April 26, 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

April 26, 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

mi HABER — Akşam kapıdan çıktılar ! (Baş tarafı 1 incide) lardır. Zaten bâdisenin esrarengiz ve muammalı görünüşü de bu basit- liğinden ileri gelmektedir. Abdullah ile Tevfik'in tevkifhane kapısından kollarmı salliy salliyan çıkıp şehirin hay huyuna karıştıkları muhakkak » tur, Binaenaleyh; | O gece tevkifhariede bulu - nan nöbetçi sergardiyan, 7-- Cümle kapısında nöbet bekliyen jandarma. — Cümle kapısının iç tarafın da duran nöbetçi gardiyan. 4 — Bu mahkümların yattıkları koğuşları bekliyen gardiyanlar . 5 — Böyle azılı katillere nisbi bir hürriyet verilmesi demek olan “meydancılık,, gibi bir inzibat vazi- fesi verdiren ler. Sirasiyle mes'ul edilmelidirler . Yokaa altı günde bu muammayı hal- ledememiş olmasını bir kabahat gibi anm üzerine yüklemek ihsaf- sizlik olür. ar e Abdullah ile Tevfik nasıl kaç * mışlardır > Bizim yaptığımız tetkikat gös teniştir ki bir mevkuf ne derace a- zılı olursa olsun zaman zaman tev- kifhansden sokağa çıkmak imkânmı bulmaktadır. Şekiller şunlardır : İ — Tıbbi musyeneye gitmek İzak edelim: Ceza evlerindeki hastaların sa - bah muayeneleri ekseriyetle Hapis - hanede — yapılır, o Tevkifhamedeki mevküfler bazan sokağa çıkmak i- cin Bastalıklarını bahane ederler ve jardarma refakatinde tevkitkane- den hapishaneye giderler. Muayene - den sonra bunlardan bazılarının lü- zumlu lüzümsuz sokaklarda dolaş - maları mümkün olur. Faraza ya büs yük hastahanelerden birinde “ront- gen” leri alınmak lizim gelmiştir. yabut bir mütehassısa gösterilmele- ri icap etmiştir. Mevkuf bir ötömo- bile atlar, yanındaki jandarma ile şehri sokak sokak dolaşır. Pazan diş tedavisi bahanesiyle de soküğa çıkılır. 2 — Muhakeme bahanesiyle... İzahedelim: Mevkuf, dostlarından birine rica eder aleyhinde bir dava açtırır. Bu dava pek gülünç bir şeydir. Faraza “beş lirakk alacak ravası,, gibi bir şey.. Tabiğ şahsi hukuka taallük et- duğu için dava ya büyük adada ya Kadıköy veya Üsküdarda açılmıştır. Sabahleyin erkenden jandarma ile metkuf yola çıkar, adaya gidilir. “vapur kaçırdık,, gibi sudan baha - ncile gel keyfim gel bütün gün gezi- Tir. © Binaenaleyh; Abdullah ile Tev fik bu “masum,, vasıtalardar birin- den istifade'ederek sokağa çıkıp bir Hal böyle iken bâzı barici telâkki, ler iki devletin samimi elbirlikleri. ni teyid öden bu vaziyetlerden aca- ba niçin pek memnun kâlmemiş ol- duklarını gösterdiler? Bu meminu- niyetsizliğin menşei beş on gün ev. vel vukubulmuş pek yakım bir hâdi. seden ileri gölmekte olduğunu açık söyliyelim: İtalyan . Yugoslav an. Jağması, bunu Türkiyenin fena bul- mayı$ı ve hattâ - münekkidlerimi- zin iddiasma göre teşvik ve teshil bile etmiş bulunması. Yugoslavyayı Malya ile anlaştırmak için çok ça. «lışmış ve bu yolda zahmet ve mih. net çekmiş olan Fransanın şimdi bu maksadın kendiliğinden tahakkuku karşısında hırçınlık