17 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

17 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Alman yada Yahudi aleyhtarlığı fTennileşiyor “Yahudiliğin dünyadaki felâketlerin müsebbibi olduğu ,, isbat edilecek Berlin, 16 (A.A.) — Yeni Al manya tarihini vücüde getirmeğe memur milli enstitünün yahudi me- selesini tetkik eden şubesi ilk içtima larmı Münihte yahudi aleyhtarlığı hareketlerinin alemdarı ve Fran kanya nazi şefi Juliuş Streicherin iş- tirakiyle akdetmeğe başlamıştır. p Hükümetin himayesi altımda te- sis edilen bu şube üçüncü Reich'in resmi yahudi aleyhtarlığına | fenni bir temel temin etmek maksadiyle çalışmaktadır. Şube ayni zamanda yahudiliğin bütün dünyadaki felâ- ketlerin müsebbibi olduğunu ispata çalışan Alman yahudi alçyhtarlığına ecnebilerden aza kaydetmeğe uğraş- maktadır. Şubenin tertip ettiği kon- feransla neşre ttiği risaleler yahudi ırkının bedeni ve akli noktai nazar lardan dun bir mevkide bulunduğu” nu ispat etmek gayesini gütmekte- dir. Enstitü bütün dünya âlimle rinin manevi ve sosyal hatta pala- feranla neşrettiği risaleler yahudi lik tarihinin mühim bir safhası olan orta çağ yahudillik meselesi hakkm- > vesikalar toplamağa calışmakta- ir, Valânsiyada kabine Valencia, 17 (A.A.) — Largo Caballero, yeni kabileyi teşkil et- mekten resmen imtina etmiştir. Sosyalistlerden İndalecio Prieto ve yahut sol cenah cumhuriyetçiler- den Giral'in yeni kabineyi teşkile memur edilmesi muhtemel olduğu söylenmektedir. Azana, Caballerodan, yeni kabi- neyi teşkilden sarfmazar etmeden evvel şahsi“teşebbüslerinin netice- lerine intizar etmesini rica etmiş idi. Sosyalist ve komünist fırkaları mümessilleriyle cumhuriyetçiler teş kilâtlarınm Caballero'nun da iştirak etmiş olduğu içtimada Azananın —— mesaisini teshil etmeleri için komünistlere yapmış olduğu vesaya ve teşvikler dinlenmiştir. Komünistler, başvekâlet ile har- biye nezaretinin bir zatm uhdesinde toplanması meselesini merkezi ko mütelârine “ bildirmeğe muvafakat etmişlerdir. Komite, noktai nazarm- da ısrar etmiştir. Saat 22, 15 te Caballero, kabineyi ba feragat etmiş bulunuyor. bU. Eski maliye nazırı Prieto, mür tafi kabinede bahriye ve hava nazı- rr idi ve sosyalist fırkasmın mute. dil hizbine mensup bulunuyordu. İsyanm ilk günlerinde başvekâ- ette bulunmuş olan Giral, ayni ka- binede nezaretsiz nazır olarak bu- Tunuyordu. N Acilen valânsiyaya... Londra, 17 (A'A.) — Taç giy siyasi vaziyet dolayısiyle âcilen Va- lanciaya avdet etmiştir. i Bilbao Cepheşinde vaziyet Bilbao, 17 (A.A.) — Havas a- Jansı muhabirinden: Topçu kuvvetleriyle | birçok harp gemilerinin müzaheret etmek- te olduğusasi kuvvetler, sahil bo- yunda kendileri için müthiş bir ma- nis olan Jata dağına karşı çok şid- detli bir taarruz icra etmişlerdir. A- silerin bu yere. > kendilerine azim zayiat verdi, ti, tardedilmiştir. a Vizcazgui mmtakasında cum. huriyetçi kuvvetler, kaybedilmiş bar zı mevkileri istirdat etmişlerdir. Yalnız dağın bir kısmı henüz a- silerin elinde bulunmaktadır. Asilerin tayyareleri, Zugastue- ta ve Echano mıntakalarını bombar dıman etmiştir. Ancak asilerin bu mıntakalardaki taarruzları tardedil- miştir, Valânsiyada tayyare korkusu Valancia, İ7(A.A.) —Dün « ilân edilen rakamlara nazaran ge şen cumartesi günü akşamı Şebrin bombardımanı neticesinde 33 kişi ölmüştür. İngiltere sefarethanesindeki yar ralılar arasında Horace Chamberla- in de bulunmaktadır. Mahalli makamat dünden itiba- ren Valencia sokaklarının tenvir e dilmemesine karar vermiştir. Hava karardıktan sonra evlerde yanan ışıkların dısarı süzülmemesine dik- kat edilecektir. İngiliz torpitosuna taarruz eden