30 Mart 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

30 Mart 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

iğ e e > Bisiklet ajanlığı 7 büyük yarış hazırladı İstanbul bisiklet ajanlığı simdiye kadar milli takıma iştirak etmemiş ve federe klüplere mensup yarışçılar ara- sında olmak ve yedi hafta devam et- Mek üzere bir müsabaka programı ha. arlamıştır. Yedi yarışın sonunda puvan itiba- (Tile, birinci gelecek spo | tem vitesli bir bisi | çift takım buayo, bir gift buayo, dördüncüye yarış « Rabısı ile bir koşu fanilâsr, beşin “de bir yarış ayakkabısı verilece Müsabakaların Cakları yerler gun! i Birinci yarış: da Yeniköy asfalt başı, kibrit fabrika- 8 iki defa gidip gelme 30 kilometre, İkinei yarış 18 nisan 937 saat 10 da: e Mecidiyeköyü, Hactosman tepesi i. e ıya son siz. ciye bir üçüncüye yalnız lerile . yapıla nisan 937 saat 10 ki defa gidip gelme 40 kilometre. “Atina - Istanbul | Ball Muhtelitleri karşılaşacak mı ? © Atinada deveran eden bir şaylaya © Böre ora federasyonu İstanbul ajan- İe iki şehir muhteliti arasmda bir İtbol maçı organize etmek için mu. çhaberede imiş. Atina maçlarm mayıs aymda yapılması- Mi İcklif etmektedir. Mayıs aymda MİÜİ küme maçlarımız nihayetlenmi- © Yeteğinden 'bu teklifin kebul edilme. Mesi muhakkak gibidir. Bir dünya , şampıyonu Suda boğularak öldü Londra, 29 (A. A.) — Lahore'den Idiğine göre, buz Üstünde dün- | Ya hokey şampiyonu Mehmed Cafer * Kazden suda boğulmuştur. Mehmed ler, Hind takımı ile 1932 Los An. —Etles ve 1938 Berlin olimpiyatlarda «aya şampiyonluğunu almıştı. b ; Ki. a ilacaktır. 3 — Müsabaka imtihanı: taka müdürlükl vesika fotoğr: Ne. Sartlar: A) 'Türk olmak, B) Yaşı 18 den aşağı ve 28 den C) En az iki sene için askerlikle alâkası olmadığma dair askerlik şu. besinden vesikası olmak. C) İyi hal eshabından olduğuna ve devlet mâni bulunmak federasyonu | Devlet demiryolları ve limanları iş- etme umum müdürlüğünden: a — Hareket ve münakalât servisimiz için milsabaka ile en az orta tah- pini olanlardan istasyon memur namzedi almacaktır. Mü Müsabaka imtihanı Sirkeci, Haydarpaşa, Ankara, *ya, Afyon, Balıkesir, İzmir, Mudanya, Erzurum İşletme merkezlerinde Fen bilgisi, hesap, hendese, memleket coğraf- S yabancı lisanlardan yapılacaktır. Yabancı dil veya lise derecesindeki ayni notların kazanılması halinde tercih hakkını verir. — Müsabakaya iştirak edebilmek için taliplerin bulundukları işletme aşağıdaki fıkralarda yazılı ı ile berâber pulsuz bir istida ile müracaat etmeleri ge- nmadığına dâir alâkadar makamatm musaddsk Vesikası Üçüncü yarış: 25 nisan 937 saat 10 da: Yeniköy asfalt başı, Kefeliköy dört defa gidip gı kilometi Dördüncü y 9 mayıs 9,30 da Mecidiyek Hacıosman tepesi Tarabya « Yı y - Asfalthaşı - Ke. feliköy - Tarabya - Mecidiyeköy . Ha cıosman tepesi - Mecidiyeköy 60 kilo. metre, Beşinci yarış: 23 mayıs 937 saat Itbaşı « Kefeliki tı defa gidip gelme 75 kilometre. Altmect yarış: 6 haziran' 937 9da: Mecidiyeki Tarabya . Yi feliköy « Tarabya . Mecidiyeköy defa gidip gelme 80 kilometre. Yedinci yanış 20 haziran 937 saat 9 da: Yeniköy Asfnltbaşı - Kefeliköy se. kiz > kiz defe ; gidip gelme 100 kilometre. Balkan kupası için Bükreşte toplantı yapılıyor Ankara, — Geçen (“Teşrinlevvelde Sofyada toplanan Balkan kupası ko- mitesinin kongresinde verilen kararla. ra göre, Yunan federasyonu tarafm. dan itiraz cdildiği için Mayısm iki-! sinde Bükreşte yeni bir toplantı ya. saat Hacıosman tepesi - öy Asfaltbaşı - Ke- iki pılacaktır. “Futbol o federasyonumuz bu kongreye çağırılmıstır. ! Toplantıdan sonra Balkan kupası | maçlarının terihi ve nerede yapılaca | ğı belli olacaktır. | Halterde Yeni dünya rekoru! Hamburg. 