22 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

22 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

22 İkinciteşrin — 1936 Patagonya denen ASİ nesli meçhul olduğu halde ken- asalet süsü vermek istiyenlerle ya kralı,, diye alay ederler. Pataronyann adı, bütün - eğlenceli P geçer. “Patagonyâya seyahat »» “O meşhur ziyafette herhalde ya sefiri de bulunmuştur... en cümleler sık sık işitilir. Pa- neresidir acaba ? Dünyada böy. yer var mı? var, Hem dünyanm en iri in. Patagonyada bulunur. Patagonya Amerikanın en cenup , asidır, Orada yaşıyan insanlar ya- “diş itibariyle bedenleri çok kuv - | İ Ve pek iri olduğundan seyyahlar Ve âlimlerin daima (dikkatini cel- iştir. Hattâ bir zamanlar Pata âileleri Avrupa merkezlerine ih- olunarak garip mahlüklar arasın- » hyvanat bahçelerinde teşhir edili- bir ktazonyanm sefiri bunlar olsa ge- Patagonya ilkönce devriâlem seyahâ —“ Yapmıya, girişen meşhur Macellan ndan 1519 tarihinde kesfolun- ur. Derler ki Macellan Patagonya Mârmda bir limana girerek bir müd- Oralarda bakınmış, fakat hiç kim- Zörmeyince tekrar yola düzelme- lanmış... Fakat o sırada kaya- “rasmdan zebella gibi bir koca N şarkılar söyliyerek ve siğrıyarak Miş... Tayfalar bu insanı güzellik- İatup kendisine iyi muamele etmiş- ; Fakat iri insan, kafasını göklere ip: birseyler. söylemeye çalışır. Meğer biçare, Maöellan tayfası- Gökten indiğini:sanır ve geldikleri Araştırırmış... hizi adamin Fepgi kırmızımtıa » yukarda söyle: U ye en uzunu onunla boy ölçüşmüş, i ancak göğsüne gelebilmiş... Esva- ği bir hayvan derisinden fbaretti, A- , nda deriden yapılı bir çarık ve si- arma omuzunda bir yay ve bir- Kİ asilı görünüyordu. <emiciler, Patagonyalıya yiyecek V ikten sonra bir âyna gösterdiler, “zonyalı vahşi, aynada kendi aksi. Sörür görmez gaşkımlığından Sıçra- #trafmdaki gemicilerden dördünü 1, 1 Yere yıktı. Bu ayna ile birlikte İn bir iki tarak ve birçok renk- 3 cuk, birkaç çıngırak ve sair eş- pa erek onu yerine gönderdiler. y akat Maceilanm yüreği rahatede- al ui. Patagonyalılardan bir adam : © vakitler - hükümdar Olan we göstermek için, İspanyaya ge ba ed Ve bu suretle bir Pata» YI yakalayıp elini ayağını bağ- any, Eeenide hapsetti; Zavallı vahsi org gibi haykiriyor ve kendi di- verdiği (Stebos) admı göklerden yardım diliyordu. bag, “are Yabani, böyle “Stebos! Ste- ,* diye diye yolda öldü. gönyalıların Jisani geyet en, İngile, yer neresidir ? Vupa hayvanat bahçelerinde görülen patagonya sefirleri! görünür. Kelimeleri boğazdan telâffuz ederler. Kadırlarmı sayarlar. Muha- rebelerde ordu tanzim etmek veya ku- mandan seçmek gibi peyler bilmezler. En birinci silâhları koskocaman yum- ruklarıdır ki kafasına indirdikleri ada- mın beynini patlatırlar. Oturdukları yerler, oyulmu$ toprak- ların veya kayalarm içidir. Bu oyuklar güzel yapraklarla döşenmiştir. Zarif birer syı inine benzer. Şimdi süvarilikleriyle de tanmmış