18 Şubat 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

18 Şubat 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

MEZELE/: Hatay Biz en meşru yollardan müstakil lar hediye etmek gibi insani gayeler peşinde koşuyoruz, onlar Halebde en Kuduz bir kinle pusu kurmuşlar sanlâirıni esâretten yeni kurtulan va plânlar kuruyorlar, başlarından büyük entrikalar Vâtani partisinin gösterdiği bu manzara cidden çirkin ve iğrençtir. Cenevrede müstakil Hatay'ın ana yasasını ve diğer esaslarını hazır- luyacak olan mütehassıslar komisyonunda mahir ve âlim diplomatımız Menemencioğlunun reisliği altımda Türkiyeyi temsil edecek murahhasla. rın ve müşavirlerin listesi gözümün görieri, kâfidir. Hoş... Makul Insanlarm ve siyasa mak için böyle tetkiklere ve böyle mukayeselere hiç de ihtiyacı yoktur ya... Biz Akdenizin gark kıyılarındaki bir noktaya medeniyet, hak, insan. ık ve iktisadi inkişaf vermeyi düşünüyoruz. Onlar karanlıkta kanli kom- plolar düşünüyorlar. Mimi bir davayı beynelmilel sulha yeni bir destek, milletler arasmda- ki siyasi münasebetlere yeni bir ahenk temin ederek Türkiyenin karşısında gizli entrika cepheleri kurmakla acaba bazı Su- riye politikacılarının ulaşmak tasavvurunda bulundukları hedef nedir? ,Hatay'ın taze istiklâl #idanmı kurulabileceklerini mi tahmin ediyorlar? Büyük hulya ama, herhalde öyle olacak... Fakat biz peşinen söyliyelim ki Akdeniz kıyılarında bir yeni sulh âl miz, temenni ettiğimiz, istediğimiz bu Haloy'ım emniyetini en ufak bir surette ihlâle kalkışacaklar, kalktıkları yere mutlaka ziyanla oturacak. lardır. Zira Hatay'm emniyetini deruhte etmiş olan iki büyük Avrupa dev- eti, yani Türkiye ve Fransa cumhuriyetleri - ve bilhassa verdiği sözle Ti daima tutmuş olan dürüst Türkiye . giriştikleri resmi ve beynelmilel taahhüde karşı ne idüğü belirsiz birtakım serserilerin bu derece serkeş. ik ve kundakçılık etmelerine göz yumamazlar, Yani bir gün vatani par- hep maliyeciler, adliyeciler ve Iktısatçılar... Türkiye İcra Vekilleri heyetinin Cenevreye gidecek murahhas heye- te verdiği bu bünye ile Halebden gelen vatani tebdid (1) lerini Pariste- ki Suriye heyetinin enirikalarını ve bazı Şam gazetelerinin neşriyatını yan yana getirerek yapılacak bitaraf ve sathi bir mukayese Suriyenin toy ve şımarık sokak politikacıları ile Türkiyenin olgun ve vakur siya- si hüviyeti arasındaki engin farkı derhal ve birdaha tebarüz ettirmeğe Hataya bir anayasa, güzel kanun- dünyanın en masum, en temiz in- anlarında rahat yaşatmamak için çeviriyorlar. Haleb önünde duruyor. Hep hukuk profe. dünyasının böyle bir neticeye ulas. halletmiş olan olmâsını tasavvur ettiği, sindeki serseriler hulya gemilerinin adamakıllı şapa oturduğunu gö- rüverirler, Binaenaleyh bir daha tekrar ediyoruz: Haleb vatani partisinin bu hali cidden iğrençtir ve bu hâliyle şu parti (veya komite), manevi reisi olan İbrahim Hinano'ya rahmet okutmaz. ŞEKİP GÜNDÜZ Ispanya harbinin Bükreşte çıkardığı hâdise aa mm A EE eme İ Beş sefirin geri çağrılması istendi İspanyada asiler arasında harp eder- | ken ölen iki Romanyalının cenaze me- rasimine Alman, İtalyan ve Portekiz! sefirlerinin büyük üniformalarile iştirak etmeleri Romanya mebusan meclisinde bir fırtına koparmakta gecikmemiştir. 