göstermesi ko. İay kölay akil sır erecek işlerden değildir. Hususile Yugoslav . İtal- yan anlaşmasında Yugoslavyanın ondan evvelki bütün taahitlerinin clduğu gihi kaldığı ve kalacağı tas- rih edilmiş olduktan sonra. Sm EY erdil daha dönmemişlerdir. Bu dönme: | tan sonra ölmüş. Bu arada da kendisini Elektrik işçileri Ebliyetname almağa mecbur tutuluyorlar Bu ay başından itibaren meriyet mevkiine girmiş olan elektrik işlerine de çalışacaklara verilecek ehliyet ve- | veni 25 nisanın yıl dönümü Paris ve Londrada merasim yapıldı Paris, 25 (A.A.) — Çanakkele yişlerindeki sir üzerinde adliye çalı. şırsa bu muamma çorap söküğü gibi çözülür ve iki setseri yakalanmasa bile vazifelerinde ihmali görülenler varsa bunlar kolaylıkla tesbit edilir. Tahkikat devam ediyor Fifalilerin aranmasına Emniyet ikin- ci şubesi ile İstanbul jandarma kuran. danliği tarafindan geceli gündüzlü de vam: edilmektedir. Dün zâlıtaya iki ihbar yapılmış. gös- terilen'evler basılarale firariler arâtimiş.. tir. Fakat buralarda da araranlar bulu- namamıştir. N Mevcut kanaat Yapılan talilikat neticesine tirarile. rin pencereden kaçmadıkları anlaşılmış. tin, Mevcut kanaste güre bu fikri gin» Jar isbat etmektedir: Hin patmale izleri değildir. Bunun için içeriden Bazı kimselerih parmak izleri alınmıştır. B — Pencerenin önü örümcekli' ve a- yaklarını basmaları lâzımgelen pencere. nin diş kenarı tozlu imiş. Buratla ne ö- rümcekler bozulmuş, ne de tozları. C — Dışarida atlamaları Jâzımgelen yerde yumuşak toprağın üzerinde ayak izi bulunamamıştır, D — Pencecrenin demirinin kesilmiş parçası bulunamamıştır. Bunun şaşırt. mak için kesildiği zannolunuyor. E — Ağlebi ihtimal Tevlik ve Ab. dullah pencereden kaçmak istemişler, demir kesilmiş,, fakat bunda muvaffak olamamışlardır. Bundan sonra kapıdan çıkmışlardır; P — Kaçiklarm kaçma o hazırlığını iyice yaptıkları o anlaşılmaktadır. Tev. kifbanede yükde hafif ve pahsda ağır eşyalarını toplamışlarıdır. G — Bü demirin iki saatten ağ za- mandan kesilmiş olmasına imkân görü- İememektedir. Bu müddet zarfında a. meliyathaneye de bir çok alâkadarla- rın girip çıkması lâzımdır. Diğer kaçaklar yakalanıyor İkinci şube memurları © İstanbulda yaptıkları sıkı arama neticesinde Ka. sımpaşada bir eve (o gizlenmiş olan bir hapishane kaçağı yakalamışlardır. Bu firarinin. işmi Çakıc: o Hüseyindir. Üç ay evvel Edirne (o hapishanesinden kaçmıştır. Yasak Tevkifhane ve hapishaneye ziyaretçi kabulü de menedilmiş bulunmaktadır. Tevkilhane kapısının Üzerine asılan iki kâğıdda şunlar yazılıdır: hut beraat etmiş eşhasım hiçbirenretle dahile ziyaret günleri girerek görüşme. leri menedilmiştir..,, “İşarahire kadar © umumiyetle ziya ret yasak edilmiştir.,, Firarilerin kaçtıkları pencerenin de- miti dün yapılmıştır. Firari Tevfikin annesi anlatiyor! Bu sabah bir arkadaşımız firari Tev. | fiğini annesi Münevverle görüşmüştür. ; Bir dikimhanede çalışan kadın şunları söylemiştir: “— Oğlum Tevfikin kaçtığından 