tahtelbahir Valansiya limanında bir İngiliz torpidosunun esrarengiz bir taarru- za uğradığını yazmıştık. Taarruzun bir Alman tahtelbahiri tarafndan ür, Almanlar ban rekli miş, Almas Unu F ği i. Son gelen telgraflar taarruzun fik hakika bir tahtelbahir tarafından ya- pıldığını bildiriyor. Telgraf şudur: Londra, 16 (A.A.) — Röyter ajansının bildirdiğine göre, Hunter hâdisesini tahrike memur muhtelit İngiliz — İspanyol komisyonu bir- kaç balıkçınm şehadetine müracaat etmiştir. e Bunlar infilikm vuku bulduğu sahada bir tahtelbahirin periskopunu görmüş (olduklarını söylemişlerdir. Cebellüttarık, 16 (AA) — Hunter torpidoto muhribinin kuru sintinasında yapılan tetkikler netice sinde beminin teknesinin sancak ta rafında su kesimi hattında bir yarık bulunduğu görülmüştür. Radyonun bulunmakta olduğu direk harap olmuştur. Ocak kısmında henüz beş ceset bulunmakta olduğu tahmin edilmek tedir. 14 tayfa, ağır bir halde Cebe- Mi hastahaneye yatırılmışlar- bie Hariciye | Vekilimiz (Baş tarafı 1 incide) Dün hariciye vekili (o Bükreşe vardığı zaman Romanya hariciye vekili, protokol şefi, kor diploma- tiğin mühim bir kısmı tarafından karşılanmış doğruca Türk elçiliğine gitmiştir. Orada bir müddet İstirs- hatten sonra saat 12 de Romen ha- riciye nazırı Antonesko ile birlikte Türkiye ve Romanyayı alâkadar e- den mevzuları Balkan, küçük itilâf ve umumiyetle orta Avrupa çerçe- vesi dahilinde görüşmüş, ve bu he- yeti umumiyenin diğer Avrupa dev- letleriyle münasebetleri yeniden gözden geçirilmiştir. Bir müddet sonra hariciye veki- limiz, Romen hariciye vekili, Ro- manya başvekilinin yanmda topla. narak daha geniş bir görüşmede bu: Tunmuşlardır. Romen başvekilinin . yanından ayrıldıktan sonra Türk ve Romen hariciye vekilleri tekrar başbaşa ver mişler ve akşamın yedisine kadar u- zun müddet fikir teatisinde bulun- muşlardır. Ziyaretin ehemmiyeti Bükreş, 17 (Hususi) — Türki: ye hariciye vekilinin buradaki ko- nuşmalarına büyük siyasi bir ehem- miyet atfedilmektedir. Kendisi burada bulunduğu müd- detçe Romanya ve Türkiye arasm da mühim ekonomik temaslar da vuku bulmuştur. HABER .— Akşam a Almanyanın teminatı Londra, 17 (hususi) — İngiltere kralmın tac giyme merasiminde Alman yayı temsil eden heyetin reisi Alman harbiye nazır Feld mareşal Von Blom- berg İngiliz ricaliyle yaptığı görüşme- İer esnasında — İngiliz gazetelerinden The People'e göre — aşağıdaki madde- ler üzerinde teminat vermiştir: * A — Almanya, ne Fransaya ve ne de Belçikaya hücum niyetinde değildir. B — Almanya, Fransa ve Belçika hu- dutlarında hiçbir değişiklik yapılmasını İstemiyor. C — Almanya kendisine müstemleke verilmesini istemekle İngilterenin eski Alman müstemlekelerini kendisine iade ek şimdilik ısrar edecek değil. ir. Almanyanın Fransa ve Belçika hak- kında teminat vermeği kabul ettiği hal de Çekoslovakyadan bahsetmemesi Şa- yanı 'dikkat görülmektedir. Almanyanın hazırlığı? Moskova, 17 (Radyo) — Sovyet — Çekoslovak karşılıklı yardım muahede- sinin ikinci yıldönümü Sovyet matbua- tında geniş bir şekilde akisler uyandır- maktadır. Pravda gazetesi Fransiz - Sovyet pak tiyle beraber Sovyet - Çeköslovak pak- tanın sulhün muhafazası (o yolunda mü- essir bir mücadele nümünesi olduğunu yazdıktan sonra faşistlerin İspanyada ve aralarında Çekoslovakya bulunan diğer memleketlerdeki © faaliyetlerini mevzuu bahsederek diyor ki: Almanların Çekoslovak hududu çi- varında hususi kıtalar tahgit ettikleri ve askeri yollar yaptıkları hiç (kimsenin meçhulü değildir. Bu asker! hazırlıklar. la müvazi olarak İtalyan ve Alman fa- şistleri küçük antant devletleri arasına nifak sokmak ve bu devletleri biribirle- rimlen