29 (A. A.) — Olimpiyat müsabakaları ağır siklet şampiyonu Alman haltercisi Joseph Wagner, 450 kilo kaldırarak bu sınıfa ait dünya rekorunu kırmıştır. Wagner, bu rekora evvelos 420 ki. lo ile sahip bulunuyordu. Kayseri, Adana, gartlara git vesaiki ve (dahil) yukarı olmamak, hizmetinde çalıştırılmasına D) Müsabakaya iştirak etmeden evvel İdaremiz merkez sıhhat heyet, ieri tarafmdan muayene edilerek faal serviste çalışmağa mâni bir “ güna sıhhi arızası ve hastalığı olmamak lâzımdır. â Ş— Sıhhi muayene vesikası istida verildikten sonra İdaremizce temin €- ar yipler sihhat merkezlerimize davet edilmek suretile muayeneleri yap- Li Aynı sartlar: haiz olup da iyi telgraf muhnberesi bilenler yalnız tel. Saltan imtihan edilirler, İlme, E Son müracaat tarihi 10 Nisar. T ye kadardır. Bundan sonra vaki Müracaatlar muameleye konulmaz. >— Müsabaka imtihanı 17 Nisan 997 Cumartesi günü saat on dörtte ya. ra ücret verilecektir. İsimleri de gazetelerle i si *dileceği gibi ai ayrıca tebligat yapılacaktır. (1540) Umümi Müdürlük Söz söylemek sanatı Herkes hatip olabilir, takat... Esaslı ve metot dahilinde ciddi çalışmak şartile... belerden ber biri teker teker ayağa | kalkarak aşağıdaki kelimeleri tekrar lamalı: — Ya.. Öyle mi?.. Peki.. olsu Evvelâ yükselen ve sonra alça- lan bir tonla ve ondan sonra da her seferinde ( başka bir kelimeye ayrı kuvvet ve mana vererek şöylece: — Ya,. Öyle mi?.. Peki.. Öyle olsun!.. — Ya.. Öyle mi?.. Peki.. Öyle olsun!.. — Ya.. Öyle mi?.. Peki.. Öyle olsun!.. Ya. Öyle mi?.. Peki.. Öyle olsun!., Bu çalışma; sesi yükseltmeye ve alçaltmaya alıştırmak için yapılan en basit tecrübedir. Talebeler bunu ne kadar çok yaparlarsa yapsınlar gene kâfi değildir. Bu tecrübenin başlıca kıymeti cümledeği kelimelere kuvvet ve ma- nâvermesidir. Çünkü hemen her söz söyliyen genç hatip daima keli- meleri manasız ve kuvvetsiz bıraka. rak monoton konuşur. Talebe eğer bunu muntazaman birçok defalar tekrar ederse bu tecrübe ona küçük bir cümleyi bile kuvvetli ve manalı söylemek imkânmı verir, Eğer bu kitabı bir sınıfta değil de şahsan kendinize tatbik ediyorsa- nız bu tecrübeyi bir deniz kenarın da, veya açıklık bir yerde, yahut ya» tak odanızda, hasılı nerede yüksek sesle kimseyi rahatsız etmeden söz söyliyebilirseniz orada tekrar etme- lisiniz. Söylerken de ne derece kuv- vet ve ne derece mana verirseniz © kadar iyidir. NOKTA 6:— Bu kitapta yazılanları | sabır ve dikkatle tatbik edenlerin ses ve tavırlarındaki bir takım hatalar da tashih edilebilir, Birçok kimseler konuşurken mü tereddittirler. Birçokları da kelime- ler arasında uzun uzun durur ve (He.. Ee) gibi sesler çıkarır. Baş- kaları da (Hım) ve saire gibi mana ifade etmiyen heceler kullanırlar. Bazı kimseler söz söylemiye alış* madan evvel kısık #eslidirler. Bazı» ları