9 Kasım 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

9 Kasım 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Yazan: Soğoman Tehliryan — Çeviren S.Ş. — #ktibas ve terime halde mahfuzdur — Bp Talât Paşa, belki de takip edildiğini hissedince karşıki kaldırıma geçti Ben de beş adım geriden onları takip etmeğe başladım. Yavaş sesle konuş - tukları için sözlerini işidemiyordum, mamafih Talât Paşanın muhatabını din. lemediği, battâ sabırsızlık alâmetleri gösterdiği, ikide bir saatine bakıp hız- ir adımlarla yoluna devam etmesinden anlaşılıyordu, Nazarı dikkati çelbetmeden kendile : rine daha ziyade yaklaşabilmek üzere, ilk tesadüf ettiğim gazeteciden Alman. ca bir gazete alarak, güzeteyi açtım ve okuyarak Talât Paşa ile arkadaşına yak » laştım. Talât Paşa arkasında ayak sesi duyurca başını çevirdi. Paşanın bu ha - reketini görmemiş gibi hareket ederek gâzetemi okuya okuya ilerlemeğe de var ettim. Vaziyetimde şüpheli bir şey görme . yen Talât Paşa ile arkadaşı bir müdet daha önünmde yürüdükten sonra bir « denbire karşı tarafa geçtiler. Bir oto. mobile atlayıp izlerini kaybedeceklerini zannetmiştim, halbuki karşı kaldırıma Keşince kemali sükünetle gene yollarma devam ettiler, Bu vaziyette kendilerini yakından ta- kip etmek çok tehlikeli olacak ve bütün plânlarımızı alt üst edecekti, Gazete . mi cebime koyarak, uzaktan onları ta - kip etmekle iktifa ettim. Talât Paşa Karşı kladırıma geçtikten sonra bir iki defa arkasına dönüp baktı, Arkasında kimseyi görmeyince arka- daşının koluna girdi ve bastonunu sal. lıyarak bir şeyler anlatmıya başladı. Bir iki sokak geçtikten sonra Talât Paşa ile arkadaşı Uhland sokağına girdi Jer. Acaba bu sokakta işleri ne idi? Orada birisini mi ziyaret edecekler - di? Kendisinin acele ettiğine, geç kalma dediğine bakılırsa b böyleydi. Fakat kimi?, 'Tam bu esnada, Talât Paşanın 194 numaralı apartımanın önünde durarak bir defa daha arkasına baktıktan sonra Apartımandan içeriye girdiğini gör- düm.. Arkadaşı da onu takip ediyordu. Hiç bekicmediğim bu vaziyet karşısında ne yapacağımı şaşırmıştım. Talât Paşa | nmbu apartımanda işine olabilirdi? "Apartımanın kapfsısma müracat ederek merakımı tatmin etmeği düşündüm: fa. kat bu hareketin doğru olmıyacağını der hal takdir ederek, bu projeden sarf nazar ettim, Talât Paşa ile arkadaşının girdikleri apartıman oldukça büyük bir bina idi. Takip etiğim adamlar kaçın Gı kata çıktıklarını sokaktan tahkik et- mek kabil olamıyacaktı. Kimseye bir şey sormak istemediğim cihetle 194 numaralı apartımanın tâm karşısına dü gen küçük birahanede oturup Talât Pa- şayı beklemeğe karar verdim. Bira bardakları mütemadiyen boşanı yor, fakat Talât Paşa ile arkadaşı he - nüz çıkmıyorlardı. Geciktiklerini görün ——..zzşş Ny yg Ter şehit etsinler... Dedi, Sonra dudaklarında bir tebes süm çiçeklendi. “Lâhavle,, çekerek mey- dana yürüdü. Dördüncü Murat ağlıyordu. Göz yaş Jar sicim gibi sakallarndan akmıya başladı. Tahta çıktığı gündenberi ilk ağlayışıydı bu padişahın... Hoş son ağlayışı da bu oldu yal... Sadrrizam meydana çıkar çıkmaz zorbalar hücum ettiler. Paşa ilk hü- cum eden sipahinin ağzına? : — Ya Allah: Edip bir yumruk aşketti. Tepesi Uş- tü yuvarlandı, ne ağız kaldı, ne burun ! herifte.. Başka bir zorba atıldı. Hançe- rini başına vurdu, kulağma kadar yardı. Bir başkası göğsünden bıçakladı. Paşa yıkıldı Kılıçla, hençerle tamam on yedi ye- rinden yaraladılar, Can çekişirken, baş- ka bir yeniçeri de kafasını vücudundan Bu kanlı manzarayı gören dördüncü içinden £ — Ben bunun acısını sizden çıkarı- rum. Görüşürliz kaltabanlar: diyordu. ç H. Rüştü TIRPAN di > T «e şüphelenmeğe başlamıştım. Alaba a partımanın