2 Ocak 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

2 Ocak 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

, Alman talışidatı — devam ediyor İARER — Akşam postam 2 İkincikinun — 1937 Asiler bir Ingiliz lar vi ale (Baş tarafı 1 incıde)! —İlisine yapılmaktadır. Bu civarda mo- ' örlü toplar, mitralyözler yerleştiril — Konstans gölü civarı ve Bazel ha- valisi asker, top, cephane ile doldu- v “Bütün İsviçre gazeteleri, İsvicreli “İefi vötanı müdafaa icin vazife başı “ma” çağırmaktadırlar. İsviçre erkânı iyesi hazırlıklarına devam etmek / , Askerler, siperler kazmağa baş- i « Şafkuz'da mahşeri bir iyet vardır. Fra Hiter bir macsraya b itlacakmış © » Londra,2 (A.A.) — Alman “yadeki vaziyeti tetkik eden The Eco- © homisst gazetesi nazi ricalinin yakın- da ittihaz edecekleri hattı hareketi erslişe ile beklemekte ve: “Almanya “ acaba tam bir anarşinin ifadesi olan şimdiki sistemi mi ipka edecek, yok “saekonomi sahasında beynelmilel * bigsteşriki mesai sistemi mi takip ede- düşürecek bir maceraya atılmasından endişe etmektedir. Su'hün anahtarı Serlinde Londra, | (A.A. )— Gazeteler beynelinilel | vaziyeti uzun uzadıya tetkik etmektedirler. Daily Telegraf gazetesi, sulhun muhafazası anabta- rmın şimdi Berlinin elinde bulundu” ğunu yazarak diyor ki: “Almanya umumi vaziyetin çok müşkül olduğunu bilmelidir. Siyase- ten bu kadar kuvvetli ve | iktisaden! bu kadar hoşnutsuz bulunurken dört sene içinde tam — bir iktisadi istiklâle kavuşmak için çalısırken ve dahili hiç bir tenkide müsaade etmiyen bir hü- kümet tarafından idare olunurken bir insan nasıl © olurda Avrupanın; emniyet altnda bulunduğu hissini besliyebilir? Harp muhtemeldir ve Berlin İs panya işlerinde her şeyi göze almış-! tr. Maarafih sabrı tahammül gös- | tererek ihtilâf mahdut bir halde br gemisin rakmak Fransa ve İngiltere için azim bir muvaffakıyet olacaktır. Müttehit ve azimkâr garp de moktasileri Lokarno paktınm akdine “kü mücadele eden Alman halkı) ve milletler cemiyetini Almanya ile k için, gerek Almanya ve! Rusyayı yanyana oturtacak şekilde sikme bölün Avrupayı telilikeyel tensik etmeye çalışmalıdırlar, >“ Hataylılar Adanada 'müşahitlerle görüştü “cek?,, sualini sormaktadır. © Bu gazete bugünlerde Berlinde mühim kararlar verileceğini kaydet- sonra Hitlerin ekonomik müş & (Baş tarafı 1 incide) > visdanlarmdan beklediklerini, millet- “ler cemiyetinin yüksek otorite ve - seşmpatisinin mutlak surette muha- > fazd edilerek Antakyadaki Türklerin “ehemmiyet ve dikkatle dinlenmesini, “çünkü orada bulunan müstemleke memurlarınm birçok tazyik ve ter ipleriyle murahhaslarla temasa gir- yagleri ihtimali olduğunu söylediler. Murahhaslar cevaben Antakyuli- , Jan pösterdikleri bu nazikâne talep İrin Müşahit heyet bugünkü O Toros ekspresiyle Adanadan Halebe geç miştir. Yüzlerce Antakyalı Türk kendilerini istikbal ve teşyi etmiştir. Müşabitler ekspresin beş on dakika- lık tavakkufundan © istifade ederek gara inmişler ve istasyonda gezerek Adana manzaralarını gösteren kart-! postalardan almışlar ve kâterin sey-! yarma damgalatmışlardır. Müşahutlere iki zat daha refakat etmektedir. o Bunlar müşahitlerin sekreterleridir.. — Rusyada yakalanan Almarılar 38 zi bulmuş Alman istihbarat bürosuna nazâran Sovyet Rusyada tevkif edilen Almanla- tın yekünu 33 zi bulmuştur, Bunlardan on beşi Leningradda mevkuf bulunmak tadır, Alman “spor profesörü, M, Meler, evvciki akşam Leningradda tevkif edil- miştir. Gerek