18 Ekim 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

18 Ekim 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

“Nİ heç 20 ta dönecek mi, kalacik mı? Malüm değil. daha az alışık olan bir sınıfın mümessilleridir. Onların dayandıkları kütle, poli- tika dalaverelerile uğraşmaktan ziyade çalışmakla meşguldür. Bu sebeple, işleri güçleri entrika düşünmek olan rakiplerinin damına kolayca düşebilirler... İşte, milif cephede toplanan bütün sağ cenah mümessilleri Fransada kabine buhranı Yeon Blum, buhran geçiriyor. Bu, buhrandan ziyade bir imtihandır; Sınıf- Çünkü, sosyalistler, siyasete nisbeten Leon Blum'un muvaffakiyet gösterdiğinden şüphe edilmemek izap ettiği şu sırada, onun aley- hine, bütün Fransayı kışkırtmak için Üç yüz gazete ve mecmuada birden müşte- rek beyannameler neşrediyorlar. Faşistler, gizli temiyetler kürup onu devir - mek İstemişler,. Çocuk hasta olur; boksör hakiki ringe çıkmazdan evvel suratına yumruklar attırır;.. Bunlardan dolayı ölmemek, bayılmamak lâzımdır. Hayatiyet, böyle gar pışmalardah sağ salim yakayı sıyırdıktan sonra İstikrar eder. Hiç bir sağlam hü- kümet, başlangıçta bu gibi sarsıntılar geçirmeden yerinde yerleşememiştir. Bugüh mevkilerinden kıpırdamayacak hissini veren bütün reltlerin kulak- ları diplerinde bir iki kere suikast kurşunu vızlamıştır. Hepsinin de talileri, kur- şunu yememek olmuştur: Musolini, bütün mevcudiyetini, bir kadın elinin hafif çe titriyerek tabancanın hafifçe inhiraf etmesine medyundur. Fakat, bir siyast- nin faaliyetine hateme çekecek şey, ayni zamanda Manevi -swilrastlerdir. İşte, Leon Blum, bunlardan birine uğrıyor, Halk cephesi hükümeti müthiş bir nöbet geşiriyor. Bununla beraber bünyesi sağlamdır. Lâkin, netice sağlam bünyeli dev gibi insanlarda, bir ateşe dayanamayıp yuvarlanmışlardır. Mesâle, kalbin daya- nıp dayanmamasında... Bahusus siyasette burun büyük rolü var! Dünyadaki bütün sollarım Ümidi Fransadadır. Faşizmin istilâsına karşı, demokrat cepheyi yaratan odur. Leon Blumun düşmanlarının muvalfak olması, harbe giden yoldur. Madride bu sabah Toledo, 18 . Havas ajansı muha. birinin verdiği malâmata göre gene. ral Varela kumandasındaki asi kuv. vetler bu sabah Teledo — Madrit yolu Üzerinden Mndrite taarruza başlamış, iki köy zaptetmiştir. Madritin hattı muhasarası böyle. <e tamamlanmış olmaktadir... . Şi ancak-Kalanelya — Madrit yolu ve Madrit — Kuenkua demiryolu hükü, met kuvvetleri elindedir, ... Sevilden verilen bir habere göre To- ledo cephesinde son ileri hareketini yap makta olan asi Kuvvetler, © büyük bir çesemnz. yabancı ünsurlardan müteşekkil hükümet kuvvetleri tarafından, kuşatıl- muşlarsa da muhâsırları dağıtmağa mu- vaffak olmuşlardır. Malagaya giden silâh yüklü Maria ismindeki vapur asilerin muhafaza ser- © visi tarafından yakalanmıştır, Asi küv- vetler “dün Madrit civarındaki Valmo- yadayı zaptetmişlerdir. Bu mevkiin zaptı Madrite karşı yapılacak