14 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

14 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Bir Ingiliz torpitosuna taarruz edildi (Baş tarafı 1 incide) Dün Giornale d'İtalia, “Büyük Bri- tanyann İtalyaya karşı bir şeyler ha. sırlamakta olduğunu, yazmakta idi, Bu, gazete, İngiliz gazetelerindeki münakaşaların Roma « Berlin mihve- rini kırmağı ve İki tarafı yekdiğerinden tecrit etmeği İstihdaf eylemekte bulun- duğunu ilâve ediyordu. Tribuna gâzetesi, Bilbaonun müda. filerinin birkaç gündenberi son derece. de asri silâhlara sahip bulunmakta ol. duklarını yazmaktadır. Bu hal, Kanta- brik sahilindeki ablukayı zorlamış olan İngiliz gemilerinin yalnız Basklara ia. şe mevâddı getirmekle iktifa etmemek. te oldukları zehabını tevlit etmektedir. Londrada manidar bir ziyaret Londra 14 (A.A.) — Hariciye nazırı Eden saat 11 de Alman Harbiye nazırı mareşal von Blombergi kabul etmiştir. Ingiliz torpitosuna esrarengiz bir hücum Valensiya 14 (A.A.) — Salâhiyettar bir menbadan bildirildiğine göre, dün saat 1,5 te Hunter İsmindeki (İngiliz muhribinin sağ tarafında su kesimine yakm bir noktada bir U infilâk vukua gelmiştir. Dolaşan bir şayiaya göre infilâkı hu, sule getiren bir Franco o tayyaresinin muhribin yanma attığı bombadır. Haber — Hunter 1936 da (yapılmış son sistem Sekiz torpitodan (biridir. 1350 tonlüktur, 36 mil ( süratindedir. 4 tane On iki buçukluk topu 7 makineli tüfeği vardır ve sekiz torpito taşır. Ölenler yaralananlar Valensiya 14 (A.A.) — Röyter ajan- smın mubabiri bildiriyor: İngiltere sefa - retine gelen yeni tafsilâta göre Hunter muhribi mürettebatından 8 kişi ölmüş ve 24 kişi yaralanmıştır. Üçüncü kruvazör filosuna kumanda eden amiralin bu sabah Valensiyaya gelmesine intizar edilmektedir. Londrada heyecan vw Londra 1#'(A.A.) — Hunter muhri- binde hustle gelen hâsar, burada büyük bir heyecan uyandırmıştır. Pek muhta, sar olan ilk haberler, bu hususta büyük bir ketumiyet muhafaza edilmesini em- retmektedir. Deniz makamatı tarafın. dan kazanın sebebleri hakkında hazırla. nan mufassal rapor, kabineye tevdi e- dilecektir. Kazanın harici sebebler ( dolayısile vukua geldiği tahakkuk ettiği etkdirde hükümetin infilâkın müsebbibleri hak- kında pek kat'i bir tarzı hareket ittihaz edeceğine şüphe edilmemektedir. İngiltere hükmetinin, bundan - evvel daha az ehemmiyetli hâdiseler dolayısi. le bile gemilerine karşı hiçbir müdahale kabul etmiyeceğini beyan ettiği hatır- lardadır. Bu denizaltı gemisi hangi devletin? Almeria 14 (A.A) — Dün öğleden sonra İngiliz muhribi Hunterde geniş Bir rahne açan infilâkm sebepleri henüz Muhrip, Tağiknya hükümetine ait bir topçeker tarafından Almeria limanma , getirilmiş ve büyük müşkülâtla bağlan. muştur. Bir tivayete göre, muhrip hüviyeti meçhul bir tahtelbahir tarafından tor- pillenmiştir. Diğer bir rivayete göre de gemi bir mayne çarpmıştır. Bununla beraber o havalide son zamanlarda hiç bir mayne tesadüf edilmediği kaydeğil mektedir. İnfilâk esnasında Almeria | Yimanında bulunan Lagaza ismindeki İspanyol Kükümetine alt torpito sahilin iki mil açığında bulunan Hunterin ya, maa gelen ilk gemidir. ; Hunterin mürettebatı, İspanyol hü. hümet zırhlısr Jaimele nakledilmiş ve yarâlılar Almeria hastanesinde tedavi altına alınmıştır. Teknedeki rahnenin tetkiki netice- sinde infilâkın bir mayne çarpma neti. cesinde vukubulmadığı | a Filhakika, merminin bir delikten gir diği diğer bir delikten de çıktığı tesbit edilmiştir. İngiliz Akdeniz filosu ku mandanı vuku bulan yardımdan dolayı hükümet ve makamata teşekkür etmiş- Ür.