27 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

27 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

Ye balayı tehlikelidir! Balayı nihayet, evlendikten altı ay sonra yapılmalıdır Eski * günleri yaşamış bir er kek © şöyle dedi: “Bizde bir ge- lin, eve geldiği & günden işe baş - İarsa, en makbul gelin işte “odur. ! Ona hamarat de- | riz. Göze girer. Fazla sevilir. Kaynanasına gö rümcesine, bayi - na karşı itibar sa hibi olur.. Evlen- me tahakkuk et- tiği gün, aile ha: yatı da başlama” dır. Eski günleri yaşamış bir ka- dın şunu söyle di: : “doğrusunu İsterseniz, gelin bir miktar dinlenmeli, dünyanın ne ol- duğunu görmelidir. Bizim bildiği- miz, gelin, eve geldiğinden itibaren 40 gün bir işe elini sürmez. Ama yerine göre.. Bazı evlerde, daha haf tasına eline süpürgeyi veriyorlar. Bazı yerlerde ise, devrisi gün keçe silktirirler..., Şarki Anadolulu bir kız, şöyle bir vaziyet anlattı: E “Bizde, evlenmenin akabinde ev hayatı başlar. Kadın kara don'u çekti mi ayağıma; tarlada alır solu- ğu.. Vaziyete göre artık: yahut da mutfağa girer. Gelin, kocasının ya. nma geldiği zamandan, çok çok bir gün sonra kendine söylenilmeğe lü- zum görmeden — işe girmezse, ayıp “ilerler adamı — düğünle beraber, ev Hayatı başlar demektir.,, Bugüngü gelininiz ise, evlenir evlenmez elektrik süpürgesine Yya- pışmağa veya diğer ev işlerini gör- meğe teşvik edebilir miyiz bilmim! Bizde “balayı,, denen ve evlenmeyi takip eden bir müddetin avare ha- yat, Avrupalıların tatbik ettiği şekil de, yani seyahatlere çıkarak, çık gın ve müfrit bir hayat geçirme tar zında pek yok ama, temayüllerimizi ! araştırdığımız zaman evlenir evlen. | mez derhal ev hayatmın mecburiyet lerine atılmak istememek gibi bazı esaslar koyduğumuzu görüyoruz. Kimi kırk gün, kimi bir hafta, kimi nihayet hatır için bir gün, bir kaça- mak, istirahat yolu araştıryor; bal nevinden herhanği bir şey... Lâkin, balayı tehlikelidir! diyor- Doğuşta Amerikalı, fakat bir ingiliz mebusiyle evli olup İngiltere. de yaşıyan Mary Borden isimli çok tanınmş bir romancı kadın, “evlen. me tekniği, diye neşrettiği bir ki. tapta, "balayı,, nevinden avare ha- yatı, evlenme saadeti için - tehlikeli lar bulduğunu söylüyor. Bu sebepten | balayı, evlenme merasiminden lağ vedilmelidir. Bu kadın romanemın çok ente. Tesan nazariyesini dinlemek ister misiniz? İşte: İzdivaç hakkında bir kati neti- ceye varmış . bulunuyorum. Oda, bugünkü medeni hayatta anlaşıldı. ğı şel İde balayınm, kaldırılması lâ- zım geldiğidir. İnsanların giriştiği teşebbüslerin &n mühimmi © olan evlenmek gibi, çok hazik ve müşkül bir teşebbüse dair, yanlış bir fikir veriyor. Tehli- keli bir başlangıç teşkil ediyor. Bal. ayı, daha birinci günden itibaren, izdivacm sas gayesinin bir cinsiyet meselesi olduğu hissini veriyor. Vasati miyarda bir genç çiftin, cennet kadar aziz tutulan bu âdete kendilerini bıraktıklarını farzede- lim. Güvey, bir senelik kazanemn hemen yarısmı izdivaçlarmın ilk'bir kaç haftasında sun'i ve fazla mas- raflı bir ihtişam içinde eritir. işini ikmal eden bir kadınla bir iş kadar tembel bir erkek mükemmel bir bulamıyazak “aşk çifti, teşkil edetilirler; fakat. Acaba, ölüm onları ayırmcaya kadar bütün bayatlarını, bir otelin, sürekli bir züfaf cenneti teşkil eden darisinde şampanya içmek ve caz band — dinlemekle mi geçecektir? Şüphesiz hayır. Çok sürmeden koca, işine dönmek mecburiyetinde dir. Kadında, ev hayatının tanzi- mine... Bazan balayınm kendisi bile, on. ları inkisara düşürecek bir şey olur: i kimseler için balayı, bir ka- Bran ziyade, bir muhab bet şeklini alır. Eğer balayı muhakhak lâzımsa k bir zaman için