27 Ekim 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

27 Ekim 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Eskişehirdeki korkunç kaza ve (Baş tarajt 1 incide) çarpışmasıdır. Eskişehire yedi kilomet- Je mesafede Möllaköyü civarmıda olmuş» tur, Kaza yeri feci ve korkunç bir man- zara arzediyordu. Arka arkaya (o bağlı ilâ büyük lokomotifin önünde hurdehaş olmuş bir otobüsün parçaları görünü- yordu. 'Tren hattının üzerinde, sağında solunda tekerlekler altında ölü, ve ya- rı Ölü insanlar yatıyordu. Etraf kan i- gindeydi. Müddeiumumi bir yandan tahkikat yaparken doktorlar da (o yaralılara ilk müdavatı yapıyor, otomobillere koyup Bekişehire gönderiyorlardı. Trende bu- Junan yolcular kazadan sonra inmiş - der, yaralıların imdadına (o koşmuşlar - dır, Fakat yapacak bir şey görememiş- erdi, Çünkü ölenlerden başka sağ ka- İanlar da bitkin bir vaziyette ağır ya - rak bulunuyorlardı. Yaralılar can âcr- sile bağırıyor, trendeki kadınlar ölüle - rin başında ağlıyorlardı. “Yaralılar tamamen Eskişehire taşın- diktan sonra ölüler de kaldırıldı. Facia yerinde kaza hakkında izahat alacak tek bir kişi yoktu, Tren yolcula- nı bir şey bilmiyorlardı. Ancak trenin şiddetle çarpıştığını, biraz sonra da dur duğunu söylüyorlardı. Müddeiumuminin lokomotif makinis kinden yaptığı tahkikat kazanm şöyle olduğunu gösteriyordu. : Toros ekspresi süratle (Eşkişehire “doğru ilerlerken tren hattına muvazi 0- Jan şoseden içi tikirm tıklım yolcu do- Yu bir otoblis trenle yarışa kalkmış, a- razinin tabij arızaları arasında bir müd- det gözden kaybolduktan sonra birden 'bire hattın üzerinde görünmüştü. Makinistin otobüsü götmesile ön İo- komotifin çarpması bir olmuş, lokomo- tif otobüsü 200 metre kadar sürükledik ten sonra durabilmiştir. £Alâkadarlar bunun tabit olduğunu, iki İokometifle giden ekspresin âni Ofren yapmasına fennen imkân olmadığını söylemekte - dirler, mA Ml en Bu sürükleniş sırasmda otobüste elle tutar yer kalmamış, içindeki (o yolcular yerlere serlimişlerdir. Maknist şoförün ya sarhoş veya çılgın olduğunu söyle - mektedir. Müddeiumuminin tahkikatı neticesin de otobüste otuz beş kişinin bulunduğu meydana çıkmıştır. Bunlardan 16 sr ö- mmm mn Topçu atış tatbikatı Bu sene Topçu Atış mektebinin on al İnci kursunu bitiren genç subaylarımız Metris çiftliği civarında dün muvaffaki ketli bir atış tatbikatı yapmışlardır, Bu tatbikata başta muhterem misafi- rimiz Sovyet sivil havacılık — teşkilit reisi general Eydeman ve yabancı ata- şemiliterler çağrılmıştı. Atışların de - vamı müddetince generale ve © ecnebi ataşclere albay Muzaffer, bir erkânı harp subayımız tarafından fransızcaya tercüme edilen, izahat vermiştir. Dünkü fahkikatın hususiyeti subay. lara hiç tanımadıkları kıtalar ve batar- yaların verilmiş olması idi. Atışlar çok büyük bir intizam ve mükemmeliyet i- çinde geçmiştir, “Tatbikatm esası top- gu atışı altında piyadenin ilerleyişi teş- kil etmekteydi. Piyadelerimiz topçumu- zun muvaffakiyetli atışına rağmen çok) güzel ilerleyiş ve gerileyişler yapmış -| ; lardır. Bunun neticesi olarak piyadeleri miz hedefe 400 metre kadar yaklaş - mışlardır, Tatbikattan sonra misafirler şerefine bir ziyafet verilmiştir. Elektrik Şirketi müdürü zaten Istanbulda idi Bu sabahki Akşam relikimiz elek- İrik, tramvay ve tünel şirketleri di - rektödü Hasensin Avrupadan şehrimi- xe geldiğini vazmaktadır. Halbuki Di. rektör Hansens uzun müddettenber!