16 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

16 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

ve ri , Napolyonun ikinci Moskova mağlübiyeti mi? Bütün mağlüp olanların aldatıcı izahı şudur; “Düşmanı plânk şekilde kendi- mize doğru çekiyoruz. Onu, hareket merkezimize yakın bir mevkie getirince bo- dacağırz!, Fakat, bü nevi sevkalceyşi plânlar ender muvaffak olur. Ve bunların şahe- ser misali, Napolyonun Moskova hezimetidir. Ancak, Korsikalı cihangir bile, düşmanm bud'asına değil de kendi galibane istilâlarına mağlüp olmuştu. Acaba faşist kuvvetler de, Madritte Napolyonkârı bir “zafer hezimeti, ile mi karşılaşacaklar? Filhakika, bu sefer de, Faşist Napolyonlarının önünde “Mos kova,, vardır. İspanyol işlerine karışmamak komisyonunun müsbet bir neticeye ulaşmaması üzerine, Sovyetler, artık, İtalyan ve Almanların asilere yardımından geri kalmıyacek şekilde Madritin müdafaasına her türlü yardımlarda bulunuyor- Jar. Merkezin hemen düşmesi beklenirken müthiş bir müdafaa ile çarpışmasını, bir buna, bir de halk ekseriyetinin faşist melit Sovyetler ciddi müuavenete, ancak son zamanlarda başladılar. Harici dımlar iki tarafı da takviye edince, halk hangi tarafa mütemayilse, galebe de 0- nun olacaktır. Hattâ bu gidişle anlaşılıyor ki, Madritin sukutu bile, dahili har- için kâfi bir sebep teşkil etmiyecektir. İçtimai mezhep hınçları, İspan- bin bitmesi yada taş taş üstünde kalmayıncaya kadar Zavallı İspanya ne büyük bir musibete uğradı. Bu, ancak vatanperverlik, milliyetperverlik nikabı bir topraktır. On yedi nihayete ermesini samimi olarak temenni raberdir. Asri Napolyonun ikinci bir Moskova bozgununa uğramasını umuyoruz ve bu mucizeyi bekliyoruz, Istanbulun orduya hediyeleri Dokuz tayyareye dün ad konuldu Tayyareler şehir üzerinde uça- rak binlerce beyanname attılar İstanbulluların ve bilhassa İstanbul eshafının verdikleri paralarla Türk Ha- va kurumu tarafından almarık o kahra- man ordumuza Hediye edilen yeni do- önünde huz taypsromlerğ md basen dün Yeşilköyde binlerce kişi yapılmıştır. Dün daha günün pek erken saatlerin. den itibaren halk Yeşilköye taşınmağa başlamıştı. Yeşilköye giden bütün tren- ler dola idi, Ayrca 1000 kişilik husus! bir tren İstanbul esnafını Yeşilköye gö- törmüştü. Ad konma merasimine tam saat 14 de istiklâl marşile başlanmıştır. Bundan sonra evvelâ Hava Kurumu (İstanbul şubesi reisi söz alarak Hava Kurumu” nun tez İş gören sivil tayyareciliği kur» mağa çalıştığını ve kurumun bu yıl İ- ginde orduya 34 tayyare hediye ettiğini söylemiş ve Atatürkün ilhamndan hiz alan kurumun yarın en uzak köyün hat tâ o köylerde çift süren Mehmedin de ismini yazdıracağından emin bulundü- ğunu ilâve etmiştir . Şehir namına Şehir meclisi azalarn;- dan Cemal ve ondan sonra Hava yüz- başısı Kemal birer nutuk söylemişler- dir. Nutuklardan gonra tayyarelerin ya- nına gidümiş ve Vali muavini Hüdai İstanbul Tİ tayyaresinin © kordelasmı keserek uğur dilemiştir. Bundan sonra Patih tayyaresinin kordelasını Cemaled din, Eminönü Il tayyaresinin (Nâzım Hamdi, İstanbul Balıkçılarınm tayyare sinin İkordelasını Cemiyet reisi Ahmet Merder, İstanbul kasapları © tayyaresi kordelasını Rıdvan, Haliç T tayyaresi- nin kordelasını Atıf, İstanbul esnafları I tayyaresinin kordelasını Ferit ve E- Geyiklerin ahı tutmuş! 