30 Mart 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

30 Mart 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

işkenceler Hataylı- ların sabrını taşırdı (Baştarafı 1 incide) de İşkenderuna gitmiştir. Orada bu gay | ri insani hali protesto edecektir. Fransanın Suriye komiseri Bağdatta Şam 29 — Fransanm Suriye fevkalâ- de komiseri de Martel bu sabah tayya- re ile Bağdada gitmiştir. Kendisi kara. ya indiği zaman İrak hükümeti erkânı tarafından (O karşılanmıştır. Komiserin seyahati resmi olmamakla beraber ken- disine ikameti esnasında bir çok kabul reşimleri yapılacaktır. Fevkalâde komi- ser çarşamba günü dönecektir. Cenevre toplantısı 'Ankaraa 29 — Cenevrede Hatay a- mayasasmı hazırlayacak (komisyon 9 tisarla toplanmak üzere (dağılmıştı Murahhas (o heyetimizin reisi Numan Menemencioğlu rahatsız bulunduğun- dan toplantınm 22 nisana - bırakılması istenmiştir. Murahhas heyetimiz 22 nisanda Ce- İ ede bulunup müzakereye devam e. ektir. Hariciye Vekilinin beyanatı Pariste çıkan “Petit Journal, gaze. tesi muharrirlerinden Stanislas de Ja Rochefoucauld, Tevfik Rüştü © Arasla "Ankarada bir mülâkat yapmıştır. Hatay meselesini ve Türk - Fransa münaseba- tanı alâkadar eden bu beyanatı aynen a. yoruz: — Hatayın ana yasas: (hakkındaki milrakereler ne safhada bulunuyor? — Kânunüsanide Cenevrede bir u£- Jaşmaya varıldı. Türkiye ile (Fransa Milletler cemiyeti siyasetine ve pren- siplerine bağlı (o bulunduklarından sa. mimi bir teşriki mesai zihniyetile veri- İlin kararı tatbik etmek lâzımdır. Vakıa bu karar, Türkiyenin metali- Goring'in ziyareti Londraya bini tamamile tatmin etmemekle bera. ber, dakik bir çalışmanın mahsulü ve iki memleket arasında mevcut dostlu- ğun delilidir. Cenevrede düşünülmüş olan müza- kerelere başlamak için Ponsot'nun An. karaya dönüşünü bekliyorum. Müzake- re edilecek meseleler Sancak arazisinin tamamiyetini tekeffül edecek Türk — Fransız ve 'Türk — Fransız — Suriye muahedeletidir. Bu muahedelerin me- tinlerini tesbit edersek bir ihtilâf teş. riki mesaiye temel yapmış © olacağız. Relah ve saadetlerinden başka bir şey temenni etmediğimiz Suriyelilerin İra- kın kiyasetinden ibret alarak iki mem- leketimiz arasında niza vesilesi olacak. larına bir rabıta teşkil etmelerini dile- rim, Milletler cemiyetinin mayıs iştima na kadar işimizi bitirmiş olacağımızı ve biz Türkler ile Fransızların sulhün is. tikrarımna yarıyacak daha umumi mese- leleri tetkik edebileceğimizi Umuyorum. — 'Türkiye ile Fransız münasebetleri nin sıkılaşacağını tahmin eder misiniz? — Mukarenet yolu üzerinde © esasi bir mani yoktur. Türkiye, (Fransanın iki büyük müttefiki olan < İngiltere ve Sovyet Rusya ile fevkalâde samimi mü. nasebetler idame ediyor. Bu, beynelmi. lel plânda teşriki mesai için fevkalâde müsait şartlar teşkil ediyor. Şunu da live edeyim ki Türkiye Balkan antantı- nm bir azası srfatile Fransaya bağlı olan Yugoslavya ve Ro. marya ile müttefik: sa Milletler cemiyetinin azası sıfatile ayni ideali takip ediyorlar. Hatay me- selesinin halinden sonra ortada bir göl ge de kalmıyacaktır. Fransa ile Türkiye sulhün muhafaza ve idamesi için harc. ketlerini faydalı bir surette teşrik ede- bilirler. hoş görülmiyence mareşal Blumberg gidecek İngiltere kralınm taç giyme merâ- ; Almanyayı Göringin temsil etmesi takarrür etmişken gerek İn. gilteredek! sol cenah partilerinin, ge. rTekse İngiliz matbuatınm “Nasyonal sosyalizmin bu en zalim şeflerinden $irisi,, nin böyle mes'ut bir günde İn. giltere sarayma giremiyeceği tarzm- daki hücumlar Okarşısında, Hitler Pundan serfmazar etmiştir. Bu defa haber alındığına göre taç giyme merasimindeki Alman heyeti- hin başmda harbiye nazırı Mareşal fön Blomberg