5 Nisan 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

5 Nisan 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Italya hâlâ yardım mı ediyor? İspanyol hükümeti, Musolininin | Pola harb gemisiyle Libyaya gidere | ken İspanyada gemi askerlerine gön | derdiği telgrafın metnini neşrettiği ! zaman, İtalya hükümeti, bu telgra- fin uydurma olduğunu ilân etmiş- ti. Londradaki İspanyol sefiri Don Azkarate, hükümetinden aldığı bir notayı, İngiltere hariciye nezaretine | tevdi etmiştir. Bu nota ile birlikte, on beş gün evvel, İspanyanm Guada İajara cephesinde İtalyanlardan alın- mış olan şayanı hayret bir fotoğraf vesika kolleksiyonunu da vermiştir. İngiliz © gazetelerinden News Chronieb, bu arada, Musolininin Po. | la harp gemisinden O İspanyadaki İtalyan askerlerine gönderdiği tel. | grafın bir kopyesini neşretmektedir | ki, bunu gazetemize iktibah ediyo: ruz: MUSOLİNİNİN TELGRAFI “Pola harp gemisi Libyaya gi- derken, Guadalajara esindeki “ik muharebelere dair tebliği al | Lejyonerlerimizin hücum ve se- rebelerin teferrüatmı sükünetle ta- Beynelmilel kuvvetlerin ezil. mesi, askeri (olduğu kadar büyük bir siyasi kıymeti de haiz buluna - Lejyonerler bilsinler ki, zaferle tetevvüç edecek hareketlerini saati saatine takip etmekteyim.,, ISPANYA SEFİRİNİN VERDİĞİ VESİKALARDA NE VAR? İngiliz siyaset mubarriri Vernon Bartle diyor ki: “İngiltere hariciye nezaretine tevdi edilen vesikaların hiç birinde, gönüllü gö: enin menedildiği 20 salar den sonra İspanya- ya Ikerinin gönderildiğine dair bir emare yoktur. Fakat, Muso- lininin: (Lejyonerlerimiz düşmanın mukavemetini kıracak) cümlesi bu. lunan telgrafı 13 mart tarihlidir. Ve bu tarih İspanyaya (gönüllü) gönder mek usulünün bütün milletlerce tele in edildiği tarihten üç hafta sonraya isabet etmektedir.,, Lejyonerlerin yaralı olarak avdeti Fransızca Paris - Soir gazetesi. nin, İtalya — İsviçre hududundaki hususi muhabiri bildiriyor: Emin menbalardan öğrenildiği. ne göre 24 - 25 mart gecesi, 50 avcı ve bombardıman tayyaresi, Milânos 'dan İspanyaya müteveccihen hare- ket etmiştir. İtalyan yaralıların: getiren se - kiz gemi İtalyan limanlarma ve ez. cümle, ve Gayese limanları. na tir.” Guadalajaradaki hükümet taar ruzlarınm kurbanları gizlice hastaha. nelere nakledilmişlerdir. İtalyan askeri idareleri İspanyadan gelen ya. ralı askerlere, Madrit cephesinde vu. ku bulan son hâdiseler hakkmda son derece ketum davranmalarını emret- * miş, aksi takdirde şiddetli cezalara çarpılacaklarını bildirmiştir. Asiler zarar verici hareketler yaptılar | Gerek Madrit, gerek Salamanka- dan gelen haberlere göre İspanyol a- sileri yeni bir muvaffakiyet kazan- ” mamış olmakla beraber, hükümet: | çilere zarar verici bazı şiddetli hare- kâtta bulunmuşlardır. Madritten gelen bir haber, asi tayyarelerin Durang'ı bombardıman | ettiğini ve hasaratın mühim olduğu” nu bildiriyor. Birkaç bina harap ole mus, birçok kişiler ölmüştür. , Asi merkezlerinden gelen haber. | lere güre ise, Biskaya cephesinde a- | siler, elde