5 Nisan 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

5 Nisan 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

ga HABER — "Ak: yaşıyamaz (H. G. 33) imzasiyle aldığımız bir mektupta deniyor ki: “Bir müddettenberi genç bir kız” la sevişiyoruz. Fakat bir gün konu- şurken bana: “Annem ve babam veremden öldü,, dedi. Kızı çok sev. diğim için ayrılamıyorum. Bununla beraber ona en ufak bir temastan bi- le çekiniyorum. Son randevumuza gitmedim. Siz ne dersiniz!,, CEVABIMIZ: Sevdiğiniz kızın annesiyle baba- sı veremden ölmüş olmakla beraber kendisinde bu hastalık bulunmıya bilir. Çünkü bu anne ve baba ço cukları bir hayli büyüdükten sonra herhariği bir sebeple zayıf o düşmüş ve bunun neticesi olarak da vereme yakalanıp ölmüş olabilirler. Esasen Lise mezunları Harbiyeye imtibansız alınacak Müracaatlar kabul edilmeğe başlandı Ordumuzun subay ihtiyacını gi- 'dermek üzere bu sene harbiyemize 'daha geniş mikyasta sivil liseleri bi- tiren gençlerin alınması takarrtir et- miştir. Ayni şekilde kadroyu dol durmak için askeri hâkim ve aske ri muallim smıfları için de yeni sivil liselerin son sınıfını bitirmiş ve ok gunluk imtihanmı vermiş gençler imtihansız olarak almacaktır. Bu hu sustaki tamim bütün sivil Jiselere bildirilmiştir. İsteklilerin müracaatleri kabul e- dilmeğe başlanmıştır. Temmuz ni- hayetine kadar müracaat kabul edi. lecektir. Ayrıca, üniversite orta sr nıflarmdan da barbiyeye tabele alı- nacsktr: “Yalnız bunların sınıfları sadece askeri hâkim ve muallim ola- bileceklerdir. Harbiyeye bu şekilde girecek li- se mezunları veya üniversite talebe- 8i için gerek velileri, gerek kendileri askeri kanunlar, nizamlar ve tali matları tamamen kabul ettikleri hak kımda birer taahhütname verecekler. dir." yy vi cöphesi daha büyük ve daha #e- reflidir, e Yukarki izahları ikmal etmek üzere Karabükte elele veren iki büyük milletin bu medeniyetli, sulhçu ve binaenaleyh alabildiğine şerefli iş. | birliği alkışlıyalım. İ 'TAN'da: Ağır Sanaylin doğuşu Ahmet Emin Yalman Karabükte devlet hesainna temelleri atılan fabri. kaların memlekete getireceği refah ve emniyetten bahsettikten sonra diyor ki: “ Sermaye sahibi devlet, yani mil- İletin kendisi olunca cebimizden çi. kan fazla kârın hepimize ait işler- de kullanılacağına emin olabilece- Ziz. Devlet, bütün vatandaşlarının sıhhatini, refahmı, korumak vazi. fesiyle zaten mükellef o olduğu için İşçiyi ezmiyecek, haklarını verecek, ilerlemeleri için yollar açacak. Bundan başka hususi menfsate gö. Te İşliyen ağır sanayiin, memleke- tin umumi menfaatlerini ayaklar 2). tina aldığını, devletin siyaseti üze- rine tesirler yaptığını, doğrudan doğruya harp ve karışıklık yarattı. ğını her tarafta görüyoruz. Fransa gi merleketler hususi harp saha. yiini odevletleştirmek (o ihtiyacını duymuşlardır. Amerika hususi harp sanaylini göz göre boğuyor... Doğrultma: n Kara Davut Düzeltme Dün bu sütunda muharrir Peyami Bafa'nın Bayan Nebahat Erinç ni- garilarmasını sevinçle o kaydederken sondan #hinoi safırda (sonsuz) keli. mesi (sonunda) şeklinde çıkmıştır. nazarı dikkatini celbetmenizi rica Özür dileris, * i sağlam sandığımız birçok vücutlar- da verem mikrobu vardır. Fakat vü. | cudun bu mikroplara mükavemeti fazla olduğu için hiç bir fena tesir görülmez. Ancak