“ © Harday torpite muhribinin bugün facia kin ın cesetlerini Cebelüt, eceği bildirilmektedir « Di “Jaimel,, zırhlısının kumandanı de- miştir ki: “İnfilâk gürültülerinden İngiliz muh. ribinin hasara uğradığını anlayarak der hal Lazana ile dört balıkçı gemisine muhribin yardımına gitmelerini emret« tim. Tahlisiye sandallarının birile bir ölü ve dört yarak getirildi. Gemilerimiz başı gittikçe suya gö- mülen ve batmak (tehlikesine mauz bulunan muhribi çekmeğe muvaffak oldular. Muhrip sağ tarafa yatmıştı. Bulunduğu yerde bâtmaması için ev. velâ karaya oturtmak istedik ve en yakın sahile doğru çektik. Sonra yüz mekte devam ettiğini görerek Almeria. a kadar getirdik, , ingiltere silâhlanmadan Italya harekete mi geçecek ? Paris, 14 (A.A) — Eko dö Pari ga- zetesinde Pertinaks, yakında Hitler ile Musolini arasında yapılacak olan görüş. meye müteallik haberler (o hakkında bir takım miltalealar serdetmektedir. Mu- harrir, Musolininin Akdeniz hegemon- yası için İtalyanın İngiltereye karşı yap makta olduğu mücadelede Hitlerin ka, yıt ve şartsız olarak İtalyaya zahir ol. masını temine çalışacağı fikrindedir. Pertinaks, İtalya ile İngiltere srasın- daki muvakkat itilâfnamenin artık hü, kümden sakit olmuş olduğunu (beyan etmektedir. Muharrir, diyor ki: “Musolini, İngilterenin silâhlanması» nın kendi aleyhine müteveccih olduğu kanaatindedir ve İtalyada Akdeniz hak- kında ortalığı çınlatan resmi veya yarı resini sözler, İngilterenin Akdenizdeki hegemonyası: elde etmeden evvel fili ve müsbet icraata geçmek arzusunda bu Tunduğunu göstermekte olduğu, bir ihti mal olarak ileri sürülebilir. Fakat bunun için Almanyanın azimkâtane müzahere- ti lâzımdır. Halbuki Musolini, o Venedikte, Vi. yanada, yi Bükreşte AL manyanın metfâatına çalışmış olduğu halde Almanyanın kendisine yardım et. mesini ve Almanyanın bizzat kendi me- nafii mevzuubahs olmadıkça muhatara- Jarından çekinmekte berdevam olduğu bir harbin tehlikelerini göze (almasını temine muvaffak olamamıştır. Musolini Göring ve Von Nöyrat ile değil, bizzat Hitler ile görüştüğü takdirde caba da. ha müsbet neticeler istihsal etmek bah- tiyarlığına nail olacak mı?,, Kont Çiyanonun nutku Roma, 18 (A. A.) — Mecliste Ital- yan harici siyasetini izah eden harici. ye nazırı Kont Çiano, ezcümle demis- tir ki: “— İtalya zecri tedbirler devresin. de iş birliği azmi ile çıkmıştır. Fakat tarihi bir realite halini alan impara. torluğun tanınmasının gecikmesinden dolayı taaccüp etmektedir. Milletler Cemiyeti hakkında, Italya, ne (fazla itimat ne de fazla dogmatizm ile bek- leme halindedir. İspanya içinde, ademi müdahaleye “faşist sadakati” ve titizliği ile hür- met etmekteyiz. İtalya Avrupanın bi. ribirine muhalif bloklara syrilmasma muhaliftir. İtalya, her daim, Alman- ya için mutlak bir hukuk müsavatı is. temiştir. İki otoriter devlet arasında. ki muvazilik bir emniyet ve sulh uh- surudur, İtalya ile Almanya arasında hiçbir yeni muahede düşünülmemekte dir. İtniya - Almanya iş birliği, bu. günkü zihniyet ile devam edecektir. “Gentlemen Agrement © anlaşmaları İtalya ve İngiltere için de şayanı mem- nuniyet olmuştur. Fakat çok kısa bir zaman sonra, karşılıklı bir hüsnü niye. te başlamışa benziyen yaklaşma kareke- tini hiç olmazsa gerileten beklenilmiyen mani