36 avcıdan hiçbiri geri dönmedi Birleşik Amerikada geçen hafta baş- lâyan geyik avı şimdiye kadar görülme! miş bir uğursuzluk içinde (o geçmiş ve bitmiştir, Mevsimin açılış günü ava (oçıkan 36 avcıdan 18 İ serseri kurşunla vurularak ölmüş, 10 kişi kaza neticesinde (kendi Mendisi vetmaş, 4 8 heyccan o neticesi velat etmiş, dördü de bir nehiri geçer- ken boğularak ölmüştür. Bu suretle hiç bir avcı geri dönmemiştir. altında faşist gaddarlığının bir tezahlirüdür. kızılların yıkıcılığından kurtaracağız!,, diye ortaya çkan ve peşlerine yabancı ırktan askerleri takan generaller, nederece kurtarıcı olduklarını görsünler. İspanya Avrupanın çok eski bir medeni milletinin insanları ve âsârı İle dolu baftadariberi devam eden bu dahili istilâsına aleyhtar bulunmasına atflet- yar- sürüp gidecektir. “Milleti muharsbenin artık ediyoruz, Fakat, hissiyatımız halkla be- Hüseyin Faruk TANUR yüp I tayyaresinin kordelasın: da Eyüp kaymakam: Haşim kesmişlerdir. Vali muavininin her tayyare pilotuna ve makiniatine güzel birer hair hediye #tmesini mütazlin tayyaralar karalar, muş ve şehir üzerinde © uçuşlar başla” mıştır. Bu uçuşlar esnasında şehre Ha- va kürumü adına elli bin beyanname a- tılmıştır. Yeni tayyarelere dün ad (konurken bütün Beyoğlu Ermeni kiliselerinde ha- va kuvvetlerine yardım için Beyoğlu! Ermeni mütevelli heyetinin beyarnı- mesi okunmuştur. Dün İzmirde, Bursada, Aydında ve yurdun diğer yerlerinde de yeni tayya- relere ad konulmuştur. | rijos tayyare | Madrid civarında iki hükâmet askeri devam Madrit, 16 (A.A.) — Dün akşam sa- at 21,30 da şiddetli bir topçu bombar- dımanı başlamıştır. Madrit (şehrinin tam ortasında üç obüs patlamıştır. Hava işleri nezareti, hükümet tayya»| relerinin pazar günü sabahtan akşama kadar büyük bir faaliyet göstermiş ol- dukların: bildirmektedir. Bu tayyareler Avile tayyare meydanını bombardıman etmişler, asilerin dört tayyaresini tah- rip eylemişler ve yirmi kadar tayyare hasara uğratmışlardır. Hükümet tay- yareleri, bundan sonra Toledo ve Tor- meydanlamı: da bom- bardıman etmişlerdir. Bunlar, Talavera| yonüna bombalar a şlardir, ! vE. “e ZAP, Öğleden sonra hükümetin 14 tayyare si, pek o aşağılardan uçarak Casa del Campo mrntakasında düşman mevzile- rine bombalar atmışlar ve sonra asile- rin tayyareleri ile muharebeye girişerek bunlardan ikisini düşürmüşlerdir. Asiler kazanıyorlar mı ? Londra 16 (hususi) — Son gelen haberler asilerin Manzanares (o şehrini geçtiklerini ve hükümet merkezinin 50- kaklarma doğru milisleri ezerek ilerle- diklerini bildiriyor. Hükümet mahefili İse bu haberi tekzip etmektedir. Asiler diğer taraftan hava bombardı- manıma devam etmektedirler, Dün 10 bombardıman tayyaresi , Madriti yeni- den dö, ti Tae İLA Mehikeliğ mem. balardan gelen haberlere göre, Ispan- yada Madrit için yapılan mücadele. gün geçtikçe daha şiddetli bir hal al. maktadır. Hükümetçiler, düşmanı yan IÇeride: * Dahiliye vekâleti bekçilere mit yeni teş İ yy yy Bayanlar! Güzellik doktoru adresi kllAt projesini hazırlamakta devam ediyor. Heyoğlunda ayda 180 lirm kazanan bekçiler bulunduğu anlaşılmıştır. * Berberler hafta tatili kanununun kendi Jertno de tegmili dolayışile gelecek Pazar gü nü lik tetillerinde Taksim Ahidesine giderek çelenk koyncuklardır, * Muğtada bu sene tütünler çok Iyi fiyat le bize yazdığınız mek tuplar elimize geçtiği gün, Pariste anlaşmış) bulunduğumuz Güzellik Müessesesi Adresine tercümeleri yaptırılarak he- men gönderilmiştir. Bize sual soran bayan oku- Yacularımız birkaç gün i- ginde alacağımı?! Umduğu- # muz cevapları, gazetemizde göreceklerdir. Bayanlar! Güzelliğinizle alâkadar olma nız sihhatinizle alâkadar ol manız demektir, Güzelliğinize kalel veren ve içi- nizde dert olan şeyleri bizete reddüt etmeden gorebilirsiniz. Alacağmız cevaplar ne kadar makul ve ne kadar tatbiki kolay olduğunu görünce: HABER'in Cidden faydanıza (çalıştığını