vücut herhangi bir sebeple zayıf düşünce bu mik. roplar da faaliyete başlar ve nihayet vücut mukavemetini yenebilirler. Daimi bir endişe ve tiksinti için- de sevgi olamıyacağt için bu bayan dan vazgeçmenizi tavsiye ederiz. Açık konuşma 31 mart tarihli nüshamızda bu sütunlarda bir dilek mektubu çıkmiş olan okuyucumuz N. Alparslanın bu hususta aldığımız müteaddit mek tupları kendisine gönderebilmemiz için bize bir adres bildirmesini rica ederiz. irak Köy tedrisatında bizi örnek alacak İrak gâzetelerinin yazdığına göre İrak hüleümeti köylerdeki tedrisat usu- lü hakkında tetkikatta bulunmak Üzere Türkiyeye bir heyet göndermeğe kârar vermiştir. İrak hükümetinin yapmak is. tediği tedrisat ıslahat Türkiyeye gide- | cek tetkik heyetinin vereceği rapora is- tinat edecektir. Ustura ile Kendisinden güzel rakibinin yüzünü kesti Ali, Nuri ve Hasan isminde üç arka- daş, dün Büyük Zibağa Mehmedin kah vesinde otururlarken Kasımpaşalı ber- ber İsmall içeri girmiş, bir köşeye otur. muştur, Ali ile İsmailin arası bir kadın yüzün- den açıktır. İkisinin sevdiği kadın son günlerde Aliye fazla yüz verdiğinden İsmail onu kıskanmış, kendisinden da- ha yakışıklı olan Aliden bir intikam âl. maya karar vermiştir. Yarım saat kadar kahvede oturan İsmail bir ara köhveden çıkar gibi yapmış, bu sırada birdenbire geri dönerek cebinden çıkardığı ustura- yı ansızm Alinin yiizüne savurmuştur. Keskin ustura Alinin yüzünde derin bir yara açmış, kanlar içinde yere yuvarla- murken İsmail de kahveden dışarı fırla, muştar, Alinin arkadaşları elinde usturası ile koşan İsmaili yan sokaklarda takip et- mişlerse de yakalayamamışlardır. İsmail bu gün öğleye doğrü yakalan- maştır. Yalovaya Atatürkün heykeli Konulacak Akay idaresi Yalovada Atatürkün bir heykelini diktirmeğe karar © vermiştir. Heykel kaplıcalara girerken vücuda ge- tirilen meydana rekredilecektir. Yakında bu heykel için bir müsabaka açılacaktır. Şikâyetler, temenniler Çöp ve çirkef deposu arsa yatağr oluyor. Alâkadar makamm | Bir karı koca Verelim... © Dövüşürlerken çocuklarını öldürdüler Karaman müddelumumüiği bi? ana ile baba hakkında bir yaşındaki çocuk- Yarını öldürmek suçuyla takibata başla. inmiştir. Bu misli görülmemiş tafsilâtı şudur; Karamanın Abbas mahallesinde ötu- ran Dağallı Süleyman ile karısı Emine dahâ yeni evlidirler. Bir yaşında bir de gocukları vardır. Geçen gün bü karı ko- es kavgaya başlamışlar ve işi gittikçe azıtmışlardır. Karı kota (o döğüşürken bir âralık boğuşmağa (başlamışlar ve © esnada zavallı yavrularının altlarında kaldığını hissetmemişlerdir bile.. Emi, menin feryadı küçüğün sesidi bastırmış ve kavga bittiği zaman çocuğun öldüğü nü dehşetle görmüşlerdir. Çocuk üzerinde yapılan muayene ai- ğ ünü göstermiştir. facianın İ 8ir xumarhane tasıldı Nuruosmaniyede Şeref sokağında o- turan Şerafeddin Çenberlitaşta— Verir hanında bir oda kiralayarak - burasını narlarken yakalanmışlardır. Zabıta memurları bundan baberdar olmuşlar ve dün ansızın odayı basmış. iardır. İçerde Reşat, Salih, İsmail, Meh- met isminde dört kişi zarla kumar oy- narlirken yakalanmışlardın. Ortadaki masa üzerinde bulunan 119 marka, 6 pirinç zar, 340 kuruş müsade. re edilmiş, kumarbazlar mahkemeye ve- rilmişlerdir. Bundan başka 'Tavukpazarında Ab- dullahın kahvesinde