taarruzun Son hazırlığını teşkil etmektedir. Asilerin neşrettiği bir tebliğe © göre Aragon cephesinde vuku bulan şiddet- di bir müharebeyi müteakip hükümet kuvvetleri 60 kadar ölü bırakarak kaç- muşlardır. Bunların arasında birkaç ta- ne de kadın vazdır. Cuma günü muhtelif yerlerde hükü- mete mensup 6 tayyare düşürülmüştür, Ast tayyareler Mâlagayı yeniden bom- bardıman ecdrek milis ( kışlalarını ve petrol tanklarını tahrip etmişlerdir. Volansedeki faşist aleyhtarı komite tarafından neşredilen bir listeye göre 7000 kişi Markisstler tarafından kurşu- na dizilmiştir. Madritten Valanseye şim diye kadar dört ve sekiz yaş arasında 8000 çocuk nakledilmiştir. Santandet müstakil cumhuriyeti bir beyanname neşrederek bütün Marlsist- lere çalınmış kıymetli eşyayı izde etmek Jüzumunu emretmiştir. Bu eşyalar mev- kiin müdafaası için lâzımgelen malze - menin mübayaasında kullanılacaktır. Oslo 17 (A.A.) — Gazetelerin haber verdiğine göre, 1600 tonluk Bjoernoe adlı Norveç gemisi Sovyetler birliği ta- rafından satın alınmış ve silâh ve cep- hane ile yüklü olarak İspanyaya gönde rilmiştir. Malzeme Memelde (o gemiye yüklenmiştir. Bu itibarla Norveç bükü- meti, bitaraflık taahhütlerini yerine ge- tirmek imkânını elde edememiştir. Bu malzemenin evvelâ İspanyol nasyona « listireine Yollanaçağını zannederek bir hayli gürültü Oo yapmış olan Marksist Hangarland Arbeiderbat gazetesi on - ların Madrit bükümteine yollanacağını anlayınca susmuştur. | | 1676 Rahibe Hüsyein Faruk TANUR taarruz başladı Hükümet merkezinin bütün yolları asilerce kesildi Paris 17 (A.A.) — Sevilla radyosun- da beyanatta bulunan general Greipo de Llano Markisişt müdafaa mevzileri- le siperlerinin- betondan yapıldığını ve bunun ecnebi mühendislerin Markisist- lere yardım ettiklerini isbat ettiğini söy lemiş ve demiştir ki: sem Bir düzüne enerjik ve metin a .dam nasyona'istleri muvaffakiyetsizli - Ze uğratabilirdi, Fakat Madrit muha - ripleri kaçmamayı tercih etmediler. Belçika kralının nutkunu (mevzuu bahseden general, Belçikanm vaziyeti - nin makul olduğunu ve bu memleketin! çok tehlikeli bir yol üzerinde başka bir memleketle beraber yürümek istemedi- ğini söylemiştir. Başvek;!, başkurandan Paris 17 (A.A.) — Madrit kükümeti Harbiye Bakanlığının neşrettiği bir teb iğde bundan böyle Başvekil M. Largo Caballeronun başkumındanl'k vazife - sini göreceği bildirilmektedi Almanyada açıkta kaldı Yer erine Hitlerin rejimini yayacak retmenler geçirildi: Münihten Morning Post gazetesine bildirildiğine göre Alman hükümetinin kararile Almanyadaki 1.676 (katolik rahibe öğretmenlik vazlfesinden çıka - rilmuştır. Onlardan boşalan yerlere nazi partisi ne mensup işsiz öğretmenler yerleştiri- lecektir. Bu karardan 400 katolik mektebi mü teessir olmaktadır. Bununla (o berâber, bu mektepletde şimdi büyük bir man- zara değişikliği olacak siyah Oo rahibe elbiseleri yerine Hitlerin kahve © tengi gömlekleri