müşahede olunması, ferah verici olmamıştır. İtalyanın, İngiliz silâhlan- «ması, karşısında kendini , geri çektiği doğru değildir, İtalya, Yugoslavya dostluğu hiç kim- seye karşı değildir Türkiye ile olan mü rasebetlerimiz, vuzuh kesbetmiştir. Yu nanistan, Romanya ve (Bulgaristan ile münasebetlerimiz, samimidir ve inkişa- fa doğru gitmektedir. ftalyanm coğrafi realitelere dayanan İslim politikası da hiç kimseye karşı müteveccih değildir... Boykot Roma: 13 (A.A.) — İtalyan matbu- ai, HABER — Akşam Inhisar idare- sini soyanlar İnhisarlar idaresi eczanelerle aske- Tİ ve beylik müesseselere sırf taba. bette istimal edilmek üzere ucuz fiat. Ja saf ispirto satmaktadır. Yani piya» sada $0 kuruşa almabilen ispirtonun kilosunu 40 kuruşa vermektedir. İki fiat arasındaki fark mühimdir. İdare son aylar zarfında sskeri mü esseselerin eskisinden pek çok mik. tarda saf ispirto satmaldığını göre- rek buna “meraklanmış ve birazda işkillenmiştir.., Evvelâ satış dosyala. rı tetkik edilmiş ve kânünuevvelde Gülhane hastanesinin gönderdiği bir vesika ile 2000 kilo, ayni ayin sonun- da Milli Müdafaa Vekâleti Askeri sa- tmalma komisyonu namma 2000 ve Şubat, nisan aylarında ayni komisyon nammaâ dört bin kilo ispirto alındığı anlaşılmıştır. Fakat yine o anda kısa bir tahkik göstermiştir ki Kendilerindeki vesika ları damgâalıyan mühre sahip çıkacak bir “Milli Müdafaa Vekâleti Satınal. mâ komisyonu,, mevcut değildir. Gül- hane hastanesi de kendisine ait gibi gösterilen vesikayı tetkik edince sah- te olduğunu söylemekte tereddlit et. meyince geniş bir hırsızlık ve kaçak- çılık karşısında bulunulduğu meydana çıkmıştır. İdare derhal, tabibat ve istihbarat dairesini bü işte tahrik etmiştir. Bu daire takibatı cidden mahirane idare etmiş ve kaçakçılık teşkilâtmı 48 sa. atte meydana çıkarmıştır. 'Takibat dairesi evvelâ ispirto an- barı kapıcısmdân son aylarda ispirto nakleden arabacıları tanıyıp tanıma- dığını sormuştur. Kapıcı adlarını bil. mediğini, fakat 2000 kilo gibi ağır yük alan arabaların mahdut olduğunu ve bunların sahipleri ile konuştuğunu ve hatırladığını söylemiştir. Bunun ü- zerine memurlar Fındıklı iskelesinde arabalara iş veren sıracılarn defterle. rini tetkik etmiş ve ispirto anbarına, son.dört ay içinde gitmiş olanları to- .parlayıp kapıcıya göstermiştir. Kapı- cı hakikaten o arabacıları tanımış ve. arabacılar da ispirtoları nereye taşı. mış olduklarihı memurlara göstermiş- tir. eticede dört kişiden mürekkep Son derece zeki bir kaçakçılık teşkilâ. tı karğısinda bulunulduğu anlaşılmış ve şu dört kişi bu teşkilâta dahil ol. dukları zanniyle ele düşmüştür: 1 — Sabuncu Hanında kolonyağılık yapan Dimitri Balhas. 2 — Balhas'ın kardeşi, 3 — Kel Ahmed. 4 — İnhisar ambar memuru (Ab dullah. Dimitri Balhas Yunan tebaasın- dandır ve zanna göre bu teşkilâtı o kurmuştur. Babrâlide hakkâik Nişan adlı birini kandırarak ona” mühürler ve bazı kâtip imzaları taklit ettirmiş, bunlarm klişelerini yaplırmış ve bu mevhum kâtiplere mevhum birtakım komisyonlar namına vesikalar yazdı- rıp imzalatarak, mühürleterek inhisar idaresini bir yıl mütemadiyen soy. muştur. Tahkikat, anbar memuru Ab. dullahın her voliden 1500 lira hisse al- makta olduğunu ve bir yıl içinde epey para topladığı zannını ortaya koymuş- tur. Bu zat son zamaniarda 7,000 lira. ya bir de ev yaptırmıştır. Mallardan 19. varil Küçükpazarda simsar kel Ahmedin evinde ve 11 te- neke de Balhasın