ayırmak için büyük bir (siyasi faaliyet sarfediyorlar, Bu tehlikeli vazi- yet katşısmda O Sovyet — Çekoslovak anlaşması bütün milletlere (o gösteriyor ki sulhü garanti etmek ve mütearrızlas rın plânlarına engel olmak için yegâne yol işte budursi; Kat'i anlaşma olmamış Londra, 17 (A.A.) — Resmi mahafil, general Von Blombergin İngiliz devlet adâmlarile yapmış olduğu görüşmeleri- nin Berlin ile Londra arasında yakında müzakerelerde bulunulmasını derpiş et- meğe medar olacak mahiyette bulunldu- ğuna dair olan haberleri tekzip etmekte dir. Bu mahafil, Von Blombergin Londra yı ziyaretinin siyasi vaziyet hakkında noktal nazar teatisine Vesile vermiş ol- duğunu beyan ve mumaileyhin görüş- melerine başka bir mana atfedilmemesi lâzımgelmekte olduğunu ilâve etmekte- dirler. Avusturyada endişe Morning Post yazıyor: Avusturya ve İsviçre gazetelerinde musırran devran eden şayialara (göre, Almanya İtalyanın Btenner (O hududu hakkında teminat verecektir. Bu hava- disin yayılması, Avusturya siyasi maha filinde hayli endişe uyandırmıştır. Bu siyasi mahafil bilhassa o Avusturyanın tam istiklâlini isteyen ve Avusturya Ü- gerinde bir nevi Alman himayesine mu- halif olanlardır. Kimse tarafından tehdit edilmeyen Brenner bir Avusturya « İtalyan hudut hattıdır. Yani Alman — İtalyan hududu değildir. Avusturya vatanperverleri di- yorlar kiz “Almanyanm bu hudut için teminat vermeğe neden hakkı olsun. De mek Almanyanın yarın öbürgün Bren- ner ile bugünkü Alman hududu arasın- daki Avusturya toprağını ilhak etmek tasavvuru var Mi?,, : Viyana resmi mahafili bunun üzerin- de sükütu muhafaza (etmekte İse de, bu mevzuun son zamanlarda ( İtalyaya giden müteaddit Alman ricali tarafın- dan müzakere olunduğu anlaşılmakta- dır. —— ——— “Türk kuşu, nun Inönü kampı Türk Kuşu, Türkiyenin ep büyük talim sahası şeklinde tertip edilmeye başlanan İnönü uçuş sahasında Avru. pan en modern uçuş sahalarında o. lan tesisatı vücuda getirmeye karar vermiştir. Bunun için yeniden elli bin Yiralık tahsisat verilmiştir. eli ie İN mk İstanbulda odun 17 MAYIS —1007 © 4 | bulmak müşkülleşit Fiyatlar kışın yapılan satışlar? nazaran bile yüksek Son günlerde İstanbulun en mühim derdini odun meselesi teşkil etmekte. dir. Yeni orman kanununun müphe. miyeti görülmesi doalyısiyle oğuncu- lardan başlıyarak her smıf halk boca- lamakta ve ne olacağını sormaktadır. Bu sene odun bulunamıyacak mi? Odun sobaları ne olacak? Mangal kömürü de menedilecek mi? Bu sualler her yerde, her ağızdan işitilmektedir. Halk bir müddet sonra odun bulamamak ve ellerindeki odun sobalarınm kıymeti birdenbire sıfıra inmesi korkusu ile odununu şimdiden almıya koşmaktadır. Vakti ve hali ye, rinde olan birçok kimselerin fırınla- rım, hamamların birkaç senelik, hattâ on seneliğe kadar odunlarını birden aldıkları görülmektedir. Fakat buna mukabil oduncular bilmedikleri müs. takbel vaziyetin muhtemel neticeleri- ni hesap ederek fiatları mütemadiyen yükseltmekte ve ellerindeki stokları saklamaktadıralr. Esasen stok bu se- ne şehirde her seneden çok azdır. Dün bir muharririmiz odun depola. ru gezmiş ve onların da ne yapacak- larmı bilmez bir halde oldukların görmüştür, $ - Arnavutluk isyanı “Ergiri,, den başladi Bundan bir hafta kadar evvel Arns- vutlukta bazı memnuniyetsizlik eserleri görüldüğüne dair yabancı gazetelerde gördüğümüz bazı havadisleri tercüme edip karilerimize bildirmiştik . Dün gece de Belgrattan şu haber ül sanane e "Arnavutlukta yeni bir ihtilâl çıkmış tır. İhtilali çıkaran Arnavutluk eşrafın- 'dan ve eski nazırlardan Etem Totodur, Üç gündenberi muhtelif tedbirlerle bas tırılmağa çalışıldığı halde nihayet pat- lak