21 Nisan 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

21 Nisan 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Başvekil geldi (Baş tarafı 1 incide) Ekspres biraz teehhürle saat 7, 30 de istasyona geldi. Bütün he - yet başvekilimizin bulunduğu son vagona doğru ilerledi. Dostmemle. ketlerden dönen İsmet İnönü şap - kasını çıkararak beşuş bir çehre ile gelenleri selâmlıyarak vagondan indi ve herkesin ayrı ayrı ellerini sıkma: ğa başladı. Başvekilimizin arkasın- dan refikası ve Tevfik Rüştü Aras da vagondan indiler. Burada Bayan İsmet İnönüne şehir namına Vali Muhiddin Üstün- dağ yalnız karanfillerden yapıl mış bir buket takdim etti. Başvekilimiz Ordu kumandan - larımızın önüne gelince durdular ve kendileriyle konuştular... Askeri teftiş vekilimiz ilerlerken arkada iki kumandan konuşuyordu: “— Başbakan çok neşeli..., — Evet neşeli ve her zamankin- den daha genç... Hakikaten İnönü kahramanı dinç ve genç adımlarla ileryilor Askeri teftiş ediyordu. Takımların önünden geçtikçe: Nasılamız?.,, | Aras v Diye soruyor ve top gürlemesi gibi bir ses cevap veriyordu: — Sağ ol! Askeri kıtadan sonra garın me- rasim salonu kapısı ağzına müstakil Hatay'm buradaki çocukları sıralan- mışlardı. Onlar kendilerine bir İs. tiklâl hediye eden Türkiyenin baş: vekilini candan alkışlarlarken bü - yük Millet Meclisindeki aslen Ha- taylı olan iki saylav ilerliyerek Ha- taylılar namına bir buketi İsmet İn- önüne takdim ettiler. Başvekilimiz polis kıtasını da tetkik ettikten son- ra istasyonu dolduran halkı selâm- en ve geri dönerek merasim sa- lonundan geçtiler. Merasim salo - nunun keepimde kendileriyle be - raber gelen Yugoslav sefiri Lazari ile görüştüler. Yüğoslavya seyaha - tnden dolayı beyanı memnuniyet e- derek: memnun oldum. Gösterilen kabule teşekkürler ederim... Dediler ve veda ettiler. kili Tevfik Rüştü Aras bir saylavı - niza şunları Söylüyordu: “—Fevkalâde memnunuz. Çok büyük bir hüsnükabul gösterdiler. İyi neticeli bir seyahat yaptık. Yugoslavyanın heryerini ve her şeyini gördük. Dost memleket hakkında tam fikir edindik.,, Garın dış kapısına çıkıldığı za - | man burada vali Muhiddin Üstün. dağ kısa bir nutuk söyliyerek baş vekilimize hoş geldiniz dedi ve baş- vekilimiz buna teşekktirlerle muka- bele etti. Bu esnada garın karşı kaldırı. mını dolduran binlerce kişi başbaka- nı şiddetle alkışlamağa başlamıştı. Başvekilimiz otomobillerini bir ya- na bırakarak halka doğru ilerledi. Bir taraftan da şapkasını çıkararak onları selâmlıyordu: — Bravo, bravot... — Yaşa! — Varol!... Sesleri etrafı çınlatıyordu. Bir çok kimseler atılarak başbakanın el- lerini öpüyordu. İsmet İnönü hal kın önünden ilerliyerek yüksek ses- le sordu: — Nasılsınız? Varol, bravo sesleri alkışlar ara- sindan ileriye kadar giden başvekil atomobile döndü ve refikasiyle be- raber bindiği otomobil hareket edip köşeyi dönünceye kadar bu alkış tufanı devam etti Perapalasta İstasyondan doğruca Perapalâs öteline giden başvekilimiz burada Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü A: zae ile Milli Müdafaa vekili Közrm Özalp da bulunduğu halde bazı 2e- vatı ve bu meyanda Orgeneral Fah- reddin Altay, Kâzım, General Ha lis, Ali Fuad, Amiral Şükrü Oka i bir seyahat yaptım. Çok ! pr kabul etmişler kendileriyle bir müddet görüşmüşlerdir. Intibalar İsmet İnönü Yugoslavya #eya- hatinden fevkalâde memnun olarak dönmüştür. Çünkü müttefik mem- lekette Türkiyeye karşı