ve gamalı haç işaretleri gö- rülecektir. £ Bütün yeni öğretmenler kahve rengi Hitler ünilorraları giy - mek zaruretindedirler. Bu karar Hitlerin Berlindeki Maarif nezaretinin tam tasvibi ile verilmiş ol » duğu için Katolik kilisesinin berhangi protestosunun herhangi bir tesir gös- termiyeceği sanılıyor. Nasi öğretmenleri bu mekteplere üç sebepten yerleştirilmiştir 1) Yeni Almanyanın birleşmiş genç-! liğine, bir tek tahsil ve terbiye temin e»! debilmek ki bu, bilhassa tarih, ırk il- mi ve kısırlaştırmayı da ( ibtiva eden biyoloji gibi mevzular üzerinde olacak»! tır, 2) Devletten yardım gören bütün mekteplerde protestanlarla katoliklere Dışarda: # Yunanistana gitmiş olan İngiliz. filosu HABER — Akşam postası Yalovada bir serebilmek Için Aşıkı ile anasını öldürdü Fakat evlenip mes'ut olacakları kız muradına beraber yerde adliyeyi boyladılar Yalovada bir cinayet işlenmiştir: Yalovaya tabi Çengiler köyünde Mü- mitenin kızı Fatma ayni Köyden Davut ile seviğmektedir. 1ki genç Evlenmeye karar Vermişlerse de kızın annesi Tazi olmamıştır. Bunun üzerine genç kız sev gilisine bir mektup yazarak gelip kendi sini koçırmasını istemiştir. Evvelki gece Davut, Fatmanın evine gitmiş, Fatmanın odası zannile anmesi- nin odasma girmiştir. Bu sırada Fat - ma da âyni odaya gelmiştir, Bu sırada kadm (uyanıp da kızı ile sevgilisini bir arada görünce kavgaya başlamış. Fatmayı bırakmamak için ek lerini tutmuştur. Fatima da bu sırada Aşıkma şöyle söy Jemiştir: içeri de * Hariciye vekilimiz 'Tevfik Rüştü Aras dün akşam trenle Ankaraya hareket etmiş. | tür. 4 Gümrük idaresi Berayburnurda bulunan ambarlarından İkisini daha liman idaresine devrotmiştir. Bütün ambarlarm o tesellüm! senteşrin ortalarında bitecektir. İ * Eslediye tarafından yapürlacak (olan konservâtuvar binasının projeye Uygun ya, pılabilmesini temin için yabancı bir mihen. din getirilecektir. * istanbulun imar plâumı hazırlayan hireilik müthaçsamı Prost dün fmar müdürü Ziya tin şebrin muhtelif semilerini geğirek tetkikleri: bulunmuştur. * Kasımpaşadaki deniz (hastahanesinde bundan sonra cumartesi günleri saat 11 den 13 e kadar parasız muayene yapılacaktır. # İlkmektep talâbelerine hir yas seberi hazırlamak üzere Maarif vekâleinde hir ko. miyon, teşkil, ödülmiğtirin r“ *# Sirkeci rıhtımı Üzerinde kalabalık yapar eşyaların kaldırmasına başlandınıştır. Ra. ısı gahınlara bazısı da gümrüğe sit oolan bu eşyalar için bir depo hazmlanmışlır. # Şebrimizdeki bütün belediye şubelerine birer tamim gönderen Belediye velsi, 339 yı 1 mibayetine kadar c'an bakaya hesapların bir sy sarfında tümi! edilmesini bildirmiş. tür, # Üçüncü umumi müfettiş Tahsin Uzerin riyaao» alunda Yapılarak olan valiler top. lantımıpa İştirak etmek üzere bu mıntakada, ki valiler Trubgona gitmişlerdir. * Maliye vekili Fuat Ağralı, İnhisartar Ve Ki AN Rana 'Tarhania beraber Oo geheimize gelmiştir. # İktisat vekili Celâ) Bayar yarım Anka