anlayacakamız, yy gay ia #stddığmdan müstahsil sevinmektedir. * İzmire o Bulgarlstandan 1645 (kişilik bir göçmen esfilesi daha gelmiştir , * Yapılan bir gtntistiğe göre 25000 köyde hiç mektep yoktur. * Yıldınin Mülkiyenin eski binser yerine nakledilecek olan Kiliç Ali o civarmdaki 19 uncu mektep binasmda Beyikbiş orta mekte bi kurulacaktır. * İzmirde bu yil izeiliğe girmiş olan genç izeller Atatürk heykeli önünde and içmişler dir, * Sucular ve alkolsüz içkiler cemiyeti ye ni idare heyeti seçimi çarşamba günü yapı iacaktır. Bu cemiyet azası son senelerde gür” atle artmaktadır. * Cumbüriyet Halk partisi kaza kongrele Ti devam etmektedir. Dün 44 Bakırköy, Üs küdur, Çatalan, Kadıköy, Kartal kaza kon greleri yapılmış yeni idare heyetleri (o seçil miştir, Dışarda: * Londrada İngiliz hariciye nazırile İtal yan elçisi arasndaki o Müzakereler dün de devam etmiştir. Akdenizin nüfuz mmtakala| rma ayriması mevzuu bahs olmaktadır. * Yunan kral: ailesinden İtalyada gömülü olanların ceestleri bugün Brendizide Yunan filosuna konulacaktır. * Pariste işsizlik nzsldıftı bildirilmektedir * Faslı milliyetperverlerin o yapacağı top lantı meredildiğinden Fransız Fasında bazı hkdiseler olmuştur. * Romanya hariçte elçilerini, değiştirmek tedir. Ankara elçisinin de Atinaya tayin e dileceği anlaşdıyor . * İngiliz başvekili mukalelet o İlderlerine| yeni müdafaa plânı hakkında izabat vere) cektir, ime ediyor dan çevirebilmek için asilerin sağ ce. Radyomuz nahı Üzerine kuvvetli tazyik era e-am bozuk tari mektedevam (ediyorlar. Asiler de, Madritin münakale yollarını kesmek üzere şimale doğru ayni tarzda hare ket etmektedirler. Maamafih her iki tarafın yaptığı bu hareketlerin hiç biri, halen hedefi, Sekiz! gündenberi mütemudi surette vukus gelen muharebelerin o şiddetine rağ- men, vaziyet aşağı yukarı değişmemiş gibidir. Dündenberi o hükümetçile:, Faslıların tanklar yardımiyle yaptık. ları iki hümucu püskürtmüslerdir. A siler de, ayni müddet zarfında, hükü metçilerin sağ cenahı Üzerine ve Ca rabanchel mmtakasıma yaptıkları hü. cumları durdurmuşlardır. Iki tarafın da zayiatı ağırdır. Imdat kuvveti Madrite son gelen beynelmilel kıta büyük bir kuyvetlir. İngiliz, Fransız, Alman ve Rus gömleklilerinden mü. teşekkil bu kuvvet iki bin kişi kadar vardır. Bunların hepsi son umumi harpte hizmet etmiş eski askerlerdir. Asilere göre Berlin, 16 (Radyo) — Asi menba. larından gelen haberlere göre asiler Manzanre şehrini bir noktadan geç mişlerdir. Şimalde yapılan mücadel neticesinde asiler, hükümet kuvvetle. rine mensup 2000 kisiyi esir ettiklerini bildiriyorlar. Şahir içindeki asiler Asi generallerden Molanın “beşinci kol, diye tavsif (o ettiği gizli kuvvet Madritte tesirini göstermektedir. Bur Jar, Madritin içindeki asi taraftarla- rıdır. Tayyarelerden atıldığı sanılan bombaların bir kısmının yüksek bina, ların pencerelerinden atldığı anlaşık maktadır, Daily Mail gazetesi muhabirine gö. re doktorlar, yaralılar (o arasında el bombasiyle yaralanmışların görüldü, Zünü svlemislerdir, Hükümet azası Madride dönmeğe hazırlanıyor Bir haftadan ziyade bir zamandır aslleri şehrin dışında tutmağa muvaf- fak olduklarını görünce Mağritten Valansiyaya kaçan İspanyol hükümeti tamamen tekrar geriye dönmeği dü. şiinmektedirler. Bu sabahki posta ile gelen (o Daily Herald gazetesi Valansiyada hükü. met erkânmın tekrar Madrite dön- mek imkânlarını müzakere ettiğini ve başvekil Kaballero da dahil o olduğu halde üç nazırın Madrite gelişlerinin. vaziyeti tetkik için olduğunu yazıyor. Bir mukayese Daily Herald'dan: Sevkiileeyşten anlıyanlar, Madri. tin bu kadar