kendisi ve gerek Noelden evvel karısile birlikte tevkif edilmiş bu. lunan Alınan mühen“is Letzger Mosko! vaya nskledilmişlerdir. Vefat Gazetemiz mürettiplerinden Mehmet Zekinin kayın pederi, Denizyolları ko- operatilinde memur Bay Hüseyin Hak.) kı vefat etmiştir. Cenazesi Edirnekapı» da Neslişah mahallesindek! hanesirden kaldırılarak namazı Neslişıh camlinde kılındıktan sonra Edirnekapıdaki aile makberesine (o defnedilecektir. Mevlâ rahmet eyliye, tamamen göz önünde tutuldu- ” bitarafane tetkiklerine hiç bir , kuyvetin müdahalesi imkânı olmadı- b me her Türkü dinlemek icin her fır “satı bazırlıyacaklarını, bütün Türkle- anlam müsterih olmaları söy- gi © Gene Antakyallar heyetten biri © ricada daha bulundular. Bu da Am ve havalisinde Suriye ve Fran- « sz memurların Alevi diye hitap e- «dip Türk kütlesinden ayrı tutmak is tedikleri kütlenin tamamen Türk ve bu kütlenin eski Hititler olduğunu ve mezar taşları tetkik edilince A- Tevilerin nasıl saf Türk kütleleri ol “du'armi göreceklerini, Arapların bu “Türk kütlelerini hiç bir zaman Arap © camialarmlar sayınayıp daima ha karet ettiklerini, - son zamanlarda mahsus o maksatlarla bu kütleleri “Türklerden ayırmak mera 5 ri p caminsmdan saymağa kalktıkları- öylediler. Ve ayni Antakyalılar heyetine seyahatleri sırasında bu müracaatin asla bir te irat mahiyetinde Mörölmeresirii zaketle kabul etmelerinden dos) teşekkürlerini sundular. Ayrılır-! heyet azası Antakyalılara: o — Türkiyede seyahatimiz atra” mda hiç bir tarafta hiç bir suretle itecek bir tezahürat görmedik. ilerinde Bulgar anknotu olanlar okusun (Hususi) — Bulgar milli 15 kânunusaniden itibaren kadar olan küğit parak deni paralarla değiştirileceğir. tarihten sonra bu kâğıt parala iştirilmiyerek tedavülden kal- acağını ilân etmistir Bulgaristan- relmiş olup da ellerinde Bulgar olanlar d--hal bantalıra mü- bu parülari tebl emeli “ | | (Baş tarah 1 incide) Etribin süvarisi mütecaviz geminin emirlerini yerine getirmiyerek Cebelüt- tarıka kadar yoluna devam etmiş ve ©- rwdaki makamata keyfiyeti bildirmiştir. Etrip salı veya çarşanba günü Liver. pola muvasalat edecektir. A marları mukab-lesi * Berlin i (A.A.) — Alman ajansının bir tebliğine göre, Bi'baodaki Marksisi makamat Alman Polas vapurunun bir kısım öşyasmı ve vapurda bulunan bir İspanyol yolcuyu geri vermediklerin- den Alman hükümeti mukabelebilmisil tedbirleri almağa mecbur ka'mış ve Al man deniz kuvvetleri İspanyol sularında İspanya hükümetine ait bir vapuru mu- vakkaten tevkif etmiştir. Atlier matldbiye'ten mağtâziyeie uğruyor Moskova? o (radyo) — İspanyanın bütün cephelerinde şiddetli harpler de vam etmektedir. Fakat harbin çehresi şimdi tamamile değişmiştir. 1935 sene. sinin a<bayeti, ayni zamanda (İspanya dahili harbinin son günleri o olmuştur. Franko kuvvetleri ilmitsi? bir vaziyette son enerjilerini sarfediyorlar. . İsyanın ilk günlerinde © karşılarında hükümet milislerinden o müteşekkil kü çük bir kuvvet vardı. Bugün mütemadi- yen ilerliyen bir kaç yüz bin o kişilik muntazam ve iyi techiz edilmiş bir ordu karşısında hezimetten hezimete uğru yorlar; Madrit üzerine yapılan son tearruz hilkümet kuvvetleri tarafından şiddete tardedilmiş ve asiler, (bir hayli ölü ve esliha bırakarak birkaç kilometre gerile mişlerdir. Aragon cephesinde hükümet tayya- releri Teruele şehri istasyonunu ve bu radaki Istihkâmlarla düşman mevzi'e rini şiddetle bombardıman etmişler'ir. Hükümet küvvetleri sevkeulkeyşi