olan Patagonyalılar, Macellâinm keşfi tarihinde at nedir bilmezlerdi. Pata- gonya kıyılarına hicret edip yerleşen İspanyollar Avrupadan birçok at dahi getirmişlerdi. Bu atlardan birkaç baş. dağlara kaçarak oralarda vahşileşmiş. Patagonyalılar bunları tutarak kendi- lerine göre terbiye etmiş ve kendi iş- lerinde kullanmıya başlamışlar ve bu- gün mahir biniciler olmuşlardır. Patagonyalılar aya kudsiyet verir, onu ilihlaştırırlar. Ay yuvarlak hale geldiği zaman dini âyin yaparlar, dua- lar okurlar ve bu pırıl pır ilâhlarm- dan himaye dilerler. Avrupalılara düş man değildirler. Avrupa gemicilerine yardımda bulundukları gibi, gemileri parçalanarak felâkete uğradıkları z2- man temizy ürekle onların imdatlarına yetiştikleri de görülmüştür, Bununla beraber tam manasile me- denileşmelerine imkân görülemiyor. Is tidatları yoktur. Her tarafa burnunu sokan misyonerler Patagonyaya da nü fuz edebilmişler ve hi-takım kiliseler ; kurarak buradaki kavimlere hıristiyan lığı kabül ettirmek için hayli uğraş. mışlarsa da Pstagonyalılar kulak &s- mamakta ve bu kiliseleri de iğreti 18159 ile yıkıyan parlak aya dualar mu! dazmakla devam ediyorlar, Satılmayacak eşya, ki- ralanamıyacak ev, apar- "tıman yoktur! Ancak yo- unu bilmeli: HABER GAZETESININ KUÇUK ILANLARI Çabuk ve iyi satmak kiralamak için en emin, en ucuz ve en kolay vası- tadır, 20 kelimeye kadar beş defasi 100 kuruştur HABER GAZETES İstanbulda en çok satı- lan hakiki akşam güzele. sl #on zamanlarda ikinci defa olarak donanmasını teftiş etmiştir. Bu $e #lavatan filosu efradındanbir kısmını gözden geçirirken görülüyor. sidir. Koç Omerin ölümünden Güreş federasyonu Mesw'i değildir T.S. K. Güreş Federasyonundan: Milli güreş takımına namzet olmak istidadını göstermiş olan Koç Ömeri aramızdan ayrılmış görmekle çok mü- teessiriz. Koç Ömerin bakımsızlık ve iyi tedavi edilmemek yüzünden vefat yz vi ettiğini ve bundan da Federasyonumu- zun mes'ul tutulması lâzım geldiğini ileri süren Tan guzetesinin neşriyatma mukabil bu arkadaşin tedavisi husu- sunda Federasyonumuzes gösterilen 8- lâkayı ve nasıl ve nerelerde tedavi € dildiğini bildirmek İsterim ' © 1 — Berlin olimpiyalarmdan “evvel Milli takım namzetlerini" sıhhi muaye- neye tâbi tutmak üzere teşkilâtımızca tavzif edilen doktor Emin: Şükrü bü- tün güreşçilerle beraberi bu arkadaşı da muayene etmişti. Doktör, güreş$i- lerimiz arasında Koç Ömerin ciğerleri- ni zayıf ve şüpheli bulduğunu bize şi- fshen bildirmesi üzerine idman yaptı- rılmıyarak federasyonumuzca tedavi - sine başlandı. İkinci defa muayeneye sevkedildiği zaman doktor hastalığın artmakta olduğunu görerek kat'i isti- rahat tavsiyesinde bulundu. (Koç Ö merin kendisine verilen ilk istirahat devresinde idmani kesmeyip kendi ku- Tübünde gizli gizli çalıştığı ve bu halin hastalığını arttırdığı bilâhare anlaşıl. mıştır.) 