74- bata memurlarının evime gelmesi üzeri- ne haberdar oldum. Ben sabahları yedi. de evimden çıkar; dikimhaneye ,gider, akşam yedi veya sekizde dönerim. Oğ- lum erkeklerin çalıştığı © dikimhanede | çalışırdı. Babasından birkaç aylık iken yetim kalmıştı. Kendisini Konya lisesi- ne verdim. Yedinci sınıftan ihraç edil. di. 1934 senesinde babasınm amtasm- dan kalan miras için Antakyaya gitmek istediğini söyledi. Biray izin alp gitti. Dönüşte orada amcazadesi Mehmet Saf fet ile kavga ettiğini, miras işini Balle- demediğini söyledi. Söylendiğine göre oğlum kavga esuasında Mehmet Salle. te: “Ben senin canma okurum,, | demiş. Oğlum döndükten sonra gene dikimha- İ nede çalışıyordu. Bundan dört ay evvel i Mehmet Saffet Antakyada vurulmuş. Hastahaneye kaldırılmış üç gün yaşadık | Nü ME, kimin vurduğu sorulunca; — Benim düşmanım “Tevfiktir, de. miş, bunus Üzerine de oğlumu bir kere polisler askerlik şubesinden istiyorlar, diye alıp götürdüler, İki gün bekledim. Gelmeyince meraka kapılıp tâlhkik et. tim. Antakyada amcazadesini vurduğu için tuttuk dediler. o Oüdan sonrada Tevkifhaneye koydular. Oğlum 934 de e Ahtakyaya gitti bir Oğlumun parası vardı: — bedel veritim askerliğimi az yapa rım: diyordu. Paranm miktarmı ise bil- miyordum. Hapishaneye girdikten son- ra kendisini ancak on günde on beş gün Mi bir görürdüm. O da cuma günleri. Herkesin arasında görüşürdük. Son gi. dişim on gün evveldi. o Hapishanede onubeş kişinin üzerine yürüdüğünü söy- yüyorduz | — Aman evlâdim dedim. Kimse İle | Kavga etme. Hattâ bana bile sövseler © sesini çıkartma. Yakında buradan kur- tulursun inşallah... Bir daha uğramadım. Üç gün evvel de tevkifhaneden kaçtığını gene zabıta memurlarından öğrendim. Tevfik benim evime kaçtıktan sonra hiç uğramadı. Kendisine yazık etti, Ab dullah gibi bir mahküma © uyuşunda... Çünkü oğlum masumdu ve. muhakeme edilince muhakkak o kurtulacaktı. Onu kandıran veznedarın katili Akdullahdır,, Vidini su bastı Sofya 26 (A. A.) — Son za- manlarda yağan yağmurlar dolayr siyle Vidin şehrinin alçak kısmında Tuna'nın suları 400 evi istilâ etmiş- tir. Hasarat, mühimdir. Telefat yoktur. ; oIngilterede * Mebusların grevi! Taç giyme günü parlamentoyu işgal edecekler Londra, 25 (A. A) — “Sunday Re. İeroe,, gazetesinin yazdığına göre, Miliye bakanı milli müdafaa vergisi projesini kaldırmadığı veya hiç de. ilse tadil etmediği takdirde 186b'us - lar Avüm Kamarasında bir İşgal gre- vi yapacaklar ve taç giyme merssimi, ne mâni olacaklardır. Bu vergi lâyihas! önümüzdeki salı- ya avam kamarasında görüşülecektir. icabında taç giyme merasiminin bü. tün devamr müddetince toplantı ha. linde kalmaları beklenmektedir. İstanbul asliye altıncı hukuk mahkemesinden: Ferhunde tarafmdan kocası ko” ğacrlar caddesi yağhane çıkmazı 116 numaralı hanede ikamet etmekte i. ken ikametgâhı belli olmıyan İsmail aleyhinde açılan böşanma davasında müddeialeyhin ikametgâkınm meç - huliyeti hasebiyle dava arzuhalının