5 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

5 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

e Servetini nere- “en kazandın? Söylel,, Şöyle bir yurddaş tasavvur edin: Anadan babadan yetim olarak mek- “e girmiş. Orada meccani okumuş. “inen devlet müessesesinde şu kadar memurluk etmiş. O müddet zar- kendisine Amerikadaki amcasın- h (1) bir miras isabet etmediği mu- İkkaktır. Derbi yahut yılbaşı İkra- Miyesi de vurmamış. Esasen memuri- “ verdiği işle beraber ticaret etmesi- nizami mâniler vardır. Fakat, bu lişerifin işi bal tutana parmak yala- şekildedir. Elinden hükümetin çok servetleri gelip geçmiş. Niha- hazret, istifa ediyor. Yahut teka- İlüğünü alıyor... Birçok parası oldu- u görüyoruz: Apartımanlar, han - » ticarethane firmalarında isimleri... Nasi olur bu? Şayet maaşlarından bir kuruş bile tarcamayıp hepsini toplasaydı gene bul dar bir servet biriktiremezdi. Kaldı vaktiyle hiç de pintiliğiyle meşhur “mamıştır; bilâkis memurken de karı- ta ahbap çatlatan tarzda kukla gibi Biydirmiştir! Öyleyse, belki define bulmuştur. Bu takdirde bile, öyle bir makâm ol. Malıdır ki, ona şöyle demelidir: — Bay! Gel bakalım büraya!.. De bulan adam, yüzde şu kadarını İkâmete verir.. Kanun böyledir. m, vermemişe benziyorsun! Hesap Halbuki, - şayet bu gibi yurttaşlar Yarsa - kendilerine (müstesna ahval ariç) sual sorulması Adetlerimiz ara- tinda değildir. Evet, doğru: Şahsi mülkiyet ser- #ttir. Kimse kimseye besap vermez. miz kadar paramız olabilir. Vâkin, bu, tüccar içindir, serbest mes- lek erbabı içindir. Onlar bile bazı 30- İt altında cemiyete cevap vermeye Meeburdurlar. « Devletin pmarları şeref ve namus. AĞINA emniyet edilenlerse, binnazari- YE dahassıkı, mecburiyetlerde olmalı dMatYukarda tasvir ettiğim mev- um şahsın memuriyetten ayrılır ay- Yilmaz zengin bir tüccar olarak baya- tı atılması, bütün yurttaşların gözüne tar, zihinleri tırmalar, gençler için a misaller teşkil eder. i Bazı memleketlerde “miri maldan Üöilensek.. mubah gibidir. Şair Şeyh , Galip de “Çaidım veli mali miri çal- 4 MI,, demiş. Bir garip-ats da “Devle- “ malı deniz, onu yemiyen dom nü yumurtlamış. Bizse, cümhur! iü ve halkçı zihniyetimizle, cemiye- Ni malı üzerine şahsi mallardan fazla İteriz. Onu çalan olursa iki misli hır. 2 telâkki ederiz. Binaenaleyh, istik İl için, herhangi fenalığın önüne geç Mek ve sapasağlam trfler, âdetler ya iy vak o gevşek noaneli memleketlere hmemek üzere: “Nereden kazandın? bını ver!,, sunlini ferdlere kolay- toracak Kanunlar yapsak ve bilhas- A devletin gelirli mevkilerini işgal €- > sonradan tüccar olanlara bun- k sorsak... Çok isabetli bir iş yap- 18 oluruz. N .va-NO0 Kuru mabsu! ihracatımız sene kuru mahsul ihracatımız Hindiye kadar hiçbir sene görülmemiş Mu” mükemmel olmaktadır. Son se- ğe ihraç edemediğimiz fasulyele- eğ bu sene yeni bir mahreç çık - e. İskenderiyeye gönderilen üç uk tonluk nümune fazulyelerimizin Bak beğenildiği bildirilmiştir. Şimdi p,> Üzerinde müzakereler olmaktadır. ilyelerimizin harcı İmkânları mev. Ki, ulunmaktadır. Yalnız fiatların Bn, daha İncrek dünya pazarlarına âsi lüzumlu görülmektedir. yay at piyasasında fevkalâde hara - de müameleler ve İhracat olmakta» ta Nohutjarımızm alıcıları başında Ya Belmektedir. Mg yemi racatımız bu sene belki rd ihraç piyasasında bir rekor kır. ay 15.000.000 kiloluk kuşyemi re- alayı İlk ay zarfında yarısından tı satılmıştır. Bu yil başma ka - kuş i İ LN yemlerimizin tamamen satıl | olacağı umulmaktadır. nin unutkanlığı Alacağına şahin olan bu şirket borçtarını > unutmuş! Tasfiye balinde bulunan İstanbul te- lefon şirketinden devralman hesaplar üzerinde tasfiye yapan