28 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

28 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

2 HABER — AXşam postası 5 Birinelilinim — 1036 Italya On iki adada tahkimata devam edece: Ingiltere ile tam mânasile anlaştıkları haber veriliyor İngiliz — İtalyan anlaşmasının bazı küçük ve tesviyeye müteallik noktalarının halinden sonra, Roma" da imza edileceği haber verilmekte dir. Projenin kati metni üç günden- beri takarrür etmiş bulunmaktadır. Yeni muahede Akdenizde bir bahri müvazene şekli yerine daha el- verişli olan bahri statüko şeklinde ya" pılmaktadır. Statüko yalnız tonaj İsrda değil ayni zamanda bahri üsler- de de patbik olunacaktır. İngilizler Hayfada ve İtalyanlar da on iki adar da halen o yapmakta oldukları işlere devam edeceklerdir. Fırtına (Baş tarafı 1 incide) Un Akay ve Şirketihayriye vapurla- # güçlükle işliyebilmişlerdir. Karade- nizo gidecek küçük vapurlar boğazda Beklemektedirler. Karadenizde ve li - manda bir kaza olduğuna dair liman müdürlüğüne öğleye kadar hiçbir malâ mat gelmemişti. Diğ»r şehirlerde Bire, İzmit, Bursadan gelen ha Berlere göre oralarda kar yağmakta- Ge. Bursada münakslât kısmen dur - müştür, Ankarada cumartesi sabahı başlıyan kar hafiflemiştir. Izmirde fırtına İzmir, 27 — İli gündenberi devam| eğen Karayel fırtması gehirde hasarâ | sebep oldu. Tarı vapnıru liman dışımda demir tarıyarak İzmirle Karşıyaka a rasmdaki telefon kablosunu kopardı. Karşıyakâya işliyen vapim seferleri ta 2 öd Şehirde harap birkaç ev yi- kildr. Ağaçlar devrildi. Biraz kar ser piştirdi, Burada dönen sayialara göre bir İ- tsiyan vapuru Midilli açıklarında bat- mıştır. Atinada Atina, 27 — Bu sabahtanberi kar ya ğıyor. Denizlerde fırtiha var. Alman generali Fon Sekt öldü Askerlik bayat: memleketimizle yakın! bir alâka ile geçmiş olan (o gereral Fon Seokt Berlinde kısa bir hastalığı mütea.| kip ölmüştür. General Von Sekt, umum? O barpte şarktaki 11 inci ordunun erkân:harbiye reisi idi. Sonra Makenzen orduları erkânmhar- biye reisi olarak Sırbıstanda, Galiçyada, ve Romanyoda harekâtı Idare etti. 1917 Me Türkiyede erkânıharbiye re. Asi oldu. 1919 da Versay muahedesinin müza- keresi sırasında Alman murahhaslar he- yetine dahil oldu. 1920 de orduyu tensik etti ve 1926 da hizmeti terketti. 1930 ds Alsan halk partisi namzeti| gibi askeri fikirleri olarak mebusluğa seçildi. Askeri muhar Muvakkat itilâfname, hiç bir dev- let aleyhine müteveccih değildir. Her iki taraf, mütekabilen kazanılmış va” ziyetleri tanımakta ve sulhun muha” fazasını temini taahhüt eylemektedir. İngiltere için Hindistan ve İtalya için şarki Afrika yolu mütekabilen zımam altma almmıştır. İtalyanm filen işgali altımda. “bu- lunan Balear adalarndan Majorka- nın İtalyan kuvvetleri taarfından ter kedildiği haber verilmektedir. Bu su tetle anlaşmanın yapılmasına engel olan başlıca âmil ortadan kalkmış olmaktadır. FRED ASTAİRE GİNGER ROGERS FiLOYU TAKiB EDELİM (Follow the Fleet) BU HAFTA SAKARYA Sinemasmda YENİ KEŞFEDILMIŞ Olan Vitamin ve Hormonlar cirldin en mükemmel gıdasığırlar. Hormonlar henliz ölmemiş guddeler den temin edilir ve cikie (yeniden gençlik verir. Hormonlar GÖZFN kreminde Cuttur. İstanbul aeliye birinci | kulruk mah. kemesinden: İstanbul limanına mukayyet iki bin ton hacmi istiabisinde Ordu vapurunün altıda bir hissesini Remziden ve mütg- baki altida beş hissesini de Ziraat ban. kası ve Fehimeden sanı almak suretile mezkür vapurun tamamını temellük et- tiğimden dolayı mezkür gemiyi takip e- debilecek olan gemi alacaklıları hakkın. da Deniz ticaret kanununun 1306 mc: maddesi mücibince ilânen tebligat icra- sı Galatada