edilmiş mevzileri tahkim | "Burgos cephesinde cumhuiyet çe taarruza geçmişlerse de, asiler ı pöskürtmeğe muvaffak olmuş. ğ Made ve Oviedo cephelerinde “tüfek muharebeleri olmuştur. İ hareketlerine tad İdi ali Bi lk a Başka taraflarda bildirmeğe de - ğer bir şey yoktur. Asi hükümeti, Franko toprak- larında bazı hâdiseler vukua geldi. ğine dair havadis neşretmiş olmakla itham ettiği Daily Expres muha- biri ile bir İngiliz Ajans muhabiri- ni “hudut,, harici etmiştir. Iki asi fayyaresi Barselonda Barselona, 5 (A.A) — Asilere ait üç mötörlü iki tayyare, Katalonya sa- hilinin muhtelif noktalarını bombardı- man ettikten sonra Cumhuriyet tayyare | lerinin şiddetle mildahale etmeleri üze. rine kaçmağa mecbur olmuşlardır. Cumhuriyetçiler ilerliyorlar Madrit, $ (A.A.) — Resmi tebliğ Hü kümet kıtaları Korönya yolundaki ileri devam ederek Aravaga mezarlığına kadar gelmişlerdir. ŞİMAL CEPHESİNDE arar in e vr m Asilerin taarruzu durduruldu Bilbao 3 (A.A.) — Bask cephesinde asilerin taarruzu, tam bir muvaffakiyet- sizlikle neticelenmiştir. Hükümet milis. lerinin Ik günlerde işgal ettikleri siper“ lere yeniden gitdikleri ve mukabil ta- arruza başladıkları haber verilmekte. dir. Franko delileri de söldürüyor Bayonne, 5 (A.A.) — Son taarrur- ları esnasında ast tayyareleri (o Bitaraf mıntakada bulunan Santa Aguada ti- marhanesini, alçaktan ouçarak, damın üstünde göze çarpacak şekilde resme. dilmiş olan kızılhaç işaretine o rağmen, bombardıman etmişlerdir. Söylendiğine göre, hastalardan bir- kaç kişi ölmüş ve yaralanmıştır. Gırtlak gırtlağa... Buraya gelen hükümetçi (o Mourisca motörünün kaptanı Biskaya körfezinde Üç gündenberi birçok muharebeler vu- kubulduğunu ve Bilbao havâlisinde s2. hilde oturan halkın bu , muharebelerin o muhtelif safhaları merakla takip etti- ğini söylemiştir. Kaptan, İki taraf gemicilerinin şid- detle çarpıştığını çünkü her iki taraf deniz kumandanlığının Biscaka körfe. rinin zaptına büyük bir ehemmiyet at- fetmekte olduğunu ilâve etmiştir. Yalnız deniz tarafından iaşe edilebi- İen İsponyanm şimalindeki cumhuriyet çi eyaletler için bu sauharebelerin ha. yati ehemmiyeti vardır. Frankonun bombardıman tayyareleri Madrit, 5 (A.A.) — Asilerin üç mo- törlü beş tayyaresi, dün öğleden sonra payitaht üzerinden müteaddit delalar uçmuştur. Hava bombardımanlarna karşı kulla- rılan toplar, bu tayyartleri o kaçmağa mecbur etmiştir. Cumhuriyetçi zırhlı Septeyi bombardıman etli Cebelüttarıi, o 5 (A.A) — “Jaime'r olduğu zannedilen meçhâl bir harp ge. misi bu gece 40 dakika kadar Septeyi bombardıman etmiştir. Hasarat miktarı henüz tesbit edilememiştir. Hükümet Segullloyu zaptetti Andujar, 5 (A.A.) — Havas a» jansınm mubabiri bildiriyor: Pozeplanco mıntakasımda faali- yette bulunan hükümet kıtaları şid detli bir muharebeden sonra Pozab- lancoya 49 kilometre mesafede kâin Val Segtillo kasabasını işgal etmiş- lerdir. i Hükümetçiler 30 asi asker esir ve mühim miktarda harp malzeme” si iğtinam etmişlerdir. Hükümet kıtaları ilerlemeğe