tasfiye heyeti ve İstanbul telefon direktörlüğü sabık şirkette muhtelif tarihlerde abone ol- muş Ti abonenin alacaklı vaziyetie ol- duğunu tesbit etmişlerdir. Bu abone - ler meyanmda şirkette alacağı 100 li- raya kadar çıkanlar vardır, Şirket, bi linmez ne sebeplerden dolayı, abonele- ri bu alacaklarından haberdar etme - miş ve kendilerine paralarını verme » miştir. Hattâ alacaklı olan bazı abone- lerden tekrar tekrar para almış ve ala cak hesaptan hesaba devrolunmuştur. Şimdi telefon şirketi alacaklı vazi- yette olan müessesat ve şahısları ara- mağa başlamıştır. Bunlar bulundukça alacaklı oldukları paralar şirket tasfi- ye heyeti tarafından verilecektir. Bulunamıyan abonelere sit parala - rın ne olara aven tavin edilecektir. Fırtına Karadenizde şiddetle devam ediyor Birkaç gün iyi gittikten sonra hava gene bozdu. Dün fasılalı bir o surette yağmur yağdığı gibi hararet derecesi de düşmüştür. Yağmur yediden sonra şiddetli bir surette iki saat kadar yağ- #nştır, Dün sabah yediden bu sabah ye- diye kadar kırk milimetre yağmur yağ” mıştır. Hararet bu sabah dört dereceye kadar düşmüştü. Sabaha karşı fırtına çıkmıştır. Rüz- gârm sürati saniyede 14 metreyi (o bul muştur. Poyrazdan esmektedir. Kara- denizde fırtına şiddetle devam etmekte- dir. Sanayı birliği “ Teşkilâtını yeni bir şekle sokuyor Sanayi birliği idare heyeti, birliğin şimdiye kadarki mesai şeklini değiş- tiren mühim bir proje hazırlamıştır. Birliğin çalışmasını, bu devrede büyük millet meclisinden çıkması mukarrer yeni sanayi teşkilâtı kanununa uygun bir şekle koyan bu proje önümüzdeki ay başında umumi bir toplantı yapa - cak'olan bütün İstanbul sanayicileri- nin tetkikin& arzolunacaktır. Öğrendiğimize göre yeni şekilde şeh rimizde her nevi sanayii temsileü bir» liğe bağlı ayrı birer komite seğilecek- tir. Bu komiteler o şubede bulunanlar arasından seçilecektir. Her kısım sa - nayii alâkadar eder bir mesele, o ko- mitelerde görüşüldükten sonra bir. lik dere heyetine üarzedilecektir. Birlik idare heyetiher şubeyi temsil eden bir azadar. mürekkep olacaktır. Bu suretle sanayi birliği bir federasyon mahiyeti arze -| decektir. Esasen yeni kanun projesi de hu sebildadir. İ Şark demiryolları murahhasları geldi Pazartesi günü Ankarada (pazarlık müzakereleri başlayacak olan Şark de- miryolları murahhasları bu sabah şehri- mize gelmişlerdir. Murahhaslardan yal- nız biri Pariste kalmıştır. Oda ağlebi ihtimal yarm gelecektir. Şark Demiryolları murahhasları ya- rın akşam Ankaraya gideceklerdir. Kal UN YE Telefon şirketi Umumi müfettişlerin salâhiyeti genişletiliyor Dahiliye vekâletindede bazı deği- Bugün Ankarada, umumi müfettiş ler toplantısı Dahiliye vekili Şükrü Ka- yanın başkanlığı altında başlamaktadır. İçtimada bulunmak Üzere birinci W mumi müfettiş Abidin Özmen de bu sa- bah Ankaraya vasıl olmuştur. Umümü müfettişler toplantısında ev- velce müstacelen yapılan umumi mü- fettişliklere ait talimatname yeni baştan tetkik edilerek elde edilen tecrübelere ve bu günün ihtiyaçlarına göre değişti- rilezektir. Mevcut talimatname umumi müfettişlere esaslı salâhiyet vermemek tedir. Salâhiyetler genişletilecektir. Toplantıda her umumi müfettiş ken- di muntakasının ihtiyaçlarını bildirerek müfettişlere verilmesi icap eden salâ- Türk milli komitesi Ankarada teşekkül etti Ankarada “Balkan basın birliği Türk milli komitesi,, kurulmuştur, Yeni kuru mun merkezi Ankarada (o Yenişehirde Balkan birliği merkezindedir. Komite başkanlığına her sene mev- cut gazeteler başmuharrirlerinden birisi seçilecektir. İdare heyetine şu zevat se- çilmişlerdir: Birinci başkan Cumhuriyet başmuhar riri Yunus Nadi, ikinci (o başkan Ulus