24 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

24 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

4 a ——. A a IK ir — Suriye, kendisine peşkeş çeki- len bu lokmayı hazmedemez Türk hakkının, migaltaya getirilip gaspa çalışıldığı zamanları ya- şıyoruz; fakat Türk buna milsaade etmiyecektir. Malümdur: Şimdiye kadar salâhiyetli ağızlardan taşım cümleler, ga- sete sütunlarında yer alan satırlar Fransa le aramızdaki ihtilâf: en hurda teferrilatına kadar teşrih etti, Aylar vur ki gasete hacimlerinin yarısından fazlasını bu mesele dolduruyor. Buniarı tekrarlamıyacağız. 1921 senesinde, Fransa bize Hatay Türkleri için tağhhütlerde buz, undu. Şimdi o Fransa, bi taahhütlerini ve muahedenin ruhumu tama men unutarak riştüne ermeye çalışan Suriyeye bu Türk toprağım, için- deki Türk kardeşlerimizle beraber peşkeş çekmeye çdlışıyor. Fakat unu- hulmamalıdır ki, bu lima, Suriyenin hazmedemiyeceği bir lokmadır. Fransa, Paris müzakerelerinin maliümu ilâmdan başka, zaten mevcut bulunan görüş ve düşünüş ihtilâflarım bir defa daha tebarüz ettirmek. fon beşi bir netioe vermediği şu günlerde gene Türk vo Fransız dost- Tuğundan bahsediyor. Bunu ortayı koyan Fransız Iavas ajonsinn tebarüz ettirmek istediği dostluk, her halde insanlığın tabii kanunla” rında mevvut olan dostkuk olmasa gerektir. i Fransanın, işi Mülletler Cemiyetine 8ir/ bugünkü neticeye vardırmak için höval etmek armısunu gösterdiğini çok iyi bildiği halde bile, bu teklifi kabul etmesi, Türkün, Fransayu karşı duyduğu dostluk say- gılarına misal olabilirdi. Fransa, Türkiyenin izhar ettiği bu dostluğa bugün, bütün çıplaklığı ile ortada vuran bu hakikatle cevap vermesi bi- #i hayrete düşürmedi. Bir dostluğu ölçmüş bulunduk. Artık milsterihiz. Artık bütün dünya biliyor hi, bis, diplomasi yolunda da yapılması m çokiyi bilenler arasındadır. Ve şüyet aramızda hdiâ mevcut bulun- duğunu söyledikleri dostluk varsa, bu, bunun neticesinde Hatay'ın istiklâline kavışmas, Atattirk hükümetinin arzusudur; çünkü bumu istemekte haklıdır. Atatürk hükümetinin arzuları, Atatir. Kün, Atatürkün armısu bütün Türklüğün arnımdur, ,, Buhakkı isteği tahakkuk ettirmek için bülün Atatürk'ün göstereceği yoldan tereddiltsilzce Türkiye, Büyük Şefi yürüyecektir ve bu ne pa- hasa olursa olsun Hatay'ı istiklâline kavuşturacaktır. Nehir ve Hasnun Rasih TANAY göllerimiz Tehlike menbaı değil Bereket kaynağı olacak Beş senede 31 milyon lira sart edilerek nehir ve göller ıslah olunacak Başvekilimiz İsmet İnönünün son seyahatinden sonra memleketi" mizin muhtelif mmtakalarmın suya olan ihtiyacı esaslı bir şekilde tesbit edilmiş ve İsmet İnönünün erdiği direktif halinde Nafımca bir sulama projesi hazırlanmağa başlamıştır. Bu proje evvelki gün bitmiş ve Başvekil Nafmdan gelen projeyi tekik etmiş- tir. Bu şekilde hazmrlanan kanun lâ- yihası imzalanarak (süratle tetkiki için vekâletlere dağıtılmıstır. Meclisin bu