8 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

8 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

p b e A e A İŞ e ear m : EE | i | Antakyada örfi idare ilân edildi Btrlin radyosu bugün saat B,15 te şu haberi verdi: Antakyada buğün örfi idare ilân edil. miştir. Şehir Fransız askerleri tazafın- dan işgal ediliniştir , Haziranın ohunda bütün Suriyede, Cenevre kararı dolayısiyle ve Türkler aleyhine büyük mümayişler hazırlan - maktadır. Bu nlmayişlerde Tüfklere saldırılacağı söyleniyor. * Antakya 7 (Hususi muhabirimizden) — Hatay anlaşmasının Cenevrede imza- lanması münasebetile tertip olunan bü- yük tezahürat hazırlıkları tamamlar- muştr. 10 haziran perşembe günü Ha- taym bütün şehir, kasaba ve köylerin de şimdiye kadar görülmemiş bir şekil- de müazzam tezahürat yapılacaktır. Hususi bandolar tutulmuştur. İşçiler ve esnaf teşekkülleri mensupları meslek lerini alâkadar eden nümuneler yapmak taklırlar, Meselâ saatçiler çok büyük bir saat yapmaktadırlar. Bu satin üzerinde an laşmanım ati hususi surette gösterile cektir. Tezahürattan sonra seçilecek bir he- yet Türkiyeye gidecek, Hatayı istiklâle kavuşturan Atatürke, İsmet & İnönüne, hariciye vekiline Hataylıların derin min pet ve şükranlarını arzedeceklerdir. Bu heyet azası Hatayda yapacak tezahürat sonunda seçilecektir. Mahalli hükümet tezahürat için mü- ,saade vermiş, herhangi bir hâdiseye ma - Musolini kralını seçti , (Beş tarafı 1 incide) o | bon ölmüş ve halef © burakmamıştır. 13 üncü Alfonsun düşmanları İspanya tak- tma bir ecğebi * hanedanı ve bilhassa Musafininin namzedi olan Otto de Ha- bsburgu getirmek istemektedirler, Mu- solini, Arşidük Ottonun prenses Marie de Savolo İle izdivacını derpiş etmeden evvel Arşidükün don Carlosun kızı pren ses Marie ile izdiacnı tasmim etmekte idi. Halihazırda İspanya tahtına otur— mak iddiasında bulunan # kişi vardır: Alfons, oğlu Cavadonge, Don Juan, ve Otto. Bu dört kişiden hiçbiri tahttan vaz- geçmiş değildir. Maamafih bunlar, İs- panyol, efkârı ümümiyesini pek fazla nazarı itibara almıyor, halbuki onun da bu meselede söyliyeceği vardır.,, Pren Otto şimdiden Ispanyada Saint - Sebastien, 7 (A.A.) — Arşi- dük Otto Ven Habsburgun mütenekki- ren asi İspanyada bulunduğu teyit edil- mektedir, Arşidük hergün Bask cephe- sinde yaralanıp San İznacio hastanesin de tedavi edilmekte olan dayısı prens Gaetan de Parmei ziyaret etmektedir. Arşidükün valdesi imparatoriçe Zita da İspanyaya gelerek oğlunun yanımda birkaç gün kaldıktan sonra gitmiştir, olanın ölümünün sırrı anlaşıldı Saint « Jeande-Luz 8 (A.A.) — Asi İspanyadan gelen haberlere göre gene- ral Mola, yeni bir hükümet teşkiline me Mmür edilmişti ve dün Frankonun önün- de yemin edecekti. Generalin ölümü dolayısile şimdilik yeni bir hükümet teşkili o mevzuubahs değildir. Şimdilik eski Fas yüksek komiseri ge mersi Jordan, şimal ordusu kumandan- lığıma tayin edilen general Davilla'nın yerine Burgos Contasınm O riyasetini deruhte edecektir. Doyçlan gene Ibizada Londra, 7 (A, A.) — Cebelüttarık- tar bildirildiğine göre Doyçlanâ kru. vazörü tekrar İbizaya dönmüştür. Ölen bir Alman'daha Cebellüittarık, 8 (A, A.) — Doyçland zırhlısı yaralılarından bir kişi daha ölmüş ve bu suretle ölülerin miktarı 30 a çıkmıştır. Taarruz eden Doyçlanttır Paris, 7 (A. A.) — Paris