on gün zarfında cevap vermek üzere onbeş gin müddetle ilânen tebliğine karar verilmiş ve arzuhalin bir nüg hası da mahkeme divanhanesine ta- İik kalınmış olduğundan ilân tarihi- Bin ferdasından itibaren on gün zar. fında cevap verilmesi lüzumu tebliğ yerinde olmak üzere ilân olunur. sikalarş, hakkındaki talimatnamenin İ tatbikatı işine girişilmiştir. Bu tali- matname mucibince elektrik işleriy. lesmüşgul olacaklar o 1938 senesi mart sonuna o kadar imtihan ölarak veya imtihansız ehliyetname almak mecburiyetindedirler. Nafıa bas mü. | fettişliğine daha şimdiden birçok mü racaatlar yapılmıştır. Talimatname mucibince, elek- trik işleriyle uğraşanlar ü; sınıfa ay- rılacaktır. Birinci sınıfı yüksek elek trikmühendisleri veya elektrik mü. hendisleri teşkil etmektedir. Bunlara imtihansız ehliyetname veriletektir. İkinci smıf: sanat mekteplerinin & lektrik kısımlarından çıkmış veya orta mektep mezunu olup da devlet veya devlete bağlı müesseselerde üç sene hizmet edenler teşkil edecektir. Bunlara imtihanla hliyetname verile. cektir. Yapacakları işler mı ik, Ancak bu sınıfta olanlar insan ve esya taşıyacak asansör tesisalı yapa- bileceklerdir. İlk mektep mezunu olup üç se ne elektrik işlerinde çalışan ve ehli- yeti görülenlere deameli ve nazari bir imtihanla üçüncü smifehli- eski muharipler birliği bugün Meç- hul Askerin kabri üzerindeki ateşi tazelemiştir.. Bu merasimde Türki: ye Büyük Elçisi Suad Davaz da ha” zır bulurmuştur. Umumi harpten beri ilk defadır ki Türkiye Büyük Elçisi bu merasimde hazır bulunu- yordu. Çanakkalede bir kolunu kay» beden General Gouravd ve 1915 büyük deniz harbinde Fransız filosu na kumanda eden amiral Guepratte de iherasime iştirak etmişlerdir. Londrada Londra, 25 (A.A.) — 1915 şe Türk toplarının ateşi altında Gelibo- luya İngiliz kıtaatının ihracınm yıl dönümü bugün bütün İgilterede me- rasimle anılmıştır. Saint Paul kili- sesinde yapılan bir âyinden sonra Geliboluda ölen İngilizlerin aileleri Ve taç giyme © merasiıni dolayısiyle Londrada bulunan Avusturalya ve Yeni Zelanda kıtaatının da iltihak et tiği eski muharipler alayı Meçhul Askerin abidesine çelenkler koy- muştur. Tekaütlerin yetriame verilecektir. H | Simdiye hadr verinin ba. Maaşı meselesi — ae ser ies m Cemiyet teşebbüslere G7 age başladı — e ve Askeri mütekaitler cemiyetinin son Ankaradaki Yapılın kongresinde eski kanunla te. 5 z kalit olanlarla bunların dul ve yetimizi Belediye fırını rinin de İstiklâl harbi ve ondan © sonra 24 saatle 100 bin ekmek çıkarabilecek Bundan bir müddt evvel beledi ye fırmların buğday ve un fiyatları” nın yükselmesi veya sehre az buğ- day gelmesi halinde aldıkları vazi- yetleri, ekmek narhmı yükseltmek için yaptıkları ısrarları ve halkı ek- meksiz bırakmağa çalışmak suretiy- İ le almak istedikleri tehditkâr vazi- yeti nazarı dikkate alarak birkaç ek- mek fabrikası kurmak için tetkiklere başlamıştı. Belediyemiz bu tetkik- İsre el'an devam edip dururken An. kara