'Bu hususta bir mebusun verdiği takrire Başvekil Tatartako cevap vererek de- miştir ki: | — Bu takrir, gecikmemesi lâzrm 3“| len bir cevap istemektedir. Filhakika bu! takrirde mevzuubahs edilen vakialar,| hükümetin itulâma arzedilmiştir. * Ben! de, Hariciye nazır vekili sıfatle, derhaj bu hususta tahkikat yapılması hakkında emirler verdim. Bu tahkikatın vereceği neticeler ne olursa olsun şurasını tas rih etmek isterim ki, eğer takrirdeki vakaların hakikat olduğu tebeyyün ederse, hükümet ciddi bir vaziyet kar- taarruza İspanyada hükümet kuvvetleri umu- mi bir taarruza başlamıştır. Bu hususta Madritteni şu haber gelmiştir. Madrit 17 A.A. — General Miaja hükümet kuvVetlerinin Madrit ve Jara- ma cephesinde umumi bir taarruza kı- yam etmiş olduklarını haber vermekte- , dir. İlik haberler, memnuniyete şayan-| dır, Hükümet kuvvetleri dayamyor Havas ajansı muhabirinin bildirdiğine göre hükümet kuvvetleri Jarama mmnta- kasmda Arganda ile Tajuna araşmda asilerir taarruzlarma mükavemet et mektedi Asiler karış karış yer ka- iyen düşmanı hır. Hükümetçiler şısnda bulunacaktır. Beynelmilel dip- lomasi taamülünde herkes tarafından kabul edilmiş bir prensip vardır ki, bu prensip mucibince küçük büyük, ya- bancı devlet mümessilleri, ne doğrudan doğruya ne bilvasıta dahili siyaset te- zahürlerine karışamazlar ve karışma- malıdırlar. Siyest bir parti tarafından tertip edilen ve bu suretle siyasi bir te- zahür haline inkılâp eden dini bir me- rasime diplömetik memurların iştiraki- nin ise, her türlü beynelmilel taamül ve prensiplere. muhalif bulunduğunu şim. diden kati surette bildiririm.,, Romanya hükümeti bu merasime İş- tirak eden İtalyan, Alman, Portekiz el gilerile, Japon ve Lehistan maslahatgüzar larının geri çağrılması için ismi geçen devletler nezdinde teşebbüsatta bulun- muştur; geçtiler komitesince verilen karar: memnuniyet. le karşılamakta, fakat son dakikada bi- taraflık prensibini kabul «den Almanya ile İtalyanın samimiyetinden şüpbe et- mektedir. Nevs Chronicle gazetesi, Musolini ile Hitlerin şimdi Prankonun zaferinden emin bulundukları için itilâfnameyd iş- $rak etmiş bulunduklarını yazmaktadır. Yeni bütçe 250 milyon lira Maliye vekâleti mârtın birinde yeni! bütçe lâyihasmı meclise verecektir.' Yeni bütçenin 250 . 255 milyon lira a. rasında olacağı tahmin edilmektedir. Yeni bütçe bu suretle cumhuriyet tari hinde bir rekor teşkil edecektir. 937 bütçesi bir sene evvelkine narars» 35 milyon liralık fazla olacaktır. HABER — Akşam | postası Erkânı harbiye reislerinin içtimaı (Baş tarafı 1 incide) Bugün konsey müzakerelerinin neticesi hakkında bir tebliğ neşredil- İecektir. Tevfik Rüştü Aras, Yugoslavya baâvekili Stoyadinoviç, Romanya hariciye vekili Antonesko, Yunanis- tan başvekil ve hariciye vekili Me taksas heyeti murahhasa azalariyle birlikte Kral tarafmdan sarayda veri len öğle ziyafetinde hazır bulunmuş" lardır. Ziyafet esnasında $. M. Yur nan Kralı hariciye vekillerinin her biri ile uzun boylu görüşerek birçok izahat almıştır. Hariciye vekilleri dün akşam şe reflerine Türkiye elçiliğinde “verilen ziyalette bulunmuşlardır. Ziyafetten sonra başlıyan baloda Atina ve Pire sosyetesinin en mümtaz kısmı davet li idi. Sabaha kadar devam eden ba-| lo neşeli geçmiştir. Hariciye Vekilleri Atinadan ayrılıyor Balkan | bariciye vekilleri ve bu meyanda hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü Aras bugün Atinadan ayrıla- caklardır. Balkan matbuat kongresi Atinada toplanmakta olan Bal kan ma'buat kongresi de dün verilen kararları tasvip ederek içtimaa niha* yet vermiştir. Türkiye başmurabhası o Vedat Törün reisi bulunduğu Manevi Yar kınlık encümeni Balkan memleketle- ri arasında mütekabil sergiler açılma" sı, dram ve musiki sanatkârlarnm sık sık ziyaretleri, radyo servisleri te- sisi ve Balkan memleketleri fikirleri ne uygun eserlere mükâfat verilme- sini teklif etmiştir. Siyasi encümen de Balkan matbuatının teşriki mesa- isi için Yunan