31 Ekim 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

31 Ekim 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Dünün ve bugü Romanya Başvekili şehrimize geldi lH Muhiddin Üstündağ ve- İstanbul komutaniyle emniyet müdürü başta olmak üzere mülki ve askeri erkân, Balkan ve küçük antant devletleri konsolosları tarafından kargılanmış, bir tabur asker selâm resmini ifa et. miştir. Dost memleket başvekili Haydarpa. şa rıhtımından emrine tahsis edilen muşla hareket etmiştir. Patrikhaneyi giyaretten sonra Perapalasta bir mlüd det istirahat edecek ve sonra konso. loshanede Romen kolonisini kabul e. decektir. Muhterem misafirimiz bu akşamki ekspresle memleketine hareket ede. cektir. Misafir Nazırın beyanatı Ankara, 30 (A, A.) — Dost ve müt. tefik Romanyanımn mühterem Başve . kili Ekselâns Tataresku, saatl 19 da Ankarapalasta Türk matbuat mümes. sillerini kabul etmiştir. Ekselâns Tataresku, Türkiyeyi zi. yareti münaşebetiyle Türk gazetele « rinin gerek şahsı, gerek Türk . Ro. men dostluğu etrafında yaptıkları ha. raretli noşriyattan dolayı Türk bası. mına teşekklir etmiş, kendisini gükran borçlusu bildiğini, söylemiş ve aşağıda ki beyanatı yapmıştır: “Ankarayı ziyaretim, muazzam esa. Tiyle bütün dünyanın bihakkın hay - ranlığını celtelen Reisiçumhur Ata. türk'e tazimatta bulunmak ve yüksek salâhiyeti ve büyük tecrübesi memle. ketin resanet bulması işinde mühim bir âmil olan Başvekil Celâl Bayar ve mesal arkadaşlarile temas etmek fır. satmı bana vermiştir. Balkan Antantı çerçevesi içinde bil. tün faaliyetlerinde, emellerinde ve te. mayüllerinde olduğu gibi ayni sulh, emniyet ve istikrar siyasetini sebatla takip etmekte olan Türkiye ile Ro. manya arasmımdaki münasebatın sami. miyetini kaydetmeğe lüzum grmüyo . rum. Uzun zaman tazyik altımda Kalan hayat kuvvetlerinin inkişafı için za. rurf olan müşkül teşkilât ve tarsin eserini tahakkuk ettirmek Hususunda gerek Türkiye, gerek Romanya ayni derecede bu sulhe ve emniyete muh. taç bulunuyorlar. 'Türkiyeden ayrilirken, muazzam 1. lerleyişinde büyük şefinin yaratıcı de hasiyle yürüyen çalışkan ve kiyasetli bir milletin parlak faaliyet ve mu. vaffakryetlerinin itminan verici inti baymı görüyorum.., Resmt tebliğ Ankara, 30 (A. A.) — Romanya Başvekili Ekselâns Tatareskunun An. karayı ziyareti münasebetiyle bu ak. şam aşağıdaki tebliğ negrolunmuştur: “Romanya Başvekili Ekselâna Ta. ftaresku, Cümhuriyet hükümetine dost ça bir ziyaret yapmak ve Türkiyenin misafiri olarak millf bayram merasi. mine iştirak etmek Üzere 28 ilk teşrin de Ankaraya gelmiştir. Bu ziyaret esnasında Ekselâns Ta. taresku Reisiclimhur Atatürk tara . findan kabul olunmuştur. Diğer taraftan bay Tataresko, Ce. Iâl Bayar ve Tevfik Rüştü Aras ara. sında iki memleket devlet adamları beynelmilel vaziyetin muhtelif veche- lerini tetkik etmişler ve Balkan an. tantr memleketlerini biribirine bağlı. yan sıkı rabrtaların bulunduğu sulh ve