Soir gaze- tesinin Valensiya Bususi muhabiri, Doyçlandı bombardıman eğen iki hü. kümetçi tayyareden mürekkeb filonun kumandanı yüzbaşı Arcega ile bir gö- leri almıştır. Birkaç gün evvel olan hâdisenin ma- hiyeti de şöyledir: Antakya ve İskenderinda bir takım Araplar Hatay anlaşmasını & protesto makamında dükkânların o kapayarak grev yaptılar Bu esnada Suriye hükü- metinin ilân ettiği umumi afden istifade ederek tahliye edilen Türk murahhasla rınr görmeye gidenler o Asabetülkavmi klübü önünde Arapların tecavüzüne uğ- yadılar. . Bu esnada çarpışma olmuş, yedi A- rap ve bir Türk yaralanmıştır. Çarpış- ma Fransız askerinin müdahalesile yatış muştır, Bugün gelen heyet resmi değildir Ba sabahki”Tan gazetesi Hataylıla- rın minnetlerini Atatürke sunmak ü. zere beş kişilik bir keyetin bugün İs. tanbula geleceğin! yazıyordu. Hatay Erginlik cemiyetine bagvura. rak bu heyet hakkında malümat al- İ mak istedik. Bu heyetin resmi bir 81. fatı olmadığını, Fund, Mehmet Der. viş, Abdullah, Supll, Mahmut ismin. deki beş Hataylınm hususi surette İs. tenbula geldikleri bildirliği. Anlaşmanın Mecliste müzakeresi Kamutay bu haftaki içtimamda Hatay istiklâli anlaşmasını (görüşe. esktir. Hariciye vekâleti, bu husustaki projeyi hazırlamıştır. Cuma günü Başvekil söyliyeceği nutukta Hatayın son vaziyeitni anlatacaktır. İspanya | hal vermemek için de icap eden tedbir- rüşme yapmıştır. Muhabir, yüzbaşı- dan Doyçlandı bombardıman eden tayyarecilerin mililyetleri hakında ma Tümat İstemiş; yüzbuşı Arceğh, DU si. ale cevaben; tayyarecilerin hepsi İs, panyoldu,, demiştir. İki tayyarenin ni çin oralarda dolaştığı hakındaki suale yüzbaşı şu cevabı vermiğtir: “— İbiza üzerinde bir tarassut uçu. şu yapmak için emir almıştım. İbiza- ya yaklaştığımız zaman, Doyçland zırhlısı tayyareler üzerine ateş açmış. tır. Bunun Üzerine tayyareler de der- hal hilcuma geçmişlerdir. Bu esnada takriben saat altı idi., - Yugoslavlara göre Almeriya hâdisesi Belgrad, 8 (Hususi) — Alman hari. tiye nazırı Baron Von Nöyrat dün tay. yare ile buraya gelmiştir. Şerefine verilen ziyafette, Yugoslav. ya başvekil ve hariciye nazırı bir nutuk söylemiş ve beynelmilel vaziyetin karı. Şek ve mübhem meselelerle dolu olduğu nu, fakat memleketler arasmda Müsmir bir teşriki mesai ile bunların halledile. bileceğinden Yugoslavyanm © şüphesi olmadığını anlattıktan'sonra demiştir. kiz “— Bunun en mükemmel misali Yu- gonlavya ile Almanya arasındaki teşriki mesaidir, Yugoslavya bu faydalı teşriki mesaiyi daha ziyade genişletmek ve de- rinleştirmek arrusundadir., Von Nöyrat verdiği cevapta Alman ya ile Yugoslavya arasında iki anlaşma- Yı bözacak hiçbir şeyin bulunmamasın. dan dolayı beyanı © memmuniyet etmiş ve Führer tarafından takip edilen siya- setin son ört sene zarfinda sulhün tak- viyesine hâdim olduğunu ve Hitlerin &- serinde Yugoslavya ile samim! münase- bet tesisinin başlıca teşkil eylediğini ilâ. bet tesisinin başlıca noktay: teşkil eyle- diğini ilâve eylemiştir, Yugoslav gazetelerinin neşriyat! Belgrad: 7 (A.A.) — Gazeteler, Vön #iyaretinin ehemi tini te- Nöyeatın i miye Mİ diyor ki: on Nöyrat sulh saisi ola- rak gülmektedir. Bü he Alman hari ciye nazırmın Yugoslavyaya ilk ziyare. sit bir nefer olarak yaşamı; HABER — Akşam tası Beynelmilel dolandırıcılar (Baş tarafı 