de» vam etmektedirler. İspanyol altınları kime aitti ? Londra, 5 (A.A.) — Sunday Times gazetesinin yazdığına göre, İspanyanm denizden ve karadan kontrolü plâ ne vakit meriyete gireceği önümüzdeki hafta ilân edi- lecektir. Devletler gönüllülerin geri alın- ması ve İspanya bankası altmlarınm bitaraflaştırılması meselesini tetkik için kontrol plânmın tatbik& konul masını beklemektedirler, © Almanya, Sovyet Rusya Anlaşma şayiaları Polonyayı telâşa düşürüyor Son günlerde Polonyada çok ve mühüm bir endişe doğmuştur: Polon ya siyasi mahafili, Almanya ile Sov- yet Rusya arasındaki münasebetle- rin inkişafma intizar etmektedir. Bu inkişafın bazı ruhi ve iktısa- di alâmetleri görüşülmüştür. Şimdi siyasi muhalefet yerine, bir teşriki mesai (Okaim olacaktır. Bu hal, Lehistanı endişeye düşürmekte- dir. Muhalifler mebafili, bilhassa endişe içindedir. Sağ cenahm naşiri efkâri olan Adnowa adındaki haftalık gazete, Sovyet Rusyanm Almanyaya açık kalmış olan yegâne iptidai maddeler Piyasası olduğunu hatırlatmaktadır. Bu gazete diyor ki: “Fütuhat yolu şimdiki halde ka- palı olduğundan anlaşma ve ticari mübadelelerden başka yol kalmamış tır. Bügün yarın Sovyet — Alman münasebetleri değişebilir.,, İktrsat mahafilinin organı olan Gazeta Handlova gazetesi diyor ki: “Almanyadaki iptidai maddeler kıtlığı, Almanya ile Sovyet Rusya — ini teshil etmekte Çekoslovaklarla da anlagıyorlar Paris, 4 (A.A.) — La Repupli- gue gazetesinin Prag muhabirine gö re, iyi malümat âlmakta olan maha- fil, Pragla Berlin arasmda bir itilâf hasıl olmuş olduğuna gitgide daha fazla inanmaktadırler. Dürzü isyanı götişliyor (Baş tarafı 1 incide) Çebelidüruzda isyan gittikçe yayık maktadır. Bilhassa gençlik (o Sultanül Atraşın etrafımda toplanma Sul taniil Atraş Cebelidürura tam istiklâli- yet verilmesini istediğini bir beyanna. me ile bildirmiştir. Cebelidüruzdı vaziyetin kesbi vaha- met etmesi Şam hükümetini telâşa dü. şürmüştür. Diğer taraftan bir müddettenberi şi mali Suriyede “tetkik seyahati, yap. makta olan Cebelidüruzun eski Fransız valisi miralay Tarrit alelâcele telgrafla Şama çağrılmıştır. Alınan son malümeta göre Suuğiyede de bazı karışıklıklar çıkmıştır. Cebelidü Tuzun her tarafda halk Sultazlil Atraş taraftarlarma iltihak etmektedir. Sultanülatraş direktif verdi Çehelidürüz isyan hareketini idare eden Emir Hasan Eletraş 1925 te Cebe. lidürüz isyanını çıkaran o Sultan Paşa Eletraşla görüşmek üzere (o Maverayi Erdünde kâin Karak kasabasına gitmiş- tir. Sultanül Atraş (o Cebelidüruza tem istiklâliyet verilinciye kadar mücadele ye devam edilmesini tavsiye ettiğinden Hasan Eletraş isyan © Kareketini idare etmek Üzere Suediyeye dönmüştür, Diğer tazaftan Şam hükümeti Cebeli düruza yeni bir veli tayin o ettiğinden, halk yeni valiye kerşı nümayişler yap. mış, neticede veli Şama dönmek mec- buriyetinde kalmıştır. Fransızlar neler yapıyor ? Kont De Martel Irak ricalile temaslarda bulundu Bağdattan bildirildiğine göre Tayya. re İle buraya gelen Suriye fevkalâde ko miseri