belediyesi bu işte kati kararını vermiştir. Ankara belediyesi, Ankara hal- kınmekmeğini tamamen temin at mek işini üzerine almağı karar ver- miş ve derhal bir ekmel: fabrikası vü cuda getirmek için tetkikat yapmış. tır. Neticede 24 saatte 109.000 ek- mek cıkartacak Dir ekmek fabrikas:« sun şimdilik ihtiyaca met ee görülmüştür. Bu firin derhal müna- kasaya konulmuştur. Ekmek fabrika 8ı ya kömürle veya elektrikle faali- yette bulunacaktır. Bir kamyon devrildi Şoförü ehemmiyetsiz bir yâra ile kurtuldu . ; Bu sabah saat on buçukta maden. kömürü yüklü 4070 numaralı Şevrole j markalı bir kamyon Altmer daireden Kasimpaşaya inerken kamyonun ağır- lığı yüzünden frenleri tutmamıştır. Şoför, herhangi bir kazanın önüne geçmek üzere direksiyonu sola kivi. rarak yolun bu tarafındaki yüksek. likten kamyonu durdurmak için isti- fade etmek istemiştir. Fakat bu ma. j mevra neticesinde de zaten çök ağır İ olan kamyon devrilerek kömürleri ta- ! mamiyle yolu kaplamıştır. Şoför hü İ diseden küçük bir yara ile kurtulmuş. tur. Buakşam SAKARYA sinemasında DENİZDE iSYAN JAK LONDON'un eserinden — Oynıyanlar; JEAN MURAT ve Danimarka güzeli WİNNA WİNFREİD ve Andre Berley Görülmemiş kudrette bailevi herkesçe tanımış bir eser. tekaüde sevkedilmişler ve bunların dul ve yetimleri gibi maaş almaları için te. şebbüsatta bulunulmasma karar veril, imişti. Askeri mütekaitler cemiyeti yeni idare heyeti ilk iş olarak bu teşebbüsü yapmış bulunmaktadır. Esasen hüküme tin mütekajt, dul ppi malül“ ayra rt ret | | e a m e mmm mamaya DAĞ ALİS im şu sıralarda bu vatanın müdafaası için j verin oluğu Yemen çöğlerinden Galiçyanın, Kafkas- yanın Buzlu sahalarına, ka'lar biribirini takip etmiş harplerde çarpışmış olanla. rım bu dileklerinin yerine getirileceği mühakkak telâkki edilmektedir. © Halen mütekaitlerle dul ve yetimler bej esas üzerinden mgaş almaştadırlar, Bunların ilk kısın: isüpdat (devrinde tekaüt olanlarla bunların dul ve yetim- leridir ki miktarları gayet azdır. İkincic kısım, hürriyetin ilânile mec- bari teksüğe sevkedilenler ve bunların dul ve yetimleridir. Bunların da mikta. ri azdır. Bu İki kısmın maaşları gayet azdir. Üçüncü kısım istiklâl harbine kadar tekaüde sevkedilenlerle bunları dul ve yetimleridir. Miktarları epeycedir, Fa- kat maaşları gene azdır. l Dördüncü (sınıf, isükiği herbirden | sonra tekatide sevkedilip de yeni tekaüt | kanunundan istifade © edemiyenlerdir. Bunlar yalnız ietiklil harbi zarımı al- maktadırğar ki şimdi yeni kanuna özhil edilmeleri üzerinde çalışılmaktsiır. Böşinci kısım ire yeni tekaüt kanunu mecibince yüksek maaş alanlardır. Istanbulda Radyo makinesi fahrikası Bir ecnebi radyo mühendisi mem- leketimize © gelerek bazı tetkikler yapmmya baslamıştır. Öğrendiğimize göre şehrimizde bir radyo fubrikası kurmak için tetkikat yapılmaktadır. ZAYİ — 3713 numaralı sandalcnık ehliyetnamemi zayi ettim. Yenisini a. lacağımdan eskisinin hükmü yoktur. Gakıta selomı sündalcı Mekme