vermiş olan bu ihtilâle hükümet var kuvvetiyle karşı durmağa çalışmaktadır, İhtilâlciler üzerine gönderilen ilk kuvvetler mağlüp olmuştur, Bü kuvve. tin başındaki jantlarma zabitlerinden bir kaçı asiler tarafından öldürülmüştür, İhtilâlciler telefon ve telgra! tellerini kesmiş olduklarından birçok © Yerlerle muhabere etmek imkânı kamamıştır. Vaziyet hakkında etraflı malümat alı. namamaktadır. Arnavutluk matbuat dairesi ortalıkta dönen şayiaları ve rivayetleri gesen gün tekzip etmekte isede dün (Verdiği şu tebliğden son zamanlarda kral Zogonun aldığı bazı tedbirlere karşı Arnavutluk halkı arasında isyan başladığı | anlaşıl. maktadır. Tiran: 16 (A.A.) Arnavutluk matbu at bürosunun bir pin göre, geçen gece eski bakan Etem Totonun ettiği bir ibtilâlei grupu ile | jandarma lar arasından bir müsademe olmüştür. Bir jandarma zabiti ölmüştür. Hükümet isyanı tenkil için icabeden bütün tedbir leri almıştır. İçtimai bazı ıslahata kalkışmış olan ve bilhassa kadınların örtünmesini men eden kral Zogo son zamanlarda Alman- yadaki temerküz kamplarına, nezaret. hanelere benziyen bazı karargâblar kur muş ve oraya zabitlerden beğenmedik- lerini, muhalefetlerinden çekindiklerini hapsetmiş ve bazı zabitleri de kurşuna dizdirmişti. Haber İsyanın merkezi olan Ergi» ri Osmanlı imparatorluğunda Yanya vilâyetinin dört sancağından bi dir.Bu rada Arnavutların Tosko kabileleri ©- turur, Şarkında Görice ve şimalinde Brat vardır. Arazisi gayet dağlık ve ku raktır. Yalnız cenupta Delvine tarafla” rında birkaç iyi ova varğır. Ahalisi 150 bin raddesindedir. Bunun takriben yarı- sı Müslümandır. Bu havali hal: çok ce sur ve inatçı adamlardır. İstanbulda celeplerden Arnavut olanların ekserisi bu kazaya tabi Lonç kasabası ahalisin- dendirler. Bu kaza imparatorluk devrin de birçok kadı ve molla yetiştirmiştir. Libahovada birçok medreseler vardır. Md, Ma akde öleli çi di nin» a İNİ ri le (m Bir Fransız gezet Bu senenin odunları henüz yi ya gelmemiştir. Her yılm odunu #5 zaman: kesilirdi ve eski İstanb kiraz zamanı sonunda kışlık © rmı almak itiyadındaydılar. Şu o yete göre daha mevsimin başmdi © lunduğumuz halde gürgen odunül! çekisi 280, meşe 300 - 320 nd Halbuki kışm en şiddetli ağ çekisi bu kadar y Binaenaleyh kral Zogo peçeleri dırınca ve ilk sayfamızdaki resimi” görüldüğü gibi kız kardeşlerini palı kılığında dolaştırmağa başla Ergiriye çarşafların kaldırılması geldiği gün softalar isyan o ba LR Son Dakika . Asi şefin kardeşi öldürüldü Tirana, 17 (A.A.) — Asilerin kardeşi İsmet Toto, bir müsa ital düşenüştür. Isyanın merkezi Ergiri" Tirana, 17 (A.A) — Ergiri de hükümet kuvvetleri ilen diğer vilâyetlerde tam bir sükür küm sürmektedir. Arnavutlukta komünistlik? Tirana, 17 (A.A.) — ihtilâl & komünizme mütemayildir. 1 Asiler perişan mı, olmuşla” Tirana, 17 (A.A.) — Arnavut graf ajansı, Avlunyadan gönd j lan hükümet kuvvetlerinin asilefi mete uğratmış olduklarını 4 dir. Asiler, halihazırda büyük bir © anlık içinde ricat etmekte ve bü kuvvetleri tarafından peşleri takiP 2 maktadır. j Radyoloji hakkın” konferans Yarın saat 6,30 da dokot9f, Kemal Pangaltıda Moran i yon mektebinde rodyeloji bir konferans verecektir. Inhisarlara mem alınıyor İnhisarlar idaresi muhtelif * larda münhal bulunan ve inhilil cek olan vazifelere tayin edile murları döçmek üzere bir imtib? mıya kapar vermiştir. Bu ayın 5 Yapılacak Olan bu imtihana ortf tep mezunları kabül edilecekti. için âbide Saint . Leonard 17 (A.A) — Limager yakınımda Saiit « gazeteci Adrien namma d âbidenin küşat resmini icra etm Bu gazeteci, harp esnasında sosyalizminin en şavanı dikkat *X nadan biri olarak şöhret 1929 da ölmüştür.