bü. yük bir ehemmiyeti olan bu sehri zap tetmek için büyük bir gayret sarfedi. yorlar. Hükümet Küvvetleri Atidnta şehrini zaptetmişlerdir. Talavere mıntakasında, asilere a-ker ve cephane götüren 25 va. gonlü bir katar hükümete mensup tay- yareler tarafından bombardıman ve ber hava edilmiştir. Asturi cephesinde hükümet kuvvetle. ri ileri hareketlerine devam etmektedir. ler. Ovicdo şehrinin hükümet topçuları tarafından bombardımanı esnasında « İektrik fabrikası tamamile tahrip edi! miş olduğundan, şehir birkaç gündenbe ri ışıksız kalmıştır. Asllere mensup bir zırhlı evvelki güz Santanvcra şehrini bombardıman etmiş. tir. HUlç met tayyareleri vaktinde ye tişerek zırhlıyı batırmışlardır. Hükü- met saflarına geçen birçok (| İsyancılar, Franko ordusunda maneviyatın son de. rece bozuk olduğunu beyan etmişlerdir. Asrisrin askeri vaz y-ti Dün de haber verd'ğimiz gibi, İspan yol asilerinin muvaffak olabilmeleri icin 50.000 kişilik bir takviye kuvvetine ih- tiyaç pörülmektedir. Deyli Ekspres gazetesinin haber ver- Zozo Dalmas mahküm o'du (Baş tarafı 1 incide) şı gecesi o Tokatlıyanda otururken fazla sarhoş olmuştur. Garsonlar, o yuncunun bir rezalet çıkarmesma mâni olmak için rakınm arkasını kesi , since Zozo kızmış, masasmın üze“ i rindeki rakı kadehlerini sağa, sola! savurmuş, bununla da hırsını alama yınca Amerikan barınm üzerinde du! ran büyük bir şişeyi kavrıyarak dul vardaki aynaya indirmiştir. Şişe ve! ayna kırılmış, dier eğlenenler sağa! sola kaçışmırlardır. Zozo halkı rahatsız ettiği için za» bıta memurları tarafından karakola gölürülmüş, dün de cürmü meşhut mahkemesine çıkarılmıştır. Zozo farla sarhoş olduğundan ne yaptım bilmediğini söylemiş, sur cu sahit görülerek sarhoşluktan 10 lira para cszasına ve aynanın tazmıi» nine mahköm edilmiştir. e ateş açlı Kisa boylu otuşundan #wnaye “Ceb dihtatörü,, lakabı verilen asi gene ral Franko (solda) asi generallerden Mola ile beraber... diğine göre general Franko © Berlini de 50.000 askeri (o gönderimeğe teşvik etmektedir. General Franko, © yeniden askeri yardım gelmedikçe Madritin alı. namıyacağını İtiraftan kaçınmıyor. Maidritte 100.000 yarı talim görmüş müdafi vardır. Bunlar bilhassı beynel milel kıtadan cesaret almaktadır. Birkaç halta evvel, İspanyaya o vasıl olan iyi talim ve terbiye görmüş 5000 Alman askeri henür asiler (tarafından ilk ateş hattma sevkolunmamıştır, Alma birin cev bı misbet O'mıyscakmış Lundra (hususi) — Deyli : Telgraf gatetesi İspanya meseleleri için, Ak manyanın cevabı müsbet olmıyacağım ve İtalya, Almanya ve Portekiz hükü. metlerinin müştereken cevap vererek İspanyada zu bir rejimin teessüsüne razı olmıya ak'arını, yazmaktadır. Alman askerlerinin cenub! İspanyada Kordevoya olan sevkiyatı devam etmek tedir. Paris gazeteleri, Hitlerin dünya- yı basbe sürülklemekten çekinmiyeceği- ni kavdederek heyecanlı yazılar yazmak tadırlar, Faşsi Isyarının doğurduğu izcalrr Deyli Harald gazetesinin Madritten yeni dönen muhabiri yazıyor! Madr'tin, asilere karşı koyması Umit. leri hergün daha ziyadeleşiyor. Asileri al koydulları her 24 saat içinde bu &- damların şehri zaptetmeleri imkânlar:- nı daha azaltmaktadır. Madritin müdafaası için Al'kante yu. la ile yeniden cephane ve efrat gelmek- te devam ediyor. Diğer taraftan Madrit ten pek uzakta olmayan bir (o şehirde, Madrit beynelmilel müfrezesini takviye için büyük bir kafile gelmektedir Bur- lar, ateş hattın zayıfladığı (takdirde yardıma