| şehrimizdeydi, bu sabah bir ahbabın | karşılamak için istasyona gelmişti. | ZAYİ — P.C, N. den 35-36 ders! genesi için aldığım hüviyet (o varakımı zayi ettim Yenisini alacağımdan eski- sinin hükmü yoktur, 1131 Naciye 18, 19 zu da yaralıdır. Sekiz yaşında bir kızdan maada diğerleri ağır (o surette yaralanmışlardır. Yaralılar Eskişehir Memleket ve Demiryolları hastanele- rine kaldırılmışlardır. Faclanın İfade verebilen tek şahidi Yaralı ve ölüler kaldırıldıktan sonra Toros ekspresi beş saat gecikme ile yo- luna devam etti. Ben de Eskişehire dön düm. Hastahaneleri dolaştım, Yaral: rın hiçbir; ifade veremiyordu. kız şunları söyliyebildi: — Trehin süratle ilerlediğini gör - dük. Yoldan tren hattına çıkmak isti - yen şoföre: “ — Bırak tren geçsin diye bağırdık, şoför dinlemedi. — Yahu bizi öldi ek misin diye haykıranlar oldu. Bunları da dinlemiye rek tren yoluna çıktı Lokomotifin dağ gibi ilerleyip çarptığını gördüm. Baş - | ka bir şey bilmiyorum. Şoför kaçtı Hastanelerde şoföre benzer yoktu. Alâkadar kimselere sordum. Şoförün kaçtığını haber aldım. Bu sabah ona doğru ise Eskişchire irildi. Sorguya çekildi - ginden kendisi ile konuşamadım. Yara- hlar-hâlâ söz söyliyemiyorlar. Faruk Şükrü Metaksasın sözleri (Baştarafı 1 incide) Selânik şehrinin kurtuluşundan bah- sederken demiştir ki: “— O zaman savaştığımız ordu Avrupanın en kahraman ordularından biri idi ve bu derece kahraman bir ha. amla çarpışmak Yunus ordusu İçin daima bir şeref teşkil edecektir, O zaman biribirimize karşı duy- duğumuz karşılıklı hürmettir ki bizi eski hasımlarımızla samimi dost hali. ne getirdi. Ege denizi mevcut oldukça ve biz bir sahilde, onlarda öbür sa- hilde bulundukça Türklerle dost ka. İacağız.,, Kral Selânikte Yunan kralı Jorj dün sabah Se lâniğe gelmiş ve rakip olduğu torpite limanm ağzında toplar atılarak karşı. lanmıştır. Kralı rıhtımda (Başvekil ve hilkümet erkânı karşılamıştır. Kral bu sabah topçu manevralarında bu- lunmuştur, Selânikten Larisaya gide cektir. kimse yakalanıp Komisyonla çalışacak, sağlam re- ferans ve noter'garantisi verebile- cek, evlerde elektrik aleti satmak üzere bir şirket tarafından MEMUR Aranıyor Posta kutusu No. 2248, satış ser- visine müracaat edilmesi. izun senelerdenefi birçok hayırlı işler görmüş olan Beyasıttaki Damlası müessesesi Cumhuriyet Eayramının yaklaşması Yugoslav başvekili geldi (Baştarafı 1 incide) durmuştu, Saat dokuza doğru saylav. lar, Romanya maslahatgüzarı, Çekos lovak ateşe militeri, vali, Istanbul ku. mandan vekili, emniyet (müdürü ve diğer bazı zevat istasyona gelmişler- di Saat dokuzu on geçe dest memle- ketin başvekilini hamil bulunan hu. susi vagon bir lokomotif o tarafından çekilerek istasyona girdi. Müzika Yüzoslav milli marşını çal dı. Bu esnada Stoyadinoviç vagon - dan inerek kendisini karşılıyanlarin elini sıktı, Askerlerin önünden geçerek | İs- tasyondaki halka doğru yürüdü. Bu| sırada Bayan Stoyadinoviçe mütend. dit buketler verildi. Başvekil halkım alkışları arasın - da istasyondan çıkarak otomobile bi. nip Perapalâs oteline giti. Misafir Başvekil öğleyin Perapa. lâs otelinde Belediye tarafından ve - rilen ziyafette (bulunduktan sonra bu akşam hususi bir tirenle Ankaraya gidecektir. Yugoslavya Başvekiliyle birlikte Belgrad elçimiz Haydar, Yugoslavya başvekâlet ve hariciye nezareti husü., si kalem müdürleri, politika muharrir- lerinden Simorviç, Avala Ajansı di . rektörü Pitroviç, Yugoslavya matbu- at müdürlüğü memurlarından Suka. çeviç, Yuzoslaryanın