murahhaslarının yap* tıkları teklif kabul edilmiştir. Mili Müdafaa Vekilimiz Vekiller heyetinin yarm şehrimizde| bir toplantı yapacağı anlaşılmaktadır.) Bu toplantıda Cerevreye Hatay ana ya- sasınt hazırlamak üzere gidecek heyete verilecek son direktif görüşülecektir. Cenevreye gidecek heyet Hatay meselesi için Cenevreye gide- cek heyetimiz yarın Ankaradan hareket edecektir. Numan Menemencio) tında bulunan heyeti dan Mahmut Esat Bozkurt, Yusuf Ke-! mal ve Sadri Mulksudi ve Genel Kurmay namına da general Asrm bulunacaktır. Aynca İstanbul İktısat ve kiraye Ti-| taret mektehi mi vat, Hariciye vekâleti umum! tosundani Fâtin, Adliye vekâleti bukt işleri müdürü Şinasi Şeztin, Adliye ve: kâleti kalemi mahsus müdürü Şakir, ve Şemsettin de heyette bulunmaktadırlar. Başvekilin İzmire gitmesi ihtimali var Başvekil İsmet İnönlinün” beraberin- de İktisat vekili Celâl Bayar ve bir he- yet olduğu halde cumartesi günü İzmi- re gitmesi büyük bir ihtimal dahilinde bulunmaktadır. | Seyhan gene yükseldi Ölen hamdolsun yok | Adanadan gelen haberlere göre «on! yağmurlar dolayısile karlarm kısmen erimesi neticesi olarak Seyhan nehri ye- niden bir metre 85 santim yükselmiştir. Bundan evvelki seylâpta tamir edilme- miş setleri aşan sular taşçı ve Hanutlu- bucağı köyleri arazisini istilâ etmiştir. Zarar fazla değildir ve insanca zayizt yoktur, Ceyhan da bir miktar yükselmiştir! Halk feyzan mevsimi yaklaştığından en- dişe içindedir. Setlerin bizan evvel tami- ri için vekâlete müraceat edilmiştir. Çivi fiyatlarının art. tırılması isteniyor Demir fiyatlarındaki yükselme son on beş gün içinde biraz daha art- mıştır, Ticaret odasının tesbit ettiği rakamlara göre bundan altı ay evvel ki ton fiyatı olan 4.5 İngiliz İirasm- dan 6,5 İngiliz lirasına yükselen de- mir çubuk ve tel fiyatları şimdi 7,15 İngiliz lirasına kadar çıkmıştır. Bu veziyet karşısında dün ticaret oda" sında bir toplantı yapan çivi fabrika ları çivi fiyatlarının yükseltilmesinin İltısat vekâletinden istenmesine kar rar vermişlerdir. Dün yaptığımız tahkikata göre çivi fabrikaları muhtelif boy çivilerde kilo da 3- 3.5 kuruş kadar narha i mı istemektedirler. ilâve. Yan 35 8 ii tedirler. Başvekilimizin İzmir seyahatleri Ege vapurile olacak deniz müsteşarı Sadul- loh Güney, Denizyolları müdürü Sadet- tin, bu iş için şehrimize gelen İzmir li-| man müdürü Haşmet de bulunacaktır. Bu seyahatte İsmet İnönü bilhassa! nir liman ve ihracat İşlerini tetkik ede çektir. Dahiliye Vekili Dün şekrimize gelen Dahiliye Vekili Şükrü Kaya cumartesi gününe kadar şehrimizde kalacak ve sonra Ankaraya dönerek Halkevlerinin kuruluşu müna- ebetile Ankara Halkevinde yapılacak ük merasime riyaset edecektir. Ye- niden 36 Halkevinin açılacağı gün de Şükrü'Kaya büyük bir nutuk söyli- yeceketir. Milli Müdafaa Vekili geldi Mili Müdafsa Vekilimiz Kâzım Öz“ alp bu sabah Ankaradan şehrimize gel miştir. Mili Müdafaliiyekili Haydarpaşa garında askeri ve mülki erkân meEl dan karşılanmıştır. Közem Özalp şehri- mizde birkaç gün kalacaktır. Nafia vekili AH Çetinkaya da yarm sabah şehrimize gelecektir. Bahriye müzemiz (Baştarafı 1 önetde) de bulmuş vebu ihmalin karşısın da daima bir teessür duymuş olan! münevver gemicilere derhal umdul | ları teselliyi vermişti, İstanbula ge len her seyyahın en büyük böğronlk| duyarak seyrettiği, tetkik ettiği bü yük barp hatıralarının büyük kahra- manlık vesikalarının bu eski sa içinden kurtarılması, yeni bir binada, güzel bir taanif ile teşhir edilebilme- leri hiç şüphesiz müzenin hem mane vi ve terbiyevi hem de maddi kiy" metlerini arttırmış olacaktı. Büyük bir