Kont De Martel İrak ricalile 46 maslarda bulunmuştur. Salâhiyettar mahafilden — alınan ha. berlere göre, Kont de Mattel bugünler de Bağdata gelecek olan Hicaz weliahti Emir İbnüssuudla Maverayi Erdün E- miri Abüullahın oğlu Emir Talâtla dâ İ müzakerelerde bulunacaktır. Kat'i ke. tumiyet muhafaza edilmektedir. Ki İ (Baştarafı 1 incide) diki halde Filistinde 400.000 yahudi bulunmaktadır. Arab devleti ise, bü mıntaka hari. cinde kalacak bütün yerleri, Mavere- üşşerin da dahil olduğu halde ihliva edebilir, Bu muntakanın, bütün hayatinda hakiki bir Arab kralı olmak emelini besliyen Mâveralişşerla Emiri Abdul lahm hâkimiyeti altma girmesi ve bu suretle Emir Abdullahın da arzusunun tahakkuk etmesi muhtemeldir. Kudüs ve diğer hiristiyan mevkile- ri bu plâna göre hustısi bir. muamele ister. Tasavvur edildiğine göre bu yer lerin, Milletler Cemiyetinden alınmış bir nevi İngiliz mandası altında bey. nelmilelleştirilmesi lâzımdır. “BİTARAF” HAYFA Sevkülceyg bakımından ehemmiye. ti haiz olan ve Musul petrollarını Akdenize ulaştıran İngiliz yolumm Sonu bulunan Hayfa limarının da, İn- çiliz kontrolu altında “bitaraf,, bir mmntaka olması muhtemeldir. Filistinde Yahudi ve Arap devletleri ihdas etmek neticesinde İngilterenin Filistin üzeyinde sahip olduğu manda salâkiyetisi" terketmesi Jâzrmgelmekte. | Filistinin kantonlaşm suw SNİSAN —1937 — Filistin ikiye ayrılıyor dir. Yalnız, Kudüs ve buna benzer mın- takalarda İngiliz mand. kalacaktır. « terviç eden ikinci taksim plâsuna göre bugünkü İn- giliz idaresi devam edecektir. Bu iki plân üzerinde de, alâkadar “tahkik komisyonu, tarafından henüz bir karar alınmamışsa da, azadan — en aşağı bir tanesi — iki ayrı devlet ya. Tatmak plânmı şiddetle o müdafaa ct mektedir. z İleri sürülen itirazlar Bâzi Yahudiler, Filistininin doğru» dan doğruya ikiye parçalanmasını, bu. günkü Yahudi . Arap çıkmazı için ye gâne'hal çaresi olarak görmekte iseler. de, dünya Yahudiliği, se iki devlet yas tatılmasını, ne de Filistinin kantonlaş- tırılmasını Yahudi meselesinin halli için çesaslr ve dâmit bir tesviye sureti olarak görmemektedir. « Araplar ise, belki, Filistinin daha iyk- parçasmın Yahudilere tahsis edilmesi. Re itiraz edeceklerdir. Tahmin edildiğine göre raporunu bu ay sonunda bitirmiş ola- caktır. Bununla beraber, İngiltere kra- mm tac giyme merasimi o tarihi olan mayıs ortalarından evvel Kiçbir hareke. te geçilmiyeceği zakirdir..., — Son ajans haberleri : ingilterede bir tren | kazası daha Acaba bir sukast eseri mi ? Londra, 5 (A.A) — Dün kent. te Duntongreen - Sevenoaks civar da 3 gün içinde beşinci defa olarak bir tren kazası vuku bulmuştur. İki yük katarı çarpışarak yoldan çık mışlardır. Lokomotiflerden birinin makinisti yaralanmıştır. Ialyada esrarengiz bir balon bulundu Torino: 4 (A.A) — Ligurrie -vilâ: | ye. indeki köyler arasmda içinde birçok aletler ve bu meyanda bir de irtifa ale- ti bulunan bir Frahsız stratosfer balonu bulmuşlardır. İrtifa aleti (balonun 22 bin metreye kadar yükselmiş olduğunu