü ol-| madığı halde, sıri kendi O arzusu ile ve Manda şartnamesinin mevzii mubtari- yetleri himaye ve vesayeti altıma vazo- lunmuş milletlerin biran evvel müstaki idareye kavuşturulmasını Amir olan ah kâmına tebaiyetle hareket etmiştir. Bu hareketin şayanı takdir olduğu, ancak gene ayni arazi meyanında bulu-/ nan ve Üstelik Türkiye ile Fransa ara: sında aktedilen 1921 ve 1926 tarihli Ap kara itilâfnameleri gibi beynelmilei mu- kavelelerle muhtariyetleri ve kendi ker dilerini idare edebilecekleri dahi o ta - rihlerde tanınmış olan Türk İskenderur ve Antakya havalisi halkının da otoma: tik bir guretle istiklâle kavuşturulmalı cımın bu seukâveleler ve bugünkü fili vaziyetin mantiki ve tabi! neticesinder olması lâzım geldiği notada tebarüz et tirilmektedir, . Bundan sonra Suriye ve (o Lübnana bahşolunan istiklâlin (o İskenderun ve Antakyaya da verilerek bu suretle Tür- kiye — Fransa ve Suriye arasında an - taşma ve sevişme âmili olacak bir hatt vasılın tesis edilmesini yalnız sulhper verlik, kardeşlik ve anlaşma hislerinden mülhem olan Fransız siyasetinden bek lediğimiz bilidirilmektedir. Top'antı yasak Antakya ve İskenderunda dört kişi nin bile bir araya gelmesi yasak edil - miştir, Sancak Türkleri İskenderun Fransız murahhasına İkinci bir protesto vermiş lerdir. Bunda “Sancağın Suriye birliği ne ilhakı teşebbürlerini,, Sancak Türk - lerinin protesto ettikleri yazılmaktadır Diğer taraftan Halepte oVatanilerle Demi gömlekliler arasındaki bir çarpıs mada altı kişi telef olmuştur. Sancak Türklerinden şapkam (o atp fes giyenlerin sayısı 7000 kişiden İaz- layı bulmuştur. Sü:0ra davet Fransanm Suriye ve Lübnan yüksek komiseri kont dö Martel, perşembe gü nü İskenderun Türklerine hitaben neş- rettiği bir beyannamede, (o Fransanın, taahhütleri hilâlına hareket etmesi mevczuubahs olamıyacağını söylemek- te, Sancak ahalisini süküns davet etmek tedir. Gazetel're tavs'ye Antakyede çıkan “Yeni Gün, den: Halep de çikan (Elşebap) gazetesi yazıyor: Vilâyet mektupçusu. dün gazetecile ri nezdine davet ederek memlektin menfantine olarak Türkiye Suriye si- yasetine müteallik münakaşaların ka- patılmasını hükümet namına kendile rinden rica etmiştir. Mektupçu bu bahsin ehemmiyetine | işarec ederek böyle nazik bir zamandı bu gibi münakaşalara meydan veril. memesini de söylemiştir. Halepte çıkan “Vahdet, gazetesind. okunmuştur: Şamda vezirler reisi tarafından ga- zetecilere yapılan tavsiyelerin şehri- miz gazetecilerine de yapılması bile rilmiş olacak ki, çarşanba sabah. saa' dokuzda bütün arkadaşlar muhafız makamına çağrılmışlardır. Muhafız namına gezetecileri kabul eden mektupçu bey, memleketin ge çirdiği nazik dakikaları satırlatarak İskenderun ve Antakye meselesindı efkâzı umümiyeyi tehyiç ve Türk'- ye - Suriye münasebetini ihlâl edir! neşriyattan tevakki edilmesini hükü- met namına rica etmişlerdir, Ayn: tavsiye, carşanba akşamı de. lege mösyö David tarafından da tek- rar edilmiştir. Bazı Arapça gazetelerir. siyasi liva kat ve Füyet hudutları haricinde yap mıs oldukları neşriyatı istihdaf ettiği şüphesiz bulunan bu tebligat bakalım matlâp neticeyi temin edecek mi? Şamda hadiseler “Yeni Gün,, gazetesi “Şamda hadi- seler oluyor, başlığile şu havadisi naklediyor: Halepte çıkan - (Elvakıt) gazetesi, Şamda particiler arasında vuku bu- Jan üç müessif hadiseye dair mektup- RU Birinciteşrin — r İskeni mek istiy lar *la'ğımı, fakat vaziyeti ne binden unları neşretmi maktadır Süriye mushed. si Şum 8 — Faiz Huri ve Ni tarafından muahederin ter# tirilmiştir. : Bu terelme yüce komise! si tarafından da gözö miş w isi İle yöre komisef ştırrlacaktır. — Yeni Gül Süriyede manrvwi “Vahdet, isimli Halep den: Komiserlik matbuat kali liğine göre, bu ayın 12 si arasmda Huma ve Humus © büyük askeri manevralar # tır. Bu manevraları Suriye ve ki on beş bin kadar asker | cektir, Sonunda yüce komi kumandanın huzurunda W geçit resmi yapılacaktır. Şapka riyen türkler ti m' ediliyor? Antakyedeki “Yeni Gün, den: bul edilmiştir. NE Vaki olan istek karşısında faaliyete gecen sapka tücciM yalnız biri dün üç balya dört bine yakın şapka geti lığa çıkarmıştır. Yalnız iki gün içinde 20 tıldı. Şapka giyimi gün geçtikre * ve fesli sayısı tabiatile aza” Şehrimiz şoförleri el birli şapka giymişlerdir. Birçok kimse'erir de hu güzel haref' uydurdukları memnuniyetle de olunuyor. Börlerde de vaziyet ayni Evvelki gün yalnız ordu) mizden yü? kadar sapka g tür, Yalnız Şevh köyden aldığı" mektup, nahiye müdürile onbaşısının köylüleri şapka # rinden dolayı tazyik etmekte rınr bildirmektedir, Biz mevsukiyetine şimdi vermemekle beraber, nahiy€ nün ve jandarmanın bu şiki ne nazarı dikkatlerini celb kendi isteğile sosyal bir hai makta ve ortada başkasının zımnen de olsun bir tecavili mamaktadır. yon Jilbe yatak odâ takımı Bal oteli tarafın satın alın (Kahforniyadan bildiriliyofğ Amerikanın Pensyivanya açılan yeni “balayı!,, oteli gü otelin odalarından birini zere Jon Gilbertin yatak oğ nı satın almıştır. Bu odanın tak çarşafları ile yastık yü ri eksiktir, Çünkü, bunları den Marlen Ditrih satın yordu, Jon Gilbertin boyu 2 n tim, genişliği üç metre olaf” karyolası müzayedede bizim 1500 lirayr çıkmıştır. Yata; mahsus yazı masast, giyinme elbise dolabi, ayrıca bir tuvi le maruken kaplı dört ise” raya satılmıştır. Otelin sahibi odalarının Tı ayrı ad vereceğini ve bu © döşeyeceği odaya da “Jon “ dası diyeceğini söylemi Yeni otel Amerikada bir” ka uyandırmıştır. Bir çok aylarını geçirmek için o rine şüphe edilmemektedir. W in tertibatı ve lüks bulun gerçekten bir aşk yuvası muştur. Jon Gilbertin kendisi de üç balavr İezzetini tatmışi” Ikatris Joy, İna Kler, ve Ve” ile geçirmişti.