olmalı ve izdiv birkaç ay sonra yapılmalıdır Bir müddet şedit heyecanlanma- dan sonra, haftalarca dünya, onları yalnız bırakır. Eğer sıhhatleri yerin- de genç bir şeYlerse, pek o kadar zarar görmiyeceklerini tasavvur €- delim. Fakat çok defa görüldüğü gi- bi, hassas, bayalprest insanlar ise- ler, ihtiras, yerini can sıkıntısına ter- İ keyler ve çok Kereler nefret baş | gösterir. İzdivaç hayatını, inkisara uğra- madan geçirdiklerini farzedelim: Gene de bu hayatın, devamlı suret- te “âşikancı sevişmek, çiçekler ve musiki içinde Yaşamak nevinden bir şey olduğu hissiyle işe girişmiş bu- lunurlar. Bunun haricinde izdiyacı, az bir şey, yahut hiç bir şey ya emi edece, (51 Bence bir insana karşı olan “a$- kınızdan kurtulduğunuz zaman, © nu hakikaten sevmeğe başlarsmız. Çiftleşme insiyaki bir şeydir. Fakat izdivaç, traş olmak veya çatal bıçakla yemek yemek kadar tabiidir. İzdivaç hayatı, bir sanattır. Ve medeniyet, her gün daha mudil bir hal aldıkça, izdivaç sanatini muvaf- fakıyetle tatbik etmek daha güçle- şiyor. ola r felâketten kaçılmak isteni- yorsa, her iki taraftan da gittikçe ar tan bir ölçüde zekâ; hayal ve sempa- ti beklenir. 2 İzdivaç, artık hususi bir iş ok maktan çıkmıştır. İki insan arasında bir anlaşmadır. Fevkalâde karışık bir dünya içerisinde her han. gi taraf da bu anlaşmayı, ellerinden geldiği derecede muvaffakıyetle tat bik etmeğe çalışırlar. Yemeğini pişiren, çamaşırını Yı- kayıp ütüliyen orta halli insanların karıları, bunu daha iyi bilir. Hizmet- çi kullanan kadın da, boş saatlerini yapılan i evliler için Yün nasıl temizlenir ? Yünlü jerse, fanilâ kumaşları yıka. mak İçin evvelâ ılık bir suyu iyi cins bir sabunla iyiden iyiye köpürtmeii. dir. Bu suyun içine konulan yünlü hiç çitilenmemeli, köpüklü suyun içinde çalkalanmalıdır. Su temiz oluncaya kadar değiştiril- meli, Ve her yeni konulan su evvelâ köpürtüldükten sonra yünlü içine a- tılmalıdır. z Kurumast için de temiz beyaz bir be ze sarmalı ve bu çıkırlın içinde asılma» hıdır. Fanileleri yıkamak için soğuk suyu tercih etmek daha münasiptir. Fakat çitilemek olamaz... Eğer fanilelerin bir yeri lekelenmişse oraları da icabın. | da fırçalamak münasip olur. Muaşeret usulleri a Bir kaç tavsiye | l Güzel eller, bir kadın için cidden if tihar edilecek şeylerdir. Fakat bu elle. | bilmek daha | rin nasıl kullanılacağını mühimdir , Bir kadını, birisine (takdim edildiği #âman, o kirisenin elini muhakkak rette sıkmak mecburiyetinde değil, | Bununla beraber, takdim edildiği za - man oturuyor vaziyette ise tâkdim edi. | len kimse de kendisinden yaşlı oldu . | ğu takdirde ayağa kalkıp el sıkmak da ka nazik ve doğru bir hareket olur. Sıkmak üzere elinizi uzattığınız za- man, direk gibibir el uzatmayınız. Karşınızdakinin elini sıkınız. (Fakat #porçuytümdiye anym kemiklerini kı » rarcasma sıkmaktan.da sakınınız . .,.. Konuşurken, elinizi yüzümüzden çe. kiniz ve takındığınız mücevherlerle de | oynamayınız. ! Ellerinizi havada oynatmayın ve konuştuğunuz adamın gözüne sökâr gi. bi hareketlerde de bulunmayın.. İş Yemek esnasında, sofra takımlariyle ir, fazla meşgul olmayın, bardağınızı dön- dürmeyin. Sıkıldığımıza hükmederler, | Birisini, oda dolusu misafirlere tak - dim edeceğiniz zaman her misafire ay. ri âyrı takdim etmenize lüzum yoktur, Kapıdan içeriye girince şöyle bir şey söylemeniz xâfidir: — Çotuklar, size Müjktânı tanıştira. yım . Sonra Bayan Müjkânr, kendisine en yakın duran iki, üç kişiye takdim eder. siniz. Ve onlar vasıtasiyle Müjgân bü sün diğer misafirlerle tedricen tanışır .. mam mm faydalı bir sosyal işe hastetmek sü. retiyle, bu hakikati ayni şekilde an. la ir. Ev işini ihmal eden kadm; bir iş bulamıyacak kadar tenbel bir erkek- le fevkalâde iyi bir “aşk çifti,, teşkil edebilirler. Fakat izdivacın mana- sını, “beraberce mesut yaşamak san atini,, anlıyamazlar. 