Kefeli Hüseyin hanmda 19- 22 numarada Hasan Rıza Temelli tara. fından talep olunmakla Yüksel kayığı müsademesinden dolayı münazualı taz şminat iddiası yeni malikçe malâm oklu. ğu bildirilen Şevkiden maada olmak üzere Deniz ticareti kanunu mucibince gemi alacaklısı sıfatmı haiz olan alacak. kların 30 gün zarfında alacaklarmı mah | | | kemenin 936/1136 numaralı dosyasına | bildirmeleri bu müddet zarfında bildir- miyenlerin mezkür vapurun aynını ta- kip edebilecek gemi alacaklısı hukukun! dan istifade edemiyecekleri Deniz geni reti kanununun 1306 amcı makldesi mu- cibince ilânen tebliğ olunur. bu, dusunda hâlâ büyük bir rol oynamakta- rir olarak büyük bir şöhreti haiz olduğu! dır. ASKERLER NEREDE. ÇABUK SÖYLE VB ŞEVM! | Atatürk günü Ankarada büyük merasimle kutlulandı Büyük önder Atatürkün bundan 17 yıl önce Ankaraya ayak bastığınm yıl- dönümü dün Ankarakla büyük merasim le kutlulanmıştır. Ulus meydanı bu mes'ut hâdiseyi kut lulamağa gelenlerle hmcahmç dolu idi. Abidenin etrafı da çelerklerle kuşatıl. miştir. Atatürkün Ankaraya ilk ayak bastığı yerden âbideye doğru koşan (o helkevi atletleri saat 15 de Hâkimiyet meyda- nmda görülmüştür. Bundan sonra istik- Yl marşı çalınmış ve şair Behcet Ke. mal bir nutuk söylemiştir. Atâtlir'r; sarsılmaz bağlılık ve eşsiz şükranın bildirilmesine karaz verildikten sonra onuncu yıl marşı söylenmiştir. Gündüz ve gece halkevinde merasim yapılmış ve nutuklar söylenmiştir. Nâzım Hikmet Ve tevkif edilen komünistler Şair Nâzım Hikmetin tevkif edildiğini haber aldığımızı dün yazmıştık. Alâka. dar makamların verdiği malümata na- zârân Nâzım Hikmet görülen lürum ü- gerine nezaret altına alınmıştır. Birkaç gün evvel tahrikâtta bulunan bâzı ko. münistlerin tevkifinden (o sonra Nâzım Hikmetin de nezaret altına alınması lü- sümu hasl olmuştur. Ayvansarayda Nur kalem fabrikasın- da çalışan Ahmet isminde bir şahis da âyni cürümden nezaret altına almmış. tır, Yunanistanda Dahiliye nazırı Başvekilin arzusu üzerine , Istifa etti Yunan kabinesinde oldukça . mühim Böğişiktikler olmuştur.” Başvekilin gösterdiği lizum Üzerine Dahiliye vekili Skilakakis ile Büşvekâ- let müsteşarı Papahelas istifa etmişler. dir, İstifanın kabulünden sonra Dahiliye vekâletini muvakkaten İaşe müsteşarı Mayakos deruhte etmiş ve Başvekâlet müsteşarlığına da eski Kefalonya me. buslarından Kosmos Burbulis tayin edil miştir. Yeni müsteşar dün geç (vakit kralın huzurunda taklif edilmiştir. BNA 3iLAmLAaR'Bı, RaxARAK TESLİM OLMA. ANIZ! TAVSİYE EDERİM | | P'ZE Sarrı LARLA Evvtla seni Şükrü kayanın bir nutku: Atatürk inkılâbı he! türlü diktatörlüğü reddeder Halkın ekseriyetinin reyini kazanmak k değildir, bu bir nevi diktatörlük olur Cumhuriyet Halk Partisi Ankara vi- lâyet kongresinin son celsesi dedün yapılmış ve bazi dilekler daha sunulup tasnif edildikten sonra kongrenin ta- zim telgraflarına Atatürkün, Meclis relsinden ve parti genel sekreterinden gelen cevaplar okundu ve ayakta din- Tendi. İşari reyle yaptlan intihapta İl yön kurul azalıklarma; Diyanet işleri reisi Rifet Börekçi, doktor Vehbi Cemal, A- rİf Çubukçu, Hâmid Eseniş, Nasuhi Baydar; yedek azalıklara Hilmi Atlı oğlu, Fahri Kandoğan, Cemal Hizm, Hayrullah, Hâmid Osman, Veli, Zehra ve Abdürrahman; büyük kurultay de- Vegelikelrine de Rifat Börekçi, Yusuf Hikmet, Ziya, Behçet, Hayrullah, Hil- rai ve Mustafa Başar; yedek delegelik- lere ise Bahri, Cafer Tayyar, Abdürra- him, Halis Fuad, Hüseyin, Safd ve İs- met seçilmişlerdir. Dahliiys Vekilinin nutku Kongrönin sonu münasebetiyle veri- len bir ziyafetie parti genel sekreteri ve dahiliye vekili Şükrü Kaya şu nut- ku söylemiştir: “. Arkadaşlar, Sizi cumhuriyet balk partisi Anka- ra vilâyeti kongresi üyeleri olarak hürmetle ve muhabbetle selâmlarım. Türkiyenin bütün vilâyet parti üye- leri, vilâyet kongrelerinde toplanmış bulunuyorlar. Sizin yüksek şahsiyetle- Tinizde onları da selmlamakla müfte- hirim. Büyük Türk kütlesinin siyasi /€ dart işlerinin mes'uliyetin! Üzerine alan Halk Partisi mümessilleri memle- Kelin küçük, büyük bütün terini zakere ettilâr, ediyorinr. Müzakere mevzuu meseleler, memleket idaresine taallâk eden bütün işlerdir. Atatürk inlılâbma kadar demokrasi ve halk idaresi demek, milletin reyle- rinin ekseriyetini bir arsya toplryarak mebuslarını seçtikten sonra muayyen bir devre içinde memleketi idare et -| mek demekti. Bunda en çok muvaffak | olana en iyi demokrat denirdi ve hâlâ| da böyledir. Türk milleti bu milletlerin başında! gelir, On binlerce ene pek çok rejim inkılâpları geçiren Türk milleti, ve Bü. yük Önderi tarihin en müşkül devrin de tutacağı yolu, kurtuluş yolunu gös- terdi: Halk için halkla... Memleketi istilâdan kurtaran Ats- tlirk, memleketi idare için bir parti kurdu ve adma “Cumhuriyet Halk Partisi,, dedi Bu beynelmilel ilmi ve umumi tabiriyle demokraside olsa, manası, mefhumu ve tatbikı itibarile yepyeni bir idealin ifadesidir. Bu idea- le göre halkım ekseriyetinin intihabı ka zanmak memleketi idare için kâfi de-! Bildir. İntihabı kazanarak - memsleketi| muayyen bir müddet için idare etmek kâfi gelmez Bu bir nevi diktatörlük o-! lür. Atatürk inkılâbı her nevi dikta -| törlüğü reddeden bir rejimdir. Atatürk demokrasisi hem referan- dum ve hem de kanun! teşebbüs esas-! larını ihtiva eden bir rejimdir. Ocak.| nahiye, kaza, vilâyet kongreleri ve ni-' EĞİ J HAKL'YALIM bayet büyük kurultay bunu temin © den esaslardır. Buna riayet hatası az olur. Eğer tarihin bakiki gidişi nazarı bara almırsa anlaşılır ki Türk dalma yükselecek ve daima yüksel cek, ve dünyanm diğer milletlerine 8al ve ayni zamahda beşeriyetin tine bâdim mümtaz bir heyet ol tır. 'Türk tarihinin bu kifayeti ve bu beti kimseye meçhul değildir. Türklerin idealleri malümdüur. Bul dealde ne kıskanç, ne de inh Biz bütün milletlerin müstakil, relfeh, mes'ut ve hür olmalarını yoruz ve buna çalışıyoruz. Arkadaşlar, sizi tekrar Türki idare mes'uliyetini Üzerine alan Cu huriyet Halk Partist adma selfir: bu mesainizin bütün memleket ve tin beşeriyet için mes'ut net'oeler mesini terenni ederim... Kardeşlik aşktan kuvvetlidir Kral haned nından olan iki sarışın kız, o bir tek adama besledikleri; aşkı unutmak içi İn tereye gitmişlerdir. - l Bunlar bütün hayatları müddi tince biribirinden ayrılmamış oli adlı iki kız kardeştirler. İki kız kardeş tiyatroya intisap mek hevesine düştükleri için bulundukları hanedan tarafından faroz edilmiş olmalarma rağmen ima biribirini desteklemişler, şeyleri paylaşarak, syni güçlü göğüs gererek ve ayni ari dinerek biribirinden hiç ayrıl lardır. Sonra da bir erkekte bul nı istedikleri bütün meziyetleri genç, güzel, zeki, iyi konuşan kalpleri teshir eden bir delikanlı tanışmışlardır. Her ikisi bu âşık olmuş, fakat delikanlı yalnız birisini sevmiştir. Geçen hafta Londraya varmış lan iki prensesten Dagmar bir teciye, geçirmekte oldukları çetin ii tihanı anlatırken demiştir ki: — Bu müthiş bir işti. Her ayni zevklere malik olduğum! dolayı böyle bir kedere sanıyorum. onun aramıza girmesi! müsaade edemiyeceğimize karar dik; biribirimize karşı sevgimizin kek aşkından çok daha mühim ğunu anladık; unutmak için kadan göç ettik, buraya geldik. ci bu biraz uzun sürecek ama, neti sinde muvaffak olacağız. Kardeşi hisleri aşktan da kuvetlidir.,,