milletlerin teşrik! mesai davası uğ. runda semereli gayretler sarfedilmiş olduğunu müşahede eylemişlerdir. Bu görüş ve moönfâat mutabakatı ilersi Için de müştereken tahakkuk ettirile. cek feyizli bir çalışmaya imkân vere. bilscektir. Türkiye ile Romanya atasında ti. câret münasebetleri de bir noktai na. rar teatisine mevru teşkil etmiş ve bu noktal nazar teatisi, iki memleket arasmdaki mübadele işinin daha Iyi bir tarzda kurulması hususunda Türk ve Romen devlet adamlarının besledi. ği azmin müşahedesini mümkün kıl . mıştır. Ve mevcut ticaret anlaşmalarının düzeltilmesine yakında Bükreşte te . vessül olunması kararlaştırılmıştır. Ekselâns Bay Tatareskunun ziyareti iki müttefik memleket arasmdaki dostlük bağlarının sağlamlığını bir âero daha müşahedeye imkân vermiş. Tin İtalya sefirini eden KŞ Baştarafı 1 incide Bant Kenten'in bir türlü vazifesi başı. na gidememiş olduğu hatırlatılmak » tadır. Filvaki Roma, Fransız sefirinin L timatnamesinin Habeşistan imparato. Tu Namma yazılmasını İstemektedir. Bu ise İtalyan fütuhatmı tanımak de. mek olur. Pariâmento mahafili İtalyan hükü. meti tarafından bugün yapılmış olan teşebbüsün Paris zimamdarları tara . fından bidayettenberi kabul edilmiş bulunan hattı hareket üzerinde bir te. sir İcra etmesine ihtimal vermemek . todir. Bir taraftan Fransız — mümessili hakkında haksız bir fark gösterilmek. tedir. Filvyaki İtalyan imparatorluğu. nun ilânındanberi - Amerikanm yeni sefiri itimatnamesini Habeşistan im . paratoru kaydı olmaksızın, takdim et. miştir. İngiltere sefiri de kral altmer Jorj'un tahta çıktığı zamandanberi yeni itimatname takdimine davet e. dilmiş değildir. Diğer taraftan Fransanın Habeş imparatorluğunu — tanrması ancak bu milletler cemiyetince bir - karar rilmesinden sonra kabildir, Fransız ve İngiliz mümessillerinin bu bapta sarfetmiş oldukları bütün gayretler, İtalyan siyasetinin devlet. ler arasında husüle getirmiş olduğu muhalefet hareketi ile karşılaşmakta. Gır, Faasen Habeşistan imparatotluğu. mun tanmması meselesinde Fransa hü kümetinin siyasetinde bugünkü ah . val ve şerait dahilinde bir tahavvül husulü beklenemez. Şu balde İtalya. ? çekti ? nn Paris ve Fransanm Roma sefa . Tetleri gayrimuayyen bir müddet i . çin sefirsiz kalacak demektir. Oyun bozanlığa tekrar başlamışlar Londra, 30 (A .A.) — Ademi müdâ. hale komitesinin katarmı mevzuubahs eden İngiliz gazeteleri Sovyet dele - gesinin muhalefetinden istinkâfa geç- Mekle bir terakki elde edilmiş oldu- Zunu, balbuki Almanya ve İtalyanım ittifak kararı istememekle geçen gün- kü uysal vaziyetten itilâfgirizliğe ge - çildiğini kaydediyar ve bu iki memle. ketin işi sürüncemede brrakmak tema Yüllerinin yeniden başgösterdiğini ya- zıyorlar. Ademimüdahale komitasının ka rarları Londra, 90 ÇALA,) — Ademi müdahale ka. mitesi aşağıdak! hususatı kararlaştırmışlar. dır. 1 — İspanyol olmıyanların geri alınması ve ci komlisyonun teşkiline yardım etmeleri için her iki taraf nezdinde teşebbisatta bu. Tunmıya komite relei mezin kılmmıştır. Bi. rinci komlayon İspanyada ber iki taraf nez. dine giderek gönüllülerin — komitece tesbit olunacak şekilde geri alınmasını temin eyli. yecektir. 