devresinde çıkarıla” cak olan bu mühim lâyihanm esbabı mucibesinde “memleketimizin gün- den güne inkişaf etmekte olân sana- yie lüzumlu ham maddeyi bol ve w* cuz temin etmek, köylünün yetiştir. diği mahsulleri kuraklıktan kurtar- mak, mevsimsiz yağmurlar dolayısi le nehir ve dere mecralarını ıslah et mek, bu evretle de yetiştirilen mahsu lü hasardan korumak ve mevcut göl, nehir, dere ve çaylardan araziyi sula- ma noktasi nazarından azami surette istifade edilmek üzere kanallar aç mak ve memiekete sıhhati umumiye noktasından zararlı görünen batak” hıkları kurutmak gibi memleketin ik- tısadi, zirai ve sthhi cihetinden lüzum) minle İu görülen su işlerinde Anadolunun garp ve cenv3 kavelisiyle orta ve şi-| * mal mmtukalarırıda bulunan kısım” larda fanliyete geçilecek bu kısımlar rn zirai ve iktsadi çalışmalarmı bir an evvel temin etmek maksadiyle bu Jâyiha su işlerine beş senede sarfedil mek üzere 31milyon lira tahsisat ve. rilmesi için hazırlanmıştır. Lâyihanım ilk kısmı söyledir: 1 Ora ve garbi Anadolunun sularından istifade edilmek i zere gim diys kadar eslışan havzalardan başka ve bilhassa Me: x -ra havzasmda Sur srğrlik ve tabileri, Ege merkezi hav yasın Pakemaw, Gediz. Kumeavr, ve Büytik Menderes nehirlerile Ada na havalisinde Seyhan, Ceyhan, Ber- ban, Silifkede Göksu, Malatya hava” lisinde Horata, Haşma ve Derme, Ka- radeniz havzasmda Yeşilirmakla tabi. lerinden Çekerek, Tarsakan, Kilkit ırmakları, Orta Anadoluda ve tabileri, Konyada Sille, Niğdede Gebere deresiyle bunlarla münasebet leri bulunan göl, nehir, dere, çay ve kollarmda sulama yapılması, batak” hasarların meni gibi yapılacak bilimum su işle rine beş senede 3İ milyon lira sarfı- na ve gelecek senelere şamil taahhüt. dat icrasına sene sarfı icap eden meblâğla ihraç sat olarak konulur. Senesinde sarfe- MN AŞ ur. 3 — Sular umum müdürlüğü teş- kilâtmda bulunan memur ve müs- tamdemin yevmiye, harcırah ve zaru” ri masraflariyle, teşkilâta dahil olma- yıp da bu işte yerli ve ecnebi mi müşavir, mühen” dis, fen memuru ve diğer müstahde- Sami imzasiyle mek- tup yazan 'oküyücumuza: “Son körsan,, yakmda kitap şek- linde neşredilecektir. Okuyucularımız ca pek geğenildiği anlaşılan bu al rikantızı takip edememiş olanların gazetemi”e vaptıkları müracaatler, e- gerin mütercimine “ bildirilmiş, ö da “Son Korsan, ın kitap halinde intisar rr icin Bir nesrivat müessesesile anlas müşter. - Pek vakında nesredilecektir, fiyatmn çok ucuz olacağını da öğ- rendik: HABER — Akşam postası 24 Birincikânun — 1986 Müzakerelerin kesilmesi üzerine Hariciye Vekilimiz Paristen dönüyor (Baş tarafı 1 incide) siz murahbasları bu teklifi kabul etme- mişler, bunun Suriyenin parçalarıması- na mani olmadığını, Şam ve Beyrut ile Fransanm imzalamış olduğu müuahede- İeri Oihiâi edeceğini söylemişlerdir. Fransızlar İskenderun ve Antakyadaki Türk ekalliyetlerine ait garantileri 1921 muahedesi fikri içinde