zahmete rağmen zapte. dilmemesini 1919 da beyaz orduların Petrograd önündeki hezimeti ve 1920 kızıl orduların (Varşova dışındaki mağlâbiyeti İle kıyas etmektedirler. Vâlansiyadaki hükümet karargâh- larından ve Katalonyadan OMadrite her gün yeni takviye kıtaları gelmek. tedir. Yeni gelen askerlerin dinç ye gayet iyi talim görmüş oldukları söy. leniyor. N Bu sabahki .. .. . büyük sis Vapurlar işliyemedi, köprü de açılamadı Istanbulu bu sabah uzun müddeten beri görülmemiş bir sis sarmıştı. Sis daha dün geceden başlamıştı. Sabah olurken Boğazda nisbeten daha hafif olmak üzere bilhassa Sarayburnu ei varında çok kesif bir sis kaplamış bu. lunuyordu. Sis ancak saat 8,20 de ha. fiflemeğe başlamıştır, Bu saate ka” dar gerek Akay ve Şirketi Hayriye, gerek Haliç vapurları işliyememiştir Sis yilzünden bu sabah O köprü de açılamamıştır. Su dakiknya Okadnr sisten dolayı bir kaza olduğuna dair haber gelmemiştir. ne varmış gözükmemektedir. #7 Madridin bombardımanı, | Doğru | Radyomuzun, eskisine nispet s6 iyi olan tarafları fazladır. EB çük bir şüpheye tahammül gös yecek kadar da haöidir. Fakat sa bir hata var ki, nedense Kkâdar alâkadarların gözüne, rusu kulağına çarpmıyor. Düğşünmüyoruz ki, radyo di dedir, Deviet elinde (olmasi takyidatı icap ettirir. Radyo Hine geçince artık onun hususüliği; ri resmiliği kalmaz, Radyone den dökülecek, en uzak yerlerde nan kulaklara kadar erişecek N lerin resmi bir mânası vardır. dilinden dökülecek her keli ve muhakkak bir ifadesi olur. © İşte bizde ehemmiyet budur, Hiç şüphe yok ki neden mek istediğimiz anlaşılmıştır; havadisleri. Geçenlerde, hiç unutmuyoruz, gazetelerinden birinde çıkan bir değişiklik olacağından bir haberi radyomuz kendi re Biyetini unutarak veriyordu. Bs” rin asılsızlığı muhakkaktı, O ke bugüne kadar tahakkuk et l Tunması bunun en milspet kar Böyle mi olmalıdır? Demek oluyor ki, radyoda ve haberler, havadisler bir dizgin alınmazsa yarın bilmeyiz hangi tede çıkacak yanlış bir haber dt mi bir dilden tekrar edilmiş © tır. Biz bugün nasıl, Londra, Rö Berlin radyoları gibi herhangi yonun etrafa yaydığı abe kendi memleketlerine taallük zerre kısımlarım ciddi oluşlarında dar şüpheye düşmiyerek gazı zin sayfalarına geçirmekte tere miyoraak, başkaları da hize tagli” deoek bir haberi ayni şekilde we © de garazkârane bir şekilde ç decekler demektir. -i Radyomuzun havadis verme > “el m le Bae İnk af vadisler aynen gözetelerden malçtadır. Bu havadisler gazeteö hallere tahammül etmek göze alt! bunlar üzerinde yarım saat, on 66 kikalik: bir çalışma bile fazla 9 yor, Spiker boş bulunarak meselâ: — Muhabirimize demistir ki... Dediklen sonra kendisini topst Cümlesini: — İşte muhterem dinleyicil bie kadar. h Deyip işin içinden çıkilmeriydi $) Bugün radyo, hususi ellerde #1 lunsa, reşmi de olsa memleketi K| demektir. Oradan söylenecek ve “El lekete talik eden her haber çiğli N vaki telâkki edilir, Radyo havadislerim dizgin almakta bir dakika bile gecii Mztımdır, Halkın Deh Balkan ve küçü'l! anlaşma / 1 Devletlerinin birliği Romanya Kralın!fk ağzından da tey" ! edildi : Romanya parlâmentosu dün 21 rolün bir nutkile açılmıştır. Kr kunda dış siyaset hakkında sözler meyanında Küçük Balkan anlaşmasının kuvvetine demiştir ki; “ — Küçük Antant ve Balkan #4 nm biribiri arkasma vuku bulan”. ağdit toplantıları, bu temas arasındadır. Bu toplantılar, iki d grupunun tesanüdünü ve görüş ni teyit için parlak vesileler il miştir. pe za, ZAYİ — Seyahin müdürlü dığım 37 numaralı kondüktörlük 4 kamı zay! ettim. Yenisini gl” dan eskisinin hükmü yoktur. Tevfik oğlu 1” ag a m mumla kil ma