3 Ocak 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

3 Ocak 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Fransız Hariciye Nazırının son seyahati münasebetile Acaba çok mu geç kaldın Delbos? N son seyahatinde ziyaret ettiği hükümet merkerzleri Londrada çıkan Niyuz Kroniki g azetesinin Paris muhabiri Fransız ha- riciye nazırı Delbosun Fransanın vazi yetini tahkim için yaptığı son seyahat leri güzel bir şekilde tahlil ediyor ve ona soruyor: — Acaba çok mu geç kaldın Del bos? Enteresan bulduğumuz bu yazıyı okuvucularımıza naklediyoruz. Fransa hariciye nazırı Delbusa,, Pragda kendisini selâmetliyenlere tre. nin penceresinden bir veda eli sallar. ken her halde çok karışık bir takım hislerin tesiri altında bulunuyordu. İşte bir devlet adamı daha ilerisin de bilinmiyen bir sürü tehlikeler, ar kasmda koskoca bir millet olduğu hal de nevi kendine has bir keşfe çıkmış bulunuyor; Yakmda kopup — gelmesi melhuz bir sele dayanabilecek medehi. yet sedlerini ziyaret ediyor, zayıf bul. , duğu noktaları not ediyor; seddin şu rasını, burasını tahkim için uğraşıyor. Acaba çok mu geç kaldın. mösyö Delbos? Yolcu Pariste trenderi indiği vakit alkışlar, tebrikler — ve teşekkürlerle karşılaştı. Etrafmı takdirkârlar, eski dostlar ve ahbaplar çevirdi. Fakat bütün bu merasimin arkasmda, gülen yüzlerin sakladığı bir sual vardı: Acaba çok mu geç kalmmıştı? Seyahat görünüşte pek muvaffakı yetli geçmişti. Çünkü diplomatlar, karşılaştıkları vakit biribirlerinin yü züne tükürmek itiyadında değillerdir. Bu seyahatin bir bilâncosunu ya. palım. Delbosun muvaffak — olduğu yerler yok değil. Fakat bir şey yapa. madığı yerler de eksik değil. Diploma. tm muvaffakiyeti mi yoksa muvaf. fakrtyetsizliği mi daha fazla? Birinci kânunun üçünde — Delbosu Berlinde görüyor ve saşırıyoruz. Hit lerin hariciye nazırı Barbn von Nörat elinde gapkası istasyonda onu karşılı yor. Lüzumundan fazla ısrtılan bir salonda, kırmızı, ipek — abeuförlerden yapılmış yarı log bir ziya altında kısa bir görüsme oluyor. Alman hariciye nazırı bir'hal sureti tavsive ediyor: Fransır bunu sadece bir gülme ile savuşturuyor. Tren yoluna devam e- diyor. Ertesi gün, Delbos Pariste. Fran. sızlar: — Almanlar hiç olmazsa nazik insanlar, diye düşünüyorlar. Bu görüşmenin netices? — olarak Fransa — Almanya münasebeti kısa bir zaman için iyiliğe doğru bit me- yil, bir istidat gösteriyor o kadar. Acaba çok mu geç kaldın mösyö Delbos? Vargşovada mösyö Delbosu karşılı. yanlar arasında bir iki eilindir. şap. kalı, bir sürü Üniformalı var. Polon. yalılar eski dostları Fransaya — daha fazla bir yakınlık gösterecekler mi? Polonya Fransız zokasını yutmuça benziyor. Fransa Polonyaya — silâh gönderiyor ve parasını uzun vadelerle alryor, — Acaba bu kâfi mi? Yoksa başka bir devletin az, fakat daha kur. nazca bir fedakârlığı Fransayı arka ylânda mı brrakıyor? Diplamatın gerefine geçit resimle. ri yapılıyor, ziyafetler veriliyor, nu. tuklar söyleniyor. Fakat bütün bun. lar vaziyeti değiştirdi mi dersiniz? Mösyö Delbos “büyük bir iş başar. dım!,, sanırken görüyor ki muvaffakı. yeti pek de o kadar parlak değil. Netice: Polonya şimdilik — antikomünist paktına iştirak etmiyocok. Rusya ile kapı komşusu oldukları için bu zaten Polotiya için pe.k âoğı:.