raya döncöcktir. , amirali başvekii Metaksasm bir Ziyafte ver. mig ve Yunan dölünmasmı Maltayı ziyarete davet etmiştir. « Romanya krali Karolur 44 Üncü dağum ydı münasetetile bütün Romanyada büyük şenlikler yapmıştır. * Frinsız hükümeti silâh O İateikalarmın hepsini meilileştirmeği karsrlaştırmıştır. * Yunan kabinesi, Trakyağaki Müstüman lardan beş ay askerlik yapmış olanlsrın ge. ri kalan müddetleri için bedel Vererek terhis odi'ebileteklerine dair bir karar çıkarmış - tar. * /vunturya vatanperverler capkayine ren #5 olaylar bupün Viyanada büyük bir mi. ting yâpacaklardır. 500000 Kişinin iştirak e. deceği bu toplantı münssebetile © fevkalâde inzibat tedbirter alınmıştır. * İngiliz faşistleri reisi Sir Onvold Mer. ley Italyan gazetelerine Verdiği bir beyanat ta İngiliz faşizt'erinin ne Almanyadşkine ve ne dn İlaiyadakine benzemediği ve obunun İngötereyo bas bir teşilât olduğunu söyle. migtir. Mavi şömlekliler | Mısırda hâdise çıkardılar Kahire, 18 (A. A) — Mavi güm- leklilerin bir tezahilrü Gövasında bazt kanlı hâidseler olmu VE mavi göm- leklilerin teskilâtı 8Zâ5nğdan birkaç kişinin tevk fi üzerine 900 kadar ma- yi gömlekli bir polis Xarakolunu işgal etmişlerdir. Mavi gönlekliler ancak kuvvetli bir polis müfrezesi - tarafın- dan işgal ettikleri binadan dışarı çı karılmışlardır. | ayni derecede şayan: kabul olacak ma- Iâmat vermek.. 3) İşsiz nazi hocalara iş bulmak , Biri otomebil a — Biz annemi öldürmeden muradımı za nail olamıyacağız. Ben ellerini tuta- yem, sen de öldür! Fatma ile Davut bir olup-kadını altı yerinden yaralıyarak (o öldürmüşlerdir. Davut cinayetten sonra korkmuş, kızı bırakıp kaçmıştır. Vakadan jandarma haberdar olmuş, iki suçluyu yakalayıp adliyeye teslim etmiştir. Pariste Hava hücumu denemelerinde! Anarşistier hâdise çıkardılar Paris, 17 (A. A.) — Dün gece sat 21,30 da Parisin 69 muhtelif yerinde öten düdükler, hava taarruzlarına kar $ı korunma talimlerinin başlangıcını haber vermişlerdir. Bu tecrübe Pari- sin korunması için harptenberi yapı- lan tecrübelerin en ehemxmiyetlisini teşkil etmiştir. Düdükler ötmiye başlayınca ışıklar sönmüş ve bütün çehir derin bir ka ranlığa dalmış, seyrüsefer tamamile durmuştur. Şehir Üzerinde cevelân €- den polis teyyareleri yapılan menevrâ ları takip etmişlerdir. Diğer tayyare- ler de renkli fisenkler atmak suretile şehre karşı bir teresili bombardıman taprruzu icra etmişlerdir. Bu sırada yangınlarla mücadele, yaralılara yar- dım ve gazlerden korunma tedbirleri gibi b'r takım manevra ve tecrübe- ler yapılmıstır. Bu tecrübelerde birçok hâdiseler| yaretini iade için Romays olmuştür. Çok Kalabalık olan bir ma halleds anavgletlar Maji İT. salak manevraları ihlâl etmeye teşebbüs et- mişlerdir. Bundan başka birtakım pro paganda kâğıtları dağıtmaya tegeb:| iade vesilesiyle Alman büs eden bazı kimselerde yakalan mıştır, Polis ayrıca, #şik yakmamak| cektir. hususunda konulan yasağa (mugayir