tanınmış gaze tecilerinden Svetojar da gelmiştir . Yugoslavya Başvekili sonteşrinin birinde Ankaradan İstanbula dönecek İstanbulda üç gün kalarak şehri ge - zecek, sonra memleketine gidecektir. Başvekil! Belgrattan ayrılırken Yugoslav Başvekil ve hariciye na- rı Belgradda Yugoslav vekileri, kü. çük ittilâf ve Balkan anlaşmalar elçi- leriyle âyan ve mebusan meclisleri â. zaları tarafından uğurlanmıştır. Sofyadan geçerken de istasyonda Kralın müşavirleri, Adliye nazırı, neş- riyat umum müdürü, hariciye erkânı, Sofya elçimiz, Yunan ve Yugoslav se. firleri ve gazeteciler tarafından karşi- lanmıştır, Bulgar Başvekili Köse Ivanof, Yu goslav Raşvekilini Bulgar hududun. dan karşılamıştır Muhterem misafirimiz dün gece saat on ikide Edirneye gelmiş, harici. ye vekâleti namına Refik Amir, Şem») setin, Edirne valisi Osman, askeri ku. mandan vekili, Yugoslaryanın Türki. ye elçisi Lazarviç tarafından karşılan miştir » Ziyarete Berlinde verilen ehemmiyet Berlin 27 (Radyo) — Yugoslavya başvekili Milan Stoyadinosiç, o Türk hükümet merkezi Ankaraya 10 günlük bir seyahat yapmaktadır. Siyasi maha- fil bu ziyarete ehemmiyet atfediyor, mlm manaya mr) 21 Birinciteşrin — Tarihi araştırmalar Hamama ve yıka! maya Vücudu temiz tutmak çok eski za - manlardanberi insanları alâkalandıran bir iştir. Dicle irmağı boyunda, Bağdat civa- rında arkeoloji (o âtaştırmaları yapan Şikago şarkiyat enstitüsünden doktor Hanri Frankfurt, meydana (çıkardığı Sümerlilere ait bir şehirde gayet güzel kanalizasyon sistemine malik beş tane hamam harabesi bulmuştur, Bunlar Mi- lâttan en aşağı 5000 sene evvelisine a- ittir, Fravun sülâlelerinin ilk günlerin- de kadınların Nil irmağında yıkandık « larını biliyoruz. Eski Yunanlılar da hamam: çok se- verlerdi. Hektorun muharebelerinden sonra dinlenmesi için Andromak su :s1- tırdı, Kocası Ülisse uzak seferlerde iken Penolöp can sıkıntısını o gidermek için sıcak banyoya girerdi. Büyük şair Ho. mer Yunanlıların hamamı'ne kadar sev Giklerini anlatmakla, yorgun rlere sıcak suyun çok faydalı olacağına işaret etmişti. İspartalılar ise vücutlarnır sertleştir- mek için soğuk suda yıkanırlardı. Ati- nalrlar da kendilerini daha çok güzel - leştirmek için hamama girerlerdi. Musa Peygamber zamanında (Yahudiler sık sık yıkanırlar, çünkü iyi ruhların an- cak temiz bir vlicuda gireceğine inanır- lardı, Fakat Romalılar Oo hamam işini © derece mübalâğalı bir hale getirdiler ki Hristiyanlığın ilk çağında hamam gü- nah ve putperestlere âit bir iş olarak sayıldı ve menedildi, Ortaçağlarda umumi hamamlar kötü yerler ve hastalık kaynakları sayıldık- larından kaldırıldı. 15 inci yüzyılda İs- kandinavyalılar mükemmel İstim ha - mamları kurdular ve o vakitler “kahve parası,, dediğimiz bahşişlere “hamam parası,, demeği âdet edindiler. > Fakat hamama gitmenin günah olduğu düşün tesi yavaş yavaş İskandinavyaya #ira- yet ettiğinden, bu mükemmel hamamlar oralarda da kapatılmıştı. Romi rın bamam işlerinde en ile- ri gitmiş bir kavim olduğunda hiç şüp- he yoktur. Romanın ilk kuruluş çağın da, “Tiber irmağında yıkahnılırdı. Sonra Appian su kemerinin getirdiği sularlâ Sirküs Maksimus civarmda soğuk sulü hamamlar tesis edilmişti, Şehire gelen su miktari afttırıldıkça her evde bir ha- mam yaptırıldı. Büyük hayırperver oMesenas kendi parasile umuma mahsus hamamlar yap tırdı. Ondan sonra da birçok Roma im- paratorları halkın gözüne girmek için bedava hamamlar açtırdılar. o