takviye edebilecek her türlü teshillere amade olduklarını beyan eylemişlerdir. Rüştü Alras Ankaradan yeni talimat alarak müzakereye yegâne esasm İs- kenderun sancağının Suriyeden aynl- ması olduğu noktaj nazarın: muhafaza etmesi üzerine her iki taraf Rüştü Ara- sm Türkiyeye avdetinden sonra konuş- maların ileride tekrar ele alınmasının müreccah olduğu mütalcasında bulün- muşlar ve fakat İskenderun ihtilâfnm Fransız - Türk dostluğuna asla zarar getirmeyeceği hususunda evvelce yap- muş oldukları beyanatı tekide lüzum görmüşlerdir. Fransanın resmi tebliği Paris 23 (A.A.) — Fransa Hariciye nezareti tarafından matbuata verilen tebliğ şudur: 4”Son toplantısında Fransız ve Türk heyetlerinin İskenderun hakkındaki iza- batını dinliyen Milletler cemiyeti kon- seyi, meselenin esasının müzakeresini * Ankaraya iki saat mesafedeki Bancaki Köy bir nümüne köyü haline getirilecek ve, Haymana ovasında da yüzer hanelik IX! asri köy kurulacaktır. Ma özde İsitiğaz mukavelesi. nin devlete devri imıkavelesi vekiller heye. tince tasdik edilmiştir. * TMearet odasınm yeni sene bütçesi ha. sırlanmış ve bu sabah oda riyaset divanı içtimamda görüşülmüştür. * Küçük sunallar sergisinde teşhir edilen eşyadan hanara uğrayanlar, bedelleri sigor. talardan alınmak Üzere tesbit edilmektedir. * Atinada Balkan bankaları toplantısına iştirdiz edeh devlet bânküsı müdürü SalAhad din gehirimiza dönmüştür. * Maslak yolunda kullandığı otomobille bir Şandarmayı ezen kilşeci Alâcddinin tem. yixlen nakzen gelen duruşması dün tekrar yapılmış ve eski hüküm olan bir mene ları dün de yapilmiş ve gelmiyen bazı #iç. huların fhzaren celpierine karar verilmiştir. * Banaf cemiyetlerinin iki aydarberi de. vam eden seçimleri dün kasapların seçimile Utskumrulari torikler mahvetmiştir. * Dahiliye vekâleti vilâyetlerden İstanbula mübaysat için gelen heyetlerin başında, vali. lerin bulunmsamı menetmiştir. * Evvelki gece Bolu dn saat 4,45 de gid. detlice bir melzele olmuştur. Hasar yoktur. * İzmir vilâyeti köy kalkınması için beş yülık bir plân hazırlamaktadır. Dışarda : * Hindistanda bir müsademe osuasnda 3 İngiliz ve 8 Hindi öketiştür. * çin harbı üç gün işin tsi edilmiştir. Maregni çan Kay Şekin serbest bırakılacağı ve iayana nihayet verileceği umulmaktadır. * Fransız mebusan meclisi umum! at bak. kmda müzakerelerde bulunmuştur. * Sovyetler balıkçtk anlaşmasmın hir se. “İ ne daha uzatılması için Jeponlarla müzeke.| teye karar vermişlerdir. * Yunanistanda çok büyümüş olan bak #tokumu satmak için Londraya bir heyet gi. decztir. * Habaşistanda İtalyanlara clân mükave. met edem Ras Kasanın iki oğlu da İtalyan. Jar tarafından yakalanarak kurşuna dizi. * Romanyanı yeni Ankara sefiri Alek. sandr Telemak itimatnamesini takdim etmek üzere Ankaraya gitmiştir. * Ayvsılsırımız Börtin avcdar sergisine da. vet edilmiştir. * Romanya Hariciye nazırı 1. Antenasko dün akşam Paristen Bükreşe hareket