ı olmazdı. Ne yazık ki mösyö Delbos Bükreşe tam umum! İntihabatın ortasında git. t. Bu ziyaret parti döğüşlerinin en hararetli bir zamanma rastladı. Fran. sanın Bükreş elçisi, kral Karolü ve Romanya vekillerini elçilik binasıma davet etmiş ve orada mösyö Delbosla temaslarını temin etmek istemişti. Fakat intihabat dolayısiyle kral muhalif partisinin liderleri geldiği tak dirde bu davete icabet edemiyordu. Bunun üzerine Romanyanın en büyük enternasyonal siması mösyö Titülesko elçiliğe davet olunamadı. Mösyö Titü. lesko da bunu hazmetmedi. Partiler. le Fransa elçiliği arasında azun boylu muhaberat cereyan etti; nihayet İiş krala anlatıldı ve sonunda Fransız elçiliğinde muhalif partisi şerefine de ayrı bir ziyafe verildi. Bütün bunlarda acaba çok mu geç kalınmıştı mösyö Delbos? Fransız diplomatı pek müsait şera itle silâh vermek için Romenlerle bir anlaşma yaptı. Buna mukabil Reman ya hükümeti de (yeni intihabatta ka zananlardan evvel relskârda olanlar) milletler kurumundan ayrılmıyacağı. na dair and içti. Bükreş (fakat Goga Bükreşi değil dir!) Fransaya karşı Varşovadan da. ha müsfik davranmıştı. Delbos Belgradda kâfi derece he- yecan buldu. Onu karşılıyan iki grup, ona bağıran iki ayrıhalk — kütlesi vardı. “Fransa ve demokrasi yaşa. sım!,, diye bağırmaktan bu gruplar. dan birinin sesi kısılmıştı. Diğer grup, ise, rivayete göre, Delbos ziyareti mü. nasebetiyle parâ !le tutulmuş profes. yönel çığırtkanlardı. Bünlarm — ba. gırdıkları büsbütün başka bir naka. rattı. Yarım saat sonra da gırtlakları yırtarak çıkan seslere tabanca sesleri karışmağa başladı. Maamafih bu sırada mösyö Delbos mösyö Stoyadinoviçin himayekâr kana dının altına sığınmış - bulunüyordu. Müayö Stoyadinoviçi ise kulağında çınlıyan dışarıdaki halkm gürültüsü de ğil Musolinin son sözleriydi. Filva ki Belgrat ile Roma arasında bir an. laşma olmuştu. Fakat yeni dostlar peyda etmek eskileri unutmak demek değildi. Evet, mösyö Str yadinoviç Romadan fiat tanklarmm, fiat tay. yarerelininşve Beretta makineli tü. feklerinin yapıldığı Milâno tarikiyle dönmüştü. İyi ama Fransa her önüne gelene silâh dağıtamaz ki... Mösyö Delbos alelâde bir ticaret muahedesi imzalamak suretiyle Belg. raddan uzaklaştı. Varşovanın, göğüsleri madalya do lu generallerinden ve albaylarından: Bükreşin seçim — patırdılarından ve Belgradın tabanca seslerinden sonra 'ı KA B Manisa Belediyesi 75 bin lira vererek hal şirketi ile ihtilâfını bilirecek Manisa, (Hususi) — Manisa bele. diyesi ile hal şirketi arasında seneler. denberi uzayıp — giden alacak davası, vali Lütfi Kırdörm tavassutiyle niha. yet halledilmiştir. İhtilâfın esası, hal inşa edilirken girketin alacağı olan pa ranm belediyece verilmemesidir. Vali Lüti Kırdar; istenilen meblâ. ği belediyenin tediye kabiliyetinin fev kinde gördüğünden bu işin sulhan tes Viyesini iki tarafa toklif etmiş ve bu teklif memnuniyetle kabul edilmiştir. Bulunan hal şekline göre belediye, Belediyeler bankasından 10 bin liralık bir istikrız aktedecek ve bu para bun. dan evvel alman 65 bin lira ile birlik. te şirkete verilecektir, Dahiilve Vekâ- leti de bunu muvafık görmüştür. Manisa ağaçlanıyor Büyük Manisa Turgatu yolu yaPılmağa başlanıyor Manisa, (Hususi) —— Manisa Tur. gutlu yolu, 105,687 liraya ihale edil. miştir. İhale şeraiti mucibince yolun inşa müddeti bir yıldır. Böyle olmakla beraber Manisayı 'Turgutluya bağlıyacak —olan ve — dolayısiyle Turgutlu, Salihli, — Alaşehir arasın daki muvasalayı kolaylaştıracak olan bu yolun önümüzdekiy aza kadar bi. tirileceği kuvvetle ümit edilmektedir. Vilâyet nafıa müdürümüz Mehmet Ku ran ihalede bulunduktan sonra Demir. €i — Simav yolu inşaatmı teftiş et. mek üzere Demirciye hareket etmiş. tir, Ağaç dikme faaliyeti. — - Ağaç dikme mevsiminin yakmlaş. ması — münasebetivle yeniden