arka sokağa bakan İkinci bir kapısı daha vard: da takip edildiğinin farkına varan Talât Paşa beni atlatmış mıydı? Ve yahut Hardenberg sokağındaki e. vini terkederek, izini kaybettirmek Üze zere bu sefer de Uhland sokağına m nakli mekân etmişti? Her iki ihtimal de varid olabilirdi. Fakat bunlardan han, sinin doğru olduğunu tahkik edebilmek İçin birahaneden çıkmam ap ediyor. du... Garsonlardan birini çağırıp 194 mumaral apartmanm arka kapıs olup olmadığını sormak da mümkündü, fa. kat ihtiyat: elden brrakmamak lâzımde., Bütlin bu düşünceler arasında bir türlü kati bir karar veremiyordum.. Bu müddet zarfında saatler de geçiyar, öğ- le yemeği yâklaşıyordu. Nerede işe Apelyan işinden dönecek ve beni evde bulamayınca başıma bir felâket geldi. ğine hükmedecekti... Biraz daba bekle. dikten sonra birahaneden eve “telefon edebildim, fakat tanımadığım bir uhit ten arkadaşımla telefonda ermenice ko- nuşarak nazarı dikkati celbetmek İste miyordum... Artık kararımı vermiştim, Ne olursa olsun Talât paşa ile arkada- şın bekliyetektim... Akşama kadar a - partmandan çikamdıkları takdirde gi- dip apartman arka kapısı olup olmadı- ğını bizzat tahleik edecek ve neticei tah- kikatımı arkadaşlara bildirerek, hattı bareketimizi onlarla beraber müzakere edecektim. Bu kararı verdikten sonra içimde büyük bir ferahlık hissettim. Bu gibi va ziyetlerde en büylük müşkülât katf ka- rar verebilmektedir. Fakat bir defa İn. sân kararımı verince, bütün zorlukları ortadan kaldırmış olur. Saat bir buçu- Ba doğru önde meçhul sasi Oluğu Dal de Talât paşa 194 numaralı apartman- dan çıktı. Bu sefer üçüncü bir şahış da- ha kendilerine refakat ediyrdu. Biraha- nedeki hesabımı temizliyerek uzaktan onları takibe başladım. Geldiğimiz yol. lardan geçerek geri dönüyorlardı. Har- denberg sokağına yaklaştıkları zaman benim bulunduğum tarafa geçtiler. Öğ- le vaktiydi. Caddeler kalabalık oldu- Hundan karşı tarafa geçmek mecburi yetinde kalmadan kalabalığa karmarak Telât paşa ile arkadaşların: takip ettim. 'Tahminimde © yanılmamıştım. o Biraz sonra Talât paşa, arkadaşlariyle era“ ber Hardenberg sokağındaki 4 numara- Ir eve girdi. Tekrar sokağa çıkmadık- larından emin olmak üzere yarım saat kadar oralarda dolaştıktan sonra Aug burger sokağındaki evimizin yolunu tuttum.. Tam bizim sokağa gireceğim sırada arkadaşım Apelyanla karşıla tum. Apeiyan beni görlince; — Neredesin birader, bir saattir her tarafta seni arıyorum, diye bağırdı. Büyük bir soğuk kanlirkla o €evap verdim: — Ne telâş ediyorsun, geziyordum. — Doğrusu buna diyecek yok.. İn- san hiç olmazsa gicekeceğini telefon © der, 18,30 plâkla dans musikisi, 19 çocuklara masal, Nezihe Nine tarafından, 19,30 konfa rans Beyoğlu balkeri namma (devletçilik Ahmat Hamdi Başar, 20 Kifaik Türk mus, kisi, Nuri Halli ve arkadaşları (o tarafından, 2030 Ömer Rıza tarafından arapça söylev, 20,45 Vedin Rıza ve arkndaşları tarafmdan Türk eusikiat ve tisik şarltıları, (sast ayarı) 21,15 orkestra, 22,15 Ajans ve boran baber, leri ve ertesi çünlin programı, 22,30 plâkla #ololar, opera, ve operet parçaları, 23 son. BÜKREŞ: 18 plâkla #lâv müziği, 19,15 pilk, 21,06 kü. çük orkestra, 71,40 mandolin ve bavayan gi. tar konseri, 7245 Rumen muzikizi, BUDAPEŞTE: 18,80 Şarimir plâklar, 20, radyo orkestrası, 72,55 sigan orkestrası, 23,40 piyano konseri, BERLİN: 15 salon orkestrası, 20.10 radyo orkestra. sının konseri, 23 Baff müzük, VARŞOVA: 20,40 konser, 21 film müziği, ve dans hava Tar, 22 senfonik kanser, 23,35 dans plâkları, Binaenaleyh, devam ettiği kollejde, derş PA la em Dünü bugün film yıldızi.. Ingiliz stüdyolarının en meşhur kadın artisti Anna Negle nasıl muvaffak