Çukurhandaki ar. diyesinde bulunmuştur. Takibat ve is tihbarat memurlarını gösterdikleri İlik zekâ ve süratten dolayı tebrik ederiz. emmi mmm ala Sağ Emâlk sahipleri birliği Bundan bir müddet evvel (o kurulan (İstanbul irat ve emlâk sahipleri birli. ği) hizamnamesi tasdik için — vilâyete verilmişti. Vilâyet dün bu birliğin hizamramesi. ni ve kuruluşunu tasdik etmiş ve vazi. yeti alâkadarlara bildirmiştir. atı, İngiliz kralının taç giyme merasimi. ni Stefani ajansından aldıkları kısa bir telgrafı neşretmekle iktifa etmektedir. Bu metin de şudur: “İngiliz kralının taç giymesi çarşam- ba sabahı vuku bülmuştur.,, ü > 14 MAYIS — 1937... “Morfin kaçakçıla! ” — (Baş tarafı 1 incide) kalanacakları sırada kaçmağa muvaffak olmuşlardı. Dün ayrıca mesele ile alâkadar görülen Adadaki köşkün bekçisi Hasan Yaşar ve karısı Melek de mesele ile alâkadar görülerek yakalanmışlardır. Bu suretle suçluların sayısı sekize baliğ olmuştur. İhtisas mahkemesi müddeiumumili- ğini suçluları istintak hâkimliğine ver- miş ve mevküuflar geç vakit tevkifhanc. ye gönderilmiştir. Poliste yâpilan tahkikat muhafaza teşkilâtı tarafından bulunup yakala, nan bu teşkilâtın ehemmiyetini ve ka- çakçılığın memlekette aldığı korkunç şekli bir daha göze vurmuştur. Öğrendiğimize göre bu geniş teşki. Jâtı meydana çikarmak için memurla, rımız tam iki yıl geceli gündüzlü uğ- raşmıya mecbur kalmışlardır. Bazı gazeteler şehrimizdeki hıristi, yan ecza depoları sahiplerinden bir kısmının “zevk verici zehirler,, kaçak» gılığı ile yakından alâkadar oldukla. rını söylemişlerdi. Salâhiyettar ma. kamlardan aldığımız son malümat bu iddiaların doğru olmadığını meydana çıkarmıştır. Eczanelerin ve ecza depo- larının kaçakçılıkla alâkası olduğuna dair yapılmış olan neşriyatı tekzip e. deriz, Muhafaza teşkilâtımız ve polis ihti- sas mahkömesine tevdi edilen kaçak. çilar arasmda en ziyade Hali) ile İste. foya ehemmiyet vermektedir. Halil Malatyalıdır. Kadıköyünde ma navlık Yapmktadır. Yapılan tahkikat neticesinde bu adamın yalnız manav- lıkla meşgul olmadığı ve 99 tarakta bezi olduğu neticesine varılmıştır. İs. tefo kaçakçılık teşkilâtemm dosyaları. na nazaran eskiden rakı kacakçılığı ile meşgulmüş. Son yıllarda Maksudyan hanında; ticaretle uğraşır gibi görü, mür, karabiber ve baharat komisyon. suluğu yaparmış, Bilhassa mektep talebeleri arasın - da morfin; iptilâsnin “çokluğu takip memurlarmı daha siki bir çalışmaya sevkettiği gündenberi bütün sabıkalı. lar adım adım takibe başlanmca bu İstefonun Halil İle peksikr fıkı ko- nuşması Halilden de şüphe edilmesine sebep olmuştur. Bir müddet sonra bun. ların Battal ve Vahap ile olan temasları da şüpheli görülmüş ve memurlar “giz li fabrika,.yı Vahabın evinde bulabije, seklerini sanarak (1 martta bu €vi ara. — mışlardır. Fakat hiçbir şey bulamamış. lardır. Bunun üzerine Vahap kendisinin namusuna hâlel geldiğini iddia ederek muhafaza teşkilâtı aleyhine bir O zarar ziyan davası açmıştır. Bugün bU dava, ya üçüncü ceza mühkemesinde akıla. cak ve muhafaza memurlarından bir ço- ğu ve şefleri maznun sıfatile o hökimin huzuruna çıkacaklardır. Sıras: gelmişken söyliyelim ki kaçak. Sılar memlekete yaptıkları fenalık kâfi gelmiyormuş gibi zabıta ve muhafaza teşkilâtlarımızı da mahkeme mahkeme dolaştırabilmektedirler. Nitekim şimdi yakalanmış olan büyük kaçakçı teşkilâtı da kendilerine işkence yapıldığından bahşederek memurlar. â- leyhine ağır