2 — Koç Ömerin tedavisi hususunda icap eden bütün masraflar federas - yon tarafından yapılmakla beraber kendisinin bir hastanede daha iyi te- davi olunabileceği düşünülerek 11-6- 038 tarihli bir tezkere ile Cerrahpaşa hastanesine gönderildi. Hastanenin bü tün arzusuna rağmen Mevcut yatâk olmadığı bildirilerek hastaneye alına - madı, 3 — Günden güne artmakla olan hastalığı kendi ailesi içinde tedavi edi- lemiyeceği görülerek hasta Wederas - Yöhumuzun tavassutile İstanbul Ve- rem dispunserine gönderildi. Muhtelif vesilelerle dispansere gön- derdiğimiz arkadaşlara yüksek yar. dımlarmı esirgemiyen Bay Ali Rıza, Ömerin hastaneye yatırılması için lâ- zımgelen bütün tedbirleri almış ve sih- hat ve içtimai muavenet vekâletinin genel 3117 numaralı tezkeresile Verem dispanserinin vermiş olduğu raporla Koç Ömer Haydarpaşada Emrazı Sa. riye hastanesine yatırılmış ve tedavisi hususunda sarfedilen bütün ihtimam * lara rağmen iyileşemiyerek ayni has- tanede vefat etmiştir. 4 — Tedavi edildiği için kulüb arka- daşları tarafından müsamere verildiği hakkındaki iddialar külliyyen astlsız - dır. Şehzadebaşındaki bir tiyatroda verilen müsamere klüb arkadâsları ta- rafmdan değil, çalıştığı fabrikadan iş arkadaşları tarafından hasta arkadş - Dünkü lik maçları B takımları karşılaşmalarını Güneş, Fener, Süleymaniye, Vefa, Istantulspor Galatasaray takımları kazandılar Taksim starı Şerer stadı A EE Güneş - Eyüp Taksim stadında B takımları maçla» rının birincisi Güneşle Eyüp takımla- ri arasındaydı. Birinci devrede Güneşin hâkim oyu- nu Eyüplülerin bire karşı dört gol ye- melerine sebep olmuştu. İkinci kısım- da hakemin kararma itiraz eden Eyüp takımı sahayı terkettiğinden Güneş hükmen de galip glemiş oldu. G. Saray - Hilâl Baştanbaşa sarı kırmızılıların haki. miyeti altında oynanan bu müsabake- da Hilâlliler bire karşı dört golle mağ- tüp oldular. Li le Süleymaniye Anadolu Fenerbahçe stadmdaki müsaâ&bkalar dan Anadolu - Süleymaniye B takımla- rı müsabakası siyah obeyazlılarm gü- zel bir oyunla Anadoluluları 4 - 2 yen- meleriyle nihayetlenmiştir, Vefa - Topkapı İkinci maç Vefa ile Topkapı arasın- daydı. Bu müsabaka hiç ümit eğilmi- yen bir netice vermiştir. Genç yeşil beyazlılar hiç de kuvvetsiz. olmıyan husımlarını çok giizel bir oyun çıkara: rak bire karşı on (10) golle mağlüp etmişlerdir. I Spor - Beykoz Beykoz - İstanbulspor B takımları maçı da ümidin hilâfına Beykozlula- rm mağlübiyetleriyle bitmiştir. Genç siyah sarılılar rakiplerini bire karşı iki golle yenmeye muvaffak ol- muşlardır. Beşiktaş - Fener Dünkü maçların en mühimmi Beşik» taş - Fener takımları arasındaydı. Her iki takım da şimdiye kadar hiç mağ- lüp olmamış bulunuyorlardı. Fenerli « lerin hücumlariyle başlıyan dünkü mü sabakanın ancak yirminci dakikalarin- da Beşiktaşlılar soldan tehlikeli “bir bücum yaptılar ve Fener kalecisi Neo- detin hatasmdan günün ilk golünü kayda muvaffak oldular, Bu golden birkaç dakika sonra gene Fener