oldü? Bundan yirmi sekiz sene evvel Londrada, İskoç . yak bir baba ve İrlandak bir ana - dan dünyaya ge. len ve asıl İsmi Mârjori Robert. son olan, meş. bur İngiliz yıldı. zı Anna Neagle, bugün dünyann en büyilk sineme artistleri derece - sine yükselmiştir. İşin asıl şayanı hayret ciheti şu. dur ki, bu çok gü- zel yildiz daha bundan iki sene evvel tamamiyle meçhuldü. Bir gün, meş. hur bir yıldız ola- cağma dair de, hiçbir emare yok. tu. Filhakika, ba- bası ve ecâddr, tam © mânasiyle denizciydiler ve genç kır onların şelik «hhatlerine ve açık hava aşk'arına tevarüs Anna Negle MERMER lerden ziyade sporda muvaffak oluyor- YARIN matinelerden itibaren — -ALKAZARN Sinemasında Metro Goldwyn - Mayer müessese- sinin büyük heyecan filmi 1- Gangsterler karşı karşıya BUayıu SAKARYA'da 2 büyük film birden Mühim ve alâkalı bir müsabaka Seanslar: 2 1/2 da: İngiltere Tanım İncileri 41/2 da ! Bir Balo Hatırası 6 1/2 da: İngiltere Tacırın İncileri 9 da: Bir Balo Hatırası Biletlerinizin parçalarını saklayınız. Çok acele satılık hane Aksarayda Haseki hastanesi yanım. da Arab Manav sokağında 6.8 No. Ju tramvay durağına bir dakika mesafe. de havadar, nezareti fevkalâde 1000 metre murabbaı bahçe, iki mutfak, 15 oda, fiç bölüğe kabili takeim, 4 tara. fı aşık müstakil bir ev pek acele ve çok ucuz fiatlei satılıktır. İsteklilerin Beyoğlu: İstiklâl caddesi 121 Dr. Sü- reyya Atamal'a müracaatları. Müthiş iki rakip çetenin şimdiye kadar © görülmemiş sücadelesi, New . York polisini senelerce meş- gul eden esrarengiz film. Son senelerin en genç «en güzel - en sevimli yıldın DİCK POWELL ve ilâhi MADELEİNE CAROLL tarafından şahane bir surette yaratılan Aşıklar Yolu Fransızca sözlü NEFİS, AŞK, MUSİKİ, DANS ve GENÇLİK filmi, Yarın akşam MELEK sinemasında KARARMASI KAMAR EZER * Tahayyül edilebilen en sevimli film. i Bir aşk hülyasında bir vals rüyası - Aşk ülkesi Baş rollerde: ALBERT MATTERSTO CK ve GUSTİ HUBER önümüz. deki Perşembe akşamından itibaren İ İngiliz stüdyolarma mühim ansözü p Spora karşı o kadar büyük vesi vardı ki, mektebi # ? spor veya bedil cimnastik y mağa karar vermişti, Fakat vt kaydı, çünkü bir çok İngilir ei bi bedit danslarla işe başlıy28 işi dansözlüğe vürdu. # Evvelâ, kabare ve densingieii” setmeğe başladı. Sonra , saw" 4 doğru ilkadım olarak. gi ver * # stilleri itibariyle büyük bir muvaffak'yet kazanan ve revilei sında âdeta (aristokrasi) yi e “Cochrans Young Ladies, sına girdi.. p İşte bu meşhur kumpanyadi # ettiği sırada, ayni samanda akti tekâr ve muhazrir olarak tanırımf san'atleirr Jak Buchanan, onu sö” ce beğenmiş ve büyük istidadi rek, keridisine derhal bir tiyatr? de çok mühim bir rol teklif eli Genç kız bu teklifi kabül e gene önün tavsiyesi Üzerine bel Ziştirerek Anna Nsagle adını 4 Jak Buckanan, ayni samandâ. » aktörü de olduğu için ekran kapıları da genç kıza açılmıştır” 44 Arma Neagler gösterdiği saya dat üzerine: kısa bir milddet “ Herber ilkoks'un refakatinde Bİ çevirmiş ve gösterldiği emsalsi? fakryet üzerine, iki büyük timi kendisine baş rol verilmiştir. O, buşün, gösterdiği muvaffal”! gi Lesli Hovard Lâvrens tilminği büyük bir muy fakiyet göster “e. 128İ koyduktan sonra, Amerikadan “ zeye bir çok film yıldızları gekmeği” Tamıştır. Son defa Londaraya gelmiş 05 hur artistler arasmda Leslie d lunmaktadır. Âslen İngiliz olaa5 giliz tabiyetinde bulunan bu “9 ârtistin bütün sinemacılık haysf vutta geçmiştir. İnceliği, lisana ve edebiyata kufu ve rolünü yüşatmaktajıi 5” le şöhret bulan Leslie Hovard, # ana vatanında, büyük harbin € hur ve en esrarengiz şahsiye! biri olan casus Lâvrensin hayst” ir filmde, Lâvrensin rolünü almığ den muvaffak olmuştur, |