faall. yete geçilmiştir. izde önemle üze. rinde durulan iş!. 1 biri de şehri a. ğaçlama işidir. Geçen yıl yalnız şeh. rin içine on binden fazla fidan dikiL miş ve dikim de yüzde doksan beş müs bet netice alımmıştır. Bu yıl daha ge. niş mikyasta işe başlanmıştır. Bur. sa ve İzmirden yirmi bin fidan getirile cektir. Kütahyada yeniden üç ilkokul açılıyor Kütahya (Hususi) — Kütahyada, Uşak ve Tavşanlr — ilçelerinde olmak Üüzere yeniden üç ilk okul açılacaktır. İcap eden hazırlıklara girişilmiş, arsala ra ait istimlâk işleri bitirilmiştir. Bi- naların inşası yakıntla ihale edilecektir. Prag mösyö “Delbos" a muhakkak bir cennet — hissini vermiştir. Burada Fransa hariciye vekilinin işi bir takım kimseleri kendi noktai nazarlarını ka. bule ikna için çalışmak, yahut da kar şısındakilerin ne düşündüklerini öğ renmeğe uğraşmak, onları iskandi! et mek değil sadece dostlarla karşı kar. şıya oturub vaziyeti müzakere etmek. ten ibaretti. Tren Pragdan çok yorgun bir vekil uzaklaştırıyordu. Herhalde — mösyö Delbos kompartımanda ağrıyan ba gınt elleri arsına almış ve kendi ken. dine sormuştur: — Acabâ bütün yorgunluğa değ. di mi? Eğer mösyö Delbosun tamir ettiği sedler biraz daha dayanabilirse bu su. ale bin defa evet cevabını vereceğiz. Varşovada ve Belgradda da Lon. dra ve Paristekiler kadar — harpten nefrot edealer var. Muhakkak - olan bir şey varsa bugün Avrupa sulhu şu suallerin cevaplarına bağlı: Belgrad ve Vargovadaki hatta Ro. ma ve BRerlindeki halk sesini işittire. bilir mi? Şarki Avrupa efkârr umumiyesi İngiltere ve Fransa efkârı umumiyesi. ni tervie ediyor mu? Çemberiyin, Eden ve Delbos: Aca ba çok geç kalmadınız mı? /Aydın toprakları karı karış sulanacak Su sivaseti tatbik ediliyof Sondajlar devam ediyor - Büyük bif baraj yapılacak ve tarlalara kut yığan sular faydalı şekle sokulacak Aydın (Hususi) — Hükümetin ele aldığı su siyaseti vilâyetimizde geniş bir hızla yürüyor. Sular idaresinin fen heyetleri Mendercs üzerinde Çal ve Sarayköy önlerinde yapılacak büyük baraj Üzerinde tetkiklerine devam edi- yorlar, Çine çayırında, Gargiılli burun. da yapılacak baraj yerine de sondaj işi ilerlemektedir. Tetkik ve sondajlar bitince inşaata başlanacak, ©o zaman Burhaniyeden Söke ovasına kadar Ay- | dın vilâyetinin her karış toprağı sula- nacaktır. Menderesin ıslâhı işile birlikte vilâ yetimizde bir de Menderese amud akan çaylar mesclesi ve bunlarm ıslâhı işi vardır. Aydından Nazilliye kadar “olan kırk kilömetrelik sahada — on iki çay, eski devirlerin bakımsız idareleri- yü- zünden bugün birer zarar yatağr hali- ne gelmişir. Geçtikleri bereketli töp- rakların kabiliyetini öldürerek burâla rını birer çorak saha haline getirmiş lerdir. Bu çayların hiçbirisi menderese Düğün evinde bir adam vurdular Gülnar (Hususi) — İshaklar kö- yünde, neşeli başlıyan bir düğün gece si, bir adamın öldürülüş'yle bitmiş ve bu kanlı hâdise düğün evini mateme böğmüştür: Düğün evinde, yalnız İshak köylü- leri değil, civar köylerden gelen davet- Hiler de bulnuyordu. Gece, kafalar tüt- sülendikten sonra, “Çalgı,, yüzünden bir münakaşa baş göstermiş, çok kısa bir zamanda küfre ve dövüşe dayan- - mıştır. Bir aralık, köyün itibarımr kazanmış olan Mahmut düğün evine gelerek hâ- diseyi bastırmağa uğraşmışsa da zor- olamamış, adında biri tarafından tabanca ile vu- rularak öldürülmüştür. Yurddan Küçük Haberler * Konya vilâyetinde fareler “çoğal- miş ve bunlarla mücadeleye başlan- mıştır. * Kocaeli valizi Hamid Oskay, vilâ- yet mmtakası dahilinde hayvan sağlık rabıtası