bulunacaktır. Kayıp aranıyor fa 'Aziz oğlu Mehmet, bundan on la se sene evyel, amcası tarafmdan İstanbulda bir yere evlât olarak ve- rildiğini bildiği ve bügün 22 yaşında «ör la lâzam gelen kardeşi Trab- zonlu Aziz oğlu İsmaili aramakta. dır. Mehmet, bundan on altı yıl önce kardeşiyle beraber İstanbulda bulundukları sırada o Unkapanında Mustafa çavuşun dükkânında otur- duklarını söylemektedir. , Mehmet, İsmailin nerede bulun- duğunu bilenlerin bugün Metres çiftliği topçu atış okulunda emir Martta, baharda ve çayır mevsiminde mülâkatlar Yazan: Nizamettin Nazif ! Arkadaşımız Nizamettin Nazif yedi mülâkattan i. baret bir yazı serisi hazır- Jamıştır. Karilerimizin be- ğenecekleri ve zevkle oku. yabilecekleri derecede ori- inal olan bu mülükatları birkaç güne kadar neşre başlıyacağız. | — Kumrularla konuştum. 2 — Kedilerle konuştum. 3 — Aygırlar ve boğalarla ko. nuştum. 4 — Serçelerle konuştum. 5 — Eşeklerle konuştum. 6 — Bülbüllerle konuştum. 7 — Horoslarla konuştum. neferi bulunduğu topuçu yüzba şısı Fethi Kural vasıtasiyle ken- disine haber vermelerini rica et- mektedir. Yeni bir ingiliz kruvazörü muahedeler ile | Türkiye İle Fran- | Karada ve e işliyen t o * Sandal,, Fransa mühendislerinden Vilnöv garip (bir nakliye vasıtası (daha doğrusu bir işliyen bu yeni icat karada olduğu gibi sında göstermektedir. spor vasıtası suğa da mükemmelen işlemektedir. Re simlerimiz mükendisi Uykusunda ölen Ingiliz | Beynelmilel bir şöhreti hair olan ve bundan birkaç yıl evvel şehrimizi ziya- ret edip buradan İrana, Firdevsinin yıl dönümüne İngiliz edipleri namma işti. rake “giden şait ve temaşa muharriri Con Drinkvyoter'in şayanı dikkat bir $e- © İngiliz & gazetelerinde o- kunmaktadrı, Şair, kralın tac giyme merasimi hak. kında bir makaleyi henüz © bitirmişti. Son kelimeleri “mes'ut ve muhteşem,, olarak biten bu makaleden (sonra, bir gece uykusu içerisinde ölmüştür. Ken- disi S4 yaşındaydı. Belgratta nümayişler (Baştarafı 1 incide) paratoru olarak tanınması, ve üçüncü derecede, müşterek emniyet prensibine, Milletler cemiyetine, İngiliz ve Pran- sız müttefiklerine, küçük itilâf ve Bal. kan misakına karşı bir ihanet rünen şekilde hareket ediliş olması ü zerinde toplanmaktadır. Bükreş de memnun değilmiş Yugoslavya ile İtalya arasında imza. lanmış olan muahede alâkadar muhte- lif memleektler üzerinde, bilhassa Ro- manyada akisler yapmaktadır. Küçük itilâfm azaları 31 martta Bel. gratta bir toplantı yapacaktır. Yugoslav - İtalyan muahedesi küçük antant devlet reislerinin toplantısından ve Benesin Belgradı ziyaretinden evvel üç Hariciye nazırı arasında “bir mülâ- katı zaruri kıldığı söylenmektedir. Ro. manya, Lâtinlere olanı bütün sempatisi- ne rağmen Yugoslav - İtalyan anlaşma, sının kendisine zarar verdiği kanzatin- dedir. Binaenaleyh Küçük antant kon. seyinin toplantısına büyük bir ehemmi- yet verilmektedir. Mevzuu O bahsolan meselelerin fevkalâde nazik olması do- layısile konuşmalarda ince: teferrunta kadar gidilmesi ve ittifakı müşterek me nafi esaslarmın bir kere a tesbitile iktifa olunması muhtemeldir. Musolininin Yugoslavlara bir cemilesi Yeni Yugoslav - İtalyan müahedesi Şerefine, Musolini İtalyada mevküf bu- lunan Yugoslav ekalliyetinden 28 kişi ! airi Cumhuriyetçiler boyunailerliyor Cotdüme bephesi, 10 (ALA. — Havas ajansı mubabirinden: Birkaç gündenberi cumhuriyet- çiler tarafından Pozablanco mıntaka smda takip edilmekte olan taarruz, muvaffakıyetle neticelenmiştir. Hali hazırda milisler, Villa Har. ta ve Ovejo istikametinde Pozoblan- conun cenubunda 30 kilometre iler. lemişlerdir. Ayni zamanda Alcare- cejos'un cenubunda da birkaç kilo- | metre ilerlemişlerdir. Şu halde Fran- kistlerin taarruzuna