1 incide) Jiyen ve içlerinden biraz türkçe (o bileni para bozulan gişeye yaklaşmış, İrankla- rı cebinden şıkarmıştır. Bu sırada diğer üç Arap genci de hemen gişenin önünü kapayarak Türk zalarını görmek arzusunda bulunduk İarını arkadaşları vasıtasile gişede otu- İ “an memur Celâle bildirmişlerdir. Memur nezaketle muamele etmiş, muhtelif kıymette paraları önlerine koy muştur. Türkçe bilen Arap genci iki bin fran ka mukabil nekadar para verileceğini hesap etmesini memuşdan İstemiş, mes mur Celâl hesabı yapmıştır. Bu #rada diğer üç Arap genci muhtelif kıymettes ki Türk paralarını derin defin tetkikle meşgul görünüyorlardı. Memur hesabı yaptıktan sonra Arap genci bir miktar frangı bozudurmuş, memüra teşekkür ederek arkadaşları ile birlikte bankadan ayrılmıştır. Memur Celâl öğleden sonra kasa he- sabını görürken altmış liranın noksan olduğunu anlamış, keyfiyeti barika mü- dürüne bildirmiş, müdür de derhal em: | niyet müdürüne haber vermiştir. Zabıta memurları banka memuru Celâlden al- dıkları eşkâl üzerine bütün otelleri ve pansiyonları sikt bir surette aramaya başlamışlardır. Bu sırada bir memur Sirkecide Ferah otelinde dört Cezairlinin bulunduğunu öğrenmiş, şubeye gidip vaziyeti anlat mıştır. Oteldeki Cezairli gençler zabita memuzlarnın kendilerini © aradıklarını hissetmiş olduklarmdan memur otelden ayrılır ayrılmaz hemen otel | hesabını görmüşlerdir. Burların yanlarında kır- muz: entarili mavi başörtülü üç kadınla üç de küçük çocukları vardır, Hepsi bir den bir taksiye binmişler, : — Biz Mr sıra gidiyoruz! diyerek otelden ayrıl. muşlardır. Zabıta memurları O kisa bir müddet zarfına otele gidince Cezairlile. rin ayrıldıklarını anlamışlar, o takibata devam etmişler, Cezairli gençleri bir so- kak aşırı Edirne Akgün otelinde yaka» aniğla tir. Burda OCUMULC ULKE sönrâ Galataya kadar gitmişler, tekrar Sirkeciye dönüp Akgün oteline inmiş- lerdir, Cezalli gençler Emniyet ikinci şube müdürlüğüne götürülünce hemen sorgu ya çekilmişlerdir. Bunlar evvel& seyyah olduklarını, para çalmadıklarını söyle. mişlerse de zabıta dösyasnıda bunların beynelmilel “trrnakç: dolandırıcılar, ol duğu tesbit edilmiştir. Bu vaziyet karşi. sında Cezairliler altmış lirayı “tırnakçı lık, süretile aldıklarını itiraf etmişler- dir, Suçlular haklarında © tutulan zabıtla birlikte mahkemeye verilmişlerdir. Mah kemeden karar çıkıp infaz (o edildikten sonra memleket hududu haricine çıkârı Jacaklardır. Bu dört “tırnakçı,. dolandırıcının pa» saportları tetkik edilince bütün Avrupa yı dolaştıkları görülmüştür. Hıtsızlar rın adları Ahmet, Niyazi, Hüseyin ve Abdürrahmandır. Tırnakçılık Cezairden çıkmış bir hırsızlıktır. Para desteleri sayılırken küçük par mağın tırnağı vasıtasile bir veya birkaç âdet para çekilerek o elin elbise - kolu içine gizlenmesi suretile yapılır, Emir Abdullah (Baş tarafı 1 incide) hamil olduğunu temin etmektedir- ler. Muhalif fırkalara bakılırsa, bu program, Filistin arazisinin bir kıs- mı Maverayi Erdüne ilhak ve bu- nu bir krallık haline getirerek, Emir Abdullah hükümdarlığına tevdi et meğe matuftur. ——————————— m ——————————— ——— için Reich, ikinci bir harp istememek tedir. Daha son günlerde, Doyçland hâ- disesi münascbetile, Almanya bunu is- bat etmiştir. Tecavüze şerefli bir tarzda cevap vermiş, fakat her türlü