göstermektedir, ——— Fransada alyan İmparator- “luğunu tanımağa başladı Adisababa 4 (A.A) — Fransız elçisi Bodard, bugün kat'i olarak Adisababa' dan ayrılmıştır. Fransız elçiliği biş konsolosluğa tahvil edilmiştir. Arnavutluğun en güzel prensesi ölümden kurtuldu Tirana: 4 (A,A.) — Prenses e ye apandisit ameliyatı yaptimışür. *© meliyat muvaffakiyetle neticelenmiğtir. Prensesin sıhhi vaziyeti iyidir. m Şeker konferans! feransma 22 memleket iştirak ieyoli dir, Bir müşahit gönderen JapooYa tesna olmak üzere diğer bütün lerin resmi sıfatları vardıf. sa Ramsey Macdonald riyaset ede tir, sek, Londranıo havadan müdafaası az Ta Evcnig Stan- | bölükleri dehşetli faaliyet göstermekte- | dirler. Mücadelenin iyi tesirleri şimdi. , den görülmülş hattâ kolera salgını hizse dard gazetesinin yazdığına göre, Bava müdafassını kuvvetlendirmek Üzere ha- proje Londra şehri paye Yiralık bir masraf icap ettirmektedir. ——— z Malyada büyük bir askeri nümayiş yapıldı Roma, 3 (A.A.) — Musolini, dün Ciampino tayare meydanında 300 tayyare ile 10,000 tayyareciyi dalya dağıtmıştır. Bu n birkaç tane si şarki Afrikada ölen tayyarecilerin ailelerine verilmiştir, iye | yplden hazmlanmaları ve askeri ka Londra: 4 (A.A.) — Yarım herif YE; yıtlarını yoklamak üzere 17, 4, 937 hezartinde toplanacak olan şeker ME (dır. delege- | Konferans ! tir. Eee Sİ teftiz etmiş ve birkaç nisan ve ma İ Ingiltere Portekiz adalarım kiraladı Lizbon: 4 (A.A.) — Başvekil Sala- zar, Portekizin Madere ve Azor limana rından 25 sene müddetle atlântik hava uçuşları seferlerinde istilade etmeleri için İngiltere ve Arnerika hava şirket- leriyle bir mukavele imzalamıştır. Haber — Bunun ehemmiyeti büyük tür. Bu adalar Cebelüttarıkın atlas de nizi kısmında hava sevkulceyşi bakt mundan büyük bir ehemmiyeti haizdir. “mümayiş yaptılar Viyana, 3 (A.A.) — İmparator hatırasını tebcil için yapılmış Şarlın olan dini bir “âyinden sonra krallık taraftarlarından oldukça mühim bir grop, saltanatın iadesi lehinde Ring bulvarında nümayiş yapmışlardır. Askerliğe davet Mutat olan bu seneki (937) nisan eelhinde aşağıdı yaslan doğumlular ve sınıflar askere gönderilecektir, i 1, — Yaşıtları askere gittikleri hal- de şimdiye kadar askere gitmemiş o. lan 316 doğumludan 330 (dahil) do- ğumlulara kadar olan Piyadeler, 2. — 316 doğumlulardan 331 (das hil) doğumlulara kadar olan. Muzika, Jandarma ve Gümrük sınıfma ayrıl » mış olanlar, 3. — 316 doğumlulardan 332 (da- | bü) doğumlulara kadar olan Deniz se * nifma ayrılmış bulunanlar. Yukarıda öç madde ile gösterilen doğumlulardan ve sınıflardan olanlar gününe kadar Şubeye gelmeleri lâzım» Toplanma günü ayrıca bildirilecek» Kolera ve kara Sinek Çinde kara sinekleri: mücadele için teşkil. - edilmiş olar hususi mücadele. dilecek bir derecede azalmıştır. Fen nihayet Çinlilere, bulaşık hastalığı yap. ği makta, karasineğin çok miihim rol oy- nağığını anlatabilmiştir. kiki akşam gazetesidir. İlânla - rmı HABER'e verenler kâr e - derler. komisyon eng gas GS İmkounnu> BEYAN