kalecisi Necdetin lüzumsuz bir çıkış yapmasından istifade eden Beşik- taşlı Cahit, büyük bir soğukkanblıkla topu kontrol ederek ikinci golü de klü- büne kazandırdı. Biraz sonra Beşiktaş Üçüncü golü de kazandıysa da birinci devre sonlarına doğru Fenerliler de Bülent vasıtasiyle ilk, Şerefin ayağıy- la da ikinci gollerini atabildiler, İkinci kısıma (Fönerlilerin enörjik kücumlariyle başlandı ve bidayette Şe- ref beraberliği temin etti. Bundan sön- ra oyun sarı ““İdeivertilerin AE kimiyeti altımda geçti ve iki sayı daha yapan Fenerliler bu müsabakayı 5-3 kazandılar. Liseleri voleybol maçı Kuleli - Maltepe | Dün Halkevi salonunda Kuleli ve Maltepe liseleri arasınd yapılan voley- bol müsabakasını ilk devrede 15 - 11, ikinci devrede de 15 - 4 ile Kuleli takı: mu kazanmıştır. Müslüman Bisikletçiler EE Cexayirden bildirildiğine göre, ya kında bir müslüman bisiklet o kulübü tesis edilecektir. Birçok Cezayirlile: arasında Fransa ( bilhassa muhtelif muvaffakıyetleriyle Abbas, Amar gibi isimleri hatırlamaktadır. Bu ce. miyetin teşekkülü Fransada (o büyük bir alâka ile karşılanmıştır. larına bir yardım maksadile yapılmış- tır. BOKS: Avusturyalı Havlick Dempsey için döğü-“ecek Viyanadan bildirilâ.ğine göre, Avuş- turya ağır siklet şampiyonu Havlick es ki dünya şampiyonu meşhur Dempsey” in sağ kolu sayılin menejeri Woods mannla bir mukavele imzalamıştır. * Bu mukaveleye göre, Havlick iki sene müddetle Woodman - Dempsey birliği namına boks yapmağı taahhüt etmektes dir, ve bunun için ücret de olarak sete vi 25.000 dolar alacaktır. Havlick hareketinden evvel (şampi yonlük için Lazekle bir maç yapacağı” nı ümit ediyor. Maamafih nihayet 20 kânunusaniye kas dar Nevyorka hareket etmeğe mecbür- dur. 5 — Bu meseleye &it olmak üzere mDOGNİSUZ - Harsen zalı ve imzasız olarak neşredilen mek- tuplara gelince: Bunları yazanlar has» tanın yakın arkadaşları olduklarını id- dia etmekle beraber hangi hastanede tedavi edildiğini, Yapılan yardım ve teşebbüsleri bilmemekle ve Federasyo- nun ne gibi yardımlarda bulunmağa mezun olduğu hakkında hiçbir fikre sahip bulunmamaktadırlar. 6 — Tan gazetesinin neşriyatı İcap ettiği bitaraflıkla yapabilmesi için bw mesele hakkinda resmen federesyonu- muzdan da bir izahat alması Jâzımge birdi. Federasyonumuz, federasyonumuza bir kimsenin ölümünde âmil olmak le- kesi sürülürken biraz daha munsif ve dikkatli olmak lâzımgeldiğini hatırla- tır ve bugüne kadar atfedilen ianadla- rın doğru olmadığını alâkadarlara bil- dirmeği bir vazife bilir, maçı Valenciennes'de geçen halta yapıl mış olan bu maçta her iki taraf fevka- Wide çetin bir şekilde döğüşmüslerdir. Hanâ hakem heyeti bile maçm hakiki galibinin kim olduğunu takipte büyük bir müşkülâtla karşılaşmışlardır. Halk, Dogniatux'nun kıymetini teslim etmek le beraber, Harsen'i galip olarak alkış- lıyordu. Hakem heyeti buna ehemmiyet vermedi, ve maçı berabere ilân etti,