iktilatla. rın önüne de geçmiştir. Von (o Nöyrat ım Belgradı ziyareti, bir dostluk ziyâre- tidir, Fevkalâde bir şey değildir. Fakat herhalde milletlerarasımda dostça teşri- ki mesai siyasetinin tarsinine yarayacak tır. Merkür gazete, Alman hariciye nazı- rını beynelmilel bir sulhçu, Yugoslavya ile iyi anlaşma siyasetinin bir (remzi ve Yugoslavyanın dostça teşriki mesai de bulunmak istediği ve hürmet eyledi- tidir, Hitler, harbin bütün fecaiyini ba. | Bi vekar srhibi bir mülletin delegesi ola- aile KARA. Da ili TEE 120 figü taarruz civarında bir çiftlikte, şimdiye kadar misli görülmemiş içkili bir rezalet ol- muştur, Bugün mahkemeye akseden ve bütün sinema âleminde büyük bir hayret ve dedikodu uyandıran bu hâdise şöyle ce- reyan etmiştir: Amerikanın meşhur sinema şirket » lerinden ismi şimdilik gizli tutülan biri senelik kotgrelerini akteden satıcıları için bir kır eğlencesi tertip etmeğe ka- rara vermiştir. , Bu eğlencenin hoş geçmesi için, bir Kovboy filmi çevireceklermiş gibi hazır lanan ve süslenen yüz YİPMİ figüran kız otokarlarla çiftliğe gönderilmiştir. Güzel kızları orada cesim Bir ziyafet masasiyle bir çok davetliler bekliyorlar dı. Tabii derhal masa başına geçilmiş ve envai türlü içkilerle işe başlanmıztı; Güzel figüranların hoş'bir vakit ge, girmeleri için kadehleri mütemadiyen | doldurulmuş, ve bu kadar büyük bir izaz ve ikramda bulunan nazik. erkeklerin hatırını kırmamak için bu kadehler mü, temadiyen boşalmıştır. Ziyafet ilerledikçe, gözler mabrtur.. laşmış ve kafalar dumanlanmış, figüran. lar erkeklerin gözlerine birer Huri gö . rünmüş ve bi debdebeli ziyafet nihayet tesirini göstermiştir. Bundan birkaç gün evvel, Holivud S HAZIRAN — 1897 rankıza | edilmiş Birdenbire masa ve sandalyeler dev» | rilmeğe başlamış ve yüz yirmi güzel | kız, yanlarında oturan yüz yirmi erke. ğin kendilerini kaparak, çil yavrusu gis bi ormana ve çiftliğin muhtelif köşele" lerdir , i Çığlık ve feryatlar, bütün tedbirler miş ve zavall: figüranlar kendilerini kav rayan güçlü kuvvetli kollardan kurtu » İamamışlardır. Bu esnada delikanlı olmayan yegâne erkek misafirin, mütearrizlerden üçü - nü müthiş yumruklarla yere devirdiğini ve Üç betbaht figüranı onların pençe « sinden kurtardıktan sonra, onlarla be « | taber, muzaffer bir kumandan edasiyle ormana mütevcccihen uzaklaşıp ağaçlar arasında kaybolduğu görülmüştür. Bu kurtarıcı meşhur sinema artisti Vallas Beriydi. Ziyaletin bu ikinci safhası sabaha ka dar sürmüş ve sabahleyin güzel figü » ranlar, Holivuda dönmüşlerdir. İşin asıl dedikodu uyandıran tarafı taarruza uğrayan 120 kızdan ancak bi- rinin mütearrizler aleyhine dava açmış olmasıdır. Patricia Duglas isimli olan bu kız figüranlığa ziyafetten öç gün &vvel intisap etmiştir. i Hariciye Vekili Bugün Avrupa seyahatinden döndü Hariciye Vekili Doktor Tevfik Rüştü Aras bugün saat on dörtte Romanya bandıralı “Daçya,, vapu- riyle şehrimize gelmiş, merasimle karşılanmıştır. Bükreş, 7 (A.A.) — Dekter “Tu file Tayvan ğin Bedir ace tonescö ile üzün bir mülâkatta “bu: lunmüştur. Bükreş civarmdaki Baneasa'da şerefine maarif nazırı M. Angelecko ile meclis reisi Savlanonun riyasetin de bir öğle ziyafeti verilmiştir. Türkiye hariciye vekili öğleden sonra başvekil Tataresco ile uzun bir mülâkatta bulunmuştur. Akşam üzeri, Victor