de Mustafa ve Na. zif isminde iki kumarbaz daha yakalan- mıştır, N Eftalyanın kıymetli yüzüğü Taksimde Billör ses apartımanmda oturan hanende Eftalyanın beşyüz Tira kıymetindeki bir yüzük taşı <oitadan yök olmuştur, ! Zabıta tahkikata başlamış, taşs çalar nm hizmetçi “Şerife olduğu tesbit edil, miştir. Şerife yakalanmış, kıymetli taş sakladığı yerden alınarak sahibine ve- rilmiştir. Sabıkalı koço yakalandı Üsküdar jandarma kumandanı Ab. dullahın Kadıköydeki evine hırsız gir. miş, yüzük ve bazı kıymetli eşya çal muştır. Harsızm koço isminde bir sabi, kal: olduğu tesbit edilerek yakalanmış» tr. Caddede gezerken Beşiktaşta oturan Kemal (bisikletle caddede gezerken ahçı Abdurrahmana çarpmış, Vere Yuvarlanan Abdürsaliman muhtelif yerlerinden yaralanarak has- taneye kaldırılmıştır. atmama amima kikkmmenam a Sıvas - Erzurum hattı Tren, eylülde Divrige kadar işlemiş bulunacak Sıvas — Erzurum hattr inşaatı hızlandırılmıştır. Bu sene baharın bu havalide erken başlaması hattın vaktinden evvel bitirilmesini temin edecektir. OL hayatını Sıvas — Erzurum hattında tren * meğe başlıyacaktır. ye Birçok telmik tesirleri bulunan ve adeta Stereoscopigue filminin hakiki formülü olan oo ÜM ŞUAI! Ve aş BORİS KARLOF'u pek yakında SÜMER sinemasında Karinlığın esaretten o kurtarılması ideali uğruna İnçiliz mezarlığnm bulunduğu musayver Fra 5 NİSAN — 1937 Freğli kombinası bir misli | daha büyütülecek | Ismet inönü bir fabrikanın te- melini attıktan, bir fabrikanın küşadını yaptıktan ve Iki fabrikayı da gezdikten sonra Bu sabah Ankaraya döndü Anksra (telefonla) — Başbakan İs- met İnönü ile İktisat, ie Güm. rükler vekilleri, ingiliz büyü' elçisi ve diğer zevat hususi trenle bu sabah Am karaya döndüler, İstasyonda O vekiller ve saylavlar ve kalabalık halk tarafın- dan karşılandı. Ereğli kombinasında Kayseride tayyare fabrikasını ve pa. im elm gezen Başvekilimiz İsmet İnönü gene beraberinde vekiller, mebuslar ve İngiliz sefiri olduğu halde saat 18,30 da Ereğliye vasıl olmuştur. Başvekil istasyonda Konya Valisi, ordu müfettişi İzzettin, Korgeneral Ke ramettin, Ereğli kaymakamı, Belediye tejsi, Ereğli mensucat fabrikası direk- törü tarafmdan BM yonun dışı ve fabrikaya #adar &” genç. ihtiyar, kadın Ye erkek bütün E- reğli halki ve gözel aşrlı$ merasiminde bulunmak için çivardan gelenlerie do- Yuydu. Her taraf mili renklerle dona, tılmış olduğu gibi fabrika methalinde yaşanılan şu dakikaların €7 güsel bir ifadesi olan “devletin yapıcı #ovvetine inan,, vecizesi yazılmıştı. İsmet İnönü, bu günki içinde fabrikaya yürüyerek geldi ve Kapısı: açmak suretile yeniden kurulan mensu- cat fabrikalarından ikincisini resmesi işletmeye açtı. Bu esnada müzika İstik- 181 marşmt çalmekta ve hazır bulunan balk “Varol!,, “Uğurlu olsun!,, seslerile bu mesut hâdiseyi kutlamakta idi. Bu merasimi takiben fabrika - gezil. miştir. Başvekii yeni mensucat ükbrika- # tesisatı ile yakından alâkadar olarak fabrika direktörüne muhtelif mevzular üzerinde süaller sormuş ve direktifler vermiştir. Bu sırada kendisine Karamanda 300 metreden sü fışkırdığı Konya vejisi ta. rafından müjdelendi. inönü: “e işte benim için en büyük müjde dir... Diyerek Cumhuriyet hükümetinin su ya verdiği ehemmiyeti gösterdi Ve İza- hat aldı. Ereğli kombinası tevsi ediliyor Türk mühendis ve işçilerinin eseri o. lan büyük dokuma Kombinası “g.cmek- teydi. Başvekil, iplikhane, döletimhanc, boyahane, depo. Santral, su tesisatını gezdi. Gördüklerinden çok memnun ol du. Fabrika müdürü Celgi, gavetlilere etraflı izahat verdi. Fabrika iç kısımları yüzde 20 vc ha. riçten bir misli daha genişletilerek $e- kilde kurulmuştur. 