4 Balayı obugünlerde hakikaten modasi geçmiş bir şeydir. Çünkü in- sana modern izdivacın hakikatlerine uygun olmiyan bir takım fikirler ve kıymetler vermektedir. Eğer balayı muhakkak lâzımsa, kısa bir zaman için olmalıdır. Ve meselâ izdiyaçtan altı ay sonra ol malıdır, Bu zaman zarfında karı ko ca, tedricen biribirlerine ve evlen- meyle beraber başlıyan kat kat me- selelere alışmış olurlar... Yani romancı kadm, balayının ! arkasından zehir ayları gelmesini is- temiyor. Muntazam bir tabdot'u ta- kiben — arzu ederseniz — küçük bir tabakla koyu bir tatlı yiyebilirsi niz, ** K endinizi şapkaya değil, şapkayı ken- dinize uydurunuz! Genç kasların giyehileceği bu şapka. nm rengi kahverenğidir.. İnce hasir- dan örgü şeklinde örülmüştür. Kenarı hafif kalkıktır. Şapkayı süsliyen u- maş ince ve yeşil yrogrendir. Tayyörle giyilen bu şapkayı bu sene çok tesadiif edilecektir. Bu sene sizi en fazla üzecek mesele sapka intihabr olacağına eminim.Moda üze kolaylıkla yakışacak şe icat ettiğ gibi bazı defa- | bazan her kilde şapk; lar da, bu seng olduğu gibi yüze fevka- ” is Sek Üzerine beyaz ve sarı papaiya em- prime sivak Kreplen sarif bir rob. Ceket dn siyah . kreptendir ve vobun deseninin ve renginin aynidir lâde zorlukla yaraşan Şapkalar çıkardı ğı da olur. Tepeleri çok süslü, kenarları “kalı fazla süslü ve fazla kabarık ol; şapkalarm kolaylıkla şu veya bu yüze yaraşmıyacağı pek tabii görünüyor. Geçen senelerin modası olan h hangi bir saç tuvaletiyle başa geçirili » veren Derelerin yerine geçen bu se - neki başm ancak dörtte üçünü kapiyan şeylerdir. Öyle ki tepelerimizde İğerti oturan şapkaları giyebilmek için evvelâ saçla- rımızla hergün uğraşmamız lâzım. Çünkü düz kesik saçların üstüne giyil- dikleri zaman bu şapkalarda bi bancılık, âdeta bir eğretilik g yor, Her kâdının yüzüne bukle kevsrcik veya ondüle saçların yakışmıyacağı da aşikârdır. Bundan başka birçok kibar bayan - ların hususiyeti, saç tuvaletlerini. hiç değiştirmemekfir. Bunun için saç tuvaletini şapkaya değil, şapkayı saç tuvaletinne uydur * mak mecburiyetindeyiz. Yalnız saç tuvaletine değil, yüz çiz- Kilerine de bu şapkaların. yakışması şarttır. Körükörüne modern olmak ve mo - daya uymak gayesiyle bir kadınım ken- disini çirkenleştirmesi affedilemiyecek kadar büyük bir hatadır, Kadın modaya uygun olmakla be - raber ayni zamanda güzel kalmak mec buriyetindedir. A; “buiki noktayı tevbit eden, muvaffalıyetle. birleşti - ren kadın beğei Ve ancak o kadına lir Yassı Kanotiye'ler, | Karebene'ler, Grögren'den toklar © arasında yüze en yakışanı: intihap etmek için büyük bir dikkat sarfe! xi tavsiye ederim, Tasihatlar Deri altındak! yağ kabarcıkları Bunun için elektrikle tedavi en müs- pet netice verir. Fakat bir çoğumuzun ne bunu yapacak ne vaktimiz, ne de paramız vardır Bu vaziyette olan bir kadının. her gün yüzünü parmaklariyle dövmesi ve yüzüne her sabah masaj yapması da bu yağ keşeciklerini izale etmiye yarar, Fakat böyle ülak bir arıza olduğu zaman kendi kendine suğraşmaktansa bir cilt doktoruna müracaat etmek da- ha faydalıdır , zarif denile! Bahçe vetaraça mobiliyeleri ktlabilmeleridir. Resimde gördüğünüz dan yapılır rı mobilyacı veya mardugoza ihtiyaç anlarsınız. Bahçe ve faraça mobilyelerinin en birinci vasf, ter. Dikkatle bakarsamz, elind. * yağmur ve güneşte bira» mobilyeler işte bu şekildedir; tahta. ni iş gelen bir menin, bunla auymadan kendisi de yapabileceğini —. “çemen