gösterilen sevginin en derin halk tabakalarma kadar yerleşmiş olduğunu kendi gözü ile görmüştür. Hususi tren geçtiği yerlerde en küçük köylerde bile durmak mec. buriyetinde kalmış, buralarda top- lanan ahali hükümet reisimizi candan alkışlamışlardır. İsmet İnönü Yugoslav devlet adamlarınm. o Yuzoslav başvekili Stoyadinoviç'in yüksek meziyetleri- ni memleketlerinde ve kendi eserle- ti arasında görmüş olmaktan dola" yıda çok mütehassistir. . Yugoslav ordusunun az zaman içinde temin etmiş olduğu kuvvet ve mükemmeli. yeti son derecede takdir etmekte » dir. Başvekilimiz bu akşam gidiyor Başvekilimiz İsmet İnönü betabe- de Hericiye vekili Tevfik Rüştü Mili Müdafaa vekili Kâzım Özalp yu halde Ankaraya gidecek- tir. Başvekilimiz giderken de ayni me. rasim tekrarlanacaktı?. Başvekilimizin Londra seyahati | Başvekilimiz, İngiliz kralının 12 mayısta yaprlacak olan tac giyme me. rasiminde bulunmak üzere 6 mayısta Londraya hareket edecektir. Başvekilimize Orgeneral Kâz:m ve Amiral Şükrü Okan refakat edecekler. dir, Edirneden geçerken Başvekilimiz dün gece Edirneden geçerken istasyonda tevakkuf etmi; asker, jandarma, polis kıt'aları, ka lik bir halk kütlesi tarafından sev karşılanmıştır. Başvekilimir trenin vakkuf ettiği 15 dakika zarfında, istas- yöne İsiğEEK Çük Düğüş Vr çel SIR Kv diski kafirin dlteriri siktmış, ve selâm duran kı'alarr teftiş etmiştir. Daha sonra seyahat intibalarını şu $6- kilde anlatmıştır: “— Seyahatimden çok memnurüm. | Yugoslavya benim ziyaretim münasebe- tiyle âdeta bayram y Yugoşlavyanın ker yerinde içten gelen sevgi tezahürleriyle karşılandı. O de- Tece ki uzun müddet köylerinden çık- mıyan köybüler bile beni görmek, şah- ma ve memleketime karşı olan mu- habbetlerini göstermek için ziyaret et - tiğim şehir ve kasabalara gelmek sure- tiyle büyük zahmetlere katlanmışlar « dır. Tekrar ediyotum, her yerde çok büyük bir sevgi ve alâka ile kari landım. Bulgaristanda da öyle... Sa Majes- te Bulgar Kralı da bana karşı çok bi yük bir alâka ve samimiyet gösterdi. Çok memnunum. Bu seyahatimi ve bu esnada gördüğüm yüksek muhabbeti hiç unutmıyacağım., Başvekil bu sırada yağmakta olan yağmura işaret edere! “— Yağmur yağıyor. demiş, Kâ- #m Dirik cevap vermiştir: “. Evet, bereket getirdiniz!,, vekil gülerek devam etmiştir: “.- Yugoslavyada da sık sik yağ- dı. Öyle ya, oraya da muhabbet gö- türdür. Bulgaristandan geçerken İsmet İnönünün Sofya ziyare berlerini dün aldığımız telgraflarla dirmiştik. Gelen mütemmim haberlere ha- göre başvekilimiz Sofyada fevkalâde merasimle karşilanmıştır. Bulgaristan teşrifat usullerine göre askeri merasim ancak devlet reislerine yapılmak mutat iken İsmet İnönünün ziyareti münase. betiyle bu kaide ilk defa olarak deği tirilmiş ve başvekilimiz askeri merasim- le karşılanmıştır . İsmet İnönü Türk sefaretinde bir müddet istirâbatten sonra Bulgar baş- veki ziyaret etmiş, bir müddet son- va Köse İvanof bu ziyareti sefaretimiz. de imde etmiştir. Kral nezdinde Bu sırada Kralın baş yaverleri mi- | vekili Köse İvanof ve Ki | teşyi etmiştir. larak Kralın nezdlerine götürmüştür. Başvekilimiz sarayda Kral Sa Majeste Borisle görüşürken Bulgar Başvekili Köse İvanof sefarethanemizde kalmış ve Hariciye Vekilimizle görüşmüştür. Başvekilimiz İsmet İnönlinden sonra Kral Hariciye vekilimizi kabul etmiş ve saat 13,30 da Solyaya 11 kilometre mesafede bulunan Vranya sarayında Başvekilimizle Hariciye Vekilimiz şe - refine bir öğle ziyafeti vermiştir. Bu ziyafette Bulgar Başvekili Köse İvanof, Sofya selirimiz Ali Şevki Berkerle Kralın maiyeti de hazır bulunmuştur. Ziyafetten sonra Majeste Boris Başve- kilimizle Hariciye Vekilimizi ve Bul - gar Başvekilini nda alıkoymuş, ve diğer zevat Solyaya avdet etmiştir. Başvekilimiz ve Hariciye Vekilimiz eksprese Vranya kasrın lan Kaziçene istasyonundan dir. Kaziçene mizi ve Hariciye Vekilimizi bizzat Kralın biraderi Prens Kiril, Bulgar Baş. ilim yaverleri Hassa ala- Burada da yından bir bölük ve Başvekilimiz süvari börüzanlariyle mutantan bir surette teşyi edilmiştir. 'Teşrifat umum müdürü, polis u- müm müdürü, derpiryollar umum mü- dürü, Sofya sefirimiz Ali Şevki Berker ve refikaları Başvekilimizi hududa ka. dar teşyi etmişlerdir. Filibeden geçerken Solyar 21 (A, A.) — Ankaraya ha. reket etmiş olan Başvekil İsmet İnönü, Filibe istasyonunda matbuat mümessil. lerine beyanatta bulunmuş ve kendisi - nin, genç Türk hı ristanda gördükleri samimi b bülden dolay: bararetli teşekkürleri bildirdikten sonra da ezcümle demiştir kiz “— On senelik siyasetimiz esnasın da Bulgaristanla dostluğa dalma hususi bir ehemmiyet verdik. Terâkkinin ve refahın bilhassa ram ve sulha müte- vakkıf ölduğuna yakınen kani olduğu- e fek en sâmimi surette Balkön idealine bağlandık ve bütün Balkan memleket. lerine karşi tam bir emniyetle hare - ket ettii Bulgaristan hükmetinin hakimane siyasetinin verimli; müsbet ve Balkan- lardaki müstakbel münasebetler İçin ümitlerle dolu neticele: kaydetmek” le çok bahtiyarız. Milletinin büyük menfaatlerine de- rin surette vakıf bulunan yüksek dev let adamı, başvekil B. Köse İvanof ay- ni zamanda, Balkanlar arası sulhunun | da büyük mürevvicidir. Yugoslavya hükmetihin de Bulga * ristana karşı çok iyi hislerle mütehassis bulunduğunu müşahede etmekliğime bir vesile teşkil eden Yugoslavya seya- hatımdan avdette Bulgar hükümeti le yaptığım teması, mesud bir hâdise olâ- rak telâkki etmekteyim, Şüphe yoktur ki, Bulgar . Yugoslav iyi münasebet” lerinden, biz, bütün Bealkanlılar, sulh ideali eseri için çok kıymetli semere » ler alacağız. Asil Bulgar milleti nez - dinde en samimi temennilerime tercü - man olmasını ve Türkiyenin en iyi dost- luk hissiyatına inanmasmı Bulgar mat. buatından dilerim. “Resim federasyonu kurulmak isteniyor Dün Alayköşkünde mühim * bir lamtı yapılmıştır. Güzel sanatlar birliği kil ressaı 7 ve heykeltraşlar bir. , “D., grupu gibi muhtelif kısımlara ayrılmış olan ressam ve heykeltraşları» | mızın bir “resim federasyonu, kurma- larını istihdaf eden bu toplantıda bütün bu teşekküllerden üçer murahhas bu. Tunmuştur. Dünkü toplantıda olmuştur. Netice yakında bildirilecek ve bir nizamname caktır. mutabakat hasıl hükümete yapıla” HABER Istanbulun en çok satılan has; kiki akşam gazetesidir. İlânla | Amerikan Icadı Amrsikan revü tiyatrolarının icat ettikleri çok calihi dikkat bir sahne oyu- nunu bugünlerde Londralılar da seyretmek imkânmı bulacaklardır. Bu sahne oyunu, genç ve güzel dansöz irin sahnede yavaş soyunmalarından ibarettir. Dan sözler bu soyunma hislerine dokunmaksızın çok sanatkârane yapmaktadırlar nu ilk defa gösterecek olan Amerikalı Rey kardeşler muşlardır. Sahneye evvelâ tamamiyle kostümlü olarak yavaş yavaş soyunarak dansözlerin mutad çıplaklığını elde edeceklerdi dans dansederlerken yavaş , halkım ahlâk Lendrada bu oyu. İngiltereye vâsıl ol. çıkacaklar, sohta 