başmuharriri Falih Rıfkı Atay, umumi kâtip fransızca Ankara direktörü Reşat Nuri, azalar Kurun başmuhaziri Asım Us, Tan başmuharriri Ahmet Emin ve Son Posta muharrirlerinden Ercüment Ekrem. Kadıköyünde bir kazâ Haydarpaşa lisesi müdür muavini İh- san, zevcesi Merzuka, baldızı (Ulviye, çocuğu Nedim dün Haydarpaşadan bir arabaya binerek Yeldeğirmenine gitmiş lerdir. Araba Yeldeğirmeni o karakolu önünde durmuş. içindekiler inerlerken 202 numaralı tramvay arabaya arka ta- raltan çarpmıştır. Arabanın tekerlekleri parçalanmış. Ulviye ile Nedim yaralanmışlardır. Ya- ralar; ağır değildir. Vatman (o yakalan- mıştır, s CUMARTESİ Birincikânın — 1896 Heri: 1355 — Ramazan: 20 Kuzev rüzrirmm esmesi LEME -EFİ--EEİ #22, 541 12,04 14,28 16,41 IRŞID 528 00 138 1243 GEÇEN SENE BUGUN NE ULDU? Zonguldakta Sömikok fabrikası açdacak şiklikler yapılması düşünülüyor biyetler hakkında mütalealar serdede- çektir. Umumi mülettişlikler (| teşkilâtında âzımgelen ıslahat (o yapıldıktan Sonra çok eski olan Dahiliye vekâleti teşkilâ- tırın tamamile değiştirilerek bugünün ihtiyaçlarına uygun bir hale konulaca- ğı haber verilmektedir. Bu meyanda ü- muru mahalli vilâyet ve nüfus o umum wüdürlüklerinin mülhak bütçe ile idare edilir umumi müdürlükler şekline $0- kulması ve şimdi, merkezde bulunan bazı salâhiyetlerin umumi müfettişlik- ler uhdesinde toplanması ve bazı yeni umumi müfettişlikler kurulması mevzi ubahstir. Demir ve çelik sanayiimiz Günde en az 600 ton istihsal yapacak Karabükte kurulmasına yakında baş lancak olan ve birinci beş senelik plâ- nımıza dâhil bulunan demir ve çelik fabrikaları manzumesi şu şekilde ola- caktır: Üçer yüz tonluk iki izabe fırmı, kok fırınları, dört tans yevmi ellişer ton istihsal kabiliyetli çelik (o fırmı, yılda 180.000 ton imalât kabiliyetinde büyük bir haddehane, memleketin boru ihti- yacını geniş mikyasta karşılıyacak o- lan bir boru fabrikası, büyük bir elek- trik santralı ev bunlardan başka kok fırmlarında işlenecek fırmın müştak - katını istihsal edecek tâ maddeler fabrikaları, e Bütün inşaat gelecek sene nihayetin- de tamam olacaktır. Karabükte işçi ve memurin evleri, buna göre lokanta, gazino, telefon, tel- graf ve posta merkezleri bakkallar ve saire kurulması işi başlamıştır. Bu ye ni şehir ve fabrikalar içinde demiryolu bulunacaktır. İmalât programına gelince, günde asgari 600 ton İstihsal edileceğine gö- re fabrikaların bir senelik asgari te- kati 180.000 ton olacaktır. Fakat tesi- sat. icabında 210.000 ton istihsal ya- pabilecek bir vaziyettedir. Teknik pro- jelerde azami mikyasta otomatik iş- letme prensiplerine istinat edilmiştir. Bu suretle şayanı dikkat bir tasarruf temin olunacaktır. Mütehassıs gerçler Sümer bank bu fabrikaalrda çalışa. cak mütehassısları yetişürmek Üzere şimdiden tedbirler almaktadır. Avrupa ya 20 mühendis ve 60 gı mütecaviz us- tâ namzed! gönderilecektir. Bu nam - zetler uyrılacakları ihtisas şubelerine göre vasati birer sene İngilterede staj görecekler, montaja başlandığı sırada memlnata Aknmi alan 'apdip, Posta şoför:cri me- murluk da yapacak Posta başmüdürlüğü bundan sonra posta kamyon ve Kamyonetlerile sair nakil vasıtalarmda çalışanların hem şoförlük, kem de nakliye memurluğu yapabilecek evsafta olmalarını muva - fık görmüştür. Münhal bulunan yedi Fena bir başlangıç (Bir biçare) imzası ile aldığımz mektupta deniyor ki: (Perestiş ettiğim nişanlım, izdivac tarihimizden biraz evvel beni terketti ve birkaç aydanberi beni aldattığı kadın la beraber gitti. Onsuz hayat benim için bir işkence olu- yor. Bütün benliğim onu çağırıyor. Onu alla hazırım, acaba bana tekrar gelmesi için ilk adımı'yapmam doğru o©- Jur