memnuniyetle haber aldık ki, yapılan proje, artık kati & dımlarla tatbik mevkiine yaklaşmak- tadır. Bir yıl, iki yıl sonra İstanbul Türkün şerefli deniz tarihine lâyık mükemmel bir deniz müzesi binaer na da sahip olacaktır. Bu bina için tesbit edilen yerde de büyük bir isabet vardır. Müstak- bel deniz müzesi binası Beşiktaşta Barbaros Haydettin türbesinin yanı başında olacak ve büyük amiral de müzenin hududu içine girmiş olaca- ğı için zaman zaman bakımsız kalan türbesi en saygılı bir dikkat ve itine ya kavuşacaktır. Yeni müze binasmdaki deniz te rihimizin şerefli hatalarından başka bir de akuvariyom tesis edileceğini tahmin etmek mümkündür, Dünyanm en nefis ve mütenevvi balıklariyle dolu üç denizine sahip o* lan Türkiyenin kuracağı bir akuvari yom sanırız ki prensinin! kurduğu mümasil müesseseden daha çok zengin olabilir. — N.N. | madığı anlaşılıp sahibi aleyhi Son zamanlarda Alman vi Balkan ve Küçük İtilâf saye bozulmıya yüz tuttuğunu 409. Le yorlardı. — Ten (Günün me“ gber Fi ri), 17. 2.37. Türkçede ale asılsız hi gi masına kullanılırsa da “İşse” tulan bir geyi, bir sırrı sa ması lazım gelen bir geyi Gri mak demektir. “Şuyyü, vukuuzd0? Ke terdir” derdik. Tan gazetesi riva ri, Alman makafilinden em tin doğru odluğunu mu göyleni ter?.. Hayır, çünkü sonra © tekzib ediyor, Çoktan beri ter “işaa” kelimesini “iddia” ile dif sanmış ve belki daha kibsr ğı için onu kullanmış. Yine o yazıdan: Diğer şayialara göre Yugosl Ros ile Bulgaristanın anlaşması e” marnya ve Yunanistanın olarak yapılmıştır. “Anlaşma yapmak” şüpiesiz gök kin, selfiramıza hiç uygun değil 2 ' rına ve nleyhine” de “hasvi kabih en iyi bir misal diye gösterilebili” # ». Dün ağır ceza ahizemesinde 5 sahlekdril: iddiasının muhak sine başlandı. —'an, 17. 2. 2. 3 Bu cümleden ancak gu bilir; “Birinin sahtekârlık ettiği eng 288 olunmuş, sonra bu iddianın dol ra davası açılmış.” Halbuki 70 “5 tesi, sahtekârlık ettiği iddiz ols kimsenin muhakemesine göylemek istiyor. (Mamafi Tan'ın cümlesini SÜ etmek kahildir: mazmunun 34488” ması ihtimali de bulunduğunds” muhakeme etmek, iddianm olmadığım tahkik etmek olduğu İİ” A baslandi ği de.h iğ i Kurun gezetesi (18. 2. 37). pe £ da yeni bir akademi hara bahsediyor. “Yeni Mallarmâ e iL ainin ruhu mesabesinde" olduğunu. * Yediği M. Edonird Dujardin'in yi “edebi mücesene” hakkmda söyl“ lerini de tercüme etmiş, İçinde # sözler var: Yeni akademiyi teşkil edecek on iki azanm hepsi de M nesline devam ve mülâziM miş olan kimselerdir. a “Falanm nezdine gitmek, damağı v mek” elbette türkçe değildi”. lir larme'nin evine...” demeliğir. ““ met” de bana pek tuhaf geldi 7. burada ne manaya kullandı 08 anlıyamadım. Dahusi var: Mallarme Franöarın en 80İ yetierinden biri idi, sg Ru, türkçede: “Aptalın biri şdi 2 mektir; “hüviyet” kelimesi igi BİS tamir etmiş olmaz. AHFE$ Upkapanı ve AzsP kapıda açılacak yü meydanlar inşaatı işini üzerine mi olan ! iki bi pun bu işi teslim zamanı olan eği muhakak gördüğünden Ul Unlar ve Azapkapıda köprünün iki işine başlamıştır. Belediye fen, yeti her iki meydanm da ra için yıkılması lâzım gelen ; Belediye, Atatürk çuk sen ezarfında ikmal tesadüf edecek meydanları mik tesbit etmiştir. olacaktır. Çünkü bunun bir takım harap kahveler ve ile hurdacı salaşları ve bir fi” etmektedir. Buna mukabil Azapkap! deki köprünün başı alelide bir“ ie den ibarettir ki bu caddenin em rafında Akay idaresinin me pos posuve cami ile büyük tütün “ diğer tarafı havuzların varları ve fenerler idare ila Tunmaktadır. Yeni vaziyeti ler idaresi merkez binası Ki gibi havuzların arazisinden kısmı meydaha almacaktır«