da çok çabuk konuşurlar. Bir çokları söz söylerken biçimsiz ve yakışıksız dururlar, diğerleride lü- zumu kadar yüksek sesle konuşmaz- lar. Fakat bütün bu hataların ehem miyeti yoktur. Çünkü bunlar, zan- nedildiği gibi, tashih edilmesi güç hatalardan değildir. Bunlar hiç bir zaman bir şahsiyetin kökleşmiş, te- melli hataları olamaz. Bu kusurlar yalnız tecrübesizliğin ve dikkatsizli- gin doğurduğu bir takım sathi hata- lardır. Hemen her büyük hatibin önce. leri böyle ufak tefek bazı kusurları olmuştur.. Fakat bu kitabın göster- diği yoldan giderseniz bu gibi hata- larmızı yavaş yavaş düzeltecek ve kendinize hâkim olacaksınız. Söz söylemek hakkındaki bilgi ve tecrü- beniz ilerledikçe hatalar kendiliğin- den kaybolacaktır. Dördüncü tecrübe: Sınıftaki her talebe ayağa kalkarak bir dakika müddetle şu mevzu üzerinde söz söyliyecektir: “— Şimdiye kadar dinlediğim en güzel nutuk, , Bunu söylerken; hatibin kim ol- duğunu, nutkun nerede vene mü- nasebetle söylendiğini ve mevzuun ne olduğunu anlatacaktır. Bu ders- leri smıfta değil de kendi kendinize tatbik ediyorsanız o an bu mevzu üzerine, beş dakika sürecek, bir nu- tuk hazırlayınız. Sevdiğiniz bir ar- kadaşınıza veya ailenizden birine, ein İ dınızdan şüphe etmeyiniz! Öyle | Yazan: söyleyin NOK'TA 7: — Sakın ilerleme istida. Şunu biliniz ki başkasının sizde- ki kadar istidatla başardığı bir işi siz. de onun kadar basarabilirsiniz. İyi söz söyliyebilmek hiç bir zaman mu- Fransız büyük ihtilâkinde htabelile de meşhur olanlardan Mera cize değildir. Bu öğrenilebilir ve öğ renilmelidir. Siz şimdiye kadar bu mevzuu yalnız dinleyiciler göziyle gördünüz. Şimdi bugünden itiba- ren yerinizi değiştiriniz, kendinize başka biz bakış Zâ Artık bugünden i leyi hatip olunuz. Şimdi dinliyönlere nasıl sö söyliyeceğinizi ve onlara nasıl hâkim olacağınızı öğreneceksiniz. Mazide geçirdiğiniz muvaffakr- yetsizliklerin ehemmiyeti yoktur. | Elbette böyle birkaç vaka geçirdiniz. Hemen her hatip de böyle muvaffa- kıyetsizliğe düşmüştür. Onları tama | miyle unutunuz. Bilâkis son seneler | zarfında hiç bilmediğiniz ve yapa: madığınız ne cok şeyler öğrendiğini. zi düşününüz. Şu halde muvaffakı- kıyetli bir hatip olmayı niçin öğrene. miyeceksiniz? Halkın önünde . söz söylemek için alışkanlık ve tecrübe lâzımdır. Bu kendi kendine, sevki- tabii ile (Oolmaz. Bubir sanaltir. Ve bunu öğrenmek kabildir. Onun için hemen bunu öğrenmiye karar veriniz ve evvelâ iyi bir hatip olamır yacağınız hakkındaki sabit fikrinizi kökünden değiştiriniz... NOKTA 8: — Serbest söz söyli- yebilmek bir nutkun en mühim un. surlarından biridir. Serbestlik, hemen hemen bir nu- tukta mevcut olması lâzım gelen anasırın içinde iki kat değerli bir un surdur. Bir nutkun temeli olan (ciddiyet, neşe, tecrübe, teknik. güzel ses) gibi anasırm hepsi bir adamda mevcut olup da yalnız (ser- bestlik) e sahip olmadığı vakidir. Böyle olunca tabii o adam hatip ol- makta güçlük çeker. Halbuki( ser best söz söyleme) başlı başma bir kıymettir. Hatta bazı“ dinleyiciler amıfı için bu kadarı bile kâfidir. Se- viyeleri yükselmemiş milletler, ağ- zından bir şelâle gibi bomboş kelime | ler düşen, sadece boş kelimeler aki ten bir adamı da hatip zannederler. | Buna mukabil