akamete uğra- mış nazariyle bakmak icap eder. Hal buki bu kuvvetler, cephenin bu kıs” mında İtalyanlardan mürekkep tak- viye kıtaatı almışlardı, Asiler, bun- dan bir hafta evvel o Pozoblancoya ancak üç kilometre mesafede ve Li- nares madenleri yoluna hâkim ol - ması-sebebiyle sevkülceyş bakımın. dan fevkalâde ehemmiyeti haiz olan bu kasabayı ihata etmiş bulunuyor lardı. Varan bir! Madrit, 30 (A.A.) — Cumhuri. yetçiler, Madrit cephesindeki vazi- yetlerini ıslaha devam etmişler ve Miralris kasabasını ele geçirmişler. dir. Varan iki! Silbao, 30 (A.A.) — Milisler, üç buçuk kilometre ilerliygrek San- tander eyaletinde Sevkülceyş nokta. sından büyük bir ehemmiyeti haiz o- lan iki kasabayı işgal etmişlerdir. Varan üç! Madrit, 29 (A.A.) — Müdafaa meclisi, öğle vakti neşrettiği bir teb- liğde Guadarrama cephesinde hükü. met kuvetlerinin San Rafael kasaba. sı ile vadisine hâkim olan Casavali- ente mevziini işgal etmiş olduklârı- nı bildirmektedir. Çevirme hareketi Madrit: 29 (A.A) — O Gudalajara cephesindeki vaziyette değişiklik yok- tur. Cumhuriyetçiler muhtelif larda düşmanı Aragon yoluna matuf bir takım çevirme (o bareketleri yapmışlardır. Hükümetçiler © Aragon yolunun doğusunda ihtiyatli bir suret- te ilerlemektedirler, Batıda, düşmanın Sömosicrra istika- sevke metinde tepelere doğru çekilmekte ol. | duğu anl : Hükümetçilerin Sierri Magâlon da Cueva Callenteye doğru o mühim bir ilerleme kaydettikleri bildiriliyor. Asilerin cephe gerisinde isyan teşebbüsü Londra, 29 (A.A.) — “Mançester n'm diplomasi muhabiri bildi- goz hükümet komite getirilmiş bir kom) N tir. Komplo bilhassi Ma lagada çok şiddetle olmuştur. e şamil olan fesat te w ziyade Malagada hararetli ol- zannedilmektedir. Bu fesadın gayesi, asilerin ellerinde an esirleri kurtarmak ve hatların de müsellah bir isyan çıkarmak. Zannolunduğuna göre general Frar- konun emri altında çalışmakta olan bir çok zabitler bü işte methaldar bulun. maktadırlar. Bu komployu idare etmiş nokta. | 29 (A.A.) — Asker bir sui üze. Tanca, ilâtının meydana çılkmes pında otuz subay ve 8 x hemen (o kurşun Sizildikleri teeyyüt etmektedir. Italyanların kendi aralarındaki mühim muharebeleri ! Valansiya 20 (A.A.) — italya sar” y up Vikontes Hastings, V* lansiyaya gelerek cumhuriyetçiler tâ88“ isticvaP edile: ta mens fından esir edilen İtalyanları talyanlar düşmanı tel ği den bi valde kendi araların harp etmişlerdir. İspanya cepheleri dört fırka yani 40.000 İtalyan af$“' harp etmektedir. Yeniden gönüllü gönderilirs? Londra, 29 (A.A.) — Deyli Telgr” gazetesinin bildirdiğine göre İngi” ile Fransa bundan sonra panyaya gönüllü sevkedilecek “ vaziytin pek nazik bir safhaya girecti ni müttefikan tasdik etmekteğirle” İngile iği taahhütlere Basf” yen riayet dede. Paskalya Y' zarfında iki kere toplanmak üzere trol bürosu mesaisini yakmda bitir ümit etmektedir. Bu suretle eli talarına doğru kontrolü müessir te tatbik etmek imkân: basil olacaktı“ 'Ast gemiler korsanlığa başla! Bayonne, 20 (A. A.) — İspsi 20 asilerinin iki balıkçı gemisi, sa3t 2" da Fransiz kara sularında Mare adındaki bir İspanyol gemisine hücun etmiştir. Asilerin £ gemileri; Brötanya Landes burnuna doğru 15 kadar © atmışlardır. Bu 'öbüslerle 1sp8” gemisi, Adour'un şimal seddinin ği karsında karaya oturmuştur. pi Hâdise Fransız kara sulârn afili, reyan ettiği ed bahriye büyük bir infial izhar etmektedir” TT tayda dünkü müzakereler ai Ankara, 20 — Büyük Millet ai si bugün toplandı. Memura pe muvakkat encümeni aza adedini! tırılması hakkında ; encümen Abdülhak Firatm taleriri okundu” fik İnce, Üzerinde çok işlenmesi * bul ediler memurin kanununu”. art reisi Re nra Janda Mlesine bir fi gardrop v halılar ve sa