2 çanayemye a irene kisi Framtız'la, Yunatı; * “Portekiz, Al man tebaasından olan bu 600 kişiyi İs. tanbula getirecektir. İspanyol harbinden hayatları tehlike- ye düşen birçok kişilerin; bu arada yüz- lerce sermayedar, zengin tacir, prens ve prenseslerin İspanyadaki ecnebi sela. rethanelerine iltica ettikleri malümdur. Bu arada Türk selarethanesine sığınan altı yüz kişi hakkında da hükümetimizle Valensiya hükümeti arasında konuşma lar cereyan etmiş ve bunların. salimen Türkiyeye getirilmesi kararlaşmış bu- lanuyor. Mültecilerden ecnebi olanlar şehri- mize geldikten birkaç gün sonra, gene hükümetimizin yardımile kendi memle. ketlerine gideceklerdir. Madrit faciası Entrinsijan gazetesinin Madritteki hüsüst muhabiri, Madritin asiler tara- fından son bombardıman esnasında vü. Karadeniz vapuru İspanyaya gitti e vermeni emer kında şu salümet verekerii)?” Bu son bombardıman, Madritin şim- diye kadar gördüğü bombardımanların en fecil ve en dehşetlisiydi. Yaralıların ekserisi, obüs parçalarile delik deşik edilmişlerdi: Ve kanla dolu olan hastanenin ameliyat salonu, carıbı. Ölüler, acele yapılarak bırakılan ya myana sediyeler içinde bulunuz yorlar. Birçok insanlar, gözyaşları içine de hastaneye koşarak ölü've yaralıların isimlerini öğrenmek istiyorlar. Şimdiye kadar resmen tesbit edilen . yaralıların adedi 71 dir. Ölülerin adedi henüz bel Hi değildir. Öğleden © sonra saat i doğru, Alman mamulâtından 155 mili. metrelik bir obüs, İngiliz £ parlamento heyetinin inmiş olduğu “Gran Vin,. ote Yine düşmüştür. Bu sırada o Düşes At- kolle heyetin ri otelde yemek teydiler. Obüs beş kişinin ölümüne se- bebiyet vermiştir. Otelin önü, insan eti Ahlâksızlar şebekesi Küçük çocuklara tecavüz ediyorlarmış Polis çok şeni hareketler yapan bir şebekeyi meydana çıkarmıştır. En bü. yüğü yedi ve en küçüğü beş (yaşında olmak zere bazı çocuklara | tecavüz edilmiştir. Bu çocuklardan Nazmi, Sab- ri ve Şerif isminde üç çocuğa tecavüz vaki olduğu tesbit edilmiştir. Şebeke ef- radından ve Şerife taarruz ettiği anla. şılan Recep isminde biri yakalanmıştır. Diğer suçluların da bugün yakalana- cakları muhakkak görülmektedir. rmı HABER'e verenler kâr e Nİ Lİ parçalarile ruştur. Leh Hariciye Nazırı Bükreşie Neler konuşacak ? Bükreş, 21 (A.A.) — Yarın Bükreşe hareket edecek olan Lehistan hariciye nazırı Beck'in ziyareti, Avrupa mesele- leri hakkında noktal nazar | teatilerine medar olacaktır. Ancak (o Lehistan ile Romanya esasen iki (o memleketin hu. imütekabilen zaman altına alan tifak muahedesi ile biribirine sikr surette bağlı olduklarından © yapılacak görüşmeler, Leh - Rumen ittifaknımın hayatiyetinin teyidinden başka bir ma- mayı hai maz. Beck ile Antonesko ayni zamanda iktisadi meseleler turizm meselelerine de temas edeceklerdir. larından * yük Okya lar. Zira, » kıyılarındı zakta bulu leşik devi bu ucsuz yük bir n nuyor. Telgra burn'un k eden bu: misinin VW tirak ettiğ birçe ları görül retli bir dı den müre kuvveti il nevrasına Amire fe ve ma: değildir. telgraflar: giderken Alaskaya ru yola d erkânıhar daki bütü imkânını gösterme Ameril Stratejik rağmen ) gündürm:. Birleşik sun ortas İiktir: e 1 zl Have merikanı imkânlar Şima alarının | ile bu ad çok yakı yanın ce daki üs nubunda müselles dır. Dü durmada enleri A rinin em lardan "| ilkinin t beri Ok; deniz de düşmüşl mesafed uçan bu hem büz şımaları mükemi yılmaktz merikan kullanılı etmekte bir kıyı de Japo