2 — Komite reisi her Ixi tarafla yukariki fıkradaki teklifler hususunda — görüşmekle beraber anlaşmıya iştirak eden — devletlerin muharip haklarımı da plâm: öniresinde vere, ceklerini kendilerine bildirecektir. 3 — Gönüllülerin geri çekilmesi tarihin. den biraz evvel başlamak Üzere beynelmilel kontrol mukaddemede zikredildiğii — veçhile bazı tedbirlerle giddetlendirilecektir. . Anlaşmaya iştirak eden devletler, İspanya ya gönüllü, silâh ve mühimmat gönderilme. #ini yasak eden taahhütlerini teyit eyliyecek terdir. İngiltere, Fransa, Belçika, İsveç ve Çekce | Çin - Japon harbi Tientsin: 31 (ALA.) — Şansinin şi malinde Sinken cephesindeki Japon kı taları evvelki gece Huto nehrini geçmiş ler ve fecir vakti şimalt garbi dağların da iyiçe yerleşmiş olan çinlilere taarruz etmişlerdir. Japonlar bazı sırtları İş- gal ettiklerini bildirmektedirler. Şanside Hopeyi demiryolu uzunlu ğunca Taiyuana dogru ilerliyen Japon lar Pintingin 8 kilometre şimali şarki sinde bulunan Yanşu Japon tayyareleri çinlilerin Tayvan hava meydanını iki kere bombardıman etmişlerdir. Mongol devleti Pekin: 31 ÇAA.) Çin menabin- den gelen haberler prens Tehin Nankin den müstakil olan eski mongol devleti ni yeniden meydana getirmiş olduğunu bildirmektedir. Cephelerde vaziyet Tientsin: 30 (ALA.) — Japon umu mi karargâhından bildirildiğine göre, Çengha cephesinde faaliyete bulunan Japon ordusunun sol cenahr Pinging- çuyu işgal etmiştir. Çin istihkâmlarının zabtiyle neticelenen şiddetli muharebe- lerden sonra Japon ordusunun sol cena hr Şimenkey geçidini zorliyarak Ping tsing ovasına kadar ilerlemiştir. Çinliler mühim mikdarda silâh ve cephane terkederek garbe dogru ricat etmektedirler. Çin tebliği Nankin: 30 (A.A.) — Çin tebliği resmisi? Nansiyang Üzerindeki Japon tazyi ki gitikçe artmakta ve Şanghay-Hany sov demiryolu civarında inkişaf etmek tedir. Siyan —« Nansiyan yollarınım birleştiği noktada düşmanın — yaptığı taarruzları püskürtülmüştür. Lyuka, Kuangfu Siyao tephelerinde hiç bir değişiklik yoktur. Çin hava müdafan topçusu, Çin mev- zilerini bombardıman eden Japon tayya releri Üzerine ateş açarak bunları ricate mecbur etmiştir. Çin yüksek kumandan lhığı enerjik bir surette müdafaa olu- nan Şetovun cenubundaki yeni mevzi- lere güvendigi için her şeye hazır bir variyettedir. Şanghaymn şimali garbisin deki errak depoları orada kalmış olan yegâne Çin taburu tarafından muhafa za olunmaktadır. Japon ileri hareketi her zaman olduğu gibi el bombalariyle durdurulmaktadır. Ingiltere ile münasebat 'Tokyo: 30 (A.A.) — Bir takım me bus ve tarımmış siyaset adamları bugü nü Çin-Japon harbinde İngilterenin Çi ni teşvik ettiğini ileri sürerek İngil- tere ile tİyat münasebatın kesilmesi- ni istiyen bir karar sureti kabul etmiş- terdir. Bu karar sureti siyast mahafilde büyük bir heyecan uyandırmıştır. Sivilleri - bombardıman Şanghay: 30 (A.A.)