etmiş. tir. * Bir habere göre casusluk ve faşisdik tegkilâtr kurmağa teşebbüs eden Bi Alman yakında Moskovada muhakema edilecektir. * Misir sobik. Hariciye nazırı ve Londra elşimi Hafız Hıfzı paşa Londra büyük elçi. liğine tayin odlmiştir. sonkünun mutat topları devfesine tâ- lik etmeğe karar vermiğ ve bu &ra eana- sında İsveç Dışişleri bakanı raportör M. Sandlerle temas suretile müzakerele- re devam edilmesini alâkadar iki tarafa tavsiye etmiştir, Bu karar mücibince ve Fransız hü- kümeti tarafından yapılan davete ica- bet ederek; “Türkiye. Dışişleri“ bakanı Rüştü Aras, beraberinde Dışişleri ba- kanlığı genel sekreteri Numan Mene mencioğlu, Cumhur başkanlığı genel sekreteri Hasan Rıza Soyak olduğu hal- de Parise vâsıl olmuştur. Türk delegasyonu azaları Dışişleri bakanı M. Delbos ve Bakanlık müsteşa- rı M. Vienot ve arkadaşlarile mütçaddit müzakerelerde bulunmuşlardır, İsveçin Berne biyük elçisi ve Milletler cemiye- ti konseyi raportörü M. Westman dâ bu müzakerelerde hazır bulunmuştur. Yapılan noktaj nazar (teatilefi için hiçbir neticeye varamadığından, her iki taraf, müzakerelere Milletler cemiyeti- nin gelecek devresinden evvel ve diplo- matik bir yolla ve raportörle temasta bulunarak devam etmeği derpiş etmiş- lerdir.,, Hariciye Veklilmiz dönüyor Paris 23 (A.A.) — Türkiye büyük elçisi Suat Davaz, bugün Dr. Tevfik Rüştü Aras ve Türk heyeti arası şere- fine bir öğle ziyafeti vermiştir. Dr. Aras buğün saat 8 de M. Dala. dierle görtişecektir. Türkiye Hariciye vekilinin Ankaraya dönmek üzere yarım akşam Parisi terk etmesi muhtemeldir. Ulusun başmakalesi Dünkü Ulusta sancak meselesi hak- kında bir baş makale yazan Falih Rıfkı Atay ezcümle demektedir ki: "Fransanın daveti üzerine vuku bulan Paristeki ilk & taraf arasınd: görüş elliye eli amed bâşka 'bir netice Vermiemiştir. Telgraf- tan anlaşılacağı Üzete bizim istediğimiz sancağa, tıpkı Suriye ve Lübnana oldu- ğu gibi istiklâl verilmektir. Sancak bu iki yeni devlet arasmdaki rabıtâyı, her üçünün müsavi şartlarla vücut verdiği bir konfederasyon şekli pek iyi temin edebilir; Fransaya göre, bu, Suriyenin parçalanması demektir ve Fransanın, gerek Şam ve gerek Beyrutla imzala” “© Manitacı yetiştiren Bir sabıkalı yakalandı En büyük mabareti taklit imiş Emniyet müdürlüğü ikinci şube üçüncü kısı mmemurları, son Zaman larda İstanbulun muhtelif semtlerin- de manitacılık suretiyle yı paralarını dolandıran bir sabıkalıyı yakalamıştır. Sabıkasmın çokluğundan veye niden manitact yetiştirmesinden do- Jayı bu adama “reis,, unvanı veril. miştir; adı Osmandır, Kütahyalıdır. Lâz, Arnavut, Kürt, Ermeni, Rum şiveleriyle Anadolunun (muhtelif mmmtakalarındaki şiveleri hiç kusur” suz taklit ettiğinden İstanbula Ana- doludan gelenleri ve biraz safça gör- maktadır. Kütahyalı Osman geçen kadar bu adamın ortada izi yokken dolandırılan birçok kimseler son za- manlarda bunun eşkâlini tarif edince sıkı