geleceklerdir. Madritin en büyük tehlikesi sivil hal kın kuvvei maheviyesinin kırılmasıdır. Haftalardanberi şehir, bâkiki açlığın ne olduğunu tatmış bulunuyor. Hattâ son zamanlarda şehirden hayli insan tahliye edildiği halde, şehir o kadar kalabalık ki, daima mey'dan almasından korkular bir sari hastalık tehlikesi dahi mevcut. tur. Sari hastalık bir kere başlarsa, önüne geçilmesine imkân olmayan Şerait için- de baslamış olacaktır. Hastaneler, yaralı askerler, bombar- dımanlar neticesinde malül düşmüş sivi) ahali ile doludur. Ve bu yerler «hi tec hizatın mühim bir kısmından mahrum. dur. Meselâ müdavatı evveliyeye yara- yan tentürdiyot gibi maddeler bulunamı| yor. Birçok kimseler, bayıltmadan bü: yük ame'iyat geçiriyorlar. Hükümet kuvvetleri Madritin cenup ve garında faşist hatlarma doğru yö- yaş İnkat methametsiz bir ileri hareket te bulunuyorlar. Evvelce, Ma?rit hattı boyunca hücüm hareketleri asiler tarafındın geliyordu. Şimdi beynelmilel müfreze kuvvet'en. miş olduğu'işin hükümet o kuvvetler” Manmsmosss şehrinden doğru mukabil hüc m ve taz”'err germişt.dir Balamanka, 2 — İspanyol mütefek. kir ve filozofu Migel Unamuno ksip sektesinden ölmüştür. HABER — M'gel Unamuno Sala manka üniversitesi rektörü idi, Evve- lâ Mâdr'd hükümetine aleyhtardı Fa- kat sonra “Fasistlerden de komünist. ler kadâr nefret ederim.,, maalinde bir beyanname neşretmiş, bu yüzden asi Franko İle arası açılmıştı Şimdi bu beyannameden sonra apansızın öl- müş bulunuyor, ita yarm cswsbı Londra, | (A.A.) — İtalyanın İsnanyaya gönüllü gönderilmesi me- selesi hakkımda Fransız ve İngilizler tarafından verilmiş olan notaya karşı ita etmiş olduğu cevap ademi müda” hale komitesi reisi Plymouth'a tevdi edilmiştir. Röyter ajansının öğrendiğine gös re İtalya bu potasında gönüllü meses lesine hakkı tekaddüm vermeğe âmas le olduğunu bevan etmekte delayısile müdahale hakkında tetkikatı ile meş gul diğer mütehassısların da komite tarafından nazarı itibara almması şartını ileri sürmektedir. Almanların sted kleri Londra, | (A.A.) — News Chro- nicle gazetesi M. von Neurat'ın M. François Poucet'ye şunları söylemiş olduğunu istihbaratına atfen yazmak tadır; I — Almanya, diğer devletler ayni veçhile hareket ettikleri ve İs panyada bulunan kuvvetlerini geri aldıkları ve Madrit hükümeti lehinde gazetelerle ve sair vasıtalarla yap” makta oldukları propagandalara ni- hayet vermeleri şarüyle İspanyaya gönüllü göndermek hareketini dur- duracaktır. 2 — Almanya, İspanyada komü” nist bir hükümetin teessüsüne müsa- maha etmiyecektir. 3 — Almanya, İngiltere, Fransa- nm İspanyada Komünist bir hüküme” tin teşekkülüne mâni olmak için ne gibi tedbirler almış olduklarmı sor mA, Cevap hazırlanıyor Berlin, (Hususi) — Hitlerin em- riyle, belli başlı diplomatlar, yüksek rütbeli generaller ve erkânı harbiye rüesası on bir kânunusanide büyük bir meşveret meclisine davet edik mişlerdir. İspanya meselesi hakkın» da verilen notaya cevabı, bu meclis karar altma alacaktır. ıspa ya Faşizm 8" halâs olacık Valance, 2 (A.A.) — Harbiye müsteşarı gencra) Assension, Havas ajansı muhabirine aşağıdaki beya- natta bulunmuştur: “1937 senesinde İspanyada bey” nelmilel faşizmin tamamiyle yıkıl. dığma şahit olacağız. Faşist millet- leri âsilere asker ve malzeme gönder mesinin arkası alınır alınmaz faşizm İspanyarla yıldırım süratiyle yıkılar caktır. Zaten ecnebi memleketlerden Francova yardım gelmeseydi muha- rebe çoktan sonuna ermiş bulunacak» tey