—Central Nevi Çin Aajansının bildirdiğine — göre, Ja pon teyyareleri talyuan'ı bombardı - man etmişlerdir. Birçok evler barab olmuş ve sivil ahaliden 100 kişi ölmüş tür. varmışlardır Çinin protestosu Frnem: 30 Ç(A.A.) — Çin hükü- meti şehirlerin ve sivil halkın ve keza balıkçı gemilerinin Japonlar tarafımdan bo_mhlrdlmınır.ı yeniden Milletler ce Miyeti nezdinde protesto etmiştir. Çin hükümeti 13 ilkteşrinden sonra da Ja- ponların bu gibi taarruzları tekrarla- Muş Olduğunu beyan etmektedir. —ÖTi Tovakya delegeleri bu karar suretini kayıtsız Ve Şartsız olarak kabul etmişlerdir. Bövyetler delegesi müstenkif — kalacağını Beyan etmiş ve İtalya . Almanya ve Portekiz ise kararın ittifakla verilmesini tetemişler. dir. Bu karar süreti alâkadar — hükümetlere tevdi olunacaktır. . Kontrol filosu amirallarının Jetimar Bizert, 80 XAÇA,) — İngilterenin Akdeniz filosu kumandanı Visamiral Poundun bayra. Rent hamli Barham zerhitet e İmperlal ia. Taindeki Tmgiliz torpldosu ve amiral Bernotti nin bayrağını hamit Duca ismindeki İtalyan kruvazörü bizert llmazma gelerek anat 8 öe demir atmışlardır. Baat 10 da Akdeniz kuvvetleri müfettişi visamiral Hateva ile amiral Bernotti, Bor. ham zırhlırma gitmişlerdir. Tagiliz, Pransz, İtalyan amiralleri refa. katlerinde erkünıharbiyeleri olduğu — halde Nyen kenferansının sureti tatbikini kararlaş | tarmak Üzere biz içtima aktetmişlerdir. Akdenizdeki malüm korsanlık — hâdiseleri Fransızca Paris Soir gazetesinin bil dirildiğine göre, “Trapez karalları” la- kabiyle, bütün dünyada şöhret bulan üç Kodonalardan sağ kalan sonuncusu Lâlo Kodonar peşini brrakmiyan Ezra- ilden kurtulmak için, sirk hayatına ve- da etmeğe karar vermiştir. Senelerce, sirklerde büyük muvaf- fakıyetler kazanarak, bu yüzden zen - gin olan Lâlo Kodona'nın Ezrailin esra rengiz tehditlerinden niçin korkmağa başladığını anlatalım: Lâlo, kardeşi Alfredo Kodona ve yengesi Libyan Leytsel ile beraber, dünyanmn her tarafındaki sirklerde, ölü- me meydan okuyarak, akıllara durgun- luk verecek derecede tehlikeli oyunlar, gösterişler yapardı. Nihayet bir gün, ölüm, onlara, “İşte geldim!,, dedi. Fakat gariptir ki, ölüm, doğrudan doğruya meşhur canbazlara değil, on- ların, kendilerine hayatlarını “ödünç!.. verdikleri sinema yıldızlarına hücum etmişti. Bundan bir hayli raman evvel, Ber- linde meşhur sinema rejisörü Dupon'un “Varyete,, filmini çevirdiği sıralarda, sirk gösterişleri için, sinema artistleri tarafımdan beterilemiyen güç ve tehli- keli oyunların yapılması Kodonalara teklif edilmişti. Onlar da, bu teklifi ka- bul etmişlerdi. Böylece Lilyan Kodona Liya dö Püttinin,AlfredoYarvik Vardın ve Lâlo da Emil Yanings'in yerlerini al- mış, duüble suretiyle, onların rollerini çevirmişlerdi. ÖXüm