hareket eden 500 kadar kişiyi ceza-| duğuna göre, İtalya ha; Yandırmıştır. GGöLİSTEZSİ da kaldı, biride tramvaydan düştü Talisimde Şehit Muhtarbey cad. desinde Zaman apartmanında otüran İlhami ismindeki bir çocuk Mıgırdı. çın 1474 numaralı otomobil (o altında kalmış, sağ ayağı kırılmıştır. Sirkeciden Edirnekapıya 6S numaralı tramvayın remorkuna a. silmiş bulunan Salih de tramvaydan düşmüş, sağ ayağının parmakları ke, silmiş, hastahaneye kaldırılmıstır. Iki sarhos düşüp yaralzndı Dün gece iki sarhoş düşüp ağır sürette yaralanmıştır, Bunlardan biri Darıcada çimenta| büsünde bulunulmuştur. fabrikasında çalışan 24 yaşında Ah.! zabrta, metir. Dün gece Fenerde Cibali cad. desinden geçerken düşmüş, başından! gulken, müslümanlar, yaralanmış, sihhi imdat otomobili ile ateşe vermeğe muvafak Cerrahpaşaya kaldırılmıştır. Diğeri de inhisarlar tütün fabri. kasında makinist Alidir. Cibali vapur) mecusiler arasndaki iskelesinden çıkarken düşüp yaralan. mış, Cerrapaşa hastahanesine kaldı. rilmiştir, ilâç hırsızı Liman idaresinde pansiyoncu Ah. l met iki ay zarfında elli parça eczayi tıbbiye çalmış. evine taşimıştır. Ah metdün cürmü meşhut halinde yaka. lanmış, çaldığı eczalar müsadere edil miştir. “ Zehirlendiler Karagümrükte Sultan mahallesir de Zeynelağa sokağında (9 numaralı evde oturan 6 yaşında Seniha, 6 yaşım. da Güzide ve 7 yaşında Zekâi dün bir| /ik aylığımdan keşersini” ağaçtaki tohumdan viyerek zehirlen. rılmışlardır. İ dinden dolayı da allak rai ret mülağs General “M*İ tisinde bulunacaktır, gideni müslümanlar mişler ve Maseki hastahanesine kaldı.! seterler Hani hiçbir iş yapanı”. ni olduğunuz birinin, hiç © diğiniz bir zamanda ji: i keli görülünce şöyle bir — Maşşşallah, kedi olasi” bir fare tuttu. Dersinlâ. İşte, Tramvay Şirketi de” dah bir iş görmüş, Dün zin birinci sayfasında op” gımız gibi, sabahları, lerden saat sekizde üzere talebe tramvay etmiş. N Nasıl, fena hareketlerini müş zaman allah belâsimi * meye kadar varıyorsak, veceğiz. Fakat, şimdive tan aldığı beddumları, bu şılayamıyasak. Onun içi daha bivçok iyi hare manı icap ediyor. Dün de beri veren gaeztemizin gibi sabahları işlerine yi çi sıntfı unutmamalıdır. de birer araba hareket suufin duaşım kazanmıyi" recektir. Bunun üzerinde ruyoruz. Mekik doku Alman zab kom se Her Himl Romaya gid Hava n zareli müs aynı işi yap Alman zabıta kömise! ler, İtalyan polis şefinin Malv. gitmiş olduğundan oba müsteşarı General Milş Ki Morning Post gaze! ri) Kont Çiyano, bugün vey3 ne hareket ederek Alma nazırı Baron von Noyrat cek, ayni zamanda Hitler Bombay hâdisel& Mecusiler bir € mabedi tutuştu” Bombay 17 (A. A)“ sakin geçen bir geceden leyin şafakla beraber ka' ne başlamıştır. Bazı mağazalar yağmi bedlerle camileri tutuşt camii tutuştur mecusilerin üzerine ate$ Buraya imdad ku mesi muhtemeldir, MÜ neticesiz kalmıştır. — Elli Wra avans — İmkân yok. Mi vecek hale gelirsek bu etmiş oluruz!