bir surette takibe başlanmış, ml hayet izi bulunmuş, Kırçeşmede ye- ni kiraladığı evde yakalanmıstır. Kütahyalı Osman, Bafralı Hüse“ Yinin 23 lirasını, Gönenli Hüseyinin 12 lirasını, Şibin Karahisarlı İersailir 220 Virasmı, asker Hasanm 6 lirasr- nı delandırmıstır. Osmanm daha hirenk anları nl. duğu ambeılmaktadır. Tahkikat de vam ediyor. mış olduğu muahedeleri ihlâl eder. Eğer bu muahedeler, Fransa ile 1 kiye arasmda 1921 taahhütlerinin nası ve ruhu bir tarafa bırakılarak 4 edilmişse, bunun mesulüi biz değiliz, ce ortâda ihlâl olunan bir şey vars işte bu taahhütler ve sancağın T ekseriyetinin bu taahütlere İstinat e haklarıdır. Eğer ajansın telgrafı doğru ise, taahhütlerin ve onların icaplarının, lâ İskenderun ve Antakyadaki T ekalliyetlerine ait bazı garantiler # sinde telâkki edilmesine isyan etmer imkân var mıdır? Kimin tarafmdan yazıldığı mal olmayan Havas telgrafının son cüml Fransa « Türkiye dostluğundan bak diyor. Bahsedilen dostluk bir tarafa | pahakya mal olan ve bir tarafın ta lerini icap ettiren bu rabıta olmasa tektir. Biz dostluğu iyi anlaşmakta dostlara haklarını vermekte buluruz Vekiller heyeti toplandı Ankara 23 (Hususi) -— Heyeti ve le bugün içtima etti, uzun müddet » him müzakerelerde bulundu. Alınan tedbirler üzerine Buğday fiyatlaı düşüyor İstanbulda buğday fiyatlarında den yatlarının . birdenbire düşmeğe başlat ğı görülmüştür. Borsa kapandıktan $0 ra bu düşüşün, bilhassa şehrin ekme İik ununun esasmi teşkil eden, buğda Tarda vasat! olarik yirmi parayı buld ğu görülüyordu. Hükümetin geçen senede aynı şekil! hüsule getirilmek istenilen bir buhrai nasıl şiddetle müdahale ettiği malü bulunduğundan bu defa bu işterol 9 nayanlar daha müdahaleye meydan ks madan adımlarını geri almışlardır. arm eymen önem MESAİ Avrupa hattınıt yeni müdürü Bu sabah Ankaradan gelen mali mata göre Şark demiryollarinın dev te geçmesiyle yıl başından ; itibar yeni kurulacak olan devlet demiry€ ları dokuzuncu işletme müdürlüğüf şirket nezdinde hükümet komi ni yapan Salâhattin tayin edilmiştir Yeni müdür Salâhattini tebrik * deriz. Kazanç vergisi kanunu Bazı maddeler her tarafla başka tatbik ediliyormuş Maliye vekâletinin yaptırdığı teki lere kazanç vergisi kanununun 7, 9 10 uncu maddelerinin her tarafta ayrı tatbik edildiğini göstermiştir. 10 uncu maddede, bir mükellefin diğerile müştereken idare ettiği tef büsler için bir beyanname vereceği ” sılıdır. Maliye vekâleti alâkadarlara “ birine müstakil bir sermaye tahsis” ayrı bir muhasebe tesis edilmiyen, yi cümlesi aynı sermaye ve aynı mubifi be İlç idare olunan teşebbüslerin mili rek addedileceğini, müstakil olanlar ayrı ayrı beyannameler verilmesi buriyetini bildirmiştir. yi Bundan başka belediye ve köy ie dutları içinde iratları mecmuu 20004 rayı geçse de ayrı ayrı bu haddi del mayan mahallerde muhtelif işler mi larm gayri safi irat üzerinden tabi olmaları iktiza etmektedir. a