meselâ İngilizler böy le sade (serbest söz söyleme) ye hiç kıymet vermezler. Onlar bir adama, yalnız serbest söz söyliyebildiği için, üyük bir krymet vermek lâzım gel- diğini hatırlarından bile geçirmez- ler, Hakikaten bir hatip; daima ha” ! zır ve dolu duran bir söz kaynağına | sahip olmalıdır. Bu serbestlik onun | iyi bir hatip olması için sesastır. Ser- | bestliğin aksi de sükütiliktir. Sükü- ği ERTUĞRUL MUHSİN Üçüncü tecrübe: Sınıftaki tale | hatta kendi kendinize yüksek sesle tilik, nutku konuşmayı inkâr et- mektir. Sükütilik susmak demek- tir. Bizim; iyi söz söyleme kuvvet- lerimizi inkişaf ettirebilmek için (serbestlik ) ten başlamamız lâzım” dır. NOKTA 9: — Bir yazıya bakarak halka okumak nutuk söylemek de. ğildir. Eğer kendiliğinizden, irticalen yahut da ezberliyerek bafızanız- dan söz söyliyemiyorsanız, tavsiye ederim; hiç nutuk söylemeye kalk» mayınız. Nutku bir kığıttan oku. mak gayet büyük bir hatadır ve bu- nu mazur gösterecek hiç bir şey de İ yoktur. Dirleyiciler; böyle yazılmış yazı ları okuyanları dinlemekten nefret ederler. Alimâne ve edibane yazıl mış bir alay yazı okuyanı dinlemek. tense serbest söylenen üç cümleyi dinlemeyi tercih ederler, Eğer umumi bir yerde muhak- kak bir sey bildirmek icap ederse bunu bir telgraf şeklinde okumanız mücerrahtır. NOKTA 10: — Kelime sermayeni. zi zenginleştiriniz. Bu sizin serbestliğinizi ve ifade- de doğruluk ve katiyetinizi temin & der. Ayni zamanda düşüncenizin kudretini kolaylıkla meydana çıka. rr, Papua lisanında 150 kelimeden fazla yoktur. Bunun için onlar ne iyi düşünebilirler ve ne de iyi söz söyl liyebilirler.” “Hemen hemen, dile idirler. Buna mukabil küçük bir İngilizce lügatte altmış bin keli. me vardır, fakat birçok kimseler bunların ancak az bir kısmını bilir. ler. Kelime fukarslığımızn başlıca sebebi bu isi biraz tesadüfe bırakma. mızdandır. Kelime hazinemizi zen* ginleştirmeyi hiç bir zaman kendimi ze iş cdinmiyoruz, bunu bir Vazife telâkki etmiyoruz. Yalnız bildiğimiz az ke'i.neleri mütemadiyen kullanıp duruyoruz. Tıpkı biz de Papualılar gi (iyi.. fena.. güzel.. mükemmel)! deyip duruyoruz. Öyle mahdut ke- limelere bağlı kalmışız ki ifade et- tikleri hakiki manalarını çoktan kay” betmişlerdir.. Bunlar kelimelikten çıkmış da artık her gün kullandığı. mız hırdavat haline gelmiştir. Böyle iptidai bir tarzda konuş- maktan kurtulmak için size bir de! ter tavsiye ederim, Her işitti veya okuduğunuz yeni kelimeleri, ifade ettikleri manaloriyle beraber bu not defterine kaydediniz. Kelime hazinemizi zenginleştirmek için ay- ni manayı ifade eden muhtelif keli- meleri not edeceğimiz bir defter de faydalı olur. Daima konferans ve nutuklarda hazır bulunmanızı ve İisanımızıen iyi bilen ve kelimeleri en iyi kulla» nan ediplerimizin eserlerini okuma» nızı bilhassa tavsiye ederim. (*) Bundan evvelki makale ge- çen salı günkü nüshamızda Sılay * tır, (Devamı salıya) ikramiye kayıtları yapılıyor Beyoğlu emvalinden maaş alan ve Beyoğ'u Askerlik gibesinde kayrtir “savaş sakatı mald) subaylarla örlerin ve şehit yetimlerinin ©37 yılma sit ikramiye kayıtlarını yaptırmak üzere cumartesinden maada her gün öğleye kadar 15 Nisan 937 tarihinden evvel Beyoğlu askerlik subesine müracast etmeleri,