cezada bir dava tahrik €t miş bulunmaktadırlar. Büyükadadaki Bay Hayret köşkünün kaçakçılar tarafından kiralandığı söylen mişti. Bu ciheti de şöyle tashih ederiz. “Bu köşkün geçen yıl mevsim sonun. da içindeki kiracılar © çıktıktan sonra mal sahibi tarafından Hasan (oadmda biri bekçi olarak konmuştur. Bu Hesan Malatyalı Halilin tanıdığıdır. Köşkte başka kimse bulunmamasından istifade etmişler ve mutfağın altındaki bödrüm katını kumpanyann fabrikası haline sok muşlardır. Muhafaza teşkilât, tabit Vahabın da vasından ürkerek takipten vazgesmemiş tir. Nihayet günün birinde kaçakçılar kendileri için kurulan tuzağa düşmüş. lerdir. © ” Muhafaza teşkilât bunların bü miktarda morfin teslim edeceğini haber de tesbit etmiş ve © civarda gayet sıkı tedbirler almıştır. ii malın teslim Ge. dileceği mev iile bi “olarak o Haydarpaşada! ft ia di Emrazı entaniye hastanesi mişlerdir. Zira bir hastane morfinle yakalandıkları takdiri ri dilerini müdafaa için bir çar& olacaklarını, “efendirü biz cahil # tiz, burada dolaşırken bulduk, My m. pi ğunu anlamak için elimize alrm$” yakaladılar,, diyebileceklerini müşlerdi. Bunun içiin malı bir gece evvel o civardaki arasında saklamışlardı. Muhafaza teşkilâtr da met civarda çok dolaşanlar ve 9 5 Pi bulunmaları tabit addedilecek VE” lerinden şüphe edilemiyecek bi giyindirmişti. Faraza kimi Şi makasçısı, kimisi biletçi, ,trat düktörü ve dilenci kıyafetine di. Kaçakçılar da tramvayın E# mede saptığı yerden demiryolu / olan mıntakaya kendi, adamlari leştirmişlerdi. Tahkikatımız tir ki memurlar atik davran lardı hâdise günü hastane epey uzun süren bir silâhlı ça! olabilirdi. il . . : > Tekrar ediyoruz. o Kaçakçılığt'# şiddetli tedbirler isteriz. Kanumt; murları himaye etmeli, mahke” çakçılar tarafından açılmış davaları kabul etmemelidirler. Hapishaned | J firar (Baş tarafı 1 Eminin atladığını duvar dolaşan nöbetçilerden Manisali man görmüş, silâhıı çevirerek? *, — Dur! diye ihtarda b Emin bu ihtara aldırış r Jandarma Süleyman ve - duvar tarafında bekliyen Oflu Mehmet lerini duvardan aşağı atarak peşine takılmışlardır. İki jandaf Yâhlarını Emine doğru çevirince Emin-artık daha fazla kacar! anlamış, teslim olmuştur. Er müş, sorguya çekilince şöyle © miştir “ Zindana © atılmaklığımö müteessir oldum. Bir senedefi şiktaşta oturan karımı da göremiY” Çamaşırlarım da hayli kirlenmiş" N çamaşır değişeyim, hem de kar” yim diye kaçmaya karar verdi”. Emin hapishanede ayaklarınâ vurularak tekrar zindana konmuf 7 Amerikalı Şerlok Holm€ Dağa adam kaldır suçile mahkeme€* “Amerikanın Şerlok Holmesis" biyle tanmmış olan polis haf! lis Parker ile oğlu, “Dağa dırmak ve işkence yapmak,, #U dan dolayı Niyucersey eyaleti il York gehri ağırceza mahkem rilmişlerdir. Bunlar Lindbergin çocuğu “dü; barodan ihraç edilmiş olan * Dr, Pol Vendele karşı işkence “5 mak ve dağa kaldirmak rinden muhakeme edilecektir. leriyle birlikte Harri Vays taksi şoförü ve üç kişi daha *8 dilmiştir. Bunlar suçlu oldukls” kurtarabilmek için teşebbüslere ” miti. Verilen ifadeye! göre iç hi kerin emri üzerine Dr. Vendeli Tarak Bruklinde bir eve götürü #etmişlerdir. Orada avukat bir leye zincirlenmiş ve kendisinde” W bir itirafname almıncays tam ön gün zincirde tutul” Hattâ bir müddet bu itirafı” Havptmani elektrik kotluğun taracağma inanılmıştır. Şoför Vays ile Slossman bU kaçırma suçu yüzünden Nevyof”” Gezasında uzun bir hapis © Mis bulunmaktadırlar.