Bunlara Terme denirdi ve Termeletde yüzmek için havuzlar, sıcak su kurnaları, sicak hava ve buhar banyoları, yağlanma ve koku sürünme daireleri, ovulmak ve se- rinlemek odaları vardı, Pompey hamam Jarnan çevresi lüks kumaşlar satan dük kânlarla çevrilmişti. Romada (hamam bir sefahat merkezi oldu, İmparatoriçe Poppaca banyosunu hergün eşek sütü ile doldurtur ve bunun içine girerdi. Önceleri Romada, erkek ve kadınlar için hamamlar ayrı ayrı idi. Fakat son- raları bunlar birleştirildi. Milâttan son- ra Hristiyanlar iktidarı ellerine alınca bunu menettiler. Garbi Avrupada ha- mamın âdet hükmüne girmesi için ara- dan asırlar geçti. Atinalılarda olduğu gibi eski İranir larda hamam bir gurur ve (o azamet işi idi. Hrabeler arasından meydana çıka - rrlan en lüks hamamda büyük Dârâ ta- rafmdan inşa edilmiş olatirdır. İranlılar hamamda yıkandıkları za - man saç ve sakallarını siyaha boyarlar- dı. El ve ayaklarma kına sürerler ayak ve el tırnaklarına da kırmızı cilâ vurdu. rurlardı, Fransada on üçüncü ve on dördüncü asırlarda davetlilere © yemekten evvel banyo teklif edilirdi. Napolyonun ken- disi de banyoya çok meraklı idi. Fakat umumi hamam âdeti ancak on dokuzun | cu asırda Fransada taammüm etmiştir. EKR Süt münasebetiyle bugün de, daima beslemekte olduğu 100 kadar fakir yovrucuğa elbise ve potin vermiştir. Resmimiz hediyelerin fakir yavrulara dağıtılmasını gös- termektedir. Doktorluğun babası olan Hippokrat soğuk suyun vücudu ısıttığını sıcak sü- yun da setinleterek uyku © getirdiğini biliyordu, Eski Hintli, İcarir, Yahudi, Mısırlı ve Yunanlılar hastalıkları teda“ vi için su kullanmışlardı, Sonra bu te” dair davi usulüne yirminci asrrdâ kavuşulmak üzere vazgeçildi. Doktorlar soğuk su ile bundan 800 stne evvelisindef deva olarak © kullanmaktadıfİ tor Nakagami bundan üç 28 kıl ve sinir hastalıkları için Sİ masmı tavsiye etmişti. Eskiler mâ ve inmelere karşı da rırlardı. Son asrm ortalarına ( ©İ Avrupada su tedavisini ortayö Hisyalı köylü Vensant Friessil zat insanlara, yorgun ve bozuk ıslak çarşaflara sarınmanıi. | sükünet verdiğini gösterdi. Bugün banyolar sinir bozuk ayyaşlığa ve afyonkeşliğe M' rulmaktadır, Hamamın yalnız temizlik iç bir takım dertlerden de ki kullanlması günden güne arti anmanın tamama Almanya Fransa ile anlâ! teklif edecek United Pres isimli Ameriki barat servisi çok mühim bir riyor. Tahakkuk ettiği takdi rüpanın bugünkü çehresini * değiştirecek bazı işler hazırl gösteren bu haber şöyledir: Almanya, hükümeti ya sâ&ya bir Alman - Fransiz teklif edecek ve İtalya ile bu anlaşmayı garanti etmeli! yecektir. l Almanyanm bu teklifi, FÖ Sovyel Rusya arasındaki p çireceği en mühim imtihan Fransanın bu pakta ne dere olduğunu gösterecektir. Fransa hükümetinin böyle lifi reddetmiyeceği ve Sov ile arasmda olan paktı ikindi ye düşüreceği kanaati hü yor. Soğanla el nın tadı bir”) Amerikalı âlimlerin iddi re sığır eti İle koyun etinin © dır, Eğer burun deliklerinisi sanız, hiç farketmezsiniz. insan zaikasinın dört tat al mektedirler: Ekşi, acı, tatir, © kategorilerden herbirine yeceklerin hepsinin tadı bi nanmazsanız, kendiniz secrüb? Z Bir sovan ve bir de elmayı * çalara kesiniz. Sonra burnun” yıp her birinden birkaç Hiç fark duymuıyacaksınız. Bunu bir arkadaşınızda &9 edebilirsiniz. Ancak arkad$” İerni bağlarsanız, o da m ham alarak dimağını zorlan lerini şaşırtmağa kalkmaz» e bei Sulh perisi — Bir iş 9 için bu canbaz gibi | galiba! sent — Danimarka ig