30 numara diriş ip- liği de çıkarılmak üzeredir. Almanya. dan getirilen 4 makine o kurulmuştur. | amam ler eylâl ayında Divriğe kadar işle" m kıyas (FLORENCE NİGHTİNGALE in Kız zamanda yapılan tecrübele: kom- binanın genişletilmesine lüzum göster» diğinden dahilen tevsii işin bu martın 3 ünde Yeni siparişler verilmiştir. Kom. binada şimdiden bine yakın dalmıi a- mele çalışmaktadır. K İsmet İnönü ve beraberindeki zevat istasyona Yaya olarak indiler ve halkm alkışları arannda saat 8,30 du Arkara- ya hareket ettiler. Kayseride Kayseri (hususi muhabirimizden) Dün Bâşvekilimirle vekillerimizin bu. raya Vasıl o olduklarını ve fabtikaları gezmekte olduklarını bildirmiştim. Kombinanın memurin ve atnele evle vile bastanesine kadar bütün tessatını gözden geçiren İsmet İnörü, alikadar- lardan muhtelif meseleler üzerinde iza. bat istedi ve İşçilerle görüştü. Aile apartımanlarını gezerken karşi laştığı memur ve amele bayanlarına bir sıkıntıları ve bir ihtiyaçları olup öima- dığını sordu. Hepsi ber türlü ihtiyaç- larının temin edilmiş bulunduğunu söy» lediler. Bu arada satma mücadelesinde. ki başarım hakkında bir bayan tarafın- dan ileri sürülen miltalcaya karşı Baş- vekil bu mücadeleyi bütün yurtta kat iyyen muzaffer kılmak için bürün ted. birlerin alındığını söyledi, V Kombina hastanesini geziş esnasında | dün gece doğurmuş olan bir bayan mi- ni miti yavrusu için İsmet İsönünden bir ad vermesini rica etti. Başvekil, ço- Suk öcinsbirsad secerek İsidirdeğiri genç anneye vaadetti. i Mensucat fabrikaşından tâyyare fabrikası ve müze çe 12,45 de Ereğliye hareket eğiimiştir.” Gülünecek bir teessür Karabük fabrikalarının temel atma merasimi esnasında bir ransızıa bir ta, kım garip hareketleri ve mütaleslerı hayli tuhaf görülmüştür. Sekiz seneden beri Zonguldakta Fransız konsolosu ol- duğunu söyliyen bu zat, merasim esna- sında Başvekil İsmel İnönüne yaklışa, rak bu sahaya fabrikalar kurulmuş olar cağından dolayı teessür beyan etmiştir. Bu teessür VE hayıflanmasınn sebe- bini konsolos ŞU gülünç cümlevle ifade etmek istemiştir: tw. Yarık ki çok güzel hir av mırta. kamız bozuluyor... Bu sahalarda avlanın .k için geldiğini söyliyen konsolos ayni sözleri Hariciye vekilimize ve İngiliz sefirinc de :ekrar- lamak garabetini göstermişse de müra- caat ettiği her İertten süküra mukabele görmüştür. Bu adamın manasız ve yer. siz teessÜfü sadece gülünç telâkki edile miştir. Selâmi Izzetin temizlik müdürü olacağı doğru değil Bu sabahki gazetelerden birisi mü birisi mün- hal İrsen belediye temizlik işleri mü. dür! — © muharrir Selimi İzzetin ta- yin diz eceğini yazıyordu. Yaptığımız lm Bl » öelâmi İzzete çöp işleri mü- dürlüğü teklif edilmiş değildir. Belediye temizlik İşleri müdürlüğüne bir doktor Betirilecekti, sonra da YA sineması Bu akşam SAKAR ında Esrarengiz etvariyle GRETA GARBO'ya tarafmdan temsil edilen ve bir 3eya bilen yıldız, KAY İİ dalya terli Göl z Melek