böylece, ilk evve- 14 bu yıldızları bulmuş, sonra korkunç bir intikam ve sırayla kendilerine sal- dırmıştı. Bir gün Berlinde Liya dö Püttinin ölümü bu meşum ölüm serisinin ba: lanğıer oldu. Kısa bir müddet sonra, — Lilyan Laytsel Kopenhagta yaptığı bir göste- riş esnasında, müthiş bir sukut netice- sinde öldü. Varvik Vard'da birdenbire Alman- yada ölünce, Alfred bunu, bir ikaz ola râk kabul etti. Buna rağmen, göste- üÜzerine Nyonda yapılan kontrol anlaşmastle hükümetimize de Boğazlar mıntakasıle Ka, radeniz ve Ege denizinde 'Türk- — sularmın kontrolü vazifesi verilmişti. Kotrolün tatbiki için kontrol amirliği va. zifesi verilen donanma kumandanlığı emrine yirmi hücumbotu ile deniz tayyare kuvvetle. ri verilmiştir. Ayrıca bütün donanmında ica. br Bale göre kontrle İşlirak edecektir. Hükümetimiz karasularımızla Boğazlar ve Marmarada ticnret gemilerizin takip ede. Hilaceği yalları tasbit etmiş ve on kostrol füseli tosla etmiştir. Daha e yri haber verilmemiş, hüva ve deniz harp vastalarile derizaltı gemile. Tine ait raporlar doğrudan doğruya Cananma kumandanlığına gönderilecektir. A S1 İCKTEŞRİN — 1997 Sirka ebediyen veda Trapez kralı — Azraile pes dedi! Dünyanın en meşhur canba” artık ölümden korkuyor rişlerine fasila vermedi. Gerek | zevcesinin ölümü, gerekse, içinde t şum endişe, artık, her zamanki # intikal ve görüşlerini ks:ıemiı**,f gün, bir sıçrayış esnağında .0 kalıyamadı, düştü. Fakat ölmek | lümden daha korkunç bir akibett 4 radı: Omuzu karıldı, bu sakatlık “y sirkten uzaklaşmak mebburiyet N raktı. Lilyanı istihlâf etmiş olaf kadın da, onun istirablr. hayatıff tak olmak için, onunla berabtf ten ayrıldı. 4 Alfredo, uzun çalışmalardat * muvaffakiyetini temin eden nur' Çi tekrar canlandırdı. Zaman, kâ” ve vücudların yaralarını teskin lecek miydi? | Hayır!... Çünkü bundan bif F, det evvel, Alfredo, yeni zevcesi şanma teklifini kabul etmedi V" öldürdü. Artık, sıra Lâlo Kodona ile * Yaningse gelmişti. Bu düşünce, kardeşinin ölümüÜ | l0 Kodonayı harap etmiştir. tçte, nun içindir ki o bugün sirke ebt” veda etmiş bulunuyor. Esnaf reviri | Dün Sultanahmet! merasimle açıld! Esnaf temiyetleri müşterek P. sü/yardım heyeti tarafından bir müddet evvel kurulmağa P esnaf reviri dün' açılalıştır. Türbede kurulan eanaf rev! İ taklıdır. Bu 'revirin ileride &ırf bul esnafına ald bir hastahane geleceği ümidi vardıt, Iıunlf“’:: binden fazla esnaf ve bunların binlerce ailesi efradı bulunduğun? böyle bir hastahaneye hakikâ' yaç vardır. M Dün revirin açılışı münasebtti, ilk mekteplerde bulunan yöz 187 nafın çocuklarına ders Tevazım” edilmiştir. d Esnaf cemiyetleri yardım 16 gelecek seneden itibaren üç fAkif fin çocuğunu okutmağı üzerint tır. Italyada l'eyezl ğ Roma, 31 (A.A.) Torino'daf | rildiğine göre bavaların feıl. yüzünden bütün eyalette mühif rat vukua gelmiştir. Po nehri taşmıştır. Cerrondâ Çının suları sinat müesseseleri V tır. Nufusca zayiat yoktur.