kanun ve nizamnamesi hüküm lerini en iyi şekilde tatbik ve intaç et- | tiği için Ziraat Vekâleti tarafından Hr 4 takdirname ile taltif edilmiştir. * Bursada tifo vakalarının önüne geçmek içia alınan tedbirler meyanın. da bahşelerinde kuyu açtırmayanların sebze ekmeleri belediyece mtnedilmiş- tir. Böylece bahçeler lâğım sularile su- lanmaktan kurtarılmış olacaktır. * İzmirde mangal kömürünün kilo: su - sırsıklam ve bir hayli toz toprak karışık olma kşartiyle - on bir lnmı,ı çıkmıştır. * Turgutluda yeni yapılan ilk oku-' lun bahçesine Büyük Şefin bir büstü- nün dikilmesine karar verilmiştir. Halk' bunun tahkiki için elbirliğiyle çalışmak tadır. * Menemende — bir reytin budâma kursu açılmıştır. Kursa yüz elli zeytin- €i devam etmekte ve zeytin budama u- sulleri öğretilmektedir. * Yenişehrin Höyük köyünde Nuri isminde bir adam delirmiş ” ve bacanağı De Sultan adında bir köyküyü mavzer- le öldürmüştür. Deli güçlükle yakalan- maeştır. * Adana Halkevi önümüzdeki üç ay zarfında şe'irin muhtelif kahvelerin- de verilmek üzere muhtelif mevrular- da 215 konferans hazırlamıştır. * kadar gitmer, ovaya dağılır — bati yapar, getirdiği kum ve çakılları durarak tarlaları sürülemez ve ekil hale sokarlar. * , Aydının en büyük derdi olan çayların ıslâhi işini ele alan — vilif etüdler yaptırdı. Bunların en eht yetsiz ve küçüğü olan yalnız İm dezesinin 1slâhı için 100,000 lirayâ” tiyaç olduğu anlaşıldı. Küçük nebi” ve'sıtma müçcadele kanunları hük” “deri tatbik' edilen halk gücü ve ' vetile ıslâhı mümkün olmayacağ! Taşılan bu derelerin ıslâhı da hüks | tin su siyaseti içine girdi. Sular idaersinin bu işten nebi bir mütehassısı vilâyetin büsü İle şimdi. bu çayların membi! geçtiği yerler üzerinde etkikata kyor. Tetkik sonunda bunlar da M dereğle birlikte sslâh edilecek, b kü zararlı vaziyetleri yerine İsti gekle sokulacaklardır. - Kömür buhranı Kömür muhiti Kematpaşad? yakacak kömür yok ! Kemalpaşa, (Hususi) — Üç denberi kazamızda da, şiddetli SOf Tar başlamıştır. Beş kurüşa sat kömür, birdenbire on kuruşa kadar 'lamıştır! İşin tuhaf olan ciheti, nırmuhitlohnhıdı.ymul 'mür bulunamamasıdır. Evvelki ıııdıılkyîlkhüm!h'gelmık t “İmr birçok halk çevirmiştir... Bu köf ıüılıııllghbılkınmdıkı bile yapılmıştır. J Yurdun Dilekleri Şiddetli bir müca* dele lâzım Ara sıra şüpheye düşüyoru:: — Acaba bu mübarek nesneden de yok mu ki bu kadar pahalıdır, diP -| rüz. Saldhiyetlarlara sorağoruz. Biç reddüt etmeden: : <— Ne münasebet, ilııflır İzmil halkın hatfâ bütün bir yıllık thti 4 fazlasile kifayet edecek kodar mar kömürü vardır. O halde? Evet, © halde ortada kömür buli “maşıng ve fiyalların on üç kuruşt *4 dar fırlayışına ne mana vermek Vâz Ortada dolaşan rivayetlere göre yük kömür depoları sahipleri piyos mal çıkarmakla pek nazlı davran? ta ve kara kışın tamamen bastıı beklemektedirler, O zaman — fakir kömürdü kimbilir kaç kuruşa almak bariyelinde kalacaktır. Belediyenin dbu ihtikdra karyı ldşılmış gididir. Çünkü evvelki “de kömüre azamt fiyat tesbitine kalk belediye kömürlerin birdenbire p dan kaybolduğunu görmüş, böyle vazgeçmek “Bu yıl ne olacak? Akla gelen çare şadir; * « İzmir valisi kömür işile esasen eht miyetle meşgul olmaktadır. İcap ed büyük kömür tüçcarları bir Eçtlmei gırmalı ve kendilerine ihlikârla döle için alınacak tedbirlerin çok ©e olacağı anlalılmalıdır. Kitosunu 34 * ruja aldıklart kömürü 13 keruşa malârı için kömürcütere mepdan '| Dert brrakilmamalı ve hülâsa işeliri “kir halkı müsterih edecek bir esasli Bire vakit geçirmeden başvurulma!