Antonesco tarafından şerefine bir dine | veril. miştir. Eski Alman Imparatoru daha ölmeyecekmiş ! Brüksel, 8 (A.A.) — Doorndan Belçika ajansına bildiriliyor: Eski Alman imparatoru Vik helm'in ölmek üzere olduğuna dair Pariste çıkan haberler tamamiyle a. sılsızdır. İmparatorun sıhhati mü. kemmel olup her gün şatonun bahçe sinde mutat gezintilerini yapmakta. dır. Malatya - Sivas demiryolu birleşti Sıvas — Malatya hattının bir. leşmesi dün Kangal halkı tarafiridan coşkun tezahüratla kutlulanmıştır. Mayıs nihayetinde birleşmiş © lan bu hattm Malatya — Sıvas ta. rafından gelen son rayları, davul zurna sesleri arasında bağlanmıştır. Törende Malatya valisi Ibrahim Ethem başta olmak üzere birçok demiryolları erkânı ve binlerce halk bulunmuştur. Gebze Asliye Hukuk Hâkimliğinden İstanbulda Beyoğlunda İstiklâl cad . desinde Şekerci Leon karşısında Akif Azaryan hanımda birinci katta 451 nu, i marada terzi Emin yanında iken halen ikametgâhı meçhul terzi Mahmut Ne - dim aleyhine karısı Makbule tarafından açılan evlilik vazifesini yapmak Üzere evine dönmesinin ihtarı davasının mu- gat Üzerine mahkemeye gelmediğin - den gıyap kararı tebliğine muhake- menin 28--6—937 saat 14 te bırakıl . masina karar verildiği ilân olunur, » ' 8708 Fransız mütefekkiri Iyi kabul görmediği için mi Konferans vermeden döndü İ Dün akşam seat 17 de Üniversitede İ Fransadan şehrimize gelmiş olan Gab « riel Maurey tarafından Fransız şairle - aze vene ikilem UYE Kureye Aİ AET temaya tans Vetilecekti:”” Konferans salonu birçok Üniver » siteli gençler ve konferansın uyandır dığı alâka ile, üniversite, hariçten gel- miş meraklılar tarafından dolmuş idi. Fakat muayyen saatten yüârım saat geçtiği halde konferansçı gelmemiş ve ilân edilen konferans verilememiştir. Bay Gabriel Maurey'in ne sebepten bu konferansı vermediğini tahkik ettik, Evvelâ Üniversite Rektörüne müracaat ettik, Rektör, dün akşam Gabriel Mau « reyden bir mektup aldığını, bu mektup ta kısaca acele bir işi çıktığı içini derhal avdet mecburiyetinde olduğunu bildire miş olduğunu söyledi. Filhakika Gabriel Maurey dün âk şam $ehrimizden ayrılmıştır. Kendisini tanıyan bâzı zevata göre Gabriel Mâu » tey, burada iyi ( karşılanmadığından müteessir lomuştur. Bu teesşürü, ken - disinin yaşlı bir zât olması itibariyle iki misli artmış ve derhal harekete karar vermiştir. Paris elçimiz Suat Davaz tarafından Üniversite mahafiline gönderilen ve hüsnü kabul edilmesi bildirilen Mau » rey şehrimizden ayrılış sebebi hakikaten bu ise üzülmemek kabil değildir. Bu hâdisenin bir başka cephesi de Üniversite gibi bir yerde, konferansçı mektupla gelmiyeceğini bildirdiği hal, de, yüzlerce kişinin bundan haberdar e dilmiyerek, bekletilmesdir. > Köferansçı iyi kabul edilmem'ş ola bilir. Sebepsiz yere hiddetlenmiş olma» s da kabildir. Fakat bütün bunlardan, oraya gelenlerin kabahati ne ?, Alâkadar makamların bu işle yakın « dan alâkadar olacaklarmı dmit ediyoruz. © Petrol ve benzin fiatları Yarı yarıya ucuzluyor Hükümetimiz, benzin fiyatını ucuzlatmağa karar vermiştir. Hazırlanan lâyihada benzinden alınacak istihlik resminin 4,15 ku- ruştan 2,90 kuruşa indirilmesi hu OE gi rine sürüklendiklerini hayretle görmüş evvelce almadığı için hiçbir fayda verme “ je ga e "4 ved Ger yi OZ İS NEŞE S DME TONE EO KER LI m