mu?) CEVABIMIZ: Fena başlangıç. Mademki sizi evlenme den aldattı ondan sonraki zamanlar vaziyet ne olabilir? Her zaman bedbaht olmanızdan korkuyoruz. Kendinizi topar- lamanır daha doğru olur. Bu kedere galebe çalmalısınız; İstikbal size gülümsemekte gecikmez. şöförlüğe bu evsafta olunanlar | i Gazetecilere kolaylık “Cumhuriyet, de Abidin Daver ya- ayor: “Birkaç gün evvel gazetelerde göy- le bir haber okumuştum: “Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu, meşhud cürümler kanununun tatbikın- da matbuntın adliyeye çok hizmet et- tiğini görmüş ve bundan sonra, Adli yede gazetecilere eskisinden daha fax la kolaylık gösterilmesini emretmiş- tir.,, Adliye Vekilimiz gibi zeki ve yük- sek kültür sahibi bir zatın gösterdiği bu kadirşnaslığa memnun ve müteşek- kir olduğumuzu söylemeğe lüzum vâr mı? Esasen, her aklı başında ve haki ki demokrat devlet adamı, hükümet re cild, gazetelere ehemmiyet verir; çün- kü bilir ki kendisi ile halk arasında irtibat vazifesini gören tek vasıta gar xetedir. Yaptığı işleri halka, efkârn umumiyeye gösteren, arzöden gazete ler, gazetecilerdir. O halde, gazete ve gazeteci düşmanlığı, manasız bir şey» dir ve bir halk idaresinde, kuvvetini halktan alan hükümet adamları için, gazete ve gazeteciye husumet göster» mek bindiği dalı kesmek kabilinden bir harekettir.,, “Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu da, son emrile gazete ve gazeteciyi sevmi- yenlere, onlara havadis kapılarını ka pıyanlara iyi bir ders vermiştir. Akıllı adamlar, gazetecilerle iyi geçinirler ve bundan hiçbir zarar görmezler..,, ,gkmek meselesi Bugünkü “Akşam,, da “Akşamcı, yanıyor: “Ekmek bekımmdan İstanbulun muhtelif mmtakaları arasmda bazan büyük farklara şahid oluyoruz. İstan- bul belediyesi hududu içindeki bütün frrmlar ayni nizamnameye tâbidir, her fırın ayni çeşnide, ayni sıklette ve ay- ni nefasette ekmek yapmak ve halka satmak mecburiyetindedir. Bu, işin na zariyat tarafı. Fakat belediyenin bir- çok nizamname, talimatname ve emir. nareleri kabilinden bü da bazan naza- riyatta kalıyor, daima ve yüzde yüz tatbik edilemiyor. Her vesileden istifa. de ederek tekrarladığımız gibiiş iyi talimatnameler yapmak, isabetli emir. ler vermekle bitse, İstanbul halkınm en medeni, en temiz, en sıhhi veenra- hat bir şehirde yaşıyan dünyanın en bahtiyar insanları olması icap ederdi. İşin ruhu verilen emirleri hakkile ve müstemirren tatbik ettirmektedir. Ekmek işinde İstanbulun muhtelif semtleri arasındaki ayrılık bunun iyi bir nümunesidir. Bütün İstanbulda ay- Dİ cins ekmek bulunması lâzım olduğu halde nasl oluyor da şehrin bütün bir kısmı günlerdenberi ekmeklerden şikâ yetçidir?,, y Kâğıt ihtikârı önleniyor Sümer Bank hariçten kâğıt gelirtecek (| İktisat vekâleti şikâyetler ve tetkik- ” ler neticesinde kâğıt fabrikasının ih- tiyacı korumaması dolayısiyle pıyasa- da kâğıt ihtikârı mevcut olduğunu tes bit etmiştir. Bunun için piyasanın ih- tiyacı olan kâğıdı bariçten ithal ede rek ucuz fiatla satışa çıkarması işi Sü | merbanka verilmiştir. Kâğıt fabrika » mız gelecek seneden itibaren memleke tin kâğrt ihtiyacını tamamen koruya cak bir hale gelecektir. Çanakkarıcde İngiliz ve Türk kumandanları Yakınşırk İngiliz mezarlıkları müfet tişliğine tayin edilen Sir Herbert Hart Mısırdan Çanakkaleye gelerek İngilis mezarlıklarını teftiş etmiştir. Ve Sir Herbert Hart Çanakkalede bulur nan örgenerai Fahreddini ziyaret etmiş- tir. Bundan 2İ yıl evvel Çanakkaleder ilk ihraç günü karşı karşıya çarpışan bu iki kumandan hatıralarını ve o güne ait ihtisaslarını yekdiğerine anlatmışl dır, Genersi Fahreddin general (o Harta “Çanakkale savaşı,, adlı eseri vermiştir.